Det senaste – snack och nyheter inför F1 2019

av Anna Andersson

Det är ett par månader kvar till F1-säsongen startar, men mitt arbete inför säsongen har pågått ett tag och det finns alltid nyheter inför F1 2019.
De får du här.
Bloggen uppdateras inte riktigt lika ofta som under säsong, men det som berör alla F1-fans finns här. Varje vecka.

Second placed Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland, left, and winner Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain listen to the anthems after the Russian Formula One Grand Prix at the Sochi Autodrom circuit in Sochi, Russia, Sunday, Sept. 30, 2018.(AP Photo/Sergei Grits)
Bottas tvingades lämna bort segern i Ryssland (TT)

I dag har det pratats mycket om Valtteri Bottas och hans framtid hos Mercedes. Teamet ställer krav, femteplatsen förra året berodde på en del otur och det var en stallorder som låg bakom att han inte vann något lopp alls.
Men Mercedes kräver mer. De har Esteban Ocon, som inte har någon förarplats till 2019 och bara väntar på att Bottas ska flytta på sig, och de har placerat Georg Russel hos Williams. Det betyder att konkurrensen har ökat.
Klarar försynte Bottas av det?

Mer läser du här:

Fler rykten och nyheter inför F1 2019

Maurizzio Arrivabene lämnade jobbet som teamchef hos Ferrari tidigare i veckan, han ersätts av Mattia Binotti. Nu ryktas det om att Ferraris förre teamchef kan få en viktig roll hos Sauber. Redan förra året inledde Sauber ett samarbete med Alfa Romeo och tyska Auto Bild skriver att Alfa Romeo kan komma tillbaka som fabriksteam i F1 – med Arrivabene i en viktig roll.
2019 heter förarna Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi.
– Vi får se var vi ligger när vi kör den nya bilen och sedan tar vi det vidare därifrån, säger Kimi Räikkönen till tidningen.
– Jag tror att vi har bra möjligheter att göra någonting väldigt bra av detta. Vi får se var detta tar oss. Det är en helt ny utmaning, men jag tycker om den.

Rosberg vill se duellen hos Ferrari

När vi ändå är inne på temat nyheter inför F1 2019 kan vi inte missa den här informationen som kommer från Italien.

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd11, German Grand Prix, Practice, Hockenheim, Germany, Friday 20 July 2018.
Kan Charles Leclerc hota Vettel 2019? (Sauber)

Nico Rosberg, som vann VM 2016 och sedan lämnade F1, vill se en duell 2019.
Den interna kampen mellan Sebastian Vettel och Charles Leclerc.
– Jag skulle slå på TV:n bara för att se fajten mellan Ferraris två förare, säger Rosberg till italienska Autosprint.
– Leclerc är riktigt vass och Vettel har ett tufft år bakom sig. Han måste vara enormt fokuserad och ge allt om han vill fortsätta att vara försteförare hos Ferrari. Leclerc är inte Räikkönen, det sätter en stor press på Sebastian.
Rosberg går till och med så långt att han jämför Vettel/Leclerc med McLarens tuffa säsong 2007 då nykomlingen Lewis Hamilton fick chansen intill de två senaste årens världsmästare Fernando Alonso.
Hamilton tog en pallplats i premiären, vann Kanadas Gp och satte en sådan press på Alonso att ett stallkrig bröt ut. Det var så infekterat att förarna försökte bromsa ut varandra i depån och det slutade med att McLaren tappade VM-titeln till Ferrari och Kimi Räikkönen i säsongens sista lopp.

Formula One legend Niki Lauda, left, and last years' champion Nico Rosberg speak on TV ahead of the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 26, 2017. (AP Photo/Luca Bruno)
Rosberg – mästare 2016 numera tv-kommentator. (TT)

Efter den säsongen lämnade också Alonso teamet och Hamilton vann VM-titeln 2008.
– På vissa sätt så påminner detta om McLaren 2007, men det finns vissa skillnader. Vettel är inte lika svår som person som Alonso och Leclerc är inte samma krigare som Lewis, säger Rosberg som tror att Vettels attityd kommer att vara det största problemet för ett friktionsfritt samarbete.
– Om du har ett för stort självförtroende, som han ibland har, är du inte redo att ändra din attityd. Jag tror inte att han är kapabel att göra den förändringen.

••••

Trevlig helg!

Pascal Wehrlein till Ferrari?

av Anna Andersson

I förmiddags kom beskedet att Niki Lauda har drabbats av en lunginflammation.

Det stämmer inte alls.

De uppgifterna dementeras av den läkare som behandlar Lauda på Winer AKH.

– Det är mer en förkylnings sjukdom, säger Walter Klepetko till Kurier.

– Men för att minimera risken för att det transplanterade organet stöts bort från kroppen behöver patienten äta mediciner som till viss mån försämrar immunförsvaret vilket gör att risken för en infektion ökar.

Niki Lauda drabbad av influensa

Han påtalar att Lauda har drabbats av en infektion som kan vara rätt harmlös hos en frisk människa, men hos någon som nyligen fått ett nytt organ kan den få andra konsekvenser.

– Detta har ingenting med det nya organet att göra, säger läkaren som påtalar att den nya lungan fungerar som den ska.

– Han mår som de flesta av oss gör när vi har drabbats av influensa.

 

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Pascal Wehrlein till Ferrari? (Foto Sauber).

Pascal Wehrlein till Ferrari?

Det ryktas om att Marcus Ericssons tidigare teamkollega Pascal Wehrlein är på väg till Ferrari. För att jobba som simulatorförare.

Wehrlein som körde med Ericsson 2017 har kontrakt med Mahindra i Formula E (där han ersatte en annan svensk, Felix Rosenqvist) och frågan är nu om han kan kombinera de två uppdragen?

Jobbet som simulatorförare kan vara en väg tillbaka till F1, den uppgiften hade Daniil Kvyatt och Antonio Giovanazzi hos Ferrari förra året.

I år kör de F1 för Toro Rosso respektive Sauber.

Niki Lauda drabbad av lunginflammation

av Anna Andersson

Det var ett tungt besked.
Niki Lauda kommer att våras på sjukhus en längre tid.

Former Formula One champion and Mercedes non-executive chairman Niki Lauda of Austria watches timing screens during the second practice session for Sunday's Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang, Malaysia, Friday, March 22, 2013. (AP Photo/Lai Seng Sin)
Niki Lauda är återigen svårt sjuk (AP)

Han har drabbats av lunginflammation och kommer att stanna på sjukhuset under en längre tid. Mercedes delägare och styrelseordförande genomgick en lungtransplantation i somras och tillbringade en stor del av hösten på sjukhus.

Därefter har han rehabiliterats.

– Du kan inte jämföra detta med något annat, jag har aldrig tidigare varit inblandad i en sådan dödskamp, sa han till tidningen Österreich strax före jul.

Det sades av en man som var nära att mista livet i en frutansvärd olycka på Nürburgring 1976.

 

Niki Lauda drabbad av lunginflammation

Under juldagarna fick Niki Lauda lämna rehabiliteringen och han firade tillsammans med sin familj i sitt hus på Ibiza, men han blev sjuk. Han drabbades av influensa, avbröt semestern och återvände till Wien. Där har influensan utvecklats till en lunginflammation, i det organ som han fick transplanterat i somras. Det skriver bland annat dagstidningen ‘Österreich’ . Nu får han intensivvård och kommer att stanna en längre period på sjukhus.
Mer läser du här.

Är F1 för perfekt?

Är F1 för perfekt? Den frågan ställer sig nu de nya ägarna och de har ett intressant förslag.
Att låta förarna köra med speciella däck under fredagarna för att de inte ska kunna lägga så mycket tid på att ställa in bilen efter däcken och därmed hoppas ägarna att racen ska bli mer spännande.
Idén fick FIA:s sportchef Ross Brawn efter USA:s GP där fredagen regnade bort. Du läser mer här.

Du har väl inte missat att….

…..Ferrari har sparkat sin stallchef. Det har varit snack om det länge. Nu är det ett faktum. Maurizzio Arrivabene ersätts av Mattia Binotto som tidigare var teknikchef i stallet.

German Ferrari driver Michael Schumacher celebrates during the victory ceremony of the Belgian Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit, Sunday, Aug. 29, 2004, after finishing second place. McLaren driver Kimi Raikkonen won the race. Michael Schumacher clinched an unprecedented seventh Formula One drivers' title at the Belgian Grand Prix on Sunday. (AP Photo/Bas Czerwinski)
Schumacher och Ferarri motiverar Mercedes. Detta var Schumis sjunde VM-titel – hans femte med Ferrari (TT)

…Mercedes har ställt in siktet på nya titlar.
– Ferraris rekord på att vinna båda VM-titlarna fem år i rad har motiverat oss. Det har vi gjort nu och nu kan vi kockså ta den sjätte, säger teamchef Toto Wolff.
Det är väl ingen som inte tror att den möjligheten är stor….
….Arthur Leclerc också ser en framtid inom racingen. Charles Leclerc lillebror är 18 år, har kört formelbil i ett år och nu får han chansen att testa för Venturi i Formula E. Han ska köra rookietestet i Marrakesch.
– Jag kan vara lycklig över att jag får uppleva något sådant så tidigt i min karriär, säger han i en kommentar.
…Renault är extremt positiva inför säsongen. Är det i år som de tar steget upp på prispallen? Nico Hülkenberg har aldrig varit där tidigare….

Så kan Marcus Ericsson nå en comeback i F1

av Anna Andersson

Marcus Ericsson lämnade F1.

Men  han håller koll på vad som händer och han håller tummarna för Charles Leclerc.  För via honom han Marcus Ericsson nå en comeback i F1.

– Det blir väldigt spännande att följa Charles hos Ferrari. Jag tror att han kommer att klara det riktigt bra redan den kommande säsongen och om han lyckas med får det mig att se  riktigt bra ut, säger Ericsson till F1i.

– Så vi får verkligen hoppas att han  lyckas!

Så kan Marcus Ericsson nå en comeback i F1

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team and Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team with a Joey Kangaroo at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Preparations, Melbourne, Australia, Thursday 22 March 2018.
Ericsson och Leclerc inför säsongen 2018.(Sauber)

 

21-årige Leclerc vann GP3 under sin första säsong, han vann Formula 2 under sin debutsäsong och han körde till sig en plats hos Ferrari under sin första säsong i F1. Nu blir han kollega till Sebastian Vettel.

Och Ericsson tror att Leclerc kan ställa till problem för den fyrfaldige mästaren.

– Jag tror det. Det blir spännande att följa utvecklingen, men jag tror att han kommer att göra det riktigt bra, säger Ericsson.

Svensken kör IndyCar 2019, samtidigt som han är tredjeförare för Sauber. Marcus Ericsson har dock hela tiden sagt att kan gärna nå en comeback i F1.

Får Hulken hjälp?

Daniel Ricciardo lämnar VM-trean Red Bull för fyra Renault och nu hoppas Nico Hülkenberg att hans nya kollega ska lyfta Renault som drömmer om pallplacerignar.

Renault driver Nico Hulkenberg, of Germany, sits in his car during the first training session of the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Friday, Oct. 26, 2018. (AP Photo/Moises Castillo)
Hulken hoppas på hjälp från Australien. (AP Photo/Moises Castillo)

 

Det gör Hülkenberg också, han är den förare som kört flest F1-lopp utan att ta en pallplats.

– Han kommer in som en frisk fläkt och dessutom har han information med sig från Red Bull, när det handlar om set-up. Det blir spännande, säger Hulken till Auto, Motor und Sport.

– Vi förare är varken ingenjörer eller bra på aerodynamik. Han kan inte säga hur vi ska designa våra bargeboards, men han kan förklara hur Red Bull arbetade med olika system och vilka inställningar de använde sig av.

Det har skett ett antal spännande förarbyten i år, de enda två teamen som har kvar sina par från 2018 är Mercedes och Haas. Kimi Räikkönen kan exempelvis ta med sig information från Ferrari till Sauber, Ricciardo från Red Bull till Renault och Sainz från Renault till McLaren.

 

Snabba nyheter från

AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Race winner Kimi Raikkonen of Finland and Ferrari celebrates in parc ferme during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2018 in Austin, United States. Charles Coates/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Kimi ser fram emot ren racing  (AFP)

 

Vi kan konstatera att…

….bilarna för 2019 presenetras i februari. De datum som är offentliga hittar du i gårdagens inlägg. Här.

… Jean Todt berättar om sina möten med Michael Schumacher och han gör det mycket respektfullt.

…Helmut Marko, som är motorsportkonsulent och talangscout till Red Bull vill ha förare som har sina sidor och är lite kantiga.

– Så länge de kan äta med kniv och gaffel, så, säger han.

– Unga förare ska utveckla en personlighet.

…Kimi Räikkönen ser fram emot att jobba med Sauber.

– Det är mer ren racing, inte så mycket annat som händer där. Förhoppningsvis blir det bra för oss båda, det är målet.

 

•••••

Trevlig helg!

 

 

Presentation av årets F1-bilar 2019

av Anna Andersson

3 januari 2019. I dag fyller Michael Schumacher 50 år.

Jag och många med mig, hade önskat att han fick fira den dagen rejält tillsammans med sin familj. Det är han värd, en av tidernas absolut största racerförare.

Dagen till ära hyllas han bland annat av Mercedes chef och delägare.

Mercedes Grand Prix driver Michael Schumacher of Germany, left, and teammate Nico Rosberg of Germany, right, pose for photographers before giving a news conference held at a Mercedes showroom in Manama, Bahrain, Thursday, March 11, 2010. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place here on Sunday. (AP Photo/Gero Breloer)
Schumacher och Rosberg – Mercedes årgång 2010. (AP Photo/Gero Breloer)

– Michael la grunden till de framgångar som vi har haft de fem senaste åren, säger Mercedes teamchef Toto Wolff.

– Det finns ingen förare som är som han och hans erfarenheter har haft en enorm betydelse för ss som team. Det går inte att sätta siffror på det värdet. Han spelade en mycket avörande roll när Mercedes gjorde comeback i F1 och han är en av de människorna som har lagt grunden till de framgångar som vi har haft. Vi är enormt tacksamma för allt som han har gjort för vårt team.

FIA:s president Jean Todt berättar om sin relation med Schumacher här.

Presentation av årets F1-bilar 2019

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia drinks champagne from his shoe as he celebrates on the podium after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
Daniel Ricciardo byter team och ser sin nya bil på Enstone den 12 februari. (AP Photo/Vincent Thian)

Nu ska den här bloggen inte bara handla om Schumi, utan också om det senaste snacket och stallens presentation av årets F1-bilar 2019.

12 februari – Renault i Enstone Storbritannien

13 februari – Racing Point, Toronto Kanada

14 februari  – McLaren – ort okänd

15 februari –  Ferrari – troligen i Maranello, Italien.

Övriga team har inte satt något datum för sin presentation av årets F1-bilar 2019, men den 18 februari inleds testerna i Spanien och Barcelona. Då ska alla bilarna ha presenterats.

De avslutande testerna avgörs mellan den 26 februari och 1 mars, även de i Barcelona.

 

Chefens fina ord om Marcus

Läste en intervju med Frederic Vasseur, stallchef hos Alfa Romeo Sauber och han påpekar att det viktigaste för teamet var att man avslutade samarbetet med Honda, gick tillbaka till Ferrari och inledde ett samarbete med namnsponsorn Alfa Romeo.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Chefen var  nöjd med  Marcus Ericsson (Sauber).

– Det är ett välkänt märke, som är sammankopplat med F1. Vi kunde skriva kontrakt med nya sponsorer, vi får en större räckvidd och trovärdighet, säger Vasseur till Motorsporttotal.

– Konceptet passade.

Men det var en tuff start på säsongen, sedan arbetade sig teamet upp genom fältet och Charles Leclerc körde in i Q3 vid ett antal tillfällen, tog många poäng och imponerade så stort att han körde till sig en plats hos Ferrari.

– Han började prestera riktigt bra, men det gjorde att Marcus reagerade, säger Vasseur.

– Marcus tryckte på som en galning hela säsongen. Han gick ner i vikt och gjorde allt han kunde till dess att säsongen var över och han höll då samma nivå som Charles och det lade grunden till vår prestation som team.

Vasseur ser att Sauber, med Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi, ska ligga med i toppen av mittfältet 2019, före team som Haas, Force India och Williams. Sedan ser han fram emot den stora regeländringen 2021.

– Det ger oss en mycket bra möjlighet, säger fransmannen.

För Marcus Ericsson fortsätter karriären i Indy Car. Mer om den serien hittar du här.

 

 

 

 

Nya datum – presentation av F1-bilar 2019

av Anna Andersson

Titeljakten är en sak – men F1 är mer än så. I dag ger bloggen dig nya datum för presentation av F1-bilar 2019 och en massa spännande statistik.
Som föraren som drog på sig flest straff 2018 – och teamet som straffades mest.
Vi börjar med motorn.
Och det team som hade störst motorproblem och drog på sig flest straff var Honda – som i år jobbade med Toro Rosso och nästa år levererar motorer även till Red Bull.
Honda bytte färre motorer än 2017, men under den andra halvan av säsongen kändes det som om Brendon Hartley och Pierre Gasly agerade som testförare. De använde åtta motorer var, det är tillåtet att använda tre.
Ingen annan förare var över fem motorer.

Grosjean straffades mest

Haas F1's French driver Romain Grosjean leaves his car after crashing during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / WILLIAM WEST / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Straffades om och om igen – Romain Grosjean. (TT)

Den förare som drog på sig flest straff 2018 var Romain Grosjean. Han hade med sig tre straffpoäng från 2017 och efter Mexikos GP var han uppe på tio poäng och två poäng från att stängas av ett lopp. Därefter höll han sig på rätt sida gränsen och nu har han blivit av med de tre pinnarna från 2017. Det gör att han går in med sju straffpoäng i säsongen 2019.
Sama antal som Lance Stroll och Max Verstappen.
Kevin Magnussen var uppe på sju under säsongen, men har nu halkat ner på två igen.
Efter tolv månader förfaller straffpoängen automatiskt därför går det att bli av med poäng.

 

Andra straffmästare

Flest unsafe realeases: Haas  – 3
Två av dem var redan i premiären, varken på Magnussens eller Grosjeans bil satt de nya däcken ordentligt och båda bilarna fick parkera. Viktiga poäng försvann.
Flest diskningar: Haas  – 2
Grosjeans golv var regelvidrigt på Monza och Magnussen använde för mycket bränsle i Austin.
Snabbast i depån: Kimi Räikkönen  – 34,8 km
Han tryckte på för hårt efter loppet på Silverstone, det kostade teamet 10 000 kronor
Föraren med högst böter: Sebastian Vettel  – 250 000 kronor
Ingen glömmer väl scenen när FIA ville väga hans bil under kvalet till Brasilien GP?
Teamet med högst böter: Ferrari – 500 000 kronor
Kimi Räikkönen körde iväg för fört och körde över benet på en av sina mekaniker. I Frankrike var det Force India och Sergio Perez som var med om en liknande incident, det  kostade 150 000 kronor, men det är en villkorlig dom på 850 000 kronor och den förfaller först 2019. Så händer det igen innan nästa säsong är över måste Racing Point Force India betala hela summan.

McLaren driver Fernando Alonso, of Spain, drives onto the track during the first practice session at the Formula One Canadian Grand Prix auto race in Montreal, Friday, June 8, 2018. (Graham Hughes/The Canadian Press via AP)
Avslutade F1-karriären med att gena(Graham Hughes/The Canadian Press via AP)

Flest genvägar under ett lopp: Fernando Alonso – 3
I sitt sista F1-lopp genade han tre gånger, men ändå kom han inte ikapp Kevin Magnussen, det kostade spanjoren 15 straffsekunder och tre straffpoäng.

Men i sliutändan betyder det ingenting. Nu är det fokus på Indy 500.

 

Presentation av F1-bilar 2019

Ferrari har redan gjort klart att deras bil presenteras den 15 februari. Nu har även Racing Point presenterat ett datum.

Den 13 februari ska deras nya bil visas upp i samband med Canadian International AutoShow i Toronto, därmed får familjen Stroll via upp bilen på hemmaplan.
Racing Point kommer möjligen också att presentera ett nytt namn, teamet ägs sedan i augusti av Lawrence Stroll och namnet Racing Point Force India kommer från de tidigare ägarna. Förarna 2019 är Sergio Perez och Lance Stroll.

Däck till de första F1-loppen 2019

av Anna Andersson

Redo för nästa säsong?
Det är Pirelli.  Nu har företaget presenterat däck till de första F1-loppen 2019.
I veckan gick jag igenom nyheterna till nästa säsong. Du hittar det här.

Då fanns inte däcken med, men nu har den informationen släppts och det är ett par nyheter när det gäller just däcken till F1 2019.

Däck till de första F1-loppen 2019

0893218
Bilden är lånad av tyska Motorsport-Magazin.com

Då kommer alla däck – till varje lopp i F1 – att hela soft, medium och hard.
2019 kommer dessutom färgerna att vara vitt (hard) gult (medium) och rätt (soft) varje helg.
Hur hänger det i hop?
Så här:
Pirelli tyckte att det var för många olika set 2018, att regnbågsfärgerna var fina men gjorde publiken osäker. Därför har man bestämt sig för att ta bort de superhårda däcken som näst intill aldrig användes och de supermjuka som låg för nära de ultramjuka. Sedan får de nya gummiblandnignarna andra namn, de kallas gummiblandningarna nästa år för C1, C2, C3, C4 och C5.
Beroende på vilken bana som F1 kör på väljer man 2019, precis som tidigare, tre olika typer av däck . För att förenkla det heter den mjukaste gummiblandningen alltid soft, den mellersta alltid medium och den hårdaste alltid hard.

Nu har Pirelli valt Däck till de första F1-loppen 2019 och i premiären i Australien är det C2 som är hard, C3, medium och C4 som är soft.
I Bahrain däremot, säsongens andra lopp, är det C1 som är hard, C2 som är medium och C3 som är soft.
Sedan återgår Pirelli till samma schema som i premiären när det valt däck till F1-loppen i Kina och Baku.
Precis som tidigare får varje team 13 set till en tävlingshelg, tio av dem får de välja fritt. De övriga tre är två av de hårdare  gummiblandningarna reserverade för loppet och den mjukaste för kvalet.

Georg Russels väg till Formel 1

 

Mercedes team chief Toto Wolff smiles as he arrives at the Monaco racetrack, in Monaco, Wednesday, May 20, 2015. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Mercedes Toto Wolff som mailet som kan ha geyy Georg Russel en F1-plats (AP Photo/Luca Bruno)

Toto Wolff pratar rätt mycket och nu berättar Mercedes en härlig historia om hur han lärde känna Georg Russel, britten som debuterar för Williams 2019.
– Han var kanske femton eller sexton, nej knappast äldre än femton och han hade vunnit det brittiska mästerskapet i go-kart. Då fick jag ett E-Mail från den där unga grabben och han skrev: Skulle det påverka er om jag kom på besök?, berättar Wolff.
– Jag svarade att jag gärna pratar med unga talanger och då kom han, med kostym, slips och ett anteckningsblock. Han satte sig ner och förklarade att han ville köra Formel 3 och att han försökte analysera vilka möjligheter han hade i framtiden. Han ville gärna köra för Carlin, som arbetade med Volkswagen, men ville veta om det skulle stoppa möjligheterna för ett samarbete med oss framöver. Redan då var han vältalig och eftertänksam.
2016 bytte Russel sedan till HitechGP som samarbetar med F1-mästarna och ett år senare var han en del av Mercedes juniorteam. I vår kör han F1 för Williams, som kör med motorer från Mercedes.
– Stanna du hos Carlin, det är ett bra team, du kan komma till oss sedan, svarade ja, säger Toto Wolff enligt motorsporttotal-
– Det är en smart kille och han är dessutom snabb. Det är framtiden.
Har du koll på förarfältet 2019? Inte? Klicka här.

Annars kan vi konstatera att……

 

Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas celebrates after taking the pole position at the end of the qualifying for the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama on April 15, 2017.  Bottas claimed a first career pole position when he edged out Mercedes team-mate Lewis Hamilton in qualifying at the Bahrain Grand Prix. Ferrari's Sebastian Vettel, who won the season-opener in Australia, was third fastest.  / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Valtteri Bottas debuterar i rally 2019.
/ AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC

…Valtteri Bottas ska köra rally, debuten sker i Artic Lapland Rally i januari 2019.
….Laurent Mekies, som tidigare arbetat hops FIA och numera är en del av Ferraris team är ny sportdirektör i det italienska teamet.
…Giuliano Salvi , tävlingsingenjör för Kevin Magnussen lämnar Haas. Italienaren återvänder till sitt hemland.
…Sebastian Vettel har ännu inte betalat sina böter på 25 000 euro till FIA. Anledningen?
Han har inte fått någon räkning än.
– Men jag är rätt säker på att den kommer, säger Vettel till Blick.

Kimi Räikkönen i Sauber – och svensk talang testar i Abu Dhabi

av Anna Andersson

I söndags avslutades F1 2018.

I dag startade F1 2019.

Med Kimi Räikkönen i Sauber. Efter 17 år är han tillbaka där han startade och även om han avslutade dagen med ett tekniskt problem såg han ut att ha rätt roligt.

 

Kimi Räikkönen i Sauber

Annars kan vi konstatera att Sebastian Vettel var snabbast under det första däcktestet inför 2019, hans 1.36,812 var mer än två sekunder långsammare än den tid som Lewis Hamilton körde in på under kvalet.

– Jag tycker inte att det är någon större skillnad på de här däcken och de vi körde med 2018, man har de i rätt bra minne eftersom vi körde med dem i förrgår, sa Vettel efteråt.

– Pirelli säger att hypersoft nästa år ligger lite närmare de andra varianterna, precis som det hårdaste däcket, men det körde vi inte alls med.

Däremot kom han med en annan intressant iaktagelse:

– Det kan mycket väl vara så att det däckvalet som man gör på de olika banorna påverkar oss betydlgit mer än skillnande på däcken för 2018 och 2019.

Valtteri Bottas var näst snabbast i Abu Dhabi (+0,419), Lance Stroll som körde för Force India trea (+0,603) och Max Verstapppen fyra (+ 1,135).

Stroll är dock inte bekräftad för Force India än.

Pirelli fortsätter i F1

Pirelli fortsätter som ensam däckleverantör till F1, till och med 2023.

– Pirelli har varit en viktig och skattad partner till Formel 1 sedan 2011. De är ledande när det kommer till att tillhandahålla toppmodern, innovativ teknik. De är ett premiummärke, en given global ledare inom motorsport. Vårt pågående partnerskap är ett ytterligare bevis på vår strävan att föra samman F1 med det bästa inom och bortom motorsport. Vi är väldigt glada över att ha nått det här avtalet som säkerställer en långsiktig och stabil framtid för en så avgörande komponent i Formel 1, säger Chase Carey, ordförande och vd för Formel 1.

Tillsammans med FOM, Formula One Group, ska Pirelli jobba mot nya tekniska regler med bland annat 18-tumsdäck som väntas införas 2021.

– Det är fantastiska nyheter att Pirelli fortsätter sitt partnerskap med Formel 1 till 2023. Det här nya avtalet innebär att vi förlänger vår närvaro inom Formel 1 till sammanlagt 13 säsonger i modern tid, samtidigt som Pirelli även var med 1950 när världsmästerskapet ägde rum för första gången. Formel 1 är och kommer att fortsätta att vara höjden av motorsport: en perfekt miljö för Pirelli, som alltid sett motorsport som en testmiljö för sin mest avancerade tekniska forskning och utveckling. Formel 1 förser oss med en perfekt scen för att visa upp våra Ultra High Performance-däck som sitter på världens mest eftertraktade bilar inom prestige- och premiumsegmenten, där de garanterar högsta standard inom prestanda, hållbarhet och säkerhet, säger Marco Tronchetti Provera, vice ordförande och vd för Pirelli.

Linus testar för  GP3

Linus SVEI går noterade vi att Toro Rosso gjort klart med en ny förare, Alexander Albon, som tidigare kört bland annat Formel 2. Han bildar par med Daniil Kvyatt nästa år.

I dag kom sedan beskedet att Linus Lundqvist ska testa för GP3 i Abu Dhabi den här veckan. Svensken vann brittiska F3 2018 och hoppas på att få köra FIA:s nya F3 mästerskap som avgörs i samband med F1.

– Det är ingen hemlighet att den nya Formel 3-serien finns med i tankarna i vår planering inför nästa säsong, och GP3-bilen är den som mest liknar hur den nya F3-bilen kommer att bli. Det är ingenting klart ännu, men oavsett hur det blir känns det här som en bra chans att få lite körtid i ett relevant sammanhang.

Kommentar och betyg på alla förare i F1 2018

av Anna Andersson

F1-säsongen  är över. För den här gången. En härlig säsong med många spännande race, positiva minnen, förare som överraskar och en välförtjänt världsmästare.

Jag har gjort en liten sammanställning, förarna är upprade i den ordning de avslutade säsongen, och satt något slags omdöme eller betyg på alla förare i F1 2018.

Se det som ett diskussionsunderlag och dela med er av era bedömningar i kommentatorsfältet.

För övrigt vill jag tacka er alla för i år framförallt alla ni som följt med liverapporteringen. Det har varit riktigt roligt.

 

Kommentar och betyg på alla förare i F1 2018

Formula One F1 - Singapore Grand Prix - Marina Bay Street Circuit, Singapore - September 16, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates on theÊpodiumÊafter winning the race REUTERS/Edgar Su
Mästare – igen.  REUTERS

Lewis Hamilton:

+++++

Dominanten. Han tog elva pole positions och lika många segrar på 21 lopp – och vann sin femte VM-titel. Han var klart bäst 2018.

Sebastian Vettel:

++++

Målet var en VM-titel, men återigen slarvade Vettel och Ferrari bort sina möjligheter.

Nästa år krävs en förbättring och det vet han om:

– Internt vet vi var våra svagheter finns. Nu är det upp till oss att skruva på rätt ställen och förbättra oss så att vi kan ta det sista steget och slåss om titeln.

Första halvan av säsongen var fem plus, andra halvan tre – därför får han en fyra.

Kimi Räikkönen:

++++

Även om han avslutade säsongen med elektronikproblem och bröt det sista loppet så var det en positiv säsong för finländaren. Han lämnar teamet som Ferarris senaste världsmästare, den senaste Ferrarisföraren som vunnit ett lopp och den senaste Ferrariföraren som tagit pole position.

Det är bättre än bra.

TOPSHOT - Red Bull's Dutch driver Max Verstappen celebrates on the podium after winning the F1 Mexico Grand Prix, at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 28, 2018. - Mercedes' British driver Lewis Hamilton became only the third Formula One driver in history to capture a fifth world title on Sunday as Max Verstappen won the Mexican Grand Prix. (Photo by ULISES RUIZ / AFP)
Seger i Mexiko. (AFP)

Max Verstappen:

+++

I början av säsongen var bilen inte tillräckligt bra, det har Red Bull påpekat att man ska förändra till nästa år. Då ska bilen vara klar i tid till testerna. Då har teamet dessutom en helt ny motorleverantör och frågan är vad det betyder?

Kan de leverera tillsammans med Honda?

Men för att Verstappen ska nå ända fram till en titelkamp behöver han också hitta lugnet, värdera sina lägen och inte tända på alla cylindrar vid fel tillfälle. Han har mognat, men det krävs ännu mer.

Valtteri Bottas:

+++

Hans egen kommentar efter finalen i Abu Dhabi  är en klockren sammanfattning av hans säsong:

– Loppet var som hela mitt år, det började bra och sedan gick det åt fanders. De sista varven kändes väldigt långa. Jag ville bara att säsongen skulle ta slut och nu är jag glad att det är över.

Teamkollegan till världsmästare Hamilton är den enda föraren från något av de tre toppteamen som inte vunnit något lopp i år. Han slutade femma i VM.

Daniel Ricciardo:

+++

Efteråt sa Daniel Ricciardo att det kändes som om han har varit fyra hela året, känslan är lätt att förstå. Han har haft stora problem med materialet och brutit åtta av 21 lopp, vilket är påtok för mycket för en förare som drömmer om en VM-titel. Nästa år kör han för Renault, teamet har målsättningen att vara med och slåss om pallplatser nästa år och kombinationen Ricciardo/Hülkenberg är intressant. Ska teamet äntligen kunna utmana de tre stora?

Nico Hülkenberg:

+++

Han har varit besviken på Renault i år och hoppas på en stor förbättring 2019. Tysken som är den förare som kört flest lopp utan att ta en pallplats vet vad han vill.

Men kan han och teamet leverera – samtidigt?

Sergio Perez:

+++

Vad kan Force India leverera nästa säsong? Nya regler och ett nytt team? Hittills har  stallet alltid lyckats få ut max av materialet och Perez är en förare som kan leverera. Han var bäst i teamet 2018  – men hur kommer han att fungera med Lance Stroll ( son till ägaren) ? Bråken med Esteban Ocon, på och utanför banan, är allt annat än proffsiga.

Kevin Magnussen:

+++

En bra inledning av säsongen, en trist avslutning.  Dansken var bäst i teamet 2018, men för att ta nästa steg krävs det mer av både honom och teamet.

Renault's Spanish Formula 1 driver Carlos Sainz Jr gestures during a press conference at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 10, 2018 ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Bra körning i finalen. / AFP PHOTO / LLUIS GENE

Carlos Sainz;

+++

Han avslutade året med en riktigt bra körning i Abu Dhabi och det stärker honom för han lär behöva allt självförtroende han kan ha 2019. Då ska han ta över efter Fernando Alonso hos McLaren. Lycka till.

Fernando Alonso:

++++

Lämnar F1 efter 17 säsonger. Jag kommer att sakna honom och hans fantastiska radiomeddelanden. I Abu Dhabi ville ingenjören puscha honom att jaga ikapp Kevin Magnussen och ta en poäng.

– Varför? Jag har redan tagit 1800 poäng, svarade Alonso.

Nästa år är målet att vinna Indy 500 med McLaren, kan det lyckas? Håller motorn denna gång? Det gjorde den inte 2017 då han faktiskt ledde tävlingen i 27 varv.

 Esteban Ocon:

++

Blandar fantastiska lopp med idiotiska tilltag, som när han kolliderade med Max Verstappen efter depåstoppet i Brasilien. Nästa år kör han inte F1, han ska vara reservförare och simulatorförare åt Mercedes. Leder den vägen tillbaka till F1?

Om Valtteri Bottas har ännu en tung säsong så är det mycket möjligt att fransmannen står på tur – om nu inte Georg Russel gör en Leclerc säsong hos Williams.

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Imponerade 2018

Charles Leclerc:

Det tog honom ett par lopp att lära sig F1 och då visade han vilken kunskap han besitter. Han var precis så bra som det snackades om innan VM startade och dessutom klarade han av att hantera trycket. På bara en säsong körde han till sig ett kontrakt hos Ferrari och Sauber har en stor anledning att tacka honom för sjundeplatsen i mästerskapet. Leclerc tog 39 av teamets 48 poäng.

Romain Grosjean:

Den usla inledningen förstörde säsongen. Han tog sina första VM-poäng i Österrike i slutet av juni och det var för sent.

Pierre Gasly:

++

Motorproblem och motorproblem. Nu flyttar både han och Honda till Red Bull. Vad betyder det?

Motorproblem?

Stoffel Vandoorne:

+

Hans teamkollega vann kvalen med 21-0. Det säger allt. Tack och adjö Stoffel som kör elbil nästa år.

Melbourne 2014-03-13 Caterham driver Marcus Ericsson of Sweden holds his helmet as he poses for a drivers portrait ahead of the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Thursday, March 13, 2014. (AP Photo/Rob Griffith) Photo: Rob Griffith / AP / TT / kod 436
Så såg det ut när Ericsson debuterade 2014. (AP)

Marcus Ericsson

++

Nio poäng på 21 lopp 2018, kollegan tog 30 poäng mer. Hade han lyckats köra in fem poäng till hade Sauber tagit en placering till i märkes-VM, så jämnt var det. Marcus är en trevlig och lojal kille samt en bra och ambitiös förare, men 2018 ställdes han mot en av de största talangerna som kommit till F1 de senaste tio åren och dessutom utvecklades hans team till ett av de starkaste i mittfältet. Det gjorde att kraven ökade och då räcker det inte att ha en tjock plånbok. Då krävs det utmärkta resultat.

Det är trist att det inte är någon svensk som kör F1 2019, men Ericsson mår bra av miljöbytet. Förhoppningsvis trivs han bättre i IndyCar, kan hitta tillbaka till ett vinnande spår igen – och kanske återvända till F1 en annan dag.

Det är i alla fall hans mål.

Lance Stroll:

+

Williams har haft en usel säsong och Stroll följer med pappa till Force India. Intressant att se hur han fungerar tillsammans med Sergio Perez nästa år.

Brendon Hartley:

+

Fyra små poäng, men det ser värre ut än vad säsongen har varit.  Han har inte varit riktigt så usel. Vad han gör nästa år  är inte klart än.

Sergej Sirotkin

+

Ryssen lämnar F1 efter att ha tagit en poäng i sin debutsäsong. Hans sponsorer tyckte inte att det var värt att lägga in mer pengar i Williams utan väljer andra projekt. Det känns som ett naturligt val.

 

NU är det din tur – vad tycker du om förarnas insatser 2018?

 

 

Säsongsfinal – senaste snacket inför Abu Dhabi GP

av Anna Andersson

Lewis Hamilton avslutar på topp. Med pole position i Abu Dhabi GP.

Mannen som har vunnit fem VM-titlar fortsätter på samma sätt som han gjort hela säsongen. I topp.

Faktum är att det har körta 100 lopp sedan hybridmotorerna infördes, sedan dess har Mercedes tagit 84 pole position, Lewis Hamilton 52.

Formula One F1 - Abu Dhabi Grand Prix - Yas Marina Circuit, Abu Dhabi, United Arab Emirates - November 24, 2018  Mercedes' Lewis Hamilton celebrates pole position as second place Mercedes' Valtteri Bottas and third place Ferrari's Sebastian Vettel look on  REUTERS/Hamad I Mohammed
De tre i topp ( TT)

Morgondagens lopp betyder egentligen ingenting för Mercedes eller för Lewis Hamilton, men ändå tror jag att vi har ett spännande lopp framför oss.

•Vi har Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen och Ricciardo som startar på ultrasoft i morgon, medan Max Verstappen startar på hypersoft.

•Valtteri Bottas står intill Hamilton i första led och han har inte vunnit något lopp i år.

•Kampen om plats tre i VM lever – och det är en rejäl fajt om flera placeringar i märkes-VM.

•Dessutom är det ett antal förare som lämnar F1 – och de vill alla avsluta på topp.

En av dem är Fernando Alonso. Han startar Abu Dhabi GP  – karriärens sista lopp – från ruta 15 .

Då låter det i alla fall nu, men samtidigt så stnger han inga dörrar för en eventuell comeback Jag har kikat närmare på hans 17 år i F1 och vad han ska göra nästa år. Målet är klart:

– Jag ska bli den bäste föraren i världen.

Du läser texten här.

Han är grym på kval spanjoren – han har slagit Stoffel Vandorne i samtliga 21 kval i år.

 

Snabba nyheter inför Abu Dhabi GP

Vi kan konstatera att

Swedish Formula One driver Marcus Ericsson of Sauber F1 Team arrives prior to the first free practice session for the Hungarian Formula One Grand Prix at the Hungaroring circuit, in Mogyorod, north-east of Budapest, Hungary, Friday, July 27, 2018. The Hungarian Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (Zoltan Balogh/MTI via AP)
Marcus kör sitt sista F1-lopp i Abu Dhabi – för den här gången (TT)

…Marcus Ericsson fick stryk av sin teamkollega i kvalet till Abi Dhabi GP , Lecler var femma i Q2 medan svensken körde in som 12:a i Q2 och har fritt däckval i sitt sista F1-lopp för den här sejouren.

Efter kvalet kommenterade han också sin teamkollegas framfart – och han gjorde ett intressant inspel.

Mer läser du här.

….Pierre Gasly rullade ut i Q1 och klagade över att han såg rök.

Troligen gick motorn sönder vilket gjorde att han missade Q2. Honda jobbar hårt med den där motorn, men hur är det hos Red Bull? De byter till Hondamotorer nästa år, läge för oro?

…Lance Stroll är tydlig.

–  Det är samma skit varje dag, sa han efter ännu ett dåligt kval.

Han ska köra Force India nästa år, även om det inte är bekräftat än.

…Pirelli hävdar att det skiljer 1,3 till 1,4 sekunder per varv på de bäda mjukaste gummiblandningarna i Abu Dhabi.

…Niki Lauda hade hoppats att han skulle vara så frist att han skulle kunna åka till säsongsfinalen i Abu Dhabi, men det klarade han inte. Den trefaldige mästaren räknar med att vara tillbaka i depån till nästa säsong.

 

Startuppställning Abu Dhabi GP:

1) L. Hamilton, Mercedes.

2) V. Bottas, Mercedes

3) S. Vettel, Ferrari

4) K. Räikkönen, Ferrari

5). D. Ricciardo, Red Bull

6) M. Verstappen, Red Bull

7) R: Grosjean, Haas

8) C. Leclerc, Sauber

9) E.Ocon, Force India

10) N. Hülkenberg, Renault

11) C. Sainz Renault

12) M. Ericsson, Sauber

13) K. Magnussen, Haas

14) S. Perez. Force India

15) F. Alonso, McLaren

16) B. Hartley, Toro Rosso

17) P. Gasly, Toro Rosso

18) S. Vandoorne, McLaren

19) S. Sirotkin, Williams

20) L. Stroll, Williams

Jag kör igång liverapporteringen på sportbladet.se klockan 13.55.

Väl mött.

Sida 1 av 241
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB