Startsida / Inlägg

Hur många självmål kan man göra?

av Anders Nilsson

Landslaget lyckades med att skapa intresse u n d e r EM 2013 – men varken innan eller efter. Nu hoppades man att de hade lärt av sina misstag – men då stänger de igen helt. Det USA insåg för 16 år sedan fattar inte Sverige än idag.

Vad är det som är så bra med sociala medier? Förutom att det ger en enorm spridning och skapar engagemang så får det målgruppen att komma nära. Eller åtminstone k ä n n a sig nära. Dessutom bygger det varumärke och skapar intresse.

Pratar vi landslaget som om några dagar spelar VM så är deras största målgrupp unga tjejer som älskar fotboll. Att det krävs ett jäkla jobb för att fånga den här målgruppen och framförallt behålla den… det visste spelarna i USA redan 1999.

Inför hemma-VM så var alla i laget rädda för att läktarna skulle vara tomma, eftersom matcherna skulle spelas på arenor med kapacitet för över 50 000. Förbundet och framförallt spelarna lade ned sin själ inför mästerskapet för att skapa en stor bas av fans, och målgruppen var i första hand unga tjejer. På den tiden så fanns inte sociala medier så för att låta fansen komma nära så körde landslaget en form av turné där man var på plats på en mängd ställen för att personligen möta målgruppen.

Idag är det ju enklare än så.

Vad som hände under VM var att varenda arena var fullsatt. Finalen spelade inför 90 000 personer på Rose Bowl i Los Angeles. Det var ett enormt genombrott och sedan dess är USA:s damlandslag ett av dem mest populära i landet, oavsett sport. Se mer om resan i den fantastiska dokumentären ”Dare to dream”.

Sverige lyckades inte
Det var det här åtminstone vi (Maja och Anders) såg framför oss skulle ske vid hemma-EM 2013. Och trots att landslaget stängde för media (läs mer om det i Majas första blogginlägg) och stängde sig själva lyckades man med att fylla flera arenor. Skillnaden mot vad som hände i USA var att intresset här aldrig blev stort här efter EM. Det dog.

Nu är det återigen dags för mästerskap och vad gör Sverige?

1. De stänger för den lilla skara media som är på plats i Kanada (läs Jennifer Wegerups krönika om det här).
2. Spelarna ”släcker ned” sina sociala medie-konton under mästerskapet.

Hur fan tänker ni?

Utan att vi har någon som helst inside-information kring varför de väljer att göra på det här viset, utan bara ser det utifrån, så tycker vi att de skjuter sig i foten – igen.

Man vet heller inte om det här kommer från spelarna själva eller från ledningen. Gissningen är det senare. Vi båda följer själva en rad spelare på Instagram för att se hur och vad de uppdaterat under lägret i Toronto. Vad som varit glädjande är att det ofta blir en ”inside-känsla”, man kommer riktigt nära spelaren. Och ännu bättre: kommentarsfältet fylls av hyllningar, kärleksförklaringar och hejarop från unga tjejer.

Man bygger dels sitt eget varumärke och dels hela lagets varumärke. Därför blev man både förvånad och besviken då de flesta tjejerna häromdagen postade ut bilder med samma text under som kort och gott sa ”Nu går jag in i VM-bubblan och kommer inte att uppdatera mer här på förhoppningsvis en månad”. Och så var det med det.

Så gör Sverige för att skapa intresse. Här är några exempel på hur flera av de andra VM-nationerna jobbar:

USA. Stor kampanj under namnet ”One Nation. One Team. 23 stories” och #SheBelieves. Stor del av spelarna är väldigt aktiva på både Twitter, Instagram och i olika personliga bloggar.

Frankrike. Landet har tagit stora kliv för att försöka höja sitt damlandslag. Inför VM har förbundet skapat en kampanjsite och jobbar under #objectifcanada.

Australien. Jobbar också med kampanjsite där de bland annat använder sina spelares tweets som stora citat. Dessutom kommer flera spelare medverka i en ”LIVE-twitterchat” under mästerskapet där man kan ställa sina egna frågor. Jobbar under  #thisisit.

Avslutningsvis kan vi bara säga #clapforsweden.

/Maja Johansson & Anders Nilsson

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB