Brasilien GP i F1 2019 – däckval och tester för 2020

av Anna Andersson

VM är avgjort, men F1-säsongen är inte över. Nu väntar Brasilien GP i F1 2019 och personligen så gillar jag att se hela säsongen – även om titeln redan har delats ut. Det finns alltid fajter kvar och dessutom börjar nästa säsong redan nu.

Brasilien GP i F1 2019 (TT)
Hamilton och Rosberg i Brasilien 2016 (TT)

Ni minns väl Nico Rosberg 2015?

Det känns som om det var de tre avslutande segrarna 2015 som  lade grunden till VM-titeln 2016 då han inledde säsongen med fyra raka segrar. Valtteri Bottas har redan klargjort att det är hans målsättning, även om F1-experten Marc Surer inte riktigt tror på finländaren.

– Lewis är en mästare, Bottas är inte det, säger schweizaren.

– Varför skulle han lyckas nästa år? Han började året med en seger i Melbourne och visade att han menar allvar. Sedan så tappade han allt igen och det är det som är skillnaden mellan dem. Lewis presterar alltid, det är aldrig så att han tappar allt. Även om han har en dålig dag så står han på pallen.

Leclerc testar för 2020

En annan intressant detalj inför helgen är att Ferrari pratar om att låta

Motor för 2020 redan i Brasilien? (AP)

Charles Leclerc köra med 2020 spec på motorn. Motorsport Network  skriver att eftersom Leclerc hade motorproblem under lördagen i Austin och fick starta racet med en gammal motor så funderar man nu över om han ska använda en ny motor för 2020 och ta ett motorstraff eller använda en gammal motor som riskerar att gå sönder.

Williams fortsätter att satsa på Nicholas Latifi, han ersätter Robert Kubica under den första träningen och teamet kommer också att testa ett par detaljer inför 2020

Tider Brasilien GP i F1 2019:

Fredag:
Träning 1: kl 14.00
Träning 2 kl 18.00
Lördag:
Träning 3: Kl 15.00
Kval kl 18.00
Söndag:
Race kl 18.10

Förarnas däckval till Brasilien GP i F1 2019:

När vi kikar på förarnas däckval inför deltävlingen i Sao Paulo så är det en tydlig skillnad mellan Mercedes och de övriga toppteamen. Mästarteamet är inte alls lika aggressiva i sina däckval som Red Bull och Ferrari och det är bara McLaren som hare valt en liknande strategi.

Märkligt väder

Det blir spännande på en bana där förutsättningarna kan förändras väldigt snabbt. Enligt prognosen väntas det regn fredag, men uppehåll under helgen och temperaturer runt 25 grader. Väderförhållandena på banan kan ändras på bara någon minut, ni minns väl 2008 när Lewis Hamilton tog sin första VM-titel sedan han kört om Timo Glock i regnet i den sista kurvan, eller när Nico Hülkenberg körde in på pole position 2010.

Det måste vara en stor höjdpunkt i hans karriär.

Au revoir Renault? Lämnar teamet F1?

av Anna Andersson

Säsongen 2019 är inte avslutad även om vi redan i söndags kunde kora årets världsmästare och konstatera att Lewis Hamilton har sex VM-titlar i Formel 1.

Nu återstår två lopp, i Brasilien nästa helg och i Abu Dhabi två veckor efter det, men F1 ser längre fram än så.

Lewis Hamilton har sex VM-titlar i Formel 1
Lewis Hamilton har sex VM-titlar i Formel 1 (TT)

Valtteri Bottas har redan börjat fokusera på 2020 och vill göra en Nico Rosberg. Det vill säga avsluta säsongen med segrar och sedan behålla det kommandot på följande säsong och på så sätt besegra Lewis Hamilton i kampen om VM-titeln.

Men han har ett bekymmer. Dessa ständiga ettårskontrakt.

– Det ingen perfekt situation för en idrottsman. Det finns tider då min situation inför 2020 var allt annat än säker och det var många rykten. Jag hade ingen aning om vad som skulle hända och var tvungen att bara vänta, erkänner Bottas för motorsportttotal.

– Då har du inte det lugn som krävs och kan inte koncentrera dig på ditt jobb. Ditt huvud är inte helt fritt och det är riktigt svårt.

Stallchef Toto Wolff har tagit till sig av kritiken och säger:

– Det finns bättre sätt att lösa en sådan situation och i efterhand kan man säga att det påverkade situationen i år. Jag ska ta med mig det och försöka att göra ett bättre jobb i framtiden, säger han.

Lewis Hamilton har sex VM-titlar i Formel 1

Lewis Hamilton som har sex VM-titlar i Formel 1 efter årets säsong har kontrakt till och med 2020, men har varit positiv till de nya regler som presenterades i slutet av oktober.

– Någon gång nästa år kommer jag att ställa in mina tankar på 2021 och jag vill vara en pionjär i den nya eran av Formel 1, sa han exempelvis inför USA:s GP

Men innan dess vill han naturligtvis vinna ännu mera. Nästa säsong startar i mars. Du har hela kalendern för F1 2020 här.

Lewis Hamilton har sex VM-titlar i Formel 1
Nicholas Latifi (TT)

På förarsidan händer det inte så mycket, Nico Hülkenberg lämnar, Esteban Ocon gör comeback. Robert Kubica lämnar och Nicholas Latifi debuterar. Däremot till 2021 är det väldigt spännande, till dess är det många kontrakt som går ut. Bland annat har varken Sebastian Vettels, Lewis Hamiltons eller Valtteri Bottas kontrakt efter 2020.

Lämnar Renault F1?

Det senaste ryktet handlar om Renault som inte alls nått den kapacitet som man hade hoppats på inför comebacken. Enligt Auto, Bild Motorsport är medarbetare från så väl FIA som rättighetsägarna Liberty Media oroade för att Renault lämnar F1 redan efter årets säsong.

Bakgrunden är den att den franska staten är delägare i Renault och chefen för Renaults koncern, Clotilde Delbos, antyder att man ska kika på hur koncernens ekonomi ser ut och då kan även F1-teamets framtid diskuteras.

– Allt är möjligt, citeras hon.

Enligt teamchef Cyril Abiteboul är dock allt lugnt och förarna Daniel Ricicardo och Esteban Ocon har kontrakt för nästa år.

Framtidens däck

Just nu testar McLaren däck för 2021 i Le Castellet, men redan till nästa år pratas det om en förändring och om att det återigen ska bli fem däckblandningar.

En oroad Vettel (TT)

Inför USA:s GP förra helgen testade Sebastian Vettel gummiblandningarna för 2020 och han var allt annat än positiv.

– Det var en besvikelse, sa Vettel som testade däcken i Barcelona i oktober och sedan återigen under den första fria träningen inför USA:s GP.

– Det var inte ett enda steg framåt.

Lewis Hamilton testade dem också och han var något mer diplomatisk när han sa:

– Jag måste hålla mig tillbaka här och kan inte säga någonting just nu.

Pirellis Mario Isola var dock inte speciellt bekymrad över den negativa responsen:

–  Jag är inte speciellt överraskad. Det är bra att de märker skillnaden.

Däcken för 2020 kommer även att testas efter finalen i Abu Dhabi som avgörs den 1 december.

Ha en trevlig helg och missa inte avgörandet i VM i rallycross.

Sverige kan få en ny världsmästare på söndag.

 

 

Förare i Formel 1 2020 – och ett grattis

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann sin sjätte VM-titel i går, i dag bekräftades nästa förare till F1 2020. Det är dåtid och framtid på en enda gång.

Förare i Formel 1 2020
Hamilton firar titel nummer 6 (TT)

Ska vi börja med det som hände i går så är det bara att hylla Hamilton som gjorde ett fantastiskt race, gjorde allt han kunde för att vinna men fick ge sig mot Valtteri Bottas som hade en effektivare strategi. Vad spelar det för roll när han tog en VM-titel? En sjätte VM-titel i Formel 1.

Det är ett mycket imponerande facit av britten som är 34 år gammal. Han har tio segrar i år det är två lopp kvar och självklart ska han hyllas som den värdiga mästare han är. Han är mer framgångsrik än Juan-Manuel Fangio.

Han är näst mest framgångsrik i historien, efter Michael Schumacher som har sju VM-titlar. Men vem av dem är egentligen störst? Eftersom jag fått så många jämförelser hit och dit skrev jag om det i min krönika efter loppet som handlade om vem av dem som är mest folkkär och störst i den bemärkelsen. Ni är många som varit förbannade, men lika många som jublat. Vad härligt det är med olika åsikter egentligen.

Förare i Formel 1 2020

Nu till nästa ämne, startfältet nästa år.

I dag bekräftades Antonio Giovanazzi som förare för Alfa Romeo nästa år. Därmed kan vi räkna med att Nico Hülkenberg inte finns på startlinjen 2020.  Frågan är vad han gör?

Om han lägger av eller får jobb som tredjeförare hos Ferrari och hoppas på en sådan väg in till 2021.

Förare i Formel 1 2020

Mercedes – Lewis Hamilton och Valtteri Bottas

Ferrari – Sebastian Vettel och Charles Leclerc

Red Bull – Max Verstappen

(samt två av de tre förarna Daniil Kvyat, Pierre Gasly och Alexander Albon som alla tillhör Red Bull, övriga två kör för AlphaTauri.)

McLaren – Carlos Sainz och Lando Norris

Haas – Kevin Magnussen och Romain Grosjean

Förare i Formel 1 2020
Auf Wiedersehen Hulk (TT)

Renault – Daniel Ricciardo och Esteban Ocon

Racing Point – Sergio Perez och Lance Stroll

AlphaTauri (tidigare Toro Rosso) –  Två av följande tre förare Daniil Kvyat, Pierre Gasly och Alexander Albon tillhör alla Red Bull.

Alfa Romeo – Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi

Williams – Georg Russel

(Troligen Nicholas Latifi som kör under den första träningen i slutet av årets säsong)

Fusk hos Ferrari?

För övrigt var det ingen av Ferraris förare som tog en pallplats i USA. En fjärdeplats genom Charles Leclerc var allt som det röda teamet mäktade med och det efter sex raka pole position och minst 25 poäng varje race ( bortsett från Sotji) och det vart en överraskning för många – men inte för Max Verstappen.

Han anklagar Ferrari för fusk:

– Det är det som händer när du tvingas sluta med fusk, sa han i direktsändning.

På FIA:s presskonferens sa han:

– Jag är inte överraskad. Inte med tanke på vad som kommit fram. Det förklarar allt.

Valtteri Bottas som satt bredvid blandade sig i och frågade:

– Vad har kommit fram?

Verstappen svarade:

– Det där pappret.

Han syftar med allra största sannolikhet på att Red Bull bad FIA  klargöra de exakta reglerna när det gäller bränsleflödet och det faktiskt kom ut nya riktlinjer inför USA:s GP.

Ferraris teamchef Matti Binotto var allt annat än nöjd med Verstappen:

– Jag anser att den typen av kommentarer är felaktiga och inte alls bra för sporten. Där bör man vara mer försiktig, säger han.

Vi kan räkna med att denna diskussion lär fortsätta framöver.

Hamilton i topp och kylig upptakt till USAs GP i F1

av Anna Andersson
USAs GP i F1
Tar han VM-titel i morgon? (TT)

Lewis Hamilton behöver ta fyra poäng för att vinna VM-titeln i USAs GP i F1 på söndag.
Fyra.
Det har han gjort i samtliga lopp utom ett i år.
Därmed kan vi räkna med att han tar sin sjätte VM-titel i F1 och sedan är det inte långt till Michael Schumacher och hans rekord på sju VM-titlar.
Det är en fråga vi diskuterar i veckans racingspanel.

Annars var det en kall träningsupptakt i Austin, Texas. I morse, inför den första träningen inför USAs GP i F1, visade termometern – 2 grader lagom till träningen startade var det plus nio och till den andra träningen stod termometern på 15 grader.

Ojämn bana i Austin

Under det första passet beklagade sig flera av förarna eftersom underlaget var ojämnt och Charles Leclerc meddelade att han hade motorproblem. När teamet undersökte det var et gaspedalen som strulade just i samband med ett av guppen.

– Det var ett litet problem, men vi måste se till att det inte påverkar resultatet framöver, säger stallchef Mattia Binotto.
Under det andra fick vi bland annat se Romain Grosjean krascha sin Haas i den första sektorn.
Han meddelade att han var okej, men att bilen inte var det.

Efter de båda träningspassen känns det som om Mercedes och framförallt Hamilton har en fördel. Han är fokuserad och den här helgen känns det inte alls som om Ferrari har någon fördel jämfört med Mercedes, så som det var i Mexiko  för en vecka sedan.

Resultat andra träningen

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:33.232
2) C. Leclerc, Ferrari, 1:33.533
3) M. Verstappen, Red Bull, 1:33.54
4) S. Vettel, Ferrari, 1:33.890
5) V. Bottas , Mercedes, 1:34.04
6) A. Albon, Red Bull , 1:34.434
7) P. Gasly, Toro Rosso, 1:34.509
8) C. Sainz, McLaren, 1:34.667
9) L. Stroll, Racing Point, 1:34.744
§0) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, 1:34.839
11) D. Ricciardo, Renault, 1:34.924
12) D. Kvyat, Toro Rosso, 1:34.975
13) N. Hülkenberg, Renault, 1:34.988
14) L. Norris, McLaren, 1:35.025
15) S. Perez, Racing Point, 1:35.109
16) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:35.387
17) K. Magnussen, Haas F1, 1:35.442
18) R. Grosjean, Haas F1, 1:35.789
19) G. Russell, Williams, 1:36.749
20) R. Kubica , Williams, 1:37.283

Snabba nyheter inför USAs GP i F1

Nico Hülkenberg har ingen plats i Renault nästa år. Nu pratar han med Alfa Romeo om en gemensam framtid, han vill inte köra för Williams och hans framtid är också en fråga vi diskuterar i racingpanelen.
Lewis Hamilton har återigen sin tävlingsingenjör Peter ”Bono” Bonnington vid sin sida. han var hemma i Storbritannien av hälsoskäl när F1 tävlade i Mexiko förra veckan.
Renault byter ut sin aerodynamikchef, Peter Machin måste lämna jobbet och Dirk de Beer som tidigare arbetat hos Williams och Ferrari tar över.
I går presenterades en grund till de nya reglerna för F1 efter 2021. Du läser mer här.
Se Sebastian Vettel känner sig tveksam inför nyheterna och framtiden.
– Alla nya idéer ser alltid fantastiska ut på pappret, men sedan får man se hur det blir i verkligheten, säger Sebastian Vettel.
Lewis Hamilton är däremot positiv och säger att han är intresserad av att förlänga sitt kontrakt som går ut efter 2020.
– Jag tycker att det är en intressant ny tid. Det kommer så många unga förare och jag tänker också vara där. Någon gång nästa år kommer jag att ställa in mina tankar på 2021 och jag vill vara en pionjär i den nya eran av Formel 1.

När det gäller framtiden är också Mick Schumacher ett hett namn. Här kan du läsa om Ferraris planer för Michael Schumachers son.

Guide och prognos till USA GP i Formel 1

av Anna Andersson

Fyra poäng. Det är allt vad Lewis Hamilton behöver ta i USA GP i Formel 1 2019.

Lyckas han med det så vinner han VM-titeln för sjätte gången. Den segern skulle göra att han blir ensam som den näst mest framgångsrike F1-föraren genom tiderna. Michael Schumacher har vunnit sju VM-titlar och Juan-Manuel Fangio vann fem under sin karriär.

– Ibland måste man nya sig i armen, ingen av oss hade någonsin trott att vi skulle komma så långt, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

– Det är möjligt för honom att slå Schumis rekord, men för att han ska kunna ha möjligheten att göra det så måste vi också bygga en bil som är kapabel att vinna och slå de rekorden.

USA GP i Formel 1
Sol för mästaren ? (TT)

Vi kan dessutom räkna med att solen skiner på Hamilton och hans kollegor i helgen. Enligt prognosen ska det vara sol och runt 18 grader både under lördagen och söndagen.

Guide till USA GP i Formel 1 2019

Circuit of the Americas, Austin Texas

Längd: 5516 m (56 varv). Banan körs motsols.
Total distans: 308,405 km
Avstånd till första kurvan: 280 m
Antal kurvor: 11 vänster, 9 höger
Alla tider som gäller: Här hittar du det.
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T2, T3, T4, T10)
Kurvor under 100 km/tim: 5 (T1, T11, T12, T13, T15)
Förarnas däckval till USA GP i Formel 1 2019 hittar du här.
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 10 ( 4 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 320 km/tim
Lägsta hastighet: 80 km/tim
Genomsnittshastighet: 200 km/tim
Toppfart utan DRS: 320 km/timmen
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp
Vanligaste strategi: 1 depåstopp
Säkerhetsbil på banan: En gång sedan 2012.
Förste pole pole position: Sebastian Vettel, Red Bull 2012.
Första segrare: Lewis Hamilton, McLaren, 2012.
Segrar från pole position: 3
Vinst från sämsta startposition:
Lewis Hamilton har vunnit från startplats 2 vid tre tillfällen, 2012, 2014 och 2015. Kimi Räikkönen gjorde det 2018 ockaså.
Omkörningar: 2016: 79 ( 23 med DRS)
2017: 64 (25 med DRS).

Marcus Ericsson körde F1 fram till och med 2018, här är hans ord om COTA:

– Det är en annan av mina favoriter. Jag är inget fan av de nya banorna eftersom de ofta har en tråkig design med stora avåkningszoner, men i USA har de lyckats. Det går upp och ner, snabba kurvkombinationer, långsamma kurvor och den första delen påminner om Suzuka

Topp 8 i kvalet 2018:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Esteban Ocon, Force India (Racing Point)
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Romain Grosjean, Haas F1

Varvtid för pole position:
Absolut: 1:32.237 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2018)
2018: 1:32.237 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:33.108 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:34.999 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:56.824 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:36.067 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förarna med flest pole position:
Lewis Hamilton (3)
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)

USA GP i Formel 1
Vinnaren 2018 (TT)

Topp 8 i racet 2018:
1. Kimi Räikkönen, Ferrari
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Carlos Sainz, Renault
8. Sergio Perez, Force India (Racing Point)

 

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:37.392 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2018)
2018: 1:37.392 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:37.766 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:39.877 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:40.666 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:41.379 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Senaste fem vinnnarna:
2018: Kimi Räikkönen, Ferrari
2017: Lewis Hamilton, Mercedes
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes

Förarna med flest segrar:
Lewis Hamilton (5)
Sebastian Vettel (1)
Kimi Räikkönen (1)
(Hamilton vann också i Indianapolis 2007 vilket gör att han har sex segrar i USA GP)

Andra snabba nyheter inför USA GP i Formel 1 2019

Jenson Button lämnar japanska Super GT efter två säsonger. Han har precis blivit pappa och frågan är vad han väljer att göra nu? Möjligen DTM där han gjorde en gäststart i höstas eller kommer han att lägga tiden på att vara pappaledig?
Lewis Hamilton hyllar Alex Albon efter Japans GP och det mesta tyder väl på att Red Bulls förare får fortsatt förtroende intill Max Verstappen.

Inför USA GP i F1 och efter Mexiko GP

av Anna Andersson

Lewis Hamilton tog hem segern i Mexiko och var gladas av alla. Surast var däremot Charles Leclerc och innan vi fokuserar på USA GP i F1 2019 så är det en fråga att ta tag i.
Charles Leclerc hade pole position, men kunde inte omvandla det till en seger.

USA GP i F1 2019
Besviken efter den förlorade segern (TT).

– Jag är självklart besviken. När du startar från pole så vill du alltid vinna, men de två senaste gångerna som jag har startat först så har jag inte vunnit och det är jag självklart inte nöjd med, säger han.
Anledningen till den förlorade segern i Mexiko vart strategin. Han körde på en strategi med två stopp, som Pirelli inför loppet trodde var snabbast.

Det var den inte och han tappade segern.
– De senaste helgerna var strategin inte alls bra, säger han.
– Jag skulle ju ha sagt till över radion och bett om något annat, jag måste vara mer bestämd och se till att hjälpa teamet i den här situationen. Så som Sebastian gjorde. Jag hoppas att jag lär mig av detta.

Överraskade av däckvalet

Ett av problemen var att Ferrari valde medium/medium/ soft och eftersom man satte på medium i det första depåstoppet fanns det inget annat alternativ. Hade de väntat lite med det första stoppet och satt på hårda däck hade Leclerc förmodligen kunnat köra till mål  och ta en pallplats eftersom det alternativet höll betydligt längre än förväntat.
– Det insåg vi för sent. När Charles stoppade var det för tidigt för enbart ett stopp. Det vore för riskabelt eftersom vi låg i täten. Efter fredagen och lördagen hade vi inte trott att däcken skulle hålla så bra, säger Ferraris teamchef Matti Binotto.
– Alla var överraskade, jag tror inte att någon hade planerat för bara ett enda stopp utan de chansade.

Därmed var Mexiko GP ännu en tung läxa för Ferrari.

Snabba nyheter från Mexiko

En annan intressant sak efter USA:s GP var Lewis Hamiltons uttalande efter loppet när han passade på att trycka till Max Verstappen verbalt efter incidenten underinledningen av loppet då Hamiltons bil drabbades av skador :

USA GP i F1 2019
Lämnar plats åt Max (AP )

– Jag lämnar alltid extremt mycket plats när Max kommer.

– I de tidigare racen har jag alltid lämnat Max tillräckligt mycket plats och det är det smartaste man kan göra, men den här gången fanns det inte så mycket plats att ge honom.

Efter söndagens lopp pratas det också om att Haas bara längtar till dess att den här hemska säsongen är över, om att Red Bull förstörde Alexander Albons chanser till en pallplats när de valde en strategi med två depåstopp och om Kimi Räikkönens kritik mot Alfa Romeo.

– Bilen är bara bra när däcken är nya, sa finländaren trumpet efter ännu ett lopp mitt i fältet.

Mer om det loppet läser du här.

Nu byter vi fokus.

Tider USA GP i F1 2019

Här är tiderna som gäller i helgen:

Fredag:
Träning 1 kl 17.00
Träning 2 kl 21.00
Lördag:
Träning 3 kl 19.00
Kval kl 22.00

Söndag:

Race kl 20.10

Förarnas däckval till USA GP i F1 2019

Inför deltävlingen i USA har återigen Renault gjort det mest aggressiva däckvalet, men det som är intressant är att både Ferrari och Mercedes har olika däckstrategier för sina förare, medan Red Bull väljer samma.

 

Seger i Mexiko – en VM-titel i USA?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann Mexikos GP.

Men det räckte inte för att vinna VM.

Seger i Mexiko, en VM-titel i USA? (TT)

Inte den här veckan i alla fall. Däremot lär han göra det i Austin på söndag. Där behöver han fyra poäng, vilket inte bör vara speciellt svårt för  honom och Mercedes. Då kör han och F1 till en bana där han verkligen trivs. Lewis Hamilton har tagit sex GP-segrar i Texas.

Mer om det kan vi prata om i veckan som kommer.

Hur tänkte Ferrari?

Nu kan jag inte låta bli att fundera över hur Ferrari valde sin strategi, trots två bilar i första startled blev stallets strateger återigen lurade av Mercedes. Charles Leclerc som hade banposition när depåstoppen startade, sattes på en strategi med två depåstopp för att i första hand tävla mot Red Bulls Alex Albon. Då förlorade han kampen mot Mercedes.

Lägg där till att Ferrari gjorde en liten miss i depån under hans andra stopp vilket definitivt förvandlade hans pole position till plats fyra.

– Vi skulle täcka upp för Albon, förklarade Leclerc valet av strategi efter loppet och det om något är väl ett bevis på hur mycket mer komplicerat strategiarbetet blir när det är fler än två team som slåss om segern.

Inte nog med att Ferrari sänkte Leclercs möjligheter att vinna loppet stallet  lyckades inte heller täcka upp för Sebastian Vettel som valde ett depåstopp. När Mercedes gjorde en undercut klarade inte Vettel av att svara och även om han hade bättre däck i slutet av loppet fick han stryk av Hamilton som tog hand om sina däck på ett ypperligt sätt. På något sätt så känns det så systematiskt för Ferrari, återigen har de slängt bort en seger och på något sätt så har de så enormt svårt att få en hel helg att stämma. Det är alltid någon liten detalj som felar – och det är alltid den som blir så dyrbar i kampen om VM-titeln.

Mer om racet och hela resultatet läser du här.

Snabbast i kvalet, straffad och långt efter

Tung helg (TT)

För Max Verstappen var detta en helg att glömma. Först straffades han med tre platsders nedflyttning i starten för att ha ignorerat gulflaggen under kvalet. I kampen efter starten var han sedan inblandad i en incident med Lewis Hamilton och därefter i en annan med Valtteri Bottas. När Verstappens och Bottas bilar rörde vid varandra gick hans ena bakdäck sönder – och den punkteringen blev väldigt kostsam. Till slut kämpade han sig upp till plats sex.

Det var dock en besvikelse för mannen som vunnit de två senaste loppen i Mexiko och dessutom var snabbast i kvalet.

Missar i depån

Missar i depån var det gått om i Mexiko. Alfa Romeo  tappade ner Antonio Giovanazzi under däckbytet vilket förstörde hans dag. Även McLaren gjorde en miss när de skulle byta Lando Norris däck och de inte fick på hans vänstra framdäck ordentligt. Där försvann alla möjligheter till VM-poäng i Mexico.

Ferrari strulade också  i depån och det kostade Charles Leclercs alla möjligheter att vara med och slåss om segern. De sekunderna han tappade där kan ha varit avgörande i kampen om en pallplats.

Efter GP.loppet i Mexiko vänder F1 nu till USA, Texas och COTA.

Det är bara en vecka till nästa race.

Häng med i bloggen fram till dess.

Max Verstappen tappar pole position i Mexiko

av Anna Andersson

Max Verstappen fick sent i natt en bestraffning för att han inte saktat ner farten efter Valtteri Bottas krasch.

Max Verstappen fick en bestraffning efter kvalet (TT)

– Jag är väldigt besviken över att jag fått en bestraffning i starten säger han i en kommentar.

– Ferrari kommer att vara väldigt snabba och det kommer att handla om vem som kan hantera däcken bäst. Vår bil är stark i racetrim och det kommer att bli en tuff kamp.

Han blir av med pole position och flyttas tillbaka tre platser.

Det ger Charles Leclerc, Ferrari första startposition intill hans kollega Sebastian Vettel.

Lewis Hamilton, Mercedes och Max Verstappen delar andra startled.

När det gäller Bottas har Mercedes inte kommit med något besked om han kan starta på position sex eker inte, men enligt stallchefen Toto Wolff blir det till 90 procent ingen bestraffning i starten. Med andra ord behöver teamet int ebyta exempelvis motor eller växellåda.

Stora diskussioner inför Mexicos GP i Formel 1

av Anna Andersson

Max Verstappen var snabbast. Två gånger om.

Men räcker det för pole position? Det är frågan efter kvalet till Mexicos GP i Formel 1.

Mexicos GP i Formel 1
Är det hans pole? (TT)

Red Bulls förare hade pole position inför det sista försöket, då kraschade Mercedes Valtteri Bottas och dubbla gula flaggor plockades fram. Det betyder att föraren ska minska farten ordentligt, vara bered att svänga undan eller till och med stanna. Det gjorde inte Verstappen. Han körde ett rekordsnabbt varv och FIA har bestämt sig för att undersöka om han struntade i den gula flaggan eller inte. Om jag har förstått det hela rätt så är det ett av Verstappens svar på presskonferensen efter loppet som är speciellt intressant för domarna. Där fick han frågan om han släppte på gasen.

– Det såg väl inte ut så? Nej, svarade Max Verstappen.

Kan Bottas starta i Mexicos GP i Formel 1

Då är frågan, stryks varvet? Om det räcker med att varvet stryks så hade Verstappen även det näst snabbaste varvet. Det skulle då ge honom pole position i alla fall.

Då kommer nästa fråga, får han bestraffning och flyttas tillbaka? I sådant fall förändras förutsättningarna i starten.

Tidigare har FIA dömt förare som struntat i den gula flaggan till att flytta tillbaka fem platser i starten. Vi får se vad de säger denna gången.

Mexicos GP i Formel 1
Kan han hålla liv i VM-kampen? (TT)

Det vi vet lite mer än en timme efter kvalet är att Mercedes har inte haft någon pole position sedan Tysklands GP i juli. Men även om det är Red Bull och Ferrari som är snabbast just nu så är det Lewis Hamilton som kan säkra sin sjätte VM-titel redan i morgon. Vad som måste slå in för att han ska lyckas kan du läsa här.

Just nu ser det tungt ut för Valtteri Bottas.

– Bilen är väldigt skadad och nu måste vi se efter vilket jobb som måste göras för att den ska kunna starta i morgon, meddelar Mercedes presstalesman Bradley Lord.

Snabba nyheter inför Mexicos GP i Formel 1

Pierre Gasly körde in på plats tio i kvalet, med tanke på att han är magsjuk är det en mycket bra prestation

Du missade väl inte Alex Albons rejäla smäll i går? Den är orsaken till att teamet nu har ont om reservdelar. Albon använder sig nu av ett reservchassi och det verkar ju fingera bra. Han var femma i kvalet. När vi ändå är inne på Red Bull kan jag meddela att  teamets motorsportkonsulent Helmut Marko bekräftat att de fyra förare som kör för Red Bull och Toro Rosso kör för teamen nästa år också, men att det inte är klart vem som kör var.

 

Mexico GP i Formel 1 startuppställningen

(som den ser ut just nu, men det är osäkert kring Verstappen och Bottas bil är skadad):

1) M. Verstappen, Red Bull
2) C. Leclerc, Ferrari
3) S. Vettel, Ferrari
4) L. Hamilton, Mercedes
5) A. Albon, Red Bull
6 ) V. Bottas, Mercedes
7) C. Sainz, McLaren
8) L. Norris, McLaren
9) D. Kvyat, Toro Rosso
10) P. Gasly, Toro Rosso
11) S. Perez, Racing Point
12) N. Hülkenberg, Renault
13) D. Ricciardo, Renault
14) K. Räikkönen, Alfa Romeo
15) A. Giovinazzim Alfa Romeo
16) L. Stroll, Racing Point
17) K. Magnussen, Haas F1
18) R. Grosjean, Haas F1
19) G. Russell, Williams
20) R. Kubica, Williams

 

Missa nu inte att klockan flyttas tillbaka i natt – racestart kl 20.10 – vintertid.

Mexico GP i F1 – regn, framtid och en diskning

av Anna Andersson
Mexico GP i F1
Tredje segern? (TT)

Mexico GP i F1, det är en tävling som förarna älskar. De älskar den tack vare fansen, den fantastiska basebollstadion som ger arenan en väldigt speciell inramning och eftersom det är av de få banor där förarna faktiskt möts känslan av att de kör inför en stor publik.
Frågan är hur de kommer att uppleva helgen i år. Det är nämligen risk för regn.
Redan under kvalet på lördag finns är risken för regn och åska 50 procent. Temperaturen väntas ligga på ungefär 20 grader.
Under söndagen ser prognosen dyster ut, risken för regn stannar kring 50 procent.

Mexico GP i F1 – Ferrari och Red Bull starka

Mexico GP i F1
Ferrari ( här med Leclerc) hade bäst toppfart (TT)

Under fredagens träningar var det som väntat Ferrari och Red Bull i topp. Verstappen har vunnit Mexico GP i F1 de två senaste åren och Ferrari har, som vi sett efter sommaruppehållet, en riktigt bra bil och toppfarten imponerade under träningarna. Vettel körde på 358,8 km/timmen, därefter följde kollegan Leclerc och de båda bilarna från Haas, som också kör med Ferraris motorer.

Mercedes stallchef Toto Wolff har hela tiden visat en viss oro inför helgens deltävling, den syrefattiga luften ställer till problem för Mercedes som har problem med kylningen av bilens system. Mer om det läser du här.

Från den andra träningen kan vi också rapportera att Alex Albon, Red Bull, tappade kontrollen över sin bil i kurva sju. Det blev bara fem varv innan han fick åka på ett lastbilsflak tillbaka till garaget för att bilen skulle lagas.

Resultat – träning 2 två inför Mexico GP i F1

1) S. Vettel, Ferrari, 1:16.607
2) M. Verstappen, Red Bull, 1:16.722
3) C. Leclerc, Ferrari, 1:17.072
4) V. Bottas, Mercedes , 1:17.221
5) L. Hamilton, Mercedes, 1:17.570
6) D. Kvyat, Toro Rosso, 1:17.747
7) P. Gasly, Toro Rosso
8) C. Sainz, McLaren, 1:18.079
9) N. Hülkenberg, Renault, 1:18.261
10) L. Norris, McLaren, 1:18.349
11) L. Stroll, Racing Point, 1:18.362
12) S. Perez, Racing Point, 1:18.366
13) D. Ricciardo, Renault, 1:18.380
14) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:18.681
15) R. Grosjean, Haas F1, 1:18.766
16) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, 1:18.889
17) K. Magnussen, Haas F1, 1:19.306
18) G. Russell, Williams, 1:19.968
19) R. Kubica, Williams, 1:20.180
20) A. Albon, Red Bull,1:21.665

Kvalet drar igång klockan 20.00. Alla helgens tider hittar du här.

Guiden med fakta och statistik hittar du här.

Inga stallorder i VM-fajten

Mercedes ger inte någon förare en fördel i kampen om VM-titeln.
– Det är vår plikt att ge allt och se till att vi kan ge dem bästa möjliga bil som är både snabb och tillförlitlig. Detta för att kampen mellan dem ska avgöras på banan och de ska ha lika stora möjligheter båda två, säger Toto Wolff.

Vem som är etta hos Ferrari och hur teamet bör hantera det kan du höra mer om här. I Racingpanelen.

Renault diskvalificerades från Japans GP och tappade därmed helgens alla poäng. Racing Pont protesterade mot Renaults bromssystem och protesten gick igenom. Beviset?

En gammal video som Renault själva spelat in när Daniel Ricciardo körde bilen för första gången och den filmen lades sedan på YouTube. En av Force Indias medarbetare kom plösligt på att hen hade sett den – och det blev ett fällande bevis. Renault kommer inte att överklaga beslutet, även om de anser att det är felaktigt, hälsar stallet i ett uttalande.

Klimatbråk och Rally Dakar

Enligt auto, motor und sport ska det ske en förändring inom F1 till 2o21. Då ska tio representanter från vart och ett av de tre grupperna Liberty Media, F1 och teamen bestämma över viktiga regelfrågor och då kommer det inte längre att krävas enighet utan det ska räcka med en liten respektive stor majoritet på 25 respektive 28 röster.

Mexico GP i F1
Nästa utmaning, Dakar (TT)

Enligt de nuvarande reglerna behöver alla teamen vara eniga och Ferrari har dessutom ett veto. Detta sägs vara en förändring för att kunna snabba upp processen i framtiden.

Fernando Alonso kör Rally Dakar, det bekräftar Toyota. Det blir en intressant utmaning för den förre F1-mästaren som kör med sin landsman, Marc Coma. Coma har tagit flera segrar i Rally Dakars MC-klass, men då avgjordes tävlingen i Sydamerika. 2020 körs den i Saudiarabien. När det gäller Alonso kan vi också konstatera att han gett sig in i ett klimatbråk med Lewis Hamilton.

Sida 1 av 255
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB