Startsida / Inlägg

”Final fantasy VII: Remake” släpps i episoder

av Jonas Högberg

Square Enix kommer inte att släppa ”Final fantasy VII: Remake” i ett stycke från början.

Istället satsar man på att tillgängliggöra spelet i form av episoder.

– Att producera en ordentlig hd-remake av ”Final fantasy VII” med samma innehåll och känsla som originalet kommer att resultera i så mycket material att det omöjligen kan pressas in i en och samma utgåva, säger producenten Yoshinori Kitase.

Square Enix utvecklar en efterlängtad hd-remake av sitt kanske mest omtyckta spel, ”Final fantasy VII”. Men för att kunna göra ett spel som lever upp till originalet måste man dela upp spelet i episoder, menar företaget.

I en intervju med japanska speltidningen Famitsu, som Gamespot tagit del av, hävdar producenten Yoshinori Kitase att det episodartade upplägget kommer göra utvecklingen mer hanterbar.

– En av anledningarna till att vi inte gjort en remake förrän nu är att det innebär ett jättejobb att rekonstruera ”Final fantasy VII” från grunden med teknologin vi har nu.

– Att producera en ordentlig hd-remake av ”Final fantasy VII” med samma innehåll och känsla som originalet resulterar i så mycket material att det omöjligen kan pressas in i en och samma utgåva.

Regissören Tetsuya Nomura menar att Square Enix hade blivit tvungna att göra eftergifter om man utvecklat spelet i ett enda stycke. Och även om vissa enskilda delar ändå kommer att klippas bort av olika skäl så tillåter episodupplägget utvecklarna att bygga ut upplevelsen och göra spelet större än Playstation 1-originalet.

– Spelarna kommer till exempel att kunna utforska många olika områden i Midgar som de inte hade åtkomst till i originalet – om vi ska bygga upp världen igen så vill vi addera saker till den och visa upp dem med stor detaljrikedom, säger Nomura.

Det är inte bara distributionsupplägget som Square Enix gör annorlunda med ”Final fantasy VII: Remake”. Företaget använder sig dessutom av den externa spelmotorn Unreal Engine 4, rapporterar Venture Beat.

Vanligtvis utvecklar Square Enix egna spelmotorer till sina ”Final fantasy”-spel. Kommande ”Final fantasy XV” använder till exempel nya Luminous Studios, men utvecklingen av det spelet har varit långdragen och kanske anses det vara en risk att använda samma spelmotor till andra projekt.

”Final fantasy VII: Remake” är nämligen inte det enda Square Enix-spelet som nyttjar Unreal Engine 4. Det gör även rollspelen ”Dragon quest XI” och ”Kingdom hearts III”.

Jonas Högberg

Missa inga spelnyheter eller trailers – gilla Spela på Facebook!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB