F1 i Bahrain 2024: Storbråk mellan Formel 1 och IndyCar

av Anna Andersson

Det är dags för F1 i Bahrain 2024. En vecka senare startar IndyCar och nu pyr en stor juridisk fajt mellan F1 och IndyCar i USA.

Det handlar om ”The Greatest Spectacle in Racing”.

F1 Bahrain 2024
Red Bull och Max Verstappen under testerna i Bahrain. Nu är premiären ett par dagar bort. (AP-TT)

Vem får använda den slogan? ESPN som sänder Formel 1 i USA använde den i en reklam inför F1-säsongen, men det är en slogan som flitigt används inför Indianapolis 500. Det klassiska ovalloppet som lockar runt 400 000 åskådare under EN tävlingsdag.

Indianapolis Motor Speedway säkrade rätten till ”The Greatest Spectacle in Racing” redan 1986 och är nu riktigt uppretade.

– Vi är medvetna om att vårt varumärke har använts i en reklamfilm. Vi kommer därför att kontakta relevanta personer och göra allt vi kan för att skydda vår immateriella egendom, säger Doug Boles president för Indianapolis Motor Speedway.

Det som framförallt är intressant är nästa mening:

– Det fortsätter att vara en besvikelse för oss att andra inte kan etablera sin egen varumärkesidentitet utan att bryta mot vår varumärkeslag.

Inför Miami GP i Formel 1 pratade rapparen LL Cool J under förarparaden om ”greatest spectacle in motorsports” och i samband med F1 i Las Vegas använde Liberty Media, som var arrangör, en liknande slogan: ”greatest racing spectacle on the planet”.

Indianapolis Motorspeedway gillade ingen av dem och förhållandet mellan F1 och Indianapolis Motorspeedway har länge varit irriterat. Indy 500 var en del av VM i F1 mellan 1950 och 1960 och mellan 2000 och 2007 tävlade F1 på GP-slingan i Indianapolis, men efter den stora däckskandalen 2005 var förhållandet iskallt.

Detta har inte gjort relationen bättre.

F1 i Bahrain 2024 – däckval

Tidernas längsta F1-säsong ska starta. Tiderna hittar du här. och här är Pirellis däckval inför F1 i Bahrain 2024:

Pirelli har valt däcken C1, C2 och C3, på en bana där det är en begränsad banevolution, men notera att två av tre träningar avgörs mitt på dagen när det är som varmast. Det gör att torsdagens andra träning kommer att vara mest representativ sett till racet.

De varma temperaturerna påverkar helgen, men det kan även vinden göra. Om det blåser mycket kan sand blåsa in över banan och även ställa till det för balansen i bilen. I Bahrain brukar vi också få se ett stort antal omkörningar, framförallt i kurva 1, 4 och 11.

I fjol anväde flest stall en strategi med två stopp, där C1 och C3 var de populäraste däckvalen. Ett stall (McLaren) använde C2.

Enligt väderprognosen ska det vara molningt och blåsigt ( upp till 10 m/s) under torsdagens träningar och under fredagen när kvalet körs, med en högsta temperatur på 21 grader. Under lördagen väntas växlande molninghet och mellan 6 och 8 m/s.

Kort om F1

Haas teamchef Ayao Komatsu pratar om bilen inför F1 i Bahrain 2024 och säger:

– Utgångsläget är inte fantastiskt.

Hur ska vi tolka det? Sista startled?

Vad händer i Hornergate? Ingenting nytt att rapportera  i fallet Christian Horner som utreds internt för opassande beteemde. Enligt AP har Ford, som kommer att leverera motorer till Red Bull efter 2026, uttryckt sitt missnöje i ett brev till Red Bull. Fords chef Jim Farley  pratar om en ”tilltagande frustration”.

Ökar Ford pressen på Red Bull?

Frågor inför F1 i Bahrain eller annat om Formel 1?

Hör av er!

Ni var många som mejlade och frågade varför F1-stallen inte bara använder sig av två bilar under testerna, istället för att gnälla om att testerna är begränsade till tre dagar. Det enkla svaret är, det är inte tillåtet. Enligt reglerna får varje stall bara köra med en bil. En annan viktig detalj är att alla stall inte har två bilar klara till testerna och inte heller tillräckligt många reservdelar. Stallen jobbar redan dygnet runt för att få en bil klar till testerna, två bilar skulle kräva inte bara kräva er personal i fabriken utan också under testerna. Dubbel personal, dygnet runt alltså.

Har ni sett Drive to Survive än? Vad tyckte ni?

Jag såg det förra veckan och min bedömning av Drive to Survive 2024 hittar ni här.

•••

F1-bibeln finns i butik, passa på att säkra ditt ex redan inför premiären. Du kan läsa om hur Sverige fick ett GP-lopp på Anderstorp (tack till ALLA ni som hörde av er), en exklusiv intervju med Nico Rosberg, Jenson Button berättar för mig om succéåret 2009, du får alla bilar, alla team, alla banor och ett stort premiärextra inför IndyCar.

Helt enkelt ett måste om du är racingintresserad.

I går skrev jag också en artikel till PLUS där jag tippade säsongen. Den låg på bloggen eftersom vi ser att F1-intresserade allt oftare rör sig direkt hit, utan att ta omvägen via förstasidan.

Därför hamnade den här och ibland kommer F1-material som annars läggs i PLUS att göra det. MEN ni som är vana vid bloggen och gillar den för vad den är kommer att få samma material som vanligt. PLUS är andra är artiklar som tidigare legat på annan plats och tar INTE bort något bloggmaterial.

DET HÄR ÄR EN PLUS-ARTIKEL

Premiärvecka: Årets stora F1-tips

av Anna Andersson

Ska Max Verstappen försvara sin VM-titel i Formel 1? Nu är det bara ett par dagar till dess att F1 2024 drar i gång med den längsta säsongen i historien.

24 tävlingshelger, varav sex sprinter, avgörs från mars till december.

Då är det dags att ta sig an den tuffa utmaningen att tippa slutresultatet – innan ens den första träningen har startat.

Hotet mot Red Bull Kör för sin framtid Hopplös jumbo

Läs hela artikeln - köp Plus här!

F1 2024 Dags för premiär i Bahrain

av Anna Andersson

Det är raceweek. Den långa väntan är över, det är premiär för F1 2024. I Bahrain.

F1 2024 Bahrain GP
Kör Sergio Perez för Red Bull även under F1 2025? (AP-TT)

Men innan vi går in på veckans schema och sådana saker så läggs det lite mer ved på brasan inför silly season i Formel 1 2025. Dr Helmut Marko och Red Bull börjar fundera över vem som ska köra vid sidan av Max Verstappen 2025.

Ett alternativ är fjolårets VM-tvåa.

Sergio Perez.

Ett annat Alexander Albon.

Samtidigt som om det pratas om att Perez är på väg bort från Red Bull så går nu en av teamets chefer ut och säger något helt annat.

– Han har kontrakt 2024, det hänger på honom. Är han i den form som han var när han avslutade säsongen kan man utan att diskutera det närmare prata om en förlängning, säger Marko till Servus-TV.

Han räknar med att stallet har funderat klart framåt slutet av augusti.

– Efter sommarsemestern så bör vi ha en bra tanke på hur vi vill göra, säger han.

Han påtalar att Daniel Ricciardo måste bevisa att han kontrollerar Yuki Tsunoda för att få chansen.

– Då skulle han kunna vara en kandidat, säger Marko.

Enligt uppgifter till motorsporttotal.com har Red Bull redan skrivit ett avtal med Alexander Albon som ger teamet möjligheten att värva honom till 2026, men stallet ska eventuellt  också kunna lösa honom till 2025.

 

F1 2024 – Bahrain GP

 

Torsdag 29 februari

Träning 1 kl 12.30

Träning 2 kl 16.00

Fredag 1 mars:

Träning 1 kl 13.30

Kval till Bahrain GP kl 17.00

Lördag 2 mars:

Premiär i F1 – Bahrain GP kl 16.00.

 

Precis som vanligt kommer jag att rapportera kval och race live i Sportbladets målservice. Där kan ni vara med under racet, ställa frågor, komma med era kommentarer och hänga. Jag  brukar kalla det för vårt virtuella F1-vardagsrum.

Under träningarna kan ni följa en automatisk bevakning.

För att hålla koll på allt som gäller F1 så rekommenderar jag vårt nyhetsbrev, racingbrevet, som skickas ut varje vecka.

Anmäl dig till racingbrevet.

Inför F1 2024

I fredagens blogg gick jag igenom testerna, men som så många av er säger så är det omöjligt att göra en bedömning på exakt hur det ser ut eftersom vi inte vet vad de har testat, vilka program de har haft exempelvis. Vi vet inte heller vilka uppdateringar som kommer fram till och med helgens F1 i Bahrain. Det vi däremot vet är om de tillbringat mycket tid i garaget och hur longrunsen ser ut.

Där var Max Verstappen som väntat vass, han hade dessutom nästan inget däckslitage ( å andra sidan vet vi inte hur mycket han pushade) och förlorade bara 0,031 sekunder per varv. Jämför det med Aston Martin som tappade 0,065.

Mercedes har jobb kvar att göra när det gäller farten över ett varv, även om longrunsen såg bättre ut och teamet var 0,45 sekunder efter Red Bull per varv, men det är väldigt svårt att uppskatta var Mercedes ligger. Det är ett team som är grymma på att gömma sin rätta pace. Så har det varit sedan comebacken 2010.

– Vi vet att vi måste hitta mycket varvtid, sa Russell efter testet.

– Men vi har en bättre position nu än för ett år sedan

Hur bra är Ferrari i F1 2024?

F1 2024 Bahrain GP
Hur bra är Ferarri med Carlos Sainz och Charles Leclerc i F1 2024?(AP -TT)

Ferrari hade snabba tider, men frågan är om de löst problemet med däckslitaget? Enligt Fred Vasseur har de däckslitaget bättre under kontroll, men vad betyder det? Under testet genomförde Carlos Sainz och Charles Leclercs racesimuleringar utan att tanka, vilket tyder på att de  tiderna är representativa. Sainz hade en snittid på 1:36,874, Leclerc på 1:36,841, men han körde bara 47 av 57 varv.

Jämför man de första två stinterna var Leclerc 0,65 sekunder snabbare per varv.

– Det är så  jämnt bakom Red Bull att tio kilo bränsle kan vara skillnaden på om man är tvåa eller sexa, sa Fred Vasseur efter testet.

Aston Martin är också med i leken, men i jämförelse med Verstappen var Fernando Alonso lite mer än en halv sekund långsammare än Verstappen per varv under sina longruns.

McLaren har däremot haft problem under testerna, dels tekniska problem och dels har däckslitaget sett oroande ut. Lando Norris kunde inte heller köra någon racesimulering under de tre dagarna.

Efter topp fem kan vi placera in Red Bulls systerteam, därefter Williams, Sauber och Alpine som inte alls har imponerat och det rapporteras om ett starkt däckslitage och tia verkar Haas vara.

Men vi får se när stallen kör ut ur garagen på torsdag. Det kommer att komma fler uppdateringar  under veckan och arbetas i stort sett dygnet runt.

En lyckad förändring i inställningarna kan kasta omkull allt jag skrev ovan redan på torsdag.

F1-bibeln 2024

Nu finns årets F1-bibel i butik. Om du inte har säkrat ditt exemplar passa på och gör det, och kom också ihåg att besöka bloggen regelbundet.

Jag kommer att uppdatera varje dag, ni tillför en massa härliga diskussioner, på onsdag kommer som vanlgit vår F1-podd Plattan i Mattan och till helgen hoppas jag att vi ses på F1-live. När ni engagerar er, köper F1-bibeln, klickar in och lyssnar så visar ni att ni gillar det vi gör och att det finns ett intresse för det.

Det gör att vi kan fortsätta att jobba och lägga resurser på att ha Sveriges bästa och mesta F1-bevakning.

För övrigt ber jag signaturen Becker SWE alt DBB att skicka ett mejl till mig, jag har en fråga.

Årets stora F1-tips brukar ligga som PLUS-artikel, i år ligger i den i bloggen för att F1-läsare ska hitta den och den är fortsatt PLUS precis som tidigare. Det betyder dock INTE att allt material i bloggen flyttas till PLUS. Bloggen kommer att vara kvar, med samma frekventa uppdateringar som vanligt och precis på samma sätt. En F1-plattform att mötas och diskutera i.

 

F1 2024: Tempen på teamen efter årets tester

av Anna Andersson

F1 2024 är i gång och det är tidernas längsta säsong. 24 deltävlingar, varav sex sprinter, ska avgöras innan resultatet räknas samman.
Det innebär ett enormt hektiskt schema.

Säsongen startar med två lördags lopp, i Bahrain den 2 mars och Saudiarabien den 9 mars. Anledningen är att ramadan startar den 10 mars och därför har F1 ändrat om i sitt schema.
Men hur ligger stallen till?

F1 2024
Sergio Perez kör för Red Bull under testerna inför F1 2024. (AP)

Den tredje testdagen inför Formel 1 2024 är över. Det betyder att testerna inför F1 2024 är över. Under den sista dagen var det flera team som koncentrerade sig på longruns och många förare som körde varv efter varv. Bland annat noterades Haas återigen för mpnga varv, stalelt har samlat 441 varv på tre dagar medan Williams bara har kört 299.

Snabbast var återigen Ferrari, denna gång med Charles Leclerc som körde 1:30.322 med mjuka däck, men det säger å andra sidan inte så mycket. McLaren noterades för problem med kopplingen under den sista dagen. Annars hittar du tiderna här.

Nu till en sammanfattning och ni vet vid detta laget att det inte är varvtiderna som är viktiga under ett test eftersom vi inte vet vad teamen testar och när de gör det. Vi vet inte hur mycket bränsle de har i bilen och vilket program de har genomfört. Vi vet inte heller om det är samma komponenter på bilen nu som när träningarna inför premiären startar nästa vecka.

Utförliga resultat testdag 3 finns här hos motorsport-total.com.

+++++

Red Bull

Fjolårets världsmästarteam Red Bull levererade nya uppdateringar varje dag under testerna och lär fortsätta med det fram till premiären. Stallet har valt en aggressivare design på bilen i år, men det tycks också fungera. Dr Helmut Marko mös och Max Verstappen var snabb. Vem ska kunna hota mästaren från att ta titel nummer fyra?

 

++++

Ferrari

Carlos Sainz var snabbast på de mjukare däcken C4 under den andra testdagen, men även Charles Leclerc såg pigg ut och var snabbast den tredje dagen. Ferrari har bytt 95 % av sina komponenter. Är det dags att utmana på riktigt?

+++

McLaren

Ett bränsleläckage dag två och problem med kopplingen dag tre drar ner betyget, men det stoppar inte Zak Brown. McLaren med förarna Lando Norris och Oscar Piastri kör för segrar i år. Det klargjorde vd:n under testdagarna.

F1 2024
Positiva tongångar hos McLaren, trots visst trassel under testerna. Oscar Piastri syns på bilden (TT-AP)

+++

Mercedes
Lewis Hamilton avskydde bilen med namnet W13, han hatade W14. Men årets bil, W15, är helt förändrad. Alla komponenter är nya och den oroliga bakvagnen har förändrats. Både George Russell och Lewis Hamilton är positiva i sina uttalanden och pratar om att Mercedes har en bra grund att bygga vidare på.

+++

Aston Martin

Aston Martin har också gjort förändringar på bakvagnen, de köper motorn av Mercedes. Fernando Alonso kör för sin framtid och har säkerligen ställt in siktet på en plats hos Mercedes. Gissa om han är het inför premiären?

+++

Visa Cash App RB

Stallet som kallas för VCarb, RB, Racing Bulls eller småtjurarna har smugit sig närmare Red Bull och det märks på bilen. Kanske kan Daniel Ricciardo och Yuki Tsunoda överraska. Testerna har varit smått positiva

++

Alpine

Hela bilen är ny. Ett helt nytt koncept med samma förare, barndoms kompisarna Esteban Ocon och Pierre Gasly som inte alls gillar varandra. Fortsätter stallkriget även i år? Testerna har varken sagt bu eller bä.

++

Sauber

Stallet har hållit sig mitt i fältet under testerna och även om Valtteri Bottas hävdar att årets bil känns bättre än fjolårets så är det en bit kvar till toppen. Att teamet stod mer än två timmar i garaget under fredagen ökade inte plusbetyget.

+

Williams

Fjolårets överraskning har haft tunga tester och kört minst antal varv av alla. Tekniska problem under de inledande testdagarna har gjort att stallet lagt mer tid i garaget än vad de har velat. Tillförlitligheten är A och O i F1 och sådana tester sänker tempen på teamet.
+

Haas

Sist i fjol och under den första testdagen var stallet inte bara fyra sekunder efter Red Bull på ett varv, det var en sekund långsammare än sitt eget resultat från 2023. Resultaten dag 2 var också i toppen – av botten.

 

Det var veckans F1-rapport. Funderar du på att se Drive to Survive som har haft premiär i dag. Jag har sett hela Drive to Survive säsong 6 och här är mitt betyg.

En av Drive to Survives stora profiler är Günther Steiner. Han är nu klar som ny expert för tyska RTL. han vill ta bladet från munnen, säger han i alla fall.

Har du F1-abstinens kan du också lyssna på veckans avsnitt av Plattan i Mattan, vår F1-podd.

F1-bibeln 2024

I dag finns F1-bibeln 2024 i butik, du kan läsa om alla team, förare, exklusiva interjuver och ett stort jobb kring F1 på Anderstorp där Ticko Persson på Ticko Racing i Halmstad har bistått med kunskap och bilder. För dig som är mer intresserad av just Scandinavian Raceway går det bra att besöka hans butik som också är ett museum.

I F1-bibeln finns givetvis också en stor förhands inför årets start av IndyCar. Den säsongen startar den den andra helgen i mars.

 

 

Drive to Survive 2024 – så bra är säsong 6

av Anna Andersson

Nu är det dags för Drive to Survive 2024 och säsong 6 – F1 på nära håll. Skandaler, konflikter, relationer, missar och brutna löften i ett av världens mest prestigefyllda mästerskap.

Drive to Survive 2024 säsong 6
Max Verstappen vann VM i F1 2023 , men syns knappt i Drive to Survive 2024, säsong 6. (Red Bull Content Pool )

Detta kan vara den sista säsongen av realityserien som spelas in i samband med Formel 1. Det finns ännu inget avtal för Drive to Survive säsong 7.

Vad får vi då se? Efter en förhandstitt på hela säsong 6 så känns det som mer fiction än verklighet – för oss som följer sporten noga.

Vid sidan av en säsong där Max Verstappen dominerar, Daniel Ricciardo kommer tillbaka, Mercedes som har problem och ett McLaren lyfter under press är årets upplaga av Drive to Survuve ganska blek. Mycket för att fjolåret hade en dominerande förare vilket gjorde att den som följde nyhetssvängen faktiskt fick ta del av det mesta som hände.

Därför känns den sjätte säsongen ganska gammal och det blir inte piggare när Günther Streiner tar sin sedvanliga plats. Han fick sparken i slutet av förra året.

Drive to Survive 2024 – alla avsnitten säsong 6

Avsnitt 1: Money Talks

Lawrence Stroll har satsat allt på Aston Martin och hans son Lance har en given förarplats, men Lance ramlar med cykeln och skadar sig. Här följer TV-teamet stallets problem redan innan säsongen startar och Lances smärta i samband med det första racet. En incident som känns allt annat än aktuell. Det hade varit mer intressant att följa Strolls kamp för att ens ta poäng under hösten och försöka få svar på några frågor som knyter an till årets säsong. Istället känns avsnittet gammalt för alla som hänger med under en F1-säsong.

Avsnitt 2: Fall From Grace

Avsnittet fokuserar på Nyck de Vries som debuterade i F1 och försvann efter halva säsongen. Därefter läggs fokus på Daniel Ricciardo som kommer tillbaka till Red Bull reservförare och sedan får chansen att tävla när de Vries får sparken.

Ett avsnitt som känns rätt segt och gammalt för alla oss som vet att de Vries var en parentes i F1-historien. Återigen får Ricciardo mycket plats, möjligen för att han är populär i USA och fick rejält med uppmärksamhet redan under säsong fem.

Avsnitt 3: Under Pressure

Här ligger fokus på McLaren som hade en mycket tung inledning av säsongen. Claire Williams ger en bild av hur en stallchef upplever trycket och tv-teamet följer Lando Norris.

Här gör Netflix återigen en tur vid sidan av verkligheten när man antyder att Lando Norris snart kommer att vara en del av Red Bull. Christian Horner, stallchef hos Red Bull, gör vissa  antydanden när han intervjuas och Norris lika så. Faktum är att det var ett rykte under 2023, men nu när säsongen sänds har Lando Norris förlängt sitt avtal med McLaren med flera år.

Det vet alla som följer F1. Den som enbart ser Drive to Survive säsong 6 får en förvrängd bild av verkligheten.

Drive to Survive 2024 säsong 6
Mclarens Lando Norris har förlängt med McLaren. I Drive to Survive antyder att han kan vara på väg till Red Bull . (AP)

Avsnitt 4: The Last Chapter

Avsnittet fokuserar på Günther Steiner. På hans bok och kampen mellan Haas och Williams med den nya teamchefen James Vowles under säsongen 2023. Med hjälp av klipp filmade under hösten antyder serien att Günther Steiner säger till Gene Haas att han vill lämna F1, han syns i Italien tillsammans med Ferraris tidigare teamchef Mattia Binotto.

Det är en del som mycket väl kan vara tillrättalagd i efterhand. Liknande bilder på dem båda syntes i säsong fem.

I verkligheten krossade Alexander Albon ensam  Haas och Günther Steiner fick sparken över telefon mellan jul och nyår 2023. Han har i efterhand sagt att han blev överraskad och var besviken över att inte ens fick säga adjö till medarbetarna.

Steiner är en av de stora profilerna i Drive to Survive syns flitigt även säsong 6, men nu är han borta, Vowles däremot går mot sin andra säsong efter en mycket stark första säsong.

Avsnitt 5: Civil War

Alpine valde två fransmän: Esteban Ocon och Pierre Gasly har tävlat mot varandra sedan de var barn. De är uppvuxna 20 minuter från varandra, den första gokart som Gasly körde tillhörde Ocon och de fajtades om allt och en omkörning på det sista varvet i en viktig ungdomstävling. Gasly diskvalificerades för incidenten och deras vänskap raserades. Polare kommer de aldrig att bli igen.

De samexisterar.

– Vi vet båda två att vi aldrig kommer att bli bästa vänner, säger Pierre Gasly.

Det vet alla andra också och de flesta visste det redan i det ögonblicket Pierre Gasly skrev på för Alpine. Det visste dåvarande teamchef Otmar Szafnauer också.

Drive to Survive 2024, säsong 6
Lewis Hamilton får mycket tid i Drive to Survive säsong 6. (AP-TT)

Avsnitt 6: Leap of Faith

Lewis Hamilton har varit en del av Mercedes under egentligen hela sin karriär och hos fabriksteamet sedan 2013. Efter 2023 skulle hans kontrakt gå ur och i avsnittet läggs ett stort fokus på Hamiltons funderingar kring framtiden – det är spännande för någon som bara ser Drive to Survive.

Men för oss som följer F1 blir detta avsnitt ganska fånigt.

– Jag har en sådan stor tro på att det här teamet kan bygga en bra bil, du måste bara tro, säger Hamilton. Han är bestämd och fortsätter:

– Toto lyssar på mig och det känns inte som om det finns en tid när jag ska var en Mercedesförare. Detta är mitt hem, min familj.

Så sa Hamilton i slutet av sommaren. Vi vet att Hamilton förlängde kontraktet – men också bröt det ett par månader senare. I början av 2024 bestämde han sig för att flytta hemifrån och lämna sin familj. Han ska köra för Ferrari från och med 2025.

Den som enbart ser Drive to Survive får en helt annan uppfattning av verkligheten och tror säkerligen att Hamilton kommer att köra för Mercedes i flera år till.

Avsnitt 7: C’est la Vie

Alpine får in stora pengar med nya ägare från Hollywood. Stallet har inte alls nått sin nivå från fjolåret och dessutom haft förare som krockat med varandra får in nya pengar.

Men också ny press. Stjärnor som Ryan Reynolds och Rob McElhenney sätter press på Alpines chefer, förväntar sig resultat och samtidigt som förarna är frustrerade.

Ett avsnitt som spinner vidare på avsnitt fem. Stressen mellan Ocon och Gasly är tydlig och ingen av dem trivs i teamet. Innan sommarlovet har flera nyckelpersoner lämnat teamet, en av dem är teamchef Otmar Szafnauer. Netflix visar en närbild av den dramatiska tävlingshelgen i Belgien när chefen plötsligt får besked om att han måste gå. Detta är nog det avsnitt som känns mest autentiskt den här säsongen.

Avsnitt 8: Forza Ferrari

Fred Vasseur har fått jobbet som stallchef för Ferrari. Tittarna får en koll på vem han är och att han har en gedigen erfarenhet av motorsport men helst inte pratar italienska.  Tittaren  får också en känsla för vad Ferarri betyder för Italien, vad Italiens GP på Monza betyder för stallet vad fajten mellan Charles Leclerc och Carlos Sainz  på Monza mynnade ut i. Samt det faktum att stallet ledde på Monza – men inte tog segern.

Istället kom den i Singapore ett race senare.

Drive to Survive 2024, säsong 6
Daniel Ricciardo är poppis i Drive to Survive 2024 .(AP-TT)

Avsnitt 9: Three’s a Crowd

Daniel Ricciardo är tillbaka, han får chansen när Nyck de Vries får sparken och Netflix (och de amerikanska titarna) älskar Ricciardo.

Men han försvinner ganska snabbt igen sedan han kraschar i Nederländerna och skadar sina händer. Då tvingas han lämna mästerskapet igen och ersätts av Liam Lawson. Ett avsnitt som ändå ger oss en extra bild av pressen inom Formel 1, men spelar upp en fajt med tre förare som slåss om två platser i AlphaTauri. Det var aldrig så spänt som avsnittet antyder, utan det var tidigt klart att Ricciardo och Tsunoda skulle köra för stallet 2024.

 

Avsnitt 10: Red or Black

Säsongen avslutas med en klassisk fajt, Mercedes mot Ferrari. Ferrari mot Mercedes i kamp om plats två i mästerskapet.

Mercedes vann den till slut, men när du tittat så här långt vill du bara se F1 i verkligheten.

För Drive to Survive säsong 6 får dig att längta efter det äkta dramat det som verkligen pågår för det behöver inte justeras för någon storyline. Det som sker i stort sett varje vecka, det som vi vill uppleva live.

Inte ett år i efterhand.

Hur bra är då Drive to Survive säsong 6?

Ser du bara Drive to Survive och struntar i Formel 1 då är den sevärd. Följer du Formel 1? Då är det inte ens en uppvärmning, den känns gammal. Så betyget?

För mig som följer Formel 1?

+

Tidigare har det funnits tillfällen som inte synts i media tidigare, så är det inte i Drive to Survive säsong 6. Den här historien har många hål och går på en egen väg parallellt med verkligheten och antyder saker som redan har förändrats. Det känns nästan som om Drive to Survive har haft fokus på att göra sin serie riktigt bra utan att ens snegla på verkligheten.

Günther Steiner får som vanligt stor plats, men när vi går mot F1 2024 så vet vi alla att han inte längre är kvar.

Den amerikanska racingstjärnan Danica Patrick har fått en plats i serien. Hon är ett välkänt ansikte i USA där hon har varit framgångsrik i IndyCar och även tävlat i NASCAR. Det är också en marknad där Netflix vill växa ytterligare, men tyvärr tillför hon inte lika mycket som journalisten Jennie Gow som haft en liknande roll i tidigare säsonger. Gow drabbades dock av en svår stroke under 2023 och saknas därför i Drive to Survive 2024.  Däremot tillför Claire Williams en teamchefs perspektiv vilket är en intressant input för den tittare som inte är F1-frälst sedan många år.

Max Verstappen då? Han vann sin tredje VM-titel 2023, men var för dominant för att få rejält tv-tid under säsongen. Så är det i Drive to Survive också där produktionen har valt andra historier att fokusera på.

När släpps Drive to Survive säsong 7?

Det vet vi inte. Det finns ännu inget avtal mellan Netflix och Formel 1. Det senaste avtalet som gällde säsong fem och sex skrevs 2022. Sedan dess har det varit tyst. Frågan är om Formel 1 är intresserade av att fortsätta samarbetet eller om man hellre vill utveckla PR-arbetet mästerskapet på andra sätt.

Mer intresserad av en säsong som faktiskt pågår IRL?

Här kan du läsa mer om F1-testerna dag 1 och dag 2.

F1 2024: Ferrari toppar testdag 2 i Bahrain

av Anna Andersson

Ferrari svarade under den andra dagens tester inför F1 2024.  Men med väldigt mjuka däck.

Vad säger Carlos Sainz tid, 1:29.921?

tester i Bahrain inför F1 2024
Carlos Sainz , Ferrari, var snabbast under den andra dagens tester i Bahrain inför F1 2024. Han körde dock däcken C4, flera andra körde däcken C3. (AP-TT)

Under den andra dagens tester inför F1 2024 var det händelserikt, vilket innebar ett antal olika problem. Red Bull överhettade bromsarna vilket gjorde att stallet fick stanna en halvtimme extra i depån. Williams, hade fortsatta problem, denna gång med brake-by-wire.

Sedan var det Ferrari. Charles Lelcerc körde över en lös bit av den röd/vita banbegränsningen, vilket orsakade en rödflagg. Det resulterade i skador på banan och även på bilen. Faktum är att Ferrari behövde byta golv och det är inte billigt….Reparationerna av banan tog också extra tid, vilket gjorde att förmiddagspasset kortades ner och eftermiddagspasset förlängdes.

Ferraris Charles Leclerc var dock snabbast under förmiddagens tester till Formel 1 2024 och hans kollega Carlos Sainz under eftermiddagen. Sainz satte sin tid med däcken C4, vilket var det mjukaste alternativet som användes under den andra testdagen. Max Verstappen satte den snabbaste tiden i går, men med däcken C3 och han körde inte i dag. Därför är det inte värt att lägga för stora förhoppningar på Ferrari. Inte än i alla fall.

Lewis Hamilton nöjd med Mercedes

I dag fick Lewis Hamilton fick testa Mercedes  W15. Han var ganska nöjd efteråt.

Men då ska vi också veta var han kom i från. En bil han avskydde att köra, en bil som han ville förändra redan efter 2022, men tvingades köra ett år till eftersom stallet höll fast vid konceptet sedan de haft ett par framgångar hösten 2022.

Han kallade W14 för W13:s elaka syster. Nu rattade han W15 för första gången.

– Vi har verkligen förbättrat oss med årets bil och den är betydligt skönare att köra, säger Hamilton som avslutar testvecken genom att köra på förmiddagen i morgon.

– Det var en produktiv dag och vi måste göra fler framsteg, men har en bra grund att bygga vidare på.

McLaren då? Stallet tappade lite tid sedan bilen läckt bränsle, men chefen var ändå positiv:

– Målet i år är att vinna race, säger Zak Brown. Han påtalar att McLaren är ”extremt starka”.

Tester inför F1 2024 – resultat dag 2

Ferrari körde flest varv, 138, alla utom McLaren körde fler än 111. McLaren landade på 87 varv. Sergio Perez var den förare som körde flest varv, 129, det motsvarar två racedistanser i Bahrain.

Hela resultatet med lite annan info hittar du här. Även om sidan är på tyska, tycker i alla fall jag att informationen är väldigt bra.

Den första dagens tester imponerande Max Verstappen, läs mer om testdag 1 inför F1 2024 här.

Christian Horner pratar om utredningen

Red Bulls teamchef Christian Horner är i Bahrain och i dag fick han frågor kring Red Bulls pågående utredning och svarade så här:

– Jag är verkligen ledsen, men jag kan inte uttala mig om processen eller om den tidslinje som finns. Jag tror att alla vill ha ett resultat så snabbt som möjligt, men jag kan inte uttala mig om processen.

Vem kör när – en testdag kvar?

Testdag 3 inför F1 2024:

Red Bull: Sergio Perez/Max Verstappen
Mercedes: Lewis Hamilton/George Russell
Ferrari: tba
McLaren: Lando Norris/Oscar Piastri
Aston Martin: Lance Stroll/Fernando Alonso
Alpine: Esteban Ocon/Pierre Gasly
Williams: Alexander Albon
Visa Cash App: tba
Sauber: Valtteri Bottas/Guanyu Zhou
Haas: Kevin Magnussen/Nico Hülkenberg

Vill du ha ännu mer Formel 1? Lyssna på vår F1-podd Plattan i Mattan.

Mer sugen på IndyCar? Då kan jag tipsa om att Indypodden är tillbaka. Ronnie och Jacob har börjat snacka upp säsongen. Kan rekommenderas.

Formel 1 2024: Verstappen imponerar under F1-testerna

av Anna Andersson

Den första dagens tester inför Formel 1 2024 är över. Med Max Verstappen en sekund snabbare än sina konkurrenter i F1.

– Riktigt riktigt imponerande, säger Red Bulls Helmut Marko.

Formel 1 2024 F1
Max Verstappen, Red Bull rullar ut under testdag 1 i Bahrain. (AP -TT)

Max Verstappen, Red Bull,  körde en imponerande  bästa tid under kvällen när temperaturen gått ner något.  Han var sekunden före a, McLaren under F1:s första testdag i Bahrain. Verstappen tryckte in 143 varv i den uppdaterade bilen från Red Bull med sina aggressiva sidepods. Han var snabbast i samtliga sektorer under den första testdagen till Formel 1 2024.

– Konceptet fungerar, det ser bra ut, hälsar Helmut Marko via motorsporttotal.com.

– Mer eller mindre helt utan problem.

Max Verstappen snabbast vid testet till Formel 1 2024

I går handlade snacket annars mycket om Christian Horner och rykten kring hans framtid.

Ett annat stall som vi har varit nyfikna på är Mercedes som har ett helt nytt koncept och George Russell var förste förare ut. Mercedes hade problem med hybridsystemet och tappade värdefull tid under förmiddagen, men fick ändå in många varv.

– Det var fantastiskt att köra W15 på banan, vi fick direkt känslan av att vi har en bra bas, säger Mercedes förare.

– Vi är medvetna om att det inte handlar om känsla utan om fart, men idag handlade det om att lära sig saker. Inte jaga tider.

Första dagens tester inför F1 2024

Ett team jag däremot funderar lite över är Aston Martin där Fernando Alonso tryckte in 77 varv under förmiddagen, medan Lance Stroll körde 54 och faktiskt tappade en backspegel. Williams hade problem både under förmiddagen (Albon) och eftermiddagen (Sargeant) och tappade mycket tid vilekt också blirtydligt när vi kikar på antalet varv. Sedan kan vi konstatera att Haas körde flest varv – men förarna var långsammast av alla. Fyra sekunder efter Verstappen på ett varv.

Här kan du se en bra resultatlista, även om den är på tyska.

Dagens flesta varv ser du här:

En intressant sammanställning hittar du här, en jämförelse mellan årets tider och fjolårets tider den första testdagen och Red Bulls två team har förbättrat sig markant, McLaren också.

Precis som Alpine som i år har ett helt nytt koncept – Haas är däremot en sekund långsammare än för ett år sedan. Notera dock att stallen kan ha haft olika program under fjolårets första testdag och under årets första testdag.

Tiderna under F1-test 2023 mot F1-test 2024

Red Bull: -1,5 sekunder

Visa Cash App RB: -1,3 sekunder

McLaren: -1,1 sekunder

Alpine: -1,1 sekunder

Aston Martin: -0,6 sekunder

Ferrari: -0,3 sekunder

Sauber: +0,0 sekunder

Mercedes: +0,3 sekunder

Williams: +0,3 sekunder

Haas: +1,0 sekunder

Här är en annan möjlighet att jämföra:

Schemat för F1-tester dag 2 i Bahrain:

Red Bull: Sergio Perez/Max Verstappen

Mercedes: Lewis Hamilton

Ferrari: tba

McLaren: Oscar Pinastri/Lando Norris

Aston Martin: Fernando Alonso/Lance Stroll

Alpine: Pierre Gasly/Esteban Ocon

Williams: Logan Sargeant

Racing Bulls: tba

Sauber: Guanyu Zhou/Valtteri Bottas

Haas: Nico Hülkenberg/Kevin Magnussen

•••

Ses vi på NK den 5 mars? Då är det release för min bok Cirkus Formel 1 och ni lämnade förslaget att den skulle släppas med en möjlighet att träffas. Jag hoppas att ni är flera som dyker upp.

Här kan ni anmäla er.

