Experterna om Ferrari och deras teamorder

av Anna Andersson
Ferrari och teamorder
Vettel eller Leclerc? Vem får stödet? (TT)

Ni är många som har haft åsikter om Ferrari och deras teamorder.

Åsikter om Sebastian Vettel och om Charles Leclerc.
Men ni är inte ensamma.
Två av de mest namnkunniga F1-experterna har också haft de och de är kritiska mot Ferrari och deras teamorder.
– En stallorder kommer inte att lösa problemet, säger Martin Brundel.
– Leclerc är precis lika duktig som Vettel och är en stark man, även om han är ung.

Brundel menar att teamorder så tidigt under säsongen riskerar att hämma Leclercs utveckling.
– Det är frustrerande och förödmjukande, ännu mer nu när det var tillförlitligheten som stal en tung seger från honom i Bahrain.
– Man får inte ta trovärdigheten från honom och degradera honom till att bära vattenflaskorna. Det skadar honom mentalt och förstör hans rykte. Det kommer inte att vara enkelt att betala tillbaka detta.

Ferrari och deras teamorder

Även Gerhard Berger, som själv körde för Ferrari en gång i tiden, är inne på samma spår.
– De gjorde ett misstag, säger han till motorsporttotal.com.
– Det räcker inte att säga att en förare är erfaren när den andra inte är det och därför låter vi den erfarna gå först. Leclerc är en kille som kan vinna VM.
Österrikaren är kritisk till att teamordern kommer så tidigt på säsongen
– Det handlar om tajming är det inte så att man först ger en förare chansen att vinna VM? Jag tycker inte att man ska ge ordern i de första loppen på säsongen.
Även Mika Häkkinen är tveksam till Ferraris agerande under inledningen av säsongen:
– När man kämpar mot ett så starkt team som Mercedes finns det ingen plats för barnlekar, Ferrari måste fokusera på att slå konkurrenterna och inte på sig själva, säger den dubble mästaren.

– Det spelar ingen  roll om det är Vettel eller Leclerc som vinner, båda har potential att slå Mercedes förare varje helg. Men för att klara det behöver båda stöd från teamet.

Snabba nyheter i påsk

Vi kan notera att….

Kimi – Alfa Romeos försäkring. (TT)

….Kimi Räikkönen har tagit poäng i samtliga lopp.
– Han är vår försäkring, säger teamchefen Frederic Vasseur.
– Man kan alltid lita på honom.
…Lewis Hamilton anser att Ferrari inte nyttjar den potential som bilen har. Mercedes har tagit tre dubbelsegrar i år. En sådan serie har inget team haft sedan VM 1992, om jag inte minns helt fel.
…Pietro Fittipaldi tar nästa steg. För två veckor sedan testade Emerson Fittipaldis barnbarn F1, nu är han klar för DTM 2019.

Nu önskar jag er Glad påsk – och vi hörs igen när det är dags för raceweek.
Efter helgerna laddar vi för F1 i Baku den 27 och 28 april.

Bedrövligt trist Ferrari – Kina GP 2019

av Anna Andersson
Kina GP
Charles Leclerc fick flytta på sig (TT)

Framtidens förare fick stå tillbaka i det 1000:e loppet.
En stallorder från Ferrari gav Sebastian Vettel en fördel mot Charles Leclerc redan på det elfte varvet av Kina GP.
Var det rätt?
Nej det var bedrövligt trist.
Jag förstår att teamorder används i F1, men inte på det här sättet, inte på varv elva i säsongens tredje lopp. Som jag ser det är det ett verktyg i kampen om VM-titeln under den andra delen av säsongen.
Eftersom F1 består av två mästerskap – ett ekonomiskt viktigt för teamet och ett förar-VM som är det större av dem båda är stallorder en naturlig del, oavsett om den är förbjuden eller inte. Det är självklart viktigt att vinna båda titlarna och se till att den förare som har bäst möjligheter i förar-VM ska ta så många poäng som möjligt i avgörandet och således tappar så få poäng som möjligt en dag när han inte slåss om segern. Det är helt okej, så ska det vara och så har F1 varit även under den tiden som stallorder var förbjudet.
Men vi som ser tävlingarna på läktaren, framför TV:n eller någon streamingsajt vill inte att teamet ska bestämma utgången på loppen innan ens en tredjedel säsongens tredje lopp är avgjort. Så låt bli.

Vettel inte snabbare än Leclerc i Kina GP

I det här fallet var inte Sebastian Vettel snabbare än Charles Leclerc, han levde enbart på sitt rykte som fyrfaldige världsmästare och etta i teamet. Stallordern och den därefter följande fördelen med det första depåstoppet gav Vettel en tredjeplats i Kina GP.
Leclerc däremot fick ett stukat självförtroende och en tydlig fingervisning om att han är tvåa i teamet.

Han lär vara riktigt irriterad efter detta och jag är övertygad om att Ferrari har mycket att jobba med internt. Charles Leclerc varken lär eller bör acceptera att bära vattenflaskorna åt Vettel.
Det var förbannat synd att hans motor inte höll i Bahrain för två veckor sedan, den seger hade gett honom ett annat utgångsläge. Jag tror inte att jag är ensam om att ha en önskan om en rättvis fajt hos Ferrari.
För Mercedes var detta årets tredje dubbelseger, en sådan fin säsongsinledning har inget team haft sedan 1992 och 2019 känns just nu som ännu en silverfärgad viktoria. Det hade ingen räknat med efter F1-testerna i Barcelona när Ferrari klart bäst fart av alla.
Vill du läsa mer om loppet som Lewis Hamilton vann före Valtteri Bottas gör du det här.

Snabba nyheter efter Kina GP

Efter Kinas GP Kan vi konstatera att….
….Mercedes dubbelstopp i depån var enormt snygg. Utfört till perfektion.

…Lewis Hamilton leder VM, sex poäng före Bottas.
…Nico Hülkenberg bröt loppet. Därmed har Renaults två bilar räknat in fyra brutna lopp på tre tävlingshelger. Det är inte bra.

Hulken bröt medan Ricciardo tog sina första poäng. (TT)

…Daniel Ricciardo tog sina första VM-poäng för Renault i år. Han var ”best of the rest”.
…Alex Albon tog sig från en start i depån upp till poängplats. Snyggt.
…Kimi Räikkönen gjorde också en stark helg, medan hans kollega Antonio Giovanazzi, som ersatte Marcus Ericsson, hade en tyngre helg. Han har ännu ingen VM-poäng 2019
…Pierre Gasly fick poängen för det snabbaste varvet.

Senna, Keke och Mika

F1-firar 1000 lopp och här är ett axplock av förarnas bästa minnen från de tusen loppen.

Romain Grosjean minns hur han som barn fick se torsdagsträningen i Monaco och behöver gå på toa. Där träffade han David Coulthard.
– Han sa ”gå du först min son”.
Sergio Perez första F1-lopp var San Marinos GP 1994.
– Det första loppet som jag och min pappa såg var det där Ayrton Senna kraschade 1994. Det var en stor chock, framförallt för pappa.
Kimi Räikkönen minns en incident för ungefär 30 år sedan.
– Det var under 1980-talet, jag minns att Keke Rosberg drabbades av punktering, kanske var det hans sista lopp i Adeleide. Jag höll självklart alltid på finländarna.
Valtteri Bottas följde varje F1-lopp redan som barn.
– Jag såg allt, oavsett vad klockan var. Höjdpunkten var Mika Häkkinens första seger 1997.
Sebastian Vettels största minne är Ayrton Senna.
– Min pappa var en stor fan av Formel 1 och mitt första stora minne är Ayrton Sennas seger i Brasilien.

Nu väntar Indy – och Baku

Nästa deltävling avgörs i Baku den sista helgen i april, det är en helt annan bana med en lång raka och flera kurvor som är 90 grader.

I natt kör IndyCar i Lon Beach, men det var ett tufft svenskt kval där Ericsson inte gick vidare från den första omgången och Rosenqvist körde in i en däckstapel och har startplats 12.

Ilskan mot Vettel efter kvalet till Kina GP 2019

av Anna Andersson

Inför Kina GP 2019 hade Ferrari stora förhoppningar, de långa rakorna, den snabba motorn och första startled i Bahrain.

Bottas inför Kina GP 2019
Bottas – leder VM och har pole position (TT)

Men väl på plats så svängde förutsättningarna och Mercedes bilar står i första startled, med VM-ledaren Valtteri Bottas i pole position. Bottas har sett stark ut hela helgen och även om Hamilton närmade sig under kvalet så var det finländaren som var snababst. Bakom dem tog Ferraris bilar andra startled och vi kan notera att samtliga startled inom topp tio delas av teamkompisar, när hände det senaste?

Kom också ihåg Bottas varning från fredagen, att vinden väntas vända till loppet vilket kan ställa till problem för förarna.

Ilskan mot Vettel efter kvalet till Kina GP 2019

Men diskussionen efter kvalet handlade egentligen inte om pole position utan om Hamiltons långsamma utvarv. Det gjorde att kön för att få göra ett avslutande försök kröp fram likt en pendlarkö norr om Stockholm en måndagmorgon och exempelvis bilarna från Haas, samt Max Verstappen inte hann över linjen innan tiden gick ut. De fick inte göra något sista varv.

Verstappen var vansinnigt frustrerad efteråt, framförallt på Sebastian Vettel som körde om honom i den sista sektorn så att han fick ratta sin Ferrari ett sista varv och ta plats tre på startgridden.

Inför Kina GP 2019
Verstappen irriterad inför Kina GP 2019  (TT)

– Egentligen har vi en ”Gentlemen´s Agreement”, man kör inte om i den sista sektorn, säger Max Verstappen till ORT.

– Det som har hänt har hänt, men jag kommer absolut aldrig att glömma det. Kanske gör jag samma sak i nästa kval.

Vettel förstarar sig med följande ord:

– Vi hade bara tio sekunder på oss så jag skyndade mig för att hinna över linjen.

Verstappens svar:

– Jag försökte följa Ferrarin framför mig. Det är klart att jag hade kunnat köra om honom, men så gör man bara inte.

Red Bulls chefer var annars rätt nöjda med startled tre, det var vad de hade förväntat sig.

– Vi är bra med i sektor ett, snabbast i sektor två, men tappar fem tiondelar i sektor tre, säger motorsprotkonsulenten Helmut Marko till ORF.

Värt att notera är att bilarna från Ferrari och Mercedes startar morgondagens lopp på mediumdäcken.

Vill du läsa mer om kvalet och ha startuppställningen? Klicka här.

 

Lopp 1000 – här hittar du nostalgin

I morgon väntar det 100:e loppet i Formel 1, jag har gått igenom alla förare sedan 1950 och rankat mina favoriter i varje årtionde. Härligt med historia och nostalgi. Du hittar det här.

Även i gårdagens blogginlägg var det mängder av norstalgi och historiska tillbakablickar. Det hittar du här.

Snabba nyheter inför Kina GP 2019

 

Vi kan konstatera att….

…Racing Point och Mercedes fördjupar sitt samarbete och det rosa stallet kommer under året att hyra in sig i Mercedes vindtunnel i Brackley. Redan nu köper teamet motor, växellåda och hydraulik från Mercedes.

Tidigare har Racing Point använts Toyotas vindtunel i tyska Köln, men har hela tiden haft sin fabrik i Storbritannien.

Kina GP 2019
Tuff smäll för Alex Albon i Kina. (TT)

…Alex Albon, Toro Rosso, missade kvalet till Kina GP 2019. Han kraschade illa under träning 3.

– Det var en häftig smäll, men Alex mår bra. Detta är ett bevis på den utveckling som vi har i Formel 1, våra bilar är säkra, säger teamchef Franz Tost till Sky.

– Detta är sådant som hör till, om du inte kraschar så lär du dig inte heller något.

…även Antonio Giovanazzi hade problem med bilen och fick kliva ur bilen i garaget utan att han fått någon tid i Q1.

….Georg Russel vann återigen kampen  mot Robert Kubica. Det handlade om tre hundradelar. Men i statistiken står det 3-0 till britten.

…guiden till morgondagens lopp hittar du här.

 

IndyCar i USA – inför Long Beach

Felix Rosenqvist körde bra under träningen till IndyCar i Long Beach, USA. Han brukar trivas på stadsbanor och det gjorde han även under fredagen, han var trea på det andra pass.

Marcus Ericsson var 16:e man på det andra passet.

Ytterligare en träning återstår i dag, klockan 18.00. Sedan är det kval i kväll med start klockan 21.10 på Viasat Motor och Viaplay.

Kina GP i F1 – nyheter, nostalgi och jubileum

av Anna Andersson

När Kina GP i F1 avgörs på söndag är det ett jubileum och självklart ska vi prata om det, men det finns också en hel del andra nyheter.

Bland annat verkar det bli uppehåll hela helgen, enligt väderprognosen ska det vara torrt i Shanghai.

Dessutom verkar Kimi Räikkönen få ett glatt besked inför helgen, tyska Auto, Motor und sport skriver att han har en ny bakvinge som ska ge mer downforce vilket är viktigt på en bana med långa rakor – som den i Shanghai.

Andra nyheter är att Ferrari har  reagerat efter det som inträffade med Charles Leclerc i Bahrain (en kortslutning som gjorde att motorn bara hade fem fungerande cylindrar) och samtliga förare hos Ferrari och Haas har fått nya delar till motorn.

Ferrari eller Mercedes – vem vinner i Kina?

Kina GP i F1
Rött – favoritfärgen i helgen? (TT)

Även Nico Hülkenberg har nyheter på bilen, men hos honom handlar det om den andra motorn för säsongen. Samma sak gäller för Daniel Ricciardo och det gör att Renault får tufft att nå plats fyra i konstruktörsmästerskapet. Varje förare får bara använda tre motorer under en säsong, Hulken och hans kollega har använt två på lika många lopp. Ricciardo har ännu inte tagit någon poäng för Renault. Min intervju med honom läser du här, om du inte redan har köpt F1-bibeln. Då hittar du den där.

När det gäller Red Bulls problem att hitta rätt fart så handlar det enligt Adrian Newey inte om  motorn utan om chassit och Max Verstappen hävdar att man gjort för stora misstag när det gäller set-upen och därför inte hittat rätt.

Än.

Efter två träningar i Kina ser det extremt jämnt ut. Ferrari var snabbast under den första, Valtteri Bottas klämde sig förbi Sebastian Vettel på den andra. Men vad händer med Mercedes framvinge. Är den  regelvidrig och hur påverkar det teamet?

Tja mer om det läser du här.

Vill du läsa om förarnas däckval? Då gör du det här.

Här hittar du en guide till helgens bana.

 

Kina GP i F1 betyder 1000 lopp …

….och här är andra jubileum

Kina GP i F1
Ronnie Peterson vann det 300:e loppet i F1 när det avgjordes år 1978. (TT)

Det 100:e F1-loppet avgjordes på Nürburgring 1961 och vanns av Stirling Moss, Lotus.
Det 200:e loppet avgjordes i Monaco 1971 – och Jackie Stewart var först över mållinjen.
Det 300:e loppet vanns av en svensk, Ronnie Peterson vann Sydafrikas GP 1978 i en Lotus 78.
Det 400:e loppet avgjordes på Niki Laudas hemmabana, på Spielberg i Österrike. Han vann i en McLaren.
Det 500:e loppet avgjordes i Australien, Adelaide, 1990 och vanns av Nelson Piquet i en Benetton.
Det 600:e loppet kördes i Argentina, i Buenos Aires 1997 och segraren hette Jacques Villeneuve.
Det 700:e loppet avgjordes i Brasilien 2003 och först i mål var Kimi Räikkönen, men tio dagar senare var han tvungen att ge pokalen till Gian-Carlo Fisichella.
Det 800:e loppet avgjordes i Singapore 2008 och ni kommer ihåg det som crashgate, när Nelson Piquet Jr kraschade med flit så att Renaultkollegan Fernando Alonso som gjort ett tidigt depåstopp skulle kunna vinna.
Det 900:e loppet avgjordes i Bahrain år 2014. Segrare? Lewis Haimlton i en Mercedes.

Har ni noterat en sak? Varken Ferrari eller Red Bull har vunnit något jubileumslopp. Är det dags på söndag?

Vem vill du se som vinnare på söndag?

Andra roliga siffror från de 999 F1-lopp som körts

Jag kan inte låta bli att dela med mig av denna sammanställning från F1.com, det är  kul anekdoter från de 999 F1-lopp som avgjorts .

Inför Kina GP i F1 2019
Tidernas yngsta prispall – Vettel före Kovalainen och Kubica på Monza år 2008. (TT)

3 förare delar rekordet på antalet pallplatser under ett år, Michael Schumacher (2002), Sebastian Vettel (2011) och Lewis Hamilton (2015, 2016 och 2018) tog 17 pallplatser under en säsong.  2016 är enda gången 17 pallplatser inte räckt till en VM-titel, det året vann Nico Rosberg mästerskapet.
7 – så många lopp innehöll VM år 1950 och 1951. Det inkluderade Indianapolis 500. 2016, 2018 och 2019 har det varit 21 lopp. De flesta åre har det varit 16 lopp i kalendern,  så många har det varit under 18 år.
8 – så många gånger vann Michael Schumacher i Frankrike. Ingen annan förare har vunnit ett GP så många gånger.
10 arrangörer har varit värd för ett enda lopp, en av dem är Le Mans som arrangerade ett F1-lopp 1967 och Donington som arrangerade ett 1993.

15  team har vunnit konstruktörs-VM i F1. Ferrari har 16 titlar, Williams 9 och McLaren 8.
21 gånger har Ferrari vunnit ett och samma GP. Det handlar om Tysklands GP från 1951 när Alberto Ascari vann till 2012 när Fernando Alonso vann på Hockenheim. Ferrari har också 8 segrar i Italiens GP och 17 i Frankrikes GP.
23 år,  11 månader och 16 dagar. Det var medelåldern på de tre yngsta förarna som stått på en prispall. Det var efter Italiens GP 2008, ett lopp som Sebastian Vettel vann för Toro Rosso före Heikki Kovalainen, McLaren och Robert Kubica, BMW-Sauber. Den äldsta prispallen kom 1950 i Schweiz GP och Nino Farina vann före Luigi Fagiolo pch Luis Rosier, medelåldern? 46 år, 8 månader och 20 dagar.
42 GP har tävlat på 73 olika banor, USA:s GP har exempelvis avgjorts på tio olika banor: Indianapolis (1950-1960, 2000-2007), Sebring (1959), Riverside (1960), Watkins Glen (1961-1980), Long Beach (1976- 1983), Las Vegas (1981-1982), Detroit (1982-1988), Dallas (1984), Phoenix (1989- 1991), Austin (2012- ).
68 gånger har Italiens GP avgjorts på Monza. En gång, 1980, avgjordes tävlingen på Imola.
5111 – Under sina 21 år, 306 GP-starter så ledde Michael Schumacher 5111 varv. Det är fler varv i ledningen än någon annan förare. Lewis Hamilton har inför söndagens lopp lett i 3985 varv, Sebastian Vettel  i 3341.

 

Kvalet startar klockan 08.00 i morgon lördag. Loppet klockan 08.10 i på söndag.

 

 

IndyCar på Long Beach – tider och tankar inför loppet

av Anna Andersson

Stadsbana. De ordet gillar Felix Rosenqvist och nu får han chansen att säga det igen.

Det handlar om IndyCar på Long Beach i Kalifornien.

Efter förra helgens missräkning då farten saknades och svenskenen bara var tia vill han ha revansch. Han var besviken efter både kvalet och loppet, men lägger det bakom sig och satsar fullt på helgens race.

De handlar om en tre kilometer lång stadsbana som ingick i F1 mellan 1976 och 1983.

– Det är ingen hemlighet att jag älskar den här typen av race och jag ser verkligen fram emot helgen i Long Beach, säger Felix Rosenqvist.

– Samtidigt är det en av relativt få stadsbanor jag aldrig har kört, och det är dessutom en av de mest klassiska i världen. Det kommer att bli så kul. Jag lärde mig mycket under de två senaste loppen på COTA och Barber, och jag hoppas att vi kan omvandla den lärdomen till ett bra resultat i Long Beach.

IndyCar på Long Beach – en stadsbana för Rosenqvist?

IndyCar på Long Beach
Felix Rosenqvist ser fram emot stadsloppet (motorsportpublication)

Svensken inledde säsongen med ett bra kval och sedan en fjärdeplats på gatorna i St Petersburg, Florida. Det är också hans bästa placering i mästerskapet.

Marcus Ericsson har däremot kört upp sig udner säsongen och hade en bra helg i Alabama där han slutade sjua och körde upp sig 13 placeringar. Han gjorde elva omkörningar.

– Det var riktigt kul, alla sa att det var omöjligt att köra om här, men jag lyckades ett åar gånger, säger han till Indy Star.

Men han vet också vad han behöver förbättra. Kvalen.

– Jag är väldigt nöjd med det vi presterade, men det är klart att vi vill vara bättre än sjua, säger han.

– Jag startade från plats 20 och detta var nog det bästa vi kunde föra. Jag är väldigt glad över det. Nu behöver vi förbättra lördagarna. Om vi kvalar in bland de åtta första kommer vi snart att slåss om pallplatser och segrar.

På lördag är det upp till bevis på en klassisk bana som funnits med i Indy Cars kalender vid 36 tillfällen.

Inför helgen ligger Rosenqvist elva i sammandraget och Ericsson på plats 15.

Tider – Indy Car på Long Beach

(alla angivelser avser svensk tid)
Fredag 12 april
Fri träning 1: 19.00-19.45
Fri träning 2: 23.00-23.45

Lördag 13 april
Fri träning 3: 18.00-18.45
Kvalificering: 21.10-22.25 – LIVE @ Viasat Motor/Viaplay

Söndag 14 april
Warm-up: 18.00-18.30
Race (85 varv): 22.30 – LIVE @ Viasat Motor/Viaplay

Kina GP i F1 2019 – guide till det historiska loppet

av Anna Andersson

Det är ett historiskt lopp den här helgen. Kina GP i F1 2019 är också det 1000:e F1-loppet.

Om man nu har räknat rätt.

Men så ska det firas i alla fall.  I fjol vanns det av Daniel Ricciardo, då  körde han för Red Bull. I år kör han för Renault och jag tror inte att han ska våga hoppas på någon pallplats. Det hade varit en rejäl skräll.

Daniel Ricciardo, inför Kina GP i F1 2019
Lycklig vinnare 2018 (TT)

Men han kan i alla fall ge oss sina tankar inför loppet – och de bästa omkörningsmöjligheterna.

– Fram till för ett år sedan så körde jag alltid bra i Kina, även om jag aldrig lyckades ta någon pallplats. Jag visste att jag skulle kunna ta en pallplats där och i fjol lyckades jag med det. Det var en bra vinst, med tanke på att jag startade från plats sex och att jag gjorde en av årets bästa omkörnignar när jag körde om Valtteri Bottas in i den trånga kurva sex. Det gjorde inte saken sämre., säger Daniel Ricciardo.

– Sedan finns det långa rakor och kurva ett som är svårast av alla. Dessutom finns det många bra omkörningsmöjligheter, som kurva sex, nio och 14. Det finns flera bra ställen där det går att bromsa sig förbi och det är häftigt.

Fakta – Kina GP i F1 2019

Bana: Shanghai International Circuit
Banlängd: 5,451 km (56 varv)
Kurvor: 9 höger, 7 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T2, T3, T6, T14)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T1, T5, T7)
Avstånd till första kurvan: 380  m
Genomsnittsfart: 204 km/tim
Maxhastighet utan DRS: 310 km/tim
Lägsta hastighet: 70 km/tim.
Vinnande strategi 2018; 2 depåstopp ( mest valda strategi var också två stopp)
Antal växlingar per varv: 57
Bromszoner: 8 ( tre hårda)
Banan debuterade 2004, under 3 lopp har säkerhetsbilen varit ute på banan (totalt 6 gånger).

Omkörnignar:

2016: 182 ( 70 med DRS)

2017: 54 (10 med DRS)

Tider och förarnas däckval

German Ferrari driver Michael Schumacher reacts after winning the Formula One Chinese Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, China, Sunday, Oct. 1, 2006. (AP Photo/Shizuo Kambayashi)
Jublande Schumacher 2006. (AP)

Vinst från sämsta startposition: Startposition sex. Daniel Ricciardo 2018 och Michael Schumacher 2006. Det var det sista loppet som Schumi vann, det regnade rejält, men när banan torkade fungerade hans Bridgestonedäck bättre än de Michlindäck som Fernando Alonso hade på sin Renault. Efter loppet återstod två race av säsongen och Schumacher och Alonso hade lika många poäng…men en vecka senare i Japan, gick Schumis motor sönder och därmed sprack drömmen om VM-titel nummer åtta.
Segrar från pole position: 9
Flest segrar: Lewis Hamilton (2008, 2011, 2014, 2015, 2017). Han har också flest pole positions (6).

Statistik inför Kina GP i F1 2019

Topp 8 i kvalet 2018:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Sergio Perez, Force India

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:31.095 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2018)
2018: 1:31.095 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:31.678 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:35.402 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:35.782 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:53.860 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Daniel Ricciardo – vinnare av Kina GP i F1 2018 (AP Photo/Andy Wong)

Topp 8 i racet 2018:

1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Sebastian Vettel, Ferrari

 

Snabbaste varvet – i år ger det VM-poäng.

Absolut: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2018: 1:35.785 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:35.378 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:39.824 (Nico Hülkenberg, Force India)
2015: 1:42.208 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:40.402 (Nico Rosberg, Mercedes)

Senaste vinnarna av Kinas GP i F1

2018  Daniel Ricciardo  Red Bull
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Lewis Hamilton  Mercedes

Snabba nyheter

Det snackas om att…

…. en Schumacher ska lyfta Leclerc. Arthur Leclerc. Den yngre brodern till Charles  får chansen hos Saubers juniorteam i tyska Formel 4. Teamet samarbetar med US Racing, ägt av Gerhard Unger och Ralf Schumacher, bror till Michael Schuamcher och tidigare F1-förare. För övrigt en av tre icke världmsästare som finns med på listan äver de F1-förare som tjänat mest i historien. Du läser mer här.

inför Kina GP i F1 2019
Stirling Moss vann det 100:e GP:t, Kina GP i F1 2019 är det 1000:e loppet i historien. (TT)

…det 1000:e GP-loppet i F1. Det avgörs på söndag. Det 100:e vanns av Stirling Moss och han är legend – även om han aldrig vann VM-titeln. Eller vad sägs om citatet:

– Om gud hade velat att vi skulle gå, varför gav han oss fötter som passade på pedaler?

…F1-loppet i Miami verkar skjutas på framtiden igen. Det skulle ha hållit en omröstning den 28 mars, den har flyttats fram och det nya datumet är nu klart, 23 maj. Det verkar bli knappt om tid för att arrangera ett lopp 2020….

…Mika Häkkinen gör comeback. Han kör 10-timmarsloppet på Suzuka i augusti tillsammans med Katsuaki Kubota och Hiroaki Ishiura, de kör en McLaren 720S GT3.

 

Däckval och tider – Kina GP i Formel 1 2019

av Anna Andersson

Vilken vecka vi har framför oss. Kina GP i Formel 1 2019 – och Indy Car med två svenskar som kör på Long Beach i Kalifornien. Det betyder att det gäller att vara vaken – både morgon och kväll.
F1 kör på söndag morgon, samtidigt som IndyCar kör sent på söndag kväll. Värt att notera denna helg är att det är det 1000:e F1-loppet i historien som avgörs denna helg.

När vi ändå är inne på historia kan  vi konstatera att Lewis Hamilton har gått om Michael Schumacher – i lönelistan. Britten har nu dragit in 4,5 miljarder kronor – enbart på sin racing.

Mer läser du här.

 

Tiderna – Kina GP i Formel 1 2019

Fredag:
Träning 1 kl 04.00
Träning 2 kl 08.00
Lördag:
Träning 3 kl 05.00
Kval kl 08.00
Söndag:
Kina GP kl 08.10

Förarnas däckval till Kina GP i Formel 1 2019

Kina GP i Formel 1 2019
Mercedes väljer mjukare däck än Ferrari till Kina GP i Formel 1 2019 (TT)

Inför helgens GP lopp i Shanghai väntar en helt annan utmaning än den som förarna stod inför senast, i Bahrain. En annan typ av bana, vilket ni kan läsa mer om i morgon, och andra förutsättningar.
Den här gången har Mercedes båda förare och även Max Verstappen en aggressivare däckstrategi med fler mjuka däck än exempelvis Ferrari och Verstappens kollega Pierre Gasly.
Men allra aggressivast satsar McLaren där båda förarna har nio mjuka däck den här helgen.
Jämfört med tävlingen för ett år sedan så har Pirelli gjort ungefär samma däckval, men då tyckte teamen att det var svårt att hantera däcken. Den gången var dock temperaturerna förhållandevis låga, den här gången väntas temperaturen ligga kring 20 grader och det i kombination med de förändringar som Pirelli gjort under vintern talar för att däcken ska fungera bättre än 2018.

 

IndyCar – Kalifornien nästa för Felix och Marcus

Felix Rosenqvist (Felixracing)

I IndyCar gjorde Marcus Ericsson ett riktigt bra lopp i söndags och körde upp sig 13 placeringar, medan Felix Rosenqvist hade lite otur i samband med en gulflagg.
– Det här var ett långt race, och tyvärr hade jag helt enkelt inte tillräckligt bra fart den här gången, säger Felix Rosenqvist som slutade tia.
– Det var svårt att få däcken att hålla på den här banan och bilen blev väldigt överstyrd. Dessutom hade vi otur i samband med en gulflaggsperiod när depån stängde precis samtidigt som jag svängde in. Jag fick fortsätta genom depån och ut på banan igen utan att göra mitt stopp, så vi blev tvungna att gå in igen ett par varv senare. Det kostade oss ett par platser. Jag tror att vi som bäst hade kunnat bli femma-sexa, men från 17:e startruta är väl topp tio ändå okej.
Mer om loppet läste du här redan i söndags.

 

McLarens satsning på Indy 500

McLaren har presenterat bilen inför Indy 500 2019 och Fernando Alonso är tydlig med sitt mål. Han vill vinna Grand Slam:
– Mitt mål är att vinna Indy 500 och ta hem Grand Slam. Jag ser verkligen fram emot att träffa alla fans i USA som bidrog till att jag kände mig så hemma förra gången, säger Alonso.
Den gången ledde han loppet innan motorn gav upp. Sedan dess har han vunnit Le Mans och är ett steg närmare att upprepa Graham Hills bedrift.

I morgon är det onsdag. Ni vet vad som väntar. En rejäl genomgång av banan där helgens GP lopp avgörs – säsongens tredje och det körs i Shanghai.

Mick Schumacher i Alfa Romeo – testdag 2

av Anna Andersson

Det råder feber i Bahrain.

Det handlar om Mick Schumacher i Alfa Romeo och Formel 1. I dag genomförde han sitt andra F1-test, den här gången med Alfa Romeo och återigen gjorde han ett mycket bra resultat. Han följde upp gårdagens fina prestation i en Ferrari med att vara näst intill lika snabb med en Alfa Romeo och dessutom är han testets snabbaste rookie ( även om han körde på en mjukare däckblandning).

Mick Schumacher i Alfa Romeo

– Det bästa var att få köra ut ur garaget och köra snabba varv, säger han till motorsportmagazin.

– För varje gång jag sätter mig i bilen så trivs jag allt bättre, blir ett med bilen. Så kändes det i dag.  Dessutom är det naturligtvis ännu roligare att få chansen att varv efter varv försöka förbättra varje detalj och eftersom detta var dag nummer två så gick det också. Det går ju undan också, man får lust till mer. Detta är riktigt häftigt.

Han får också lovord från däcktillverkaren Pirelli och deras sportchef Mario Isola.

– Vi är imponerade över hans prestation under sitt första F1-test, precis som alla andra, säger Isola i en kommentar.

Vad händer nu? Det är fokus på Formel 2 som kör i Baku den 26-27 april, men fram till dess kan vi njuta lite mer av Mick Schuamcher i Alfa Romeo – här är är lite rörliga bilder.

 

 

Nästa gång jag bloggar ska det handla om IndyCar. Det är race natten till måndag.

På återhörande.

 

 

Leclerc var så värd segern i Bahrain GP

av Anna Andersson

Det fjorde ont att se Charles Leclerc efter Bahrain GP.

Han var så värd den segern.

Samtidigt känns det otroligt inspirerande att se nya, unga förare som visar att F1 är på väg mot en spännande framtid och att årets VM kan bli en kamp mellan flera förare. Jag skrev mycket om honom  i artikeln efter loppet.

Du läser den här.

Och i krönikan här.

Hamilton och Leclerc. En vinnare – och en moralisk segrare (TT)

Men om jag ska sammanfatta mina tankar här så tycker jag att Charles Leclerc var värd segern och jag är mycket spänd på hur Ferrari ska hantera honom och Vettel framöver.

Även om Leclerc missade starten, tog han tillbaka ledningen och kommandot. Han visade att han är mogen att vinna lopp. Han visade att han är mogen för betydligt mer än så.

Samtidigt föll Vettel på sina egna misstag – igen.

– Det är sådant som händer, sa stallchef Binotto.

– Förarna kämpar mot varandra, det är aldrig enkelt. Det är förståligt och jag ser ingen skuld i det hela.

Ferraris misstag gav Mercedes och Hamilton hans 52:a seger sedan 2014. Därmed har han tagit lika många segrar sedan Hybridmotorerna infördes som Sebastian Vettel gjort under hela sin karriär.

 

Snabba nyheter efter Bahrain GP 2019

 

Vi kan konstatera att…

Lando Norris första VM-poäng kom i Bahrain (TT)

…Hamilton vs Vettel, är racing på hög nivå. Man mot man, hjul mot hjul. Kan det bli bättre racing än så? F1 2019 känns otroligt roligt.
…Lando Norris, vilken debut han har gjort hos McLaren. Två lopp och två teaminterna segrar. Carlos Sainz däremot har brutit båda sina inledande lopp för teamet.
…Daniel Ricciardo och Nico Hülkenberg lyckades bryta på samma varv. Motorn dog för Ricciardo och någonting liknande inträffade för Hülkenberg. Tufft för  Renault som har som målsättning att vara med och slåss om pallplatser i år.
…Romain Grosjean tog inte målflagg i Bahrain heller. Han var inblandad i en incident redan på det första varvet och drog på sig en punktering. Nu har han brutit båda de två inledande loppen.
…Mick Schumacher hade pole position i säsongens andra lopp i Formel 2, men slutade sexa och var inte helt nöjd. Nu är det fokus på de F1-tester han ska göra på tisdag och onsdag, för Ferrari och Alfa Romeo.
– Det här året vill jag lära mig så mycket som möjligt, resten kommer efter därefter, säger han till tyska RTL

 

 

Leclercs första pole – i Bahrain GP 2019

av Anna Andersson
Bahrain GP 2019
Charles Leclerc med sin första pole position (TT)

Charles Leclerc tog pole position i Bahrain GP 2019.

Han dominerade dessutom sin teamkollega – och nu står de intill varandra i första startled.
Den starten vill jag inte missa och inför tävlingen har jag väldigt många frågor och funderingar.

Jag skulle vilja veta hur Ferrari hanterar den här situationen. De har Charles Leclerc i pole position, en ung förare med möjligheter att vinna loppet och som kommer att bli framtidens stora stjärna.

Leclerc med pole i Bahrain GP 2019

Intill honom står Sebastian Vettel som har vunnit fyra VM-titlar och har  och har haft en position som ettan i teamet och som för två veckor sedan fick en teamorder till sin fördel. Vilka beslut tar Ferrari?
För Charles Leclercs del gäller det att ta starten, behålla ledningen under det första varvet och se till att han kontrollerar loppet. Han måste behålla kontrollen för att teamet ska kunna ge honom fördelen och om han gör det kan han mycket väl ta sin första F1-seger i morgon. Jag träffade honom inför säsongen. Texten hittar du här, men den är för PLUSkunder.  Annars kunde du läsa den i F1-bibeln.

Lite kul fakta – här är de fem yngsta förarna som tagit pole position i F1:
21 år -02 månader -11 dagar: Sebastian Vettel (Monza 2008)
21 år -05 månader -15 dagar: Charles Leclerc (Sachir 2019)
21 år -07 månader -23 dagar: Fernando Alonso (Sepang 2003)
22 år -03 månader -05 dagar: Rubens Barrichello (Spa 1994)
22 år -05 månader -03 dagar: Lewis Hamilton (Montreal 2007)

Topp tre i Bahrain GP 2019
Topp tre i Bahrain GP 2019 (TT)

Bakom Ferraris båda bilar radade Mercedes upp sig, men det var Lewis Hamilton före Valtteri Bottas. Detta var första gången någonsin som Bottas blev utkvalad en teamkollega i Bahrain.
En annan positiv överraskning är McLaren som körde in båda bilarna i Q3 och där Lando Norris körde in i den sista kvalomgången för andra gången på lika många F1-lopp.
Vill du läsa mer om kvalet så gör du det här:

Vill du läsa mer fakta och statistik inför morgondagens lopp gör du det här.
Och glöm nu inte att ställa fram klockan i morgon – det är dags för sommartid!

Start klockan 17.10.

 

24 lopp i framtidens F1

En annan intressant sak som Ross Brawn berättade under lördagen var att han ser fler än 21 lopp framöver. Gärna upp till 24 lopp under en säsong.
– Vi hade gärna haft ytterligare två eller tre lopp till, vi tror att vi kan få teamen till att strama upp tävlingshelgerna lite mer, säger han till Sky.
– Vi har ett par spännande lopp på gång, jag ser fram emot tävlingen i Vietnam men det finns fler. Även om det finns ett par negativa röster så skulle jag bli förvånad om vi förlorar något av våra nuvarande lopp.
Med andra ord, kalendern som vi har nu blir kvar – med ett par nytillskott.

Snabba nyheter inför Bahrain GP 2019

Mick Schumacher har pole position i Bahrain GP 2019
Mick Schumacher har pole position i Formel 2 (Prema)

Vi kan notera att…

….Romain Grosjean straffas för incidenten med Lando Norris och flyttas tillbaka tre platser i starten.

…Pierre Gasly  inte lyckades kvala in till Q3 denna helg heller och fick rejält med stryk av teamkollegan Max Verstappen. Nu har han pressen på sig, den unge fransmannen.
…Racing Point har haft tunga dagar inför Bahrain GP 2019, Lance Stroll lämnade kvalet redan i Q1, Sergio Perez i Q2.
– Uppenbarligen visar den här banan mer på våra svagheter än våra styrkor, konstaterar Sergio Perez.
…Nico Hülkenberg också lämnade kvalet i Q1. Det hade varken han eller teamet räknat med. Han var femma på det andra träningspasset. Kollegan Daniel Ricciardo tog sig vidare till Q2 och startar som elva i Bahrain GP. Det räcker inte för ett fabriksteam.
– Vi hade vissa tekniska problem med bilen och därför är jag inte med i Q3, sa en besviken Hulk efteråt.
…Alfa Romeo missade hela andra träningspasset på grund av vattenläckor hos båda bilarna och Antonio Giovanazzi, som inte har så mycket erfarenheter av F1 var 16:e man i kvalet. Räikkönen var bättre och står i femte startled. Hela kvalresultatet hittar du här.
…Mick Schumacher körde in på plats åtta i sin debut i Formel 2. Det ger honom pole position i morgondagens sprintrace. Kan han ta en pallplats redan under sin premiärhelg?
…Robert Kubica blev utkvalad av Georg Russel den här helgen också, men det var en väldigt liten marginal som skiljde dem åt.

Sida 1 av 1
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB