RECENSION: ”Turtles: Portal power” är inget ”Turtles in time”
avMissa inga spelnyheter eller trailers – gilla Spela på Facebook!
Turtles: Portal power
Från 7 år
Format (testat överst):
• Iphone
• Android
ACTION Den som hoppats på ett nytt ”Turtles in time” anar oråd redan när spelet inleds med att man får Nickelodeons logga slängd i ansiktet istället för Konamis.
Även om det inte lever upp till sin stolta stamtavla är dock inte ”Portal power” något hafsverk. Den celshadade grafiken är hyfsat ambitiös, och säkert ganska tilltalande om man växt upp med Turtles köttiga, toapapperslindade look istället för den klassiska från 80- och 90-talet. Har man aldrig upplevt Konamis svit av Turtles-spel till Nes, Snes, Mega Drive och arkad går säkert även gameplayet i ”Portal power” att komma överens med i längden. Genom att peta på en sköldpadda och dra honom till en fiende får man honom att attackera. Sveper man fingret över två eller fler av protagonisterna kan man kontrollera dem i grupp. Se det som att du – istället för att tjoa och tjimma med en kompis hemma i spelsoffan – spelar co-op med dig själv. Om det låter sorgligt har jag gjort ett bra jobb med att beskriva upplevelsen som helhet.
I övrigt är det mesta sig likt från förr, bara mindre inspirerat: plöj typiskt fantasilösa beat ’em up-bakgrunder i sidled, slakta kanonmat i form av mekaniska fotsoldater och råttfällor, undvik i hackad i bitar av starkare fiender. Att det den här gången går att klä ut Leonardo, Donatello, Raphael och Michelangelo i lustiga dräkter kan eventuellt stävja den tilltagande tristessen när man tröttnat på de automatiserade slagsmålen. Men nästa gång får Nickelodeon och deras hantlangare gärna ägna utvecklingstiden åt att sminka upp det totalt finesslösa fajtandet istället.