Luften är fri
avRyanairs vd med ännu ett lyckat pr-trick. Foto: MIA CARLSSON
Marknadsföringsgeniet Michael O’Leary har slagit till igen. Ryanairs toaavgifter som hela resebranschen rapporterade om var givetvis en ren bluff.
Enligt ett nytt uttalande från Ryanairs vd O’Leary är det inte ens juridiskt möjligt att införa avgift för toabesök i luften.
”Men det var ett bra sätt att få gratis reklam”, konstaterade O’Leary förnöjt vid en presskonferens i Dublin, enligt Irish Times.
Och visst är det så.
Ryanair är utan tvekan det flygbolag som är bäst på att utnyttja medierna. Från gratiskampanjer till baddräktskalendrar, Ryanair vet precis vilka knappar som ska tryckas in för att få maximal uppmärksamhet i medierna.
Jag kan bara kapitulera och erkänna att jag villigt går på bluffen, gång på gång på gång.
Det enda jag kan hoppas på är att ni läsare är smartare än jag, och inte låter ert val av flygbolag styras av att Ryanairs vd hade högsta betyg i gerillamarknadsföring.