Startsida / Inlägg

Dags att pausa ”Let’s dance”

av Klas Lindberg

26+LETS+DANCE_28Luften har gått ur ”Let’s dance”.  

Dags för TV4 att lägga dansskorna på hyllan ett par säsonger.

Det var en mellandag i svensk broadcast-tv. Inget ishockey-VM. Ingen Eurovision Song Contest.
Det är då jag ger ”Let’s dance” en chans till.
Det har hänt flera fredagar – hopplöst i tablåerna, ”Let’s dance” blinkar lockande och pockande och man tänker, ja okejrå, det är ju underhållning, vi kör.
Och alla delar som gjort att jag gillat och tittat på programmet finns ju där. Det är glammigt, blanka golv, dans, musik, kändisar och tävlingsmoment. Jessica Almenäs och David Hellenius är superproffs, roliga och säkra.
Precis som flera fredagar tidigare slog jag på ”Let’s dance”. Precis som tidigare fredagar tröttnade jag på tre minuter.
Vad är det som har hänt? Ingenting.
Möjligen är det detta som är problemet. ”Let’s dance” har inte utvecklats. ”Let’s dance” rör sig inte ur fläcken. ”Let’s dance” dansar inte längre.
Luften har gått ur och det räcker inte med Maria Montazamis superkarisma för att blåsa upp den igen. Det krävs betydligt mer. För att få ut det gamla, unkna, stillastående borde TV4 pausa programmet ett par säsonger, öppna alla fönster på vid gavel och låta nytt syre blåsa in. Ungefär som TV4 gjort med ”Idol” – fast mer strategisk.

Kanalen tvingades pausa ”Idol” för att bereda rum för ”X-Factor” som de satt på rättigheterna till. Men ”X-Factor” funkade inte alls och nu är ”Idol” åter i produktion och suget hos publiken är tillbaka. Den ofrivilliga frånvaron kan ha varit räddningen för ”Idol”.
Nu är ”Let’s dance” i samma läge. Publiken är kvar, men hur länge?
Frågan är om TV4 vågar att pausa ett program som har runt 1,5 miljoner tittare varje vecka. Det vore dock en mycket större risk att köra slut på formatet. Och det kan gå snabbt, det har vi sett förut.

I kväll missar jag inte finalen av Eurovision Song Contest i SVT.

Klas Lindberg 

TILLÄGG:

He!
Alltid spännande att se en teateruppsättning inifrån som i ”K special: Västanå teater – en värmländsk saga”.

Eh?

Volvos svinkonstiga, jättelånga reklamfilm med Swedish House Maffia. Obegriplig.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB