Wendelabloggen

Vi bloggar om och från Wendela, Sveriges största sajt för kvinnor. Och mer därtill.

Startsida / Inlägg

Smummy-poängen rasslar in i mitt feng tjohej-hem

av Helena Utter

 

Nu ska man vara en smummy. Fenomenet är en dansk upptäckt i paritet med bohr-atomen eller lego och betyder att man är en ”smart mummy”.

Men det låter mest som en klassisk super-woman. Eller vad sägs om att:

– ha en lysande karriär
– ha ett vackert hem med många vackra saker
– ha många vänner som beundrar dig och frågar dig till råds
– en lycklig relation
– järnkoll på trender inom mode, musik och matlagning
– ”anstränga sig maximalt när man tar på sig modersrollen”.

Med sina barn läser man lärorika barnböcker eller spelar stimulerande spel. Knappast dataspel som heter typ Combat Flight Simulator Super Smash Bang Bang, kan tänkas.

Men inte få panik nu!

Bakom smummy-begreppet står en dansk reklambyrå. Och detta är bara business as usual för en reklambyrå. Smummies är snabba med att haka på trender och fläka upp plånbokslädret (hur smart e man då…?). Och enligt vad reklambyråns direktör säger till Berlingske Tidene är de trendsättare som sprider sina idéer vidare till vanliga morsor på ganska kort tid. Det är därför de är så intressanta, inte för något annat.

Så om man känner sig som en slapp mamma – en slamma? – men gärna vill vara en smummy, så kan man alltid ta sikte på en smummy i närheten. Sen får hon göra grovjobbet och trendspana så slipper man själv hänga med i allt.

Och så kan man få tid över till att… eh… bara vara slamma.
Eller så är man nöjd över sin INTEGRITET.
Eller så skiter man i alltihopa.

slamhem1.jpg

Kolla va många vackra saker jag har! Och arrangerade enligt feng tjohej är dom också. Smummy-poängen rasslar in. Härligt. 

 

  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB