Startsida / Inlägg

EA-chefen erkänner att ”Star wars: Battlefront” saknar djup

av Jonas Högberg
Battlefront star

Saknar ”Star wars: Battlefront” djup?

Det menar Electronic Arts finanschef Blake Jorgensen som nu säger att storspelet utvecklats med en bred publik i åtanke.

– Det är ett mer lättillgängligt spel. Och när det gäller hardcorespelarna så har det kanske inte det djup som de ville ha i spelet.

Många har vid det här laget spelat och visat sin uppskattning för blockbusterspelet ”Star wars: Battlefront”. Men långt ifrån alla är nöjda.

Musikgruppen Breaking Benjamins frontman Benjamin Burnley väckte stor uppmärksamhet när han sågade spelet längs med fotknölarna på Instagram, bland annat genom att hävda att han hellre skulle se om ”de fruktansvärda prequel-filmerna än att spela den här skiten en sekund till”.

Spelas recensent Jakob Svärd var inte lika besviken, men beskrev ”Star wars: Battlefront” som ”lättviktigt” i sin recension.

Och det verkar som att utgivaren Electronic Arts håller med. I alla fall spelföretagets finanschef Blake Jorgensen som uttalade sig om spelet på den Nasdaq Investor-konferens som gick av stapeln i Europa förra veckan.

– ”Star wars: Battlefront” är en förstapersonsskjutare, men det är en av få förstapersonsskjutare som inte stänger ute yngre spelare. Vi designade spelet så det skulle bli en mer lättillgänglig produkt och nå ut till en större åldersgrupp, säger Jorgensen enligt VG24/7.

– Det innebär att en åttaåring kan spela det med sin pappa i soffan, men också att en 20-åring kan uppskatta det. Det är mer lättillgängligt. Och när det gäller hardcorespelarna så har det kanske inte det djup som de ville ha i spelet.

Det är möjligt att avsaknaden av djup satt sina spår på försäljningen. Tidigare har återförsäljaren Gamestop sagt att ”Star wars: Battlefront” misslyckats med sitt försäljningsmål, men EA-chefen Peter Moore tror fortfarande att man kommer kunna skeppa de 13 miljoner exemplar man räknat med innan det nuvarande räkenskapsåret tar slut.

Jonas Högberg

Missa inga spelnyheter eller trailers – gilla Spela på Facebook!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB