Startsida / Inlägg

Varumärket AIK-Leksand

av Mats

Det är mycket snack om varumärken i dessa tider, om nya europaligor och elitseriens status.

Men mötena mellan AIK och Leksand slår det mesta – oavsett i vilken division de möts.

En klassiker som jag tror att elitserien behöver mer än en ny europaliga.

Över 6000 biljetter är redan sålda till matchen i eftermiddag, vilket pekar på att det blir utsålt på Hovet. AIK har inte direkt lockat någon storpublik i sina tidigare hemmamatcher, vilket delvis kan förklaras med att fansen lägger pengarna på fotbollslagets guldkamp just nu.

Det är dyrt att gå på idrott.

Men Leksand har ensamma ett så starkt varumärke och dragninskraft att de borde ingå som en egen post i alla motståndares budgetar.

De har redan dragit 3468 åskådare i snitt på bortplan och då har de mött Västerås, Bofors, Almtuna och Björklöven. Det är helt makalöst så här i början av serien.

AIK har till exempel bara dragit drygt hälften (1895) i snitt på sina första fyra hemmamatcher.

AIK lyckades vinna fyra av fem matcher mot Leksand i grundserien förra säsongen, varav båda matcherna i Kvalserien (5-1 hemma och 2-1 borta).

Nu verkar AIK vara inne i en liten svacka, medan Leksand rullar på som förväntat.

Hur det slutar?

Jag tror faktiskt Leksand vinner den här gången.

Tips: 2-3