RECENSION: ”Air attack 2” bjuder på konstanta men veka kickar
avMissa inga spelnyheter eller trailers – gilla Spela på Facebook!
Air attack 2
Från 9 år
Format:
• Iphone (10 kr)
SHOOT ’EM UP Utvecklarna bakom ”Air attack 2” har inte bara mage att sno ett av de mest omsorgsfullt finslipade spelkoncepten någonsin från japanska mästare som Cave, Treasure och Toaplan.
De har också mage att kalla sig själva Art In Games. Som om det fanns ett gudomligt syfte bakom deras simpla klonverksamhet.
”Air attack 2” är i vilket fall som helst ett högst kompetent shmup, där man smetar med pekfingret fram och tillbaka över skärmen för att navigera sitt lilla skepp genom kulstormarna. Grafiken är dock ovanligt pampig, i relativt detaljerad 3d med avsiktligt andra världskriget-vibb, och musiken låter som om den hämtats från en patriotisk krigsfilm snarare än närmaste arkadhall.
Art In Games gör också ett par tappra försök att fräscha upp konceptet, bland annat genom att införa renodlade turret-sekvenser, där man genom att trycka på ”tailgunnar”-knappen får perspektivet att förflyttas in till kanontornet. Tyvärr kan det inte maskera deras ringa erfarenhet, eller för den delen girighet – ”Air attack 2” kostar en tia att ladda ner, men vill förstås helst att du lägger ut det mångdubbla på virtuellt silver och i sin tur upplåsbara finesser.
”Air attack 2” kan knappast konkurrera med klassiker som ”Espgaluda 2”, ”Radiant silvergun” eller ”Ikaruga”. Men med sitt smatterband av konstanta kickar är det precis den sorts spel du ska söka dig vidare till när du redan tuggat dig igenom genrens kanon.
Även om det, tvärtemot utvecklarnas högstämda anslag, knappast är ett spel som kommer hängas upp på Tate Modern eller Moma någon gång snart.