RECENSION: ”Splash cars” är racing i ”Splatoons” kladdiga fotspår
avMissa inga spelnyheter eller trailers – gilla Spela på Facebook!
Splash cars
Från 4 år
Format (testat överst):
• Iphone (free to play)
• Android (free to play)
RACING Den surmagade gamla spelkritikern Stuart Campbell föreslog en gång att alla spel ska bedömas enligt hur mycket ”pre-game bullshit” de tvingar en att utstå innan de faktiskt börjar på allvar.
I ”Splash cars” klockar jag den tiden till i runda slängar minus en sekund.
Men det är inte bara Stuart Campbell som lär uppskatta detta urgulliga lilla racingspel. I ”Splash cars” möter klassisk isometrisk arkadracing ”Splatoon”: i takt med att man slirar runt på de inhägnade banorna täcks de med färg. Målet är att måla en viss yta, samtidigt som man plockar powerups, innan man får fortsätta. Men man får inte nöjesköra helt fritt, eftersom polisen och fientligt lagda sopbilar konstant är ute efter att utradera ens framsteg. Och även om man lyckas överlista dem (vilket visserligen inte är så fruktansvärt svårt) måste man hålla koll på den ständigt dalande bensinmätaren, och helst staka ut en strategisk rutt innan man ens låter foten nudda gaspedalen till att börja med.
Mellan banorna introduceras ett typiskt free to play-uppgraderingssystem, där man kan köpa snabbare bilar och olika sorters boost-funktioner. Det här grumlar vad som egentligen är ett synnerligen stilrent spelkoncept signerat studion med det besynnerliga namnet Craneballs.
Men inte ens denna lilla defekt lyckas lägga band på spelglädjen.
”Splash cars” är charmerande stiliserat, har ett stenhårt midi-soundtrack – och det är så kul att man drar sig för att avsluta ett uppdrag till och med när den glimrande ”finish now”-knappen lägger sig som ett lock över halva skärmen.