Spanienbloggen

Rapport från Madrid

Startsida / Inlägg

Seat 600 – Symbolen för den nya tiden fyller 50 år

av Thomas Gustafsson

Seat 600 – symbolen för utvecklingens år.

För spanjorerna är bilen en symbol för bättre tider.
       I dag den 27 juni 2007 är det 50 år sedan Seat 600 började säljas i Spanien och med detta bröts också landets isolering från omvärlden.
       Efter det spanska inbördeskrigets slut 1939 följde en svår tid i Spanien med hungersnöd, angiveri och förtryck. Fälten var ofruktbara efter åratals strider, hade inte Francos diktatorkollega Peron i Argentina skickat livsmedelshjälp hade hungersnöden varit total.
        Efterkrigsperioden som brukar kallas för ”hungerns år” i den spanska historieskrivningen fortsatte även efter det att det andra världskriget tog slut. Västeuropa och USA  kunde inte blunda för att Fracos falangister som då styrde  landet var samma onda kraft som de nazister och fascister de hade slagits mot i Tyskland och Italien. Spaniens isoleraering fortsatte genom en FN-ledd ekonomisk bojkott.
       Det dröjde till mitten av 1950-talet innan Spaniens isolering bröts. Franco bytte då ut falangistregeringen mot  en ny regering som dominerades av konservativa katolska  teknokrater tillhörande Opus Dei. Samtidigt gick kalla kriget in i ett nytt skede. USA var i behov av en ny bundsförvant för att möta världskommunismen. Bojkotten mot Spanien hävdes efter påtryckningar från USA.
       Därmed kunde Fiat öppna sina första fabriker i Spanien för att börja tillverka  spanska versioner av sina bilar.  Namnet på det spanska märket blev Seat. Storsäljaren, folkbilen, blev Seat 600 som var en kopia av Fiat 600.
       En rad fabriker följde samtidigt Fiats exempel och flyttade tillverkningsindstrier till Spanien. Lönerna hölls låga. Det fanns gott om billig industrimark. Fria fackföreningar var förbjudna. Franco garanterade ordning och reda. Pesetasen hölls låg.
        Det dröjde inte länge innan Spanien gick in i en ny tid som kallas för ”utvecklngens år” i den spanska historieskrivningen. Snart fanns det hur mycket jobb som helst.
        De första Seat 600-bilarna började säljas  för exakt 50 år sedan. Priset för en Seat 600 var 73.500 pesetas, vilket motsvarar 422 euro. Vid denna tid var det en mycket stor summa men inte oöverkomlig. Tidigare hade bara de riktigt rika haft råd med en bil.
        För många spanjorer blev Seat 600  drömmen om den egna bilen som äntligen gick att förverkliga. Många jobbade dygnet runt och sparade allt för att kunna köpa en bil. Seat 600 blev en symbol för en ny tid, ett slut på efterkrigstidens hunger och landets isolering.
        Jag har själv flera minnen förknippade med Seat 600. De flesta förknippade med ungdomliga äventyr, liftningar, fest. För senare blev Seat 600 en populär ungdomsbil, den var ju billig. Usel kvalitet visserligen. Farlig. Men det var en liten Seat man hade råd att skaffa sig som förstabil.
        Kanske du också har några minnen? Tänk efter. Seat 600 fanns till och med i de svenska spanskaböckerna på sin tid.
        Seat 600 tillverkades i 790.000 exemplar. De sista lämnade fabriken 1974.
       
          
Andra bloggar om:

      
      

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB