Startsida / Inlägg

Diffusing

av Janne blomqvist

Premiärhelgen i Melbourne närmas sej och redan nu kan vi ana en strulig start på säsongen. Red Bull och åtminstone ett team till kommer att protestera mot Brawn GP:s diffuser på bilen om den skulle godkännas vid besiktningen inför säsongens första träning.
Bakgrunden är att Brawn GP, Toyota och Williams har tolkat regelverket lite annorlunda när det gäller designen av bakdelen på bilen där luften som kommer underifrån på bilen kommer ut (det plana golvet ger undertryck och downforce som kan ökas beroende på diffuserns utseende). Jag vet från säker källa att Brawn GP:s design ger upp emot 7 tiondelar vilket kan förklara varför det har rört om i grytan. Om bilarna godkänns och en protest lämnas in betyder det att vi inte kommer att få något definitivt resultat efter tävlingen på söndag utan måste vänta ett antal veckor innan beslut kommer kring en ev inlämnad protest….

Hoppas verkligen att vi slipper detta men mycket talar för att det blir en inte allt för rolig start på säsongen för FIA:s tekniker

JB

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB