Startsida / Inlägg

”Metal gear solid V” spöar ”Avengers: Age of Ultron”

av Jonas Högberg
MGSV

Tv-spel är en mångmiljonindustri som bara växer och växer.
     Senaste beviset på detta är den intäkt som spelföretaget Konami drog in på ”Metal gear solid V” under spelets första dag i butik: 1,4 miljarder kronor.
     Eller för att sätta det i perspektiv – nästan dubbelt så mycket som bio-filmen ”Avengers: Age of Ultron”.

     Att spel numera är att jämföra med film när det gäller popularitet är något de flesta är överens om. Och de som vill mäta kulturformer efter lönsamhet kan peka på att spelindustrin idag omsätter mer pengar än filmindustrin.
     Ett tydligt exempel på vilka inkomster vissa spel genererar har tekniksajten Venturebeat funnit i blockbusterspelet ”Metal gear solid V” som släpptes för en dryg månad sedan. Enligt uppgifter från Adobe Digital Index drog ”MGS V” in 1,4 miljarder kronor under spelets första dag i butik.

”Avengers” inte i närheten
     Adobe jämför det med biosuccén ”Avengers: Age of Ultron” som ”bara” drog in 681 miljoner kronor under sin öppningsdag. Självklart finns det stora skillnader i priset på ett nytt tv-spel och priset för en biobiljett, men Adobe pekar också på det faktum att ”Age of Ultron” kostade mer än tredubbelt så mycket att producera än vad ”MGS V” gjorde.

Spel större än många tror
     – Spelindustrin är mycket större än vad vissa marknadsförare inser, säger Adobes chef Tamara Gaffney i rapporten. Det snackas mer om de här spelen på sociala medier än det snackas om filmer, och intäkterna från ett av årets största spel drog in mer än dubbelt så mycket pengar än vad den mest intäktsbringande filmen (”Harry Potter and the deadly hallows part 2”, reds anm) gjorde under sitt första dygn.
     Venturebeat noterar för övrigt att spelindustrin beräknas vara värd hisnande 742 miljarder kronor under 2015, medan filmindustrin anses nå ett värde på 716 miljarder kronor.

Missa inga spelnyheter eller trailers – följ Spela på Facebook.

Jonas Högberg

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB