Datum för årets bilar till F1 2020

av Anna Andersson
Bilarna till F1 2020
Merca – your Valentine? (TT)

Snart presenterar teamen sina bilar till F1 2020. F1-säsongen närmar sig.
Nu har ytterligare team presenterat de datum då de kommer att visa upp sina bilar till F1 2020 för första gången.
Först ut är Ferrari, den 11 februari, därefter följer Red Bull och Renault den 12:e. McLaren och Alpha Touri (Toro Rosso) presenterar sina bilar den 13:e och Mercedes har nu bekräftat att deras bil blir en riktig Valentine.
Den 14 februari, på alla hjärtans dag, rullas bilen ut på Silverstone i Storbritannien.
I år väntar två testperioder, som är tre dagar var. Båda körs i Barcelona, Spanien under de två sista veckorna i februari.
Säsongen startar sedan den 15 mars. I Australien. Här hittar du årets alla tävlingshelger, samt starttider för kval och race.

Bilar till F1 2020 – därefter vill kanske Alonso tillbaka?

Sedan kan vi konstatera att Willians har en ny testförare, Roy Nissany från Israel. 2019 testade han för teamet i Abu Dhabi, då var 25-åringen 20:e och sista man. Nästan 7 sekunder från täten och 3,7 sekunder efter Nicholas Latifi som körde den andra bilen för Williams. Under 2018 körde han i Formel 2 utan större framgång och säsongen 2019 tävlade han ingenting eftersom han hade problem med en skadad handled.

När vi ändå är inne på eventuella förare i F1 framöver så stänger Fernando Alonso inga dörrar. Han har precis avslutat Rally Dakar och fokuserar nu på Indy 500.
– Dakar var ett äventyr, Indy 500 är en mer tävlingsinriktad utmaning, förklarar Alonso som också hävdar att han är nära en färdig deal:
– Jag är väldigt nära att skriva kontrakt med Andretti.
Därefter funderar han vidare på vad som händer under avslutningen av 2020 och 2021:
– Jag är inte för gammal för F1, annars kan jag alltid köra en hel säsong i IndyCar eller i WEC.

Är du mer intresserad av IndyCar? Då hittar du bilderna på Marcus nya bil här.

Dino till Ferrari

Bilarmna till F1 2020
Dino klar för Ferrari Driver Academy (TT)

Ni missade väl inte dagens roligaste nyhet? Att Dino Beganovic från Linköping är klar för Ferrari Driver Academy, Han ska köra för Prema Powerteam under sin första säsong i Formel 4, i Italien och Tyskland. Sedan ska han genomgå Ferraris egen utbildning.
Även Charles Leclercs lillebror Arthur är en av de nya förarna i Ferraris akademi, Mick Schumacher fick en plats i programmet förra året.
Vad betyder då detta?
Jo, att killen har fått en väldigt fin chans. Han kommer från en vanlig familj i Linköping. Pappa är bilmekaniker och mamma arbetar inom kommunen. De har jobbat hårt för att få ihop ekonomin så att sonen ska kunna tävla i go-kart och nu har talangen tagit honom till Maranello.

En väg som ingen annan svensk talang har trampat före honom.

När han nu klarade av de tuffa testerna hos Ferrari så har han plötsligt fått en helt annan möjlighet att ta sig fram på de tuffa och snåriga vägar som leder mot Formel 1.

– Det är otroligt kul att se att det går att ta sig fram på talang och träningsflit, inte bara med pengar, säger Rickard Rydell, tidigare racingförare son nu är mentor åt Dino.
Det är ingen gratischans, utan en dörr som öppnats, men för att gå vidare på den vägen så krävs det otroligt mycket arbete och en stor uppoffring.
Men Dino Beganovic, 15, har bestämt sig.
– Min dröm är att köra F1 med Ferrari och att bli världsmästare med teamet.

Det är en hög målsättning – men han har fått verktygen för att uppfylla den.

Nu är det upp till honom att göra det jobb som krävs.

Ericssons nya bil – och Norris miss

av Anna Andersson

Lando Norris råkade försäga sig.

Live på webben.

Därför vet vi att McLaren presenterar sin nya bil den 13 februari.

Så såg McLaren ut 2019. Den 13 februari får vi se årets bil (TT)

Därmed är det nu tre team som har offentliggjort sina presentationer. Det är Ferrari (Maranello) den 11 februari, McLaren (Woking) den 13 februari och Alpha Tauri (Salzburg) den 14 februari. Det sist nämnda stallet är inte nytt utan det är det nya namnet på Toro Rosso.

När vi ändå är inne på F1 2020 kan vi notera att Sky Italia berättar att Ferraris bil har klarat årets krocktest, därmed är det italienska teamet det andra teamet som gör det i år. Även Racing Point har tagit sig förbi det hindret.

Ni som gillar F1 och vill ha koll på samtliga starttider för kval och race hittar dem här.

Marcus Ericsson med nummer 8

Här är Marcus Ericssons bil till nästa år.

Svensken blir kollega till Felix Rosenqvist  hos Chip Ganassi Racing och kommer att köra en chokladbil i de danska färgerna nästa år.

Svensken är laddad inför säsongen och ser fram emot att få starta säsongen i ett toppteam och dessutom ha erfarenheterna från den första säsongen med sig.

Max Verstappen har skrivit kontrakt med Red Bull

av Anna Andersson

Max Verstappen har skrivit kontrakt med Red Bull.

Till och med 2023.

Max Verstappen har skrivit kontrakt med Red Bull
Stannar hos Red Bull och Honda (TT)

Även om det inte var speciellt oväntat var det dagens största nyhet från F1-världen.

– Jag är väldigt glad över att jag har förlängt kontraket med teamet. Red Bull trodde på mig och gav mig möjligheten att starta min karriär i F1 och det har jag alltid varit mycket tacksam för, säger Max Verstappen.

– Under åren har vi fått en allt tajtare relation och vid sidan av den passionen som alla medarbetar har och det resultat som vi gör på banan är det också härligt att jobba med en så fantastisk grupp av människor. I och med att Honda har klivit in i det här projektet och vi har gjort så stora framsteg de senaste åren har jag också fått en större motivation och tro på att vi kan vinna tillsammans.

Det lyckades med det 2019 och frågan är om de kan utmana om titeln 2020. Vad tror du?

Max Verstappen har skrivit kontrakt med Red Bull

Därmed har både Verstappen och Charles Leclerc förlängt sina kontrakt redan innan säsongen startar. Leclerc förlängde sitt kontrakt med Ferrari i samband med julhelgen. Mer läser du här.

Här hittar du kontraktsläget för alla förarna i F1 2020.

Max Verstappen har skrivit kontrakt med Red Bull
Tangerade Schumis rekord (TT)

För övrigt kan vi konstatera att Lewis Hamilton tangerade Michael Schumachers rekord från 2002 under förra årets säsong. Britten missade inte ett enda varv av hela säsongen. han  körde varje varv i vart och ett av loppen.

Det resulterade i 1262 varv under 21 lopp. det gav honom också elva segrar, 17 pallplatser och fem pole positions.

Och en sjätte VM-titel.

När vi ändå är inne på Mercedes kan vi också prata lite om Valtteri Bottas. Inför 2019 kallade han sig själv för version 2.0 av sig själv. Det skulle ge honom VM-titeln. Nu har han skilt sig för att kunna satsa fullt på sin karriär och inför 2020 har han ett nytt mål:

– Jag ska vara den bästa versionen av mig själv, förklarar han för motorsporttotal.

– Jag vill vara i bästa möjliga form vid varje tidpunkt nästa år. Det är min huvudsakliga målsättning. Och det klarar jag av med hjälp av att förbättra många små detaljer, det är inte en det handlar om. Det finns många saker som jag kan förbättra.

 

 

Comeback i Formel 1 2020

av Anna Andersson

Gott nytt år, kära F1- och motorvänner och vi inleder året med att hälsa Robert Kubica välkommen tillbaka till Foirmel 1 2020.

Formel 1 2020
Robert Kubica är tillbaka (TT)

Han blir reservförare. Hos Alfa Romeo, det är den roll som Marcus Ericsson hade förra året.

– Jag ser fram emot att vara reservförare hos Alfa Romeo och starta ett nytt kapitel i min karriär, säger Kubica.

Han tar med sin sin sponsor Orlen till teamet och det namnet kommer också att dyka upp i teamets namn, Alfa Romeo Racing ORLEN.

Polacken inledde sin karriär i Formel 1 hos BMW 2006, det team som i dag är Alfa Romeo. Han vann sin hittills enda seger för teamet i Kanada två år senare.

– Detta stallet har en speciell plats i mitt hjärta och jag ser fram emot att få återse ett par bekanta ansikten från min tid i Hinwil. Det är andra tider och förutsättningarna ser annorlunda ut, men jag är övertygad om att vi kommer att vara lika beslutsamma och lika hungriga på att nå framgång som vi var då. Jag ser fram emot att hjälpa Alfa Romeo att ta nästa steg, säger han inför Formel 1 2020

Det verkar som om han ska kombinera sin roll som reservförare i F1 med att köra den tyska serien DTM, som för övrigt kör i Sverige till sommaren.

Vilka förare kör då Formel 1 2020? Kolla i listan!

Startfältet och förare i Formel 1 2020

Mercedes

Lewis Hamilton, 34, Storbritannien.

Sex VM-titlar. Kontrakt till och med 2020.

Valtteri Bottas, 30, Finland

Kontrakt till och med 2020.

Formel 1 2020
Charles Leclerc har precis förlängt kontraktet (TT).

Ferrari

Sebastian Vettel, 32, Tyskland

4 VM-titlar. Kontrakt till och med 2020

Charles Leclerc, 22, Monaco.

Kontrakt till och med 2024

Red Bull

Max Verstappen, 22, Nederländerna

Kontrakt till och med 2023.

Alexander Albon, 23, Thailand/Storbritannien

Kontrakt till och med 2020.

McLaren

Carlos Sainz, 25, Spanien

Kontrakt till och med 2020.

Lando Norris, 20, Storbritannien

Kontrakt till och med 2020. Kontrakt till 2020.

Haas

Kevin Magnussen, 27, Danmark.

Kontrakt till och med 2020.

Romain Grosjean, 33, Frankrike.

Kontrakt till och med 2020.

Renault

Daniel Ricciardo, 30, Australien

Kontrakt till och med 2020.

Esteban Ocon, 23, Frankrike

Kotnrakt till och med 2021.

Racing Point

Sergio Perez

Kontrakt till och med 2022.

Lance Stroll, 21, Kanada

Kontrakt till och med 2020 ( pappa äger stallet).

Alpha Tauri

Daniil Kvyat, 25, Ryssland

Kontrakt till och med 2020.

Pierre Gasly, 23, Frankrike

Kontrakt till och med 2020.

Alfa Romeo

Kimi Räikkönen, 40, Finland

1 VM-titel. Kontrakt till och med 2020

Antonio Giovanazzi, 25, Italien

Kontrakt till och med 2020.

Williams

Georg Russel, 21, Storbritannien.

Kontrakt till och med 2020 (stöttas av Mercedes)

Nicholas Latifi, 24, Kanada

Kontrakt över 2020.

 

För övrigt önskar jag er en god fortsättning och om ni missade artikeln där jag listade Sveriges hetaste förare 2019-2020 så hittar du den här

Charles Leclerc förlänger kontraktet med Ferrari

av Anna Andersson

När det är dags för jul passar Ferrari på att öppna en riktig julklapp. Charles Leclerc förlänger kontraktet med Ferrari. Till och med 2024.

Leclerc förlänger kotrnaktet med Ferrari
Leclerc stannar till 2024. Vettel har kontrakt över 2020 (TT)

– Efter varje lopp under året blev det allt mer självklart för oss att vi ville förlänga med Charles, säger teamchef Mattia Binotto.

– Detta beslutet visar klart och tydligt att Charles och Scuderia har en gemensam framtid.

Charles Leclerc förlänger kontraktet med Ferrari

Enligt italienska medier så väntas Leclerc tjäna runt nio miljoner Euro (90 miljoner kronor) varje år.

Det är en löneökning för 22-åringen, men han är fortfarande långt efter Sebastian Vettel som sägs tjäna 30 miljoner euro om året.

– Jag är väldigt glad över att jag stannar hos Ferrari. Det var en dröm för mig att få köra för världens mest välkända team förra året och med tanke på hur spännande 2019 kan jag knappt vänta på att få fördjupa arbetet ytterligare, säger monegasken.

Sebastian Vettel har kontrakt över nästa år, men vad som händer med det efter 2020 är inte klart.

Alonso mot Dakar, Indy och F1?

För övrigt så har Fernando Alonso inte stängt några dörrar till F1 än. Spanjoren, som ska debutera i Rally Dakar i början av 2020, har inte gett upp tanken på att göra ett nytt försök till IndyCar 2020 och en F1-comeback efter 2021.

– Jag vill försöka att göra ett bättre resultat än i år, säger spanjoren när han intervjuas av Sky. Han missade att kvala in till Indy 500 i år, vilket var en stor besvikelse.

– Annars är jag öppen för förslag. Kanske finns det någon  möjlighet för F1 2021?

 

 

Vem vet?

Därmed önskar F1-bloggen en riktigt god jul!

 

 

Förarnas favorit 2019 – och Alfas chassi gick sönder

av Anna Andersson

Det är lågsäsong på banan, men högsäsong i fabriken och självklart finns det nyheter att berätta om.

Bekymmer för Kimi (TT)

Som att Alfa Romeo har stora problem och kastas tillbaka i planeringen. Anledningen är att teamets chassi inte bara underkändes i det krocktest som genomfördes i onsdags. Chassit gick även sönder. Det skriver Motorsport-magazin.

Därmed måste Alfa Romeo nu starta om och bygga ett nytt chassi som som ska genomföra de 15 testerna som en bil måste klara för att få vara med under vintertesterna.

Red Bull i mästarform 2020?

Red Bull å andra är otroligt optimistiska. Motorsportkonsulent Helmut Marko förklarar att teamet ska vara med och slåss om titeln 2020, något man inte gjort sedan det nya reglementet infördes.

– Vi har inga ursäkter kvar, säger Marko till Servus TV.

– I år ligger vi 14 dagar före vår egen tidsplan. Vi startar året bättre än någonsin och vi har ett riktigt bra koncept. Nu måste vi leverera.

Red Bull vann fyra VM-titlar mellan 2010 och 2013, samtliga med Sebastian Vettel.

Förarnas favorit

Röstade inte själv – men vann (TT)

När vi ändå är inne på temat världsmästare. Lewis Hamilton vann titeln i år igen. Därefter röstade teamcheferna fram honom till årets förare och nu har hans kollegor gjort samma sak. Formula1.com har låtit samtliga förare rösta, anonymt. Förarna gav de tio kollegorna de ansett varit bäst i år poäng, enligt samma princip som i VM – 25 poäng för den bäste och en för den tionde.

Så här blev resultatet:

1. Lewis Hamilton (Mercedes)
2. Max Verstappen (Red Bull)
3. Charles Leclerc (Ferrari)
4. Carlos Sainz (McLaren)
5. Valtteri Bottas (Mercedes)
6. Daniel Ricciardo (Renault)
7. Lando Norris (McLaren)
8. Sebastian Vettel (Ferrari)
9. George Russell (Williams)
10. Pierre Gasly (Red Bull/Toro Rosso)

Fem förare deltog inte i omröstningen ( precis som hos teamcheferna lät Ferrari bli att rösta, ingen av Mercedes förare lämnade någon röst och det gjorde inte Kimi Räikkönen heller)

F1 2020 – då presenteras bilarna

Ferrari presenterar sin bil den 11 februari. Alpha Topuri ( Toro Rosso) sin tre dagar senare, i österrikiska Salzburg.

För övrigt kan vi konstatera att Williams har skrivit kontrakt med Dan Ticktum , tidigare juniorförare hos Red Bull. Ticktum får rollen som utvecklingsförare.

God jul till er alla om vi inte hörs innan dess.

Nytt kring däck i F1 2020

av Anna Andersson

Det blir inga nya däck i F1 2020. Förra veckan genomfördes däcktester i Abu Dhabi och Mercedes avslutade dem. När resultaten nu har analyserats så har man även genomfört en omröstning  – precis som reglerna säger.

Men det blev ingen förändring när det gäller däck i F1 2020.

Teamen var väldigt kritiska under testerna och samtliga röstade för att behålla specifikationen från 2019 ytterligare en säsong.

Enligt ett uttalande från Pirelli finns det flera faktorer som ligger till grund det beslut som fattades av Pirelli, FIA och teamen. Bland annat är det en fördel att att teamen nu inte behöver modifiera konstruktionen av sina bilar inför 2020, vilket annars hade varit nödvändigt. Dessutom skriver Pirelli att det också ger teamen stabilitet ”med fördelen att använda en välkänd produkt under den sista säsongen av de nuvarande reglerna.”

Det gör även att teamen, utan avbrott,  kan fortsätta sin utveckling av bilarna fram mot 2020.

Däck i F1 2020 – första racen klara

Till 2021 blir det däremot en större förändring. Den beträffar så väl bilar som däck eftersom det kommer ett nytt reglemente . Däcken kommer från och med 2021 vara 18 tum.

De första testerna ska genomföras i februari 2020, då ska Ferrari testa i spanska Jerez.

När vi ändå är inne på däcken kan vi konstatera att Pirelli redan har bestämt vilka däck som ska användas i Australien, Bahrain, Kina och Vietnam. Premiären avgörs den 15 mars – och alla viktiga datum  för nästa år hittar du här.

Korta nyheter

Annars finns det ett par snabba nyheter vi kan berätta om.

Exempelvis vann Valtteri Bottas vann ett rally i Frankrike i helgen  (Rallycircuit Cote d’Azur). Han ska även köra ytterligare ett rally i finska Lappland i januari. VM-tvåan är övertygad om att det gör honom till en bättre F1-förare.

Christian Horner förväntar sig att Red Bull kommer att vara starka redan i samband med säsongsstarten 2020. Teamchefen påpekar att det var den dåliga inledningen av 2019 som gjorde att de inte var med i kampen om titeln.

Det var två förare som inte drog på sig några motorstraff under 2019. Två herrar klarade sig inom det reglerade antalet för samtliga kontingenter. Det var Lewis Hamilton (Mercedes) och Romain Grosjean (Haas). Tyngst var det för Daniil Kvyat som drog på sig 18 straff – vilket var nästan ett per race…

Renault, som nu bytt ut Nico Hülkenberg mot Esteban Ocon, sätter höga mål för 2020. Plats fyra  räcker inte, enligt teamchefen Cyril Abiteboul.

 

F1 2019 är över – nu väcks längtan efter 2020

av Anna Andersson

Lewis Hamilton avslutar 2019 i topp. Helt överlägsen – precis som den mästare han är.
Det kan tyckas tråkigt, men siffrorna ljuger.
F1 2019 var en fantastisk säsong.

F1 2019
Mästare och vinnare av säsongsfinalen (TT)

En blick på årets tabell ger oss bilden av att Mercedes med förarna Hamilton och Valtteri Bottas har dominerat allt. Så som teamet gjort varje år sedan 2014.
De kalla siffrorna antyder att det har varit ett tråkig och förutsägbar år. Precis som 2018, som 2017 och som åren innan dess.
De siffrorna ljuger.
F1 2019 var fantastisk.
Den bjöd på racing av mycket hög klass, kamp på banan, fajt mellan teamkamrater, flera olika segrare och ett mästerskap som efter en trög inledning plötsligt väcktes till liv. Efter det sömniga loppet i Frankrike hittade F1 nerven igen.

F1 2019 – en fantastisk sommar

F1 2019
Charles Leclerc bäst i Ferrari 2019 (TT)

Max Verstappen bjöd på makalös racing i Österrike. Hamilton tog en historisk seger i Storbritannien. Därefter blev det ett märkligt lopp i vätan på Hockenheim i Tyskland innan mästerskapet reste till Ungern. Väl där visade Hamilton och Verstappen upp en mäktig kamp innan F1 tog sommarlov.
Därefter fortsatte den fantastiska racingen att sprida spänning över sporten.  Lagom till omstarten i Belgien hittade Ferrari farten och Charles Leclerc tog sin första seger i Formel 1. På Monza en vecka senare skapade han hysteri  när han frälste Ferraris fans efter mycket märkligt kval och listan kan göras mycket längre än så.

Faktum är att F1 2019 har varit enormt underhållande. Det i kombination med Indycar där Sverige hade två förare på prispallen samt Felix Rosenqvist som tog utmärkelsen årets nykomling gjorde racingsäsongen 2019 mycket minnesvärd och den väcker en längtan om mer.
För vem känner inte en anspänning när Marcus Ericsson nästa år gör Felix Rosenqvist sällskap hos IndyCars toppteam Chip Ganassi Racing? Eller när F1-säsongen 2020 förlängs till 22 lopp samtidigt som Red Bull och Ferrari har utmanat de senaste årens stora dominanter vid flera tillfällen under hösten. I och med att reglementet är i stort sett det samma nästa år ger det oss en förhoppning om ännu bättre racing 2020.

F1 2019 Mercedes dominerar en härlig säsong

Under de senaste sex åren har Mercedes vunnit 89 av 120 GP-lopp och Lewis Hamilton har vunnit fler lopp än vad alla andra förare har gjort tillsammans. Det är en dominans som F1 aldrig tidigare har upplevt, men för varje år som går blir Mercedes övertag allt mindre. I år gjorde Ferrari en strålande insats under en månad efter sommaruppehållet och om teamledningen klarar av att ta kommandot över alla onödiga misstag har det två förare som är kapabla att utmana i kampen om en VM-titel.

Dessutom har Red Bull och Honda hittat en gemensam framgång att bygga vidare på och om de tidigare mästarteamet är med i toppen redan under den första halvan av 2020 finns det stora möjligheter att det blir en trekamp om titeln nästa år.
Lägg där till att McLaren med förarna Carlos Sainz och Lando Norris utvecklats till en toppkandidat och att Renault inte har råd att tappa ännu en säsong så ser framtiden väldigt lovande ut.
Det är inte mer än tre och en halv månad till racingsäsongen 2020 startar.
Då hgör både F1 och IndyCar premiär samma helg.
Må vintern försvinna i racetempo.

•••

Lando Norris.

Vilken debutsäsong britten har gjort i F1, han är dessutom bara 20 år. Vad kan han leverera framöver?

•••

Kimi Räikkönen

40 år och fortfarande en racer. Nästa år kan han bli den förare som kört flest F1-lopp i historien.

Inför Abu Dhabi GP i F1 – Hamilton till Ferrari?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton är tillbaka i topp. På pole position i Abu Dhabi GP i F1. Där har han inte stått sedan Tysklands GP i juli.

Abu Dhabi GP i F1
Tillbaka på pole (TT)

Imponerande av Mercedes att så ofta sätta detaljerna, här plockade man dessutom ur allt ur teamet och körde in Valtteri Bottas som tvåa – trots att man visste att han skulle starta längst bak. Det säger rätt mycket om den anda som finns hos stallet.

Ferrari däremot fortsätter att göra de där små missarna som ger plumpar i protokollet. Teamet var sena ut med sina förare i Q3, så när Alex Albon, Red Bull tog det lite väl lugnt hann Sebastian Vettel precis över linjen för att köra sitt avslutande varv medan Charles Leclerc fick backa av. Han fick inte ens chansen att utmana om pole position.

– Vi ville åka ut så sent som möjligt, eftersom banan är snabbast då. Därför åkte vi ut som sista team. Vi visste att det skulle bli tajt, men det var ett medvetet beslut, men på grund av trafiken var det för sent, säger stallchef Mattia Binotto.

– Vi var medvetna om risken och i dag fungerade det inte.

Det är slarv som Ferrari måste ta bort till nästa år – annars blir det ingen VM-titel då heller.

Mer om kvalet läser du här. Där finns också hela startuppställningen.

Intressanta strategier i Abu Dhabi GP i F1

En intressant sak som vi tar med oss inför Abu Dhabi GP i F1 är att Ferraris förare har olika strategier, Sebastian Vettel med mjuka däck, medan Charles Leclerc har medium. Precis som Lewis Hamilton och de båda förarna från Red Bull startar startar på medium.

Abu Dhabi GP i F1
För teamet? (TT)

Kan detta bero på att man satsar på att Leclerc ska ta tredjeplatsen i VM före Max Verstappen? Att Vettel får köra för sin kollega?

Efter kollisionen mellan Ferraris förare i Brasilien har man haft ett möte på fabriken i Maranello och förarna har också pratat med varandra över telefon.

– Vi har inga problem med varandra, hävdar Vettel.

– Vi har pratat med varandra om det och gått igenom hur vi ser på saken. Det var också tydligt att det gick åt fanders. Det var inte någon rejäl smäll, men det var kontakt . Det ska man inte överdriva, men vi har lärt oss någonting av det och ska se till att det absolut inte händer igen.

Hamilton + Ferrari = ?

Vad är det som pågår mellan Lewis Hamilton och Ferrari?

Den frågan ställs inför Abu Dhabi GP i F1. Gazzetta dello Sport meddelar att Hamilton har haft flera samtal med högt uppsatta medarbetare hos Ferrari, bland annat nämns Ferraris president John Elkann och vicepresidenten Piero Ferrari. Tidningen spekulerar i om det finns ett löfte om ett samarbete efter 2021 och hävdar att det är otroligt att det är Charles Leclerc och Sebastian Vettel som delar på förarplatserna efter 2020. Nästa år går nästintill alla kontrakt ut.

Du kan se det här.

För övrigt har jag samlat ihop mina tio stora snackisar från säsongen. Du hittar dem här.

Inför Abu Dhabi GP i F1 kan vi konstatera att….

…Sergio Perez startar från position elva och har fritt däckval. Drömläge?

…Valtteri Bottas har bytt motor – igen. Men eftersom han redan hade genomfört ett motorbyte så stannar han på sin startposition. Längst bak.

….lika bra som Alfa Romeo var i Brasilien, lika dåliga var de Abu Dhabi. Båda förarna försvann i Q1.

…Williams var sist i kvalet  – igen.

…Romain Grosjean åkte ut i Q1 och var förbannad.

– Det var okej i fredags, men jag fick mitt favoritgolv förstört av Bottas. Sedan ger  vi allt, men när vi går in i kvalet är bilen okörbar. Inte ens ingenjörerna vet vad som händer.

 

Abu Dhabis GP i F1 – Bottas i topp

av Anna Andersson

Mercedes Valtteri Bottas satsade allt på Yas Marina Circuit inför Abu Dhabis GP i F1.

Men det behöver vi inte bry oss så mycket om. Han kommer att starta sist eftersom han har gjort ett motorbyte. Bottas 1,36,256 var dagens snabbaste tid, före kollegan Lewis Hamilton och Ferraris båda förare där det var Leclerc som såg bäst ut under de längre stinterna. Red Bulls Max Verstappen och Alexander Albon var sedan femma och sexa, 0,6 och ungefär en sekund efter Bottas.

Abu Dhabis GP i F1 2019
Bra tid – men startar längst bak (TT)

Men Bottas var inte bara snabb utan han lämnade också träningen med en demolerad bil. Ungefär 20 minuter före slutet av träningen kolliderade han med Romain Grosjean, Haas.

– Vad i helvete, skrek fransmannen och finländaren menade att Grosjean hade styrt in i honom och inte lämnat någon plats.

– Det var väldigt olyckligt. Stora skador hos Haas och även hos oss. Valtteri gjorde samma sak med Gasly något varv tidigare och jag förstår inte varför alla måste blockera varandra. Samtidigt kom Valtteri bakifrån och jag antar att skulden här ligger hos oss, sa stallchef Toto Wolff.

En guide inför ABu Dhabis GP i F1 hittar du här.

Williams trassel inför Abu Dhabis GP i F1

Värt att notera är att Sebastian Vettel snurrade rejält och slog i bilen på det första passet, men kunde köra igen på det andra. Daniel Ricciardo fick se sin motor gå sönder under det första passet och under det andra var han bara 16:e man.

– Jag behövde sätta in den motor jag ska ha i racet och ville inte ge allt, bar hans förklaring till placeringen.

Hos Williams var det länge tveksamt om George Russel skulle köra. Han mådde inte bra i torsdags och därför hade Sergei Sirotkin kallats in, men han körde båda passen. Det brittiska stallet har också bekräftat att Nicholas Lafiti ersätter Robert Kubica 2020, därmed är samtliga förare till F1 nästa säsong klara.  Mer om det – alla förare och team – hittar du här.

Bottas skiljer sig och Vettel har fått en son

Abu Dhabis GP i F1 2019
Pappa för tredje gången (TT)

Valtteri Bottas meddelade i går att hans äktenskap med tidigare simmerskan  Emilia är över. Paret träffades 2010, gifte sig för tre år sedan, men nu väljer de att gå skilda vägar. Enligt Valtteri Bottas inlägg på sociala medier är paret fortfarande goda vänner och skilsmässan beror det på att båda två vill kunna fokusera på sina karriärer.

Annars kan vi säga grattis till Sebastian Vettel som har blivit pappa för tredje gången. Efter två döttrar fick han och hustrun Hanna den här gången välkomna en son.  Detta var anledningen till att Vettel inte närvarade under torsdagens mediaträffar.

Mick Schumachers väg mot F1 fortsätter

Vi kan också notera att Formel 2 kör säsongens sista deltävling och Mick Schumacher har bestämt sig för vad han  ska göra 2020.

Han ska köra ytterligare ett år i Formel 2. Han kör för Prema och som teamkollega får han talangen Robert Schwarzman från Ryssland som vann internationella Formel 3 i år.

– Det blir mitt andra år i Formel 2 och jag lärde mig mycket under den första säsongen. Som hur man hanterar däcken på bästa sätt och hur man arbetar i ett större team, säger Schumacher i en kommentar.

Schumacher är 12:a i mästerskapet inför helgens två avslutande lopp.

 

 

Sida 1 av 257
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB