”Brottskod” lysande mot alla odds
avHar vi hört det förut?
Jo.
Men ”Brottskod” lyfter mot alla odds.
”Bildsatt radio” – det var skällsord på journalisthögskolan och syftade till dåligt gjord tv där man bildsätter nyheter med genrebilder som inte tillför något värde.
TV3:s ”Brottskod” är ju just detta. Männen bakom de mest lyckade avsnitten ur Sveriges radios ”P3 Dokumentär” gör nu om sina mest lyckade dokumentärer för tv. Vi har hört allt förut. Dramaturgin, vittnena, nyckelpersonerna – alla säger de samma saker som de redan gjort i radio, men nu i tv. Allt är en upprepning, ingen uppgift ny. Snarare nedkortat och något förenklat jämfört med originalet.
Ändå är ”Brottskod” oemotståndligt. Och funkar fint. Och det handlar om just HUR de bildsatt radion. Fotot är makalöst. Det adderar verkligen ett djup, stämning, detaljer. Polisens dokumentära bilder varvas med hypersnygga, smart ljussatta, snyggt glidande bilder.
Kristofer Hansson och Fredrik Johnsson har haft all research klar, berättelsen formulerad, dramat förpackat. Istället har de kunnat lägga ner all energi och alla pengar på det visuella – på foto, på redigering, på stil.
Resultatet är så läckert och kvalitativt att det är svårt att inse att man tittar på ett TV3-program. Jag har ofta klagat på att allt i TV3 ser så grått, matt och blekt ut. Som att London-kodningen komprimerar allt till en pölsalik slutprodukt där ingen färg kan slinka igenom oupptäckt.
”Brottskod” har dock hittat kryphålet och tar sig igenom som det läckraste i kanalens historia.
Förra veckans fascinerande berättelse om Trustor-härvan trumfades nu med en genomgång av den Tommy Lindström-osande konstkuppen på Moderna Museet 1993. Effektivt, snyggt, gediget – och rasande spännande. Trots att man har hört allt förut.
Karin Andersson i såsduell med en majonnäsmarodör. Nu handlade det om rödvinssås.
Det är en tävling utan minsta nerv. Kockarna är omöjliga att identifiera sig med. Trots den dramatiska redigeringen och den pampiga musiken står ”Kockarnas kamp” känslomässigt och stampar.
Det är som ”Sveriges mästerkock” utan charm.
Som grädde på moset åkte den mest karismatiska deltagaren ut i går. Karin Anderssons rödvinssås var lika bra som Jonas Lindgrens enligt juryn. Men Lindgren var snabbare. För oss var det omöjligt att avgöra, vi kunde inte smaka, vi fick lita på att allt gick rätt till och vi kunde egentligen inte bry oss mindre.
I kväll missar jag inte ”Skavlan” i SVT.
KLAS LINDBERG
HE!
”Breaking news” är i sanslös form i Kanal 5.
EH?
”Sveriges bästa äldreboende” blev ingen ”Klass 9A” direkt.