Startsida / Inlägg

Spellegendarens aparta förslag till ”Goldeneye 007”-skaparna

av Jonas Högberg
GE64-Box

James Bond-spelet ”Goldeneye 007” anses vara ett av 90-talets bästa spel.
Men det var också ett av de våldsammaste spelen att släppas till en Nintendo-konsol.
Så våldsamt att ”Mario”-skaparen Shigeru Miyamoto ville modifiera slutet på ett spektakulärt sätt.

Innan ”Goldeneye 007” släpptes till Nintendo 64 1997 ansåg många att det inte gick att göra förstapersonsskjutare till konsoler. Rare motbevisade tvivlarna och fick många av 90-talets gamers att näst intill bosätta sig på multiplayerkartor som Facility, Temple och Complex.

Men våldet var ett problem. Framför allt var det ett problem för utgivaren Nintendo.

I en intervju som nyligen ägde rum på Gamecity-festivalen i Nottingham, och som The Guardian tagit del av, berättade spelets regissör Martin Hollis att ”Goldeneye 007” ursprungligen varit mycket blodigare, men att Rare valde att tona ner våldet då man visste att det inte hade passat Nintendos image.

När spelets utvecklingsfas började närma sig sitt slut emottog Rare ett fax från ”Mario”-skaparen Shigeru Miyamoto. Han var inte helt nöjd med vad han sett av spelet och hade ett par förslag.

– Något han tyckte var ganska hemskt var att dödandet ofta skedde så nära skärmen. Jag tror inte jag gjorde något åt det, säger Hollis.

– Den andra punkten var att han tyckte att spelet var så tragiskt eftersom det var så mycket dödande. Han föreslog att spelaren, mot slutet av spelet, skulle få skaka hand med alla skjutna fiender på ett sjukhus.

Hollis valde istället att addera eftertexter som introducerade alla karaktärer. Han ville skapa illusionen att de hade porträtterats av skådespelare så att ingen skulle få för sig att det som skett i spelet ”hänt på riktigt”.

Det råder dock inga tvivel om att Martin Hollis hyser stor respekt för Nintendo. När han fick frågan om hur Nintendo lyckats bibehålla sin status som ett av världens mest respekterade spelföretag valde han att röja spelstudions stora hemlighet.

– Nintendos hemlighet är enkel: gör alltid fantastiska spel.

Missa inga spelnyheter eller trailers – följ Spela på Facebook.

Jonas Högberg

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB