Startsida / Inlägg

Pocketnytt – med betyg:

av Cecilia Gustavsson

En skådis som verkligen skriva, en formulär 1a-deckare och lite annat… Här kommer de nio senaste pocketrecensionerna. Som vanligt: Bäst först!

+++++
Tänk på ett tal
John Verdon
Månpocket   
SPÄNNING Läge för sträckläsning! Det här är en ovanligt välskriven, intelligent och fantasifull deckare, som obegripligt nog är Verdons första bok.
Föreställ dig att en hotfull främling per brev och i telefon verkar kunna läsa dina tankar. Det händer en man här. En kort tid efter att han fått det mystiska telefonsamtalet hittas han mördad.
Huvudpersonen Dave Gurney är en sympatisk, pensionerad polis som inte kan låta bli att kasta sig in i det här fallet. Och det kan inte jag heller. Brotten är oförklarliga och mystiska, till exempel slutar mördarens fotspår i snön bokstavligen i tomma intet.
Dessutom blir berättelsen något mer än jakten på en seriemördare, tack vare Gurneys högst mänskliga funderingar över sitt liv och sina relationer.

++++
Tillbaka till henne
Sara Lövestam
Pocketförlaget
ROMAN En välskriven tegelsten som utspelar sig på två tidsplan och tar upp två olika kvinnoöden.
Nutid: Hanna är trött på sin tillvaro, med ett meningslöst jobb och en kille som hon retar sig på. Tills en dag när hon får några gamla saker i sin hand, till exempel ett par fina damkängor.
Dåtid: I början av 1900-talet lever Signe, en folkskollärare som bär på en hemlighet, en hemlighet som på den tiden är skamfylld och leder till en förbjuden kärlekshistoria.
Lövestam har lyckats få till en roman som både beskriver samtida vardagstristess och ett stycke svensk kvinnohistoria. Kampen för kvinnlig rösträtt och ett självständigt liv är viktiga delar i denna fängslande och originella berättelse.

++++
Analys av ett försvinnande
Hisham Matar
Bonnierpocket
ROMAN Platsen är Egypten, berättelsens huvudperson är 12-årige Nuri. Hans mamma dör, och en tid efteråt förälskar sig far och son i samma kvinna: Mona.
När hon och pappan blir tillsammans uppstår ett slags laddat triangeldrama. Nuri önskar att hans far ska försvinna, något som sedan händer i verkligheten när pappan förs bort av egyptisk polis. Både Nuri och Mona inser hur lite de egentligen kände honom.
Matar är en libysk-brittisk författare som har vissa likheter med pojken i boken: även hans pappa kidnappades, och hittades aldrig.
Tillsammans bildar ingredienserna en historia om kärlek, saknad och identitet. Det är oändligt välskrivet, och varje nyans i språket har sin betydelse.

++++
Lill-Tarzan å jag
Johan Hedenberg
Norstedts
SJÄLVBIOGRAFI Åh, vad jag blev positivt överraskad av den här uppväxtberättelsen. Den är lika bra som den ser ut (visst är omslaget snyggt?).
Hedenberg blev känd för hela svenska folket i sin roll i såpan ”Varuhuset”, och nu är han aktuell i ”En pilgrims död” i SVT. Och han kan skriva också.
Författaren ser tillbaka på hur det var att växa upp i en Stockholmsförort under 60- och 70-talen. Här krockar gammal konservativ ideologi med den nya vänstervågen. Mammorna ringer i matklockor och papporna väntar med rottingen – i övrigt finns de vuxna ingenstans.
Livet som barn och tonåring är händelserikt men ofta hårt, med slagsmål på liv och död och sadistiska lärare.
Hedenborg skriver ofta enkelt men välformulerat, svartsynt och humoristiskt på samma gång.

++++
Efter mörkrets inbrott
Haruki Murakami
Norstedts
ROMAN Om jag hade orkat skulle jag läst den här från midnatt och fram till gryningen, för det är just sådan stämningen känns, och det är då berättelsen utspelas. Romanen är som ett snabbt, drömlikt urklipp ur världen, sammanfogat i korta scener.
Platsen är Tokyos nöjeskvarter. Några få personer är i centrum, löst ihoplänkade på olika sätt. 19-åriga Mari sitter och läser på en nattöppen restaurang. Hon är ständigt i skuggan av sin vackra syster Eri, som har sovit två månader i sträck. En ung trombonist börjar prata med Mari, och leder henne till en nattportier på ett ”lovehotell” där en ung tjej misshandlats.
Stilen är konkret och driven. Det handlar om ensamhet, våld men också om samhörighet. Murakami har själv drivit en nattklubb, och det märks i ”Efter mörkrets inbrott”.

+++
Dubbelexponering
Suzanna Dilber
Månpocket
ROMAN Otrohet är ett tacksamt ämne för litteratur – det väcker starka känslor och det finns alltid någon karaktär som läsaren blir förbannad på. I sin debutroman väljer Dilber att skildra ämnet från olika perspektiv, och det är det som gör berättelsen driven och läsvärd.
Dels handlar det om Josefin, som får reda på att hennes man bedragit henne under en längre tid. Hennes tillvaro rasar först ihop, och hon flyr iväg för at vara för sig själv.
Dels får läsaren älskarinnans perspektiv: Ella älskar en upptagen man, och lever för deras hemliga träffar och hans sms.
Det är spännande med de två helt olika kvinnorösterna, och karaktärer som inte är svartvita. Det som saknas är mer dramatik och överraskningar.

+++

När börjar det riktiga livet
Fredrik Lindström
Bonnierpocket
NOVELLER Vad är det som skaver i livet? Jo, att det verkar stört omöjligt att hitta en exakt perfekt soffa. Så tycker i alla fall ett par i den här novellsamlingen.
Lindström sätter fingret på ångest och absurditeter hos den moderna välmående medelklassen. Som varför människor renoverar köken hela tiden men aldrig har tid att laga mat. Eller att egentligen ha ett ”lyckat” liv, men ändå längta efter något annat.
Stilen är vass, men med värme. När jag intervjuade Fredrik Lindström om boken sa han: ”Vissa kan nog uppfatta att jag hackar på dem, men jag hackar också på mig själv.”
Han har humor, formuleringsförmåga och pricksäkert öga för detaljer. Och vissa av berättelserna är pärlor. Men som nästan alltid i novellsamlingar blir helheten ojämn.

++
Pojken som slutade gråta
Ninni Schulman
Månpocket
SPÄNNING En typisk bruksdeckare, som är helt okej att leva sig in i en vinterkväll, men som inte innehåller något extra.
Ingredienserna är typiska för en svensk samtida spänningsroman: En mix av huvudpersoner med privata problem, och en spänningsintrig där en mördare skrämmer upp befolkningen på en liten ort – här är det värmländska Hagfors.
Det är en pyroman som härjar, och polisen misstänker att offren har ett gemensamt förflutet med den som tänt på. Men vad?
Stundtals är det riktigt klurigt, och Schulman är dessutom bra på att beskriva människor och det vardagsnära livet. Faktum är att jag hellre skulle läsa en relationsroman om Magdalena och Petter i boken, utan någon som helst spänningstråd.

++
Roten till det onda
Peter Robinson
Månpocket
SPÄNNING Den här deckaren är ett hopp tillbaka i tiden i Robinsons produktion – den utkom nämligen redan 1997, men översattes inte till svenska förrän långt senare. På vissa sätt är storyn daterad: Kommissarie Banks överväger allvarligt att köpa sex (!) och extacy är innepartydrogen. Och det känns förstås lite konstigt att han fortfarande är gift med Sandra, för alla oss som följt Banks i senare böcker.
Men felet är inte året, utan att intrigen inte är tillräckligt engagerande: Mordoffret är en rasist som läsaren aldrig fått lära känna. Utredningen hackar för mycket hit och dit. Och det spretar mer än vanligt mellan spänningsintrigen och Banks privatliv.
Ändå är boken ok, eftersom Robinson skriver bra och hans huvudperson är intressant. Dessutom är ju debatten om rasism och hatbrott tyvärr ständigt aktuell.

 

augustpriset bob hansson bok bokmässan boktips böcker deckare intervju john ajvide lindqvist mattias ronge nobelpriset paul auster pocket pocketböcker pockettips recensioner roman romaner stieg larsson tips
  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB