Hårdare tag mot trafiksyndare ger resultat – Men fortfarande dör tusentals på de spanska vägarna
avUnder förra året omkom 2.741 personer i trafiken i Spanien.
Jämfört med Sverige är det en mycket hög siffra. Men ny statistik visar ändå att utveckligen nu går åt rätt väg. Dödssiffran under 2007 sjönk med 10 procent jämfört med året dessförinnan.
Anledningen till att utveckligen nu vänt i Spanien är det poängsystem som infördes under 2006. Varje trafikförseelse kostar poäng. När poängen är slut dras körkortet in.
Systemet som finns i flera EU-länder studeras i Sverige då det visat sig vara ett effektivt instrument.
Ett problem i Spanien är bilparken som till stor del består av nya småbilar. Bilarna är alltså snabba men mycket lätta och oskyddade. Det är lätt att komma upp i höga hastigheter. Men en krasch i 150 med en liten Seat är betydligt farligare än en krasch i 150 med en stor Saab eller Volvo.
Att få ner farten och få slut på idiotkörningen är alltså direkt avgörande för dödssiffrorna. Likaså har den hårdare synen på trafikonykterhet spelat en stor roll för ökad säkerhet. Från att tidigare ha haft en mycket liberal syn på alkoholkonsumtion och bilkörning har Spanien nu fått samma uppfattning som övriga västeuropa.
Det stora problemet nu är motorcyklarna som står för en stor del av dödsolyckorna.
Det håller onekligen på att ske en stor förändring i Spanien när det gäller synen på trafiken. De enda som inte riktigt hängt med i Spaniens utveckling inom trafiksäkerheten är nordeuropeer på tillfälligt besök i Spanien. Bland många utlandssvenskar finns fortfarande uppfattningen kvar att man kan köra berusad i Spanien.
I ett större reportage i tidningen Sydkusten tas nu även upp att den nya spanska synen på trafiksäkerhet har den svenska modellen som förebild.