RECENSION: ”Templar battleforce” är ett svinfult alternativ till ”Xcom”
avMissa inga spelnyheter eller trailers – gilla Spela på Facebook!
Templar battleforce
Format (testat överst):
• Iphone (nedladdning, 75 kr)
TAKTIKROLLSPEL Sörjer du att det inte släpps fler taktiska rollspel i stil med ”Final fantasy tactics” och ”Xcom”? Grattis. Du har inte bara utmärkt spelsmak – utan också en mysig liten belöning att inhämta på App Store.
”Templar battleforce” är, till skillnad från nyss nämnda förebilder (vars mobilkonverteringar vi inte ska prata högt om), ett spel som inte skäms för sig i det förhållandevis mikroskopiska Iphone-formatet. Med sin lilla trupp soldater förflyttar man sig i fågelperspektiv från runda till runda, med ett begränsat antal ”action points” att spendera innan det är fiendens tur. Här finns typiska skills som närstrids- och distansattacker, men också kära återseenden från ”Xcom” som den oumbärliga försvarstaktiken overwatch.
Kontrollen fungerar för det mesta föredömligt (även om det blir pilligt i överkant ibland med så många knappar och reglage inplanerade på så lite yta), och den skräckiga settingen är åtminstone godtagbart välgenomförd. Det spelet däremot faller några plus-snäpp på är den audiovisuella inramningen. ”Templar battleforce” är ett estetiskt missfoster, med vedervärdigt murriga färgkombinationer och trötta, enerverande loopande pastischer på ”Xcoms” monumentalt symfoniska soundtrack. Och jämfört med det undersköna, och ännu mer välljudande, ”Final fantasy tactics” blir kontrasten brutalare än dödsscenerna när en rymdinsekt löses upp i intet av en svärm explosiva blykulor.
Utvecklarna har utan tvekan studerat förlagornas inre mekanismer noga. Nu återstår bara att lär sig kalkera de yttre bländverken också.
Alfred Holmgren