Spanienbloggen

Rapport från Madrid

Startsida / Inlägg

Spanien visar vägen som tågland – nu är de största städerna sammanbundna med AVE

av Thomas Gustafsson

De nya höghastighetstågen AVE har specialdesign för att undgå luftmotstånd när de dundrar fram i 300 kilometer i timmen. Foto: THOMAS GUSTAFSSON

Alla Spaniens nya linjer för höghastighetståget AVE har nu öppnats.
        Onsdag den 20 februari invigdes linjen mellan Barcelona och Madrid efter två månaders försening.
       
Restiden mellan städerna med de nya höghastighetstågen är bara 2 timmar och 40 minuter för de avgångar som inte har några stopp på vägen.
        Dagarna före jul öppnade höghastighetslinjerna mellan Madrid och Valladolid och Madrid och Malaga. En tågresa mellan Solkusten och Madrid tar nu bara 2,5 timme.
       I Barcelona stötte projektet på flera problem när tunneln till de nya tågen grävdes under staden. Därför förseningen. Skakningar riskerade att skada katedralen Sagrada Familia. Nu ska dock allt ha säkrats, enligt regeringens ansvariga.
       Priset är i dag det enda negativa. Att åka tåg är dyrare än lågprisflyg. Ändå har förbokningarna gått över förväntan.
        De spanska höghastighetstågen heter AVE som är en förkortning av Alta Velocidad Española, men ordet ”ave” betyder också fågel på spanska. Speciella spår gör att hastighet kan ligga på upp mot 350 kilometer i timmen.
        Enligt beslut ska Spaniens alla storstäder bindas samman med höghastighetslinjer.  År 2020 ska allt vara klart. Spanien kommer då att ha 10000 kilometer höghastighetslinjer. Total kostnad 80,5 miljarder euro.
      
De nya tåglinjerna för höghastighetståg innebär att inrikesflyget plötsligt blivit omodernt. Tack vare att man slipper flygplatserna med tidskrävande transfer, säkerhetskontroller och incheckning blir den totala restiden samma med tåg som med flyg.
      De nya höghastighetstågen innebär att
Spanien blivit en av Europas modernaste tågnation. Här satsar man hårt på att modernisera infrastrukturen. Nya ringleder runt ståderna byggs så fort som möjligt, nya höghastighetståg ska stå klara när flygen inom en snar framtid blir svindyra igen.
     I
Sverige finns inga höghastighetstågslinjer. X2000 når aldrig upp i en genomsnittshastighet som överstiger 200 km. Utredningar och överklaganden har under åratal gjort den omöjligt att bygga ut och modernisera tåget genom Stockholm, och lösningen på trafikprobemen är tullar i stället för ringleder som för ut trafiken.
   Ändå
tror alltid svenskarna att Sverige är världsledande i alla områden. Varför kan man naturligtvis fundera över?

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Frida Westergård och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB