Är F1 i Belgien det sista för Sergio Perez?

av Anna Andersson

F1 i Belgien kan bli Sergio Perez sista deltävling i Formel 1. Trots poängen i Ungern har teamledningen tappat tålamodet.
– Vi kan inte springa med bara ett ben, säger stallchef Christian Horner.

F1 i Belgien
Är F1 i Belgien det sista vi ser av Sergio Perez? (AP-TT)

Mexikanen debuterade i Formel 1 redan 2011 och kör sitt 275:e F1-lopp på Spa i helgen, men det kan också bli hans sista. Trots att han förlängde sitt kontrakt med Red Bull i början av juni.
Anledningen är att han efter kontraktsförlängningen helt tappat formen och de två senaste deltävlingarna har han åkt ur det första kvalsegmentet, Q1, efter egna misstag.
Han har tagit 17 poäng på sex lopp, under samma period har hans kollega Max Verstappen tagit 104. Problemet är också att konkurrenterna har blivit bättre och Red Bull har inte vunnit sedan deltävlingen i Spanien för ungefär en månad sedan.
Det gör att konkurrenterna tar in poäng på Red Bull och det är inte längre givet att teamet vinner det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet, det som ger både stallet och dess medarbetare en bonus under slutet av året.

Är F1 i Belgien Sergio Perez sista?

Red Bulls tålamod börjar tryta och flera experter och tidigare mästare uppmanar stallet att byta ut honom.
– Han kostar mer än vad han levererar. Det kan kosta Red Bull konstruktörsmästerskapet och det är värt mer än de pengar hans sponsorer bidrar med, säger den tidigare världsmästaren Jac Villeneuve till Sky.
– Han hjälper inte heller teamet att vidareutveckla bilen.

Red Bulls motorsportchef Helmut Marko har bekräftat för flera olika medier att stallets ansvariga ska ha ett möte med Perez efter deltävlingen i Belgien och därefter ta ett beslut kring hans framtid. Även stallchef Christian Horer uttalade sig kritiskt kring Sergio Perez i samband med den senaste deltävlingen i Ungern.
– Den typen av diskussioner för vi internt, inte via media, sa Horner till Sky.
– Men det är klart, vi kan inte springa med bara ett ben.

Vem ersätter Sergio Perez?

Om stallet skulle byta ut Perez är det troligt att de gör en intern lösning, Red Bull har tidigare visat att det går att flytta förare mellan deras två stall, det skedde när Pierre Gasly fiock lämna plats för Alexander Albon  i augusti 2019 och när Daniil Kvyat flyttades ner till Toro Rosso för att ge Max Verstappen möjligheten i Red Bull i maj 2016.

Därför är det troligaste alternativet reservförare Liam Lawson, men sedan är frågan om han får chansen hos mästarteamet Red Bull eller om man flyttar upp Daniel Ricciardo eller Yuki Tsunoda från Racing Bulls och ger Lawson chansen i juniorteamet.

Korta nyheter inför F1 i Belgien

Här är en intressant iaktagelse….2016 lämnade Nico Hülkenberg Force India. 2018 kom Estean Ocon. 2019 lämnade Nico Hülkenberg Renault, 2020 kom Esteban Ocon. 2024 lämnar Hulken Haas och 2025 kommer Esteban ocon.

Ferrari ska strukturera upp sitt teknikteam till efter sommaruppehållet. Det blir spännande att se hur det blir,

2023 skedde en stor förändring hos Alpine inför deltävlingen i Belgien och teamledningen fick lämna stallet. 2024 är det samma sak, Bruno Famin måste nu lämna sitt uppdrag. Han ersätts av Oliver Oakes, 36, som varit chef för Hitech i Formel 2 och Formel 3.

Alpine är inte det enda stallet som bytt teamchef i veckan, även Audi har gjort en förändring.

All info om däcken inför F1 i Belgien hittar du här. Här hittar du en guide till helgens deltävling.

 

Max Verstappen straffas inför F1 på Spa-Francorchamps

av Anna Andersson

Max Verstappen flyttas tillbaka i starten av F1 på Spa-Francorchamps. Enligt uppgifter byter han motor vilket ger en bestraffning.

Max Verstappen bestraffas inför F1 på Spa-Francorchamps
Max Verstappen riskerar en nedflyttning i starten av Belgiens GP. (AP)

VM-ledaren Max Verstappen har inte vunnit något lopp i Formel 1 sedan Spanien GP i juni och han kan få väldiga problem även denna vecka. Anledningen är att han behöver ta sin femte motor. Eftersom det bara är tillåtet att använda totalt fyra under en säsong kommer han att drabbas av en bestraffning.

Det betyder tio platsers nedflyttning redan i starten av loppet.

Detta är tredje gången han behöver ta en ny motor i just Belgien, en bana där Red Bulls Max Verstappen trivs och där det är förhållandevis enkelt att köra om. Verstappen hade motorproblem i Kanada och tvingades ta sin fjärde motor i Spanien, där han vann. Nu har han fortfarande tre motorer att välja mellan, men det är strategiskt bra att ta en motorbestraffning i samband med F1 på Spa-Francorchamps.

Max Verstappen bestraffas i starten av Belgien GP

2022 vann han från 14:e startposition och i fjol från startposition sex. Frågan är dock om det blir lika enkelt i år, Mercedes har vunnit två av de tre senaste deltävlingarna och i Ungern förra veckan vann McLaren dubbelt. En mycket frustrerad Verstappen slutade femma trots en uppdaterad bil. Nu väntar en helt annan typ av bana där aerodynamiken spelar en större roll än i Ungern där det handlade mycket om downforce. Det  gick inte att ta miste på hans irritation mot både bilen, teamet och konkurrenterna

– Det finns mycket performance att plocka fram och det finns positiva saker vi kan ta med oss, sa Red Bulls stallchef Christian Horner efter loppet.

– Men bilen kommer att vara en helt annan specifikation nästa helg.

Det som är något oroande för Verstappen är att han ligger på maxantalet eller väldigt nära maxantalet på flera andra motorkomponenter också och fler startbestraffningar under hösten är långtifrån uteslutna.

Här kan du se hur situationen ser ut för samtliga förare. Sidan är på tyska, men genomgången i botten är tydlig oavsett språk.

Notera att Verstappens kollega Sergio Perez också har tagit sin femte motor. Han gjorde det i Storbritannien där han körde av bana i Q1 och sedan startade från depån.

Esteban Ocon till Haas

Esteban Ocon lämnar Alpine efter säsongen. Nu är det klart att han ska köra för Haas. Han har skrivit ett kontrakt över flera år och ersätter Kevin Magnussen. Det betyder att Haas tävlar med Ocon och Oliver Bearman nästa år, eftersom Nico Hülkenberg lämnar för Audi.

– Det blir spännande att skriva ett nytt kapitel i min historia, säger Ocon.

– Jag kommer till ett väldigt ambitiöst team, med en härlig ambition och lagkänsla som har gjort bra resultat den senaste tiden och det har imponerat på mig.

Där det också har skett förändringar och en välkänd profil kommer tillbaka. 

Läget kring Silly Season hittar du här.

Pirellis däckval inför F1 på Spa-Francorchamps

Pirelli har valt gummiblandningarna C2, C3 och C4, vilket är samma gummiblandnignar som de har valt de två senaste åren. Detta en bana som har lite av allt, några av F1-världens mest kända namn kommer från Spa-Francorchamps, som Eau Rouge, Kemmel, Radillion och La Source för att nämna några. Det är svårt att hitta de inställningarna som gör bilen snabb över hela det 7 km långa varvet. Därför är det inte ovanligt att bilarna är snabba i sektor ett och tre, för att behöva kämpa lite mer i sektor två, eller tvärtom.

Det gäller också att ta med vädret i beräkningarna. Här kan förhållandena förändras snabbt. Det kan vara blött på en del av banan, torrt på andra. Om regnet kommer när du är på fel ställe på banan kan det bli oerhört kostsamt eftersom vägen till depån är lång.

Det är också vanligt att vi får se väldigt olika strategier. I fjol användes samtliga däckalternativ. Det var dock ara Lando Norris som körde hårda och han gjorde det i ett dussintal varv. I fjol startade vissa förare på soft, andra på medium, men det som är intressant är att exempelvis George Russell körde hälften av loppet på soft. Aston Martins  Lance Stroll körde 20 varv på medium och 24 på soft.

En guide till F1 på Spa.

Väderprognos Belgien GP på Spa

Räkna med att det är betydligt kallare på Spa än vad det var i Ungern. Återigen kan det bli en blöt helg. Enligt prognosen väntas 9 mm regn under fredagen, lika mycket under lördagen och ytterligare ett par mm natten till söndag.

Under racedagen väntas det bli uppehåll, växlande molnighet och en del sol. Temperaturen väntas ligga mellan 21 grader fredag och söndag och 19 under lördagen.

Det finns goda förutsättningar för ett spännande GP i Belgien. Som vanligt finns jag med er under kval och race i vår F1-live. Häng med och kommentera, ställ dina frågor så ser vi loppet tillsammans.

Här nedan får du en påminnelse av hur Belgien GP 2023 avlöpte:

Fram till dess kan du lyssna på vår F1-podd Plattan i Mattan där vi snackar ner Ungerns GP, jag och Erika. Hon vickar för Filip som är i Paris för att bevaka OS.

F1 på Spa: Välkände F1-profilen gör comeback!

av Anna Andersson

I dag får du en guide till F1 på Spa 2024, men först en annan stor nyhet.

Ferraris före detta stallchef är tillbaka i F1. Som ansvarig för Audis satsning mot Formel 1. Allt efter att en maktkamp skakat Sauber och Audi. 

Binotto kommer tillbaka efter F1 på Spa
Mattia Binotto var teamchef hos Ferrari. Nu tar han över Audis satsning mot Formel 1. (AP-TT)

Sauber har haft en urusel säsong i Formel 1, stallet är det enda som efter 13 av 24 lopp inte tagit en enda poäng. Samtidigt har Audi börjat köpa in sig i stallet för att ta över som fabriksteam från och med 2026 och bakom kulisserna har det pågått en maktkamp mellan det nuvarande stallet Sauber och den framtida satsningen som Audi står för.

Oliver Hoffmann som lett satsningen mot F1 å ena sidan och Andreas Seidl som varit VD för Sauber å andra sidan.

Efter en urusel inledning av årets säsong tvingades båda två bort från projektet.

Efter F1 på Spa – comeback för Mattia Binotto

Från och med den 1 augusti tar Mattia Binotto över som Chief Operating och Chief Technical Officer (COO och CTO). Han blir ansvarig för de sportsliga resultaten på banan och för företaget. Två personer ersätts av en.

För Seidl är det ett tungt slag, han lämnade jobbet som teamchef för McLaren för att föra Audi till Formel 1, men tvingas istället lämna projektet redan innan Audis namn står på bilen.

Binotto har en lång erfarenhet av F1, han började sin karriär hos Ferrari 1995, var med under alla de framgångsrika åren under inledningen av 2000-talet och 2019 tog han över rollen som teamchef. Den hade han fram till och med 2022 när han ersattes av Fred Vasseur.

– Vårt mål är att få hela vårt projekt mot Formel 1 upp till F1-hastighet genom tydliga ledningsstrukturer, definierade ansvar, minskade gränssnitt och effektiva beslutsprocesser. För detta ändamål måste teamet kunna agera självständigt och snabbt, säger Gernot Döllner, VD hos Audi AG.

Därmed kommer Mattia Binotto till Formel 1, efter F1 på Spa 2024. Han kommer lagom till dess att Formel 1 går på sitt sommaruppehåll, nästa deltävling är Nederländernas GP sista helgen i augusti.

Binotto har varit en stor profil i streamingserien Drive to Survive där han gärna tillbringar tid på sin vingård, gärna tillsammans med Günther Steiner, tidigare stallchef hos Haas. När det gäller Steiner finns ingen ny information om hans framtid, vid sidan av att han jobbar som TV-expert.

Vem är nästa chef att lämma Formel 1?

Däremot ryktas det om att Mike Krack, nuvarande stallchef hos Aston Martin, kan vara aktuell för Audi. Aston Martins ägare Lawrence Stroll är inte helt nöjd med teamets resultat i år.

Nico Hülkenberg är klar som förare för teamet från och  med nästa år, men vem som gör honom sällskap är inte klart, möjligen har Carlos Sainz aktier ökat när hans  tidigare stallchef nu får samma uppdrag hos Audi.

Först i morgon är det dags för presskonferenserna inför Belgien GP i Formel 1, men redan nu känns det som om det kan bli en extremt intressant helg. För ett år sedan fick Alpines teamledning sparken inför helgen.

Men fick jobba kvar tills dess att  målflaggan var ute. Vad väntar i år?

Ge mig era tips, är ni snälla!

I dag får du en guide till F1 på Spa 2024, men också fem mycket minnesvärda ögonblick från just Belgien GP.

​​Guide till F1 på Spa-Francorchamps 2024

Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Längd: 7004 m (44 varv). Det är det längsta varvet under F1-säsongen.
Avstånd till första kurvan: 265 meter.
Helgens tider

Kurvor: 10 höger, 9 vänster.

Däck: 2024: C2, C3, C4

Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).

Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)

Höjdskillnad: 102 meter

Bromszoner: 8 ( 2 hårda)

Genomsnittsfart: 230 km/tim.

Maxfart utan DRS: 325 km/tim

Risk för säkerhetsbil: 67 %

Debut: 1925, men i F1 sedan 1950. Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo vann det första loppet. Nino Farina, samma team, hade pole position.

Antal GP: 56.

Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.

Segrar från pole position: 21.

Vald strategi 2023:  2 depåstopp, vilket också var den strategin som flest valde.

Statistik Belgien Grand Prix i F1

Kvalet 2023 – topp 8

  1. Charles Leclerc, Ferrari
  2. Sergio Perez, Red Bull
  3. Lewis Hamilton, Mercedes
  4. Carlos Sainz, Ferrari
  5. Oscar Piastri, McLaren
  6. Max Verstappen, Red Bull
  7. Lando Norris, McLaren
  8. George Russell, Mercedes

 

Snabbaste kvalvarvet på Spa-Francorchamps:

Absolut: 1:41.252 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)

2023: 1:46.168 (Charles Leclerc, Ferrari)

2022: 1:43.665 (Carlos Sainz, Ferrari)

2021: 1:59.765 (Max Verstappen, Red Bull)

2020: 1:41.252 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2019: 1:42.519 (Charles Leclerc, Ferrari)

 

Förare med flest pole position:

Lewis Hamilton (6)

Juan Manuel Fangio (4)

Ayrton Senna (4)

Alain Prost (3)

Graham Hill (3)

Mika Häkkinen (3)

Charles Leclerc (2)

Juan-Pablo Montoya (2)

 

Belgien GP 2023 – topp 8

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Sergio Perez, Red Bull
  3. Charles Leclerc, Ferrari
  4. Lewis Hamilton, Mercedes
  5. Fernando Alonso, Aston Martin
  6. George Russell, Mercedes
  7. Lando Norris, McLaren
  8. Esteban Ocon, Alpine

Snabbaste varvet i Belgien GP

2023: 1:47.305 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2022: 1:49.354 (Max Verstappen, Red Bull)

2021: 1:47.047 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2020: 1:47.483 (Daniel Ricciardo, Renault)

2019: 1:46.409 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Fem senaste vinnarna:

2023 Max Verstappen Red Bull

2021 Max Verstappen Red Bull

2020 Lewis Hamilton Mercedes

2019 Charles Leclerc Ferrari

Förare med flest segrar:

Michael Schumacher (6)

Ayrton Senna (5)

Lewis Hamilton (4)

Jim Clark (4)

Kimi Räikkönen (4)

Juan Manuel Fangio (3)

Sebastian Vettel (3)

Damon Hill (3)

Max Verstappen (3)

Antal omkörningar:

2023: 47

2022: 49

2021: 0

2020: 30

2019: 58

I dag är det också onsdag och dags för vår F1-podd Plattan i Mattan, denna gång med Erika som förnämligt vickar för Filip som är på plats i Frankrike för OS i Paris. Vi snackar om Verstappens radiokommunikation och uppförande, om McLarens misstag. Sergio Perez och mycket, mycket mer

Inför F1 på Spa: Mästarens råd till McLaren

av Anna Andersson

McLaren vann dubbelt – men diskussionerna kring stallorder kunde ha kostat dem segern. Inför F1 på Spa får stallet hård kritik av mästaren Nico Rosberg.

F1 på Spa
Lando Norris och Oscar Piastri, Båd aMcLaren efter Ungerns GP. Hur går snacket inför F1 på Spa? (AP-TT)

Under tre säsonger, med start 2014, var Rosberg teamkollega med Lewis Hamilton hos Mercedes. De gick från att vara barndomsvänner till att slåss om VM-titeln och upptäcka hur de befann sig i stjärnornas krig. 2016 kulminerade bråket, bilarna kolliderade i Spanien och i Österrike.

Samma år vann han VM-titeln.

Han vet precis vad som krävs av ett team som har två förare som kan vinna och även få göra det.

Inför F1 på Spa är han hård i sin kritik mot McLaren.

– De måste vara konsekventa, säger Rosberg till tyska Sky där han arbetar som expert.

Han kritiserar bland annat hur platsbytet kommunicerades.

– Stallet var alldeles för öppna, det fanns för många möjligheter. För att undvika att det blir problem senare måste du som team vara tydlig och konsekvent. Alltid hålla dig till de överenskommelser som man satt upp inför loppet och genomföra dem utan tveksamhet.

Hård kritik mot McLaren

Han anser att McLaren, som tog in Lando Norris i depå för ett andra topp på varv 45, och Oscar Pinastri som hade ledningen två varv senare, fallerade. Stallet försökte sedan återställa ordningen efter depåstoppet, men sa till  Norris att han kunde göra det  när det passade honom.

Norris körde istället ifrån sin kollega och påtalade att Piastri måste köra ikapp honom om han ska kunna ta sig förbi.

Han ändrade sig inte förrän han fick besked om att han behöver både stallet och sin kollega om han ska vinna någon VM-titel.

Då återstod två av de 70 varven. Därför ger Rosberg sina råd till McLaren s stallchef Andrea Stella.

– Jag rekommenderar starkt att ni är extremt tydliga och bestämda när ni hanterar interna strider mellan de två förarna. Idag fanns det ett ord, ’När du har möjlighet Lando,’ som för en förare lämnar dörren vidöppen för att använda alla möjliga gråzoner, säger Rosberg.

– Mycket tydliga och starka instruktioner från depån till förarna är mitt råd. Annars hamnar ni i en massa svårigheter mellan förarna. Jag talar av erfarenhet.

I VM-tabellen ligger Norris nu 76 poäng bakom Max Verstappen, i konstruktörsmästerskapet handlar det om 61 och elva av 24 lopp återstår. Nästa F1-lopp avgörs på Spa-Francorchamps i Belgien på söndag.

F1 på Spa – alla tider

Fredag, 26.07.2024

Träning 1: kl 13:30

Träning 2: kl 17:00

Lördag, 27.07.2024

Träning 3: kl 12:30

Kval till Belgiens GP: kl 16:00

Söndag, 28.07.2024

F1 på Spa-Francorchamps: kl 15:00

Som vanligt sänds VM i Formel 1Viaplay och F1tv. Givetvis kan du följa vår F1-live på Sportbladet tillsammans med mig och tusentals andra i vårt virtuella F1-vardagsrum.

Korta nyheter inför F1 på Spa

2024 är det sju förare som vunnit under de 13 loppen, Verstappen har sju segrar, övriga en var. 2012 vann totalt åtta förare under en säsong. Det är rekord. Kan vi toppa den siffran i år?

Vad tror du?

De senaste sex loppen har McLaren tagit 184 poäng, Mercedes 162. Red Bull 121.

Kritiken mot Sergio Perez ökar, trots att han tog ett par poäng i Ungern.

– Han kostar mer än vad han levererar. Det kan kosta Red Bull konstruktörsmästerskapet och det är värt mer än de pengar hans sponsorer bidrar med, säger Jac Villeneuve.

– Han hjälper inte heller teamet att vidareutveckla bilen.

Den tidigare mästaren anser att Yuki Tsunoda ska få en plats hos Red Bull under hösten. Det finns andra experter som anser att Daniel Ricciardo ska få platsen för att se hur bra han är och kunna testa Tsunoda mot Liam Lawson och se vem av dem som ska upp till Red Bull nästa år.

F1: Verstappen med hård kritik mot Red Bull Racing

av Anna Andersson

Max Verstappen skällde ut sitt F1-team över radion. Han kolliderade med Lewis Hamilton. Tappade poäng – och var fortsatt irriterad. Lägg där till snacket om en ny kontraktsklausul. 

Inför F1 i Belgien är situationen återigen spänd hos Red Bull.

Red Bull kom till Formel 1 i Ungern med en uppdatering på bilen, förväntningarna på den var stora och stallets Helmut Marko var inför racet tydlig med att den måste fungera.

Det gjorde den inte.

I alla fall inte på det sätt som Red Bull är vana vid. McLaren tog första startled, Lando Norris före Oscar Piastri. Max Verstappen var bara trea.

Max Verstappen satsade sedan hårt i första kurvan, men var utanför banan och drog fördel av det vilket gjorde att stallet bad honom att lämna tillbaka positionen till Lando Norris.

Därefter hade hans race ingenting med segern att göra. Istället kämpade han för en tredjeplats, men han hade stora problem med att få bilen att arbeta som han ville och när Ferrari tog in Charles Leclerc och Mercedes Lewis Hamilton på varv 40, samtidigt som han låg kvar på banan i ytterligare nio varv brast det.

Han kom ut efter båda förarna och skällde ut sitt stall över radion.

– Det är rätt imponerande hur vi låter oss undercutas två gånger, det fuckade upp mitt race helt, ropade han irriterat.

Ett par varv senare manade hans raceingenjör honom till att hantera däcken bättre, för att inte riskera att de överhettas i värmen.

Max Verstappen är pressad inför F1 på Spa
En frustrerad Max Verstappen tappade tålamodet med teamet under F1 i Ungern (AP-TT)

Max Verstappen med hårda ord till teamet

Verstappens svar:

– Kom inte med det skitsnacket, ni gav mig den här förbannade strategin. Jag försöker bara rädda mig själv, för i helvete!

Verstappen och hans ingenjör Gianpiero Lambiase GP brukar ha en ganska tuff nivå i sin kommunikation, men detta var klart hårdare än vad det brukar vara.

När han sedan körde på Lewis Hamilton i samband med ett omkörningsförsök påpekade han att Hamilton flyttade sig under inbromsning och ville att GP skulle påpeka detta över radion.

Svaret:

– Du är barnslig.

Hur stora problem har Red Bull i F1?

Verstappen slutade femma, tappade ett stort antal poäng på Lando Norris som var tvåa efter en omdiskuterad stallorder som också diskuterades gång på gång över radion och mycket väl kan få konsekvenser för McLaren framöver.

Men vad värre var är att Verstappen uppträdde frustrerad, pressad och på ett sätt som han inte gjort under de senaste säsongerna. Då har Red Bull haft kommandot. Nu är inte teamet snabbast längre, inte ens i kvalet, vilket gör att Verstappen inte kan kontrollera racet i täten och då har betydligt svårare att hantera situationen. Både  i förhållande till konkurrenter och kollegor.

– Vi underskattade hur svårt det är att köra om. Vi trodde att vi som var klart snabbare skulle kunna köra om Hamilton och Leclerc, men vi kunde helt enkelt inte komma om. Detta gjorde att strategin vi valde var åt skogen, säger Red Bulls motorsportchef Helmut Marko till tyska Sky.

– Att han är frustrerad, och även under loppet, beror också på uppdateringen. Han hade säkert förväntat sig mer. Han var 46 hundradelar bakom i kvalet, och om man analyserar det så kunde det ha sett annorlunda ut. Om han hade stått på pole position, skulle världen ha sett annorlunda ut.

McLaren vs Red Bull i kampen om VM i F1

Nu gjorde Verstappen inte det och situationen blev allt mer irriterad. Även efter loppet. Inte ens intervjuerna efteråt hade Verstappen lugnat ner sig.

– Strategin var väldigt dålig idag. Två gånger gjorde de en undercut på oss och på den här banan är det svårt att köra om. Med vår bil är det ännu svårare, vi gjorde allt dåligt idag, säger Verstappen till Sky.

Sedan påpekade han att bilen är svårkörd och inte har den balans som den brukar ha vilket leder till att stallet har tappat i förhållande till konkurrenterna. Något han påpekade efter kvalet i lördags.

– Som jag sa redan i går är det kanske så att inte alla i stallet befinner sig på samma våglängd, sa han i TV-intervjun.

I spelaren ovan ser du hur sammanbiten han är när han pratar med Viaplay och tyska ARD. När han på presskonferensen fick frågan om vad han säger till dem som anser att inte respekterade sitt team var svaret tydligt:

-They can all fuck off!, svarade Verstappen.

Verstappen riskerar motorbyte till F1 på Spa

Lägg därtill att det pratas om att Helmut Marko de senaste dagarna har förändrat sitt kontrakt som gör att han är bunden till stallet till och med 2026, därmed sägs det att Verstappen också är bunden till teamet.

Det skriver Telegraaf. Marko dementerar uppgifterna till Sky.

– Även om mitt kontrakt har anpassats har det inga konsekvenser för Max, säger han.

I Ungern var även de thailändska delägarna till teamet på plats, precis som ledningen från Österrike. De fångades på en bild tillsammans med Marko och stallchef Christian Horner, vilket är mycket ovanligt. Frågan är vad det betyder och hur pressad situationen i stallet är.

Faktum är att Red Bull inte har ett övertag på alla banor längre, i helgen väntar F1 på Spa där Verstappen har varit stark de senaste åren.

Men ytterligare ett orosmoment är att han behöver ta en ny motor, utöver de som reglerna tillåter för att klara säsongen, och gör han det på Spa flyttas han tillbaka i startuppställningen. I fjol var det inget problem, då körde han enkelt om sina konkurrenter och vann ändå.

Men så ser inte verkligheten ut i år.

•••

Ett stort tack till alla som hängde på F1-live i går. Vilket tryck! Jag var inte i närheten av att hinna svara på alla kommentarer, samtidigt osm jag hade koll på race, sociala medier och allt annat.

Vi ses på lördag!

För övrigt var Linus Lundqvist bäste svensk när IndyCar tävlade i Toronto, Marcus Ericsson var 18:e man och Felix Rosenqvist bröt. Här är hela resultatlistan

Irriterad Lando Norris efter F1 i Budapest

av Anna Andersson

Lando Norris fick order om att släppa förbi sin kollega Oscar Piastri i kampen om seger. Han vägrade – fram till dess att två varv återstod.

Det är ett otroligt kontroversiellt beslut som lär få konsekvenser.

Lando Norris tappade starten av Ungerns GP i sin McLaren, medan hans kollega Oscar Piastri gick förbi honom och även tog  ledningen av F1 i Budapest. Piastri höll ledningen säkert, framtill dess att McLaren tog in Norris i depå på varv 46 för att täcka upp för Lewis Hamilton, Mercedes som låg trea.

Det gjorde att Piastri fick stanna ute två varv till och där tappade han också ledningen i loppet.

Efter Piastris depåstopp meddelar teamet Lando Norris att han ska släppa förbi sin kollega när det passar honom. Norris är inte överens med den ordern och istället för att släppa upp sin kollega och lämna över ledningen så utökar han kontuerligt avståndet till Piastri på plats två.

McLarens medarbetare att blir allt mer nervösa. Radiotrafiken mellan teamet och Norris blir allt mer frekvent och allt mer irriterad.

– Kom i håg varje morgonmöte vi kommer att ha på söndagarna framöver, påtalar teamet över radion

Norris svarar:

– Ja, men säg till  honom att ha kör ikapp mig då.

Lando Norris irriterad under F1 i Budapest

Lando Norris fortsätter på samma sätt fram till dess att han får ett extremt tydligt meddelande från stallet. Då återstår bara ett par varv.

– Lando det är fem varv kvar, du vinner inget mästerskap ensam. För att vinna mästerskapet kommer du att behöva Oscar och du kommer att behöva ditt team.

Det meddelandet biter och Norris släpper förbi Piastri när två varv återstår av loppet.

Därmed tar Oscar Piastri sin första GP-seger, men diskussionen hos McLaren lär fortsätta varje dag fram till nästa race i Belgien och även efter det.

Faktum är att om stallet inte hade tagit in Norris först så hade han aldrig haft möjligheten att ens köra till sig en seger. Nu valde McLaren att ta Norris, för att täcka upp mot Mercedes vilket gjorde att en mycket intensiv situation uppstod. Den hade de kunnat undvika och till nästa gång lär det ta ett annat beslut.

Möjligen berodde tveksamheten på att stallchef Zak Brown är i Toronto för att följa IndyCar den här helgen?

Norris med miss i starten – igen

Oscar Piastri och Lando Norris efter F1 i Budapest
Oscar Piastri är den femte föraren från Australien att vinna ett GP-lopp. Han har tidigare vunnit en sprint. (AP-TT)

Detta är tredje gången i år som Lando Norris har chansen att avgöra ett race till sin fördel, men tappar det redan i starten. Den här gången försökte han verkligen göra allt för att ta segern och övervägde säkerligen med sig själv under många varv innan han fattade det avgörande beslutet. Ett beslut som lugnar ner situationen i teamet, men som kommer att få konsekvenser. Hade han tagit ett annat belsut och behållit segern hade dock situationen eskalerat och jag kan inte låta bli att fundera lite över vad Oscar Piastris manager Mark Webber har sagt efter loppet?

Ni som följt Formel 1 ett tag känner till Multi 21 och hans intensiva fajt med Sebastian Vettel i Malaysia 2013, där Vettel vägrade följa order.

Lando Norris var otroligt fåordig när den tidigare mästaren Nico Rosberg frågade honom om situationen efter loppet.

– Teamet bad mig göra det så jag gjorde det.

Lewis Hamilton vs Max Verstappen

Bakom McLarens duo tog Mercedes Lewis Hamilton tog ännu en pallplats efter en mycket tajt fajt med Max Verstappen, Red Bull. Hamilton och Verstappen gick även ihop och Verstappen körde av och tappade flera viktiga poäng.

En incident som tog tittarna tillbaka till 2021 och den intensiva situationen mellan Hamilton och Verstappen.

– När man ser deras fart och när de kapar avståndet till oss, säger Hamilton efter loppet och skakar på huvudet.

– Det är inte mycket jag kan göra där. Jag såg hur han kom och jag höll mig stilla men han kom på utsidan. Jag skulle säga att det är en raceincident.

Hela resultatlistan till F1 i Budapest hittar du här.

Korta snackisar efter F1 i Ungern

Max Verstappen slutade femma, han var märkbart störd över att bilen inte uppförde sig som han ville och pressad av situationen. Han har inte vunnit sedan Spaniens GP för en månad sedan, hur påverkar det honom framöver? Kollegan Sergio Perez körde upp sig till plats sju. Hjälper det för att säkra hans kontrakt?

Charles Leclerc körde in en fjärdepats för Ferrari, men när McLaren nu vann dubbelt och gick om i kampen om andraplatsen i konstruktörsmästerskapet. Även Red Bull tappade poäng på McLaren och Verstappen tappade på Lando Norris.

Detta är den sjunde vinnaren på 13 lopp under VM i Formel 1 2024, en säsong som trots att Verstappen leder förar-VM och Red Bull märkes-VM är oerhört underhållande och spännande. Det är faktiskt elva lopp kvar.

Oscar Piastri är den femte föraren från Australien att vinna ett GP, efter Jack Brabham, Alan Jones, Mark Webber och Daniel Ricciardo.

Nästa redan på söndag – i Belgien och det på en bana som är något helt annat än den i Ungern. Lägg där till att Max Verstappen mycket väl kan behöva ta en ny motor, vilket skulle leda till en bestraffning och nedflytting i starten. I fjol påverkade det honom inte nämnvärt, i år är situationen annorlunda.

Jag räknar med att vi ses här på F1-bloggen hela veckan och på F1-live på lördag klockan 15.45.

Då ska vi kvala in nästa race.

 

 

Perez med miss under F1 i Budapest – lämnar han Formel 1?

av Anna Andersson

F1 i Budapest skulle bli Sergio Perez comeback. Istället gjorde han en ny miss.

Han kraschade redan i Q1. När får han sparken från Red Bull Racing?

Även om McLarens Lando Norris tog pole position under F1 i Budapest, före sin teamkollega Oscar Piastri snackades det om Red Bull.

Om Sergio Perez.

I juni skrev den erfarne mexikanen ett nytt kontrakt med Red Bull, det gäller över två säsonger, 1 + 1 år, men där finns en prestationsklausul.

Sedan dess har han inte varit i närheten av att prestera. I Storbritannien för två veckor sedan körde han själv av i Q1 och i Ungern var resultatet det samma. Det regnade under delar av Q1 och Perez kom ut på kantstenen och halkade av – vilket gjorde att hans kval var över.

Men det kan också få ytterligare konsekvenser. Hans karriär kan vara över redan om någon vecka.

– Det hjälper inte att ha en kontrakt om han inte presterar, sa Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till Kleine Zeitung tidigare i veckan.

– Alla kontrakt har prestattionsklausuler.

Får Perez sparken efter F1 i Budapest?

Marko påpekar att medarbetarna i stallet får bonus om stallet vinner konstruktörsmästerskapet, vilket också ger extra inkomster från Formel 1. Vid en seger i förar-VM får stallets personal ingenting extra.

– Detta skapar oro inom stallet, fortsätter Marko.

– Konstruktörsmästerskapet ligger till grund för medarbetarnas bonusar. Därför är det viktigast för dem.

F1 i Budapest
Sergio Perez kraschade i Q1, för andra tävlingen i rad och fick gå tillbaka till depån. När är hans karriär i Formel 1 över? (AP-TT)

Tidigare F1-förare som exempelvis Jenson Button har ifrågasatt varför Red Bull envist håller kvar vid Perez, trots att han inte levererar. Faktum är att han har kört in elva poäng sedan han skrev på kontraktet i juni. Max Verstappen har kört in 86 poäng i samma bil, under samma period.

Det är anmärkningsvärt och Helmut Marko påpekar för tidningen att man ska analysera Perez situation under sommaruppehållet. Den infaller efter nästa deltävling i Belgien. Vilka förare som då är aktuella för att ta över intill Verstappen kan han inte svara på än:

– I första hand letar vi efter förare inom vårt team, säger Marko.

– Vi har tre juniorer i vårt team, Liam Lawson står först i kön. Sedan finns också Ayumu Iwasa och Isack Hadjar.

McLaren toppar kvalet i Ungern

McLarens Lando Norris imponerade i kvalet till Ungerns GP. Han tog pole position före sin kollega Oscar Piastri, med Max Verstappen som trea. Red Bull kom med en rejält uppdaterad bil till kvalet som kördes i svåra och växlande väderförhållanden, men Verstappen hade inte det som krävdes för att kunna utmana McLaren.

–  Jag är väldigt glad, det var inte enkelt men jag är väldigt glad över att starta först i racet, säger Norris efter sin tredje pole position i karriären.

Detta var första gången på 4226 dagar som McLaren tagit hela första startled.

– Oavsett vilka väderförhållanden det är i morgon så har vi det bästa förutsättningarna för att kontrollera loppet och ta det därifrån.

VM-ledaren Max Verstappen var inte nöjd med sin prestation, framförallt inte eftersom teamet har en uppdaterad bil, men ändå inte klarar av att utmana McLaren.

– Vi har varit efter hela helgen, så var det i kvalet också, säger Verstappen i intervjun efter kvalet.

– Jag älskar fajten, men jag vill gärna vara i toppen av tabellen. Det känns just nu som om vi bara jagar dem och det är en tuff situation just nu.

•••

Mercedes har vunnit två lopp i rad, men i Budapest lyckades George Russell inte ta sig vidare  från Q1. Enligt hans radiomeddelande till teamet berodde det på att hans bil inte var upptankad fer tillräckligt många varv.

Han var otroligt irriterad efter kvalet och kallade det för en ”katastrof”.

Hans kollega Lewis Hamilton var inte heller nöjd med en plats i tredje startled. Han påpekade redan i fredags att bilen inte alls trivs i de varma väderförhållanden som råder i Ungern och i morgon väntas temperaturen stiga till över 30 grader.

Resultat kvalet till Ungerns GP i F1

Ett tack till alla er som följde F1-live, vi ses väl i morgon klockan 14.45? Det finns en risk för regn i samband med starten, så räkna med ett intressant race.

F1 i Budapest: Kolla in Valtteri Bottas dubbelgångare!

av Anna Andersson

Har Valtteri Bottas en dubbelgångare? Inför F1 i Budapest sprids en märklig video online.

En kvinna med namnet Annabel har lagt upp en video som gjort succé på TikTok. Hon har taggat Valtteri Bottas för att visa hans dubbelgånare – och till och med fått Formel 1 att reagera. Videon har exploderat på sociala medier. Vad säger du?
Är det Valtteri eller hans dubbelgångare?
@annabelsvlog @Valtteri Bottas tell him to dye his hair blonde too. #f1 #doppelgänger ♬ Dominic x Brazil Declan – iMi 💌

När vi nu är inne på Valtteri Bottas så har Williams teamchef James Vowles varit tydlig med att Esteban Ocon inte är aktuell för stallet till 2025. Ger det Bottas en möjlighet måntro?

Nu går vi in på dagens huvudämne – uppdateringsracet.

•••

F1 i Budapest är ett uppdateringsrace. Red Bull, Ferrari, Aston Martin och Mercedes har med sig betydande förändringar – men hjälper det?

2024 är året när flera team gjort missbedömt utveckling av bilen och istället för en skjuts uppåt i tabellen har de tappat i det jämna mästerskapet. 

F1 i Budapest
Kan Max Verstappen slå tillbaka under F1 i Budapest eller är McLaren och Lando Norris favoriter efter fredagens snabba tid? (AP-TT)

Under säsongens tolv inledande GP-lopp i Formel 1 har sex olika förare stått som vinnare. Det Red Bull som inledde säsongen i överläget vann bara ett av de tre senaste loppen och i förhållande till fjolåret har stallets övertag minskat. Max Verstappen har exempelvis tagit 59 poäng mindre i år, jämfört med samma tidpunkt i fjol . Han är inte ensam om att ha tappat, det har även kollegan Sergio Perez. Hos Aston Martin ser det ännu värre ut, Fernando Alonso ligger 104 poäng back jämfört med succéstarten 2023.

Det finns flera exempel på stall som utvecklats bra under vintern, men inte haft samma framgång med sina uppdateringar under säsongen. Sedan Ground Effect-bilarna kom tillbaka till F1 2022 har just uppdateringarna varit en stor utmaning för teame och det finns flera exempel som Ferrari, Aston Martin, Red Bull och Racing Bulls.

F1 i Budapest – slår uppdateringarna väl ut?

Det handlar hela tiden om kompromisser, där en uppdatering som ökar farten i de snabba kurvorna, påverkar farten i de långsammare kurvorna och tvärtom. En mycket viktig faktor i uppdateringsracet är golvet, men även framvingen och fjädringen spelar betydande roller och på grund av bilarnas låga samt styva konstruktion påverkas de av curbs och andra ojämnheter i banan, något som stallen trots sina avancerade simuleringsverktyg inte kan testa innan bilen körs på banan.

Under två års tid hade Mercedes enorma problem med att bilen studsade fram och Ferrari fick tillbaka det problemet när de introducerade en uppdatering i Spanien för några veckor, vilket tvingade stallet att gå tillbaka till en tidigare version av bilen.

– Korrelationen med downforce är bra, men det är fortfarande ett frågetecken för oss alla, säger Ferraris teamchef Fred Vasseur till media efter Storbritanniens GP.

– Det är ganska svårt att hitta en korrelation eftersom man inte har något studsande i vindtunneln. Det kan vara så att du har mer studsande med en del av en banan än med en annan, men att veta om det kommer att påverka prestandan negativt är en helt annan sak. Om det påverkar prestandan negativt är en annan sak.

Ferrari med förändring inför F1 i Budapest

Ferrari tvingades gå tillbaka till den bil de hade på Imola i maj och samtidigt som flera av konkurrenterna tjänat runt två tiondelar per varv sedan dess har det italienska stallet stannat av i sin utveckling. Även om golvet är uppdaterat till helgens deltävling blir det blir kostsamt. När F1 nu är inne på det tredje året av samma regelverk betyder en uppdatering inte längre sekunder utan tiondelar och det i ett startfält som är jämnare än någonsin. Under Österrikes GP skiljde det 0,798 sekunder mellan första och sista bil i den första kvalomgången.

– Vi har tappat två eller tre månaders förbättring eller ren prestanda som vi hade kunnat lägga till under den senaste tiden. Det är tydligt att vi inte har tagit rätt beslut den senaste tiden, säger Ferraris Carlos Sainz till Autosport.

En miss – stora konsekvenser

Dagens F1-bilar är så pass komplexa att när en uppdatering inte slår väl ut eller leder in ett stall på fel väg tar det tid att analysera och förstå var det gick snett. Ett team tappar så inte bara på banan utan måste också lösa problemet innan det kan gå vidare. Det försenar nästa uppdatering.

Processen kan bli en lång slingrig väg mot en lösning som tar flera månader. I värsta fall år, att komma underfund med.

– Det är en dubbelt negativ effekt, säger Racing Bulls teamchef Laurent Mekies till Autosport.

– Inte nog med att du inte fick den fördel du ville ha. Du måste också skjuta upp nästa uppdatering till dess att du faktiskt förstår vad som händer med bilen.

12 lopp återstår av säsongen och inför sommaruppehållet väntar två mycket olika banor, Hungaroring och Spa-Francorchamps. Det gör att stall som Red Bull, Ferrari, Mercedes och Aston Martin chansen att testa det arbete de har gjort i fabriken.

Frågan är bara – hur väl faller det ut?

Du följer kval och Ungerns GP i F1-live.

Korta nyheter inför F1 i Budapest

Här får du en uppdatering av F1 i Budapest 2023 – minns  du något mer än den trasiga pokalen?

Det var extremt få omkörningar, men Hamilton som hade pole kunde inte behålla den placeringen in i mål trots att Hungaroring är en bana med få omkörningsmöjligheter.

Vi har nu hunnit med två träningar inför Ungerns GP på Hungaroring. Lando Norris var snabb över ett varv. Vi kan också konstatera att båda bilarna frånRed Bulls var snabba under fredagen, samtidigt som Mercedes hade problem i hettan. Lewis Hamilron var allt annat än nöjd med gårdagens två pass.

Lite kort statistik kanske?

Pole har lett till seger vid tre av de tio racen sedan 2014. 42 % av alla lopp på Hungaroring har vunnits från pole position, men kvalen kan bli jämna. 2019 skiljde det 0,018 sekunder mellan Verstappen och Valtteri Bottas i kampen om pole position. 2023 skiljde det 0,003 sekunnder mellan Hamilton och Verstappen. Här hittar du helgens guide.

Räkna med en spännande lördag. En sammanfattning av tiderna från fredagen hittar du här. Det är en tysk sida, men jag gillar att man kan se båda passen i en tabell.

Hamilton hyllar Schumacher inför F1 i Ungern

av Anna Andersson

Ralf Schumacher är den F1-föraren under 2000-talet som berättat att han är homosexuell. Inför F1 i Ungern hyllas han av Lewis Hamilton.

F1 i Ungern
Lewis Hamilton har tävlat med sin regnbågshjälm vid flera tillfällen, bland annat i Bahrain (AP-TT)

 

Någon timme innan EM-finalen i fotboll startade i Tyskland postade den tidigare F1-föraren Ralf Schumacher ett inlägg på sociala medier där han berättade att han är homosexuell.

– Det vackraste i livet är när man har en partner vid sin sida att dela allt med, skriver han under en bild på honom och pojkvännen Etienne.

Hans ärlighet fick stor uppmärksamhet och mötte många positiva kommentarer. Nu är han på plats i Budapest för att arbeta som TV-expert för Sky under Ungerns GP och inför helgens deltävling i Formel 1 hyllas hans öppenhet av bland annat den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton.

– Att han tog det steget sände ett så positivt budskap, och även racerförare måste göra det. Vi behöver fler människor som kan göra det, sa Hamilton under presskonferensen inför F1 i Ungern.

– Jag vet inte om han kände att han inte kunde säga det tidigare. Men jag tror att det bara visar att vi är i en tid då vi äntligen kan ta det steget och inte behöver vara rädda.

F1 i Ungern
Ralf Schumacher tävlade bland annat för BMW-Williams, hans bror Michael för Ferrari. I Japan 2004 stod båda bröderna på prispallen. (AP-TT)

Hyllar Schumacher inför F1 i Ungern

I länder där samkönade relationer är förbjudna har Hamilton ofta kört med en hjälm i regnbågens färger och han har under flera år kämpat för att F1-sporten ska vara inkluderande. Tillsammans med den tidigare världsmästaren Sebastian Vettel uttryckte han redan 2021 sitt stöd för HBTQ-gemenskapen.

– Sporten har fortfarande en lång väg att gå. Det är en sak att säga att det är accepterat, men det är en annan sak att se till att folk känner sig bekväma i miljön, säger Hamilton.

– Det är en annan tid nu och det har förändrat vilka vi är. Allt började med att Seb och jag stod på startgriden här i Ungern, kämpade mot regeringar som är här, i Saudiarabien och Qatar.

Ralf Schuamcher ​​är lillebror till Michael Schuamcher och han vann sex av de 180 GP-lopp han körde under sin tio år långa karriär. Han är nu den fjärde F1-föraren som kommer ut som homosexuell, han följer förare som Mike Beuttler, Lella Lombardi, som är den enda kvinnan att hittills ta poäng i Formel 1 och Mario de Araujo Cabral som körde ett par lopp på 1960-talet.

Schumacher är den första föraren som tävlat i Formel 1 efter sekelskiftet som berättat om en samkönad relation.

Tider för F1 i Ungern hittar du här.

Kort om IndyCar

I Nordamerika rullar IndyCarsäsongen vidare, denna gång i Toronto. Det är det första stadsloppet för hybridmotorerna och det sista loppet inför sommaruppehållet som infaller samtidigt som OS. Eftersom det är samma TV-kanal som sänder både IndyCar och OS i USA får racingen ta en paus under spelen i Paris.

Träningarna i Toronto drar igång i dag. Kvalet körs på lördag, och själva loppet kl. 19.30 svensk tid på söndag kväll. Som vanligt kan du följa det på Viaplay.

Samma sak gäller givetvis Formel 2 och Formel 3, med Dino Beganovic och Arvid Lindblad. Fredag 19 juli

Nedan hittar du helgens tider för Formel 3, det sänds som vanligt på Viaplay och F1TV.

Fredag 19 juli

Träning: 09.55-10.40

Kval: 15.05-15.35

Lördag 20 juli

Race 1 (Sprint): 09.50-10.30

Söndag 21 juli

Race 2 (Feature): 08.25-09.10

Översvämning hotar F1 i Budapest

av Anna Andersson

 F1 i Budapest är hotat. Av ett skyfall. 48 timmar innan träningarna startar var depåområdet översvämmat.

F1 i BUdapest 2024
Regn har ställt till det för F1 i Budapest. Denna bild är från Japan 2017, men även i Ungern har banan svämmat över. (AP_TT)

I morgon klockan 12.30 startar den första tärningen inför F1 i Budapest, men frågan är om den kan starta som beräknat. Anledningen är det oväder som har dragit in över Hungaroring.

Under onsdagen drog häftiga skyfall, hagel och stormbyar in över banan och depåområdet svämmades över. Återigen drabbades McLaren, i samband med Spaniens GP började det brinna i teamets motorhome och den här gången drabbades en stor TV-skärm av skador. Det låg runt 20 cm vatten över hela depåområdet, inklusive pitlane och flera videor på sociala medier visar hur teamen försökte le åt den bedrövliga situationen.

I maj förra året ställdes deltävlingen på Imola i Italien in sedan området drabbats av svåra skyfall och floden intill F1-banan svämmat över. Det ledde till att området fick evakueras och räddningstjänsten prioritera annat arbete istället för Formel 1.

Enligt väderprognosen vågar F1-fansen dock hoppas på en tävling till helgen. Den aktuella prognosen talar om stigande temperaturer och växlande molnighet under helgen. Om vattnet bara rinner undan lär det inte ställa till något problem för teamen och förarna utan det lär istället vara värmen som blir den stora utmaningen. I fjol nådde temperaturen i asfalten upp över 50 gradet, vilket var fjolårets toppnotering. I år väntas det bli ungefär lika varmt, med temperaturer över 30 grader i luften vilket kan ge bantemperaturer över 50 grader. Detta samtidigt som Pirelli har nominerat de tre mjukaste gummiblandnignarna vilket gör att förarna måste vara försiktiga med hanteringen av däcken så att de inte överhettar.

Mer om däckvalen läser du här.

Korta nyheter inför F1 i Budapest

Haas meddelar att Kevin Magnussen lämnar stallet efter årets säsong. Det betyder att stallet får två nya förare till F1 2025. Nico Hülkenberg är klar för Sauber ( Audi) till nästa år, han ersätts av Oliver Bearman som ska debutera i F1 2025.

Vem som blir hans kollega är inte klart, men mycket tyder på att det kan bli Esteban Ocon som lämnar Alpine efter årets säsong.

I väntan på F1 i Budapest kan du alltid lyssna på vår F1-podd, Plattan i Mattan,. Där snackar vi om Ungern, men också om den svenska F1-historien. Lär dig mer om Gunnar Nilsson, Joakim Bonnier och flera andra hjältar från 1970-talet.

GIvetvis följer du F1-helgen på vår F1-live som vanligt. Jag finns med dig under kval och race.

Sida 1 av 384
  • Tjänstgörande sportredaktör: Adam Borg
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB