GI metoden, så funkar det!

.

Jo då, tackar som frågar! Flera rara läsare har de senaste dagarna frågat hur det går med dieten och den förmodade viktnedgången.

Jag inledde mitt försök att gå ned i vikt förra måndagen, dvs idag blir det min 11:e dag med kost nästan utan kolhydrater.

Typisk frukost!

Här kommer en liten sammanställning över hur GI metoden fungerar. Texten har jag hämtat på http://www.gi-metoden.nu/ en bra sida med ”handfasta” tips för den som vill gå ned i vikt!

Fas 1 (tar c:a 3 dagar, sen blir det automatiskt fas2)

Genom att bara äta 20g-30g kolhydrater per dag töms reserverna fort. Kroppen är van att använda kolhydraterna som bränsle, men om det inte
kommer in några nya kolhydrater måste kroppen söka alternativa energikällor. Då är det så finurligt att vi har massor av energi lagrade i kroppen i form av fett.
Eftersom vi vill gå ner i vikt är det OK att kroppen tar av vårt lagrade bränsle (fett) och använder det en tid framöver som primär energikälla.
När detta inträffar kallas det för att man försätter kroppen i ketos.
Observera att det inte är någon skillnad i kosten under fas1 och fas2!

Fas 2 (Antal veckor beror på hur mycket du vill gå ner)

Ät en kost med minimalt med kolhydrater (c:a 20g/dag)
Ät mat med mycket protein (ta gärna proteintillskott)
Ät fett
Ät mycket grönsaker
Drick mycket vatten
Motionera några dagar i veckan.
Lyssna på kroppen och dess signaler. Mår du dåligt går du till fas 3 i stället.

Fas 3 (resten av livet)

Börja att återinföra kolhydrater försiktigt.
Tänk på att äta mycket mindre mängd pasta, ris, potatis och bröd än du gjort tidigare. Välj dessutom fullkornspasta och vildris/råris. Undvik allt som heter ”snabb” nånting.

Hur går det då med min vikt och mina mått?
2010-05-18                       2010-05-28

Längd: 172 cm                 
Vikt: 69.8 kg*                    68.2

Omfång
Byst: 97 cm                       95 cm
Midja: 80 cm                     78 cm
Stuss: 94 cm                       94 cm
Lår: 51 cm                         50 cm

*) Jag har ingen egen våg och har vägt mig på olika vågar vid olika tidpunkter på dygnet. Jag har ändrat på utgångsvikten pga. att jag inte vägde mig samma dag som jag började, utan höftade lite då. Vid kontrollmätning några dagar senare visade vågen 69.8!

Slutsats:
Viktkurvan pekar nedåt! – Bra!
Köp bikini med liten överdel..?!! – Mindre bra…

Adirondack väntar!
 Lite solbränna på det här, så skall jag nog slippa vassen om några veckor!
.

Fler blogginlägg från Drömhus

Senaste artiklarna från Härligt Hemma