”Vi vill vinna på banan, inte i domarrummet”

av Anna Andersson

Diskussionerna efter GP-loppet i Jeddah handlade om fulspel och domslut. Inför Abu Dhabi GP 2021 finns en oro för att VM-finalen ska avgöras i med en kollision. Det förnekar dock Red Bull.

– Vi vill vinna på banan, inte i domarrummet eller i en grusfålla, säger Christian Horner.

Abu Dhabi GP 2021
Vem jublar på söndag? (TT)

Under säsongen har Max Verstappen och Lewis Hamilton haft flera hårda bataljer, de kolliderade i Storbritannien, på Monza och även nu senast i Saudiarabien.

Nu är poängställningen helt jämn och den av de två förarna som är först i mål vinner årets titel, men om båda två bryter vinner Verstappen titeln eftersom han har fler segrar.

Dock tror inte Red Bulls teamchef att det blir någon krasch mellan förarna på söndag.

– Det har varit en tuff kamp hela året, det har varit fantastisk racing mellan dessa två förare och jag hoppas att det blir ett rättvist och juste race i Abu Dhabi, citeras Horner av Autosport.

Red Bull har inte varit inblandat i någon riktig titelfajt sedan 2013, då vann Sebastian Vettel sin senaste av fyra titlar. Mercedes har vunnit de sju senaste titlarna, men helt utan konkurrens från andra team.

– Det är första gången sedan vi var med och slogs om VM-titlarna 2012 och 2010 som två team har gått in i en VM-final i kamp om titeln, säger Horner.

– Men under inledingen av den här säsongen, vem hade då trott att vi skulle gå in i det sista av 21 race och vara med i en intensiv VM-fajt med Mercedes?

I dag inleds presskonferenserna i Abu Dhabi. I eftermiddag möts Max Verstappen och Lewis Hamilton på scen.

Abu Dhabi GP 2021 – Kimis sista race

En av oss lämnar F1 i på söndag (Aftonbladet)

För Kimi Räikkönen är söndagens lopp karriärens sista. Jag kommer att sakna honom och hans karga sätt, även om det alltid var en tuff utmaning att locka honom till att prata.

– Jag har inte tänkt allt för mycket på att det är slut. Givetvis vet jag att det kommer att kännas annorlunda när jag går över mållinjen, och jag  vet att det är ett kapitel som nu är avslutat. Men när jag sitter i bilen kommer det att vara som vilket lopp som helst, säger han till motorsporttotal.com

– Jag vill avsluta detta kapitlet med ett bra resultat, för mig och för teamet. Sedan vill jag njuta av helgen  tillsammans med min familj och de vänner som har kommit för att ta avsked från F1 tillsammans med mig.

Alla helgens tider hittar du här.

Guide och statistik finns här.

Snabba nyheter

Ny livery till McLaren i helgen.

Ferrari kan vara på väg mot en transferbomb. Enligt italienska Corriere della Sera kan FIA:s nuvarande president Jean Todt vara på väg tillbaka till teamet. Han kan vara på väg att ta en liknande roll som den Niki Lauda hade hos Mercedes.

Enligt tidingen har Todt redan pratat med Ferraris president John Elkann.

Todt var teamchef hos Ferrari mellan 2004 och 2007, sedan 2009 har han varit president för FIA, men det ämbetet ska han snart lämna och då har han tid för andra saker, som att återvända till Formel 1.

Max Verstappen får passa sig lite. Han kommer att ha minst 7 straffpoäng till och med september nästa år. Just nu ligger han på sju, vid 12 blir han spärrad ett lopp. Det betyder att han ska klara sig med fyra straffpoäng de kommande 16 loppen. Klarar han det?

”Vill vi ha F1 eller en Hollywoodshow?”

av Anna Andersson

1997 var Jac Villeneuve inblandad i en mycket dramatisk VM-final med Michael Schumacher.  Inför Abu Dhabi GP i Formel 1 kritiserar han årets VM-fajt.

– Vill vi ha sport och riktigt bra Formel 1, eller vill vi bara ha en Hollywoodshow?, frågar han.

Abu Dhabi GP i Formel 1
Hjul mot hjul (Getty)

Efter den spännande deltävlingen i Saudiarabien har nu Max Verstappen och Lewis Hamilton exakt lika många poäng. Det får fansen att välja läger och diskuterara förare, taktik och körstil inför finalen.

Men det får också tidigare stjärnor och F1-experter att vädra sina åsikter.

En av dem är Jac Villeneuve. Kanadensaren har vunnit Indy 500, IndyCar och Formel 1, när han vann sin VM-titel 1997 var han inblandad i en mycket intensiv kamp med Michael Schumacher. Det slutade med att Schumacher rammade Villeneuve i ett desperst försök att vinna VM. Ingen som såg VM-finalen i Jerez kan glömma de scenerna.

Nu kritiserar Villeneuve årets VM och säsongens näst sista lopp i Jeddah.

– Det var inte F1, det var hyrcart. Allt var fel, jag vet inte vad jag ska säga, säger han till motorsport.com.

”Det blir verkligen löjligt”

Han fortsätter:

– Vill vi ha sport och riktigt bra Formel 1, eller vill vi bara ha en Hollywoodshow? Vill man ha en Hollywood show var det fantastiskt, men är det det som är Formel 1? Jag vet inte. Frank Williams hade vänt sig i sin grav om han hade sett racet.

Jac Villeneuve på besök i Sverige 2019 (TT)

Villeneuve tävlade för Williams när han vann sin VM-titel och han hann med att tävla för sex team under sin tio år långa F1-karriär som vid sidan av en VM-titel gav honom elva GP-segrar och 13 pole positions. Hans kritik riktar sig inte bara mot förarna utan även mot teamcheferna.

– När man ser dem, alla skriker, lägger pressen på funktionärer och så vidare, det blir löjligt. Det har verkligen blivit löjligt.

Inför finalen hpoppas han på en lugn helg.

– Det är en bana som passar Red Bull, men den motor som Lewis har gör varje bana till en Lewisbana, säger Villeneuve.

– Jag hoppas att vi får ett juste race och må bäste man vinna. Inte som i Jeddah, inget Hollywood. Inte i det sista loppet. Vi har redan haft nog av Holywood-hits i år.

Guide till Abu Dhabi GP i Formel 1

Yas Marina Circuit
Varvlängd: 5,281 km ( 58 varv)

I gårdagens blogg kunde du också läsa om de förändringar som gjorts på banan och hur det kan påverka loppet.
Kurvor: 9 höger, 12 vänster

Tider och däckval
Avstånd till första kurvan: 300 m
Kurvor över 250 km/tim: 5 (T2, T4, T10, T15, T16)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T5, T6, T7, T8, T9, T11)
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 11, varav 4 hårda.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta fart: 66 km/tim.
Genomsnittsfart: 194 km/tim.
Så lång tid tar det att köra igenom depån när farten är 60 km/tim: 21,6 sek.
Debutår:  2009. Sebastian Vettel, Red Bull, vann, men Lewis Hamilton, McLaren, hade pole position.
Vinnande strategi 2019: 1 depåstopp, de flesta förarna valde det.
Lopp med säkerhetsbil: 2 ( 3 gånger har säkerhetsbilen varit på banan)
Seger från pole position: 6

Abu Dhabi GP i Formel 1
Kimis seger med Lotus – nu kör han sitt sista F1-lopp (TT)
Kimi i topp 2012. (AP Photo)

Seger från lägsta startposition: Kimi Räikkönen, Lotus, 2012, startplats 4.

Fakta Abu Dhabi GP i Formel 1

Topp 8 i kvalet 2020:
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Lando Norris, McLaren
5. Alexander Albon, Red Bull
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Daniil Kwjat, AlphaTauri
8. Lance Stroll, Racing Point

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:34.779 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2020: 1:35.246 (Max Verstappen, Red Bull)
2019: 1:34.779 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:34.794 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:36.231 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:38.755 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Flest pole positions:
Lewis Hamilton (5)
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)
Valtteri Bottas (1)
Max Verstappen (1)
Mark Webber (1)

Topp 8 i Abu Dhabi GP 2020
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Alexander Albon, Red Bull
5. Lando Norris, McLaren
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Daniel Ricciardo, Renault
8. Pierre Gasly, AlphaTauri

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:39.283 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2020: 1:40.926 (Daniel Ricciardo, Renault)
2019: 1:39.283 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:40.867 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:40.650 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:43.729 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Fem senaste vinnarna:
2020 Max Verstappen Red Bull
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Valtteri Bottas Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes

Flest vinster:
Lewis Hamilton (5)
Sebastian Vettel (3)
Valtteri Bottas (1)
Max Verstappen (1)
Kimi Räikkönen (1)
Nico Rosberg (1)

Antalet omkörningar per race:
2020: 32
2019: 28
2018: 23
2017: 5
2016: 36

Snabba nyheter

Lewis Hamilton och Max Verstappen har exakt samma poäng. Verstappen har en fördel eftersom han har vunnit fler lopp, men det finns en annan detalj som också är intressant. Verstappen har tagit fler sprintpoäng än Hamilton, utan poängen från F1 Sprint hade Hamilton lett med fem poäng inför söndagens race.

Det betyder att sprinten kan avgöra säsongen, vem hade trott det inför säsongen när F1 Sprint infördes som försök under tre tävlingshelger?

Mercedes tog segrar i rad  i Abu Dhabi, från 2014 till 2019, men i fjol vann Verstappen säsongsavslutningen.

Många har skrattat år Toto Wolffs reaktion under loppet i Saudiarabien. Han själv också.

– Det var kanske inte den bästa reklamen för Boses hörlurar, antagligen inte heller för Mercedes. Men jag tror att de förlåter mig den här gången, säger han till motorsporttotal.com.

Fernando Alonso är på väg mot sin bästa säsong sedan 2014. Då körde han för Ferrari, i år har han också tagit en pallplats för Alpine. Hans första sedan…2014.

F2-mästaren Oscar Pistri ska köra Yound Drivers test för Alpine i Abu Dhabi nästa vecka.

Tider, däckval och det senaste snacket

av Anna Andersson

Max Verstappen mot Lewis Hamilton.
Christian Horner mot Toto Wolff. Inför Abu Dhabi GP ger sig även pappa Verstappen på Mercedes.
– Jag respekterar Hamilton som förare, men resten. Ingenting, säger Jos Verstappen.

Abu Dhabi GP
Hamilton och Verstappen tidigare i år (TT)

Familjen Verstappen har tidigare haft en bra relation med Mercedes. Pappa Jos Verstappen och Mercedes stallchef Toto Wolff var vänner och umgicks med sina mindre barn.

Men efter deltävlingen på Silverstone tidigare i år är relationen iskall. Då körde Lewis Hamilton på Max Verstappen och vann loppet trots en bestraffning, men samtidigt befann sig Max Verstappen hos läkare.
– Vi har ingen relation. Jag gillar inte hans attityd. Jag gillar inte hur de uppför sig. En förare befann sig på sjukhus och de stod på prispallen och jublade som om de var världsmästare, citeras Verstappen av Daily Mail.

Iskyla mellan Verstappens och Mercedes

Abu Dhabi GP
Siiverstone 2021 (TT)

Enligt Wolff jublade Mercedes först när de visste att Max Verstappen hade klarat sig utan skador, men familjen Verstappen och Red Bull ser det hela på ett annat sätt.
– Jag trodde aldrig att Toto var så, men jag lärde känna en annan Wolff, säger Verstappen.
Med det citatet lämnar han möjligheten öppen för att lägga in en annan tolkning av efternamnet Wolff (varg).
– Han har inte tagit någon kontakt med oss, inte ens ett meddelande. Ingenting. Han pratade med oss tidigare i år. Jag säger inte att han ville värva Max, men vi kan säga så mycket som att vi hade en bra relation fram till Silverstone.

Jos Verstappen  är även tydlig med att Max Verstappen och Lewis Hamilton inte har någon närmare kontakt.
– De pratar lite på prispallen, men väldigt lite. När jag ser Max med andra förare verkar det som om de trivs, men med Lewis. Ingenting. Han lever i sin egen värld.
Max Verstappen har ett kontrakt med Red Bull fram till och med 2023.
– Jag hoppas att han kan stanna hos Red Bull under hela sin karriär. Han trivs i den miljön, säger pappa.

Förklaringen till erbjudandet

Red Bulls chefer var irriterade över att tävlingsledaren Michael Masi tycktes förhandla kring Verstappens ena bestraffning under loppet i Saudiarabien och ni är många som ställt er frågande till det radiomeddelande som spelades upp.
Michael Masi har en nu förklaring till sitt agerande:
– Det var en helt normal diskussion, det händer ofta, säger han.
Han påtalar att den enda skillnaden i söndags mot tidigare är att racet var rödflaggat, annars får teamen samma besked under pågående lopp.
– Som tävlingsledare kan jag inte säga åt teamen vad de ska göra, den auktoriteten har jag inte. Jag kan ge däremot dem ett erbjudande, men beslutet är deras eget. Domarna kan dela ut straff, men jag kan ge dem mitt perspektiv och därför erbjöd jag ett frivilligt platsbyte, citeras Masi av sport.de
Han förklarar att om Red Bull hade tackat nej till erbjudandet hade ärendet gått vidare till domarna.

Nu flyttar vi fokus  mot VM-finalen.

