Startsida / Inlägg

Nicole Falciani kritiserar Margaux Dietz samarbete

av tramsfrans

Foto: Henrik Montgomery, TT Nyhetsbyrån

Släpp allt du har, en influencer har kritiserat en annan influencer för ett samarbete som hon har gjort! Margaux Dietz tillkännagav häromveckan att hon och det italienska underklädesföretaget Calzedonia ska göra ett samarbete tillsammans, något som fått Nicole Falciani att reagera eftersom de avbröt ett samarbete med henne 2017 på grund av att hennes kropp ”förändrats lite för mycket”. Nöjesbladet rapporterar:

”På sin blogg skriver Dietz att hon ställde många frågor till företaget för att få en inblick i hur de jobbar för att inkludera alla kvinnor, och att hon var nöjd med svaren hon fick.

’Dessa incidenter har tagits hand om och framåt fokuserar Calzedonia på att vara tydliga med att de älskar och inkluderar alla sorters kvinnor och kroppar. Jag älskar deras produkter och står absolut bakom det här samarbetet”, skriver hon bland annat.'”

Vilken tur att Margaux Dietz ställer sig bakom sitt eget samarbete. Calzedonia älskar alla sorters kvinnor och kroppar! Att de bara har smala tjejer i alla reklamer är säkert bara en tokig slump! På Instagram skriver Nicole följande:

Att göra samarbeten är en stor del av vår inkomst då vi når ut till många, därför är det extra viktigt att man tar sitt ansvar och är kritisk mot de företag man ska företrädaSärskilt när det handlar om något så känsligt som kvinnokroppen. Pengar är inte allt och jag tycker det är problematiskt när andra influencers väljer att samarbeta med ett sådant företag, skriver hon'”

Jag kanske är dum här, men det blir väl svårt att vara ”kritisk” mot ett företag som man ska företräda mot betalning? Opartiskt är det iallafall inte, och om Margaux frågar Calzedonia hur de arbetar för att inkludera alla kvinnors kroppar så är det klart att hon får ett diplomatiskt svar som låter bra.

Om ni frågar mig så är väl mer eller mindre ALLA samarbeten som influencers gör problematiska? Man säljer ju trots allt sitt varumärke och gör det som företag vill att man ska göra i utbyte mot betalning, där det gemensamma målet är att tjäna ännu mer pengar. Jag förstår absolut att influencers gör samarbeten, men det skaver ändå litegrann när man vet att de fått betalt för att tala gott om en produkt på ett sätt som passar företaget man samarbetar med.

Jag förstår att Nicole Falciani är upprörd över att andra influencers väljer att samarbeta med företag som hon haft dåliga upplevelser av, men jag är rädd att hon tyvärr får vänja sig med att influencers omdömen inte kommer vara på topp sålänge det finns pengar att tjäna.

Även om man som influencer ställer ”kritiska frågor till företagen man samarbetar med så är det inte någon garanti för att det blir bra. Frågar man Dubais turistmyndighet vad de tycker om gästarbetares villkor i byggbranschen så har de troligtvis förberett ett svar som låter jättebra också. Kram!

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB