Mercedes är världsmästare i F1 2019

av Anna Andersson

Efter regn kommer solsken och efter en tyfon körs det F1 i Japan.

I kvalet till Japans GP imponerade Ferrari genom att ta de två första startpositionerna, men stallet lyckades inte alls behålla det övertaget i racet.

De förlorade segern redan i starten.

Mercedes världmsästare i F1 2019
Bottas vann Japans GP (TT)

Ingen av deras förare kom av linjen i tid vilket resulterade i att Valtteri Bottas tog starten från andra startled. På en bana som är svår att köra om på gav det honom rätt förutsättningar för att också ta hem segern. Återigen vann Mercedes på Ferraris egna misstag.

Det är märkligt att Ferrari har så svårt att sätta alla detaljer. Den här gången gjorde stallet allt rätt ända fram till starten. Där lyckades varken Sebastian Vettel eller Charles Leclerc komma av linjen. Det gjorde att teamet tappade både kommandot i loppet och segern. Vettel erkände efter starten att han gjorde en miss i starten.

Leclerc dåliga start resulterade i att han och Max Verstappen var inblandade i en incident i den andra kurvan vilket förstörde söndagen för båda förarna. Domarna gav Leclerc en bestraffning som gjorde att han tappade en placering, från plats sex till plats sju.  Med vad hjälpte det Verstappen? Han ansåg sig torpederad och var väldigt irriterad över att han missade möjligheten att köra upp en bil med en Hondamotor på prispallen i Japan.

Mercedes är världsmästare i F1 2019

Valtteri Bottas seger och Lewis Hamiltons tredjeplats gjorde att Mercedes säkrade VM-titeln för konstruktörer och det för sjätte gången i rad. Teamet har vunnit samtliga mästartitlar för både konstruktörer och förare sedan hybridmotorerna gjorde sitt intåg 2014 och kommer att göra det även i år. Det är ett mycket imponerande facit – även om jag inte kan låta bli att fundera över var Ferrari och Matti Binotto egentligen känner.

Mercedes världmsästare i F1 2019
Mercedes världsmästare i F1 2019 (TT)

Faktum är att Ferrari har gjort så många misstag de senaste åren att Mercedes inte har fått den motståndare som ett team av deras kaliber behöver för att göra en hel säsong spännande för F1-entusiasterna.

Nästa år, 2020, är sista året innan det blir en ny stor regeländring ( som det ser ut nu i alla fall). För sportens skull hoppas jag att både Ferrari och Red Bull då klarar av att plocka ut max och minimera misstagen under en hel säsong  – inte bara under enstaka race.

2019 har bjudit oss på många fantastiska race, men klarar Red Bull, Ferrari och kanske McLaren av att anta utmaningen 2020 kan det bli en fantastisk säsong och det över 22 lopp.

Därefter kastas alla kort om igen och ingen vet någonting om hur F1 utvecklas från och med 2021.

Vill du läsa mer om racet gör du det här.

Vi kan notera att

…Lewis Hamilton och Valtteri Bottas är de enda förarna som kan vinna VM-titeln i år. Efter Japans GP har alla andra förare tappat den möjligheten.

…2019 är första gången någonsin som Japans GP på Suzuka vunnits från andra startled.

…Alex Albon slutade fyra. Hans bästa resultat med Red Bull.

…Carlos Sainz, McLaren, var femma igen.

…Renault tog poäng med båda bilarna, trots att de startade på plats 15 och 16. Hela resultatlistan har du här.

…Jean Todt berättar om sina möten med Michael Schumachers och om sin dröm att besöka ett F1-lopp tillsammans. Du läser det här.

…fyra F1-lopp återstår av säsongen, nästa avgörs i Mexiko den sista helgen i oktober. Då handlar det om kvällsrace igen.

Och tidsomställning. Vi får en timme till.

Japans GP i F1 2019 – gav träningen Bottas pole?

av Anna Andersson

Det är ingen idé att sätta klockan i morgon bitti för att följa Japans GP i F1 2019. Det blir inget lördagskval. Istället får du sätta klockan på 03.00  natten till söndag. Mer om det läser du här.

Då ska kvalet avgöras om det inte är så att ovädret och tyfonen Hagibis ändrar tidsplan eller riktning. Då kan kvalet flyttas igen eller till och med ställas in. I morgon lördag kommer alltså F1-banan att vara stängd och teamen ska stanna på sina hotell. Mercedes meddelar att stallet bland annat ska flytta upp all utrustning från golvet så att ingenting  riskerar att skadas om det blir en översvämning. De plockar även bort sina pitwalls, all känslig utrustning och förbereder sig för att det kan bli strömavbrott.

Vem tar pole i Japans GP i F1 2019?

Japans GP i F1 2019
Regn och oväder i Japan, det har hänt förr (TT)

Dessutom har F1 förberett för att det kan vara resultatet på den andra träningen som också ger startuppställningen.

Som läget är nu, när den andra träningen är genomförd och innan tyfonen slagit till, är det dubbelt Mercedes i första led. Deras bilar var en snabbare än konkurrenterna – på en bana där teamet dominerat sedan hybrideran inleddes 2014.

– Det var ett riktigt bra pass. I och med att det var uppehåll kunde vi köra mycket och vi använde även en del av de däcken vi skulle ha kört med i morgon. Bilen hade bra balans, säger Mercedes Valtteri Bottas.

Han var snabbast på träningen och har pole position om kvalet ställs in.

– Vi försökte att verkligen göra allt vi kunde i dag och vara effektiva så att vi kan vara redo oavsett om det blir kval eller inte på söndag. I morgon behöver vi stanna på hotellet. Även om jag inte har diskuterat det med teamet än så är jag övertygad om att vi har möten och kommer att analysera alla siffror vi fick ut från dagens pass.

Kollegan Lewis Hamilton var näst snabbast under det andra passet, därefter följde Max Verstappen, Red Bull och Charles Leclerc, Ferrari, före Sebastian Vettel, Ferrari och Alex Albon, Red Bull.

Red Bull med nytt bränsle

Japans GP i F1 2019
Red Bull jagar segern med nytt bränsle (TT)

Resultatet gör att Toto Wolff, som är stallchef hos Mercedes, konstatera att den uppdatering som teamet hade med sig till Japan också fungerar. Han var lite orolig efter inledningen på hösten. Nu bör han ha bör ha lugnat sig lite nu och det finns ingenting som kan hindra dem från att ta två titlar till i år. Stallet kan vinna konstruktörsmästerskapet redan på söndag. Lewis Hamilton kan lämna Japan med en enda konkurrent om VM-titeln – kollegan Valtteri Bottas.

För Red Bull är tävlingen i Japan extremt viktig. Det är hemmarace för motortillverkaren Honda. Teamet bytte sina motorer i Ryssland för att slippa bestraffningar på Suzuka och kommer med ett nytt bränsle. Enligt Helmut Marko är målet en seger. Du läser mer här.

Vettel erkänner – bröt överenskommelsen

Japans GP i F1 2019
Hur är stämningen egentligen? (TT)

När vi lämnade Ryssland för två veckor sedan pratades det mycket om Ferrari och det faktum att Sebastian Vettel ignorerade en stallorder. Istället för att släppa förbi Charles Leclerc som var planerat så körde han vidare för att själv dra fördel av det. Nu i efterhand pratar Charles Leclerc om ett missförstånd, medan Vettal säger så här inför Japans GP i F1 2019:

– Vilka överenskommelser vi hade och vem som gjorde rätt eller fel är inte så viktigt kanske, säger han.

– Självklart fick jag besked över radion om att jag skulle byta plats, men jag gjorde inte det. Det var naturligtvis inte rätt.

Samtidigt betonar han att det inte finns några som helst problem mellan honom och Leclerc.

– Självklart är det så att man inte ger den andra ens en centimeter på banan och man vill slå kollegan, säger Vettel.

– Men vi  har ingen speciell relation, det är samma sak som mellan andra. Så är det inom varje team och jag ar inte upplevt något annat de senaste åren och i år är det ingen skillnad.

Chefen räknar med nya bråk

Även Ferraris stallchef Matti Binotto är medveten om problemet, men tror att problemen från loppet i Ryssland kommer att upprepas.

– Jag tror inte att det inte händer igen, säger han när han får frågan i Japan.

– Charles och Sebastian är två bra förare. Båda har ett mål, att köra in som vinnare av loppet.

Binotto förklarar att nyckeln till framgång är tydlighet och rättvisa.

– Vår avsikt är att hantera situationen inom teamet så att det blir så bra som möjligt för alla och även för föraren.

Inför Japans GP i F1 2019 kan vi konstatera att….

….Günther Steiner, stallchef hos Haas, måste böta mer än 75 000 kronor för att han skällde ut en domare efter tävlingen i Ryssland. Det var ett milt straff. Det pratades om att han skulle spärras från paddock, böter på 2,5 miljoner kronor eller att teamet skulle bli av med poäng.

…en guide med fakta och statistik till helgens tävling på Suzuka hittar du här.

 

Japan GP i Formel 1 2019 – nyheter och guide

av Anna Andersson

Innan vi vänder blickarna till Japan GP i F1 2019 måste vi vända dem till USA.

Snacka om dreamteam, Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i ett team. Den nyheten kom  redan i veckan och även om det har pratats om det känns det mycket positivt att det nu är klart att vi har två svenskar i IndyCar 2020 och dessutom svenskar i två av Chip Ganassi Racings tre bilar nästa år.

Nu är det också dags att kika på Japan GP i Formel 1, mot Suzuka och en bana som förarna älskar. Den här helgen kommer de att gå undan på banan som påminner om en åtta, på de flesta banorna är nämligen det tekniska partiet något långsammare, men så är det inte här.

– Det är min absoluta favorit.  Banan är underbar, det är utmanande kurvor, det är fantastiska kombinationer och ett skönt flyt, har Marcus Ericsson sagt om banan och han har kört både F3 och F1 här.

Värt att notera att väderprognosen fortfarande ser dyster ut. Det är risk att en tyfon drar in över Suzuka och det kan påverka så väl fredagens träningspass som lördagens kval.  Om kvalet måste skjutas upp, på grund av regn och starka vindbyar, är det troligt att det avgörs under söndag morgon japansk tid. Den typen av förändringar har gjort tidigare i F1.

Däremot säger prognosen att det ska vara uppehåll och sol under söndagens race.

Guide till Japan GP i Formel 1 2019

Suzuka International Racing Circuit

Tider och förarnas däckval hittar du här.
Längd: 5,807 km
Varv: 53 ( 307,471 km)

Japan GP i Formel 1 2019
Makalös prestation av Kimi 2005 (TT)

Längd till kurva 1: 545 m
Antal kurvor: Vänster 8, höger 10
Antal kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)
Däckslitage: Högt
Bromszoner: 9 (1 hård)
Bromsslitage: Lågt
Högsta fart utan DRS: 320 km/tim.
Lägsta fart: 70 km/tim
Genomsnittshastighet: 225 km/tim
Antal växlingar per varv: 48
Avstånd till första kurva: 545 m
Vinnande strategi 2018: 1 stopp, majoriteten av förarna gjorde dock två stopp.
Race med saftey car sedan 2003: 5.
Förare som har vunnit från lägsta startposition: 2005, Kimi Räikkönen från plats 17.
Första segrare: Gerhard Berger, Ferrari, från pole position ( 1987)

Statistik och resultat

Kvalet till Japan GP 2018 (topp 8)
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Romain Grosjean, Haas F1
6. Brendon Hartley, Toro Rosso
7. Pierre Gasly, Toro Rosso
8. Sebastian Vettel, Ferrari

Snabbaste varvet till pole position:
Absolut: 1:27.319 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2018: 1:27.760 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:27.319 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:30.647 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:32.584 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:32.506 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förarna med flest pole position:
Michael Schumacher (8)
Sebastian Vettel (4)
Nico Rosberg (3)
Ayrton Senna (3)
Gerhard Berger (2)
Lewis Hamilton (2)
Jacques Villeneuve (2)
Ralf Schumacher (1)

Resultat Japan GP ( topp 8)
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Sergio Perez, Force India (Racing Point)
8. Romain Grosjean, Haas F1

Japan GP i Formel 1 2019
Lewis Hamilton trivs i Japan (TT)

Snabbaste varvet :
Absolut: 1:31.540 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2005)
2018: 1:32.318 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:33.144 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:35.118 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:36.145 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:51.600 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinster:
Michael Schumacher (6)
Sebastian Vettel (4)
Lewis Hamilton (4)
Mika Häkkinen (2)
Gerhard Berger (2)
Ayrton Senna (2)
Damon Hill (2)

Förarna med flest poäng:
Lewis Hamilton (151)
Sebastian Vettel (150)
Michael Schumacher (97)
Kimi Räikkönen (94)
Jenson Button (85)
Nico Rosberg (70)
Fernando Alonso (65)
Mark Webber (55)

Snabba nyheter inför Japan GP i Formel 1 2019

Pirelli har gjort däckstester inför 2020, de kördes i Barcelona av Mercedes (Ocon), Red Bull (Albon) och Ferrari (Vettel). Tillsammans körde de tre 404 varv.

– Vi testade intensivt med de tre toppteamen och vi kunde samla den data vi ville. Det gör att vi nu kan nominera specifikationerna till 2020, förklarar Mario Isola, Pirelli.

När det gäller framtidens F1 är det någonting som FIA:s president Jean Todt funderar mycket på. Från och med 2021 ska teamen ha 175 miljoner dollar i budget, men enligt fransmannen är den siffran allt för hög och enbart påverkar toppteamen. Mercedes hade en budget på 350 miljoner dollar 2018.

– Det kommer bara att påverka tre team, säger han.

– Det viktigaste är att vi har enat oss, men jag betonar att budgetgränsen är för hög.

När vi kikar mot helgens race så har Mercedes tagit ett steg till. Stallet kommer med mindre uppdateringar till Japan, en bana där de har dominerat sedan 2014, men nu känner de av pressen från Ferrari och från Red Bull som satsar allt den här helgen.

Sedan är frågan vad som händer med konflikten mellan FIA och Haas stallchef Günther Steiner. Chefen var enormt kritisk till domaren Emanuele Pirro efter loppet i Ryssland och enligt Motorsporttotal anser FIA att han är en återfallsförbrytare och därmed riskerar han ett tufft straff, det pratas om böter på 2,5 miljoner kronor eller poängavdrag.

Japan GP i F1 2019 – däckval, tider och en tyfon

av Anna Andersson

Välkomna till Japan GP i F1 2019. Förarnas favorit – men det kan bli en riktigt blöt helg med kraftiga vindar. Enligt den senaste väderprognosen väntas två blöta träningar på fredagen och under lördagens kval är risken för regn 93 procent och mycket hårda vindbyar. Det pratas till och med om en tyfon vilket innebär vindhastigheter över 32,7 m/s.

Japan GP i F1 2019
Regnkaoset under GP-loppet 2014. (TT)

Alla ni som har följt F1 under åren vet hur illa vädret kan vara under GP-loppet på Suzuka, 2014 var det riktigt illa då först Adrian Sutil och sedan även Jules Bianchi drabbades av vattenplaning. Fransmannen for rakt in i en hjullastare och skadade sig så illa att han aldrig återfick medvetandet och avled sommaren 2015.

Även 2017 regnade det rejält under tävlingshelgen.

 

Tiderna för Japan GP i F1 2019:

Nu gäller det att ställa klockan igen. Vi har varit bortskämda ett tag, men den här helgen gäller det att vända på dygnet för den som vill följa F1 från Sverige.

Fredag:

Träning 1 kl 03.00

Träning 2 kl 07.00

Lördag:

Träning 3 kl 05.00

Kval kl 08.00

Söndag:

Japan GP kl 07.10

Förarnas däckval till Japan GP i F1 2019:

Återigen är det Ferrari och Red Bull som har gjort ett mer aggressivt val Mercedes, men det är Renault som tillsammans med Haas gjort det mest aggressiva valet.

För övrigt kan vi konstatera att Toro Rosso satsar lokalt. Den 31-årige japanen Naoki Yamamoto  får chansen under fredagens första träning.

Ni som följer formelracingen och undrar hur det är med Juan Manuel Correa kan läsa ett par rader här.

Vi hörs med en rejäl guide på onsdag. Då snackar vi också upp veckans race.

Väl mött

Ferraris bråk – snacket efter Ryssland GP 2019

av Anna Andersson

Efter tre segrar för Ferrari slog Mercedes tillbaka. Med en perfekt strategi, en bra teaminsats och en dubbelseger i Ryssland GP 2019. Mercedes är obesegrade i Sotji sedan 2014.

Efter kvalet funderade vi över om Lewis Hamilton som hade den hårdare gummiblandningen skulle kunna stå emot Ferrari som startade med mjukare däck. Det kunde han inte. Ferrari valde att vara strategiska, låta Vettel ta ledningen och på så sätt köra hem en dubbelseger.

Ryssland GP 2019
Hamilton – vinnare i Ryssland GP 2019 (TT)

Men det övertaget tappade de, Mercedes valde en smart alternativ strategi.

Hamilton körde en lång första stint, väntade på en säkerhetsbil och tog över ledningen i loppet efter sitt depåstopp. Han gick in i depå under den VSC som kom ut på banan sedan Sebastian Vettel parkerat med en trasig motor.

Charles Leclerc hade ingenting att svara med och när han gjorde  ytterligare ett depåstopp för att ha bäst däck av alla under avslutningen av loppet fastnade han bakom Valtteri Bottas. Nyckeln till Mercedes framgång i Ryssland låg i det hårdare däckvalet och sedan skadade det inte att Vettels bil stor olägligt till när han bröt loppet.

Ryssland GP 2019  – Ferraris förare tjafsar igen

Den stora diskussionen efter loppet är vad som händer inom Ferrari. Hur ska teamet hantera de två tävlingsinriktade tjurarna som slåss om vem som ska vara först? Efter det att Charles Leclerc inte gav Sebastian Vettel hjälp under kvalet till Italiens GP och bröt en överenskommelse håller sig ingen av dem sig till det som är bestämt. I Ryssland hände det igen.

Dealen var att Leclerc skulle ge Vettel slipstream så att Ferrari kunde köra hem en dubbelseger och sedan skulle Vettel betala tillbaka genom att släppa över ledningen till sin kollega ganska omgående. Det gjorde han inte, istället tryckte han på, varv efter var, i ett riktigt bra tempo.

Leclerc, som inför loppet lovat att han inte skulle gnälla över radion, la en massa energi på att just gnälla över radion och Vettel struntade blankt i den uppmaning han fick från teamet.

Ni minns Multi 21

Leclerc gick in i depå först och han hade visserligen tagit Vettel i samband med depåstoppet, men när Vettel sedan tvingades bryta och de kvarvarande förarna var tvungna att dra ner på tempot under VSC så kunde Hamilton som kört en väldigt lång första stint byta däck, gå upp i ledningen och vinna loppet.

Ryssland GP 2019
Hur hanterar Ferrari sina förare (TT)

Efteråt ville varken Vettel eller Leclerc diskutera situationen, men det är tydligt att Ferrari har ett stort arbete att ta tag i och de måste göra det nu. Annars är risken att stallet inte kommer att kunna kontrollera sina förare framöver.

Ni som kan er F1 vet precis hur Sebastian Vettel brukar hantera överenskommelser eftersom ni minns omtalade Multi 21 under tiden med Mark Webber i Red Bull.

Det har gått sex år, men Vettel är fortfarande lika tjurig och det är den vinnarskallen som gett honom fyra VM-titlar. Nu är det bara så att det sitter en lika tjurig kille i den andra röda bilen. Han vill också vinna och ni märkte under kvalet till Italiens GP vad Charles Leclerc är kapabel till.

Detta är en story som vi kommer att följa efter många tävlingshelger framöver.

Mer om loppet och hela resultatlistan hittar du här.

Möte om framtidens F1

Veckans motorsida handlar om de förslag sin F1 lagt för framtiden och det faktum att förarna kallar det för skräp, idioti och plåster. Du läser mer här. I samband med Rysslands GP har F1:s sportchef Ross Brawn och F1:s chef Chase Carey träffat förarna för en diskussion.

– Mötet handlade om ett par förslag och det ville de  diskutera, säger Max Verstappen till motorsporttotal.

– Det var inte så att de sa att de ska göra så och så. De sa inte att de ska införa ett kvalrace.

Snabba nyheter

Alexander Albon startade i depån – och slutade femma. Imponerande.

Undrar om Günter Steiner är nöjd med att han förlängde kontraktet med Romain Grosjean? Föraren har inte tagit en enda poäng på fem lopp, han har tagit åtta på hela säsongen. Rysslands GP bröt han efter en incident med Antonio Giovinazzi under loppets inledning. Haas andra förare, Kevin Magnussen tog VM-poäng efter en bra insats i Ryssland.

Sergio Perez tog nya VM-poäng. Det har han alltid gjort i Ryssland. I varje race som kört i Sotji.

Lewis Hamilton satte ett nytt varvrekord och fick även poäng för snabbaste varvet.

Valtteri Bottas startade fyra och slutade tvåa. Det var en bra insats av finländaren som är tvåa i VM, men har mer än 70 poäng upp till kollegan i topp.

Fem lopp återstår 2019. Det är många kul race kvar. Vi hörs väl?

 

Leclerc har pole position i Ryssland GP

av Anna Andersson

Charles Leclerc gjorde det igen. Han tog pole position i Ryssland GP och vi har en spännande start framför oss i morgon.

Pole position i Ryssland GP
Pole position i Ryssland GP  – nummer sex 2019. (TT)

Leclerc startar intill Lewis Hamilton som valt mediumdäcken och Sebastian Vettel startar som trea efter Leclerc. Det betyder att Ferraris förare inte kan skydda varandra och köra jämsides den långa vägen fram till den första kurvan utan det finns en möjlighet för Hamilton att hamna i dragläge och kunna gå om Leclerc.

Om nu hans mediumdäck ger honom möjligheten till det. Ferraris förare startar på soft.

– Vi måste förstå varför Mercedes har gjort det valet, säger Matti Binotto, teamchef hos Ferrari.

– Vi tror att soft ger en liten fördel vid starten och den kommer att vara nyckeln till framgång i morgon.

Räkna med ett spännande race i morgon, på en lite ovanlig tid. Kl13.10. Mer om kvalet och startuppställningen läser du här och mer statistik inför loppet hittar du här.

 

Leclerc med pole position i Ryssland GP

Vi kan notera att Charles Leclerc är den första förare som inte kör för Mercedes som tagit fyra pole positions i rad sedan 2011. Då lyckades Sebastian Vettel och han körde för Red Bull.

Den senaste föraren som lyckades med den bedriften och körde en Ferrari heter Michael Schumacher.

Leclerc sa för övrigt att han tänkte hålla mun under loppet och inte alls bli lika sur över radion. Tror du att han lyckas?

Snabba nyheter

Danill Kvyat behövde byta motor två gånger och han körde inte i kvalet. Han kommer att starta i sista led intill Robert Kubica. Övriga förare som kör med motorer från Honda flyttas tillbaka fem platser för sina motorbyten. En av dem är Max Verstappen, men han har varit rätt lugn när någon påpekat det,.

Kimis 307:e GP-lopp (TT)

– Äh, det är ingen fara. Det är bara fem platser, tycker Verstappen.

Kimi Räikkönen kör sitt 307:e F1-lopp i dag och han gör det på en bana där han brukar ta poäng. Han har därmed kört lika många GP-lopp som Michael Schumacher medan Fernando Alonso (311) och Rubens Barrichello (323) har kört fler lopp. Men det var ingen kul dag i Sotji, han avslutade kvalet redan efter den första kvalrundan.

Från kvalet kan vi också notera att Alex Albon kraschade rejält i Q1 vilket gav en rödflagg och extra jobb till teamet.

McLaren + Mercedes = sant

I går skrev jag om ryktet, att McLaren vill köpa motorer från Mercedes från och med 2021. I dag bekräftades det av Mercedes, McLaren och den nuvarande motorpartnern Renault.

Mika Häkkinen, två VM-titlar med McLaren-Mercedes (TT)

Därmed ser det nu ut som om Mercedes levererar motorer till det egna teamet, Williams, McLaren och Racing Point från och med 2021. Kontraktet med McLaren gäller i alla fall fram till 2024.

När det gäller framtidens F1 kan vi berätta att Ferrari, Mercedes och Red Bull testar däcken för 2020 i Barcelona 7- 8 oktober. Efter USA:s GP får alla teamen testa däcken till nästa år och ytterligare ett test genomförs efter finalhelgen i Abu Dhabi.

Ytterligare en nyhet inför nästa säsong är att Toro Rosso vill byta namn, till Alpha Tauri eller den långa versionen av teamnamnet blir ’Scuderia Alpha Tauri Honda’.

Alpha Tauri är ett klädmärke som grundats av Red Bull och bu behöver de ett godkännande av F1-kommisionen och av Liberty Media som äger rättigheterna.

 

 

 

 

Nytt samarbete för McLaren och Mercedes i F1

av Anna Andersson

Är det dags att gå tillbaka till framtiden? För ett nytt samarbete för McLaren och Mercedes i F1? Det är dagens hetaste rykte i F1.

McLaren och Mercedes i F1
Hamilton när han körde för McLaren-Mercedes 2008 (TT)

Under fredagen snackades det om att McLarens boss Zak Brown och Cyril Abiteboul hade träffats och Mercedes presschef Bradley Lord syntes hos McLaren. Ingenting är bekräftat, men ryktet på ett framtida samarbete mellan McLaren och Mercedes i F1 kittlar. McLaren och Mercedes har en väldigt framgångsrik historia, senast de vann en VM-titel tillsammans  var med Lewis Hamilton 2008 och var enormt framgångsrika under 1990 och 2000-talet.

När vi pratar om Hamilton så var han irriterad efter träningarna i Ryssland, på en bana där McLaren dominerat sedan 2014 och vunnit varje lopp.

McLaren och Mercedes i F1

Men den här fredagen hängde han inte med Ferrari.

– Vi tappar åtta tiondelar eller mer på raksträckorna jämfört med Ferrari. Jag tror inte att vi plockat ut max ur bilen, men det är det grundproblem som följt med oss de tre senaste tävlingshelgerna, säger han enligt motorsporttotal.

– De andra gör stora framsteg.

Även Valtteri Bottas var bekymrad efter det att han varit bästa Mercedesförare på plats tre under fredagen:

– Ferrari och Red Bull var för snabba. Vi hade inga större problem med bilens balans, men måste hitta någonting, säger han.

Mercedes och Ferrari – med fokus på 2020

Frågan är vad? Mercedes chef Toto Wolff har nu bekräftat att stallet ställer in utvecklingen av årets bil för att koncentrera sig på bilen för 2020, Ferrari är inne på samma spår. Den sista stora uppdateringen kom till Singapores GP.

– Det handlar om att nå bästa möjliga resultat i varje lopp, sedan när säsongen är över kan vi se efter var vi hamnade i tabellen. Det vore naturligtvis bra om vi slutar på en bättre placering än förra året, det skulle vara ett bevis för att vi som team gjort framsteg, säger Mattia Binotto.

I fjol slutade Ferrari på plats två i VM, efter Mercedes.

– Det är tillåtet att drömma och det kan ju hända att vi når mer än vad vi gjorde i fjol. Det skulle vi verkligen tycka om, säger chefen.

Här är resultatet för fredagens träningar:

McLaren och Mercedes i F1
Verstappen snabbast i Sotji (TT)

1) M. Verstappen, Red Bull, 1:33.162
2) C. Leclerc, Ferrari, 1:33.497
3) V. Bottas, Mercedes, 1:33.808
4) L. Hamilton , Mercedes, 1:33.960
5) S. Vettel, Ferrari, 1:34.201
6) P. Gasly, Toro Rosso, 1:34.971
7) S. Perez, Racing Point, 1:34.998
8) N. Hülkenberg, Renault, 1:35.026
9) L. Stroll, Racing Point , 1:35.176
10) A. Albon, Red Bull , 1:35.216
11) L. Norris , McLaren, 1:35.223
12) D. Kvyat, Toro Rosso , 1:35.337
13) K. Magnussen, Haas F1, 1:35.351
14) D. Ricciardo, Renault, 1:35.370
15) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:35.374
16) R. Grosjean, Haas F1, 1:35.593
17) C. Sainz, McLaren, 1:35.635
18) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, 1:36.004
19) G. Russell, Williams, 1:36.785
20) R. Kubica, Williams, 1:37.838

Inför helgens tävling finns det en viss risk för regn, du kan läsa mer om väderprognosen, det faktum att Charles Leclerc ska hålla munnen och om helgens favoritroller. Du läser det här.

Här kan du också läsa om vad Janne Blomqvist och jag själv har för tankar inför helgen. Det handlar om Vettel, om Ferrari och vi har satt betyg på svenskarnas insatser i IndyCar. Är vi rätt ute? Vad tycker du?

Sedan vill jag också påpeka att morgondagens kval avgörs redan klockan 14.00 och på söndag är det start för Rysslands GP redan klockan 13.10. Det är lite ovanligt att det är så tidigt på eftermiddagen. Så missa inte det!

Här hittar du både tider och en faktaguide.

 

 

Leclerc tänker hålla mun under Rysslands GP

av Anna Andersson

Under och efter Singapores GP var Charles Leclerc riktigt irriterad. Det ska inte hända igen.
Inför Rysslands GP i F1 lovar han att hålla munnen tyst.

Rysslands GP
Kan han hålla tyst? (TT)

– Det var onödigt och ska inte upprepas, säger han när han möter media inför helgens deltävling i Sotji.
– Jag borde helt enkelt hålla mun.

Han har en väldigt polerad yta Charles Leclerc, men där bakom finns en tävlingsjävel. Kan han tygla den ? Han är fortfarande väldigt ung.

Hamilton längtar efter pole position

Inför Rysslands GP pratas det mycket om vilket team som är favorit. Är det Ferrari som vunnit de tre senaste loppen eller Mercedes som vunnit samtliga lopp som körts på banan sedan 2014?
– De kommande sex loppen är inte Mercedes favorit i alla fall, säger Lewis Hamilton.
– Det betyder inte att vi inte har chansen att vinna, om vi lyckas kvala bra och skaffa oss ett bra utgångsläge brukar vi vara starka. Utgångsläget är verkligen allt.
Han har fortsatt stort förtroende för teamet, trots Ferraris framfart efter sommarlovet.
– Vi låg inte mitt i ingenmansland, vi låg med i toppen. Även om det inte går som vi hoppas den här helgen finns det ingenting som säger att vi inte kan nå dit framöver. Jag vet att vi kan ställa till problem för de andra teamen i år, nästa år och kanske även efter det.

Vilket team bär favoritrollen?

Rysslands GP
Tar han tillbaka kommandot? (TT)

Mercedes försöker sänka förväntningarna, men inte heller Ferrari ser sig som en favorit.
– Det vore fel att tro att vi kommer att vinna överallt bara för att vi vunnit på två olika banor, säger Vettel när han möter media.
– Mercedes är kan vinna varenda lopp. Det är det team som vi andra ska slå. Där ligger ribban. Även om det är så att vi är i bra form, trenden är bra och vi hade ett riktigt bra resultat i Singapore förra helgen. Det var en positiv överraskning.

Han vågar dock inte hoppas på för mycket den här helgen.
– Sotji är ytterligare en helt ny typ av bana, det är svårt att säga var vi står, säger han.
– De nya delarna fungerade riktigt bra i Singapore och det verkar som om det ger oss en fördel. Jag hoppas att vi ser lika bra ut den här helgen och att vi kan kämpa om både pole position och vinsten.

Vädret inför Rysslands GP

Det kan hända att det blir mycket regn den här helgen.
Redan under fredagen finns det risk för regn, under vissa delar av dagen ligger det på 90 procent. Temperaturen väntas hålla sig kring 20 grader. Även under lördagen är det en stor risk för regn.

Under den tredje träningen handlar det om 90 procent och under kvalet håller regnrisken sig kring 45 procent. Temperaturerna väntas ligga kring 17 grader.
Under söndagen ska vädret bli betydligt bättre, växlande molnighet och runt 20 grader. Risken för regn stannar vid fem procent.
Vill du läsa mer fakta inför loppet, du hittar guiden med tider och statistik här.
Och förarnas däckval här.

Korta nyheter inför Rysslands GP

Rysslands GP kan lämna Sotji. För St Petersburg. Bland annat motorsportmagazin skriver att det kan vara aktuellt redan 2021.

•••

Rysslands GP i F1
Lång väg till segern i Ryssland (TT)

Samtliga förare som kör bilar med motorer från Honda straffas i Ryssland. Det betyder alla bilar från Red Bull och Honda flyttas tillbaka i startuppställningen.
– Äh, jag gillar nya motorer, säger Max Verstappen.
– Det är okej att ta det här. Förra året startade vi långt bak och körde upp oss. Det är inga problem att köra om i Sotji.

Ryssland GP i Formel 1 – guide och snackisar

av Anna Andersson

Välkomna till Ryssland GP i Formel 1. En bana där Mercedes hart vunnit.
Varje år.
Banan som går igenom det tidigare OS-området i Sotji har sedan debuten 2014 bara haft segrare från Mercedes. 2017 tog Valtteri Bottas sin första seger här. 2018 var det en teamorder som avgjorde till Lewis Hamiltons fördel.

Det är också ett år sedan Marcus Ericsson fick besked om att han fick lämna sin förarplats hos Alfa Romeo. I år har han kört i IndyCar, samtidigt som han varit reserv hos Alfa Romeo och nu lär han dyka upp som tredjeförare på de återstående tävlingshelgerna.
Men räkna inte med någon comeback i F1. Ericsson har fått sina chanser. Nu vill han satsa på USA för att försöka hitta en ny styrning i IndyCar 2020 och det är rätt val.

Tiderna som gäller i Sotji

Ryssland GP i Formel 1 2019
Bottas första seger 2017  (AFP)

Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14,.00
Söndag 29.9:
Ryssland GP i Formel 1 2019 – start kl 13.10.

 

Guide till Ryssland GP i Formel 1

Sotji International Street Circuit

Längd: 5,853 km
Antal varv: 53 (310,209 km)
Kurvor: 12 höger, 6 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2( T2, T18)
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T6, T11, T12)
Avstånd till första kurvan: 844 m
Debut: 2014: Lewis Hamilton vann från Pole position.
Förarnas däckval:
Slitage: Däck – lågt. Bromsar – högt.
Bromszoner: 10 (2 hårda)
Genomsnittshastighet: 191 km.
Maxhastighet: 320 km/tim (utan DRS)
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp ( den strategin var också vanligast)

Säkerhetsbil: Den har varit ute under två av de fyra lopp som körts, totalt tre gånger.

Segrar från pole position: 2.

Seger från lägsta startposition: 3, Valtteri Bottas, 2017.

Statistik inför Ryssland GP i Formel 1 2019

Ryssland GP i Formel 1 2019
Stallordern från 2018 .(AP)

Topp 8 i kvalet  2018
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Kevin Magnussen, Haas F1
6. Esteban Ocon, Force India (Racing Point)
7. Charles Leclerc, Sauber
8. Sergio Perez, Force India (Racing Point)

Snabbaste kvalvarvet:
Absolut: 1:31.387 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
2018: 1:31.387 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:33.194 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:35.417 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:37.113 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:38.513 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Flest pole position:
Nico Rosberg (2)
Lewis Hamilton (1)
Sebastian Vettel (1)
Valtteri Bottas (1)

Topp 8 i Ryssland GP 2018
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Charles Leclerc, Sauber
8. Kevin Magnussen, Haas F1

Snabbaste varvet i loppet:
Absolut: 1:35.861 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
2018: 1:35.861 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:36.844 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:39.094 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:40.071 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2014: 1:40.896 (Valtteri Bottas, Williams)

Senaste fem vinnarna:
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Valtteri Bottas Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes

Snabba nyheter

Robert Kubica behåller sin VM-poäng. Alfa Romeo protesterade mot den poäng Kubica tog i Tyskland, men i går kom beslutet att Williams förare behåller den.

Schumacher kör i Sotji. Inte bara Mick utan även David, son till Ralf Schumacher ska köra. Han debuterar i Formel 3 för Campos. Han ersätter Alex Peroni som skadade sig under den omskrivna olyckan på Monza tidigare i september.

Jean Todt påtalar att det inte är något nytt, seriöst team  som anmält sitt intresse för att vara medi F1.

Ryssland GP i F1 2019 – däckval och snacket inför

av Anna Andersson

Det är dags att kika mot Ryssland GP i F1 2019, men innan vi gör det känns det viktigt att försöka få svar på frågan varför Ferrari valde att ta in Sebastian Vettel i depå så tidigt under Singapores GP och vad det var som gav Ferrari deras första dubbelseger sedan loppet i Ungern 2017.

Mattia Binotto har en mycket intressant analys.

Ryssland GP i F1 2019
Vettels femte seger i Singapore (TT)

– Om det är 1-2 eller 2-1 spelar ingen roll, citeras stallchefen av motorsportmagazin.

– Normalt så är det den främre bilen som har en fördel, så är våra regler. I det här fallet ville vi dock inte ta in Charles, för han ledde loppet och hade kommit ut mitt i trafiken.

Därför stannadeVettel

Men varför tog de då in Vettel? Jo, för att han kämpade mot Verstappen som körde bakom honom och dessutom hade tydliga problem med däcken.

– Vi visste att Verstappen var redo att göra sitt depåstopp, säger Binotto.

– Det var den bästa möjligheten för att försvara Vettel mot en möjlig undercut från Verstappen. Samtidigt kunde vi också säkerställa att teamet i depån skulle vara redo för Charles varvet efter. Det var helt rätt tajming för Sebastian, det är inget snack om saken. Det var även rätt tajming att hämta i Charles ett varv senare.

Men den stora frågan kvarstår, varför bytte då förarna plats om allt gick enligt planen?

– Undercuten var klart bättre än vad vi hade trott. Det handlade om 3,9 sekunder och vi trodde aldrig att det skulle vara en så stor skillnad. Vi var övertygade om att Charles skulle behålla ledningen när han kom ut från sitt depåstopp, men Sebastian körde så bra att han tog in 3,9 sekunder.

Chefen erkänner att Ferrari funderade på att byta plats på sina förare, men valde att inte göra det. Det gav Vettel hans första seger sedan 2018 och strategin gav teamet också en dubbelseger.

Hamiltons oro

Lewis Hamilton leder VM, men han känner en viss oro. Ferrari har kommit tillbaka starkare än vad någon hade väntat sig och inför Rysslands GP i F1 2019 så  känner han sig lite orolig.

Ryssland GP i F1 2019
En oroad mästare (TT)

– Titeln är inte min än, säger han enligt motorsporttotal.

– Uppdateringar är en sak som man planerar i flera månader. Du kan inte gå dit och säga jag vill gärna ha en uppdatering till nästa vecka.

Därför räknar  han nu med en tuff avslutning på säsongen.

– Någon gång kommer Mercedes med nyheter, men jag vet inte när. Jag tror inte att det är till nästa lopp och jag vet inte heller hur mycket vi får under resten av året.

Förarnas däckval till Ryssland GP i F1 2019

Ferrari har vunnit de tre inledande loppen under hösten och i Ryssland har teamet återigen valt en mer aggressiv strategi än den som Mercedes har valt.

De team som sätter störst tilltro till den mjukaste gummiblandningen är annars mitteamen, medan Mercedes väljer den mest konservativa däckstrategin.

Kika här får du se:

 

För övrigt kan vi konstatera att…

…Günter Steiner bekräftar att Haas är intresserade av Robert Kubica. Som reserv- och simulatorförare.

…Vettels seger i Singapore gjorde att han nu för första gången har vunnit fem lopp på en och samma bana. Han har fyra segrar i Japan, Malaysia och Bahrain, samt tre i  Italien, Abu Dhabi, Brasilien, Australien, Sydkorea, Indien och Belgien.

….Ferrari har nu vunnit tre lopp i rad. Det har inte hänt sedan 2008. Det var ett tag sedan.

…analysen efter Vettels seger läser du här.

….Felix Rosenqvist vann rookietiteln i IndyCar. Den texten läser du här.

…guiden inför helgens deltävling får du på onsdag

Sida 1 av 254
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB