Världsmästare i F1 döms för rasistattack mot Hamilton

av Anna Andersson

Nelson Piquet, tidigare världsmästare i F1, gjorde rasistiska uttalanden om Lewis Hamilton.
Rasistattacken blev dyrbar.
Han tvingas betala närmare nio miljoner kronor i böter.

Världsmästare i F1
Nelson Piquet döms till böter efter rasistattacken mot Lewis Hamilton (AP /TT)

Det var i november 2021 som Nelson Piquet, trefaldig världsmästare i F1 och pappa till Max Verstappens flickvän Kelly intervjuades av en podcast. Vid den här tidpunkten kämpade Verstappen och Lewis Hamilton intensivt om VM-titeln. De kolliderade i England och i Italien, Piquet diskuterade incidenten på Silverstone i podcasten Motorsport Talk.
– Den lilla n…., han satte bilen så att för att det inte fanns någon chans att två bilar skulle kunna köra i bredd i den kurvan. Det är ett skämt. Det var tur för honom att bara en annan förare (Verstappen) råkade illa ut, sa Piquet på portugisiska till journalisten Ricardo Oliveira.

Världsmästare i F1 bötfälls efter rasistskandal

Verstappen tvingades bryta loppet i England och uppsökte sjukhus, samtidigt som Hamilton vann och tog in många poäng i kampen om VM-titeln.
Formel 1 fördömde Piquets uttalande, flera förare däribland Charles Leclerc tog avstånd från det och Piquet bad om ursäkt.

Nelson PIquet världsmästare i F1
Nelson PIiquet när han vann i Japan 1990. (AP /TT)

Skadan var dock redan skedd.  Fyra människorättsgrupper tog ärendet till domstol.
Nu har domen förkunnats och 70-årige Piquet döms för att ha uttryckt sig rasistiskt och homofobiskt och måste betala 900 000 Euro i böter (nio miljoner kronor) det skriver Sky och CNN.

Nelson Piquet kommer från Brasilien och tävlade i F1 mellan 1978 och 1991. Han körde 204 lopp och vann 23 av dem, han vann sina tre VM-titlar på 1980-talet.

F1-världsmästare Lewis Hamilton till Red Bull?

Det har snackats om att Lewis Hamilton, som jagar en åttonde VM-titel, är intresserad av Red Bull.
Nu tar Christian Horner tag i ämnet och Red Bulls stallchef säger följande till Sky:
– Vi är väldigt nöjda med de förare som vi har. De har inte bara kontrakt i år, utan även nästa år. Därför ser jag inte var vi skulle ha plats för Lewis.
– Jag är säker på att de (Mercedes) kommer att lösa ina problem, vi kommer inte att skriva av dem.

Joel Granfors har flyttat till USA för att köra på ”Road to Indy” , han tävlar i USF Pro Championship och var tvåa i helgens första lopp på Sebring.
Joel är ännu en ung svensk förare som väljer USA före Europa. Här kan du läsa om varför.

Detta återstår av Romain Grosjeans bil

av Anna Andersson

Teknikchefen lämnar McLaren F1, men först en nyhet för alla som gillar Formel 1 och dess historia.

Romain Grosjean tappar kontrollen över bilen. Den förvandlas till ett eldklot. Enligt egen utsago är han fem, kanske tio sekunder från att dö.
Nu ställs bilen – eller det som är kvar av den – ut.

Romain Grosjean F1
Haas Romain Grosjean i eldhavet i Bahrain 2020 (Brynn Lennon, Pool via AP)

Romain Grosjeans F1-karriär tog slut i Bahrain 2020, men där kunde också hans liv ha tagit slut. Fransmannens olycka är en av de värsta F1-krascherna under 2000-talet.
– Som jag såg det var det en stor olycka, men jag insåg inte hur illa det såg ut utifrån, säger Grosjean till Formula 1.com.
– Det var först nästa dag, när jag såg bilderna som jag insåg hur illa det var. Min fru såg loppet med våra barn och min pappa. De kommer att minnas det tillfället under resten av sina liv. De var åskådare och väntade bara på att få höra någonting, på att få se någonting från Bahrain.

Romain Grosjean F1
Det som återstår av Romain Grosjeans Haas (Formula 1)

En av de värsta krascherna i historien om F1

G-krafterna nådde upp till 63 när han slog i barriären, bilen kilades fast och fattade eld. I 27 sekunder satt han fast i ett brinnande inferno.Han upplevde det som en evighet.
– Doktor Ian Roberts och Alan van der Merwe som körde läkarbilen försökte att öppna en korridor genom elden så att jag kunde ta mig ut. Jag tror att det i alla fall gav mig en bild av vart jag skulle flytta mig och var utgången fanns, säger Grosjean.

Bilen var fulltankad med 120 kg bränsle som brann. Batteriet brann.
Det var omöjligt från någon från utsidan att ta sig in. Grosjean satt fast i ett brinnande inferno.
– Jag fick bryta av mitt nackskydd, slå sönder det med hjälmen och till slut lyckades jag få ut hjälmen så att jag kunde ställa mig upp i sätet. Jag såg att min vänstra fot satt fast i chassit och drog så hårt jag kunde. Min sko satt fortfarande fast, men foten lossnade så att jag kunde ta mig ur bilen, säger fransmannen som numera tävlar i IndyCar.
– Vi sitter i en överlevnadscell i bilen för att skydda oss vid händelse av en för en rejäl krasch. Här var monocoquen var i ett stycke, halon satt kvar och bortsett från brännskadorna på bilen är allt intakt. Jag antar att det räddade mitt liv.

Romain Grosjean i våldsamm krasch under Formel 1 i Bahrain

Han klarade sig utan skador, bortsett från de brännskador på hans händer. Hans vänstra hand är opererad vid flera tillfällen, men han bär handskar för att skydda den från solljus.

Romain Grosjean Formel 1
Romain Grosjean ett par dagar efter olyckan i F1 i Bahrain 2020. Han drabbades av brännskador på båda händerna, värst på vänster hand. (TT)

Nu finns bilen på ett muséum i Madrid. I dag öppnas en exklusiv F1-utställning på IFEMA som håller öppet fram till den 16 juli. Där kan besökaren se allt från hjälmar, racingoveraller, däck och design till uppleva hur en F1-bil är uppbyggd.
Där finns också gamla F1-bilar, den Toro Rosso som tog Pierre Gasly till segern på Monza 2020 och det som finns kvar av Romain Grosjeans Haas från 2020.

Romain Grosjean F1 eldkrasch
Romain Grosjean överlevde 27 sekunder i eldhavet (Formula 1)

Teknikchefen lämnar McLaren F1

Den usla säsongsstarten får Zak Brown att reagera. McLaren F1 strukturerar om och sparkar sin teknikchef.

McLaren F1
Lando Norris och McLaren F1 har haft en tung start på säsongen (AP/TT)

Efter i Bahrain följdes upp med ett tungt resultat i Saudiarabien och McLaren Racing strukturerar om i sitt F1-team. Där Key hade huvudansvaret kliver nu tre personer in. Dels värvas David Sanchez och blir ansvarig för konceptet. Han jobbade för McLaren 2004 till 2007, men lämnade nyligen Ferrari och kan ansluta till 2024.

Peter Prodromou, som tidigare jobbat nära Adrian Newey hos McLaren och Red Bull, är ansvarig för aerodynamiken och Neil Houldey med ansvar för teknik och design.
– Under en tid har det varit tydligt för mig att vår tekniska avdelning inte har jobbat tillräckligt snabbt och effektivt för att vi ska kunna nå våra mål och vara med i toppen av startfältet, säger Zak Brown, VD för McLaren Racing i en kommentar.
– De strategiska förändringar som vi nu gör är nödvändiga för att McLaren skla kunna återvända till vinnarspråret. Nu har vi det vi behöver.

McLaren F1 slogs ifjol om plats fyra i VM stallet avslutade samarbetet med Daniel Ricciardo som tog allt för få poäng och kontrakterade Oscar Piastri, som anses vara en av de största talangerna inom sporten. Han tävlar nu tillsammans med Lando Norris.
Trots det ligger McLaren F1 sist i VM. Stallet har inte tagit en enda poäng under året och den bästa placeringen är plats 15, som Oscar Piastri nådde i Saudiarabien förra helgen. En tävling där Aston Martin, som ifjol var sämre än McLaren, tog årets andra pallplats genom Fernando Alonso.

Det pratar vi om i vår F1-podd, Plattan i Mattan.

Är det dags för Mercedes att byta koncept i F1?

av Anna Andersson

Är det dags för Mercedes att byta koncept i F1?

Här är stallets förklaring.

Mercedes F1
George Russell i kör F1 för Mercedes, bilen heter W14 (Mercedes)

Efter F1-premiären i Bahrain pratade Toto Wolff om att det var dags att byta koncept på Mercedes bil W14. Han pratade om att det inte finns några heliga kor.

Nu har stallet inlett sitt arbete för att ta sig tillbaka till toppen av Formel 1.

– Premiären i Bahrain var ett verkligt uppvaknande, en stor besvikense att vi återigen är där ivi är, att vi int ekan konkurrera, stallets tekniske direktör Mike Elliot i den debrief som stallet har lagt ut.

Så vad händer i Mercedes F1-stall?

– Att byta koncept betyder olika saker för olika människor, förklarar stallets tekniske direktör Mike Elliot.

– Ingenjörerna jobbar med dynamiken, de tittar på bilens form, saker som geometrin för siedepodsen och för golvet. Kanske är det någonting som vi har missat? Vi tittar också på simulatorn, driver vi luften rätt? Vi försöker att göra allt detta så snabbt som möjligt för vi vill vara med i täten och det kan vi bara göra när vi accepterar den position vi befinner oss i och jobbar stenhårt för att ta oss tillbaka.

Hans tankar ser du i Mercedes racedebrief  efter Saudiarabien GP ochhan förklarar varför de inte lät Lewis Hamilton köra om George Russell när han hade mediumdäcken. Det är intressant att lyssna på Mike Elliot, så har du ett par minuter över? Gör det.

Kort om F1

Såg du inte onsdagens inlägg, med veckans bästa skratt. Kolla in konversationen mellan Fernando Alonso och George Russell, nu går den vidare:

Mercedes löser situationen med specialleverans hemma i England:

 

 

Även Ferrari och stallchef Fred Vasseur jobbar med att utvärdera stallet:

– Det finns en avdelning som måste jobba mycket bättre än vad de gör, men vilken håller jag för mig själv, säger han till AS.

Timo Glock, tidigare F1-förare. Ni kanske minns honom från Brasilien 2008 när han sladdade runt i regnet och var den förare som stod mellan Felipe Massa och VM-titeln, När Lewis Hamilton körde om Glock säkrade britten sin första titel.

Glock jobbar nu med tyska Sky och har skrivit en kolumn där han är tydlig med att han INTE tror att Sergio Perez kommer att hjälpa Max Verstappen i år.

– Jag är övertygad om det. Perez ser sin chans att slåss med Verstappen om VM-titeln. Det kommer att bli en kamp mellan dem och vi kan räkna med att det blir slitningar i teamet, säger han.

Vad tror du?

Här hittar du årets VM-tabell i F1, ett par överraskningar är det i alla fall.

Veckans asgarv – från F1-förare Fernando Alonso

av Anna Andersson

Efter bestraffningsfiaskot i Saudiarabien bjuder F1-föraren Fernando Alonso på veckans roligaste tweet.

Han ber helt enkelt George Russell om att få pokalen från Saudiarabien GP tillbaka.

F1-förare Fernando Alonso
Fernando Alonso är tillbaka i toppen av F1. (Aston Martin F1 Team)

F1-förare Fernando Alonso -41 år ung

Kaoset efter Saudiarabien GP kan inte ha undgått någon och vi snackar om det i veckans F1-podd, Plattan i Mattan. Men en kort sammanfattning kan jag ge er. Aston Martins Fernando Alonso går i mål som trea och tar sin 100:e pallplats, den första tog han år 2003.

Men han drabbas av en bestraffning efter det att han gått ner från prispallen.
Mercedes George Russell får tredjeplatsen och även pokalen. Därefter väntar en storm av kritik och domarmöten innan Alonso får tillbaka placeringen, men inte bucklan. Inte först i alla fall.

Så han svarar lite ironiskt på Russells tweet efter det att han tagit emot pokalen och lägger till en uppfodrande bild och orden ”HOLA” ( hej), samt ett par väl valda emojis och den roliga cirkusen är igång.
Dagens bästa skratt.

Russell svarar:

Fernando Alonso var annars nöjd efter helgen:

– Det viktigaste för mig var att bilen var stark, vi var näst snabbast, säger Aston Martins förare som nu tagit två pallplatser 2023.

– Vi var långt före Ferrari och kontrollerade Mercedes. Jag tog in sju åtta sekunder på George under den första stinden och fem i slytet. Vi tog alltså in 15-20 sekunder på Mercedes och en halv minut på Ferrrari.

Plattan i Mattan

Plattan i Mattan ja, vi snackar om Alonsos tredjeplats men också om Red Bull. Är det en stallkamp på gång där? Det kändes inte som om stallet kunde tygla Max Verstappen under Formel 1 i Jeddah. Kommer det att kunna göra det framöver?
Jag uppfattade det som om han gick mot en teamorder, hur resonerar ni?

Michael Schumachers klassiska F1-2000 ska auktioneras ut i Hongkong om ett par veckor. Bilen tog tio pole position och tio segrar, 170 poäng år 2000 och körde hem en VM-titel till Michael Schumachers och Ferraris första konstruktörstitel på 21 år
Han vann Brasiliens GP med chassis 198 och tävlade också med den i Österrike, men blev avkörd av Riccardo Zonta. Bilen har sedan renoverats.

Den lär krävas en slant för att ropa hem den.

Mer F1 i Europa? I går kom beskedet om att det planeras för ett stadslopp i F1  i London.

F1 i London – ett stadslopp 2026?

av Anna Andersson

F1 i London? Formel 1 kan köra ett stadslopp i England redan 2026.

 F1 i London
Stannar Hamilton för att köra F1 i London? (Mercedes)

F1 är stort i Storbritannien, det var där det första VM-loppet i Formel 1 avgjordes år 1950 och landet har stjärnor som Lewis Hamilton, George Russell, Lando Norris och Alex Albon i startfältet i år.  Sporten ett starkt fäste i landet.
Från och med 2026 kan det bli ännu starkare. Enligt The Times och The Independent har F1:s ägare Liberty Media inlett samtal om att låta F1 dåna genom London, genom industriområdet Royal Albert Dock, i närheten av London City Airport samt mässområdet ExCeL Centrum där det eldrivna mästerskapet Formel E redan har tävlat. The Independent har även en karta i sin artikel.

F1 i London 2026?

Enligt tidningen finns det en plan på en helt ny bana i Docklands, ett varv ska vara 5,9 km långt innehålla 22 kurvor, det ska byggas in flera omkörningsmöjligheter intill Themsen där det också ska byggas läktare för 95 000 människor. Tanken är att banan ska påminna om den i Montreal där Kanadas GP regelbundet avgörs och Londosn borgmästare Sadiq Khan sägs vara positiv till konceptet.
Detta är långtifrån första gången som F1 diskuterar vilka möjligheter som finns för en F1-bana i London, men det har aldrig varit praktiskt genomförbart.
– Så fort vi får godkänt att planera för detta kan vi bygga en anläggning på 24 månader. Jag tror att vi i bästa fall kan arrangera ett F1-lopp i London i augusti 2026, om alla står bakom förslaget ska det vara möjligt, säger Max Farrell, chef LDN Collective som är ett av företagen bakom förslaget, till brittiska The Times.

Vid 75 tillfällen har Formel 1 tävlat i Storbritannien, sedan 1987 har de tävlat på Silverstone varje år. Vid 12 tillfällen har F1 tävlat på Brands Hatch och 1993 kördes Europas GP på Donington Park.

Kort om Formel 1 2023

Fernando Alonso har två tredjeplatser i VM den här säsongen, det är en mycket bra säsongsstart för Aston Martins förare. Han anser även att stallet har närmat sig Red Bull.
– Vi ledde faktiskt loppet. Nu har vi kunnat ta de första bilderna på en Aston Martin i ledningen. Det var två varv, men förhoppningsvis var det inte sista gången, säger han.

George Russell Mercedes tror att Australiens GP kommer att påminna mycket om det i Saudiarabien.
–  Asfalten är väldigt lik den vi tävlade på nu. Det finns också ett par snabba kurvor med bra flyt. Jag tror att resultatet där kommer att se ut ungefär så som i Jeddah.

Carlos Sainz är tydlig:
– Bilen förhåller sig likadant på banan som den gör i vindtunneln. Därför vet vi var problemet dyker upp och var våran akilleshäl är. Vi vet också att vi måste utveckla bilen vidare, men vi behöver tid, säger han till motorsport-total.com.

Fernando Alonso får tillbaka pallplats efter regelkaos

av Anna Andersson

Fernando Alonso blev av med sin tredjeplats och kristierade FIA hårt.

Nu har han fått den tillbaka. Här är bakgrunden till kaoset efter F1 i Saudiarabien.

 

Fernando Alonso
Fernando Alonso tog sin hundrade pallplats under F1 i Saudiarabien, blev av med den och fick den tillbaka (TT)

Fernando Alonso stog fel i startrutan inför F1 i Saudiarabien, han fick ett tidstillägg på fem sekunder som han tog i samband med depåstoppet.

Trodde han.

Han och Aston Martin var sedan på väg mot en tredjeplats i F1 i Saudiarabien, men under det sista varvet fick han besked om att han behövde ha fem sekunders marginal till Mercedes George Russell eftersom det eventuellt fanns en bestraffning på fem sekunder att vänta. Alonso klarade det precis, gick i mål som trea bakom Sergio Perez och Max Verstappen, båda Red Bull. Han stog på prispallen för 100:e gången i hans karriär, nästan exakt 20 år efter hans första pallplats i Malaysias GP 2003.

Därefter kom dråpslaget. Fernando Alonso fick tio sekunders bestraffning för att hans stall hade börjat arbeta på bilen förtidigt, han blev av med pallplatsen och kritiserade FIA hårt. Läs mer om kaoset i samband med F1 i Saudiarabien.

Men under natten kom nästa besked.

Fernando Alonso får tillbaka  pallplats i F1

Fernando Alonso
Fernando Alonso (Aston Martin F1 Team)

Alonso får tillbaka tredjeplatsen eftersom att vidröra bilen med ett verktyg ( i detta fall en domkraft) inte räknas som att arbeta på den.

Det beskedet kom efter ett möte mellan Sporting Advisory Committees (SAC) och stallen. Aston Martin argumenterade för att vidröra inte är att arbeta och kunde också plocka fram sju tidigare fall då detta skett – utan bestraffning. Kommittén insåg att det inte var någon tydlig överenskommelse kring att vidröra är att arbeta och bestraffningen togs tillbaka. Alonso är nu trea igen – och George Russell, Mercedes fyra.

Kaos med andra ord.

Enligt FIA ska det komma ett förtydligande kring detta inför nästa deltävling i Australien den första helgen i april.

 

F1 i Saudiarabien: Alonsos hårda kritik mot FIA

av Anna Andersson

Fernando Alonso förlorade pallplatsen av F1 i Saudiarabien.
Efter målgång.
Nu kritiserar han FIA hårt.
– Det är någonting som är väldigt fel med den här systemet, säger spanjoren.

 F1 i Saudiarabien
Fernando Alonso förlorar sin pallplats efter F1 i Saudiarabien (Aston Martin)

Fernando Alonso, Aston Martin, gick i mål som trea. Han visste att han hade stått fel i startrutan och var övertygad om att stallet hade tagit bestraffningen på fem sekunder vid depåstoppet.
Han hade ingen aning om att tävlingsledningen undersökte det hela en gång till, men fick ett par varv från mål besked om att han skulle ha fem sekunder ner till George Russell som var fyra i sin Mercedes för säkerhetsskull.
Det klarade han och fick också stå på prispallen.
Men efter målgång kom beskedet att han tappar sin pallplats.
– Det som händer här är inte alls bra för fansen, domarna har 35 varv på sig att gå igenom incidenten och informera om en bestraffning, säger Alonso till internationell media efter loppet.
– Men de väntar till efter vi har varit på prispallen. Då är det någonting som är väldigt fel i systemet.

Alonso förbannad efter F1 i Saudiarabien

Den tidigare världsmästaren fortsätter.
– Jag tycker synd om fansen, men jag trivdes verkligen på prispallen. Jag fick hålla i bucklan, fira med champagne och om jag får 15 eller 12 poäng spelar inte så väldigt stor roll för mig, men det är väldigt ledsamt för FIA.
Han påpekar att om han hade vetat om det så hade han kunnat köra till sig ett försprång på elva sekunder. Nu fick han inte ens en chans att anta den utmaningen.

Här kan du själv se vad som hände:

Aston Martins stallchef Mike Krack är också irriterad.
– Du får inte jobba på bilen under fem sekunder, vi väntade längre än fem sekunder och tog till och med extra tid. Killarna vet precis vad de gör, säger han.
– Som vi ser det är allt inom reglerna och om det finns andra bevis måste vi titta på dem.

Till skillnad från Alonso vill han inte skylla på FIA (internationella bilsportförbundet).
– Vi måste titta på det eftersom vi får en bestraffning och vi måste förstå varför det händer så att vi kan undvika det framöver, säger stallchef Krack till Sky.

Kort efter Formel 1 i Saudiarabien

Fernando Alonso gjorde samma miss som Esteban Ocon, Alpine, gjorde i Bahrain. Både i starten och sedan i depån. Hur är det möjligt?

Är det så att förarna inte ser ordentligt med halon eller finns det någon annan förklaring?

•••

Red Bull har nu tagit två dubbelsegrar i rad, det har bara hänt en gång tidigare i stallets F1-historia. Det var år 2009 när Sebastian Vettel och Mark Webber gjorde det på Silverstone och Nürburgring.
Verstappen tog sig upp från plats 15 till plats 2.
– Vi utgick i från att han skulle ta en pallplats, säger motorsportkonsult Helmut Marko till ORF.
– Ibland var vi mer än en sekund snabbare än resten av fältet och det är rätt mycket på en förhållandevis kort bana. Vi är enormt nöjda.

•••

George Russell tog en pallplats med Mercedes. Hans och stallets första för i år.
– Det var en tuff bestraffning för Fernando. De förtjänade pallplatsen idag, men jag tar gärna de extra poängen.

•••

Är Danmark det nya Finland? Kevin Magnussen tar poäng i F1 för Haas och Fredrik Vesti, Mercedes juniorförare, vann F2 i Saudiarabien.

Vart går nästa F1-lopp? Det körs i Australien, Melbourne den 31 mars till 2 april.

Hela kalendern för F1 2023 finns här.

Inför Saudiarabien GP i F1: Mercedes bekännelse

av Anna Andersson

Inför Saudiarabien GP i Formel 1 kommer Mercedes med en bekännelse. Felaktig data och en seger är två av orsakerna bakom stallets misslyckande i F1.

Snart kommer Mercedes W14 med de minimala sidepodsen att vara historia. Ingenjörerna har bestämt sig för att ändra inriktning på sin bil.
– Vi har fått felaktig data från simulatorn. Det i kombination med segern i Brasilien har gjort att vi har hållit fast vid konceptet, bekräftar stallchef Toto Wolff för Auto, Motor und Sport.

Saudiarabien GP i Formel 1
Lewis Hamilton inför Saudiarabien GP i Formel 1 (Mercedes)

När det ska ske, kan han däremot inte säga. Inte hur stallet ska kunna minska luckan till framförvarande stall heller.
– Vi har interna, väldigt tuffa målsättningar. Det gäller de områden där vi vet att vi ligger efter, men jag vill inte prata om det offentligt. Det sätter press på oss och pressen är tillräckligt stor ändå, säger Wolff när han möter media inför Saudiarabien GP i F1.

Däremot räknar han inte med några att göra några förändringar sett till personalen.
– Jag letar inte efter en syndabock, så fungerar det inte hos oss, säger Wolff till Sky.
– Nu handlar det om att vi ska utveckla stallet vidare och om diskussionen kring hur organisationen ska se ut framöver, säger han.

Max Verstappen missar i F1-kvalet

Mercedes George Russell gjorde ett bra kval inför Saudiarabien GP i Formel 1. Han startar från ruta tre, bakom Red Bulls Sergio Perez och Aston Martins Fernando Alonso. Red Bulls Max Verstappen fick problem med drivaxeln och lämnade kvalet redan i Q2. den regerande mästaren startar från ruta 15 och behöver jaga genom fältet, det är dock någonting han har varit duktig på tidigare. I fjol vann han från ruta 14 i Belgien och ruta tio i Ungern. Den här gången har han Ferrari Charles Leclerc strax framför sig på ruta 12, vilket kan ställa till problem.

Läs mer om kvalet till Saudiarabien GP i Formel 1.

Här är startuppställningen till Saudiarabien GP i F1.

I går meddelade Lewis Hamilton och Angela Cullen att de bryter samarbetet efter sju år. Varför är inte känt, men Cullen är gift och har två barn och det sägs att anledningen är att hon vill tillbringa mer tid med sin familj.

Kort inför Saudiarabien GP i Formel 1

Pirelli och deras chef Mario Isola räknar med en strategi med ett stopp med de två mjukaste gummiblandningarna.
– Banförhållandena förbättrar sig hela tiden. Med de förbättringar som görs i inställningarna tyder det mesta på att det blir en strategi med ett stopp, med medium och soft, säger han.
Medium är 0,4 sekunder långsammare än soft, medan hard är 1,2 sekunder långsammare vilket gör att det inte lär vara något alternativ för racet.

En intressant jämförelse mellan de två förare som var snabbast under fredagen på världens snabbaste stadsbana:

Har du inget att göra i morgon, lyssna gärna på vår podd, Plattan i Mattan, där vi snackar upp helgens race och går igenom vilka det är som är stallchefer i de olika teamen.

En guide inför Saudiarabien GP i F1 och helgens däckval finns här.

I morgon kan ni hänga med i Sportbladets F1-live och ställa frågor till mig, samt kommentera under loppet. Hämg med!

F1: Lewis Hamilton förlorar kvinnan vid sin sida

av Anna Andersson

Efter sju år förlorar Lewis Hamilton kvinnan vid sin sida. Angela Cullen går vidare – på dagen sju år sedan de inledde sitt samarbete i F1.

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton och Andrea Cullen bryter samarbetet (Mercedes)

Angela Cullen har varit Hamiltons sjukgymnast och fystränare i sju år, hon har alltid funnits vid hans sida och varit den sista som pratat med honom innan racet och den första som gjort det efteråt. Nu förlorar han en av sina viktigaste medarbetare.
– Hon har gjort mig till den bästa versionen av mig själv. Jag har blivit en starkare idrottsman och bättre människa, skriver F1-mästaren Hamilton på Instgram.
– Jag tackar dig för allt Ang och jag kan inte vänta på att få reda på vad din framtid bär med sig.

Lewis Hamilton har vunnit sju VM-titlar i Formel 1, fyra av dem tillsammans med Angela Cullen. I fjol var säsongen tung och årets inledning har inte vait enkel. Hamilton skämtar när han pratar om möjligheterna för 2023.

Angela Cullen och Lewis Hamilton bryter

Angela Cullen är den blonda kvinna som hållit i hans hjälm, gått vid hans sida och aldrig viktig undan. Hon har stått i Mercedes garage och hejat under racen och ofta filmats.

Inför F1 i Saudiarabien är hon inte på plats.
– Angela har varit en del av vårt team under en lång tid, men strukturen i ett stall kan förändras för alla utvecklar sig som människor och det gör även laget, säger Toto Wolff.
– Angela har varit en maskot i vårt team och kommer alltid att vara det. Hon är den enda som låter mer än en bil.

Vad som ligger bakom det överraskande uppbrottet har varken Hamilton eller Cullen berättat, men båda hyllar varandra på sociala medier.
– Lewis Hamilton, du GOAT, det var en ära och ett nöje att jobba med dig Jag är så stolt över allt som du har uppnått, skriver hon på Instagram.
– Jag är glad över att kunna meddela att jag nu börjar ett nytt äventyr.
Vad det innebär eller vem som tar hennes plats intill Hamilton är inte offentligt än.

 Lewis Hamilton
Det är på dagen sju år sedan Angela Cullen och Lewis Hamilton gjorde sitt första GP ihop. (ercedes)

 Kort inför F1 i Saudiarabien

Jerome D’Ambrosio, som tidigare har tävlat endel i F1, samt  i Formel E är ny i Mercedes garage. I Saudiarabien syntes han intill Toto Wolff och han tar nu över en del av de uppgifter som James Vowles hade innan hamn lämnade för Williams, bland annat ansvarar han för att utveckla stallets unga förare. Belgaren har tidigare varit stallchef för Venturi i Formel E.

Hos AlphaTauri är stämningen spänd. Stallchefen litar inte längre på sina ingenjörer. Franz Tost är riktigt irriterad. Anledningen är att bilen inte är tillräckligt bra. Under presskonferensen mellan fredagens två träningar räknade han upp ett antal problem och han är besviken på ingenjörerna,
– Under vintern sa de att bilen är fantastisk, att vi har gjort framsteg. Sedan kommer vi till Bahrain och vi är ingenstans. Vad ska jag säga då?
– Ingenjörerna säger att vi utvecklar bilen, men jag litar inte på dem längre, Jag vill bara se varvtider. Det är det enda som räknas.

Mercedes Toto Wolff säger till media att stallet inte kommer att förändra sitt chassi under året utan får jobba med det som de har.

Här är tiderna från fredagens två träningar.

Träning 1 Saudiarabien GP.

Träning 2 Saudiarabien GP.

En guide till F1 i Saudiarabien, med däckval hittar du här. Notera att Ferraris Charles Leclerc har en bestraffning med sig till Formel 1 i Jeddah.

Hamilton: Då har vi en chans att vinna

av Anna Andersson

Formel 1-föraren Lewis Hamilton är allvarlig, eller skämtar han inför Saudiarabien GP i F1?
Han pratar om att Mercedes kan vinna i Jeddah.
– Red Bull får inte komma i mål, inte Ferrari heller. Kanske inte Aston Martin, men sedan har vi en chans att vinna, säger han.

Saudiarabien GP i F1
Lewis Hamilton pratar om hur Mercedes ska lyckas i Saudiarabien GP i Formel 1 (Mercedes)

Mercedes har med sig ett par uppdateringar till helgens deltävling i Jeddah, Saudiarabien, men den sjufaldige världsmästaren i F1 vet hur läget är.
Det förändrar inte hans motivation.
– Man får justera sina energiflöden, det är bara en annan grej, säger Lewis Hamilton på presskonferensen inför Saudiarabien GP i Formel 1.
– Inför premiären förbereder du dig på att köra om VM-titeln, sedan inser u att det inte kommer att hända. Då flyttar du din energi och koncentrerar sig på att bygga ditt team. Du stöttar alla så bra som du kan och förbereder dig för racet precis som vanligt, både när det gäller den fysiska och mentala biten.

F1 i Saudiarabien – Hamiltons uppmaning

Inför F1 i Jeddah är Max Verstappen och Red Bull favoriter, trots att Verstappen var magsjuk tidigare i veckan.
Ferrari kommer med uppdateringar, även om Charles Leclerc har en bestraffning med sig är många nyfikna på vad Ferrari kan göra på den snabba banan. Lägg där till Aston Martin som tog en pallplats i Bahrain tillsammans med Fernando Alonso.
– Men även om läget är så just nu betyder det inte att vi inte kan komma i kapp. Det är vår uppgift och ingen i vårt stall har någonsin backat för en utmaning säger Hamilton på presskonferensen.
– Vi förlorar tid i kurvorna, däremot är vi snabba på raksträckorna.
Han fortsätter.
– Vi har inte förlorat förmågan att bygga en bra bil, men nu måste vi börja ta modiga beslut.
Mercedes har ett par uppdateringar med sig, men enligt stallchef Toto Wolff är det ingen ”gamechanger”.
– Men de kan ge oss en fingervisning om det får åt rätt håll eller inte. Vi kommer att puscha så hårt som möjligt för att ge oss själva chansen att göra ett bättre intryck än i Bahrain.

Fa i Saudiarabien
Fernando Alonso redo för Formel 1 i Jeddah (Aston Martin F1 Team(

Alonso poppis inför Formel 1 i Jeddah

Fernando Alonso har kört F1 i 20 år, men under torsdagen var han den som drog till sig störst intresse.
Hur kunde han vara så bra i Bahrain?
– Jag vet att folk alltid tror att jag, sedan årtionden, sitter längst in i den mörkaste tunneln, säger Fernando Alonso efter pallplatsen i premiären.
– Men jag vann VM för fyra år sedan.
Han hänvisar till WEC, VM i långlopp.
– Jag vet, det är inte F1, men världen består inte bara av F1. De senaste åren har jag kämpat om pallplatser med Alpine och förra året slogs jag om pole position i Australien och första startled i Kanada. Det var speciella omständigheter, men jag har inte känslan av att jag åkt ut i Q1 de senaste tio åren och att jag plötsligt har vaknat till liv igen.

Snacket inför Formel 1 i Saudiarabien

Max Verstappen missade presskonferensen, han har varit magsjuk och skört på sin resa till Saudiarabien en dag. Nu är han på plats, men skulle han inte kunna köra är Liam Lawson på plats som reservförare. Daniel Ricciardo gör sitt första race som reservförare i Australien den första helgen i april.

Dagens skönaste svar – Valtteri Bottas.

I dag är det dags för helgens två första träningar, alla tider inför Saudiarabien GP i Formel 1 hittar du här.
Här finns däckval och en guide till Saudiarabien GP i F1.
I veckans F1-podd, Plattan i Mattan, snackar vi också upp den kommande helgen. Om Ferrari och om hur läget i teamen är inför Formel 1 i Saudiarabien.

Missa inte att vi rapporterar live från Formel 1 också, kval och race.

Tack för att du läser F1-bloggen.

Sida 1 av 336
  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB