Var kör Carlos Sainz i F1 2025?

av Anna Andersson

Inför F1 i Budapest  väntar Formel 1 på Carlos Sainz. Var kör han i F1 2025? Han är den stora pusselbiten – och har ännu inte tagit något beslut.

Var kör Carlos Sainz i F1 2025?
Var kör Carlos Sainz i F1 2025? (AP-TT)

I flera månader har Carlos Sainz vetat att han inte kommer att stanna hos Ferrari till nästa säsong av Formel 1. Han vet att han behöver en ny styrning till F1 2025 och har varit tydlig med att han för förhandlingar med olika stall.

Det har ryktats om att han är nära ett nytt kontrakt med Williams, ett team som investerat stora pengar i ny personal och förstärkt sitt tekniska team med flera namnkunniga förare.

Det har också pratats om att Audi är intresserade av att ha honom intill Nico Hülkenberg från och med nästa säsong och för ett par veckor sedan återkom Flavio Briatore till F1 och Alpine. Då pratades det om att han sockrat ett erbjudande till Carlos Sainz.

Men ändå är det tyst. Var kör Carlos Sainz i F1 2025? Varför tvekar han?

Var kör Carlos Sainz i F1 2025?

Han har troligen goda grunder till att göra det, för stall som Alpine, Williams och Audi är inga mästarteam. Det är inga stall som lär köra om segrar de kommande säsongerna. Det gör dem till mindre attraktiva alternativ eftersom det numera finns stall som kan vinna som har platser lediga.

Mercedes blir av med Lewis Hamilton till Ferrari. De har ännu inte bekräftat någon förare intill George Russell. Under inledningen av året ville Mercedes vänta med att bekräfta en förare, och Toto Wolff var också tydlig med att han kan vänta.

– Vi kan vänta till november, men så länge tror jag inte att Carlos kan vänta, säger han till österrikiska ORF.

Stallet har testat Kimi Antonelli, 17 år och förare i Formel 2 i bakfickan. Antonelli tog sin första seger i mästerskapet när han vann sprinten i Storbritannien senast – men hans stall Prema har haft stora problem. Det är ett stall som alltid brukar vara en garanti för segrar.

Men inte i år.

– Det var så viktigt. Formel 2 är väldigt tufft i år och  man kan se att han och Oliver Bearman har stora problem med bilen. Han är inte alls nöjd med sin prestation och med farten i racen, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

F1 2025
Kör Sergio Perez för Red Bull i höst? (AP-TT)

Lämnar Sergio Perez Red Bull?

Och när Antonelli inte levererar på topp kan det mycket möjligt vara så att Mercedes ser sig om efter en annan erfaren förare – och då vill Sainz inte riskera att sitta fast i ett stall som inte kan vinna race. Därför väntar han också.

Ett annat alternativ är Red Bull. Visserligen har stallet två förare, Max Verstappen med kontrakt till och med 2028 och Sergio Perez med kontrakt till och med 2026.

Men Mercedes, som nu vunnit två av de tre senaste loppen, flirtar hårt med världsmästaren Verstappen. Även om han inte lär byta arbetsgivare så är stämningen fortfarande lätt stressad mellan pappa Jos Verstappen och teamchef Christian Horner och om Verstappen förlorar övertaget i VM kan det givetvis påverka hans situation.

När det gäller Sergio Perez kan Red Bulls tålamod ta slut när som helst. F1-experten Jenson Button förstår inte vad stallet väntar på. 

Checo Perez har varit helt under isen sedan han skrev på sitt senaste kontrakt. Han är 137 poäng efter Verstappen, som har samma material. De senaste sex loppen har han tagit färre poäng än Nico Hülkenberg som kör en Haas. Han sägs också ha en klausul i kontraktet som gör att Red Bull kan sparka honom.

Om den avgrundsdjupa formsvackan håller i sig över F1 i Ungern och F1 på Spa-Francorchamps finns det en risk att han inte sitter i en Red Bull när säsongen startar om i Nederländerna i slutet av augusti.

Det skulle också kunna erbjuda en möjlighet för Carlos Sainz, som gjorde sin F1-debut i Red Bulls systerteam AlphaTauri.

Just nu står alltså F1 och väntar på Carlos Sainz – får vi något svar till F1 i Budapest? Vad tror ni?

Här ser du kontraktsläget och kan läsa mer om Silly Season i F1:

F1 i Budapest – veckans tider:

Fredag, 19.07.2024

Träning 1: 13:30

Träning 2: 17:00

Lördag, 20.07.2024

Träning 3 12:30

Kval till F1 i Budapest: 16:00

Söndag, 21.07.2024

Ungern GP i Formel 1: 15:00

 

Max Verstappen bekräftar synproblemen efter F1-kraschen

av Anna Andersson

I juli 2021 krockade Max Verstappen med Lewis Hamilton under F1 på Silverstone.

Verstappen fick uppsöka sjukhus och nu erkänner han att han drabbades av problem med synen – något som påverkat honom under lång tid framöver.

Historien går tillbaka till 2021 och den makalösa fajten mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton, Hamilton som var sjufaldig världsmästare och Verstappen som körde för sin första titel. Hamilton försökte köra om Verstappen i Copse, bilarna kolliderade och Verstappen körde in i skyddsbarriären innan han fick uppsöka sjukhus.

Hamilton drabbades av en bestraffning på tio sekunder – men vann ändå loppet. Verstappen var irriterad efteråt och erkänner nu, flera år senare, att han fick men av kraschen.

Hans syn påverkades märkbart.

– Efter kraschen på Silverstone hade jag problem med synen framförallt på vågiga och ojämna banor, där det är många reklamskyltar, berättar han för Red Bull Bulletin.

Max Verstappen
Max Verstappen rankar sina tio bästa lopp i F1 – och avslöjar en hemlighet (AP-TT)

Max Verstappen med problem efter F1 på Silverstone

Det blev framförallt märkbart i Austin ett par månader senare.

– I det racet kämpade jag inte bara mot Lewis utan också mot att mitt synfält var suddigt, säger han när han rankar sina tio största segrar.

– Det var som att köra en snabb båt i 300 km/h! Jag har aldrig berättat detta tidigare, men under några varv var det så illa att jag allvarligt övervägde att parkera bilen.

Han fortsätter:

– Det enda som hjälpte var att fokusera på min andning, medan jag hade Lewis precis bakom mig. En viktig seger som jag verkligen behövde i kampen om VM-titeln.

Värt att notera är att efter publiceringen och den uppmärksamhet som verstappens uttalande har fått, har ett av de tio loppen som finns med på listan plockats bort. Det gäller deltävlingen i Austin där han erkände att han hade problem med synen. Nu är det bara nio lopp i rankingen som inte oväntat toppas av hans första seger.

Första segern i Formel 1

Det var hans första lopp för Red Bull, i Barcelona 2016.

– Det var otroligt, eftersom det kom så oväntat. Inför loppet sa: Sätt dig i bilen, vänj dig vid den och se vad som händer. Ja, vi hade tur eftersom båda Mercedes  bilar var borta ur loppet, men man måste ta chansen när den dyker upp, säger Verstappen till tidningen.

–  Mina däck var helt slut, Kimi  pressade mig hårt, jag visste att jag var tvungen att sätta den sista chikanen perfekt varje gång, för att inte ge honom en chans att bromsa om mig i kurva 1. Jag var superkoncentrerad. Att jag skulle kunna vinna tänkte jag på först i den allra sista kurvan. Jag var så fokuserad på mitt jobb. Inget kan toppa den första segern i Formel 1.

Korta snackisar från F1

Max Verstappen har tävlat för Red Bull sedan 2016, vunnit tre VM-titlar och är i år – för första gången på två och ett halvt år – utmanad i toppen av F1. Under årets första tolv lopp har sex förare vunit – vilket är första gången sedan 2012 då det var sju segrare under de första 12 loppen och åtta totalt under säsongen.

Här ser du en jämförelse mellan 2023 och 2024:

Williams stalchef James Vowles har hela tiden stått bakom Logan Sargeant, men nu tvekar han. I ett uttalande till Autosport säger han att stallet hela tiden utvärderar Sargeant. Det väcker frågor om amerikanen kommer att bytas ut under sommaruppehållet i augusti?

Designgurun Adrian Newey har presenetrat sin senaste skapelse. Den visas nu upp på Goodwood Festival. Enligt Newey ska den ha ”potential” att nå samma varvtider som en F1:a.

 

Nyheter för sprint i F1 2025

av Anna Andersson

Nu kommer nyheter för F1 2025. Säsongen bjuder på sex sprinter.

Med en förändring.

F1 2025
Max Verstappen , Red Bull, brukar vara diktig på att köra sprint. Nu är det klart vilka banor som arrangerar sprint i F1 2025 (AP-TT)

Formel 1 kommer även 2025 att innehålla 24 tävlingar. Det är klart sedan tidigare. F1 2025 startar i Australien i mars, för att sedan avslutas i Abu Dhabi den 7 december. Schema för F1 2025.

Lägg där till att det, precis som i år, blir sex sprinthelger och det nya schemat påminner mycket om årets säsong. Bortsett från en märkbar förändring, efter tre år försvinner sprinten från Red Bull Ring.

Istället återvänder Belgien och Spa till sprintfamiljen efter ett års frånvaro. Där genomfördes en sprint 2023 och 2025 får den långa banan återigen nöjet att arrangera en sprint. Det betyder att det blir F1-sprint på följande banor under Formel 1 2025.

– Sprinten är en stor framgång för Formel 1 och ger alla fans mer action och fler lopp på banan. Beviset för detta ser vi i våra tittarsiffror, fansens engagemang på fredagar och hos arrangörer och partners, kommenterar F1-chefen Stefano Domenicali.

F1 2025 – en förändring i sprinten

Shanghai (Kina), Miami (USA), Spa-Francorchamps (Belgien), Austin (USA), Sao Paulo (Brasilien) och Doha (Qatar). Sao Paulo har arrangerat en sprint varje år sedan starten 2021, för Austin och Doha blir det tredje gången som en sprint arrangeras medan Shanghai och Miami debuterade i år.

– Medan vi förbereder oss för vårt 75-års jubileum år 2025, kommer vi alltid att hedra vår otroliga historia, men vi måste alltid se framåt, vara innovativa och förbättra oss för att erbjuda det bästa för vår växande och mångfaldiga publik, säger italienaren.

– Sprinten är ett utmärkt exempel på hur vi kan införa nya element i sporten utan att försumma mästerskapet.

Formatet kommer inte att förändras. F1 behåller det schema som man har infört i år, med sprintkval fredag, sprint lördag middag, därefter GP-kval och sedan ett GP på söndagen. Även poängräkningen blir den samma, topp åtta får poäng.

Banor med sprint i F1 2025

  1. Shanghai, Kina – 22. mars 2025 (Lopp 2)
  2. Miami, USA – 3. maj 2025 (6)
  3. Spa-Francorchamps, Belgien – 26. juli 2025 (13)
  4. Austin, USA – 18. oktober 2025 (19)
  5. São Paulo, Brasilien – 8. november 2025 (21)
  6. Doha, Qatar – 29. november 2025 (23)

Kort om Formel 1

Det ryktas om att Rolex kan vara på väg att lämna sin plats som en av huvudsponsorerna för Formel 1. Den platsen har klocktillverkaren haft sedan 2011.

Istället sägs det att LVMH, med märken som Tag Heuer och Hublot, är på väg in. Hublot är partner till Ferrari, TAG Heuer till Red Bull Racing.

Det sägs att den nya dealen är värd 150 miljoner dollar – om året.

•••

Mick Schumacher testade Formel 1 för McLaren på Silverstone i går. Han körde en racedistans och det handlade om ett däcktest för Pirelli. Schumacher testade däck för 2025. Även Alexander Albon (Williams) och Pietro Fittipaldi (Haas) testade. Schumacher hade den snabbaste varvtiden, men det var inte syftet med testet.

Förra veckan testade han en två år gammal Alpine och enligt stallchef Bruno Famin klarade både Mick Schumacher och hans kombattant Jack Doohan uppgiften med bravur.

– Båda två står fortfarande på vår lista, säger Famin till motorsporttotal.com

I går testade också Liam Lawson för Red Bull Racing. Han genomförde en filmdag med årets bil, någon info har stallet ännu inte publicerat.

 

F1-mästarens krav: Sparka Sergio Perez

av Anna Andersson

Hittills har det varit spekulationer kring framtiden i F1. Nu kommer kravet på att Red Bull ska sparka Sergio Perez  – inom någon vecka. 

Ska Sergio Perez lämna F1
Sergio Perez har haft ett par tuffa veckor. Nu kommer kraven på att han sa lämna F1 (AP-TT)

Sergio Perez skrev ett nytt kontrakt med Red Bull för en månad sedan. Det gäller över Formel 1 2025 och 2026, men sedan dess har hans form varit sviktande, för att inte säga urusel. Sedan han förlängde kontraktet har han kört in elva poäng.

Max Verstappen 86 – i samma bil.

Enligt uppgifter har han en klausul som gör att han måste ligga mindre än 100 poäng efter Verstappen för att inte riskera sparken under sommaruppehållet och det har spekulerats mycket i hans vara eller inte vara.

Nu går den första experten ut och kräver att Red Bull ersätter honom – för att rädda segern i konstruktörsmästerskapet.

– Perez form är ett stort problem, Silverstone var en hemsk helg för honom, säger Jenson Button, mästare 2009, till Sky.

Dags för Sergio Perez att lämna Formel 1

Faktum är att Verstappen i stort sett ensam har fyllt på Red Bulls poängkonto i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet medan Perez inte tog en poäng i Storbritannien. Han gjorde en dyrköpt miss i kvalet och gick i mål på plats 17.

Samtidigt som Verstappen jobbade sig till andraplats.

– Perez måste i alla fall ta ett par poäng, även om han  inte tar platsen direkt bakom Verstappen i mål, säger Button som vann VM i Formel 1 2009.

Red Bull kan inte låta detta pågå för evigt. Om Perez inte tar poäng måste de lyfta honom från bilen och ersätta honom med en annan förare.

Britten som kört för stall som Brawn, Honda och McLaren påpekar att två förare som tar poäng är ett måste för Red Bull i kampen om placeringarna i konstruktörsmästerskapet. De poängen är en viktig parameter i de bonusutbetalningar som har en stor betydelse för F1-stallens intäkter.

– Det är ingen skön känsla för en förare. Det är hårt och för en förare är det fruktansvärt, säger Button.

– Men för Red Bull är konstruktörsmästerskapet viktigt.

Han är inte den enda tidigare förares som nu ifrågasätter Perez. Det gör även Robert Doornbos, som tidigare tävlat för Red Bull och är landsman med Verstappen.

– Hela världen frågar sig varför han fått ett nytt kontrakt och varför han inte måste lämna sin plats, säger nederländaren.

– Det Perez levererar är inte värdigt Red Bull, stallet har aldrig tidigare visat en förare ett sådant tålamod och gett honom så mycket tid.

F1 jämnare än på många år

I Storbritannien tog Red Bull 18 poäng med Max Verstappen, McLaren 27 och Mercedes 25 eftersom Lewis Hamilton vann F1 på Silverstone.

Verstappen har bokförts för 255 av Red Bulls 373 poäng, Perez för 118. Även om gapet fortfarande är stort, återstår halva säsongen och F1 är inte lika jämnt som tidigare.

I år har sex olika förare vunnit lopp och styrkeförhållandena har skiftat, vilket möjligen också kan oroa Red Bull. I veckan genomför stallet också en filmdag med årets bil, RB 20, på Silverstone.

Då sitter Liam Lawson bakom ratten.

•••

Vi snackar lite om Sergio Perez i veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan, men framförallt snackar vi om Hamiltons seger och McLarens misstag.

Lewis Hamilton i unik roll när Brad Pitt spelar in film om F1

av Anna Andersson

Brad Pitt ligger bakom den F1-film inte bara är en av tidernas dyraste filmer. Det är ocksåå en ny karriär för Lewis Hamilton.  Mästaren har en unik roll i filmen som går under namnet F1.

Brad Pitt F1
Brad Pitt och Damson Idris har spelat in filmen på bland annat Silverstone (AP-TT)

Förra året filmades Brad Pitts kommande film på Silverstone. Han körde själv på banan, en depåmur byggdes upp och det fanns ett garage för ett elfte F1-team. Arbetet med filmen har sedan fortsatt och enligt uppgifter från bland annat Puck News är det en av de dyraste filmerna som någonsin producerats, sett till alla kategorier. Filmen, som regisseras av Joseph Kosinski  och produceras av Jerry Bruckheimer, har kostat mer än 300 miljoner dollar. Det är i klass med filmer som Star Wars: The Last Jedi, DC’s Justice League och Pirates of the Caribbean: At World’s End.

Och i år var Brad Pitt, 60, återigen på plats på Silverstone för att fortsätta arbetet som försenats av den tidigare skådespelarstrejken i USA. Denna gång syntes han hand i hand med sin flickvän, smyckesdesignern Ines de Ramon, paret har aldrig tidigare visat upp sin kärlek offentligt.

Hamilton med unik roll när Brad Pitt skapar F1-film

I filmen spelar Pitt den tidigare racerföraren Sonny Hayes som gör comeback på racerbanan. Han fått sällskap av kollegan Joshua Pierce, spelad av britten Damson Idris. Under F1-helgen på Silverstone spelade teamet in ytterligare racingscener på banan i en ombyggd Formel 2-bil och för att filmen ska vara så realistisk som möjligt har Lewis Hamilton fått en annorlunda och avgörande roll.

Den tidigare världsmästaren i F1 är inte bara rådgivare utan har en viktig roll i det pågående arbetet. Enligt Idris tillför han autenticitet till filmen och han beskriver Hamiltons roll som unik och sällsynt.

– Tja, det finns ingen bättre person att lära dig om Formel 1 än Lewis Hamilton, förklarar Idris i en intervju med klocktillverkaren IWC Schaffhausen.

– Så Lewis kommer in och han säger i princip ifrån – han låter oss veta att ’hörni, det där skulle inte hända’, vilket är en sällsynthet inom den här konstformen. Som jag sa, det är en fiktiv berättelse, så att ha någon som lever, andas och sover Formel 1, vi kunde inte vara i bättre händer.

Även Hamilton förklarar att han har en roll som faktagranskare och ska bidra till att filmen känns äkta.

–Filmen måste vara autentisk, säger Hamilton till GQ Magazine.

– Vi har två olika målgrupper. De som har tittat på F1 på BBC varje helg sedan de föddes och tittar tillsammans med sina familjer och de som har kommit till via Netflix.

När har Brad Pitts film om F1 premiär?

Filmen är F1:s nästa steg, efter Netflix ”Drive to Survive”, för att för att skapa nya marknader och öka populariteten. I filmen syns även Haas tidigare teamchef Günther Steiner som blivit omåttligt populär i just “Drive to Survive” och även på sociala medier. Även andra F1-förare har filmats under race i Europa. Detta för att göra filmen så autentisk som möjligt, även om historien är fiktiv.Filmen F1 släpps i Europa den 25 juni 2025.

Här kan du se trailern.

Kort om F1

Mick Schumacher fortsätter att testa F1. Denna gång genomförde han ett däcktest för McLaren. Förra veckan testade han en äldre Alpine i Frankrike. Stallet har inte släppt någon information om hur det testet, som också sades vara en duell mellan Schumacher och Jack Doohan, avlöpte.

Förra veckan meddelade Ferrari att Enrico Cardile lämnar stallet. Han har varit chef för chassit och arbetat inom stallet i decennier. Nu står det klart att han är klar för Aston Martin. Det gröna stallet fortsätter sin satsning och har vid sidan av en nyrenoverad fabrik också lockat personal som Andy Cowell till teamet. Cardile ansluter 2025 och ska arbeta med den nya bilen inför 2026.

Det ryktas fortfarande om att ägaren Lawrence Stroll jobbar hårt för att knyta Red Bulls tidigare stjärndesigner Adrian Newey till teamet.

F1 har tävlat i tre veckor i rad, visserligen tog Max Verstappen flest poäng av alla, men han vann bara ett lopp. Övriga två vann Mercedes. Verstappen tog 61 poäng, Hamilton 55, Piastri 43, Russell 42 och Norris 40.

Det var inte några bra veckor för Norris som har hoppats på att kunna utmana Verstappen i kampen om VM-titeln.

I veckans avsnitt av Plattan i Mattan snackar vi om Lewis Hamiltons seger på Silverstone. Hans nionde seger på banan och han är också den äldsta föraren som vunnit ett lopp under 2000-talet. Känslan var att nästan alla unnade Hamilton en seger – efter 56 lopp  och 945 dagar utan vinst.

Lewis Hamilton avslöjar: Nära lämna F1

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann inte ett F1-lopp på 945 dagar. Nu avslöjar den flerfaldige världsmästaren att han var nära att ge upp.

Att avsluta sin karriär i Formel 1. 

Lewis Hamilton var nära att lägga av och lämna F1
Lewis Hamilton var nära att lägga av och lämna F1 (Mercedes)

Inför årets säsong meddelade Lewis Hamilton att han lämnar Mercedes för Ferrari. Ett enormt stort steg av den sjufaldige världsmästaren som 2021 petades från tronen och missade möjligheten att bli historisk  i säsongens allra sista lopp.

En krasch av Nicholas Latifi ändrade spelreglerna och sedan dess har han och Mercedes kämpat med att ta sig tillbaka till toppen.

På Silverstone tog han sin 104:e GP-seger – men vägen dit har varit lång och kvalfylld. Efter loppet avslöjar Lewis Hamilton att han varit nära att ge upp.

Inte bara en F1-säsong utan hela sin karriär.

– Efter en så svår säsong som 2021 försökte vi att ta oss tillbaka till toppen, gång på gång och när stallet gick igenom så tuffa tider så tvivlade jag, säger han till Sky efteråt.

– Ibland ville jag lägga av.

Lewis Hamilton – nära att lägga av

Men 39-årige Hamilton gav inte upp. Det gjorde inte hans stall heller och nu har stallet vunnit de två senaste deltävlingarna, i Österrike och i Storbritannien. Hamilton har nu tagit nio segrar på Silverstone, ingen annan  förare har någonsin lyckats vinna nio lopp på samma bana.

– Att resa sig igen, försöka igen och sedan klara av det. Att vinna igen. Det är den häftigaste känsla som jag någonsin har upplevt.

Redan efter loppet, när han intervjuades av Jenson Button berättade han om den stora tvivel som  han känt och hur tveksam han har varit inför sin position i Formel 1 och om han någonsin skulle vinna ett F1-lopp igen.

– Det finns definitivt dagar mellan 2021 och nu, där jag inte har haft känslan att jag är tillräckligt bra eller att jag kan komma tillbaka dit där jag är i dag, sa han till sin tidigare teamkollega.

Formel 1 gör nu ett uppehåll den kommande helgen. Sedan tävlar VM i Ungern och i Belgien innan mästerskapet går på sommarlov och fabrikerna stänger i två veckor.

Red Bull – bara tredje team i F1?

Sett till den data som samlats in efter F1 på Silverstone, sett till kval och race, är det tydligt att det har skett en förändring i rangordningen mellan stallen. Max Verstappen, som är en av fältets absolut bästa förare i regn, har inte längre den bil som gör att han kan dominera. Lewis Hamilton, som avslutade loppet på fel däck (mjuka), var 0,11 sekunder snabbare än McLarens Oscar Piastri per ett varv ( han valde dock fel strategi och förlorade möjligheterna till en seger).  Verstappen som slutade tvåa var 0,14 sekunder efter Hamilton per varv.

Red Bull valde rätt strategi, men farten fanns inte där den här helgen.

Enligt motorsporttotal.com, som har tagit med strategierna i beräkningen, var Mercedes en tiondel före McLaren och ungefär tre tiondelar före Red Bull. Ferrari låg ytterligare tre tiondelar efter.

Sett till kvalet var Mercedes 0,21 före McLaren och nästan fyra tiondelar före Red Bull.

Sett till däcken valde både Mercedes och McLaren soft till Hamilton och Norris i slutet av loppet, men det däckvalet var egentligen inte rätt vid något tillfälle under loppet. Medium hade varit ett bättre val för dem, men inte för Verstappen.

Han hade stora problem med graining när han körde medium under inledningen av loppet. Den regerande mästaren fungerade bättre med de hårda däcken som han använde i slutet av loppet.

Det är också värt att notera att Ferrari, som i fjol inte hade några problem med däckslitaget, sliter betydligt mer däck i år, medan Haas har gått i motsatt riktning.

 

F1: Klausulen som kan tvinga bort Sergio Perez – Red Bull testar nytt

av Anna Andersson

Sergio Perez tog inte en poäng under F1 i Storbritannien. Det är ett fiasko och nu riskerar han sparken – innan sommaren är över.

Red Bull testar en ny förare redan i veckan.

F1 på Silverstone
Sergio Perez är pressad efter missen under F1 på Silverstone (AP-TT)

Det är bara en månad sedan Red Bull förlängde kontraktet med 34-årige Sergio Perez. Han skrev ett tvåårskontrakt, vilket var överraskande för många fans.  Han tog en fjärdeplats i Miami, efter en tajt  manöver i kamp med Max Verstappen kort efter start. Hade det gått fel kanske läget i dag hade sett annorlunda ut.

Han följde upp med en åttondeplats på Imola och sedan kontraktet skrevs på har han kvalat 16:e i Montreal och kraschat i racet, kvalat in som åtta i Barcelona och slutat som åtta, han var åtta i sprinten i Österrike och sjua i racet och sedan kom Silverstone.

Där körde han i kvalet och var näst sist – för att sluta på plats 17 i loppet.

Även om han agerade försökskanin med intermediatesdäcken i det nyckfulla vädret är det inte godkänt. Max Verstappen kämpade sig till en andraplats när Lewis Hamilton tog sin nionde seger på hemmaplan.

Riskerar Sergio Perez sparken fredan till F1-uppehållet?

Han har kört elva poäng sedan han skrev på kontraktet med Red Bull. Max Verstappen har tagit 86 i samma bil.

Som jämförelse har Nico Hülkenberg har tagit 16 poäng för Haas under samma period.

– Tar han inga poäng nästa lopp måste de snart plocka honom ur bilen, säger den tidigare världsmästaren Jenson Button till Sky.

– Det  var en fruktansvärd helg för honom och när McLaren tar så många poäng av Red Bull är det en stor grej.

Checo Perez låg 62 poäng efter Verstappen när han förlängde kontraktet. I dag skiljer det 137 och motorsporttotal skriver att det finns en klausul i hans kontrakt som gör att Red Bull kan sparka honom till sommaruppehållet.

Om han är 100 poäng eller mer efter Verstappen. Det betyder att han måste ta in 37 poäng eller mer på Verstappen under två lopp.

– Vi behöver honom där framme, han måste stötta Max. Det är två McLaren, två Mercedes och två Ferrari. Då behöver vi absolut två Red Bull, säger Horner när han möter media efter Storbritannien GP.

Red Bull testar ny förare till Formel 1

I veckan ska Liam Lawson, som ersatte Daniel Ricciardo när han var skadad hösten 2023, testa RB20 under en filmdag på Silverstone. Han ska även testa en AlphaTauri från 2022 på Imola inom en snar framtid och kan vara aktuell för en förarplats i Red Bull när säsongen startar om i Nederländerna den 23 augusti.

En annan möjlighet är att Red Bull flyttar runt i sin föraruppställning i F1 – det har stallet gjort förr. Så kom Max Verstappen in i Red Bull och även Pierre Gasly har lyfts från huvudteamet under säsong för att ersättas av en annan förare ( Alex Albon).

En möjlig konsekvens skulle kunna vara att stallet lyfter Daniel Ricciardo till huvudtemat och låter Liam Lawson köra för Racing Bulls resten av säsongen. Bakom väntar också Isack Hadjar, som leder Formel 2 ( även om han gjorde en miss när han nu körde FP1 i Storbritannien) och 16-årige Arvid Lindblad, som efter ännu en fin helg är tvåa i Formel 3.

Helmut Marko har vid flera tillfällen påpekat att Racing Bulls, eller VeCarb är ett juniorteam.

Ricciardo har fyllt 35 år.

– De kan inte fortsätta så här i en evighet, påpekar Jenson Button för TV-kanalen Sky.

Formel 1 har nu uppehåll i en vecka innan den första delen av säsongen avslutas med deltävlingar i Ungern och Belgien. Därefter väntar ett sommaruppehåll fram till starten i slutet av augusti.

Schemat för F1 2024

IndyCar

Marcus Ericsson var bästa svensk i helgens deltävling i IndyCar. Han slutade femma. Felix Rosenqvist drabbades av en motorbestraffning sedan han tvingades ta säsongens femte motor och flyttades ner sex platser i startuppställningen.

Detta inträffade samma helg som IndyCar premiärkörde med sina nya hybridmotorer. Rosenqvist slutade på plats 14 och Linus Lundqvist på plats 15. Pat O´Ward vann loppet, men efter nio av 17 lopp är det Alex Palou som leder mäsetrskapet. Rosenqvist är nia och bäste svensk.

 

Lewis Hamilton vinner F1 på Silverstone

av Anna Andersson

Storbritannien hyllar sin mästare. För nionde gången vinner Lewis Hamilton F1 på Silverstone.

– Det betyder så mycket, säger en tårfylld Hamilton efter segern.

Regnet skapade fantastiska förutsättningar för ett spännade F1-race på Silverstone. Racet startade på torrbana, med George Russell, Mercedes i pole position och Lewis Hamilton intill. Allt såg ut som om det återigen skulle bli en härlig söndag med en kamp mellan Red Bulls Max Verstappen och McLarens Lando Norris.

Ungefär så som i Österrike förra veckan.

Norris imponerande på det blöta underlaget, men när regnet upphörde förändrades spelplanen igen och Mercedes hanterade det bäst. När det var dags att återgå till torrdäck valde Mercedes rätt läge att byta till mjuka däck.

De tog Lewis Hamilton, medan Norris valde att ligga kvar ytterligare ett varv och Hamilton gick om honom i samband med depåstoppet.

Den flerfaldige världsmästaren tog sin nionde seger på Silverstone.

– Jag gråter fortfarande. Jag har inte vunnit sedan 2021 och att gå upp varje dag och jobba hårt och träna är tufft, säger en rörd Lewis Hamilton.

Lewis Hamilton vinner F1 på Silverstone

F1 på Silverstone
Lewis Hamilton har nu nio segrar på Silverstone. Det är rekord! (AP -TT)

Segern var Mercedes andra raka i år.

Det är Hamiltons första seger på 945 dagar – sedan 2021.

– Det har varit så tufft, men du måste fortsätta att jobba även om du är nere på botten, säger Hamilton.

–Det har funnits dagar när jag inte har känt att jag är tillräckligt bra och tvivlat, men teamet har jobbat så hårt och det har uppmuntrat mig att göra samma sak.

I samband med Storbritannien GP i F1 tog han sin 199:e pallplats och det är lite mer än 17 år sedan han vann sin första seger.

Efter loppet visste jublet på Silverstone inga gränser och Lewis Hamilton hade svårt att prata.

– Detta är det sista loppet som jag gör här med det här teamet och jag ville verkligen vinna, säger Hamilton.

Slarvade McLaren bort segern?

Han vann loppet före Max Verstappen som valde hårda däck i slutet och Lando Norris som avslutade loppet på mjuka däck och var otroligt besviken.

– Vi gjorde inte rätt val i dag, konstaterade Norris efter loppet.

– Jag tar också på mig att vi inte tog rätt beslut.

•••

Själv funderar jag över om inte McLaren kastade bort segern genom att låta först Piastri ligga kvar ett varv för länge i samband med det första depåstoppet och sedan göra samma sak med Lando Norris i samband med det andra depåstoppet.

Dessutom valde stallet soft vilket i efterhand känns som ett felaktigt val. Det gav även Norris möjligheten att välja – men han valde att inte svara.

Korta noteringar efter F1 på Silverstone

Polesättaren George Russell bröt sedan han fått problem med kylningen av sin Mercedes.

Nico Hülkenberg körde in på plats sex och tog nya viktiga poäng till Haas.

Ferrari gjorde bort sig när de tog in Charles Leclerc för tidigt, det väntade regnet kom inte så monegasken tappade tid på banan och behövde göra ytterligare ett stopp när regnet väl kom.

Red Bull gjorde samma miss med Sergio Perez och vad har hänt med Red Bulls bil? Har den nått sitt max? Till och med Max Verstappen fick kämpa för att sluta tvåa i dag.

Pierre Gasly kom aldrig till start, han fick problem med bilen på formationsvarvet.

Resultat Storbritannien Grand Prix i F1

Det är mycket tankar efter ett lopp som detta – men framförallt.

F1 är otrolgit roligt igen!

Efter 12 av 24 race har Formel 1 nu sex olika vinnare och även om Max Verstappen fortfarande leder VM.

Nästa deltävling avgörs i Ungern om två veckor.

Kamp om pole position under F1 på Silverstone

av Anna Andersson

George Russel tog pole position inför F1 på Silverstone.

Före Lewis Hamilton.

– Samarbetar vi i morgon håller vi Lando bakom oss, säger den flerfaldige mästaren.

Det var ett tajt F1-kval på Silverstone där det regnat under dagen och mörka regnmolnen hängde över banan lagom till kvalet. Red Bulls Sergio Perez klarade varken av pressen eller underlaget och försvann när han körde ut i gruset. Det är andra gången på två år som han åker ut i Q1 på Silverstone.

Men han är inte den enda stjärnan som missar en startplats i topp tio. Ferrari har fortfarande inte hittat rätt med den senaste uppdateringen och Charles Leclerc, Ferrari, var tillräckligt snabb i kvalet.

Istället blev det en kamp mellan McLaren och Mercedes. George Russell tog pole position för Lewis Hamilton och Lando Norris! Det är första gången sedan 1965 som tre britter är först i ett kvalet till Storbritanniens GP.

Resultat kvalet till Storbritanniens GP.

Max Verstappen körde av i Q1, troligen fick han skador på bilen för han var inte alls i närheten av den fart som han brukar ha. Han slutade fyra.

– Sett till downforce tappade Max ungefär 100 punkter när han körde av och drabbades av skador på bilen, säger Red Bulls Helmut Marko till Sky.

– Ser vi till det är fjärdeplatsen sensationellt bra, vi hade en uppdatering md som gav oss sex punkter. Det var en halv tiondel.

Med andra ord hade han stora skador på bilen.

Kort inför F1 på Silverstone

Helmut Marko brukar vara en frispråkig man, så även denna helg. Han är tydlig med var Red Bull tappade tid under fredagarna. Något vi kan ta med i beaktning inför söndagen även om bilen givetvis förändras under helgen:

– Vi tappar den i de långsamma kurvorna, bara i sektor ett tappar de tre tiondelar, säger han till den österrikiska TV-kanalen ORF.

•••

F1 på Silverstone Pierre Gasly Alpine
Pierre Gasly har bytt motor på sin Alpine inför Storbritannien GP.(AP-TT)

Pierre Gasly har genomfört ett motorbyte och kommer att starta F1 på Silverstone från sista plats och Lance Stroll är under utredning för att ha lämnat depån vid rött ljus. Det kan ge en bestraffning.

•••

Inför fredagens andra träning introducerade Haas en uppdatering. Det handlar om den största uppdateringen som något stall tagit med sig till Storbritannien GP och den rör bland annat golvet, sidepodsen ( luftinsläppet), motorkåpan och luftningen av bromsarna. Nyheterna verkade fungera. Nico Hülkenberg trivdes bra och körde in som fyra på den andra träningen i fredags, men framförallt var farten på longrunsen riktigt bra i förhållande till Haas närmsta konkurrenter.

Kevin Magnussen var däremot inte lika nöjd med uppdateringen.

•••

I en intervju med tyska Sky fick Red Bulls stallchef Christian Horner frågan om det var ett misstag att förlänga kontraktet med Sergio Perez.

– Det är en brutalt svår fråga, svarade han.

Han sade också att han hade trott att kontraktet skulle hjälpa honom.

– Vid den tidpunkten var det rätt att förlänga kontraktet

Liam Lawson ska testa en RB20 på Silverstone nästa vecka. Hur kan  det påverka Red Bulls val framöver?

Missa inte vår F1-live, i Aftonbladets målservice. Välkommen in i vårt virtuella F1-vardagsrum.

Guiden till F1 på Silverstone hittar du här.

Regelbytet som kan avgöra IndyCar

av Anna Andersson

Nu förändras förutsättningarna i IndyCar. I helgen byter mästerskapet till hybridmotor.
– Jag tror att bytet kan gynna oss, säger Felix Rosenqvist.

IndyCar
Felix Rosenqvist är positiv till den stora förändringen (IMS Photo)

Förändringen skulle ha genomförts inför säsongen, men sköts på framtiden och kommer nu att genomföras efter halva säsongen. Det gör att den gamla motorn kompletteras med ett hybridsystem som stallen har testat.
Men aldrig tävlat med.
Detta sker inför säsongens nionde deltävling i deltävling i Mid-Ohio.

– Det är första racet med hybriderna, vilket betyder att alla kommer behöva lära sig mycket på kort tid,  säger Felix Rosenqvist.

Stor regeländring i IndyCar

Hans stall Meyer Shank Racing har haft tre testdagar, stallets samarbetspartner Andretti Global har genomfört närmare 15 testdagar med den nya motorn. Rosenqvist som bytte team inför säsongen ligger tia i mästerskapet, därmed är han bästa svenska förare men han är mer än hundra poäng efter ledande Alex Palou, Chip Ganassi Racing.

– Jag känner mig relativt väl förberedd, men det kommer bli mycket nytt att smälta och den som gör det bäst blir den som vinner race.

Han har tidigare tävlat i Formel E, och hans stall har stora erfarenheter från IMSA (amerikansk sportvagn) som också använder sig av hybridmotorer.
– Jag känner mig relativt väl förberedd, men det kommer bli mycket nytt att smälta och den som gör det bäst blir den som vinner racet.

Rosenqvist: Mycket nytt att smälta

För första gången i mästerskapets historia kompletteras nu den befintliga turboladdade förbrännings-V6:orna på 2.2 liter med ett hybridsystem som tillför uppemot 60 ytterligare, elektriska hästkrafter. Den extra kraften kan förarna använda tillfälligt genom en knapp på ratten.

– Det blir väldigt mycket som var nytt och för att lyckas med elbilsracing måste man, när det gäller många saker, tänka lite bak och fram. Jag tror att det här bytet kan gynna oss, men man vet aldrig det får vi se när vi kommer till Mid-Ohio, säger Rosenqvist.
– Jag tror att det blir intressant. Vissa aktörer kommer att bli starkare i och med bytet, andra svagare.

Även Marcus Ericsson har erfarenheter från att köra med hybridmotorer, samma år som han debuterade i Formel 1, 2014, införde det mästerskapet hybridmotorer och de tävlar fortfarande med dem.
– Jag har sett fram emot förändringen. Med en hybridmotor blir det ytterligare  ett moment att hålla koll på, sa Ericsson inför säsongen.
– Jag upplever att det passar mig som är erfaren.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 9

Honda Indy 200 at Mid-Ohio
Mid-Ohio Sports Car Course (USA)

Fredag 5 juli
Fri träning 1: 21.20-22.35

Lördag 6 juli
Fri träning 2: 16.50-17.50
Kval: 21.00-22.30

Söndag 7 juli
Warm-up: 16.25-16.55
Race (80 varv): 19.45

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

Sida 1 av 382
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB