Red Bulls krav inför Portugal Grand Prix i Formel 1

av Anna Andersson

Inför Portugal Grand Prix i Formel 1 lägger Red Bulls Helmut Marko pressen på Alexander Albon. Thailändaren måste kunna matcha Max Verstappen – om han vill stanna i teamet. Lyckas han inte med byts han ut. Mot en förare som i dag inte finns inom Red Bulls familj.

Portugal Grand Prix i Formel 1
Oro kring framtiden (TT)

–Renault, McLaren och Racing Point fortsätter att byta platser och ta poäng från varandra, vår andraplats i mästerskapet är inte hotad. Därför så tycker jag inte att det är nödvändigt för oss att ta tag i det i år, säger motorsportkonsluenten Helmut Marko enlgit Sky.

– Men det är klart att vi behöver vara betydligt jämnare nästa år om vi vill utmana i kampen om VM-titeln. Det Albon saknar är jämnheten.

Därför behöver Alexander Albon  nu visa att han är betydligt jämnare, har en högre lägsta nivå och att han kan köra hem poäng åt teamet.

Annars så kommer Red Bull att hitta en annan lösning.

– Om Albon inte uppfyller våra förväntnignar måste vi titta utanför vårt förarprogram, säegr Marko och påpekar att det finns två alternativ:

– Antingen Hülkenberg eller Perez.

Kvalet till Portugal Grand Prix i Formel 1

I kvalet till Portugal Grand Prix i Formel 1 var det Lewis Hamilton som var snabbast. Han valde en annan taktik än Valtteri Bottas och tog sig förbi i det allra sista försöket. Bottas var besviken över att han valde att köra ett snabbt varv medan Hamilton körde tre.

–Vi valde mediumdäcken eftersom de kändes bättre, och vi  diskuterade om vi skulle köra ett varv eller två. Jag valde ett varv med mindre bränsle ombord, Lewis valde att köra fler. Jag borde också ha gjort det, sa Bottas.

Mer om kvalet läser du här.  Där finns också startuppställningen.

Notera att Hamilton, Bottas och Charles Leclerc (plats fyra) startar på mediumdäcken, Verstappen (plats tre) däremot på soft.

Miss av Ricciardo

Daniel Ricciardo tog en pallplats senast, men i Portugal så gjorde han en miss i kurva elva och körde av i Q2. Trots det tog han sig vidare till Q3, men där kunde han inte köra någonting efter missen i Q2. Han har nu 11-1 på Ocon i kvalstatistiken, undrar hur mycket det ligger i ryktet att Pierre Gasly är på gång till Renault?

Notera också att domarna kommer att undersöka en incident mellan Pierre Gasly och Sergio Perez efter kvalet. Det kan påverka startuppställningen.

Återigen var varken Haas eller Alfa Romeo tillräckligt snabba för att ta sig vidare till Q2. En besvikelse, enligt Kimi Räikkönen. Inte heller Williams Nicholas Lafiti tog sig vidare, han startar från sista ruta i morgon.

Lite kul kuriosa, Williams bil med nummer sex har vunnit de två senaste deltävlingarna som avgjorts i Portugal. Det är rätt höga odds på att Lafiti fixar det i år…

Avslutning i IndyCar

Missa inte att det är avslutning i IndyCar denna helg också. I St Petersburg.

Här är tiderna som gäller

Lördag 24 oktober
Fri träning: 16.55-18.25
Kval: 
21.05-22.20

Söndag 25 oktober
Warm-up: 
15.40-16.10
Race (100 varv):
 19.20

 

 

 

Brand, krasch och rykten inför Portugal Grand Prix

av Anna Andersson

Är Sergio Perez på väg till Williams? Det är den senaste stora snackisen inför Portugal Grad Prix.

Ryktet har snurrat i ett par dagar, vem som medvetet satt det i rullning är lite oklart – men det dementeras inte av Williams.

Och det är den detaljen som slänger in ny ved i brasan.

Portugal Grand Prix
Till Williams? (TT)

– Jag säger ingenting om våra förare. De gör ett utomordentligt arbete, men det finns många spekulationer och jag vill inte strö på ännu mer, säger teamchef Simon Roberts när han möter media inför Portugal Grand Prix.

– Någon kommer att skapa någonting av det jag säger. Vi är nöjda, låt oss se vad som händer på marknaden. Jag vill inte prata om det.

Han fick frågan om han inte skulle ta död på ryktena med en tydlig dementi och svarar:

– Troligen, men vi vill inte säga något. Inte någon riktning. Vi vill fokusera på tävlingshelgen. Vi har inga nyheter.

Både Nicholas Latifi och Georg Russel bekräftades av Williams tidigare i år, men sedan dess har teamet en ny ägare i Dorilton Capital och en ny ledning.

Vad säger Perez då? När han pratade med Sky sa han att läget ser ”bra ut” inför 2021.

Förare till 2021

När vi ändå är inne på förare för 2021 så påminner jag om att Haas inte förlänger avtalen med någon av  sina förare. Där sägs det att ryssen Nikita Mazepin  har en plats klar och han har en mycket stark ekonomisk backningen av sin far.

Portugal Grand Prix
Kevin i IndyCar? (TT)

AlphaTauri lär med största sannorlikhet avsluta samarbetet med Daniil Kvyat och testa Yuki Tsonoda till nästa år. Även hos Alfa Romeo är det diskussion om förarna och Mick Schumacher nämns både i samband med Alfa Romeo  och med Haas. Han tillhör Ferraris förarakademi och leder dessutom GP2.

I detta sammanhang kan jag också nämna att FIA har planer på att göra vissa undantag sänka det antal poäng som krävs för en superlicens till nästa år. Det gör att 30 poäng kan räcka för att ta sig till F1 om föraren visar ”outstanding driving ability in single-seater cars to be able to apply under this new regulation”.

Tidigare har det krävts 40 poäng.

Portugal Grand Prix – träningarna i korthet

Vi kan konstatera att Mercedes vet hur man ställer in en bil, även om teamet inte har kört på banan tidigare. Info om banan hittar du här.

På den första träningen var det Valtteri Bottas som toppade, före Lewis Hamilton. Intressant att notera att Mercedes körde utan sitt DAS-system för att testa inför 2021, Ferrari testade ett nytt golv till 2021 och Red Bull arbetade med den främre hjulupphängningen. McLaren fortsatte att arbeta med sina uppdateringar, men beskrev det som två steg bakåt och ett framåt.

Under det andra passet var det två röda flaggor och även om Bottas återigen hade den snabbaste tiden  var det bara sju förare som klarade 107-procentstiden. Därför är det inte  mycket att lägga på minnet.

Passet avbröts efter det brann det ur Pierre Gaslys bil. Tufft arbete för AlphaTauri för återstår inför morgondagen. Kan motorn och växellådan ha klarat den eldsvådan?

Det finns en risk för att Gasly behöver ny delar till kval och race och det skulle även göra att han flyttas tillbaka i startuppställningen.

När passet startade igen körde Max Verstappen och Lance Stroll in i varandra.

– Är karln blind? Vad i helvete är det för fel på honom? Vilken idiot, dundrade Verstappen.

Strolls chef, Ottmar Szafbauer är däremot av en annan åsikt och säger till Sky att Verstappen inte såg att Stroll komma eftersom denne var på ett snabbt varv och att holländaren missuppfattade situationen.

Vi får se om domarna säger något om det senare.

Missade du träningarna, men vill ha lite koll inför helgen?

Kolla Mercedes video från simulatorn:

 

 

Snacket inför Portugal GP i Formel 1 – Schumacher till Haas?

av Anna Andersson

Det är debut för Portugal GP i Formel 1 år 2020.

I går berättade jag endel om vilka tider som gäller, däckvalen och väderförhållandena. I dag kommer en guide.

Portugal GP i Formel 1
Haas 2021?

Men den är så pass kort, eftersom F1 inte har kört på banan tidigare, att jag istället går in det som det snackas om i F1 just nu.

Nämligen Mick Schumacher.

Enligt danska Ekstrabladet kommer varken Kevin Magnussen eller Romain Grosjean fortsätta i teamet och där pratas det om att Mick Schumacher ska få chansen. Teamet vill vara väl förberedda för 2022 och sägs då vilja starta de förberedelserna med att vänja förarna vid teamet redan nästa år.

I Italien pratas det samtidigt om att Alfa Romeo kommer att behålla båda sina förare, så väl Kimi Räikkönen  som Antonio Giovanazzi, nästa år. Den sistnämnde är Ferraris förare, men det känns inte som om det är resultaten som skulle ge honom en chans till utan i så fall någonting annat.

Stroll tillbaka i Portugal GP i Formel 1

Lance Stroll saknades i Tyskland, Nico Hülkenberg fick hoppa in i Racing Point. Under helgen hette det att Stroll inte mådde bra, han testade negativt för COVID-19 men var sjuk. Han har nu själv berättat på sociala medier att han testades positivt för corona på måndagen efter deltävlingen i Tyskland. Han har tillfrisknat sedan dess, han har även testats negativt och kommer att köra helgens deltävling.

Därmed har Racing Points båda förare testats positivt för viruset under säsongen.

Portugal GP  i Formel 1

Autodromo Internacional do Algarve

Längd:  4,635 km. Tävlingen avgörs under 66 varv, medsols.

Tider:

Antal kurvor: 15.

Vänster: 6

Höger: 9

Däck:

Publik: Ja, det skulle vara tillåtet med 50 000 åskådare per dag, den siffran har reducerats till 27 000 åskådare per dag.

Kimi, Kimi, Kimi

Det finns många Kimifans runt om i Sverige och i dag får alla fira lite extra. Den 21 oktober är det 13 år sedan han vann sin VM-titel med Ferrari, vilket också är den senaste VM-titeln som Ferrari har vunnit.

I dag är det också tre år sedan han tog sin senaste seger i F1. Han avslutade en serie på 2044 dagar i F1 utan seger med en vinst för Ferrari i Austin, Texas. Hans 21:a seger är också hans senaste.

Raceweek – Portugal GP i F1

av Anna Andersson

För första gången sedan 1996 är F1 tillbaka i Portugal. Vi säger välkomna till Portugal GP i F1. En bergochdalbana i Algarve.

Portugal GP i F1
Lyckas Hamilton även i Portugal?

Det är en modern bana, men med en känsla av gammal hederlig racingbana. En bana som egentligen ingen inom F1 vet vad de kan förvänta sig av.

– För första gången i F1:s historia går vi nu in i två racehelger med två nya banor under F1:s hybridera. Vi börjar i Portimao där vi har kört super GT och superbike, så vi har en känsla av vad vi kan vänta oss, säger Pirellis Mario Isola.

– Det är en spektakulär bana och vi vet att förarna älskar att tävla här. Det är en bana som är krävande för däcken och vi kan vänta oss varma väderförhållanden, därför har vi tagit med de tre hårdaste gummiblandningarna.

Under det andra träningspasset ska förarna testa de nya däcken för nästa säsong. Det handlar om ett blindtest som varar i 30 minuter.

 

 

Portugal GP i F1 – tiderna för helgen:

Fredag:

Träning 1 kl 12.00

Träning 2 kl 16.00

Lördag:

Träning 3 kl 12.00

Kval kl 15.00

Söndag: Portugal GP i F1. Start kl 14.10.

 

Väderprognos inför Portugal GP i F1

På förhand har det pratats om varma vindar och sol i södra Portugal den här helgen, men väderprognosen säger något helt annat. Under fredagens eftermiddag är det en stor risk för regn och 21 grader. Blir det en repris av förra veckans fredag på Nürburgring?

Under lördagen lovar prognosen växlande molnighet och uppehåll, men under söndagen väntas temperaturen återigen landa kring 21 grader och risken för regn ligger på runt 40 procent när det är dags för race.

Nicos framtid?

Nico Hülkenberg har nu hoppat in i Racing Point vid tre tillfällen den här säsongen, men han har ingen plats för 2021. Det ryktas bland annat om Haas, men Günther Steiner har inte pratat med tysken:

– Inte de senaste   veckorna, säger han till sport1.de.

– Vi som team måste veta vad vi vill innan vi pratar med folk. Nico är respekterad i F1 och vi vet vad han kan, men vi tittar på vad som är bäst för oss. Vi förhandlar inte med folk utan att veta vad vi vill. Jag tycker att det är oärligt att snacka med folk och sedan bara släppa dem.

Enligt danska Ektrabladet är dock varken Kevin Magnussen eller Romain Grosjean aktuell som förare i teamet nästa år. Jag hade gärna sett Kevin i IndyCar, vad tycker du?

En annan kul grej, Tina Thörner har en ny satsning. Du kan tävla i smart bilkörning mot henne, Johan Kristoffersson, Oliver Solberg, Pontus Tidemand och Kevin Hansen.

Du kan läsa mer om satsningen här.

Eller här.

 

Rykten kring Felix Rosenqvist och 2021

av Anna Andersson

Under dagen har ett rykte kring Felix Rosenqvist och 2021 surrat en hel del. Det handlar om IndyCar och om svenskens framtid.

Hans kontrakt med Chip Ganassi Racing-Honda går ut efter säsongen och till nästa år kommer  NASCAR-legendaren Jimmy Johnson ska ansluta till teamet. Då kan det bli tufft för svensken att få behålla sin plats.

Felix Rosenqvist och 2021
Nytt team 2021? (Felix Racing)

Istället skriver bland annat motorsport.com och motorsporttotal.com att 29-åringen från Värnamo lämnar Ganassi för Arrow McLaren SP-Chevrolet.

Teamet, som har avslutat samarbetet med rookien Oliver Askew, letar efter en teamkopllega till Pat O´Ward.

Felix Rosenqvist och 2021

F1-bloggen har under dagen sökt Felix Rosenqvist, men utan att nå varken honom eller hans manager.

Rosenqvist har tävlat i IndyCar, för Chip Ganassi Racing under två säsonger. I fjol var han bäste nykomling i mästerskapet och i år vann han sitt första lopp för teamet. Han debuterade för teamet på gatorna i St Petersburg förra året och om ryktena nu stämmer kommer han att avsluta sin karriär i teamet på samma bana när IndyCar kör sin sista tävling om lite mer än en vecka.

För Marcus Ericsson verkar det däremot som om det lir en förlängning i bil nummer #8, i alla fall om man ska lyssna på det snacket som når oss från andra sidan Atlanten.

F1 – Alonso och Red Bull

Ibland blir det tajt med bloggar. Detta är dagens andra. Tidigare skrev jag om Fernando Alonsos första varv i en Renault. Det är två år sedan han lämnade F1, men nu har han testat igen.

Jag skrev också om Red Bulls senaste framtidsnamn på förarsidan och deras tankar kring motorvalet efter 2021. Mer läser du här.

Comeback i F1 för Fernando Alonso – första varven med Renault

av Anna Andersson

Nu är det dags för comeback i F1 för Fernando Alonso. För första gången på två år har han återvänt bakom ratten på en F1:a. Han körde en filmdag på Circuit de Catalunya utanför Barcelona, 21 varv och 10 mil, vilket är inom FIA:s regler.

Comeback i F1 för Fernando Alonso
Fernando Alonso gör comeback (Renault)

Han körde samma bil som Daniel Ricciardo körde när han tog den historiska pallplatsen på Nürburgring förra veckan.

– Det känns fantastiskt att få köra de här bilarna igen efter två års frånvaro. Känna farten och hur allt kommer så snabbt, kurva efter kurva. Känslan av att bromsa och allt annat som en F1:s erbjuder. Det kändes fint att få göra det igen, säger han.

– Bilen var en härlig överraskning. Vi visste att bilen är bra, det har vi sett i de senaste loppen och jag kände potentialen i den. Senast som jag körde en motor från Renault var 2018 och jag känner att den här motorn är ett steg framåt. Det är väldigt viktigt. Allt kändes riktigt bra.  Jag kunde dock inte ta ut max i bilen eftersom jag inte är helt i form än, men jag är väldigt nöjd.

Fernando Alonso gör comeback i F1 2021, men då kommer teamet inte att heta Renault F1 utan AlpineF1.

Comeback i F1 för Fernando Alonso- debut för Tsunoda

Även Red Bull är i testtagen, deras juniorförare Yuki Tsunoda kommer att få testa en äldre F1:s på Imola den 4 november. Han kommer att köra STR13, en bil från Toro Rosso, det bekräftar AlphaTauri.

Japanen är en av kandidaterna till Red Bulls systerteam AlphaTauri 2021 och det finns teamchefer som anser att han är en större talang än Mick Schumacher.

– Han är riktigt bra, säger hans nuvarande teamchef Trevor Carlin till Reuters.

– Jag tror att Yuki är den snabbaste föraren. Tyvärr har han brutit för många lopp och varit inblandade i ett par incidenter och det har kostat honom placeringar i mästerskapet.

Tsunoda ligger nu trea i Formel 2, leder gör Mick Schumacher. Tysken skulle ha kört F1 på Nürburgring förra veckan, men samtliga pass under fredagen regnade bort. Därmed får han vänta på sin debut, det får även Callum Illot som skulle ha kört för Haas.

Red Bulls framtid utan Honda

Red Bull har pratat med Mercedes, med Renault och med Ferrari om möjligheterna för ett motorsamarbete. Nu presenterar dock Helmut Marko ett fjärde alternativ.

En egen motor som är byggt på Hondas teknologi.

– Om samtalen med Honda är positiva skulle vi ta över de rättigheter som är nödvändiga och sedan ta över arbetet till vår fabrik i Milton Keys, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till tyska Sport1.

Han är dock tydlig med att en förutsättning för det är att FIA fryser motorreglementet senast till det första loppet år 2022.

– Vi klarar inte av att vidareutveckla motorerna, varken tekniskt eller finansiellt, förklarar han.

 

Nico Hülkenberg kör F1 – tävlar i Tyskland

av Anna Andersson

Nico Hülkenberg kör F1 i helgen. Han ersätter Lance Stroll hos Racing Point under tävlingen i Tyskland, GP Eifel.

Under fredagen körde F1 inte något av träningspassen eftersom vädret var för dåligt och under lördagens första pass (det som skulle ha varit det tredje) saknades Lance Stroll.

nico hülkenberg kör F1
Comeback – igen (TT)

– Han mådde inte helt bra i morse och teamet tog beslutet att han står över helgens deltävling, förklarar Racing Point i ett pressmeddelande.

Nico Hülkenberg kör F1

Stroll ersattes av Nico Hülkenberg som fick hoppa in direkt i kvalet.

– Klockan 11 satt jag och drack kaffe i Köln med en kompis när Ottmar ringde, så jag kastade mig i bilen och körde 90 minuter hit, förklarar Hulken för VSport.

– Jag hade inte tid att tänka utan fick göra det som jag kan bäst och göra det bästa av situationen.

Utan att ens ha kört ett installationsvarv.

Det  gick som förväntat inget vidare, utan han körde in på plats 20. Det handlade till slut om ungefär en halv sekund och det visar på hur oerhört viktigt det är för förarna att använda sig av träningarna, framförallt på en bana där teamet inte har kört tidigare eftersom de saknar data. Med tanke på förutsättningarna var det en bra prestation av tysken och vi får se vad han kan göra i morgondagens race.

För Racing Point var det viktigt att sätta in en reserv eftersom en förare som inte kör kvalet inte heller får köra racet. Teamet är fyra i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet, fem poäng före Renault .

Hulken körde för teamet Racing Point tidigare i år. Då ersatte han Sergio Perez som missade två tävlingshelger eftersom han var sjuk i COVID-19. Det senaste tillfället var under den tävlingen på Silverstone i Storbritannien i somras.

Snabba nyheter från GP Eifel

För övrigt kör Kimi sitt 323:e lopp i morgon och även om folk tycker att han borde lägga av så är han kvar. Mer om det läser du här.

Valtteri Bottas visade samma fina form som i Ryssland senast då han vann trots startplats tre. Han körde in påå pole position och har ett bra utgångsläge för att ta ytterligare poäng på Lewis Hamilton i kampen om VM.

–Det är en så härlig känsla när man tar det på sista varvet och sista chansen. Det var dock lite svårt att bara köra träningspass innan kvalet. Det var knepigt att få däcken att fungera, säger Bottas.

Lewis Hamilton startar från ruta två, medan Max Verstappen startar sin Red Bull från ruta tre och han är lite orolig inför morgondagen.

– När det är så kallt och du har understyrt så äts gummit däck upp. Jag är ändå lite besviken, trots att jag var trea, säger han efter kvalet.

– Det ska bli kallare i morgon. Det blir spännande hur däcken klarar av den förändringen under morgondagen.

Hela startuppställningen har du här.

Vi kan notera att Antonio Giovanazzi  gick vidare till Q2 för första gången i år, han slog Kimi den här gången.

Vi kan också konstatera att Sebastian Vettel hade möjligheten till en plats i topp tio, men försvann ut ur den gruppen när kollegan Charles Lecerc körde sitt sista försök. Leclerc körde sedan in på plats fyra och gjorde ett mycket bra kval. Det skiljde en halv sekund mellan Ferraris förare i Q2 och Leclerc har nu 9-2 på Vettel i år.

Kimi och Mick 2021?

Det senaste snacket kring helgens F1 läser du i F1-bloggen. Det handlar bland annat om om Red Bulls motorval och Mick Schumacher. Enligt Alfa Romeo kommer man ta ett beslut om vilka förare som kör för teamet 2021 inom ett par veckor. Beslutet ska fattas i oktober. Nästa möjlighet att köra en fredagsträning lär dyka upp i Abu Dhabi, i samband med säsongsfinalen.

För övrigt har du väl inte missat texten om svenska Milla, 12, som är i Frankrike, på Paul Ricard. Hon testar för ”FIA Girls on Track: Rising Stars” vars målsättning är att hitta framtidens kvinnliga racerförare för att en dag återigen ha en kvinna i Formel 1.

Det kan ge en plats hos Ferrari i deras förarakademi. Ytterligare en svenska, 15-åriga Astrid Almlöf finns på plats i Frankrike.

Regnet stoppade Mick i Eifel Grand Prix

av Anna Andersson

Mick Schuamcher skulle ha debuterat i F1 udner fredagens tärning inför Eifel Grand Prix.

Så blev det inte. Hela fredagen regnade bort. Det var regn och dålig sikt under både den första och den andra träningen vilket gjorde att ingen av förarna kunde köra.

Eifel Grand Prix
Mick Schumacher (TT)

För Mick Schumacher betyder det med största sannolikhet att han inte får någon chans att köra F1 innan säsongsavslutningen i Abu Dhabi. Det var i alla fall det som Mattia Binotto sa när han pratade med media i Tyskland.

Inför resten av helgen ser väderprognosen bättre ut. I morgon lördag väntas uppehåll och för söndagen finns det en risk för regn, men den ligger i nuläget kring 20 procent klockan 14.10 när loppet ska starta.

Men Nürburgring befinner sig i Eifelbergen och det finns en stor risk för att väderförhållandena förändras väldigt snabbt i det området.

Kimi historisk i Eifel Grand Prix

Finländaren kör sitt 323:e F1-lopp i helgen. Så många har ingen annan förare kört. Han passserar därmed Rubens Barrichello, som bland annat tävlade för Ferrari, Honda och Brawn.

Men vad hände framöver?

– Ingenting är bestämt än, säger Kimi under presskonferensen, samtidigt påpekar han att det pågår samtal.

– Men i slutändan är det mitt beslut.

Det pratas mycket om att Kimi Räikkönen och Mick Schuamcher skulle göra ett mycket bra par framöver.

Framtidens motorleverantör?

Eftersom det inte var någon körning på banan så kan vi prata om det som händer vid sidan av. Bland annat pratas det mycket om Red Bulls  (och AlphaTauris) framtida motorleverantör. Mercedes teamchef Toto Wolff utesluter att hans team kommer att leverera några motorer till Red Bull.

– Det har flera orsaker, citeras han av motorsporttotal.

– Men den främsta är att vi förser fyra team, inklusive oss själva, med motorer. Vi har nästan nått den punkten då vi inte har kapacitet att ta fram motorer för alla.

Ferraris Mattia Binotto påtalar att  man inte hunnit fundera över saken:

– Det är något vi måste tänka på, men vi har inte tagit något beslut.

Renault skulle ha möjligheten att leverera motorer, men frågan är väl om det är Red Bulls första val med tanke på den historia som de båda har haft under åren. Honda lämnar sitt uppdrag som motorleverantör till 2022, däremot hävdar i alla fall Max Verstappen att Honda verkar ha en lovande motor till 2021.

För övrigt kan du se F1 gratis i helgen. Mer om det läser du här.

Här kan du läsa om Milla, 12, som tävlar för en plats hos Ferrari under den kommande veckan.

Se F1 GRATIS – unik satsning inför Formel 1 på Nürburgring

av Anna Andersson

Brukar du ha svårt att se F1 eftersom du inte har någon betalkanal? I helgen är det inte det minsta krångligt. Formel 1 på Nürburgring, Eifel GP, sänds gratis på F1:s egen kanal på Youtube. Länken har du här.

För första gången sänds hela tävlingshelgen gratis på nätet, den sänds i sju europeiska länder, bland annat i Sverige och Norge. Kommentatorerna talar tyska, nederländska och franska. De nordiska tittarna kan se det med engelsk grafik.

Formel 1 på Nürburgring
Se F1 gratis på YouTube (Formula 1)

För att vara extra tydlig med vad som gäller  får du en guide och helgens tider – notera att loppet körs redan klockan 14.10. Inte en timme senare som är brukligt när sporten tävlar i Europa.

Så i helgen missar  du varken comebacken på Nürburgring eller Mick Schumachers debut.

Tiderna för Formel 1 på Nürburgring

Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag
Race kl 14.10

Formel 1 på Nürburgring

Kort fakta om det klassiska banan
Varvlängd: 5,148 km
Tävlingsdistans: 60 varv
Kurvor: 9 höger, 6 vänster.

Avstånd till första kurvan: ca 500 m.
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 3
Längsta passage med full gas: ca 10,5 sek.
Vinnande strategi 2013: 3 depåstopp. De flesta valde dock två depåstopp.

Formel 1 på Nürburgring
Hamilton hade pole 2013, under hans första säsong med Mercedes (TT)

Seger från högsta startposition: Johnny Herbert, 1999, startplats 14.

Första segrare: 1951: Alberto Ascari, Ferrari, från pole position.

Segrar från pole psoition; 15

Resultat och statistik

Kvalet 2013 – topp 8:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Red Bull
3. Mark Webber, Red Bull
4. Kimi Räikkönen, Lotus
5. Romain Grosjean, Lotus
6. Daniel Ricciardo, Toro Rosso
7. Felipe Massa, Ferrari
8. Fernando Alonso, Ferrari

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:14.960 (Michael Schumacher, Ferrari, 2001)
2013: 1:29.398 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2011: 1:30.079 (Mark Webber, Red Bull)
2009: 1:32.230 (Mark Webber, Red Bull)
2007: 1:31.450 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2006: 1:29.819 (Fernando Alonso, Renault)

Flest poles:

Jim Clark (4)
Jacky Ickx (3)
Alberto Ascari (3)
Juan Manuel Fangio (3)
Michael Schumacher (3)
Mark Webber (2)
Jackie Stewart (2)
Kimi Räikkönen (2)

Resultat 2013 – topp 8:

1. Sebastian Vettel, Red Bull
2. Kimi Räikkönen, Lotus
3. Romain Grosjean, Lotus
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Jenson Button, McLaren
7. Mark Webber, Red Bull
8. Sergio Perez, McLaren

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:18.354 (Juan-Pablo Montoya, Williams, 2001)
2013: 1:33.468 (Fernando Alonso, Ferrari)
2011: 1:34.302 (Lewis Hamilton, McLaren)
2009: 1:33.365 (Fernando Alonso, Renault)
2007: 1:32.853 (Felipe Massa, Ferrari)
2006: 1:32.099 (Michael Schumacher, Ferrari)

Senaste fem vinnarna:

2013 Sebastian Vettel Red Bull
2011 Lewis Hamilton McLaren
2009 Mark Webber Red Bull
2007 Fernando Alonso McLaren
2006 Michael Schumacher Ferrari
Flest segrar i Tysklands GP:

Michael Schumacher (5)
Juan Manuel Fangio (3)
Jackie Stewart (3)
Alberto Ascari (2)
Jacques Villeneuve (2)
Jacky Ickx (2)
Fernando Alonso (2)
John Surtees (2)
Jim Clark (1)
Lewis Hamilton (1)

Inför helgen väntas kalla och blöta förhållanden. Mer om väderprognosen, och däcken hittar du här.

Scumi 2.0 och Vettel laddade på hemmaplan

Inför helgen snackas det annars mycket om Mick Schumachers debut, under fredagens första träning.

– Jag är självklart förväntansfull och den första träningen det är första gången jag kör med alla förare på banan och att dessutom få göra det på hemmaplan är något speciellt, säger Mick Schumacher till tyska RTL.

Formel 1 på Nürburgring
Vettel självkritisk (TT)

– Det är klart att jag har respekt inför detta. Det är första gången jag kör inför alla, teamchefer, VD:ar och alla team. Därför ska jag försöka att göra det jag kan, jag ska koncentrera mig på det och göra mitt allra bästa.

Det pratas även om Sebastian Vettel inför loppet, han vann senast Formel 1 körde på Nürburgring.

– När jag tittar tillbaka på min tid med Ferrari tror jag inte att jag kommer att ångra något, säger han till podden Beyond the grid.

– Även om det stämmer att jag misslyckades eftersom jag inte nådde upp till mina mål att vinna VM med Ferrari. Detv ar mitt mål och jag misslyckades.

Han är självkritisk:

– Om jag är hård och rättvis mot mig själv så har jag misslyckats. Finns det orsaker till det? Ja, men jag accepterar de inte som ursäkter. Allt som har hänt har tagit ig tiull den nivå  där jag befinner mig i dag.

GP Eifel – regn, däckval och Red Bull närmar sig Renault

av Anna Andersson

F1 är tillbaka. I Tyskland och på Nürburgring. I dag ska jag naturligtvis ge er en väderprognos inför GP Eifel, men också det senaste snacket.

GP Eifel
Tillbaka till Renault? (TT)

Efter det att Honda bestämt sig för att lämna F1 är plötsligt relationen mellan Red Bull och Renault betydligt bättre.

– Sedan våra vägar skiljdes åt har Renault ändrat sig. Den nya ledningen är en frisk vind och har gjort flera förändringar. Där går det framåt, säger Red Bulls teamchef Christian Horner till Servus TV.

Däckvalen till GP Eifel

Formel 1 är tillbaka på Nürburgring efter sju års frånvaro. Nordschleife, die grüne Hölle, även om banan har gjorts om har den många namn och är älskad av oerhört många förare.

Pirelli har valt följande däck till GP Eifel:

Det är ett intressant däckval, F1 har inte kört på banan sedan 2013 och sedan dess är det en ny gernation F1-bilar med hybridmotorer. Dessutom har F1 aldrig kört på banan under den här tiden på året och det är ytterligare en mycket intressant faktor att ta hänsyn till.

Väderprognos inför GP Eifel F1 på Nürburgring

Det är mycket snack om vädret inför den här helgen. Nr 24-timmarsloppet nyligen genomfördes på banan fick loppet pausas under nio timmar.

– Även om vi har varit här och tävlat många gånger så kommer vi att hantera banan som om den vore ny för oss, säger Pirellis Mario Isola.

– Troligen kommer vädret att vara det som påverkar oss allra mest. Det kommer att vara förhållandevids kallt och det finns en stor risk för regn under den här tiden på året. Det gör att teamen kommer att behöva hantera förhållanden som de kanske inte är så ofta. Det gör att de team och förare som snabbt lär sig hantera situationen har en fördel.

Inför helgen säger väderprognosen att det ska vara mulet, uppehåll, men rejält blåsigt under fredagen. På löärdag väntas solen skina fram till klockan 15.00 på lördag. Lagom till kvalet väntas ihållande regn.

På söndagen säger prognosen sol och uppehåll – temperaturerna håller sig mellan nio  och 13 grader…

För övrigt har du väl inte missat att Mick Schumacher kör under en F1-helg för första gången. Han ska köra den första fredagsträningen för Alfa Romeo.

Sida 1 av 268
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB