Flygvärdinnor, ta ert ansvar och banta!
avI januari fick 10 flygvärdinnor på Air India sparken. Orsak: De var för tjocka.
Flygbolaget har tydliga viktkrav för kabinpersonalen, och efter en prövning i Högsta domstolen i Indien fick bolaget rätt. Flygvärdinnor måste vara tillräckligt små för att smidigt komma fram i gångarna, och samtidigt i god fysisk form för att klara av det tuffa jobbet.
Nu är kraven för Air India ganska extrema: Är du 26–30 år gammal och 152 cm lång får du väga max 56 kg.
Ett annat asiatiskt flygbolag med hårda krav är Malaysian Airlines. En reporter från Sydney Morning Herald fick beskedet att kabinpersonal måste vara tillräckligt långa för att nå upp till bagagehyllorna, minst 165 cm för kvinnor och 176 cm för manliga sökande. Vikten ska ligga inom ramarna för vad som anses som normalvikt enligt BMI, Body Mass Index.
Resbloggen Gulliver har gjort en rundringning till flera amerikanska flygbolag, British Airways och Singapore Airlines och fått ungefär samma svar. De flesta har specifika krav när det gäller längd – men inte så tydliga krav när det gäller vikten.
Hur är det då i Sverige?
För att bli antagen till utbildningen för kabinpersonal som CAT of Sweden ordnar, krävs att du är minst 160 cm och max 190 cm lång. Men inga speciella krav på vikt.
– Det är mest för sin egen del, att man är smidig och kan ta sig fram i kabinen om det är trångt, säger Camilla Brännbäck på CAT.
Vikten ska vara i proportion till längden, men i slutändan är det personligheten som avgör om man får jobb, enligt Camilla Brännbäck.
Svenska flygbolag kör på den politiskt korrekta linjen, med andra ord.
Men egentligen – är det inte mer korrekt att faktiskt införa viktkrav för kabinpersonalen?
Jag säger bara:
1. Växthuseffekten
2. Lågkonjunkturen
Om nu charterbolagen jagar gram ombord genom att byta ut glasflaskor mot plastflaskor, hur mycket vikt skulle man inte spara in om all personal tappade några kilo var?
Om flygplanen väger mindre drar de mindre bränsle. Minskad bränsleåtgång leder ju till mindre utsläpp av koldioxid och andra klimatgaser, något som flygbolagen gärna säger sig vilja bidra till.
Dessutom kan de ju spara pengar! Bränsle är en stor och viktig budgetpost för flygbolagen så här i ekonomiskt oroliga tider.
Om man helt och hållet förbiser frågan om utseende och kroppsideal – låter det inte som en bra idé med viktkrav för kabinpersonal?