Sandlåda
avDN-galan har erbjudits att dela på Usain Bolt i sommar.
Först ska han springa i Malmö Games den 19 augusti och sedan var både Bolt och hans manager Ricky Simms öppna för att springa 100 meter på DN-galan två dagar senare.
Men DN-galans ordförande Jan Kowalski säger blankt nej.
I stället för samarbete söker han konfrontation.
Jag är inte ett dugg förvånad.
Jag vet inte hur många gånger jag skrivit om den här affären, men allt bottnar i personstriden mellan Rajne Söderberg och Jan Kowalski.
Så länge någon av dem sitter kvar kommer det här att vara ett öppet sår i svensk friidrott.
Det var Kowalski som var drivande då Söderberg tvingades bort från jobbet som tävlingsdirektör för DN-galan.
Rajne kontrade snabbt med att bygga upp en ny gala i Malmö.
Och genom sina goda internationella kontakter fick han affischnamnet Usain Bolt att skriva på över ett år innan tävlingen.
Nu har andra krafter i Malmö försökt att sträcka ut en hand.
Robert Nord, ordförande i Skånes Friidrottsförbund, har skickat ett brev till inblandade parter och erbjudit ett samarbete.
De erbjuder inte bara Bolt, utan även att DN-galan ska få marknadsföra sin gala på plats i Malmö.
Dessutom har man föreslagit att man ska dela på reskostnader för vissa internatinella stjärnor.
Svaret:
Tvärt nej.
• • •
Och nej, den här affären kommer inte att lösas så länge Söderberg och Kowalski sitter kvar.
Det är en av de bittraste personstrider jag varit med om i svensk friidrott och jag har varit med ett tag och upplevt många uppslitande bråk.
Nu har andra krafter i Malmö försökt lyfta det här till en annan och mer resonlig nivå.
De har sträckt ut en hand.
Men DN-galan vägrar att ta den.
Tyvärr tror jag att det i förlängningen kan leda till att DN-galan försvinner som Diamond League-tävling. Ekonomin har varit en katastrof på senare år och marknadsföringen obefintlig.
Usain Bolt är precis det affischnamn som DN-galan behöver för att sälja ut läktarna på Stockholms Stadion.
Det kostar, men kostar det så smakar det.
Problemet med dagens ledning i DN-galan är att de bara vänder sig till den mest initierade delen av friidrotts-Sverige och glömmer den kommersiella aspekten.
Bolt springer ju inte bara 100 meter, han ställer också upp och underhåller VIP-folket och sponsorerna – de med de fetaste plånbäckerna.
DN-galan måste locka även de som inte är kalenderbitare, men som skulle gå till Stadion för att se en av världens absolut bästa idrottsmän i verkliga livet.
Så har Oslos tävlingsdirektör Steinar Hoen gjort tre år i rad nu och han badar i pengar.
Han har sålt ut Bislett månader i förväg och fått tacka nej till många som vill köpa dyra VIP-paket.
Hoen har fått kritik för att han lägger alla sina pengar på Bolt och att andra får smulorna som blir över.
Men det går inte att klaga på resultatet.