I fjol pratade vi, i vår podd Plattan i Mattan, om att em förare som orsakar en rödflagg under ett kval kanske borde förlora sin tid. Nu är det verklighet. I Formel 2 och Formel 3.

Vad tycker ni om det?

F1 2024 startar med nya uppgifter: Horner lämnar Red Bull

av Anna Andersson

F1 2024 är i gång. Testerna har startat och de inleddes med ett bakslag för Mercedes.

Men även för Red Bull Racing.

F1 2024
Max Verstappen och Red Bull har det tufft – vid sidan av banan (AP)

Enligt Viaplays finländske depåreporter Mervi Kallio har det redan snackats i depån om att Christian Horner kommer att lämna jobbet som teamchef för Red Bull i Formel 1.

Troligen väldigt snart. Kallio säger att h0n har pratat med flera initierade källor i paddock och att Horner inte kan vara kvar efter de anklagelser som riktats mot honom från en kvinnlig anställd. Stallchefen ska ha uppträtt opassande och det pratas om sexuella trakasserier.

Stallet har utfört en internutredning, men inget resultat är officiellt och Horner är på plats i Bahrain för försäsongstesterna som startade i morse.

– Beslutet är tydligen redan taget, sa Kallio i sändningen.

– Anledningen till att han inte redan har blivit utslängd, om ett sådant beslut redan har fattats, beror förmodligen på att uppgifterna har lämnats in nu. Men det är förstås bara spekulationer.

F1 2024 – utan Christian Horner?

I veckan har också Helmut Marko, den andra nyckelpersonen inom Red Bulls F1-satsning gett sin syn på anklagelserna mot stallchef Christian Horner:

– Faktum är att det pågår en undersökning och ju snabbare ett resultat kommer fram desto bättre är det, för ju längre tid det tar, desto fler rykten poppar upp och andra historier får liv, säger Marko till motorsporttotal.com.

Nu har testerna i Bahrain startat, både Marko och Horner är på plats och snacket lär fortsätta.

Men vad hände på banan?

Jo, för Mercedes började det med problem direkt. Stallet har gjort om hela konceptet på bilen till F1 2024 och George Russell blev stående i garaget sedan stallet fått problem med hybridsystemet. Det kostade mycket värdefull tid. Williams har haft problem med sin DRS och Haas med bränslesystemet.

Nico Hülkenberg har också kritiserat Haas satsning på att spara sig ur krisen….

Snabbast under inledningen av testet var Max Verstappen i sin Red Bull med väldigt aggressiva sidepods, 1.32,548, men den tiden hade inte godkänts under en racehelg. Han körde över den vita linjen i kurva 4.

Vem som kör när kan du se i det inlägg jag lade ut i morse.

F1-tips från Sportbladet

I dag  är det sista chansen att vinna ett signerat ex av min bok, Cirkus Formel 1. Passa på att tävla – och ta chansen.

Tio böcker finns i potten.  Tävla här.

F1 2024 - F1-bilen från Sportbladet
F1-bibeln 2024

Senaste snacket om testerna hittar du i vår F1-podd Plattan i Mattan. Vi har också förberett en F1-bibel inför säsongen. Den kommer i butik på lördag, men du kan beställa ett ex hem i brevlådan också.

Beställ F1-bibeln 2024 här.

Där finns läsning om alla teamen, om F1 på Anderstorp, intervjuer med Jenson Button och Nico Rosberg, experternas tips. Vi har givetvis förberett en stor IndyCar special med intervjuer med de svenska förarna. Jag har också pratat med Dino Beganovic inför starten av Formel 3.

 

F1-tester 2024: Avslöjar Red Bulls plan inför premiären av Formel 1

av Anna Andersson

I dag är det dags för F1-tester 2024 och Red Bull har en plan.

Nu har flera intressanta detaljer avslöjats av David Coulthard.

F1-tester 2024 Max Verstappen
Max Verstappen är redo för F1-testerna 2024 (Red Bull Content Pool)

Hur bra är Red Bull i Formel 1 2024? Har de samma försprång som i höstas, har det blivit större eller har det blivit mindre? Hur nära är konkurrenterna nu?

Det är en av de vanligaste frågorna inför de F1-tester 2024 som i dag startar i Bahrain. Här har du mer information om testerna och vad som gäller samt var de sänds.

Efter shakedown förra veckan känns det som om de är i riktigt bra fas, i alla fall enligt en av teamets ambassadörer.

Den tidigare F1-föraren David Coulthard är fortfarande en del av Red Bull, även om han även rapporterar för exempelvis Viaplay. I veckan förde han ett samtal med Formula1.com och en hel del spännande detaljer sipprade ut.

Saker som Red Bull troligen hade velat hålla hemliga.

– Det tekniska teamet är nöjda med den data man har fått av shakedown, när det gäller kylare och de sensorer som mäter belastningen, säger Coulthard till Formula1.com.

Han berättar också att stallet är inne i en intensiv period. Bilen utecklas fortfarande.

– Det kommer uppdateringar fram till den sista testdagen, säger skotten.

Red Bull har en plan inför Formel 1 2024

Han antyder att det kan komma nyheter till bilen under den första träningsdagen inför premiären den 2 mars.

– Uppdateringarna kommer att förbättra prestanda, balansen i bilen och varvtider, fortsätter han.

Samtidigt påpekar han att uppdateringarna inte garanteraar någonting.

– Det enda som räknas är kvalet nästa fredag och premiären på lördagen.

Coulthards resonemang antyder att testerna kommer att ge en fingervisning av var Red Bull står, men att stallets sanna nivå kommer att avslöjas först på fredag kommande vecka.

Då är det dags för årets första kval.

Notera att det kommer att vara skillnader på de bilar som kör under testerna och de som ni såg under presentationerna förra veckan, dels för att man inte vill visa upp allt och dels för att alla detaljer INTE var klara till presentationerna. F1 är en kamp mot klockan och det kommer att komma nyheter till bilarna varje dag och garanterat även till nästa vecka när det är dags för premiär i Bahrain.

F1-tester 2024 – vilken förare kör i dag?

Vi har inte fått alla team och deras föraruppställningar än, så här ser det ut just nu:

Dag 1 (21 februari)
Red Bull: Max Verstappen

Mercedes: George Russell
Ferrari: Charles Leclerc/Carlos Sainz

McLaren: Oscar Piastri/Lando Norris

Aston Martin: Fernando Alonso/Lance Stroll

Alpine: Esteban Ocon/Pierre Gasly
Haas: Kevin Magnussen/Nico Hülkenberg

Sauber: Valtteri  Bottas/Zhou Guanyu

Williams: Alex Albon/Logan Sargent

Dag 2 (22 februari)
Red Bull: Sergio Perez/Max Verstappen

Mercedes: Lewis Hamilton

McLaren: Oscar Piastri/Lando Norris

Aston Martin: Fernando Alonso/Lance Stroll
Alpine: Pierre Gasly/Esteban Ocon
Haas: Nico Hülkenberg/Kevin Magnussen

Sauber: Zhou Guanyu/ Valtteri Bottas

Williams: Logan Sargent

Dag 3 (23 februari)
Red Bull: Sergio Perez

Mercedes: Lewis Hamilton/George Russell

McLaren: Lando Norris/Oscar Piastri
Alpine: Esteban Ocon/Pierre Gasly

Aston Martin: Lance Stroll /Fernando Alonso
Haas: Kevin Magnussen/Nico Hülkenberg

Sauber: Valtteri  Bottas/Zhou Guanyu

Williams: Alex Albon

Fotnot: Visa Cash App RB har inte avslöjat vem som kör när än. Ferrari har bara visat upp hur de kör under dag 1. Jag uppdaterar denna sida allt eftersom.

F1-tester 2024 – Pirellis däckval

Flera stall har redan kört sina filmdagar, Mercedes är ett av dem.

Motor Manager – experterna är redo

Nu är det dags att spela Motor Manager inför F1 2024 och flera experter har redan tagit ut sina lag. Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist, Charlie Häggstam och Johan Kristoffersson har valt sina team. Här läser du hur de har valt – och varför.

Hur väljer du?

Spela Motor Manager 2024 här.

I dag är det också onsdag och ett nytt avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan är redo, vi har snackat om alla bilar, presentationer, F1-bibeln och mycket, mycket mer.

F1 2024: Nu startar F1-testerna – svaren på de vanligaste frågorna

av Anna Andersson

Testweek – så långt är vi i F1 2024. Drive to Survive har snart premiär, men redan innan dess startar testerna i Bahrain. 

Därför får du det senaste snacket och svaret på de vanligaste frågorna här i F1-bloggen.

F1 tester Bahrain 2024
Max Verstappen under F1-testerna i Bahrain 2024. I veckan startar årets säsong med F1-tester i Bahrain (Red Bull content pool)

Var genomförs F1-testerna 2024?

I Bahrain, på samma bana som F1-premiären avgörs en vecka senare. Bahrain International Circuit är 5,4 kilometer lång. Banan är, som så många andra banor, designad av Hermann Tilke, och debuterade i F1 2004. Den är uppbyggd i ett ökenlandskap vilket gör att sand som blåser in på banan kan vara ett problem.

Hur genomförs testerna?

Det är tre obligatoriska dagar och praxis är att förarna får en och en halv dag i bilen, antingen uppdelat på just en och en halv dag eller tre halvdagar. Teamen kommer under veckan att meddela vilken förare som kör vilken dag.

Hur många testdagar är det i F1 2024?

Ja det är dessa tre och en som körs efter säsongen. Det är allt. Därför är det oerhört viktigt att testerna löper enligt plan, att stallen inte behöver tillbringa någon onödig tid i garaget.

Hur är en testdag uppbyggd?

Testerna pågår onsdag till fredag och startar klockan 08.00 och pågår till 12, därefter är det en timme för lunch innan testerna återupptas klockan 13.00 och pågår till klockan 17.00. Varje stall har en bil på banan.

Varför är försäsongstesterna i Bahrain så viktiga?

För att få vinterns arbete bekräftat. För stall som Mercedes, Ferrari, Alpine, Williams och Aston Martin som har gjort stora förändringar på sina bilar är det givetvis viktigt att få så mycket tid som möjligt på banan för att se att den data de samlat i simulatorn bekräftas på banan.

Var kan jag se F1-testerna 2024?

Här på F1-bloggen kommer jag att samla ihop testerna under slutet av dagen, vill du se dem går det att göra på Viaplay eller F1TV.

Tester och tester, när har Drive to Survive premiär på Netflix?

På fredag den 23 februari 2024, samma dag som testerna i Bahrain avslutas, kan du se Drive to Survive säsong 6, den sista säsongen som det ser ut nu.

Om du funderar över vad vi kan få se där kan du läsa detta inlägg.

Alla bilarna till F1 2024 ser du här.

Nyheter F1 2024

Christian Horner har hörts av Red Bulls internutredare, andra medarbetare har också hörts. Det sägs att Horner har erbjudit den medarbetare som anmält honom en rejäl summa för att historien ska tystas ner men ännu har Red Bull inte kommit till något beslut. Det ryktas om att Ford som är nu motorpartner till teamet från och med 2026 vill ha ett beslut. Enligt The Times kan beslutet komma denna vecka.

Lewis Hamilton är klar för Ferrari, från och med 2025. Vem tar över efter honom? Mercedes stallchef Toto Wolff pratar om ett modigt beslut. Heter plan A Andrea Kimi Antonelli?

17-åringen från Italien sägs vara den största talangen sedan Max Verstappen och hoppar över Formel 3 för att köra Formel 2 i år. Om han inte är mogen nog nästa år kan Fernando Alonso vara ett alternativ som platsvärmare i Formel 1 2025. Alonso som plan B?

Såg ni bilderna av Red Bull? Såg ni hur Red Bull har mörkat luftinsläppet? Jag är oerhört nyfiken på att se hur de egentligen ser ut. Kikar man noga, noga på andra bilder från exempelvis showdown ser de vertikala luftinsläpp vilket Red Bull har mörkat på de officiella testerna. Det påminner om den design som Mercedes tidigare valt och även Ferrari.

Vi säger också grattis till Oliver Solberg som inte bara vann WRC 2 i Rally Sweden utan också tog en plats i topp fem – totalt. Under lördagen var han till och med totaltrea i sammandraget, blott en minut och 15 sekunder bakom Esa-Pekka Lappi. Visserligen under oerhört speciella väderförhållanden, men det till trots är det ett statement att i en WRC2-bil vara med i de farterna.

 

Sida 1 av 367
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB