Startsida / Inlägg

Det funkar! Solplanet har flugit runt jorden

av katlar
Solplanet Solar Impuls 2 landade efter en jorden-runt-resa igår morse.
Solplanet Solar Impuls 2 landade efter en jorden-runt-resa igår morse.


Nu  har det skrivits historia. För nu har ett flygplan som drivs helt och hållet av solenergi flugit runt hela jordklotet. Det landade igår imorse. 17.000 solceller på dom slanka vingarna har varit planets bränsle.

Det här är såklart jättehäftigt – att kunna flyga utan bensin och utsläpp.

Kolla den här härliga filmen som har följt hela jorden-runt-resan.

Till och med FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon har varit ute och hyllat bedriften.

”Det är en historisk dag för mänskligheten”, sa han i ett uttalande.

Tänk om vi kan få det här att funka för vanliga passagerarplan – då blir det minsann billigt att flyga. Och koldioxidutsläppet för hela resan var exakt: noll.  Men än är det en bra bit kvar innan alla kan flyga solplan.

Det historiska solplanet har bara plats för en enda person – piloten. Och han har haft det tufft under dom långa etappflygningarna. Det finns ingen som kan ta över spakarna när han ska gå på toaletten, så pilotens säte är kombinerad toalett.

Piloterna på Solar Impuls 2 Bertrand Piccard och Andre Borschberg har landat.
Piloterna på Solar Impuls 2 Bertrand Piccard och Andre Borschberg har landat.

Ett plan som drivs på solkraft kan flyga i 5-6 dagar utan att gå ner – ett stort passagerarplan måste gå ner och tanka och klarar max 17 timmar i luften.

Planet har varit i luften 23 dagar – men har gjort stopp på vägen. Det lyfte från Abu Dabi i Förenade Arabemiraten, flög sedan över Atlanten, över hela USA, och så en lång sträcka över Stillhavet till Asien och över Indien tillbaka till startpunkten.

Det här planet har längre vingar än en  Boeing 747 – men annars är allt mycket mindre och lättare. Planet väger bara drygt två ton – mot en Boeing som väger 150 ton. Och att planet är lätt gör att solenergin som samlas upp räcker.

Drömmen är såklart att den här typen av plan ska kunna användas som passagerarplan, men det är allså en bra bit kvar.

Maxfarten tex är inte mer än 140 kilometer i timmen, inte snabbare än en bil. Och det känns nog mer som att segelflyga när man sitter där inne än något annat.

Men det här är stort ur flyghistoriskt perspektiv. 4000 mil helt utan bensin. Vi går mot en oljefri värld. Tekniken ligger inom räckhåll. Vad vi konsumenter har att se framemot är att energi helt enkelt blir gratis. Glöm elräkningar, glöm bensinkostnader. En vacker dag står du där med din elbil, solpaneler på hustaket och så åker du solplan till Kanaireöarna på vintern, väldigt billigt.

Låter bra, huh?

  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander, Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB