Recensioner: Tio pocketböcker

av Cecilia Gustavsson

++++ Kommer aldrig mer igen av Hans Koppel

THRILLER. Bakom pseudonymen döljer sig barnboksförfattaren Petter Lidbeck. Han visade att han kan skriva även för vuxna i medelklassatiren ”Vi i villa”, och här ger han sig på ännu en genre.Mike och Ylva bor med sin lilla dotter i ett vanligt villaområde. Så en kväll kommer inte Ylva hem. Mike tror först att hon varit otrogen för andra gången.Men något hemskt har hänt. Ylva är inte långt borta, men kan inte ta sig någonstans…Det finns inget annat ord för denna än bladvändare. Man bara måste få veta hur det går.

++++ Hinsehäxan av Lillemor Östlin

SJÄLVBIOGRAFI. Missade du dramatiseringen av ”Hinsehäxan” på SVT? Läs då boken, som kommit i ny pocketutgåva. Lillemor Östlin har suttit i fängelse i över 25 år. Här berättar hon om sin uppväxt och sin vingliga levnadsbana, kantad av brott och prostitution. Samtidigt märks det att det finns en intelligent och stark kvinna bakom den kriminella ytan.Egentligen är det mycket misär, men stilen är så drastisk att boken också innehåller värme och humor.

++++ 3096 dagar av Natascha Kampusch

SJÄLVBIOGRAFI. Ni minns den österrikiska tjejen som hölls inspärrad i en källare av en psykiskt störd man? Det här är hennes egen historia. I över åtta år var hon fånge, och polisen hade gett upp för länge sedan när hon lyckades rymma.Ibland gör läsningen ont i magen – av mörkret, misshandeln, svälten och rädslan. Samtidigt är det fascinerande hur Natascha höll fast vid hoppet om att få leva normalt och träffa sina föräldrar igen. Småsaker som en radio och att få läsa ibland höll henne uppe.

++++ Sjömannen som föll i onåd hos havet av Yukio Mishima

ROMAN. En nätt liten bok som innehåller mycket. Detta är en nyutgåva med förord av Ragnar Strömberg, där man får veta en hel del om författarens ovanliga liv – bland annat begick han rituellt självmord.13-åriga Noboru smyger på sin mamma, som är änka, och sjömannen Ryuji när de älskar. Han kan inte acceptera deras förhållande, och tillsammans med sitt kompisgäng beslutar de: Sjömannen måste straffas.Återhållet språk och skickligt uppbyggd intrig, den liksom vindlar sig fram innan något fasanfullt plötsligt står klart.

++++ Alla monster måste dö av Magnus Bärtås, Fredrik Ekman

SAKPROSA. För några veckor sedan dog Nordkoreas diktator Kim Jong-Il. Den som blev nyfiken på det här annorlunda – ja faktiskt absurda – landet kan med nöje kasta sig över den här boken. Ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.Två svenskar åker på en turistresa till Nordkorea i buss. Det blir ett fascinerande resereportage med sektliknande, klaustrofobisk känsla. Utlänningarna är bevakade in i minsta steg, och landet är som en kuliss, späckat av propaganda och lydnad. Här finns också historia varvat med filmkunskap.

++++ En fager mö  av Joyce Carol Oates

ROMAN. Det här är en ovanligt kort berättelse för att vara av Oates, endast 200 sidor. Men på dem lyckas hon förstås få in en hel del.Här krockar två totalt olika kulturer och samhällsklasser genom de två huvudpersonerna. Det är den 16-åriga Katya, från trasiga familjeförhållanden, och Marcus, en äldre, förmögen man. De två blir en sorts vänner, men sakta, sakta förskjuts deras relation till något annat, betydligt mindre oskyldigt. Det är suggestivt och lite otäckt.Författaren vore inte sig lik om hon inte också här lyckas väcka frågor om makt, klass och kön.

+++ Sommarhuset av Anna Fredriksson

ROMAN. En debutroman som börjar lite famlande, men där stämningen tätnar i och med att personerna i boken blir mer tydliga.Eva är en medelålders, ganska ensam, kvinna. När hennes mamma tar sitt liv hamnar hon i en kris. Dessutom tvingas hon göra upp med sina två yngre syskon om hur det ska gå med mammans lantställe i skärgården. De tre har aldrig kommit överens, och gamla konflikter bubblar upp till ytan.Ett extra plus för ett par riktigt oväntade händelser.

+++ Nattönskningen av Anne B. Ragde

ROMAN. Pryda läsare ska nog se upp för den här berättelsen, som är ovanligt frispråkig för att handla om en kvinna som närmar sig 40.Journalisten Ingunn har aldrig haft ett långt förhållande, däremot många sexuella eskapader. Hon gillar sin frihet – oftast! – och gör alltid slut själv för att inte bli dumpad.Men när hon bestämmer sig för att bli sundare inträffar något märkligt.”Nattönskningen” är en lättläst underhållningsroman som är uppfriskande tack vare sin originella huvudperson.

+++ Ur havet stiger vågorna av Annika Sjögren

En typisk svensk spänningsroman på många sätt. Här finns vardagsrealism, relationsproblem och – så klart – en brottsintrig. Men den fängslar lite mer än de flesta. Huvudpersonen, rektorn, Louise, är mångfacetterad och det finns flera parallella händelser.Det mesta börjar när Louise struntar i att anmäla en misstänkt misshandel mot en pojke på skolan. Hennes liv blir inte enklare av osämja med dottern och en man som varit notoriskt otrogen.

+++ Döden & c:o av Lukas Moodyson

ROMAN. Författaren säger att boken handlar om en människa som står honom nära, men som ändå inte är han. Lucas – med c i stället – gör en djupdykning i sitt eget psyke och sin uppväxt när hans pappa har dött. Han rensar bland grejer, minns en ungdomskärlek och kastas mellan olika känslor för sin far. Där finns både kärlek och hat, som han beskriver på ett gripande sätt.Men det är förbluffande ojämnt! Ibland är texten berörande och insiktsfull, ett flöde jag vill följa till varje pris. Och så plötsligt blir den babblig, med onödiga utvikningar. Märkligt.

+++ Förlossningen av Måns Wadensjö

ROMAN. När denna kom fick den Katapultpriset för bästa skönlitterära debut.Berättelsen skildrar livet på en förlossningsavdelning ur ett nattbiträdes ögon. För alla som fött barn är den full av igenkänning när det gäller miljön, i allt från mackorna som serveras till den effektiva personalens hierarkier och rutiner.Wadensjö har en otrolig blick för hur små detaljer kan skapa känsla och stämning. Men precis som detaljerna lyfter boken så är det ofta de som sänker vissa delar – det blir för redovisande emellanåt.

augustpriset bob hansson bok bokmässan boktips böcker deckare intervju john ajvide lindqvist mattias ronge nobelpriset paul auster pocket pocketböcker pockettips recensioner roman romaner stieg larsson tips
  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar