Här sitter jag och gottar mig!
avDet snöar i Stockholm idag och här sitter jag i klänning och glömmer att det snart är november.
I Puerto Benús är det fullt ös medvetslös på somrarna. Nu är det lugnt och fridfullt och sommarens fester är långt borta.
I hörnet upp till höger på fotot ovan syns land som är strandpromenaden som vi promenerar på varje morgon.
Lyxbutiker och lyxbåtar ligger i hamnen.
12mR – Tolvan (källa:
12mR – Tolvan – Segling allmänt – Segling iFokus )
Tolvan är en båt som man inte ser särskilt mycket av längre. Men den har en historia som än idag ger den en viss status. Det ligger fortfarande något andligt över att säga att man seglat Tolva. Med anledning av regattan Höstsol som går på Marstrand nu i helgen tänkte jag skriva ner ett par rader om Tolvornas seglats genom historien.
Mätregeln skapades så tidigt som 1906 och levde kvar ända fram till 1987. Mellan 1958 och 1987 var det 12mR-båtarna som användes i Americas Cup. Att båtarna kallas Tolva kan lätt missleda den oinvigde att tro att dessa båtar är 12 meter långa. Men så är inte fallet. Längderna varierar från 19 – 22 meter. Men var kommer då namnet Tolva ifrån? Jo 12 ska bli resultatet av en formel där man stoppar in bland annat båtens längd i vattenlinjen, dess fribord och segelarea.
Många tolvor har idag förfallit, särskilt de allra äldsta som var byggda i trä. Några av dem har dock tagits om hand och renoverats av entusiaster och dessa tävlas med just nu i skrivande stund på vattnen utanför Marstrand.
I Sverige har det byggts en enda modern Tolva som utmanade i Americas Cup 1977 och 1980. Den bär det fantasifulla namnet Sverige och konstruerades av Pelle Petterson. Bland namn man kanske känner igen hittar man bland annat Kookaburra I, II och III, Trivia och Evaine. De flesta nu levande tolvor finns i Storbritannien och USA men vi har en inte så oäven lista här i Skandinavien också. En komplett lista på de Tolvor man vet något om hittar man på www.12mR.de eller på 12mR’s officiella hemsida.