Tider Abu Dhabi GP – finalen av VM i Formel 1 2021

Fredag 10.12
Träning 1 kl 10.30
Träning 2 kl 14.00
Lördag 11.12
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag 12.12
Abu Dhabi GP kl 14.00

Däckval Abu Dhabi GP

Tidernas längsta F1-säsong avslutas med Abu Dhabi GP den 12 december, dagen innan Lucia. Efter två helt nya banor i Qatar och Saudiarabien, är det dags för en gammal välbekant bana.

Men detta är en bana som har genomgått en rejäl renovering inför årets säsong. Banan hade inte renoverats sedan debuten 2009, nu har man gjort flera förändringar för att öka antalet omkörningsmöjligheter.
Bland annat har tidigare kurva fem och sex ersatts av en raksträcka, den efterföljande hårnålen har breddats och en lång och något bankad kurva har ersatt det tekniskt svåra partiet mellan kurva 11-14. Även de fyra avslutande kurvorna kring hotellet har öppnats upp och blivit snabbare.
Förändringarna gör att varvet nu är 273 meter kortare än tidigare, men antalet varv i tävlingen ökas nu från 55 till 58. Enligt Pirellis beräkningar kommer varvtiden att minska med 14 sekunder jämfört med tidigare år.

Snabbare varvtid

Till årets sista lopp, Abu Dhabi GP, har Pirelli valt ut samma däck som användes 2020, C3, C4 och C5. I fjol var den vinnande taktiken en enstoppare, från medium till hårda däck. Den strategin använde sig samtliga tre toppförare av
Det var bara tre förare som gjorde fler än ett stopp och vi ska notera att pole position historiskt sett har varit väldigt viktigt i Abu Dhabi. Det är polesättaren som vunnit de sex senaste loppen på banan.
– Yas Marina Ciruit är en välbekant arena för finalracet, men de modifieringar som har gjorts på banan ger varvet en ny tvist och utlovar en intressant avslutning på en mycket spännande säsong. Detta är första gången vi kör på den nya bansträckningen och vissa delar har ny asfalt, säger Pirellis Mario Isola.

– Generellt sett är banan numera snabbare och den innehåller också flera omkörningsmöjligheter.
Han förklarar att förändringarna ökar det vertikala trycket, framförallt på framdäcken, men att man inte förväntar sig något större slitage och därför har Pirelli valt de tre mjukaste gummiblandningarna.
Notera också att finalracet följs av det första ordentliga testet (tisdag och onsdag 14-15 december) med de 18-tumsdäck som ska användas under nästa säsong.

Ni är många som engagerat er i gårdagens artikel kring Helmut Markos utspel. Ännu fler var det efter racet i söndags.
Tack för ert engagemang, för att ni diskuterar och för att ni hjälper till att göra F1-bloggen till en trivsam plattform för raceingfans.

Red Bulls hot inför den avgörande finalen

av Anna Andersson

369,5 mot 369,5. Ställningen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen är helt jämn.

Men vid sidan av banan kokar känslorna och Red Bull hotar med efterspel.

– Kanske kan resultatet revideras i efterhand, säger Helmut Marko.

Lewis Hamilton och Max Verstappen
Hamilton efter segern (TT)

Efter gårdagens lopp i Saudiarabien kallades både Lewis Hamilton och Max Verstappen till domarna för att gå igenom den omdiskuterade situationen när Hamilton körde på Verstappen i det kaosartade loppet i Saudiarabien. Vid midnatt kom domarnas besked. VM-ledaren bestraffades med ett tidstillägg på tio sekunder. 

Detta lär gära stämningen mellan Mercedes och Red Bull ännu mer spänd inför finalen nästa söndag.

– Det gick väldigt vilt till, men jag vill inte gå för långt utan jag vill se hela situationen en gång till. Jag vill se all data. Det kan vara så att allt är ett missförstånd, säger Mercedes teamchef Toto Wolff på sin presskonferens efter söndagens lopp.

Han kastade själv sitt headset och slog undan saker på bordet framför sig, men efter loppet hade han lugnat ner sig. Det hade däremot inte hans kollegor hos Red Bull.

– Det verkar som om reglerna tolkas olika för olika människor, säger en förbannad Helmut Marko till ServusTV.

Ilska hos Red Bull

Red Bulls motorsportkonsult är irriterad på Lewis Hamilton. Framförallt på att Hamilton lämnade ett för långt avstånd till Verstappen inför den första omstarten.

– Enligt reglerna får man inte lämna mer än tio billängder. Hamilton gjorde det och därför kunde han förbereda sina däck bättre för omstarten. Vi ska se över all data i lugn och ro för att kunna påvisa det, sedan tar vi med vår argumentation till domarna, säger Marko till ServusTV.

Han fortsätter:

– Vi väntar till vi har all fakta. Vi kan inte acceptera att man, jag vill inte säga att man är godtycklig, men att man tar olika beslut, skäller Marko i tv-kanalens mikrofon.

– Här kunde vi konkurrera, men vi ser sällan något som är så galet som detta. Vi har farten, detta var i Mercedes land och omständigheterna var emot oss. Kanske kan resultatet revideras i efterhand.

Framförallt är han irriterad över att tävlingsledare Michael Masi hörde av sig med ett inspel som upplevdes som en förhandlng inför den andra omstarten, efter det att Verstappen begått ett regelfel.

– Jag trodde att reglerna var klara och tydliga, men nu kommer det olika erbjudande mitt under racet. När Max kör hårt mot Hamilton blir det en bestraffning, men när Hamilton trycker honom av banan är den tydligen en mildare förseelse. Så kan det inte fortsätta.

Hulkens inspel om Lewis Hamilton och Max Verstappen

Domarna bestraffade Max Verstappen för incidenten ovan och den förre F1-föraren Nico Hülkenberg förklarade situstionen på samma sätt i sin analys långt innan förarna bvarit hos domarna.

– Allt hade med DRS att göra, eftersom mätpunkten ligger innan sista kurvanb. Max ville släppa förbi Lewis före mätpunkten för att han skulle kunna ha DRS på Lewis och ta tillbaka ledningen. Det är ett strategispel, säger den tidigare F1-föraren till ServusTV.

– Lewis insåg det såklart och ville hålla sig bakom Max, men så blev det lite för trångt. De spelade spelet så extremt, så gränsen. Sätter jag mig i Lewis perspektiv kan jag inte riktigt förstå varför han inte kör om Max direkt och gör sitt eget race av det.

Ställningen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen är alltså exakt lika, den förare som går i mål först i Abu Dhabi vinner VM.

Det finns ett undantag. Om poängen är fortsatt lika efter nästa lopp, om de båda de exempelvis kolliderar med varandra och bryter, vinner Verstappen. Han har i en seger mer.

Detta är för övrigt andra gången i VM-historien som två förare har samma poäng inför säsongens avslutande lopp. Senast var 1974, då det var helt jämnt mellan Clay Regazzoni och Emerson Fittipaldi. Den sistnämnde avgjorde finalen och vann i sin McLaren.

Vi kan också konstatera att Valtteri Bottas säkrade tredjeplatsen i VM tack vare sin makalösa avslutning.

Du kan kika på VM-tabellen här.

Tack för att du läser, engagerar dig och håller en god ton! Det är ni som läser, kommenterar och återvänder om och om igen som lägger grunden för bloggen och dess framtid. Tack!

Galet race ger galen VM-final

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann VM-loppet i Formel 1 i Saudiarabien efter stor dramatik.

Max Verstappen bestraffades efter målgång.

Nu väntar en VM-final där de två VM-kombatanterna har exakt samma poäng.

Formel 1 i Saudiarabien
Verstappen vs Hamilton (TT)

VM-kampen mellan Lewis Hamilton och Max Verstappen fortsätter att ligga på gränsen – och över den.
Saudiarabien GP var inget undantag.
Polesättaren Lewis Hamilton tog starten, kollegan Valtteri Bottas följde med och bakom de två Mercedesbilarna var det otroligt disciplinerat och städat. Det var först när Mick Schumacher kraschade på varv tio, som förhållandena i täten förändrades.
Mercedes tog in Lewis Hamilton i depå, Bottas drog ner på tempot för att kunna göra ett dubbelt depåstopp medan Red Bulls VM-ledare Max Verstappen stannade kvar på banan. Han tog över ledningen bakom säkerhetsbilen och fick sedan göra sitt depåstopp i samband med den efterföljande rödflaggen som kom på varv 13.

Hamilton vann VM-deltävlingen i Formel 1 i Saudiarabien

Den gången var det dock inte fråga om någon städad omstart. Hamilton och Verstappen kubbades om ledningen, Verstappen tog en liten genväg vilket gjorde att Hamilton tappade ner till position tre, men där bakom körde Haas Nikita Mazepin in i Williams George Russell, men även Red Bulls Sergio Perez blev påkörd.
Det gjorde att loppet återigen flaggades rött.

Verstappen tog chansen och bytte till mediumdäck, medan Hamilton behöll de hårda däcken. I den pausen erbjöd sedan tävlingsledaren Michael Masi Red Bull den tredje startposition i omstarten, vilket gav Esteban Ocon, Alpine, pole position, före Hamilton och med Verstappen som trea. Mediumdäcken gav Verstappen ett bättre grepp och trots tre bilar i bredd tog han starten.

Där hade racet kunnat få en lugn avslutning, men på varv 37 drogs temperaturen upp igen.

Lewis Hamilton som behövde vinna loppet för att ta in poäng på Verstappen satsade allt  och kom nästan förbi  i en mycket tajt situation. Verstappen tryckte till och Hamilton reagerade över radion:

– Han är galen den killen, skrek den flerfaldige mästaren.

Omdiskuterad sekvens ger ytterligare straff

Formel 1 i Saudiarabien
Hamilton jagar Verstappen (Getty)

Tävlingsledningen bestraffade Verstappen och meddelade Red Bull att deras förare skulle ge Hamilton positionen. Verstappen stannade till – men Hamilton såg inte det utan körde istället på Verstappen.

– Jag förstod inte varför han bromsade så hårt, jag körde in i honom, säger Hamilton efter loppet.

– Jag fick inte beskedet om att han skulle släppa förbi mig förrän efteråt. DEt var väldigt förvirrande.

Max Verstappen såg situationen på ett helt annat sätt:

– Jag saktade ner för att han skulle köra om, jag höll till höger. Han körde inte om och då blev det kontakt.

Därefter fortsatte bataljen, Verstappen släppte förbi Hamilton, men tog över ledningen igen fick en bestraffning på fem sekunder innan han släppte förbi Hamilton och racet återigen lugnades ner.

Det var ett mycket dramatiskt lopp för alla inblandade, men resulterade i att Hamilton tog segern före Max Verstappen och han tog också den extra poängen för det snabbaste varvet.

– Det var ett väldigt händelserikt race där det hände många saker som jag absolut inte håller med om, men det är som det är. Jag slutade tvåa i alla fall, sa Verstappen efteråt.

Verstappen bestraffad efter loppet

Men dramat var inte över. Efter loppet fick både Hamilton och Verstappen besöka domarna och strax före midnatt kom beskedet.

Verstappen bestraffades för att ha bromsat för hårt i den ovan nämnda sekvensen. Han fick ytterligare ett tidstillägg på tio sekunder, men det påverkar inte resultatet på något sätt. Han fick också två straffpoäng och står nu på sju, men inte heller det påverkar finalen på något sätt.

Här är domarnas uttalande – ord för ord:

”At turn 21 the driver of car 33 was given the instruction to give back a position to car 44 and was told by the team to do so ’strategically’. Car 33 slowed significantly at turn 26. However, it was obvious that neither driver wanted to take the lead prior to DRS detection line 3.”

”The driver of Car 33 stated that he was wondering why Car 44 had not overtaken and the driver of Car 44 stated that, not having been aware at that stage that Car 33 was giving the position back, was unaware of the reason Car 33 was slowing.”

”In deciding to penalise the driver of Car 33, the key point for the Stewards was that the driver of Car 33 then braked suddenly (69 bar) and significantly, resulting in 2.4g deceleration.”

”Whilst accepting that the driver of Car 44 could have overtaken Car 33 when that car first slowed, we understand why he (and the driver of Car 33) did not wish to be the first to cross the DRS.”

Det gör att  Verstappen och Hamilton har lika många poäng och den förare om går först i mål i Abu Dhabi  på söndag  blir världsmästare 2021.

Snabba nyheter

Valtteri Bottas gav allt på den sista rakan i sitt 100:e lopp för Mercedes. Det gav honom en tredjeplats, en tiondel före Esteban Ocon i VM-deltävlingen i Formel 1 i Saudiarabien. Det var Bottas 67:e pallplats. Här är resultatlistan.

Mercedes tog poäng med båda sina bilar, men Red Bull tog bara poäng med en bil. Det gör att Mercedes lär vinna konstruktörsmästerskapet 2021.

 

 

Verstappens krasch ger Hamilton chansen

av Anna Andersson

VM-ledaren Max Verstappen hade chansen på pole position i säsongens näst sista race. Men satte bilen i muren i den sista kurvan Saudiarabien GP.

Det gav Lewis Hamilton pole position i säsongens näst sista race – men Red Bull har redan lämnat in en protest.

Saudiarabien GP
Hamilton med pole position (TT)

Dramat kring VM i Formel 1 fortsätter. I det första försöket av den sista kvalomgången till Saudiarabien GP gjorde Lewis Hamilton ett misstag, men han lyckades fokusera om och satte det snabbaste varvet i sitt sista försök. Efter honom på banan fanns VM-ledaren Max Verstappen.

Red Bulls förare fick perfekta möjligheter att ta pole position i Saudiarabiens GP. Han var snabbast ut på det sista varvet, snabbast efter den första mellantiden, snabbast efter den adnra. Sedan kom missen i kurva 27, banans allra sista kurva.

Där gick Max Verstappen in i muren och fick så pass svåra skador på bilen att han behövde parkera den.

– Det är fruktansvärt, säger en bevsiken Max Verstappen efter kvalet.

– Jag vet inte riktigt vad som hände, men jag låste däcken och försökte hålla bilen på banan men tryckte in bakdelen i bilen. Startposition tre är en besvikelse, vi får se vad vi kan göra i racet.

saudiarabien gp
Verstappen avslutade kvalet i muren (TT)

Byte av växellåda i Saudiarabiens GP?

Lewis Hamilton har nu pole position. Han är åtta poäng efter Max Verstappen i VM-tabellen. En seger skulle kunna ge honom ett par poängs övertag inför finalen nästa vecka.

– Vilken tuff bana, den är otroligt komplex och svår. Vi var snabba under träning ett och två , men tappade farten under både treäning 3 och kvalet. Vi vet inte varför vi låg efter dem nu, men vi vet att det kommer att bli väligt intensivt, säger Hamilton som är nöjd med att ha sin teamkollega intill sig i starten.

–  Det var målet. Vi har jobbat hårt tillsammans, jag och Valtteri. Med att hitta rätt inställningar, med simulatorn och andra förberedelser för att få bilen där den måste vara. Red Bull är otroligt snabba här och jag är väldigt glad över att vi har tagit oss dit där vi är. Vi är väldigt jämna i racepace, jag tycker att mina longruns i går var bra, men det känns som om de har hittat ännu lite fart. Jag förväntar mig en riktigt jämnt fajt.

Saudiarabien GP
Ny växellåda (TT)

Inga risker

Valtteri Bottas startar från ruta två och Verstappen från ruta tre – om han nu inte behöver byta växellåda. Då blir det startposition åtta istället. Det skulle vara ett oerhört hårt slag mot VM-ledaren.

– Vi måste plocka i sär bilen och titta på det i lugn och ro. I Monaco såg vi samma sak hos Charles Leclerc. Det var en liknande smäll och Ferrari bestämde sig för att inte byta växellåda och så pang, följderna blev tydliga på formationsvarvet, säger Marko till Servus TV.

I Monaco kom Leclerc inte ens till start.

– Vi är så snabba att vi inte kan ta några risker. Om det bara är någon antydan till skada på växellådan byter vi den, även om det är svårt att köra om här.

Han kan som sagt vinna VM-titeln redan i morgon. Här läser du om vad som krävs.

Mercedes kan säkra konstruktörsmästerskapet, men deras möjligheter är rätt små. Om deras förare vinner dubbelt får Red Bull inte ta mer än fyra poäng.

Red Bull lämnar in protest

Men även om vi nu ser Lewis Hamilton i pole position, behöver det inte betyda att han startar där i morgon. Red Bull har lämnat in en protest efter en incident som inträffade under träningen. Då misstänktes Lewis Hamilton ha missat en gulflagg, något som Verstappen bestraffades för under förra tävlingshelgen. Den här gången firade domarna Hamilton.

– Vi protesterar mot det beslutet. I Qatar fick Max fem platsers nedflyttning för samma sak, nu är gult inte längre gult, säger Red Bulls Helmut Marko till Servus TV.

– Det finns en annan tolkning och det kan inte fortsätta så här, att man tolkar saker godtyckligt

Hamilton klarade sig också med en reprimand efter incidenten med Nikita Mazepin under träningen, även om Mercedes måse böta 250 000 kronor för att de inte varnade sin förare för att det kom en snabb bil bakom. Detta var Hamiltona andra reprimand, drar han på sig en till blir det tio platsers nedlfyttning.

Snabba nyheter:

Aston Martins båda bilar försvann i Q1. Det var ett riktigt dåligt resultat för både Sebastian Vettel och Lance Stroll.

Mercedes har bytt motor på Valtteri Bottas bil. Teamet hittade en bränsleläcka och bytte till en annan motor som redan är använd. Därför blir det ingen bestraffning.

Carlos Sainz gjorde en miss i Q2 och var inblandad i en incident med Pierre Gasly. Den kostade honom avancemang till Q3, men hade kunnat sluta betydligt vättre än så. Domarna ska kika på incidenten efter kvalet.

Flera större namn försvan  i Q2, som McLarens Daniel Ricciardo och Alpines Fernando Alonso. Här är hela startuppställningen.

Notera dock att det kan bli en förändring om Verstappen begöver byta växdellåda, om Red Bulls protest går igenom och om domarna delar ut någon bestraffning i incidenten mellan Sainz och Gasly.

Williams teamchef Jost Capito är sjuk i Covid-19 och inte på plats i Jeddah, men han mår under omständigheterna bra.

Det blir sex sprintlopp 2022. Enligt motorsporttotal handlar det om tävlingarna i Bahrain, Imola, Montreal, Spielberg, Zandvoort och Interlagos. Det skulle betyda att säsongen börjar med en sprinthelg i mars.

Tack för att du läste ända hit. Vi höra efter morondagens race igen.

 

Hamilton: Värsta anklagensen man kan göra

av Anna Andersson

Fajten mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton är knivskarp på banan.
Inför Saudiarabien Grand Prix 2021 är den är minst lika tuff vid sidan av.
– Jag såg att någon pratade om att fuska och det är den västa anklagelsen man kan göra, säger Lewis Hamilton.

Saudiarabien Grand Prix 2021
Kan Hamilton ta tredje segern i rad ? (TT)

Britten låg 19 poäng efter VM-ledaren Max Verstappen, men efter två raka vinster är det nu bara åtta poängs försprång för Red Bulls förare när två lopp återstår. Under de gånga veckorna har Mercedes diskats för att deras bakvinge inte höll sig inom reglerna och reglerna blivit förtydligats. Samtidigt som Mercedes teamchef Toto Wolff har påtalat att Mercedes håller sig inom reglerna har Red Bulls ledning pratat om protester och teamchef Christian Horner fört samtal med FIA.
– Toto älskar det spelet, jag tror att han retar de andra lite och det är en intressant liten duell som han har med Christian, säger Hamilton till The Sun.
– Det finns en respekt. Men det som är viktigt, jag såg någon prata om att fuska och det är den västa anklagelsen man kan göra.

Hamilton: Värsta anklagelsen

Han berättar att han har pratat med de personer som leder Mercedes tekniska avdelning för att ta reda på vilken lösning som teamet har gjort.
– Jag tror inte att vi har hittat något kryphål. De (Red Bull) gjorde det med sin vinge under början av säsongen, men regeln ändrades och nu är det mycket tuffare regler, säger Hamilton.
– Vår bil är stabil, men den fungerar inte överallt. Motorn har absolut sina problem, men nu har jag en ny motor. Den är fräsch och har bara kört ett enda lopp.
Verstappens motor är däremot äldre, men han kommer inte att göra något motorbyte. Under presskonferensen inför deltävlingen i Saudiarabien dementerade han de uppgifterna.
– När vi tar en ny motor har vi inte samma topp som Mercedes, ett motorbyte skulle inte ge oss så mycket, säger Verstappen.

Försöker vinna Saudiarabien Grand Prix 2021

Saudiarabien Grand Prix 2021
Avgörs VM med en kollission? (TT)

Han menar på att det inte blir något byte om det inte är så att Red Bull har problem med tillförlitligheten, men han tror att teamet slipper det.
– Jag är inte orolig, jag vet vad jag har i min motor. Normalt räcker det, förklarar Max Verstappen under presskonferensen.
– Jag ska försöka vinna loppet på söndag, men det viktigaste är att vi är först även efter finalen i Abu Dhabi.
Max Verstappen kan avgöra kampen om förar-VM, men Mercedes kan avgöra kampen om VM-titeln för konstruktörer. Dock är inte chansen speciellt stor för även om Mercedes vinner dubbelt får Red Bull inte ta mer än fyra poäng för att de regerande mästarna ska försvara titeln.
Vad som krävs för att Verstappen ska vinna på söndag kan du se här.

Snabba nyheter inför Saudiarabien Grand Prix 2021

Det här området i Saudiarabien har gått från att vara fyllt av sand till att bli en modern F11-bana på mindre än ett år. Här kan du se hur banan i Saudiarabien har vuxit fram.

Nu har vi äntligen fått se bilarna på banan för första gången och jag noterade ett radiomeddelande från Valtteri Bottas:

– Jädrans, den här banan är riktigt häftig.

27 kurvor, tre DRS-zoner och hastigheter upp till 3o0 km/tim. Lewis Hamilton var snabbast på den första träningen, före just Bottas och Max Verstappen, Red Bull. Resultat träning 1.

– Ju fler träningspass vi har, ju tydligare blir det att bilen är en viktig faktor, säger den förre F1-föraren Christian Klien till ServusTV.

– Därför tror jag att Mercedes har en fördel här. Toppfarten är väldigt, väldigt viktig och Red Bull måste verkligen försöka att hålla emot.

Under det andra passet var Ferraris Charles Leclerc med om en otäck olycka i kurva 22. Som tur är klarade han sig utan skador och kan fortsätta helgen som planerat.

Annars såg Mercedes starka ut, framförallt under longrunsen.

– Vi hade problem att hitta geppet i däcken, framförallt på de mjuka däcken,säger Mercedes tävlingsingenjör Andrew Shovlin till Sky.

– Men på de längre stinterna ser det bra ut, det visar att grunden finns där nu handlar det om finjusteringar och att få däcken i rätt fönster så att vi tar oss till Q3.

Resultat träning två hittar du här.

Det finns många fler fajter i VM än den om VM-titeln. Missa inte den mellan Valtteri Bottas och Sergio Perez om plats tre.
Sedan är det fortfarande liv i den mellan Ferrari och McLaren om plats tre i konstruktörs-VM och i den mellan Alpine och AlphaTauri om plats fem. Där behöver Pierre Gasly extremt mycket hjälp av Yuki Tsunoda om teamet ska kunna ta den där efterlängtade femteplatsen.

Williams F1 fortsätter att värva meriterade medarbetare. Efter Jost Capito och Francois-Xavier Demaison förstärks teamet med ytterligare en medarbetare med ett förflutet hos Volkswagen Motorsport. Nu anländer Sven Smeets. Under fem säsonger var Smeets teamchef för VW:s satsning i rally-VM, nu blir han sportdirektör hos Williams.

Från F1 till Indy

Mästaren i Formel E Nyck de Vries ska testa för IndyCar för Meyer-Shank på Sebring den 6 december. Även Stoffel Vandoorne testar för det amerikanska formelbilsmästerskapet, den tidigare F1-föraren testar för Felix Rosenqvists team McLaren SP.

Kimi Räikkönen har två F1-lopp kvar. Längtar han till säsongen är över?
– Jag ser fram emot det. Jag är glad över att det snart är över, säger han.
– Varför skulle jag bli känslosam över det? Det är varken tråkigt eller dåligt. Det är en bra grej.
Han är som han är Kimi. Kolla in klippet från gårdagens presskonferens:

Jag vet att många tidigare sett F1 på tyska RTL. Det går även denna helg.
Vill du ha koll på däck och tider? Här finns de.
Här är guiden inför helgens lopp.

Så blir Max Verstappen världsmästare i Saudiarabien

av Anna Andersson

Välkommen till Saudiarabien – och en helt ny stadsbana.

– Om Lewis har någon svagehet är det just stadsbanor, säger Red Bulls Helmut Marko.

Max Verstappen världsmästare i Saudiarabien (TT)
Hamilton eller Verstappen? (TT)

För tredje gången i år kommer F1 till en helt ny bana. Denna gång handlar det om en stadsbana och det ger Red Bull och Max Verstappen en fördel.

I alla fall enligt teamts motorsportkonsult.

– Det är en stadsbana och om Lewis har någon svaghet är det just stadsbanor. Han var inte med i toppeni Monaco och han slogs inte om någon seger i Baku. Jag hoppas att den trenden håller i sig, säger Marko till tyska RTL.

Den tyska TV-kanalen sänder loppet i helgen, vilket gör att det går att se kostnadsfritt i Sverige om rätt förutsättnignar finns (parabol, VPN).

– Vi går inför att vinna loppet och alla prognoser hit och dit om att detta är Mercedes bana, detta är Red Bulls, har ofta visat sig vara fel. Dagsformen måste stämma, allt måste stämma och då är det små detaljer som avgör, säger Marko.

– Redan i början av säsongen förberedde vi oss för att årets säsong ska avgöras i finalen i Abu Dhabi.

Fittipaldi: VM kan avgöras på söndag

Nu ska VM avgöras och det engagerar inte bara Mercedes och Red Bull, hela F1-depån, alla TV-kanaler och denna blogg. Det engagerar fans över hela världen och det engagerar tidigare världsmästare.

– Mästerskapet är otroligt jämnt i år, det är enorm  press på både Mercedes och Red Bull. Nu kan varje litet misstag bli avgörande och det är en av anledningarna till att sporten är fantatsisk. Det är allt en del av spänningen, säger Emerson Fittipaldi till Rekatochklart.com

– Jag ser verkligen fram emot Jeddah, ingen har koll på vilka inställingar de ska använda under det racet. Ingen har kört där tidigare och det blir väldigt spännande att se vilket team som har den bästa setupen när de kommer ut ur garaget. Tävlingen i Saudiarabieln kan avgöra VM.

Dubbel världsmästare med McLaren (TT)

Även Mika Häkkinen uttalar sig.

– Om F1 hade varit tennis hade jag sagt  ”Fördel Hamilton”, med tanke på de dominanta racen han levererade i Brasilien och  Katar, säger den dubble mästaren till Unibet.

– Han har en bil som gör att han verkligen kan fajtas om att försvara sin titeln.

En kamp mellan två team – för första gången sedan 2012

Detta är första gången sedan 2016 som VM lever när två lopp återstår. Då stod fajten mellan Hamilton och kollegan Nico Rosberg. Senast två team slogs om VM-titeln när två lopp återstod var 2012, då fajtades Sebastian Vettel, Red Bull och Fernando Alonso, Ferrari, om titeln. Det skiljde tio poäng mellan den ledande tysken och spanjoren när två omgångar återstod och Vettel vann till slut VM. Det var hans tredje titel.

I nuläget är det två förare som kan vinna VM-titeln 2021, men bara en av dem kan göra det på söndag. Nu ska ska du få svaret på frågan hur Max Verstappen blir världsmästare i Saudiarabien.

Han behöver vinna eller sluta tvåa – och Hamilton får inte i något scenario vara bättre än sexa.

Hur blir Max Verstappen världsmästare i Saudiarabien?

Max Verstappen världsmästare i Saudiarabien
Kan vinna VM redan på söndag (TT)

Det finns fyra olika scenarier som kan göra Max Verstappen till världsmästare i Saudiarabien. Samtliga innefattar att han slutar etta eller tvåa i söndagens race. Lewis Hamilton kan inte vinna titeln denhär helgen, men han kan däremot utjämna i VM-kampen.

Max Verstappen blir världsmästare i Saudiarabien om han…

vinner och tar det snabbaste varvet, samtidigt som Hamilton inte slutar bättre än  sexa.

vinner och Hamilton inte blir bättre än sjua.

slutar tvåa och tar det snabbaste varvet samtidigt som Hamilton inte är bättre än tia.

slutar tvåa och Hamilton inte tar någon poäng.

Max Verstappen jagar alltså sin första titel som senior, han har aldrig vunnit något mästerskap, medan Hamilton jagar sitt åttonde vilket skulle göra honom till den mest framgångsrika F1-föraren i historien.

Vill du ha guiden inför helgens race? Den hittar du här.

Här hittar du tider och däckval, men även Romain Grosjeans egna ord om kraschen för ett år sedan.

Torsdagens presskonferenser:

Klockan 15.30 i eftermiddag  startar dagens pressmaraton. Här är paren som pratar, alla i tur och ordning.

1. Lewis Hamilton/Sergio Perez
2. Valtteri Bottas/Max Verstappen
3. Fernando Alonso/Sebastian Vettel
4. Mick Schumacher/Nicholas Latifi
5. Pierre Gasly/Charles Leclerc
6. Carlos Sainz/Daniel Ricciardo
7. Kimi Räikkönen/Yuki Tsunoda
8. Antonio Giovinazzi/Nikita Masepin
9. Esteban Ocon/Lance Stroll
10. Lando Norris/George Russell

 

 

Uppgifter: Ny motor till Verstappen

av Anna Andersson

Lewis Hamilton tog en ny motor i Brasilien och överraskade alla när han vann racet.
Testar Max Verstappen samma taktik i Saudiarabien GP i F1?
Det uppger motorsport.com

Det återstår två lopp av VM-säsongen i Formel 1 2021 och det är jämnt. I förar-VM skiljer det åtta poäng mellan ledande Max Verstappen och jagande Lewis Hamilton. I konstruktörsmästerskapet har Mercedes en fördel på fem poäng.

Saudiaraien GP i F1
Ny motor? (TT)

Här är hela VM-tabellen.
Max Verstappen gjorde sitt senaste motorbyte i Ryssland tidigare i höst och Red Bull har hela tiden påtalat att de har gjort alla sina byten.

Men nu skriver italienska motorsport.com att motorleverantören Honda är intresserade av att ge Verstappen en ny förbränningsmotor till helgens tävling i Saudiarabien.
Det skulle betyda fem platsers nedflyttning i starten av Saudiarabiens GP i F1.
Just nu är det hela ett rykte, men vi ska givetvis hålla koll på det.

Verstappen har fördel – Hamilton momentum

Situationen inför de avslutande två deltävlingarna är väldigt spänd. Det är Verstappen som har poängförsprånget, men det är Hamilton, som tack vare två raka segrar och en motor som bara gått ett enda lopp, har ett momentum. Red Bull har ägnat de två senaste helgerna åt att minimera skadorna, blir du världsmästare på det?

Nej, det räcker inte.

Verstappen kan avgöra i Saudiarabien på söndag, men fortsätter han på den inslagna trenden får vi ett avgörande i Abu Dhabi kommande helg och då måste han leverera. Verstappen måste slå Hamilton för att vinna titeln och frågan är om Red Bull väljer att lita på det material man har eller satsar allt på ett kort?

Den här säsongen har svängt så många gånger att den kan svänga lite till.

– Hamiltons motor har nu kört 40 mil, vi tror inte att den raketen har lika mycket fart i sig som den hade i Brasilien, säger Red Bulls Dr Helmut Marko till De Telegraaf.

Vi får se. Jag längtar till söndag.

Guide Saudiarabien GP i F1

Detta är tredje gången i år som F1-förarna besöker en ny bana, efter Nederländerna och Qatar väntar nu Saudiarabien. Normalt sett får ni alltid en guide till helgens tävling under onsdagen. Det får ni i dag också, men eftersom det är en ny banan finns inte så mycket statistik.
Det finns inte heller några vettiga onboardbilder, men här får ni en känsla.

– Banan kommer att bli något speciellt säger banans designer Carsten Tilke till Formula1.com.
Han är son till den klassiska F1-desginern Hermann Tilke som också varit med och arbetat på projektet. Båda två är med på bilden ovan.
– Detta blir ett ultrasnabbt Monaco, säger Hermann Tilke till RTL.
– De är ingen riktig stadsbana, banan ligger visserligen i staden men allt är helt nybyggt, precis som på en vanlig racerbana. Egentligen är det en gammal motorcykelbana och det finns en lång raka på ungefär 1,1 km, och därefter flyter kurvorna i varandra.
Han räknar med att förarna framförallt måste hålla koll på däcken, då han räknar med ett stort slitage.
– Vi får se hur det går att köra om, men jag tror att det blir ett spännande lopp.

Jeddah Street Circuitit

Tider – läser du här.
Längd: 6174 meter
Varv: 50
Distans: 308,45 km
Medelhastighet: 252 km/timmen
Banan körs motsols
Kurvor: 16 vänster, 11 höger.
Däck: C2, C3 och C4.
Mer om däcken och Pirellis tankar läser du här.
Debut: 2021

Snabba nyheter

Michael Andretti erkänner att han var 48 timmar fårn att köpa ett F1-team.

– Det är en väldigt stor besvikelse att vi inte fick i hop dealen, säger han till racer.

Jost Capito är numera chef hos Williams F1. Tidigare var han chef för VW motorsport och han kommer med en intressant kommentar:

– Volkswagen hade inte slösat bort tid på Formel 1 om de inte hade varit intresserade.

Än så länge ryktas det om att Audi eller Porsche kommer till F1 efter 2026, men ingenting är bekräftat.

Cyril Abiteboul har fått sin tatuering.  Dealen var ju att om Daniel Ricciardo körde upp en Renault på en pallplats skulle den dåvarande teamchefen lägga sig under nålen.

Nu är löftet infriat. Du kan följa med genom hela processen.

Romain Grosjean: Jag var fem kanske, tio sekunder från att dö

av Anna Andersson

För ett år sedan tappade Romain Grosjean kontrollen över bilen i Bahrain.
Den förvandlades till ett eldklot.
– Jag var fem, kanske tio sekunder från att dö, erkänner han.
– Mina händer brann och normalt sett tar du bort händerna när du rör vid någonting som är hett, men jag höll kvar mina händer i elden eftersom det var det enda sättet för mig att ta mig ut.

 

Romain Grosjean
Kraschen i Bahrain 2020 (TT)

Romain Grosjean lämnade Formel 1 efter en av de värsta krascherna i F1-sportens historia. Han tappade kontrollen över sin bil efter en incident i starten av Bahrain GP. Krafterna nådde upp till 63 G när han slog i barriären och han bil förvandlades till ett eldklot. I 27 sekunder satt han fast i den brinnande bilen och visste inte hur han skulle ta sig ut.
Nu berättar han för den tidigare världsmästaren Nico Rosberg om den fruktansvärda upplevelsen.

– Jag var inte rädd. När jag går i Kvyat tar det sex tiondelar innan jag kraschar och jag inser inte att jag ska krascha. Jag märkte inte att det var 63 G. Det är mycket, men jag var redo att hoppa ur bilen.

Barnen gav energi

Det gick inte. Han satt fast i den brinnande bilen. Lågorna slog omkring honom och det var omöjligt för någon från utsidan att ta sig in.

– Det var ett nattrace så jag visste inte om jag var upp och ner eller inte. Jag såg ingenting. Sedan insåg jag att det brann och jag försökte hoppa ut, men jag satt fast, berättar han i intervjun på Youtube.
– Min fot satt fast och jag drog så hårt i mitt ben att min ankel kunde ha stannat kvar i bilen. Jag hade inte brytt mig. Jag ville bara ut ur bilen. Vid ett tillfälle trodde jag att det var det. Att det var min dag, att spelet var slut. Jag var fem, kanske tio sekunder från att dö. Jag tänkte på mina barn och på att jag inte kan lämna dem utan sin pappa. Då hittade jag den sista energin för att ta mig ur bilen.

Romain Grosjean – varje sekund är en bonus

Romain Grosjean
Den skadade vänstra handen (TT)

Nico Rosberg frågar om han var rädd:
– Under den tiden har du inte tid att vara rädd. Vid ett tillfälle accepterade jag nästan att vara död och det är något jag måste jobba med tillsammans med min psykolog. För hur man kan acceptera det? Att vara död? Folk säger att du ser hela ditt liv i repris, men jag såg ingenting sådant.

– Jag såg lugnet, kroppen som slappnar av och det är en väldigt märklig känsla. Det är ingen väg jag önskar att någon ska gå, men det gör dig hundra, tusen gånger starkare.

 

Romain Grosjean från F1 till IndyCar

I dag tävlar Romain Grosjean i IndyCar, men han har fortfarande stora problem med sin vänstra hand. Den har han opererat flera gånger, den tål inte kyla och får inte heller ta emot något solljus de kommande två åren. Därför bär han alltid handskar eller en tjock solkräm.
Samtidigt har han ont, dygnet runt och måste göra sjukgymnastövningar flera gånger i timmen för att behålla rörligheten i handen.
– Det är som om jag har haft en andra födelsedag, varje sekund jag lever är en bonus, säger han.

Du kan se hela den 45 minuter långa intervjun här ovan.

Han pratar också om IndyCar och om de tidigare delar av sin F1- karriär, om Fernando Alonso och om Kimi Räikkönen. Missa inte heller den sista delen där de sitter och snicksnackar på franska om IndyCar kontra F1. Så härlig stämning mellan två polare.

 

Saudiarabien Grand Prix

Nu lite information om helgens deltävling i Saudiarabien. Här är alla tider:

Fredag 3.12
Träning 1 kl 13.30
Träning 2 kl 17.00
Lördag 4.12:
Träning 3 kl 14.00
Kval kl 17.00
Söndag 5.12:
Saudiarabien GP kl 18.30

Du kan läsa mer om Red Bulls stora förhoppningar inför helgen här.

Däckval

Pirelli tar med sig den mellersta gummiblandningen till Jeddah, C2, C4 ich C4. För andra gången på lika många lopp ställs F1 inför en ny bana, men Pirelli gör ett helt annat däckval.

Det finns väldigt lite data, men de simuleringar som gjorts visar att de mellersta gummiblandningarna är det bästa valet för den här banan som både är snabb och har flera kurvor som följer i varandra. Banan är den längsta stadsbanan i kalendern och har 27 kurvor. Den mest krävande är, kurva 13, en vänsterkurva som har en bakning på 12 grader.
Detta är återigen ett nattrace, start klockan 20.30 lokal tid, vilket gör att temperaturen sjunker jämfört med FP1 och FP3 som hålls innan solnedgången. FP3 och kvalet hålls däremot efter solnedgången och bör vara representativa.

– Jeddah är troligen det största frågetecknet i år, banan stod klar alldeles nyligen och det gör att vi bara kan lite på de simuleringar som F1 och teamen har gjort, säger Pirellis Mario Isola.

– Banan ser ut att vara väldigt olik allt annat, med hög fart och snabba kurvor och det påverkar däcken. Jeddah har fler kurvor än någon annan bana under året.

I morgon får du en guide till banan och också banarkitekten Herman Tilkes tankar om sin nya skapelse.
Vi hörs då!

Sida 1 av 297
  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB