Startsida / Inlägg

Bianca Ingrossos svar till Isabella Löwengrip

av tramsfrans

Foto: Bianca Ingrosso

Jag har tidigare rapporterat om Isabella Löwengrips kris och hennes uttalanden om influencerbranschen. Bella såg sig själv som Lehman Brothers och drog paralleller till finanskrisen 2008, och menade att influencerbranschen var på väg utför.

Nu har Isabella fått kritik över sitt uttalande från Bianca Ingrosso, som menar att det inte alls stämmer att influencerbranschen är i kris. Breakit rapporterar:

”’-Jag skulle säga helt tvärtom. Att influencervärlden är på väg ned? Nej det håller jag verkligen inte med om’, säger Bianca Ingrosso.

Hon menar att det istället blivit mer allvar.

’Det är mer på riktigt. Folk ser det som en riktig business och det tycker jag, ifrån vårt håll är ganska skönt, att folk tar oss på allvar. Det här är ingen lek’”.

Nu är det kanske inte någon överraskning att Bianca inte håller med Isabella eftersom hon fortfarande kan fakturera hundratusentals kronor för samarbeten. Varför skulle hon tycka att influencerbranschen är i gungning? Det är ungefär som att fråga Petter Stordalen om han tycker det är jobbigt att höras och synas! Rent generellt så håller jag dock med Bianca om att influencersamhället troligtvis är här för att stanna för en lång tid framöver.

Det här behöver dock enbart inte vara positiva nyheter för alla influencers. Bara för att man har många följare så betyder det inte att företag kommer stå i kö för att kasta pengar på en, eftersom de flesta verkar ha insett att det som verkligen spelar roll är engagemanget från följarna. Har man 100.000 följare men skrapar ihop 1000 likes per bild så är man inte speciellt attraktiv för en annonsör, och för att framstå som genuin och äkta behöver ens likes och kommentarer vara proportionerliga till följarantalet.

Influencers med följare som inte bryr sig kommer troligtvis få svårare att överleva på sikt. Det spelar ingen roll hur många följare man har om de inte är aktiva och klickar på länkar som därefter blir köp, och tiden då företag svalde följarsiffror med hull och hår är över nu.

Det finns fortfarande stora pengar att tjäna för de som har engagerade följare, men många andra kommer få problem nu när företag och samarbetspartners inte längre är lika blåögda som tidigare. Jag vill därför ge Isabella ett halvt rätt när hon säger att influencerbranschen är i gungning. Tråkiga nyheter för de som inte har engagerade följare, men desto mer positivt för Bianca och andra. Många kommer fortsätta skratta hela vägen till banken även framöver.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB