Den glada reklamfilmen är död
avNEW YORK. Titta ordentligt på reklamfilmerna ovan.
De är utdöende.
När kampanjen inför det här valet drog igång sa många att det skulle bli det mest negativa valet genom tiderna. Och trots att undersökning efter undersökning visade att folk inte ville ha en massa smutskastning fram och tillbaka så var det precis det de fick.
Politico har satt sig och räknat samman alla annonser och reklamfilmer och andra små filmsnuttar som Team Romney och Team Obama har satt ihop under de senaste 18 månaderna.
… Och ja, det är inte vackert.
Barack Obama och Mitt Romney sliter båda varandra i stycken nu de sista dagarna innan valet och när den sjätte november är över så kommer det här valet att gå till historien som det som sände den största delen negativa reklamfilmer någonsin i ett presidentval. Muntert.
86 procent av Obamas tv-annonser, 79 procent av Romneys, har varit negativa. I jämförelse så var samma siffra 69 procent vardera för Obama och John McCain 2008, och både George W Bush och John Kerry ägnade 58 procent åt negativa budskap 2004.
– Båda kandidaterna vet att det kan vara en procent av befolkningen som avgör valet i slutändan, så de tar till alla knep de kan, säger Darrell West, som skrivit boken ”Air Wars” om annonskrig, till Politico.
Allt som allt har Obama lagt 295 miljoner dollar på negativa reklamfilmer. Romney har lagt 351 miljoner.
Men ändå.
Titta på reklamfilmerna ovan.
Är inte de mycket trevligare båda två än alla de här eländiga attacksakerna som vi sett de senaste veckorna?
Vad tycker ni?