Lewis Hamilton: Låt AI ta över domarnas jobb

av Anna Andersson

Lewis Hamilton är missnöjd med domarnas jobb. Istället föreslår han att F1 tar hjälp av AI.

Lewis Hamilton
Mercedes Lewis Hamilton vill att F1 tar hjälp av AI (AP -TT)

Allt har startade i Singapore GP i Formel 1 där Red Bulls Max Verstappen blockerade Yuki Tsunoda under kvalet. Domarna släppte incidenten och nöjde sig med att ge Max Verstappen en varning. Totalt fick han tre varningar för tre olika förseelser under kvalet. I efterhand erkände domarna att de gjort ett misstag.

Max Verstappen borde ha fått en bestraffning.

Mercedes Lewis Hamilton fick frågan om han anser att han fått klarhet i vad som hände.

– Nej regeln har funnits i en evighet, citeras Lewis Hamilton av motorsporttotal.com.

Lewis Hamilton vill att F1 ska ta hjälp av AI

– Jag anser att vi måste ta hjälp av AI för att se över den här typen av saker så att vi kan ta bra beslut. Jag skulle gärna se om AI gör ett bättre jobb.

Även andra förare har visat irritation över att Max Verstappen fick behålla sin plats i startuppställningen inför Singapore GP.

– Det är bedrövligt att den förare som vinner nästan varje lopp också är den enda som slipper bestraffning, medan i stort sett alla andra förare straffas, säger Carlos Sainz, Ferrari.

– Jag säger alla för nästan alla har straffats under året. Därför är det lite märkligt, men vi hoppas att de lär sig något.

Red Bull och deras förare

Liam Lawson är den senaste föraren från Red Bull Academy som tagit sig till Formel 1, minns du de tidigare?

Jag har gjort en liten lista så kan ni gärna diskutera vilka ni minns och varför, samt vilka ni har glömt.

Vi får ladda för att hålla igång snacket även om F1 har ledigt en helg. Tycker ni inte?

Christian Klien :

Han körde i F1 under åren 2004-2010, han gick från Jaguar till Red Bull under teamets två första år i F1 2005 och 2006.

Vitantonio Liuzzi (2004-2010):

Mästare i Foreml 3000 och han fick fyra lopp i F1 med Red Bull 2005, därefter körde han för Toro Rosso och gjorde även försök hos Force India.

Robert Doornbos (2005-2006):

Christian Horner tog in honom som ersättare för Klien under tre lopp, men  nej. Hans F1-karriär bestod av elva lopp. Åtta för Minardi.

Scott Speed (2005-2007):

Bra namn, men som förare nådde han inga framgångar. Toro Rossos teamchef Franz Tost kallade honom för den ”dummaste föraren av alla”.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel efter seger i USA 2013 (TT)

Sebastian Vettel (2006-2022):

En seger för Toro Rosso på Monza, Red Bulls första vinnare och fyra VM-titlar i rad. Han tävlade för Ferrari och Aston Martin. I Japan senast räddade han bin och nu funderar han över en comeback i Le Mans.

Sebastien Buemi (2009-2011):

Testförare för Red Bull 2008, sedan 55 lopp för Toro Rosso. Efter F1 har han blivit världsmästare i WEC och även vinnaren av Formel E.

Jaime Alguersuari (2009-2011):

2009 var han tidernas yngsta F1-förare. Han var 19 år gammal när han debuterade för Toro Rosso. Han hade en tuff karriär, kom inte överens med Helmut Marko och jobbar nu som DJ. 2022 berättade han att han fortfarande drömmer mardrömmar om Red Bull.

Daniel Ricciardo (2011- ): 

Red Bull lånade ut honom till HRT där han debuterade, sedan gick han vidare till Toro Rosso, Red Bull, sedan till Renault och McLaren och nu är han tillbaka hos AlphaTauri ( dåvarande Toro Rosso). Han är dock skadad och har missat flera lopp under hösten.

Jean-Eric Vergne (2012-2014):

Han konkurrerade med Daniel Ricciardo, men missade klivet till Red Bull, gick vidare som testförare hos Ferrari och sedan dess har han kört i Formel E.

Red Bull
Daniil Kvyat körde för Toro Rosso och även Red Bull (TT)

Daniil Kvyat (2014-2020):

Som 19-åring körde han för Toro Rosso och han fick chansen hos Red Bull, men ett år senare fick han sparken och ersattes av Max Verstappen. 2019 var han tillbaka hos Toro Rosso, men fick snart sparken igen. Har barn med Kelly Piquet, som nu är tillsammans med Max Verstappen.

Max Verstappen (2015 – ):

Debuterade i F1 som 17-åring, innan han ens hade körkort. Han är den yngsta förare som någonsin har kört Formel 1. Efter en överlägsen säsong 2023 kör han snart in sin tredje VM-titel.

Carlos Sainz (2015- ):

Carlos Sainz debuterade för Toro Rosso 2015, men när det inte fanns någon plats i Red Bull bytte han till Renault, vidare till McLaren och sedan 2021 tävlar han för Ferrari.

Pierre Gasly ( 2017- ):

Han hoppade in för Daniil Kvyat som inte levererade och 2019 fick han chansen i Red Bull, men mitt under säsongen petades han ner till Toro Rosso igen. 2023 har han lämnat Red Bull för Alpine.

Brendon Hartley (2017-2018):

Han hade lämnat Red Bulls akademi, men fick ändå chansen att ersätta Pierre Gasly 2017. Då var han 27 år gammal. Han får chansen igen, men i slutet av 2018 lämnar han F1.

Alexander Albon (2019-):

Han fick chansen hos Toro Rosso, intill Daniil Kvyatt, mitt under säsongen ersatte han Pierre Gasly hos Red Bull, men 2021 blev han själv utbytt mot Sergio Perez. Efter ett år på avbytarbänken kom han 2022 tillbaka till F1 och Williams.

Yuki Tsunoda (2021- ):

Han var trea i Formel 2, bakom bland annat Mick Schumacher. Ersätter Daniil Kvyatt hos AlphaTauri där han är kvar.

Liam Lawson (2023- ):

Ersätter nu Daniel Ricciardo som drabbats av fraktur i handen. Han har kontrakt med Red Bull för 2024 och lär vara reservförare. Det ryktas om att de har ett avtal om en förarplats 2025.

•••

En liten notering till, även om det inte var Red Bull som tog denna kille till F1 utan först Mercedes som hade honom som reservförare. Nyck de Vries fick sparken från AlphaTauri, nu får han en ny chans. Han återvänder till Formel E där han ska tävla för Mahindra. Han har tidigare vunnit mästerskapet.

Saknar ni F1 kan ni alltid lyssna på vår F1-podd Plattan i Mattan, i denna vecka gör vi ett besök i Japan, lyssnar på Filips hitlåtar från den japanska marknaden och snackar om Andrettis framtid i F1, reder ut hur Sergio Perez kunde bryta loppet två gånger och pratar om Red Bulls förare. Hur ska de hantera Liam Lawson?

Jessica Hawkins har testat F1 – första kvinnan på fem år

av Anna Andersson

Jessica Hawkins har testat för Aston Martin. Som första kvinna i F1 på nästan fem år.

– Det var en dröm som gick i uppfyllelse, säger hon.

– Nu strävar jag efter mer. Jag vill inspirera andra tjejer och visa dem att de ska följa sina drömmar, oavsett vad det är.

Kvinna i F1
Jessica Hawkins är första kvinna på fem år att testa för F1 (Aston Martin)

Jessica Hawkins, 28, har tävlat i W-series och arbetat som stuntkvinna i bland annat filmen No Time to Die, den 25:e  filmen om James Bond med Daniel Craig i huvudrollen som släpptes 2021. Hon är sedan 2021 ambassadör för Aston Martin och 2022 började hon att arbeta i simulatorn för att förbereda sig för ett F1-test. Förra veckan fick hon chansen att köra en AMR21 på Hungaroring i Ungern.

– Det har krävts blod svett och tårar för att ta mig hit. När jag fick besked om att det fanns en möjlighet för mig att testa en F1-bil så kunde jag knappt tro det. Dessutom var jag tvungen att hålla allt hemligt för flera månader och det var väldigt tufft, säger hon i ett pressmeddelande.

– Allt jobb lönade sig verkligen och jag lärde mig massor. Du kan inte jämföra någontning med att accelerera och bromsa en F1-bil. När jag nu har sett datan så är jag verkligen stolt över min prestation.

Stuntkvinna första kvinna i F1 – på fem år

Även teamet var nöjt med testet:

– Jessica och hennes sätt att färbereda sig för testet har verkligen imponerat på oss. Hon har jobbat hårt med teamet i simulatorn. Det gjorde det enkelt för oss att ge henne den här chansen att köra AMR21, säger teamchef Mike Krack.

Det kom en rejäl regnskur under inledningen testet, vilket gjorde att Hawkins fick vänta något.

– Det gjorde att banan var ganska grön och tappade i fäste, på hennes första riktiga varv så var det fortfarande fuktigt på vissa ställen, säger utvevcklingschef Robert Sattler.

– Jessica ökade hela tiden farten på denna knepiga bana och hon behärskade bilens komplexitet. Hennes feedback var väldigt noggran och precis, den stämde också med den data vi kunde se.

Banan torkade efter ett par varv och Hawkins kunde öka farten. Nu är det möjligt att hon får chansen vid flera tillfällen:

– Vi hoppas att hon snart kan sitta i bilen igen, säger Sattler.

En kvinna har tagit poäng i Formel 1

Även stallets testförare Felipe Drugovich testade i Ungern. Bilen, AMR21 har han kört regelbundet inom ramen för det utvecklingsprogram som han genomgår.

Detta är första gången sedan 2018 som en kvinna kör en modern F1-bil. Då genomförde Tatiana Calderon en filmdag för med en Sauber C37 i Mexiko och ett år senare testade hon även en sex år gammal C32.

Ingen kvinna har tävlat i Formel 1 på närmare 50 år, Lella Lombardi tog en halv poäng 1975 och körde 12 lopp och försökte kvala in vid 17 tillfällen. Giovanna Amati är den senaste kvinna som försökt att kvala in till F1, år 1992. Den senaste kvinnan att köra under en F1-helg var Susie Wolff, gift med Toto Wolff. Hon var utvecklingsförare hos Williams 2015 och fick chansen under fredagsträningarna.

Kort om F1

I dagens F1-podd Plattan i Mattan snackar vi om Japans GP, Filips japanska superhits och även om AlphaTauris framtid. Vi snackar om hur Red Bull ska gå vidare med sina fem förare och när Andretti Global kan vara en plats i Formel 1, och om irritationen i Alpine och Mercedes.

I går kom också kalendern för IndyCar 2024, så det är läge att boka in Indy 500 om inte något annat.  Det kommer också att bli lite mer Indycar på F1-bloggen i slutet av denna vecka.

Sam Hignett, chef för Jota-Porsche, bekräftar att han har pratat med Sebastian Vettel om en comeback i LeMans 2024.

McLaren – vilken comeback som det teamet har gjort. Snart är det dags för sprinthelg i Qatar – fler pallplatser på gång?

 

IndyCar 2024: Alla datum för Ericsson, Lundqvist och Rosenqvist

av Anna Andersson

Ett schema för IndyCar 2024 är klart, men först:

Sebastian Vettel funderar på comeback.

– Jag har det i bakhuvudet, säger han.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel lade av i fjol. Då tävlade han för Aston Martin (AP-TT)

Den fyrfaldige världsmästaren har tankar på en comeback. Det avslöjade han under helgens besök i Japan. Han var på plats för att inviga ett flertal bihotell intill banan och han erkände att han var sugen på att tävla igen.

Comeback för Sebastian Vettel ?

Framförallt funderar han på klassikern Le Mans 24-timmarslopp.

– Inget är undertecknat eller bestämt, men jag har det i bakhuvudet, säger han till auto motor und sport.

– Jag har tid att bestämma mig.

Le Mans klassiska lopp avgörs i juni och det är flera förare med F1-erfarenheter som vunnit där, exempelvis har Fernando Alonso vunnit loppet, det har även Nico Hülkenberg. Tidigare världsmästare som Jochen Rindt, Graham Hill, Phil Hill och Mike Hawthorn har, precis som Alonso, både vunnit VM i Formel 1 och Le Mans.

Det pratas också om att Mick Schumacher är aktuell för en styrning i Le Mans samt VM i sportvagn nästa år.

Korta nyheter från F1

Kritiken mot Red Bulls Sergio Perez är hård och nu märks den även inom Red Bulls led:

– Checo har kontrakt till och med 2024, säger Helmut Marko till Sky.

– Daniel Ricciardo har också målet att köra för Red Bull och för att lyckas med det måste han leverera. Yuki Tsunoda vill framåt och Liam Lawson är 21 och har visat vilken potential som han har.

Han fortsätter:

– Vi måste tänka på framtiden, både Daniel och Checo är över 30 år gamla och vi får se hur länge de vill köra. Vi måste rusta för det, säger Marko.

– Lawson är ju perfekt för oss.

Han är ung, han presterar, men har ingen plats i F1 för 2024. Kan det vara så att Red Bull försöker låna ut honom till Williams kanske? För att bli kollega till Alexander Albon som också har sin bakgrund hos Red Bull.

Ferraris Charles Leclerc har nu tagit 1000 VM-poäng i Formel 1. Han är den 14:e föraren i historien att lyckas med det, men jämförelsen haltar så klart eftersom det numera är fler lopp och också fler poäng än för tidigare generationer.

McLaren har skrivit kontrakt med Ryo Hirakawa som reservförare och det ryktas om en comeback för Toyota. Men japanerna dementerar de ryktet.

– Just nu är det ett klart nej, säger Kazuki Nakajima, rådgivare till Toyota Gazoo Racing som stöttar Hirakawa.

Det skriver motorsporttotal.com.

IndyCar 2024

IndyCar 2024
Mästaren Alex Palou och Linus Lundqvist, kompisar hos Chip Ganassi Racing 2024 (Chip Ganassi Racing)

Nu har vi fått ett program för IndyCar 2024 och det sker ett par intressanta förändringar. Nästa år avgörs säsongsfinalen i Nashville, Tennessee, och det blir en ny layout på banan eftersom det sker en renovering av fotbollsarenan Nissan Stadium som ligger mitt i stan.

Dessutom kommer  Milwaukee tillbaka till kalendern, där avgörs två ovalrace under en helg (i samband med Labor Day). Milwaukee arrangerade sitt första race inom amerikansk formelbilsracing 1939 och senaste gången tävlingen kördes var 2015, då vann Sebastien Bourdais.

En annan förändring är ett sommaruppehåll, eller en OS-paus. Mellan den 26 juli och 11 augusti sänder NBC OS i Frankrike och då finns ingen plats i den amerikanska TV-tablån. Därför får IndyCar ta sommarlov.

Notera också att det avgörs ett All Star Race i Palm Springs den 24 mars. Det ger inte några poäng i mästerskapet, men det delas ut en miljon dollar i prispengar.

Program för IndyCar 2024 – alla datum och race

10.03. St. Petersburg (stadsbana)

24.03. Palm Springs (traditionell racerbana) *

21.04. Long Beach (stadsbana

28.04. Birmingham (traditionell racerbana)

11.05. Indianapolis-GP (traditionell racerbana)

26.05. Indy 500 (oval)

02.06. Detroit (stadsbana)

09.06. Elkhart Lake (traditionell racerbana)

23.06. Laguna Seca (traditionell racerbana

07.07. Mid-Ohio (traditionell racerbana)

13.07. Newton 1 (oval)

14.07. Newton 2 (oval)

21.07. Toronto (stadsbana)

17.08. St. Louis (oval)

25.08. Portland (traditionell racerbana)

31.08. Milwaukee 1 (oval)

01.09. Milwaukee 2 (oval)

15.09. Nashville (stadsbana)

Andra nyheter är givetvis att samtliga svenska förare har bytt stall. Linus Lundqvist kör för Chip Ganassi Racing, Marcus Ericsson för Andretti Global och Felix Rosenqvist för Meyer Shank Racing där han  blir kollega med Tom Blomqvist.

 

Tvingas be om ursäkt efter grovt skämt om Michael Schumacher

av Anna Andersson

En spansk F1-expert  drog ett grovt skämt om Michael Schumacher i en TV-studio.

Efter skarpa reaktioner tvingas han nu be om ursäkt.

Michael Schumacher
Michael Schumacher, efter segern i Kanada år 2004, samma år han vann sin sista VM-titel. (AP-TT)

Det grova påhoppet skedde i spansk TV, under en studiodiskussion efter helgens F1-tävling i Japan, där Max Verstappen var totalt överlägsen i sin Red Bull.

Den bil som Red Bulls Adrian Newey designat var nästan 20 sekunder snabbare än närmsta konkurrent och stallet säkrade sin sjätte konstruktörstitel.

I diskussionen säger en av medarbetarna:

– Låt Adrian Newey skaka för Antinio Lobato kommer.

F1-experten Antinio Lobato som är en mycket känd spansk sportjournalist svarar:

– Låt Michael skaka, eller inte Michael. Han kan inte skaka.

Lobato fortsätter sedan att skratta åt sitt eget skämt. Även hans kollegor Noemi de Miguel Toni Cuquerella och den tidigare F1-föraren Pedro de la Rosa skrattar.

Grovt skämt om Michael Schumacher

Uttalandet har mött kraftiga reaktioner på plattformen X, tidigare Twitter. Nu har spanjoren tvingats be om ursäkt offentligt.

I videon som är fem minuter lång ber han om ursäkt för den ”olycka” som skett.

– Jag gjorde ett misstag, det var inte min avsikt utan det var ett misstag. Det var klumpigt. Jag klarade inte av att uttrycka mig på rätt sätt, kanske för att jag hade varit vaken för många timmar, på grund av jetlag eller vad som helst. Det är dock ingen ursäkt för det som hände, säger han.

– Det var inte meningen som ett skämt och jag hade aldrig för avsikt att göra narr av Michael Schumacher.

Han fortsätter:

– Det enda jag kan göra är att be alla som känner sig kränkta över den frasen om ursäkt. Jag menar det.

– Det var inte min avsikt att säga det för att locka fram skratt och inte för att skämta om Michael som jag kände, som jag beundrar och som jag tror drabbades av väldigt mycket otur.

Den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher skadades svårt i en skidolycka 2013, han låg i koma i närmare sex månader och har inte synts offentligt sedan han skadade sig. Han vårdas nu i hemmet och familjen har valt att hålla hans hälsotillstånd privat.

Hans son Mick tävlade i F1 under två säsonger och är nu testförare hos Mercedes, men även om han gärna pratar om sin pappa Michael Schumacher så pratar han sällan om hans hälsa.

•••

Vill du lyssna på mer om Michael Schumacher, lyssna på vårt specialavsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan.

 

Hård kritik mot Sergio Perez

av Anna Andersson

Sergio Perez får kritik efter sin nattsvarta helg under F1 i Japan.

– Han var inte ens närvarande, säger den tidigare F1-föraren Alexander Wurz.

Sergio Perez
Sergio Perez under ett av sina flera depåstopp i Japan. (AP-TT)

Sergio Perez, Red Bull, lyckades inte bara bryta F1 i Japan vid ett tillfälle. Han bröt det två gånger.

– Det var ingen kanondag, säger Sergio Perez efter Formel 1-loppet i Japan.

Allt som kunde gå fel gick fel. Dagen började med en incident i den första kurvan,  följdes upp med omkörning under gulflagg, ett femsekunderssstraff och en straffpoäng på licensen. Sedan missbedömde han en situation med Haas Kevin Magnussen och körde på honom. Det gav skador på bilen och en bestraffning.

Därefter gick han i depå, och bilen förpassades till garaget där den tillbringade mer än 40 minuter innan Perez kom tillbaka ut på banan.

– Det var en svart otursdag, säger Red Bulls motorsportchef Helmut Marko till både ORF och Sky.

Stallchef Christian Horner var också tydlig när han sa:

– Det enda vi kan ta med oss är att vi inte har någon bestraffing som påverkar nästa lopp i Qatar.

Vad händer med Sergio Perez i Red Bull?

Det var också anledningen till att Sergio Perez kom tillbaka ut på banan efter det att han tillbringat 41 (!) minuter i garaget. Det blev två varv  till så att han kunde ta bestraffningen på fem sekunder i depån och därefter var dagen över.

– Perez var inte närvarande, säger F1-experten Alexander Wurz som själv tävlat för olika team och varit ordförande i förarföreningen.

– Han var inte helt koncentrerad, det måste jag vara ärlig nog att säga.

Detta händer samma helg som AlphaTauri presenterat tre förare till sitt team kommande säsong. Pressen på samtliga förare, utom den överlägsne Max Verstappen blir allt större och historiskt sett vet vi att Red Bull aldrig behåller en förare för att han är lojal.

Det krävs resultat.

Sergio Perez behöver nu ta sex poäng mer än Max Verstappen i kommande sprint i Qatar, annars blir Verstappen den första F1-föraren i historien som säkrar em VM-titel i samband med en sprint.

Kort om F1 2023

Har Logan Sargent kraschat sig ur F1 2024?

Den frågan ställs efter ytterligare en krasch och därefter en DNF i Japan GP. Båda Williams bilar avslutade dagen i förtid.

F1 i Japan
Logan Sargeant gjorde en grov miss under kvalet till F1 i Japan (AP-TT)

 

Pierre Gasly var väldigt irriterad på sitt eget stall, Alpine, efter F1 i Japan.  Han kan inte förstå varför han tvingades släppa förbi Esteban Ocon i slutet av loppet.

– Det där pratade vi inte om innan. Den strategi som vi hade var tydlig och jag visste att Esteban skulle göra en undercut, men min fart var bättre och jag hade kört om honom utan teamorder för jag hade bättre däck. Vi pratade aldrig om att byta positioner. Jag startade först och var först under hela racet.

– Nia eller tia, tia eller nia, det spelar ingen roll för teamet, men jag hade inte räknat med det. Jag förstsår det inte heller, för jag var först. Det måste vi prata om, säger Gasly.

Teamet med chefen Bruno Famin var av en annan åsik.

–  För att nå bästa möjliga resultat lät vi Pierre ligga före Esteban så att han kunde utmana Alonso om chansen fanns. Det gick inte och då bytte vi plats, citeras han av motorsporttotal.com.

Irriterat hos Mercedes F1

Det var också irriterat hos Mercedes efter plats fem och sju. När stallchef Toto Wolff inte var på plats utan vilade upp sitt nyopererade knä var det fajt på varv 16 och George Russell funderade över radion:

– Hey slåss vi mot varandra eller mot de andra?

Senare under loppet kom också ett platsbyte, något som Russell helst ville förhindra, men Lewis Hamilton ville ha tidigare.

– Vi insåg tidigt att vi inte hade något med pallplatserna att göra, därför handlade det bara om att minimera poängförlusten i förhållande till Ferrari, säger Mercedes tekniske ledare på plats Andrew Shovlin.

– I slutet hade George små chanser att hålla Carlos Sainz bakom sig.  Han hade en strategi med ett stopp och sämre däck än Ferrari, och bakom Sainz fanns inget hot.

I och med att Charles Leclerc slutade fyra så minskade Ferrari ändå avståndet till plats två från 24 till 20 poäng i konstruktörsmäsetrskapet.

Här ser du alla depåstoppen:

 

 

F1 i Japan: Märkliga scener hos Red Bull

av Anna Andersson

Märkliga scener under Japan GP i F1. Sergio Perez körde in sin skadade Red Bull i depå, bröt loppet.

Eller?

Han satt parkerad i garaget i 41 minuter. Sedan körde han ut på banan igen – innan han bröt.

En gång till. Varför?

F1 i Japan
Sergio Perez bröt loppet, men kom tillbaka. Han hade en tung helg under F1 i Japan (TT)

Red Bulls Sergio Perez hade en mycket tung dag under Japan GP i F1.

– Det var en katastrof, jag hade ingen traction i starten och var passagerare in i kurva ett och jag fastnade mellan Sainz och Hamilton. De tog min framvinge, förklarar Sergio Perez efter Japan GP i Formel 1.

Han gick i depå, men på väg ut körde han om ett par bilar, samtidigt som säkerhetsbilen var på banan. Det gav honom en bestraffning på fem sekunder. Han startade jakten, men på varv 12 körde han in i Kevin Magnussen, Haas. Då drabbades han av nya skador på bilen och gick depå igen.

Senare under racet bestämde sig Red Bull för att skadorna var för svåra för att han skulle kunna fortsätta och de parkerade bilen. Det var vid varv 15.

Dock missade de en sak. Perez fick en bestraffning på fem sekunder i samband med påkörningen av Magnussen, den skulle kunna öventyra nästa racehelg. Därför klättrade han i bilen igen och ett antal varv senare, på varv 40, körde han ut på banan igen.

Ett par varv senare bröt han loppet igen.

Allt för att slippa riskera en bestraffning i starten av kommande race i Qatar.

– Vi fixade bilen, vi hade den bestraffningen och vi ville ta den här, sa Perez kort när han mötte Viaplay efter racet.

Han körde ett  varv och tog sin bestraffning, men var märkbart irriterad efter racet. Detta trots att teamet säkrade sin sjätte VM-titel för konstruktörer.

Max Verstappen vann Japan GP efter kontrollerad körning.

F1 i Japan 2023
McLarens Lando Norris och Oscar Piastri efter två pallplatser under F1 i Japan. (AP-TT)

McLaren x 2 på pallen under F1 i Japan

McLarens Lando Norris tog sin andra andraplats i rad, sin fjärde på åtta lopp och han fick sällskap av Oscar Piastri. Den unga talangen från Melbourne, Australien, tog sin första pallplats i karriären.

Han är den första rookien sedan 2017 att ta en pallplats, då var det Lance Stroll i Baku.

För McLaren är detta resultat ett enormt stort framsteg. Stallet nollade i säsongens två första race, det tog fem nollor på de åtta första racen och bestämde sig för att byta koncept. Det har varit oerhört lyckat. Sedan Österrikes GP, när Lando Norris fick den första uppdateringen, har teamet blivit allt starkare. Det har kontinuerligt jobbat in uppdateringar, förstått hur deras bil funerar och när nu båda bilarna är av den senaste versionen ger det också två pallplatser under F1 i Japan.

McLaren är nu femma i konstruktörsmästerskapet med 172 poäng. Aston Martin, som har haft en motsatt utveckling och allt som oftast bara tävlar med en bil, är fyra med 221 poäng. Lance Stroll bröt även detta race, dock med skador på bilen.

Det avståndet kan McLaren hämta in. Det är sju lopp, inklusive tre sprinthelger kvar. Det är sprint i Qatar, i Austin, USA och även i Brasilien.

Han är bra sugen på den där bucklan, Oscar Piastri – och det är Lando Norris också.

Ett extra stort tack till er som pepprade med frågor, tankar och funderingar under detta tidiga morgonrace. Om två veckor är det sprinthelg igen – och då är det kvällstid som gäller.

Det är oerhört roligt att möta er i vårt virtuella vardagsrum och det är så kul att ni troget kommer tillbaka, det är till och med så att jag upptäcker att jag saknar vissa av er när ni inte är på plats, eller trillar in lite sent. Ingen nämnd, ingen glömd, men det blev inget regn i dag, oklar anledning, och Bottas lämnade in tidigt…..

Här hittar du VM-sammanställningen i Formel 1 – för team och förare.

F1 i Japan: Vill betala 6,7 miljarder för en plats i Formel 1

av Anna Andersson

Vid sidan av Verstappens överlägsenhet finns andra nyheter inför F1 i Japan:

FIA vill se ett nytt team i Formel 1.

Men ett annat erbjuder 6,7 miljarder  kronor – för en plats.

F1 i Japan
Kommer nya team till Formel 1 (TT)

Fyra nya team har ansökt om en plats i F1, FIA har tackat nej till tre av dem. Det fjärde teamet som kan erbjudas team i plats i Formel 1 sägs vara Andretti Global. Det är samma team som ni hittar i IndyCar och det team som Marcus Ericsson ska köra för i IndyCar 2024. det är dock inte klart att Andretti Global kommer till Formel 1, utan Liberty Media, som äger rättigheterna till F1, måste godkänna deras intåg och det har de inte gjort än.

När de skulle kunna ansluta till F1 är inte heller klart, men troligen lär det dröja fram till 2026. Det nya Concorde Agreement, avtalet som finns mellan teamen, FIA och Formel 1,  ska skrivas under 2025 och det mesta tyder på att ett nytt stall kan komma införst efter det.

I nuläget heter det att ett team ska betala 200 miljoner dollar för att komma in i F1, vilket F1-stallen anser vara för lite. Det inte täcker ett eventuellt bortfall av intäkter och istället väntas den summan öka till runt 600, kanske 700 miljoner dollar efter 2025 och där blir det intressant.

Nytt stall i F1? Vill betala 600 miljoner dollar

För nu erbjuder ytterligare ett team, som fått nej av FIA, att de redan nu kan betala 600 miljoner dollar  (6,7 miljarder kronor i dagens penningvärde) för en plats i Formel 1. Det handlar om LKYSUNZ som i går bekräftade sin satsning med ett pressmeddelande. Det asiatiska projektet har inlett ett samarbete  med  investerare från Florida, USA (Legends Advocates). Enligt LKYSUNZ  är den nya smaarbetspartnern redo att lägga upp till en miljard dollar på ett projekt som landar i F1.

– Vi har en dialog med FIA och jag kan inte gå in på några detaljer. Vi är begränsade av en tystnadsklausul, säger LKYSUNZ VD Benjamin Durand  till motorsporttotal.com.

LKYSUNZ har sin grund i Asien, men stöttas av regeringar i både Asien och Afrika, där de ser en möjlighet att expandera sporten.

Men i ett första läge har de fått nej av FIA – och därefter påtalade de att de vill betala 600 miljoner US-dollar för en plats i Formel 1.

  

 

 

AlphaTauri – förare för 2024

Liam Lawson är klar för AlphaTauri och F1 2024, men han är inte ensam. AlphaTauri presengterar tre förare, Yuki Tsunoda, Daniel Ricciardo och Liam Lawson som lär få en reservroll för Red Bull och AlphaTauri.

Det är dock inte klart vad han ska göra vid sidan av F1. Personligen kan jag tycka att det är lite synd om Lawson inte får en plats på gridden. Han har imponerat under sina fyra tävlingshelger i år. Jag kan tänka mig att Daniel Ricciardo känner en viss press.  Det är inte heller helt klart om han kör nästa deltävling i Qatar om två veckor. Han är inte helt återställd efter sin fraktur i handen.

Nu finns en plats kvar i F1 2024, hos Williams. Logan Sargent sätetr sig i en allt svårare situation.

Förare i F1 2024

 

Kort inför F1 i Japan

Max Verstappen var ifrån åkt i Singapore. I Japan leder han fältet igen och det med den största kvalmarginalen sedan 2004. Han var överlägsen i kvalet med tiden 1:28.277, han var snabbast i samtliga tre sektorer och tog sin 29 pole position. Därefter slutade Oscar Piastri, McLaren, Lando Norris McLaren, Charles Lelcercc, Ferrari och Sergio Perez, Red Bull. Hela resultatet.

Carlos Sainz, Ferrari som vann i Singapore hade ingenting att sätta emot denna helg. Text om kvalet till F1 i Japan finns här.

Notera att Logan Sargent kraschade sin Williams i Q1 och det är frågan om han startar från sista position eller depån i morgon.

Det verkar bli uppehåll under Japan GP, men enbart 27 grader vilket är svalare än under fredagen. Det väntas också bli ganska blåsigt, det passar inte Ferrari.

Jag kommer att finnas med er på F1-live från klockan 06.45. Det var ett härligt engagemang i under kvalet och jag ser fram emot att möta er i morgon igen! Det är alltid kul att se racet tillsammans i vårt virtuella F1-vardagsrum!

Red Bull lär vinna konstruktörstiteln i morgon. Max Verstappen lär däremot få vänta två veckor på sin titel.

Lando Norris irritation mot Max Verstappen

av Anna Andersson

Domarna undersökte tre incidenter där Max Verstappen var inblandad. Han fick inget straff. Inför F1 i Japan är Lando Norris irriterad.

– Han borde ha bestraffats, säger Norris.

Lando Norris
Max Verstappen och Lando Norris (AP -TT)

McLarens förare slutade tvåa i Singapore förra veckan och inför F1 i Japan är hans uppdaterade bil en av segerkandidaterna.

Men på presskonferensen pratar han istället om Max Verstappen, eller han försöker att inte alls prata om det faktum att domarna undersökte VM-ledaren för tre incidenter under kvalet, men inte bestraffade honom för någon.

– Jag vill inte starta något bråk här, säger Lando Norris som är bra vän med Max Verstappen.

Det har till och med pratats om att Verstappen gärna ser Norris som en framtida teamkollega i Formel 1, men den här gången var Norris hård mot Verstappen. Han syftar bland annat på den incidenten från Singapore där Verstappen står stilla, framför det gröna trafikljuset, vid depåutfarten.

Red Bulls förare gjorde det för att skaffa sig ett tillräkligt stort avstånd till framförvarande bil.

– Men han borde ha bestraffats, han blockerade förare.

Norris har inte heller någon förståelse för att Verstappen slapp bestraffning för att han var i vägen för Yuki Tsunoda. Verstappen varnades för incidenten, men Red Bull fick böta  5000 Euro.

Det duger inte enligt Norris. Han påpekar att även föraren har ett ansvar.

– Det förstör ditt varv, det förstör kvalet. Yuki åkte ut på grund av det och han var snabbast av alla i Q1, säger Norris.

– Vi har inte så mycket annat att göra än att trycka på knappen för recharge och titta i spegeln, men vissa verkar ha svårt tat klara av det. Det är lite överraskande, men troligen händer det mig den här helgen.

Kort om F1 i Japan

Max Verstappen var klart snabbast på den första träningen i Japan, 0,626 före Carlos Sainz. Lando Norris var trea. Även på den andra träningen var Verstappen i topp, denna gpng Charles Leclerc tvåa och Norris trea. Men det var jämnare än under träning 1. Den andra träningen avslutades i förtid sedan Pierre Gasly kraschat sin Alpine.

 

Toto Wolff är inte på plats i Japan, han har opererat sitt knä och är hemma. Korsbandet har strulat för Mercedes stallchef.

– Jag hoppar över tävlingen i Japan, sedan är det en ledig helg och jag vill helst inte behöva ha kryckor i Qatar, säger Wolff till ”Kronen Zeitung”.

– Sedan hoppas jag på att kunna åka skidor i vinter.

I Japan ersätts han av den tidigare F1-föraren Jerome D’Ambrosio, som för chef för Mercedes akademi och kommunikationschef Bradley Lord.

I går flinade ni lite åt mig och Sebastian Vettels bisyssla, men säga vad man vill. Han skapade engagemang, öppnde dörren till kreativiteten och fick F1 att påminna om en högstadieklass.

Allt om däcken inför F1 i Japan hittar du här. Här finns en guide till Japans GP.

Notera nu att det gäller att sätta klockan i helgen. På lördag är det kval klockan 08.00. Vi ses väl i F1-live?

Vår F1-podd Plattan i Mattan hittar du här. Ni är ett par som frågar efter specialavsnitt och det finns ett par tidlösa avsnitt, om Crashgate, Spygate, Ronnie Peterson, en intervju med Christian Arnell som arbetat för Red Bull, med Stefan Johansson, med den tidigare F1-domaren Lars Österlind, med mekanikern Charlie Häggstam och så klart Kenny Bräck och svenskarna som tävlar i IndyCar.

F1 i Japan: Sebastian Vettel är tillbaka

av Anna Andersson

Sebastian Vettel är tillbaka. Lagom till F1 i Japan och hans favoritbana Suzuka.

Nu är han på plats för att rädda bin.

F1 i Japan
Sebastian Vettel är tillbaka när F1 kör i Japan(AP-TT)

Den tidigare världsmästaren är tillbaka i Formel 1. Han är på plats på Suzuka för att prata om hållbarhet och miljö. Det kommer också att synas, för på insidan av den andra kurvan syns numera svart-gula banmarkeringen.

Det är nya Buzzin Corner.

– Bin är svarta och gula och därför är de också perfekta ambassadörer för detta projekt, säger Sebastian Vettel i en instagramvideo.

Han ska plantera insektshotell på innerplan, intill kurvan, för någon riktig comeback är det inte frågan om. Inte än i alla fall.

– Jag kan inte säga nej,  för man vet aldrig, säger Sebastian Vettel till Sky,

– Jag kan inte utesluta det, men det har mycket med tidpunkten att göra.

Han påminner om att han  är 36 år gammal

– Jag har inte en evighet med tid, säger han.

– Det handlar om utmaningen och situationen, men just nu funderar jag inte på det.

Däckvalen till F1 i Japan

Formel 1 har vänt till Japan och en av de mest krävande banorna i F1-historien. En bana som förarna älskar, tack vare de böljande kruvorna och den unika designen.

Banan påminner om en åtta och kräver mycket av däcken och av förarna, samtliga däck får utstå ungefär samma krafter och därför har Pirelli valt de tre hårdaste däckalternativen.

– Det är samma gummiblandningar som förra året, men notera att det nya C1 ligger mellan det nuvarande C2 och det tidigare C1  som vi nu kallar C0, säger Pirellis Mario Isola.

– Under fredagen får alla team testa en ny version av däcket C2, den senasteversionen av däcket ska ge mer grepp och passa in bättre mellan C3 och C1. Varje förare har två extra set däck till de två första träningarna.

Testet görs inför 2024 och även under deltävlingeni Mexiko ska teamen testa nya däck för 2024. D handlar det om förändringar i C4.

En guide till Japan GP i F1 hittar du här.

Fernando Alonso – a man on a mission

Inför Japan GP närmar sig Fernando Alonso månen.

Killen har kört 100 000 tävlingskilometer – och är snart halvvägs till månen. Vi snackade om det i vår F1-podd, Plattan i Mattan, men det är fler som har uppmärksammat det.

 

Supertalangen Oscar Piastri förlänger med McLaren F1

av Anna Andersson

McLaren F1 förlänger kontraktet med Oscar Piastri till och med 2026.

Det innebär att han har ett längre kontrakt än kollegan Lando Norris.

– Han är en otrolig talang, säger VD Zak Brown.

Oscar Piastri kör för McLaren till 2026
Oscar Piastri, Australien, har förlängt sitt kontrakt med McLaren (AP-TT)

McLaren knöt till sig Oscar Piastri under uppmärksammade former förra året. Piastri, som vann både Formel 3 och Formel 2 på det första försöket, fick rollen som reserv hos Alpine i Formel 1. Efter ett halvår kände han sig redo för mer och skrev på för McLaren, samtidigt hävdade Alpine att han hade ett kontrakt med dem. I år har Piastri ersatt Daniel Ricciardo som nu har McLaren och ynglingen från Australien har imponerat. I Singapore körde han upp sig från plats 17 till sju – och det på en bana där det sägs att det är omöjligt att köra om.

22-årige Piastri är just nu elva i VM-men har poäng och potential att ta sig upp på en placering bland de tio främsta innan säsongen är slut.

– Oscar har bevisat vad han kan leverera på banan. Han har bidragit till den vändning som stallet har gjort. Han har verkligen hittat sin plats i teamet och är verkligen uppskattad av McLaren. Jag ser fram emot att se hur han utvecklas på och vid sidan av banan, säger Zak Brown.

Oscar Piastri förlänger med McLaren F1

Efter en svår inledning av säsongen har McLaren har imponerat sedan teamet kom med en stor uppdatering till deltävlingen i Österrike. I Singapore levererade stallet årets femte uppdatering och det nämns som en av utmanarna till Red Bull under den kommande deltävlingen på Suzuka i Japan. Då får även Oscar Piastri ta del av den senaste uppdateringen, den som Lando Norris hade i Singapore.

– Det är fantastiskt att jag kan förlänga mitt samarbete med McLaren över flera år. Jag vill kämpa om pallplatser med det här teamet. Jag är verkligen glad över den grund som vi har skapat oss och den vision vi har för att ta oss dit, säger Piastri.

Här kan du se en lista över stall och förare i F1 2024. I nuläget finns det två, kanske tre förarplatser kvar till nästa år. Hos AlphaTauri kämpar Yuki Tsunoda, Liam Lawson och skadade Daniel Ricciardo om två platser. Hos Williams är inte kollegan till Alexander Albon presenterad än. Det finns dock indikationer på att Logan Sarget får fortsatt förtroende, om han levererar under avslutningen av säsongen.

Han har ännu inte tagit någon VM-poäng.

En guide till helgens deltävling i Japan hittar du här.

I dag har vi också släppt veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan. Vi snackar ner racet i Singapore, pratar om Carlos Sainz riskanta taktik, Mercedes jakt och Red Bulls misslyckande.

 

Sida 1 av 355
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB