Hideo Kojimas ”trevlighet” stoppade stämning mot ”MGS”
avFilmbolaget som äger rättigheterna till filmklassikern ”Flykten från New York” ville stämma spelföretaget Konami en gång i tiden.
Detta eftersom det finns vissa likheter mellan Kurt Russel-filmen och ”Metal gear solid”-serien.
Regissören John Carpenter stoppade det hela – eftersom han tycker att Hideo Kojima är en ”trevlig kille”.
”Snaaaaaaaake!”
Få karaktärer är lika ikoniska i spelvärlden som ”Metal gear solid”-seriens hjälte Solid Snake. Men kanske hade Snake aldrig sett dagens ljus om det inte vore för – Snake. Snake Plissken, rättare sagt.
John Carpenters filmhjälte dök upp redan 1981 i framtidsthrillern ”Flykten från New York”, sex år innan det första ”Metal gear”-spelet släpptes till hemdatorn MSX2. Därefter har spelserien gjort flera hänvisningar till Carpenters filmuniversum, inte minst i ”Metal gear solid 2” där Solid Snake gick under kodnamnet ”Iroquios Plissken”.
Och nu har Carpenter avslöjat att filmbolaget CanalPlus, som äger rättigheterna till ”Flykten från New York”, ville stämma Konami och ”Metal gear solid”-seriens skapare Hideo Kojima för rättighetsintrång. Men det var inget filmregissören ville veta av.
– CanalPlus ville ge sig på tv-spelet ”Metal gear solid”, vilket typ är ett plagiat på ”Flykten från New York”, men jag sa åt dem att inte göra det. Jag känner regissören bakom de där spelen och han är en trevlig kille, eller han är i alla fall trevlig mot mig, säger Carpenter i en intervju med The Hollywood Reporter.
Till saken hör att Carpenter inte hade några som helst problem med CanalPlus stämning mot filmskaparen Luc Besson. För några år sedan skrev Besson manuset till filmen ”Lockout”, som delar en hel del likheter med ”Flykten från New York”. För många likheter beslöt rätten som dömde till CanalPlus och Carpenters fördel.
Hideo Kojima själv erbjöd förra året en alternativ förklaring till varför han döpte sin spelhjälte till Snake via sitt Twitter-konto.
– Anledningen till att jag använde Snake som kodnamn i ”Metal gear” är för att ormen är den lämpligaste symbolen för en levande sak som döljer sin närvaro och tyst smyger omkring.
Missa inga spelnyheter eller trailers – följ Spela på Facebook.