RECENSION: ”Liberty City stories” är ett fantastiskt spel – på fel format
avMissa inga spelnyheter eller trailers – gilla Spela på Facebook!
Grand theft auto: Liberty City stories
Format (testat överst):
• Iphone (75 kr)
ACTION ”Ett par timmar in i ’Grand theft auto: Liberty City stories’ är jag redo att sänka spelet med en spade och låta det sova bland fiskarna.”
Så skrev Aftonbladets spelredaktör Peter Ottsjö i sin recension av ”Liberty City stories” när det släpptes till PSP 2005. Både spelare och recensenter förbannade spinoffens uppenbara brister – ”lövtunn” story, tveksam kontroll tack vare formatets frånvaro av en sekundär analog spak.
Brister som inte direkt lindras i och med Iphone-tolkningen. Precis som i fallet ”GTA III” härom året är det här ett på många sätt fantastiskt spel – som, likt i stort sett alla konverteringar av konsolspel till Iphone, aldrig var avsett att styras med pekskärm. Enligt den sedvanliga kompromissen har handkontrollens alla knappar här mappats till virtuella motsvarigheter på skärmen. Resultatet är en bipolär upplevelse där man konstant slits mellan eufori och frustration.
För spelet under den primitiva grafiken står sig egentligen alldeles utmärkt 11 år senare. ”Liberty City stories”, vilket som titeln antyder utspelar sig i samma stad som ”Grand theft auto III” (och senare ”Grand theft auto IV”), är inte ett lika ambitiöst spel som seriens numrerade delar. Ändå är det välbekanta ”GTA”-upplägget är lika svårt att ha tråkigt med som alltid. ”Liberty City stories” saknar den episka inramningen och nyhetens behag, men som friströvande actionspel betraktat är det en liten klenod värd att vårda.
Eller som en viss Peter Ottsjö uttryckte det: ”Samtidigt är ’Grand theft auto: Liberty City stories’ ett självklart köp för PSP-ägaren och rent tekniskt imponerar det med ett fåtal undantag.”
Iphone-ägaren bör dock fundera en gång extra innan hen slår till.