McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?

av Anna Andersson

Blir det McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?

Japanese's driver Kazuki Nakajima (2R) Pole man in 3'15.337 on (Toyota TS050 Hybrid LMP1), poses with his teammates Spain's driver Fernando Alonso (L), Miss 24Hours of Le Mans (2L), and Swiss' driver Sebastien Buemi after the qualifying practice session of the 86th editionof the 24 Hours of Le Mans endurance race, on June 14, 2018, at the Le Mans circuit, northwestern France. / AFP PHOTO / Jean-Francois MONIER
Fernando Alonso, Kazuki Nakajima Sebastien Buemi har pole position i Le Mans 24-timmarslopp som startar i morgon. AFP PHOTO /

Det senaste snacket ger oss känslan av att han stannar hos McLaren – men lämnar F1.
Han kör Le Mans 24-timmarslopp i helgen och har pole position. Han vann också premiären av WEC – men i F1 kommer han inte i närheten av någon prispall.
– Han kör bättre än någonsin, men är frustrerad, säger McLarens chef Zak Brown.
Alonso påpekar själv att han inte har några problem med de uteblivna resultaten i F1, de beror mer på bilen än på hans egen prestation. Han gillar inte den riktning som F1 rör sig i.
– Mitt stora problem är den väg som F1 har slagit in på. Det handlar mer om ett konstruktörsmästerskap än om ett förarmästerskap, säger han.
Spanjoren påpekar att så snart en motorleverantör har övertaget kommer de team som kör med dem vara oslagbara och han hävdar att det kan hände vid nästa uppdatering. Ingen vet.

McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?

De kommande två åren är reglerna ungefär de samma, först 2021 väntar en förändring och ingen vet än hur den kommer att te sig.

MONTREAL, QC - JUNE 07: Fernando Alonso of Spain and McLaren F1 signs autographs for fans during previews ahead of the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 7, 2018 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Målet – att vinna grand slam./AFP

– Vi hoppas att vi på något sätt kan behålla Fernando hos McLaren, säger Zak Brown enligt Motorsporttotal och antyder därmed att spanjoren kanske kan vara intresserad av det nya projektet som McLaren planerar i Indycar.
– Man kan inte pressa Fernando till någonting, man måste ge honom alla möjligheter och låta honom välja själv.
Brown säger också att Alonso inte nödvändigtvis vill stanna i F1.
– När han ser en bra bil som kan vinna vill han köra den, då spelar det ingen roll vilken serie det är.
Vad tror du, blir det McLaren och F1 för Fernando Alonso 2019?
Eller väljer han någonting annat?
I år kombinerar han F1 med WEC.

Renault vs Red Bull

Red Bull's Dutch driver Max Verstappen chats with team members during a practice session for the Formula One Chinese Grand Prix in Shanghai on April 14, 2018. / AFP PHOTO / GREG BAKER
Honda eller Renault för Red Bull 2019?. / AFP PHOTO /

Förhållandet mellan Red Bull och motorleverantören Renault är ansträngt och de är inte alls överens om vad som händer nästa år. Blir det något nytt samarbete?
Renault hade velat ha ett besked i Kanada, Red Bull vill vänta till nästa månad.
– Man måste meddela FIA vilken motor man ska köra med före den 15 maj, men eftersom Red Bull arbetat med oss i tolv år och vunnit åtta VM-titlar förlängde vi den fristen till Kanadas GP. Nu vill de fundera till Österrikes GP den 1 juli. Det accepterar inte vi, säger Renaults chef Cyril Abiteboul enligt Blick.
Därför är de oense – igen.

Red Bull väljer mellan Renault och Honda, som har levererat motorer till systerteamet Toro Rosso under årets säsong.

Missade du förarnas däckval till Franrike GP? De hittar du här.

Vi kan notera att….

…Sebastian Vettel levererade ett härligt citat, som tyder på att han har en rejäl självinsikt, när han fick frågan om han varför inte blev fotbollsspelare:
– Jag hade en licens, men fick inte spela så mycket. Jag var inte tillräckligt bra och hade inte roligt, säger han.
– På något sätt så var jag hela tiden tvungen att passa bollen, men jag var ett väldigt tydligt ensambarn och klarade inte riktigt av det där med att passa och dela med mig….
…hypersoft är den däckblandning som ska göra Rysslands GP intressant. Pirelli skickar den mjukaste gummiblandningen i kombination med den ultramjuka och den mjuka till Ryssland. Samma kombination av däck ska även användas i Singapore.
...Matthew Harman har haft titeln Head of Powertrain Integration and Transmission Design hos Mercedes. Från och med september jobbar han för Renault. Harman har arbetat för Mercedes sedan 2001.

Förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018

av Anna Andersson

Vi har precis lämnat Kanada – och då är det dags att presentera förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018.
Men innan vi kommer så långt stannar vi kvar på den andra sidan av Atlanten en liten stund till.
Den röda lampan har tänts hos Mercedes.
Stallet hade inte räknat med att få stryk i Kanada – men nu är Ferrari ikapp  och förbi, dessutom jagas det av Red Bull.

Großer Preis von China 2018, Samstag - Paul Ripke
Rödluvan och vargen (Mercedes Paul Ripke)

När jag ser Niki Lauda och Toto Wolff kan jag inte låta bli att tänka på den gamla sagan om rödluvan och vargen. Niki med sin sponsrade röda keps och Wolff – ja det vet ni alla vad det betyder.
Båda två var irriterade och förbannade efter Kanada GP.
– En gång var det vi som hade var bäst och hade minst bränsle förbrukning, nu är det Ferrari och Renault, muttrar Lauda till auto, motor und sport.
Den arga vargen är ännu tygligare:
– Det var ett skitresultat, sa han till ORF:
– Vi åkte till Montreal med tron på att vi skulle vara starka, men när vi lämnade Kanada gjorde vi det med vetskapen om att Ferrari hade en bättre bil under alla helgens faser. I kvalet och i racet.
Om mindre än två veckor väntar Frankrike GP.
Till dess ska Mercedes också ha sin uppdaterade motor.
– Vi behöver den absolut och det är bra att vi får den till nästa lopp, säger Valtteri Bottas som var tvåa i Kanada.

Mer om Mercedes problem och Wolffs oro läser du här.

 

Förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018

När du nu ser förarnas däckval till Frankrike GP i F1 2018 så ska du notera att Hamilton och Bottas har gjort olika val, precis som Vettel och Räikkönen. Hamilton och Vettel har samma antal gummiblandningar, medan teamets andra förare har ett extra set soft.
Även Ericsson och Leclerc har valt olika däckblandningar. Ericsson har två soft, två supersoft och nio lila ultrasoft. Leclerc har ett gult soft, tre röda supersoft och nio ultrasoft.

För övrigt gjorde Marcus Ericsson och hans mekaniker ett fantastiskt jobb i depån i söndags. De bytte fyra däck på 1,72 sekunder.
Snabbare än vad någon annan gjort i F1-historien.
Mer läser du här.

Får han sparken?

MONTREAL, QC - JUNE 10: Brendon Hartley of New Zealand and Scuderia Toro Rosso walks round the circuit after retiring during the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 10, 2018 in Montreal, Canada. Charles Coates/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Kör han F1 säsongen ut? (AFP)

Är Brendon Hartleys F1-karriär snart över?
Så kan det vara.
– Om inte formen hade blivit bättre så hade vi tvingats se oss om efter andra alternativ, säger Helmut Marko till motorsportmagazin.
– Men så är det inte nu och Brendon kan konkurrera.
Toro Rosso har tagit 19 poäng i år, 18 har Pierre Gasly bokförts för. I Kanada lämnade Hartley loppet redan innan det första varvet var över – påkörd av Lance Stroll. Men trots att han lämnade racet tidigt så var trenden hos Hartley stigande, nu får vi se hur det ser ut i Frankrikes GP.

•••

Sedan kan vi notera att Viasat har förlängt rättigheterna till Formel 1 till och med 2021.

•••

För övrigt så ska ni följa Sportbladet Motor på Facebook. Här finns tips om artiklar, nyheter som rör många olika sporter och en hel del annat.

I helgen skrev vi om speedway, F1, F3, dragracing och rallycross – bland annat.

Kampen om VM i F1 2018 lever

av Anna Andersson

Vi hade alla hoppats på bra racing och spännande strategier i Montreal.
Men Kanada GP i Formel 1 var ett sömnpiller. Ändå är jag positiv.
För kampen om VM i F1 2018 lever.
Det skiljer bara en poäng mellan Sebastian Vettel, Ferrari och Lewis Hamilton, Mercedes när sju deltävlingar är körda – och dessutom visar Red Bull att teamet kan vara med och slåss om pallplatser.

Kampen om VM i F1 2018 lever

MONTREAL, QC - JUNE 10: Race winner Sebastian Vettel of Germany and Ferrari and third place finisher Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrate on the podium during the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 10, 2018 in Montreal, Canada.   Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Kampen om VM i F1 2018 lever – Vettel, Bottas och Verstappen stod på pallen. Det gör VM ännu mer spännande. (TT)

Ser vi till Kanadas GP så var de tre förarna som var snabbast i kvalet också snabbast i racet. Samtliga tog sig i mål på den placering de startade på – men bakom dem hände det en del spännande saker. Daniel Ricciardo lyckades ta sig förbi Lewis Hamilton och den regerande världsmästaren såg inte alls bekväm ut i sin Mercedes. Han gjorde några små missar och när bilen inte var perfekt så blev det ingen Hamertime.

Istället såg även Hamilton mänsklig ut – och när Mercedes INTE vinner på en bana som de har ägt de senaste åren så betyder det någonting.
Det betyder att det är jämnt i toppen – och att vi har en kamp att se fram emot.
Det är positivt. När flera förare kan vinna och det dessutom är flera förare som kan klämma sig in på positionerna mellan de förarna som slåss om VM-titeln gör det både sporten och fansen till vinnare.
Om två veckor väntar Frankrikes GP, det är dags för comeback – men nu är det inte Magny Cours utan Paul Ricard som gäller – en banan som av Marcus Ericsson beskrivs som en stor parkeringsplats. Där har Pirelli testat och vet vad som krävs, men där har teamen ingen data att ta med sig.
Min gissning, baserad på vad vi såg i Barcelona för en månad sedan, är att det blir en tajt kamp mellan Mercedes och Ferrari.

Vilken miss

En annan lustig scen från  Montreal. Här tar Vettel målflagg – för andra gången.

Mer om det läser du här.

Formula One F1 - Canadian Grand Prix - Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Canada - June 10, 2018   Ferrari's Sebastian Vettel passes the chequered flag to win the race   Paul Chiasson/Pool via REUTERS
Årets tredje seger – och lendingen i VM (REUTERS)

 

Irriterad Ricciardo

Charles Kanada
Charles Leclerc tog sin tionde VM-poäng på sju lopp. (Sauber)

Daniel Ricciardo var irriterad efter loppet. Han slutade fyra, men hade gärna velat stanna ute längre på sin första stint för att ha chansen att ta sig om Max Verstappen. Det fick han inte. teamet tog ett annat beslut. Vad de baserar det på vet jag inte, men kan det vara för att belöna Max som faktiskt kört riktigt kontrollerat och gjorde ett riktigt bra lopp den här helgen? Eller var det för att undvika en allt för tajt fajt mellan teamets båda förare på banan?

En förare som tog en rejäl revansch var Romain Grosjean som inte ens kom ut till kvalet eftersom hans motor rasade i depån. Han startade sist,  gjorde ett sent depåstopp och körde in på plats 12. Därmed var han bäst i teamet.
Det var mycket imponerande och inspirerande.
En annan kille som fortsätter att imponera är Charles Leclerc. För fjärde helgen i rad kvalade han in i Q2 och för tredje tävlingshelgen av fyra tog han också VM-poäng. F1-debutanten har samlat ihop tio pinnar nu.
– Det hade jag aldrig trott inför säsongen, det är helt galet, säger Saubers förare.
– Jag har svårt att ens tro det.

Ericsson måste kvala bättre

En förare som hade det betydligt tyngre var Marcus Ericsson. Svensken förstörde återigen sitt race under lördagen. Han kvalade för långt bak. Under de tio åren som jag har följt Marcus har vi pratat om kvalen om och om igen –  och han säger ungefär samma sak varje gång:

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Marcus Ericsson måste kvala bättre (Sauber).

– Jag måste få till kvalen för att kunna slåss om poäng.
Efter tävlingen i Kanada, där han slutade på plats 15 så påpekade han återigen den detaljen:
– Jag måste kvala bättre, det är där jag har problem, sa han till Viasat Motor efter målgång.
– Jag måste jobba på det, vi kommer att jobba på det och hitta saker som vi kan förbättra. Vi hade ett par bra möten efter kvalet i går och de ska vi analysera mer. Vi måste jobba vidare och när man har tunga perioder och är inne i en svacka som jag är nu är det viktigt att jobba hårt och komma tillbaka ännu starkare.

Det är bra att han vet vad han måste göra, nu måste han utföra det också och dessutom måste han klara av att hantera pressen.
Är det något som den killen är bra på så är det att jobba i motgång. Han har haft en otroligt tung F1-karriär och det faktum att han är kvar i F1, trots att hans första team gick i konkurs och trots att han har samlat färre poäng än sina temkollegor varje år hos Sauber bevisar vilken ambitiös och hårt arbetande kille han är.

Mer om racet läser du här.

Resultat Kanada GP i F1 2018

1) S. Vettel, Ferrari
2) V. Bottas, Mercedes + 0:07.376
3) M. Verstappen, Red Bull +0:08.360
4) D. Ricciardo, Red Bull + 0:20.892
5) L. Hamilton, Mercedes + 0:21.559
6) K. Räikkönen, Ferrari +  0:27.184
7) N. Hülkenberg, Renault +1 varv
8) C. Sainz Renault, +1 varv
9) E. Ocon, Force India +1 varv
10) C. Leclerc, Sauber  +1 varv
11) P. Gasly, Toro Rosso +1  varv
12) R. Grosjean, Haas +1  varv
13) K. Magnussen, Haas +1  varv
14) S. Perez Force, India,  +1  varv
15) M. Ericsson,  Sauber +2 varv
16) S. Vandoorne, McLaren +2  varv
17) S. Sirotkin) Williams, +2  varv
Förare som bröt:
18) F. Alonso. McLaren +28  varv
19) L. Stroll) Williams +68  varv
20) B. Hartley, Toro Rosso, +68 varv

(Eftersom man flaggade av loppet av misstag, ett varv förtidigt kortades tävlingsdistansen ner till 68 varv.)

•••

Den 24 juni är det dags igen , men F1-bloggen uppdateras naturligtvis många gånger innan dess. Häng med här och på Sportbladet Motor på Facebook.

Olika däckval gör Kanada GP spännande

av Anna Andersson

Sebastian Vettel hade en tung fredag. Men vad betyder det när han hittat farten till lördagen?
Ingenting. Det visar kvällens resultat i kvalet till Kanada GP 2018.
Tysken var kvickast av alla, körde den snabbaste varvtiden som någonsin körts på F1-banan i Montreal och han har pole position på en bana där 18 lopp har vunnits från första startruta.

 

Formula One F1 - Canadian Grand Prix - Circuit Gilles Villeneuve, Montreal, Canada - June 9, 2018 Ferraris Sebastian Vettel (C) celebrates qualifying in pole position with Mercedes Valtteri Bottas (L) in second and Red Bulls Max Verstappen in third REUTERS/Carlo Allegri
Resultat i kvalet till Kanada GP i Formel 1 2018 – Vettel före Bottas och Verstappen. (REUTERS)

Olika strategier i toppen

Vi kan vänta oss ett spännande race i morgon kväll. Mercedes som hade gjort en miss och räknat fel (!) när man beställde däcken till Kanadas GP körde inte ett varv på de hypermjuka däcken under fredagen och hade inte heller riktigt samma fart som sina konkurrenter på den däckblandningen under kvalet.

Det betyder dock inte att vi ska räkna bort Mercedes. Deras longruns såg rikrigt bra ut i fredags och Lewis Hamilton har vunnit sex VM-deltävlingar i Kanada. De tre senaste åren har han tagit full poäng i Montreal.

En spännande detalj inför morgondagens GP är att förutsättningarna bland toppförarna skiljer sig åt en aning.
I första startled står Vettel och Valtteri Bottas, båda med ultramjuka däck.
I det andra står Max Verstappen med hypermjuka däck och Lewis Hamilton med ultramjuka. Därefter väntar Kimi Räikkönen med ultramjuka och Daniel Ricciardo med hypermjuka. Det innebär att Red Bulls förare har en mjukare däckblandning och bör vara snabbare under inledningen av loppet – men de lär också behöva gå i depå tidigare än sina konkurrenter.
Det kan ge oss olika strategier – och ett spännande race.

– Jag är lite överraskad över deras val, erkänner Vettel.

– De har säkert en bra anledning, men jag tror inte att hypersoft är tillräckligt bra under racet.
Det startar klockan 20.10.
Vill du läsa mer om banan, fakta och statistik – kolla in detta inlägg.
Och självklart kommenterar jag loppet live på sportbladet.se i morgon. Vi drar igång 15 minuter innan start, kl 19.55.

Kvalet en besvikelse för Ericsson

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Charles Leclerc kvalade starkt i Montreal (Sauber).

Ser vi på kvalet med svenska ögon så var det en besvikelse. Marcus Ericsson såg pressad ut. Han tryckte på, men fick inte alls ut potentialen ur bilen och fick inte bara stryk av sin teamkollega – han avslutade dessutom kvalet i muren.
Samtidigt som Charles Leclerc tog sig till Q2 gjorde svensken en miss i kurva åtta och startar morgondagens GP från sista led.
Ericsson har haft en vikande trend under våren. Han inledde starkt, kvalade bra och tog VM-poäng i Bahrain, men samtidigt som hans teamkollega har klivit fram har Ericsson tappat. Svensken har problem med de mjukare däckblandningarna och det är oroväckande att han inte alls får ut den potential som bilen faktiskt har. Han kör mot en enorm talang och kanske en framtida Ferrariförare.

Det känns som om Ericsson känner pressen och som om han vill för mycket. Istället för att han hittar rätt och blir ett med sin Alfa Romeo talar han och bilen helt olika språk.
Marcus Ericsson måste bryta den trenden, han vet också om det och frågan är om det är just den pressen som gör det så svårt för honom.

Resultat i kvalet till Kanada GP i Formel 1 2018:

Mer om kvalet läser du här.

Här är resultatlistan:

1) S. Vettel, Ferrari, 1:10.764
2) V. Bottas, Mercedes, 1:10.857
3) M. Verstappen, Red Bull, 1:10.937
4) L. Hamilton, Mercedes, 1:10.996
5) K. Räikkönen, Ferrari, 1:11.095
6) D. Ricciardo, Red Bull, 1:11.116
7) N. Hülkenberg, Renault, 1:11.973
8) E. Ocon, Force India, 1:12.084
9) C. Sainz, Renault, 1:12.168
10) S. Perez, Force India, 1:12.671
11) K. Magnussen, Haas, 1:12.606
12) B. Hartley, Toro Rosso, 1:12.635
13) C. Leclerc, Sauber, 1:12.661
14) F. Alonso, McLaren, 1:12.856
15) S. Vandoorne, McLaren, 1:12.865
16) P. Gasly, Toro Rosso, 1:13.047
17) L. Stroll, Williams, 1:13.590
18) S. Sirotkin, Williams, 1:13.643
19) M. Ericsson, Sauber, 1:14.593
20) R. Grosjean, Haas, –

Vi kan notera att…

….Lewis Hamilton som vunnit i Kanada de senaste åren inte alls körde så bra som vi är vana vid i kvalet. Han gjorde för ovanlighetens skull några små missar och startar morgondagens race från ruta fyra.

– Det var ett svårt pass, jag lyckades inte få till något perfekt varv. Vår racepace ser bra ut och tiderna på ett varv var också bra i går, men jag fick inte ihop det i dag, förklarar VM-ledaren.

…Mario Isola, Pirelli, sa inför kvalet att den som väljer hypersoft bör göra två depåstopp, men Red Bull har en annan strategi. Deras förare vill köra med ett stopp.

– Det är planen, men om vi måste in i depå efter tio varv så fungerar det inte. Därför behöver vi stanna ute så länge det bara går, säger Daniel Ricciardo.

…Mercedes hann inte få klart sin uppdatering av motorn till helgens deltävling och Valtteri Bottas missade pole position.

– Jag hade lite understyrt under mitt andra försök, varför vet jag inte, säger han.

– En teori är att vi var lite, lite efter på grund av motorn. Kanske hade vi vunnit lite med den och kunnat ta pole, men nu är det inte så.
…Romain Grosjean drabbades av motorproblem redan på depårakan. Motorn rasade och det blev inget kval för honom. Själv kunde han bara skratta åt eländet.

– Det var ingenting någon av oss kunde påverka, var hans kommentar.
…Fernando Alonso kör sitt 300:e GP i Kanada. Han startar från ruta 14 och fick stryk av Charles Leclerc i kvalet. Det känns inte som om uppdateringen av Renault motor gav honom så mycket.

– Bilen kändes bra, men farten saknades, säger Alonso.

– Det är bara lördag, poängen delas ut på söndagen. Jag hoppas på en bra start, en smart strategi och att vi hittar lite mer fart.

Vi kan också konstatera att…

…Brendon Hartley slog Pierre Gasly, och han hade en uppdaterad motor från Honda. Det hade inte Gasly som körde med en äldre motor:

– Vi konstaterade att Pierres motor tappade prestanda i slutet av den tredje träningen och därför bytte vi ut den mot en äldre version. Det gör att han slipper ett straff i starten, förklarar Honda.
….Williams båda bilar åkte ur i Q1. Paddy Lowe som lämnade Mercedes för Williams har inte riktigt fått ut det som han hoppats av det klassiska teamet. Årets säsong har varit bedrövlig.
…DRS – absolut. Det är tre DRS-zoner i Kanada.

Fernando Alonso riktar kritik mot Formel 1

av Anna Andersson

I kväll drar träningarna inför Kanada GP i gång.

Men det har ingen större betydelse –  alla vet ändå hur säsongen slutar.

Inför Kanada GP riktar Fernando Alonso kritik mot F1.

– Det är 21 lopp på ett år, alla vet precis vad som kommer hända i de 14 lopp som återstår, säger han.

– Det är väldigt synd för sporten.

Inför Kanada GP riktar Fernando Alonso kritik mot F1

MONTREAL, QC - JUNE 07: Fernando Alonso of Spain and McLaren F1 signs autographs for fans during previews ahead of the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 7, 2018 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Inför Kanada GP riktar Fernando Alonso kritik mot F1 (AFP)

Det är inte så att han tycker att Formel 1 är tråkigt, men han tycker att det är synd att förhållandena mellan teamen är så statiska, att alla vet ungefär hur säsongen slutar.

– Jag kommer hit och går i mål någonstans mellan plats sju och plats tolv, jag kommer att avsluta säsongen i Abu Dhabi på samma sätt, någonstans mellan plats sju och tolv, säger spanjoren när han möter media inför Kanada GP.

– Det spelar liksom ingen roll i vilken form du är, hur ditt  kvalvarv var, hur du ställer in bilen och om det går din väg eller inte.

Alla kan inte vinna

Lotus driver Kimi Raikkonen of Finland, center, celebrates with Ferrari's Fernando Alonso of Spain, left, and Red Bull's Sebastian Vettel of Germany after the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Sunday, March 17, 2013. Raikkonen won ahead of Alonso second and Vettel third. (AP Photo/Rob Griffith)
Kimi Räikkönen  jublade med Fernando Alonso och Sebastian Vettel. Det var  i mars 2013 – sedan dess har inget annat team än Ferrari, Mercedes eller Red Bull vunnit VM-lopp (AP Photo/Rob Griffith)

Sett till statistiken har McLarens förare rätt. Sedan säsonspremiären i Australien 2013, då Kimi Räikkönen vann i en Lotus, har segraren kört för tre olika team.

Mercedes, Red Bull eller Ferrari. I år är det tre förare som delat på segrarna i de sex första loppen, två var för Sebatsian Vettel, Lewis Hamilton och Daniel Ricciado. Själv har Alonso tagit  sig i mål på plats fem till åtta i alla lopp utom i Monaco där han bröt.

– Det är ingen som kan garantera att Tyskland, Spanien eller Brasilien vinner fotbolls-VM, säger han.

– Men alla kan garantera att det är Ferrari elelr Mercedes som vinner VM i F1. Det finns ett par saker som saknas inom Formel 1 och de måste vi koncentrera oss på att lösa.

Ändå stannar han kvar.

– Folk kommer hit för att se bilarna och de kommer att vifta med sina flaggor och vara glada på söndag. Så är det och det är okej. Jag har kört F1 i 18 år eftersom jag älskar Formel 1 och jag kommer att fortsätta eftersom det fortfarande är roligt.

 

Däcken – detta väntar i Kanada GP

Vill du ha koll på statistiken inför Kanada GP? Läs in inlägget från i onsdags. Där har du fakta, statistik och Sebastian Vettel berättar om banan.

Här får du däcktillverkaren Pirrellis tankar inför Kanada GP

”Till helgens Grand Prix i Kanada har Pirelli valt ut samma däck som senast i Monaco. Samtidigt är banorna extremt olika. I Monaco brukar kvalificeringen vara avgörande, då startordningen ofta avspeglas i resultaten. I Kanada kan däremot allt hända mellan start och målgång. På Circuit Gilles Villeneuve i Montreal finns goda möjligheter till omkörningar. Här sätts nya P Zero Pink hypersoft ordentligt på prov, med höga hastigheter och utmanande kurvor.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV
  • Än en gång har Pirelli valt ut P Zero Red supersoft, P Zero Purple ultrasoft och P Zero Pink hypersoft.
  • Circuit Gilles Villeneuve är en semi-permanent bana som används sparsamt.
  • Loppet är ett av säsongens mest krävande för bromsarna. Om bromsarna överhettas riskerar det att även påverka däcken.
  • Vädret är oförutsägbart: 2011 års Grand Prix i Kanada blev det längsta loppet någonsin på grund av regn som ledde till många avbrott.
  • Säkerhetsbilar är vanliga på Circuit Gilles Villeneuve.
VAD ÄR NYTT?
  • Arrangörerna har beslutat att bygga om depåområdet.
  • Pirellis utvecklingsprogram för 2019 fortsatte vid Paul Ricard i Frankrike under två dagar, där Mercedes förare George Russell och Valtteri Bottas fokuserade på däcken ”wet” och ”intermediate”, som används vid regn och vått underlag. ”

Vi konstaterar att….

…F1 ändrar schemat för att inte krocka med fotbolls-VM. Mer läser du här.

.…Brendon Hartley har fått nog. Han vill läsa om andra saker än att han snart får sparken från Toro Rosso:

– Jag vill sätta betydligt bättre rubriker än så, säger han.

….kollegan Pierre Gasly är försiktigt optismiskt inför Kanada GP. Hondas uppdatering kan ge två tiondelar per varv.

…2019 väntas en ny hjälm till F1. Detta för att förbättra säkerheten. 14 tester ska genomföras innan hjälmen kan användas nästa säsong.

…Haas har gjort en rejäl uppdatering av bilen, men förarna får inte kollidera med någon eller något. Det finns inte tillräckligt många reservdelar.

– Inga krascher denna helg, uppmanar teamchef Günter Steiner.

….Daniel Ricciardo kör alltså med den motor han inledde säsongen med. Han tror på ytterligare en seger.

– Får vi hypersoft att fungera slåss vi om pole position, säger han.

Men han är lite orolig för vilka däck konkurrenterna kvalar in till Q3 – och startar på. Red Bull har haft vissa problem med att få de ultramjuka däcken att fungera i kvalet och väljer man hypersoft i Q2 kan det bli tufft att få däcken att hålla i racet.

– Det är tre DRS-zoner och då tvingas vi trycka på mer. Det kommer inte att bli lätt med hypersoft, förklarar Ricciardo som vann i Monaco för två veckor sedan.

•••

Vill du ha fler F1-nyheter och hänga med i bevakningen när det gäller annan motorsport? Gilla och följ Sportbladet Motor på Facebook.

Fördel Ferrari F1 i Kanada GP?

av Anna Andersson

Mercedes meddelade i går att de har en ny uppdaterad motor till tävlingen i Kanada.
Men den informationen har teamet nu dragit tillbaka.

Är det fördel Ferrari F1 i Kanada GP?
– Även om vi hade hoppats att kunna använda oss av en andra motor så skjuts det nu på framtiden, hälsar Mercedes.

Formula One F1 - Monaco Grand Prix - Circuit de Monaco, Monte Carlo, Monaco - May 27, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton reacts after finishing third in the race REUTERS/Benoit Tessier
Fördel Ferrari F1 i Kanada GP? (REUTERS)

Enligt det tyska teamet handlar det om kvalitetsproblem – och tillförlitligheten är A och O inom F1.

Det betyder att varken Lewis Hamilton, Valtteri Bottas eller någon av förarna i Force India eller Williams får en ny motor till helgens VM-lopp.

 

Fördel Ferrari F1 i Kanada GP?

Det har däremot Ferrari som enligt uppgifter till Bild har mellan 10 och 15 hästkrafter mer denna helg. Mercedes kör med en motor som redan genomfört sex lopp – och det på en bana där motorn gör skillnad.

Pole position winner Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates at the end of the qualifying session for Sunday's Monaco Formula One Grand Prix at the Monaco racetrack, in Monaco, Saturday, May 26, 2018. (AP Photo/Claude Paris)
Seger i Monaco – men ett startstraff i Kanada (AP)

Renault har meddelat att deras motor ska förbättras inför helgen, men Red Bull har inte kommenterat det än. Trots att Adrian Newey påtalade att Daniel Ricciardo komme att behöva en ny motor och då även drar på sig ett straff så anser Ricciardo själv att han komemr att slippa. Anledningen är att man sätter i den motor som han inledde säsongen med. På så sätt undbiker man straff – och Ricciardo kan behålla den form han är i.

– Vi har en positiv trend. Tar vi ett straff tar vi också bort den vind vi har i våra segel. Därför tar vi hellre det straffet under en annan helg, säger Ricciardo – och medger att det snart kan vara dags.

– Det kan hända redan på Paul Ricard.

Det är nästa tävling – under Midsommarhelgen.

Honda och Red Bull?

Honda ska för övrigt leverera nya motorer till Toro Rosso och de ska ge 25 extra hästkrafter. När det gäller Honda pratas det om att den japanska tillverkaren eventuellt tar över som motorleverantör hos Red Bull nästa år.

– När det gäller motorfrågan vill vi ta ett beslut innan VM-deltävlingen i Österrike, säger rådgivaren Helmut Marko till motorsporttotal.

– Är det möjligt vill vi ha löst förarfrågan till dess också.

Vill du ha mer fakta och statistik inför helgen? Hålla koll på derna och på väderprognosen?
Det hittar du här.

 

Vi kan notera att…..

…Francesco Cigarini, Ferraris mekaniker som bröt benet under ett depåstopp i Bahrain den 8 april, är snart tillbaka i garaget.
– Han återhämtar sig bra och är tillbaka redan i juli, säger teamchef Maurizio Arrivabene i italiensk tv.

 

McLaren driver Fernando Alonso of Spain poses for a photo at the Australian Formula One Grand Prix in Melbourne, Thursday, March 22, 2018. The first race of the 2018 seasons is on Sunday. (AP Photo/Rick Rycroft)
McLarens Fernando Alonso tjänar fortfarande bra – trots mer än tio år utan VM-titel. (AP Photo)

…Forbes har kommit med sin lista över världens 100 bäst betalda idrottsmän. I topp bland F1-förarna återfinns Lewis Hamilton med sina 51 miljoner dollar, det ger honom plats 12 på listan. Av hans totala inkomst kommer 42 miljoner från Mercedes, resten från reklam. Näst bäst betald är Sebastian Vettel på plats 18, han tjänar 42,3 miljoner dollar, 42 miljoner från Ferrari och 300 000 dollar är reklamintäkter. Även Fernando Alonso finns med på listan, på plats 39, och enligt Forbes hade han inkomster på 33 miljoner dollar förra året.
…David Coulthard  påtalar i en tv-intervju att han inte tror att Lewis Hamilton förlänger sitt kontrakt.
– Nej,  han lägger av 2020 för att ge ut sin första musikskiva, säger skotten i Graham Norton Show.
…Toro Rosso sägs vara intresserade av McLarens junior Lando Norris. Själv säger britten att han är smickrad, men McLaren släpper honom inte. Med andra ord sitter Brendon Hartley kvar i sin Toro Rosso – frågan är hur länge.

 

I morgon fredag drar träningarna igång men den andra träningen avslutas först klockan 21.30. Är du intresserad kollar du in sportbladet.se efter klockan 22.30. Då någonstans bör vi kunna leverera resultat och teamens tankar kring fredagens två pass.

Annars gillar du och följer Sportbladet Motor på Facebook – där får du tips om alla artiklar och även korta snabba nyheter.

Guide inför Kanada GP i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Onsdag inför tävlingshelg och ni vet vad det betyder. Det blir en guide inför Kanada GP i Formel 1 2018. Vi kikar på statistik, banan, väderprognosen och så klart de senaste snabba nyheterna.

Men innan dess inleder vi med dagens snackis – Mercedes  följer i samma spår som Honda och Renault. Motorn uppdateras inför tävlingen i Kanada och det gäller även kundteamen.

–Varje helg kämpar vi mot Ferrari och Red Bull för att vinna loppen och det finns ingen tid att ta det lugnt. Vi förväntar oss att flera team kommer med en andra uppdatering av motorn och det gäller också alla teamen som köper motorer av Mercedes. säger Toto Wolff i en kommentar.

Händelserikt lopp i Montreal

Han är positiv inför helgen, säkerligen eftersom Lewis Hamilton har prenumererat på vinsterna i Kanada de senaste åren.

Och dessutom bör vi slippa ett sådant sömnpiller som i Monaco.

– Montreal garanterar händelserikt lopp, det är rätt enkelt att köra om på banan, farten är hög och bilarna balanserar på gränsen. Dessutom straffas förarna för varje misstag, de behöver ha fullt förtroende för bilen för att kunna maxa kvalet och på ett varv är det oftast väldigt jämnt här.

Ferrari vissa uppdateringar i Monaco, men där kan det också hända endel infö Kanada GP.  Bland annat har Haas meddelat att deras Ferrarimotor ska uppdateras inför helge, troligen gäller det då Sauber också.

Sol och ytterligare DRS

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, gestures after winning the Canadian Grand Prix auto race Sunday, June 11, 2017, in Montreal. (Graham Hughes/The Canadian Press via AP)
Hamilton vann 2017. (Graham Hughes/AP)

Intressant inför den här helgen är att Lewis Hamilton kan ta sin fjärde raka seger i Kanada, sin sjunde där totalt och då tangerar han det rekord som Michael Schumacher har. Dessutom kan vi konstatera att det blir en TREDJE DRS-zon i helgen. Den ligger mellan kurva sju och åtta.

 

Väderprognosen lovar oss en positiv helg.

Eller vad sägs om följande:

Fredag: Sol, upp till 22 grader och ingen risk för regn.

Lördag: Sol, upp till 24 grader och ingen risk för regn.

Söndag: Sol, upp till 24 grader och ingen risk för regn.

I gårdagens inlägg fick du alla tider som gäller – och den här gången handlar det om ett kvällsrace, så njut av solen under dagen och F1 på kvällen. Tiderna hittar du här.

 

Guide inför Kanada GP i Formel 1 2018

Racestart: söndag kl 20.00. Självklart med liveticker på sportbladet.se
Kvalstart: lördag kl 20.00.

Circuit Gilles Villeneuve

Varvlängd : 4361 m/70 varv
Avstånd till första kurvan: 260 m
Antal kurvor: 6 vänster, 8 höger
Avstånd till första kurvan: 260 m
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T5, T12)
Under 100 km/tim: 3 (T2, T6, T10)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Hypersoft
Bromszoner: 6 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Vinnande strategi 2017: 1 stopp ( flest förare valde dock 2 stopp)

Segrar från pole position: 18.
Första segrare: 1978: Gilles Villeneuve, Ferrari
Seger från högsta startposition: 10, 1981,  Jacques Laffite, Ligier.
Chans för säkerhetsbil: 50 procent. Sedan 2003 har säkerhetsbilen varit ute 13 gånger under 5 lopp.

Omkörningar per race:

2016: 37 (17 med DRS)
2017: 36 (24 med DRS)

Marcus Ericsson om banan:

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Marcus Ericsson  och hans ständige vapendragare Alex Elgh.(Sauber).

– Banan påminner lite om Melbourne, men det är också lite Monza light, säger svensken.
–  Halva banan är stadsbana och resten är en racerbana, det är långa rakor och en del chikaner. Man behöver en bil som är bra rakt fram och en som är bra på att bromsa in över kantstenarna. Det finns historia här och det är en av de banor som är absolut roligast att köra på.

Topp 8 i kvalet 2017:1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Felipe Massa, Williams
8. Sergio Perez, Force India Snabbaste varvet i kvalet:Absolut: 1:11.459 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:11.459 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:12.812 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:14.393 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:14.874 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:25.425 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Vettels guide inför Kanada GP i Formel 1 2018

 

Topp 8  racet 2017:1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Sergio Perez, Force India
6. Esteban Ocon, Force India
7. Kimi Räikkönen, Ferrari
8. Nico Hülkenberg, Renault


13. Marcus Ericsson, SauberSnabbste varvet i racet:Absolut: 1:13.622 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2017: 1:14.551 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:15.599 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:16.987 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2014: 1:18.504 (Felipe Massa, Williams)
2013: 1:16.182 (Mark Webber, Red Bull) Senaste fem segrarna:2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Daniel Ricciardo  Red Bull
2013  Sebastian Vettel  Red Bull  Förarna med flest segrar:

Michael Schumacher, from Germany, points to cheering Ferrari fans as he takes to the podium after winning the Canadian Grand Prix, Sunday, June 13, 2004 in Montreal. (AP Photo/Paul Chiasson) COPYRIGHT PRESSENS BILD Code: 436
Michael Schumacher vann Kanadas GP sju gånger. Här 2004 (AP Photo/Paul Chiasson)

Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (6)
Nelson Piquet (3)
Ayrton Senna (2)
Alan Jones (2)
Gilles Villeneuve (1)
René Arnoux (1)
Daniel Ricciardo (1)
Ralf Schumacher (1)
Thierry Boutsen (1)

 

 

Snabba nyheter

Vi kan notera att…

….Fernando Alonso kör sitt 300:e F1-lopp på söndag. Imponerande! Han har tagit 97 pallplatser, 32 segrar och 22 pole position – och två VM-titlar. I år har han tagit poäng i samtliga lopp utom Monaco GP.

…Haas har gjort en stor förändring. En ny framvinge, ett nytt golv och nya bargeboards. Dessutom har Ferrari uppdaterat motorn.

– Det är avgörande förändrignar, säger teamchefen Günter Steiner till motorsporttotal.

…Robert Kubica kommer att testa för Williams i Ungern den 1 augusti. Oliver Rowland kör den första testdagen.

…Daniel Ricciardo behöver en ny motor – och flyttas tillbaka minst tio platser i starten.

Ha en härlig nationaldag!

 

Tider som gäller i Kanada GP 2018

av Anna Andersson

Det är racevecka.
F1-bloggen ger dig som vanligt nyheterna och snackisarna, men också vilka tider som gäller i Kanada GP i Formel 1 2018.

at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Preparations, Barcelona, Spain, Thursday 10 May 2018.
Kvällsrace för Ericsson i Montreal – här hittar du vilka tider som gäller i Kanada GP i Formel 1 2018.

Och den här gången handlar det om kvällsrace.

Dessutom finns det ett par andra parametrar att hålla koll på – bland annat däcken. Återigen är blandningen med namnet hypersoft nominerad – men den här gången kan vi förvänta oss helt andra förutsättningar än i Monacos GP där de däcken användes senast. Nu handlar det om en råare asfalt och en snabbare bana.
Hur påverkas däcken då? Dessutom är det för första gången tre DRS-zoner i Kanada.

Förarnas däckval hittar du här.

Tider som gäller i Kanada GP i Formel 1 2018:

Fredag:
Träning 1 kl 16.00
Träning 2 kl 20.00

Lördag:

Träning 3 kl 17.00
Kval kl 20.00

Söndag

…Kanada GP kl 20.00

– Jag ser verkligen fram emot att återvända till Montreal, den helgen är alltid rolig, säger Marcus Ericsson.
– Det är en fantastisk bana, med långa rakor och tuffa inbromsningar. Det är spännande att köra där. Det finns intressanta tekniska partier som ”wall of champions” och det är en utmaning i sig. Vi har varit starka de senaste loppen och det blir spännande att se var vi står på den här typen av bana. Jag tycker att vi bör ha goda möjligheter att blanda oss i mittfältet och ser fram emot helgen.

Ricciardo straffas

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia celebrates with his trophy after winning the Chinese Formula One Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, Sunday, April 15, 2018. (AP Photo/Andy Wong)
Aj, aj aj Det blir svårt att vinna i Kanada (AP)

Red Bulls förare vann i Monaco, trots en trasig motor. På söndag blir det tuffare.

Red Bull måste byta hans MGU-K och därmed blir det ett straff i starten av Kanada GP.
– Det blir definitivt ett straff i Montreal, men vi vet inte hur mycket det handlar om, citeras Red Bulls Adrian Newey av motorsportmagazin.
MGU- K betyder minus tio platser, men ingen vet om det blir fler byten – och fler straff.
– Vi vet inte om batteriet också är skadat, den informationen har inte Renault gett oss än. Innan vi vet det, vet vi inte riktigt vad som vänta oss, men MGU-K är i alla fall ett straff.
Red Bulls motortillverkare Renault kommer med en uppdaterad motor till Kanadas GP, den ska ha en ökad prestanda, men det handlar om en procent och ungefär en tiondel per varv.
– Den nya uppdateringen lönar sig, men kommer inte att vara skillnaden mellan vinst och förlust, säger Adrian Newey.

 

Snabba nyheter

Vi kan notera att….
…Mercedes undviker hypersoft. Teamet har valt hela tre set mindre än Ferrari och Red Bull inför Kanadas GP. Varje förare väljer 13 set däck inför en tävling och Vettel har exempelvis valt åtta set hypersoft i Kanada, Bottas och Hamilton fem var. Mercedes förare har däremot tre supermjuka och fem ultramjuka däck med sig. Där har Ferrari och även Red Bull två supermjuka och tre ultramjuka däck.
…Haas har med sig flera uppdateringar efter den miserabla helgen i Monaco, men återigen handlar det om hypersoft och senast hade Haas enorma problem med att få de däcken att arbeta optimalt.
…F1 fortsätter att jobba för att nå starka marknader, efter det att Miami, USA, nu är på väg att få ett race 2019 vill chefen Chase Carey ge Kina ytterligare ett lopp.
– De länderna är utan tvekan världens största ekonomier och där har vi bara skrapat på ytan när det gäller den potential som finns för att utveckla sporten.
– Vi måste hitta en väg för att nå de fansen som tidigare inte har haft en chans att upptäcka F1.

Former Austrian Formula One driver Niki Lauda stands in the Mercedes pit during the first free practice at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Friday, Nov. 10, 2017. (AP Photo/Nelson Antoine)
Lauda hävdar att Hamiltons kontrakt är klart. Bara autografem saknas. (AP Photo/Nelson Antoine)

…Niki Lauda menar att det bara är formaliteter som återstår innan Lewis Hamilton förlängt sitt kontrakt med Mercedes.
– Det kommer att hända, till 110 procent, säger österrikaren till Bild.
– Vi är helt överens. Det spelar ingen roll om han skriver på nu eller om han gör det om tre veckor.

Sauber bäst i Monaco

Och så en positiv nyhet för alla som följer Alfa Romeo Sauber och Marcus Ericsson.

Sauber har tagit ett stort steg framåt 2018, även när det handlar om depåstoppen. I Monte Carlo var teamet snabbast av alla, depåstoppet som Charles Leclerc gjorde tog 2,21 sekunder. Inför året har teamet förändrat sin utrustning och dessutom har mekanikerna tränat extra styrketräning för bål och överkropp.
– När vi tränar är vi nästan besvikna om vi inte klarar det under två sekunder, säger teammanager Beat Zehnder till auto, motor und sport.

I morgon kommer guiden med fakta och statistik. Det är onsdag.

 

Förarnas däckval inför Kanada GP i Formel 1

av Anna Andersson

Det är inte ens två veckor kvar till nästa deltävling i Montreal och jag förstår att du vill ha förarnas däckval inför Kanada GP i Formel 1.

Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives during the first practice session at the Monaco street circuit on May 24, 2018 in Monaco, ahead of the Monaco Formula 1 Grand Prix. / AFP PHOTO / Boris HORVAT
Ska Monacos GP  förändras? / AFP PHOTO /

Men vi håller oss kvar vid Medelhavet en liten stund till. Lewis Hamilton kallade Monacos GP för långtråkigt. Det gjorde många av er också. Nu reagerar Ross Brawn.
F1 vill bygga om Monaco GP.

– Det stämmer att det inte var någon större action i det loppet eftersom däcken var en nyckelfaktor. Men det vore naivt att förvänta sig många dueller och omkörningar i Monaco, säger F1:s sportchef Ross Brawn.
– Det är en kontrast mot allt spektakel i kvalet, för Monaco är det enda stället i världen där man kommer så nära banan, när 20 förare slickar och ibland snuddar muren i en otrolig hastighet.

Bygga ut Monaco i havet

Han anser att F1 i Monaco är betydligt mycket mer än loppet, en av säsongens stora höjdpunkter där F1 tar över en hel stad.
– Det är ett speciellt lopp och man kan inte bedöma det efter samma kriterier som man bedömer andra lopp. Det handlar om atmosfären i staden och i depån, om glamouren och allt runt om eventet som är helt fantastiskt.
Lewis Hamilton pratade i söndags att han ville se ett annat format i Monaco eller eventuellt en annan bansträckning.
– Förarna är alltid välkomna att lämna sina förslag till oss, men i Monaco behöver man bygga ut hela nationen för att lyckas med det och det är inte vårt beslut, förklarar Brawn.
Redan i januari pratade furst Albert, som är Monacos stadsöverhuvud, om att bygga om banan eftersom man planerar att utöka landets areal.
– Det är inget tvång, men vi måste snart sätta oss ner och fråga oss hur vi kan förbättra loppet för att få mer spänning, om vi kan förändra layouten, sa han då.

– Jag kan inte ens tänka mig en F1-säsong utan loppet i Monaco.
I och med att man planerar för att bygga ut furstendömet sex hektar i Medelhavet, direkt framför tunneln, kan det finnas möjligheter att förändra bansträckningen – men först efter 2025 då projektet ska vara avslutat.

Nu kan vi börja kika mot Kanada.

Här är förarnas däckval inför Kanada GP i Formel 1

För andra gången i år har Pirelli nominerat hypersoft, däcket som gjorde debut i Monaco förra helgen. Där höll däcket vad det lovade, greppet var bra och slitaget förvånansvärt lågt. Nu väntar en annan bana, med betydligt hårdare asfalt och då kan slitaget plötsligt se mycket annorlunda ut jämfört med hur det var senast.

Intressant är att Mercedes, som inte testade det hypermjuka däcket ordentligt inför säsongen, har valt minst antal av den mjukaste gummiblandningen av alla team, fem set per förare. Ferrari och Red Bull har däremot valt åtta set per förare.

Sauber och Ericsson ligger på sju.

Snabba nyheter

Vi kan noter att…

….Williams har fortsatta problem. För ett par veckor sedan lämnade chefsdesignern Ed Wood jobbet efter 12 år, det handlade om personliga skäl. Nu är det klart att Dirk De Beer lämnar uppdraget som aerodyramikchef. Han har bara varit hos teamet sedan 2017 och jobbade innan dess hos Ferrari.
…Vijay Mallya har lämnat jobbet som chef för Force India.

Alfa Romeo Sauber värvar från Ferrari

av Anna Andersson

Marcus Erissons team får förstärkning.

Alfa Romeo Sauber värvar från Ferrari.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber C37 at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Practice, Barcelona, Spain, Friday 11 May 2018.
Alfa Romeo Sauber värvar från Ferrari ( Sauber).

Det är Simone Resta, med titeln Head of Vehicle Project Coordination, som lämnar teamet efter 17 år och istället blir ny teknisk direktör hos Sauber. Det schweiziska teamet har inte haft någon på den positionen sedan Jörg Zander lämnade tidigare i år.

Är detta ett sätt att knyta Alfa Romeo Sauber ännu närmare Ferrari?

Det blir spännande att se hur det utvecklas i framtiden.

 

Alfa Romeo Sauber värvar från Ferrari

Annars kan vi konstatera att det inte bara var jag som tyckte loppet i Monaco var för kontrollerat och utan nerv. Min krönika läser du här.

Lewis Hamilton är ännu tuffare.

Det var de 78 längsta varven i världshistorien.

Han har redan pratat med furst Albert om framtiden och han föreslår bland annat att man förlänger banan eller väljer att köra två lopp under den tävlingshelgen.

Själv gillar jag Monaco, inte för racets skull utan för historien och spektaklet runtomkring. Jag gillar det faktum att F1 har en historia och jag gillar nostalgin, men man måste hitta en annan form för det. Ett depåstopp är rena döden, kanske ska det vara två oblugatoriska i Monaco?

Två lopp med omvänd startordning?

Eller en jokerslinga som i rallycross?

Vad tycker du?

Läs texten om Lewis Hamiltons förslag, kommentera dem eller kom med egna. Låt oss öppna diskussionen.

 

Hamilton – Ricciardos manager?

När vi är inne på Lewis Hamilton – han hade ett härligt uttalande efter racet och erbjöd sig att sköta Daniel Ricciardos kontraktsförhandlingar.

– Vad jag har hört tjänar Daniels teamkollega betydligt mer kosing även om han är betydligt jämnare. Inom ett team är det viktigt att du känner dig uppskattad och jag kan tänka mig att han stannar där han är, även om han säkerligen har andra möjligheter. Just nu är det han som leder teamet och det är ingen dålig position, säger Lewis Hamilton.

– Han ska hålla alla dörrar öppna. Jag har redan snackat med honom och sagt ” Dude, fixa en ny manager. Säg till mig när jag ska lösa detta åt dig”.

Ha en fin måndag!

 

Sida 1 av 232
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB