Dags att uppdatera Monaco Grand Prix

av Anna Andersson

Monaco Grand Prix är en klassiker. Men även en klassiker måste uppdateras.

2019 var 78 varv på stadsbanan en söndagstur – en gäspning istället för den höjdpunkt en klassiker bör vara.

Monaco Grand Prix har avgjorts nästan varje år sedan 1929, tävlingen har varit en del av F1 sedan 1950 och är en höjdare sett till inramning, glamour och kändisar. Bara en blick över hamnen och de oräkneliga miljoner som ligger förtöjda under tävlingshelgen avslöjar vilket betydelsefullt arrangemang det är. Alla som någonsin har besökt Monte Carlo och gått på gatorna blir imponerade över det faktum att det faktiskt går att köra racerbil på de trånga passagerna mellan husen och i de smala kurvorna.

Dags att uppdatera klassikern

Men det är inte bara miljön som måste leverera. Det måste sporten också och jag vill inte uppleva Monaco som en avdankad klassiker, jag önskar att ett så klassiskt lopp även ska ha en gyllene framtid.

När F1 nästa år fyller 70 år behövs därför en förändring. Även en klassiker måste följa med i tidens utveckling och det pärlband som rullade runt på varvtider närmare åtta sekunder långsammare än under kvalet gjorde ingen åskådare lycklig. Visst snuddade Max Verstappen och Valtteri Bottas i varandra, visst gjorde Antonio Giovanazzi en miss som  och visst utmanade Verstappen Lewis Hamilton – men i det stora hela var Monaco GP en gäspning.

Dags för ett nytt koncept

En relik som behöver nytt liv.

Därför vill jag se ett nytt koncept under Monaco GP, en lösning som fungerar på de trånga gatorna, som ger spänning och som gör att tävlingen återigen får den status som den förjänar. Kanske kan det vara dags att införa ett kvalrace som ger poäng eller kombinera ett längre lopp med ett kortare lopp med omvänd startordning?

Formel 1 lever till stor del av sin historia, men förlorar allt fler åskådare och behöver tänka i nya banor.

Det är dags att inse att även en klassiker behöver uppdateras.

•••

Tungt för Charles Leclerc

Charles Leclerc hade en tung lördag och en ännu tyngre söndag. Där han inledde med många snygga omkörnignar och aggressiv körning innan han drabbades av problem i samband med att han försökte köra om Nico Hülkenberg. Han drabbades av punktering, körde nästa ett helt varv innan han kom i depå och slog upp skora skador på bilen.

Därefter var han ett varv efter ledarvarvet  –  och bilen hade så myckte skador att han trots att han kämpade inte klarade av att avsluta loppet.

Efter 18 varv var hans hemska helg på hemmaplan över. Inte alls så som han hade tänkt sig.

Mer om loppet läser du här:

Snabba nyheter

Vi kan notera att…

…Lewis Hamilton har utökat ledningen i VM. Nu måste Valtteri Bottas sätta honom under press igen. Det skiljer 17 poäng mellan Hamilton och Bottas igen.

…Sebastian Vettel var tvåa. Det är Ferraris bästa placering i år.

….Mercedes tog ingen dubbelseger, därmed slutar denna svit på fem.

…McLaren är nu fyra i konstruktörs-VM Carlos Sainz var sexa. Snyggt. Det kommer att vara en enorm kamp om fjärdeplatsen i VM i år. Det känns kul.

…Kanada GP är nästa race, i Montreal och där väntar en helt ny depå. Det blir något annat än tävlingen i Monaco det. Där krävs det bra fart rakt fram – det ser jag fram emot.

Där har du även resultatlistan – nu ska jag koncentrera mig på Indy 500. Nästa höjdare denna söndag.

Klarar Bottas starten av Monaco GP 2019?

av Anna Andersson

Mercedes igen.

Är du förvånad över att Lewis Hamilton har pole position i Monaco GP 2019?

Nej. Inte jag heller. Lewis Hamilton fick, trots en miss i Rascasse, till en tid som räckte till både pole position och ett nytt banrekord. Han var 86 tusendelar före Valtteri Bottas och finländaren var besviken efter kvalet. Efter tre pole positions i rad fick han stryk på en bana där pole position i stort sett är samma sak som en seger.

– Valtteris radiomeddelande var jävla trafik, så vi tror att det var för mycket trafik på utvarvet vilket gjorde att däcken inte var tillräckligt varma, förklarar Merceds pressavdelning efter kvalet.

Nu får finländaren det tufft i morgon, från tredje startrutan kommer Max Verstappen att satsa allt – och han satsar så snart han får en lucka. Bakom Bottas står även Sebastian Vettel som är pressad att lyckas.

Monaco GP 2019
Lewis Hamilton – snabbast i Monaco (TT)

Dessutom måste Bottas arbeta med sitt eget psyke – om Hamilton tar segern i morgon så rycker han  till sig ett försprång i VM-sammandraget.

Det handlar inte om allt för många poäng, men alla som följer F1 vet hur svårt det är att besegra Hamilton när denne väl har nått in i zonen.

Ferrari missar igen

För Ferrari var lördagen en riktig missräkning. Dagen började med att Sebastian Vettel kraschade under den tredje träningen och fortsatte med att Charles Leclerc missade avanceang till Q2. Det var otroligt jämnt i den första kvalomgången, det skiljde åtta tiondelar från första till 17:e plats i Q1 och Ferraris strateger satt och tänkte på annat.

De räknade snett och missade att skicka ut honom på banan igen.

Monaco GP 2019
Charles Leclerc var besviken efter kvalet (TT)

– Jag har ingen aning om vad som hände, jag måste prata med stallet. Jag är väldigt besviken, säger Leclerc.

– Jag tror inte att det finns något som jag kan göra om det är torrt i morgon, men regnar det så blir det lite mer av ett lotteri.

Oliver Panis vann från startplats 14 när det regnade 1996

Leclerc hade snabbaste tid på träning 3. Sedan åkte han ut i Q1 – och återigen gjorde Ferarri ett strategiskt misstag. Det har varit lite för många missar på för många ställe i det teamet det här året.

Som jag ser det är det en stor anledning till att Mercedes dominerar så stort, deras konkurrenter gör helt enkelt bort sig – gång efter annan.

Mer om kvalet läser du här.

Startuppställningen i Monaco GP 2019

1) L. Hamilton, Mercedes
2) V. Bottas, Mercedes
3) M. Verstappen, Red Bull
4) S. Vettel, Ferrari
5) P. Gasly , Red Bull
6) K. Magnussen, Haas F1
7) D. Ricciardo, Renault
8) D. Kvyat, Toro Rosso
9) C. Sainz, McLaren
10) A. Albon, Toro Rosso
11) N. Hülkenberg, Renault
12) L. Norris, McLaren
13) R. Grosjean, Haas F1
14) K. Räikkönen, Alfa Romeo
15) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
16) C. Leclerc, Ferrari
17) S. Perez, Racing Point
18) L. Stroll, Racing Point
19) G. Russell, Williams
20) R. Kubica, Williams

 

Träff med Mika Häkkinen inför Monaco GP 2019

Jag gjorde för övrigt en exklusiv intervju med Mika Häkkinen tidigare i veckan. Vi hade ett långt och intressant samtal om bland annat hans karriär, hans väg tillbaka efterden svåra kraschen i Adeleide 1995 och dagens F1.  Han hyllade bland annat Mercedes teamarbete och McLaren med deras unga förare Lando Norris och Carlos Sainz.

– Zak Brown har gjort ett fantastiskt jobb med att få teamet att arbeta tillsammans.

Vill du läsa artikeln hittar du den här eller i dagens papperstidning. Den är för dig med PLUS.

 

Korta nyheter inför Monaco GP 2019

 

Det snackas om att….

…. Lewis Hamilton och Romain Grosjean har dragit i gång en aktion för att alla förarna ska ha röda kepsar på sig inför loppet i morgone. Detta för att hylla Niki Lauda.

– En tyst minut räcker inte till för att hylla honom, säger Roamin Grosjean till Blick.

…Alfa Romeos dåliga kval, Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi var trettonde och fjortonde i kvalet.

– Vi hade inte farten och kunde inte höja oss så mycket osm det krävdes mellan det tredje tärningspasset och kvalet, förklarade Räikkönen.

…Daniel Ricciardos fina lördagar, han leder kvalstatistiken mot kollegan Nico Hülkenberg med 5-1 efter sex tävlingshelger.

…Monaco GP är säsongens längsta lopp rent tidsmässigt. Räkna med två timmar,  det handlar om 78 varv , 19 kurvor och 50 växlignar per varv. Mer statistik hittar du här.

Direkt efter den tävlingen så får du hänga kvar på Viasat – då är det dags för Indy 500.

I går gav Stefan Johansson, som är ende svensk som kört båda loppen, sin syn på årets häftigaste motorsöndag. Här läser du det.

…Racingpanelens tankar inför Monaco GP och Indy 500 läser du här.

Monaco Grand Prix 2019 – nu är det dags

av Anna Andersson

Mercedes har dominerat F1.
Den dominansen fortsätter inför  Monaco Grand Prix 2019 Lewis Hamilton och Valtteri Bottas var ungefär 0,8 sekunder före Sebastian Vettel under torsdagens träningar.
ORF:s expert, den tidigare F1-föraren Alex Wurz är väldigt tydlig i sin analys.
– Det enda team som kan besegra Mercedes är Mercedes själva, säger han.
Och även Ferrari har konstaterat att det finns en risk att det blir en smärtsam helg.
– Bilen är allt för nervös och vi saknar fäste, säger Sebastian Vettel som var trea under träningen.
– Vi har stora problem med däcken, men när vi löser det så kommer vi att vara med längre fram. Vi har stora problem att få däcken att arbeta i rätt fönster.

Mercedes dominerar inför Monaco Grand Prix 2019

Monaco Grad Prix 2019
Vettel med ny hjälm (TT)

Red Bull som vann med Daniel Ricciardo förra året hade det tyngt, Pierre Gasly var fyra och ett par tusendelar efter Vettel, Max Verstappen däremot körde bara 17 varv innan han blev stående med ett tekniskt problem.
Vi kan jämföra med att Hamilton körde 41 varv, Vettel 48 och Bottas 42.
– Mercedes verkar vara snabbast, sedan känns det som om det är jämnt mellan oss och Red Bull, säger Vettel.
Även hans teamkollega Charles Leclerc som är född och uppvuxen i Monaco är av samma åsikt:
– Vi är klart långsammare än Mercedes, vi kör inte alls på den nivån. Det vore fantastiskt om vi kunde vara näst bästa team här.
Ferrari har för övrigt lånat in Alfa Romeos tekniske direktör Simone Resta.
– Vi ska se efter om vi vid en viss tidpunkt ska hämta tillbaka honom, förklarar Ferraris stallchef Mattia Binotto.
Under fredagen är det, precis som traditionen säger, vilodag för F1 i Monaco och på lördag är det dags för träning tre och kval. Alla tider, förarnas däckval och annan statistik hittar du här.

Träningar inför Monaco Grand Prix 2019 :

1) L. Hamilton, Mercedes 1:11.118
2) V. Bottas, Mercedes, 1:11.199
3) S. Vettel, Ferrari, 1:11.881
4) P. Gasly, Red Bull 1:11.938
5) A. Albon, Toro Rosso, 1:12.031
6) M. Verstappen,    Red Bull     1:12.052
7) K. Magnussen, Haas F1, 1:12.174
8) A. Giovinazzi, Alfa Romeo  1:12.239
9) K. Räikkönen, Alfa Romeo 1:12.342
10) C. Leclerc, Ferrari 1:12.350
11) R. Grosjean, Haas F1 1:12.392
12) L. Norris, McLaren 1:12.393
13) C. Sainz, McLaren  1:12.419
14) D. Kvyat, Toro Rosso 1:12.577
15) S. Perez, Racing Point     1:12.752
16) N. Hülkenberg, Renault 1:12.872
17) D. Ricciardo, Renault     1:12.888
18) L. Stroll, Racing Point, 1:14.558
19) G. Russell, Williams, 1:15.052
20) R. Kubica, Williams 1:15.146

Vi kan också berätta att….

….Red Bull har gett upp, ser inga möjligheter att vinna loppet.
– Mercedes är för snabba, säger Max Verstappen.
…Niki Lauda begravds i Wien på onsdag, han kommer att begravas i sin racingoverall skriver APA. Innan begravingen kan fansen ta farväl till sin idol i Stephansdom  i Wien. Där kommer även hans racinghjälm att finnas.
…Sebastian Vettel hyllar Niki Lauda med en ny hjälm design. Vad tycker du om den?
…Formel 2 kör i Monaco under fredagen, Mick Schumacher står i andra startled.

…Mercedes hyllar Niki Lauda i helgen och från och med nu ska en av stjärnorna på bilen (W10)  vara röd. Inför loppet kommer det också att hållas en tyst minut för Lauda som vann Monaco GP två gånger i sin karriär.

 

Monaco GP 2019 – förarnas däckval, tider och guide

av Anna Andersson
Inför Monaco GP 2019
Niki Lauda under tävlingshelgen i Storbritannien 2018, det var det sista F1-loppet han såg från depån.

F1 har sorg, Niki Laudas död har påverkat alla som har något intresse av Formel 1 och det påverkar F1-depån markant inför Monaco GP 2019.
Niki Lauda har varit med och byggt det team som Mercedes är i dag.
Det var han som värvade Lewis Hamilton. De var han som såg till att Hamilton och Nico Rosberg kunde existera i samma team och det är han som tillsammans med Toto Wolff är regissören bakom det F1-team som dominerat VM sedan 2014.
Till helgen kör F1 i Monaco och även om Lauda inte har på något VM-lopp sedan sommaren 2018  så kommer hans frånvaro att märkas. Hans  kompis Helmut Marko, själv före detta racerförare och konsult hos Red Bull har gjort en mycket öppen intervju med oe24.TV:
– Jag visste att han inte mådde speciellt bra, men det är ändå ett hårt slag när man får ett sådant besked, säger Marko som träffade Lauda i november.
– Jag blev förfärad när vi sågs, även om jag inte visade det för honom. Då hade han fortfarande styrka i rösten och han var optimistisk, men det försvann sedan steg för steg.

”Pratade ofta om döden”

Marko fortsatte:
– Jag känner mig rätt arg. Jag menar jag är den äldre av oss och vi pratade ofta om döden, vem som skulle gå först och den typen av frågor. Det här att under en lång tid bara bli svagare och svagare passade inte alls till Lauda som person och säkerligen så trivdes han inte med det heller.
Niki Lauda var även min stora förebild som förare, jag hade förmånen att få träffa honom vid ett par tillfällen och i går skrev jag en krönika. Den läser du här.
Nu ska jag försöka att fokusera på helgens lopp. På tider, förarnas däckval och en guide med fakta och statistik.

Niki Lauda byggde upp Mercedes tillsammans med Toto Wolff. (TT)

Tider för Monaco GP 2019

Torsdag 23.5

Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag 25.5
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 26.5
Monaco GP 2019 kl 15.10

Därefter är det bara att slå över till Indy 500. Mer om det läser du här.
Förarnas däckval inför Monaco GP i F1 2019

 

Guide till Monaco GP i F1 2019

Längd: 3,337 km, vilket är säsongens kortaste. Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar
Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 vänster, 11 höger.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Lägsta hastighet: 50 km/tim
Däck: Hypersoft/Ultrasoft/Supersoft
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Antal växlingar per varv: 50.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp, vilket de flesta förarna valde.
Depåstopp vid Monaco GP 2018: 25
Sannolikhet för att säkerhetsbilen kommer ut: 82 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 9 ( 17 gånger har den varit ute på banan)
Banans F1-debut: 1950, samma år F1 startade. 64 F1-lopp har avgjorts. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-tlet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 29.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

 

Vinnaren om Monaco GP

Daniel Ricciardo vann 2018, här berättar han om sina tankar inför Monaco GP 2019:

– Monaco är min absoluta favorit eftersom du fylls av adrenalin och det är så spännande. Det bästa sättet att beskriva banan är förmodligen med ordet galet, det känns nästan som om du inte borde få lov att köra racing där. I min vardag sitter jag i köer på de vägarna, men när det är dags för maj så vet jag att jag snart få möjlighet att köra med en racerbil på dem igen. Det känns helt galet när du tänker så. Segern förra året är en av mina bästa vinster i karriären, det är helt säkert. Att få ta pole positon i Monaco vid två tillfällen är helt fantastiskt, framförallt när du inser att du ger allt i ungefär en minut och adrenalinet bara pumpar, men att vinna i Monaco är en dröm som går i uppfyllelse och det kändes ännu bättre eftersom jag missade året innan trots att jag hade ett perfekt utgångsläge.

Senaste fem vinnarna:
2018  Daniel Ricciardo  Red Bull
2017  Sebastian Vettel  Ferrari
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes

Förarna med flest vinster:
Ayrton Senna  (6)
Graham Hill  (5)
Michael Schumacher  (5)
Alain Prost  (4)
Nico Rosberg  (3)
Stirling Moss  (3)
Jackie Stewart  (3)
Juan Manuel Fangio  (2)
Niki Lauda  (2)
Maurice Trintignant  (2)

Statistik inför Monaco GP 2019

Monaco GP 2019
Daniel Ricciardo vann Monaco GP 2018 (TT)

Topp 8 i kvalet 2018
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Esteban Ocon, Force India
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Carlos Sainz, Renault

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:10.810 (Daniel Ricciardo, Red Bull, 2018)
2018: 1:10.810 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:12.178 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:13.622 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:15.098 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:15.989 (Nico Rosberg, Mercedes)

Topp 8 i racet 2018
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Esteban Ocon, Force India
7. Pierre Gasly, Toro Rosso
8. Nico Hülkenberg, Renault

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull, 2018)
2018: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull)
2017: 1:14.820 (Sergio Perez, Force India)
2016: 1:17.939 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:18.063 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:18.479 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Niki Lauda är död – och enormt saknad

av Anna Andersson

En av tidernas största F1-förare har avlidit. Niki Lauda är död.
En av mina personliga förebilder har lämnat depån, men Niki Lauda var naturligtvis så mycket mer än så. Han var en familjefar, han var Lewis Hamiltons mentor, han var ärlig och rak även om han ibland kunde upplevas som både butter och klumpig.

Vila i frid Niki Lauda (TT)

Men han hade hjärta. För människor och för racingen. Han var unik och han är enormt saknad.
Den kantige österrikaren hade en egen stil redan som förare, han kämpade sig fram, tog de vägar han ansåg behövdes och han släppte aldrig fokus.

Niki Lauda är död

Han vann tre VM-titlar, 1975, 1977 och 1984, men han blev en legendar efter den fruktansvärda olyckan på Nürburgring 1976. Efter en olycka på den svåråtkomliga tyska banan förvandlades hans bil till ett inferno och han tvingades sitta i det brinnande fordonet i 55 sekunder innan han kunde räddas.
När vi pratades vid många år senare refererade han till det som ”BBQ på Nürburgring”. Han berättade att han inte mindes någonting av olyckan eftersom smällen var så hård att hjälpen slets av hans huvud.

Den gången var han nära döden, läkarna trodde inte att han skulle överleva natten och en präst gav honom sista smörjelsen. Men Niki Lauda var inte redo att ge upp. De orden fanns inte ens i hans vokabulär. Han var en kämpe och han blev till en legendar när han vara 42 dagar efter den fruktansvärda olyckan i Tyskland satt i tävlingsbilen igen.

För Ferrari hemma på Monza.
Han slutade fyra.
– Att göra en snabb comeback var min strategi, jag vill inte sitta hemma och fundera över varför saker och ting har hänt, sa han då.

Avbröt VM-kampen med Hunt

Senare samma år, 1976, avbröt han kampen om VM-titeln när han ansåg att det var för svåra förhållanden under regnet i Japans GP. Det var säkerligen ett beslut som kom till honom efter kraschen i Tyskland och den där hemska olyckan fortsatte att påverka honom under resten av hans liv. Han bar brännsåren med sig och skylde det bortbrända örat med sin röda keps.  1997 tvingades Lauda till en njurtransplantation, 2005 behövde han göra om ingreppet och då kom njuren från hans hustru.

Sommaren 2018 blev han sjuk och behövde en ny lunga, därefter kämpade han sig tillbaka till livet, men när han drabbades av en influensa under vintern fick han återvända till sjukhuset.

Den 22 februari fyllde Niki Lauda 70 år, märkt av sin sjukdom skickade han ändå ett videomeddelande och berättade att han ville tillbaka till F1-depån så snart som möjligt. Han sa att han skulle ge allt. Han ville vara en del av det Mercedes som han och Toto Wolff skapat, han saknade racingen och han saknade sin värld.
Men det blev aldrig så.
Natten till måndag avled Niki Lauda, omgiven av sin familj.

F1 har förlorat en unik profil

F1-sporten har förlorat en av de största mästarna genom tiderna, men sporten har också förlorat en stor profil. För ett par år sedan gjorde jag ett reportage om hans son Mathias som då mot sin pappas vilja försökte slå sig fram mot en plats i F1. Ironiskt nog på samma sätt som Niki en gång själv inledde sin karriär. Ett par dagar efter vårt möte ringde Niki Lauda upp mig på min privata telefon och svor lite över att sonen gjorde något mot hans vilja, men erkände någon sekund senare att han själv hade gjort samma sak. Han skrattade. Det blev tyst i luren. Efter 30 sekunder återkom han och sa:
– Polisen körde förbi, man får inte prata i telefon vid ratten, jag fick lägga den i knät en stund. Det vore onödigt att få böta för det när det är så många andra regler jag bryter mot.
Han var rak, ärlig och ibland burdus. Han var en fantastisk kämpe, en racerförare av guds nåde och en fantastisk förebild.
Niki Lauda var unik och han är enormt saknad.

Alonso för långsam – startlistan till Indy 500 2019

av Anna Andersson

Fernando Alonso drömmer om motorsportens Grand Slam.

Han kan fortsätta drömma. Han finns inte med i startlistan till Indy 500 2019.

Startlistan till Indy 500 2019
Fernando Alonso långsam – missar Indy 500 ( TT)

Han och McLaren var för långsamma under lördagens kval till Indy 500 och de misslyckades även på söndagen när de sex sista förarna sogs om sista startled. Alonso var 34 – en placering från en startplats.

Nu har han en möjlighet kvar och det är om McLaren lyckas köpa sig en startplats till honom i någon av de bilarna som har kvalificerat sig till loppet. Då kan han köra den bilen – men det alternativet är inte speciellt troligt.

– Vi gjorde vårt bästa, ändrade inställnigarna totalt, hade en annan strategi och gav ful gas i fyra varv, men det räckte inte , skriver Alonso på sociala medier.

– Vi gjorde vårt bästa, var modiga, men det fanns de som gjorde ett bättre jobb.

Två av dem var Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist. Här är deras kommentarer:

Här är hela startlistan till Indy 500 2019.

1     Simon Pagenaud      Ed Carpenter               Spencer Pigot
2     Ed Jones                    Colton Herta                Will Power
3     Sebastien Bourdais  Josef Newgarden       Alexander Rossi
4     Marco Andretti          Conor Daly                Helio Castroneves
5     Marcus Ericsson        Takuma Sato             James Davison
6     Tony Kanaan              Graham Rahal            Scott Dixon
7     Oriol Servia                 Charlie Kimball        JR Hildebrand
8     Ryan Hunter-Reay    Santino Ferrucci       Matheus Leist
9     Jack Harvey                 Jordan King               Ben Hanley
10     Zach Veach               Felix Rosenqvist          Pippa Mann
11     Sage Karam                 James Hinchcliffe     Kyle Kaiser
Inte inkvalade:

Fernando Alonso     Max Chilton     Patricio O’Ward

 

Tävlingen avgörs söndagen den 26 maj

Fernando Alonso kraschar inför Indy 500

av Anna Andersson

Träningarna inför Indy 500 är i gång. Och de har börjat med en rejäl rubrik: Fernando Alonso kraschar inför Indy 500

Den dubble mästaren stiftade bekantskap med muren i den tredje kurvan efter en rejäl snurrning under onsdagens pass.

Han klarade sig utan skador, bilen däremot har det lite jobbigare.

– Bilen understyrde och jag släppte gasen, men det var inte tillräckligt, säger Fernando Alonso till NBC.

– Jag tappade bilen och muren kom för nära, för snabbt.

Fernando Alonso kraschar inför Indy 500

Fernando Alonso tog sedan på sig ansvaret för incidenten:

– Det var mitt fel. Jag missbedömde greppet i kurva fem, skriver han på Instagram.

– Jag är hemskt ledsen för teamets skull och för killarna, men nu har jag lärt mig den lektionen och kommeer tillbaka starkare.

Fernando Alonso kraschar inför Indy 500
Alonso laddar för en seger – men räcker McLaren till? (TT)

Det var tungt för Alonso som hade tekniska problem under tisdagen då Felix Rosenqvist hade den 18:e snabbaste tiden på det första träningspasset och Marcus Ericsson den 29:e föraren.

Det är spännande dagar vi har framför oss, nu är det fokus på träning och varje dag får förarna möjligheter att köra två pass. 36 förare är anmälda till tävlingen och på fredag lottas kvalet.

Första delen av kvalet avgörs sedan på lördag och den andra på söndag. Därefter är det ytterligare en vecka innan jakten på mjölken inleds söndagen den 26 maj.

Nytt från svenskarna

Marcus har för övrigt en snygg hjälm inför denna viktiga detävlivng

 

Felix har presenterat sin bil inför Indy 500:

Mer om Indy 500, tiderna och vad som gäller hittar du här.

 

Michael Schumacher privat – ny film om hans liv

av Anna Andersson
Michael Schumacher privat
Lewis Hamilton vann Spanien GP och leder VM (TT)

Mercedes vann dubbelt igen, men dagens inlägg kommer inte bara att handla om det utan även om den nya film som skildrar Michael Schumacher privat och som racerförare. DEn nya filmen ska presenteras den kommande veckan.
Mer om det längre ner i bloggen. Dagens F1-race såg ut som det gjort vid de tidigare fyra racen den här säsongen.
Och återigen avgjordes loppet i starten.
– Det är helt otroligt att vi som team kan ta fem dubbelsegrar, säger Valtteri Bottas efteråt.
– Men jag tappade allt i starten, bilen uppförde sig väldigt konstigt, kopplingen kom och gick och jag måste ta reda på vad det beror på.

Mercedes dominerar – men sömnig racing

Mercedes dominerade sedan ett ganska sömnigt F1-lopp där det stundtals var väldigt stora avstånd mellan förarna. Förstå mig rätt, Barcelona är en himla härlig stad och banan ger en bra fingervisning av hur förhållandet är mellan teamen men den bjuder inte på någon spännande racing.
Inför loppet hade 25 av 28 lopp som avgjorts i Spanien har nu vunnits från första startled. Nu är den siffran 26 av 29. Just nu diskuteras det om banan  i Barcelona ska finnas kvar i F1-kalendern eller om den har gjort sitt.
Vad tycker ni?
Det vi kan ta med oss från den här helgen är att Ferraris uppdateringar inte alls gett den framgång som man hoppats på och att Red Bull med Max Verstappen faktiskt hade en bättre racefart än Ferraris båda förare. Dessutom ser vi ett Mercedes som är på väg att ta död på all spänning innan säsongen inte ens är sex lopp gammal. Just nu handlar det bara om vilken av deras förare som ska vinna loppet, ingen annan är i närheten av silverpilen.
Mer om loppet läser du här:

Snabba nyheter efter Spanien GP

Vi kan konstatera att…
..Haas bilar verkar ha hittat farten. Det var på tiden.
…Romain Grosjean tog sin första VM-poäng för säsongen. Grattis till den.
… Ferrari tog ett beslut på det tolfte varvet. Sebastian Vettel blev beordrad att släppa förbi Charles Leclerc och han gjorde det. Det måste ha svidit i en fyrfaldig världsmästares racinghjärta. Leclerc fick sedan order i att släppa förbi Vettel på det 37 varvet.
– Släpp Seb, han är på en annan startegi, löd ordern.
…Sebastian Vettels lopp förstördes redan i starten när han fick skador på däcket. Han satsade allt, misslyckades och det påverkade honom under den första stinten.
…Lando Norris var besviken, det ska han vara efter den kollisionen med Lance Stroll. Det var lite orutinerat.
…Renault var långt efter igen och nollade. Daniel Ricciardo var bäst i teamet på plats 12.
…Indycar går en spännande vecka till mötes på tisdag inleds träningarna till Indy 500, på fredag lottas kvalet. Du har hela schemat och förutsättningarna här.

Michael Schumacher privat – familjen stöttar ny dokumentär

Michael Schumacher privat
Michael Schumacher 2006 nu kommer en film om Michael Schumacher privat – och på banan (TT)

För alla er som fortfarande engagerar er i Michael Schumacher och hans karriär kommer en ny film, en dokumentärfilm som familjen medverkar i. Den kommer att visas på bio i Tyskland och Schweiz från och med den 5 december 2019. Enligt Bild am Sonntag kommer det att  vara en hyllning till Schumachers alla höjdpunkter i karriären och ett att visa upp honom som en kärleksfull pappa och make. Till och med hans hustru Corinna, som skyr media, har  intervjuats och berättat om deras gemensamma liv och makens karriär. Hon har även gett filmteamet möjlighet att visa upp foton som aldrig tidigare visats upp offentligt.
Men filmen kommer inte att avslöja hur Michael Schumacher hälsotillstånd är efter olyckan. Det ska även i framtiden vara en väl bevarad hemlighet, skriver tidningen.

Mer läser du här

Mick Schumacher – straffad

När vi ändå är inne på Michael Schumacher, hans son Mick kör Formel 2 och han gick i mål på plats åtta i söndagens andra lopp i Barcelona, men han bestraffades för att han försökte fuska. Schumacher kom av banan efter en duell med Jack Aitke , han körde intill banan, över avåkningszonen och in på banan vid kurva två. Det gillade inte domarna och de bestraffade honom med ett tidstillägg.

Därmed tappade han poängen för plats åtta och rasade till plats 12.

Bottas urstark i kvalet till Spanien GP i F1

av Anna Andersson
Spanisn GP i F1
Pole position – igen (TT)

Mercedes. Igen.
Det verkar som om det är lika bra att vänja sig vid att den är de två silverfärgade bilarna som leder fältet och teamet kan mycket väl ta en femte dubbelseger i rad när det i morgon är dags för Spanien GP i F1.
Tyvärr känns det allt annat än roligt för alla oss som faktiskt tycker om att se F1 21 helger om året. Vi vill se racing och kamp, olika team och olika förare som kan utmana om seger. Inte ett team som dominerar, även om det har varit så under så många år att vi borde ha vant oss.

Den här säsongen har Ferrari som skulle kunna utmana Mercedes helt tappat konceptet. Mercedes gör naturligtvis ett lysande jobb och Valtteri Bottas som tog sin tredje pole position i rad har lyckats krypa in under skinnet på Lewis Hamilton. Den femfaldige världsmästaren ska känna sig allt annat än säker på en sjätte VM-titel.
Valtteri Bottas kan mycket väl bli Finlands näste mästare  i Formel 1.

Tungt för Ferrari och Alfa i Spanien GP i F1

En negativ överraskning, vid sidan av Ferrari var samarbetspartnern Alfa Romeo som hade stora förhoppningar om att ta poäng med båda bilarna, men Antonio Giovanazzi överlevde inte Q1 och Kimi Räikkönen försvann i Q2.
– Man vill alltid ha mer, men detta är vad vi har i dag. Vi har viss fart, men inget grepp, säger han efter kvalet.
Det var långt ifrån de förhoppningar som Frederik Vasseur hade hoppats på när han kom till Barcelona tidigare i veckan.

Mer om kvalet samt startuppställningen läser du här.

Guiden med fakta och statistik inför helgens lopp hittar du här.

 

Snabba nyheter från Spanien GP i F1

Pole position för Felix i kväll. (Mattias Persson)

Det pratas om att….
…Georg Russel har bytt växellåda efter avåkningen på den tredje träningen och flyttas tillbaka fem platser.
…Renault har inte hittat rätt, Nico Hülkenberg lämnade kvalet i Q1 efter en avåkning som gkjorde att han skadade sin framvinge och fick återgå till en äldre version. Det var inte vad Renault hade räknat med.
…Daniel Ricciardo gick vidare till Q3 och är inte alls besviken över sitt teambyte från Red Bull till Renault.
– Jag visste att vi inte skulle vara med och slåss om pallplatser utan räknade med både problem och hemläxor. De är klart att det hade varit skönt om vi hade varit snabbare, men jag ser områden där vi förbättrar oss och jag är, precis som tidigare optimistisk och tror att vi går åt det håll som vi vill.
…Racing Point kommer att presentera en helt ny bil innan sommarlovet.
– Vi har flera nyheter i vår pipeline, det handlar nästan om en helt ny bil, säger Andy Green som är teamledare hos stallet.
…Felix Rosenqvist. Det är namnet för dagen. I kväll har han pole position i Indianapolis. Läs mer här.

…Rasmus Lindh, visar allt mer att han är en man för framtiden. Han tog pole position i båda sina lopp på Indianapolis Motor Speedway – och han vann båda. Dessutom satte han nytt banrekord. Riktigt snyggt av den unge svensken som kör IndyGP.

Snack och tidsschema till INDYCAR Grand Prix

av Anna Andersson

Det är dags för IndyCar – och det redan den här helgen.

Tidsschema för INDYCAR Grand Prix
Rosenqvist förhoppningsfull inför kvällens kval (Mattias Persson)

Uppladdningen inför Indy 500 inleds med redan i helgen och kvalet avgjordes i kväll. F1-bloggen ger dig ett tidsschema till INDYCAR Grand Prix och kan konstatera att mArcus Ericsson gjorde årets bästa kval. Han startar morgondagens lopp från femte led.

Rosenqvist gjorde det ännu bättre och körde in sin första pole position. Mer läser du här.

Säsongens femte deltävling avgörs på Indianapolis Motor Speedway, på den 3,9 km långa road course-version och här var Felix Rosenqvist trea på det test som Honda genomförde förra veckan.

– Vi hade ett bra test i förra veckan, säger Felix Rosenqvist.

– Vi hittade ett par intressanta saker, framför allt beträffande däcken och hur vi hanterar dem över en längre distans. Det är ett område vi behöver jobba lite på, och vi verkar ha tagit ett steg i rätt riktning. Det finns åtminstone två riktigt bra omkörningszoner på banan och jag tror att vi kommer få se ett underhållande race. Vi vet att vi har stor potential – nu måste vi bara pussla ihop en hel helg med både kval och race. Om vi lyckas med det kommer vi ha goda chanser.

Rosenqvist ligger på plats 12 i mästerskapet och Marcus Ericsson på plats 16. Vi snackade lite Indycar i dagens Racingpanel. Du hittar den här.

Hela startfältet till Indy 500 finns här och alla datum med träningar, kval och förutsättnignar här.

 

TIDSSCHEMA till INDYCAR Grand Prix

svenska tider

Fredag 10 maj
Fri träning 1: 15.10-15.55
Fri träning 2: 18.30-19.15
Kvalificering: 22.35-23.50
LIVE @ Viasat Motor/Viaplay

Lördag 11 maj
Warm-up: 17.15-17.45
Race (85 varv): 21.40-23.45
LIVE @ Viasat Motor/Viaplay

Mercedes dominans fortsätter

När det gäller F1 var Mercedes klart kvickast under fredagen och dominerade longrunsen. Bottas som var snabbast under båda passen för Lewis Hamilton var tre tiondelar före snabbaste Ferrarin med Charles Leclerc (+0,301) och Sebastian Vettel var fjärde man ( + 0,389).

– Mercedes verkar vara riktgit konkurrenskraftiga, säger Christian Horner från Red Bull.

Red Bulls Max Verstappen låg 0,7 efter Bottas och det känns som om de har mycket jobb kvar att göra för att hitta rätt set-up. Haas Romain Grosjean var femma, Pierre Gasly, Red Bull sexa och Kevin Magnussen sjua.

Renault som också kom med en rejäl uppdatering verkar inte ha hittat farten, Daniel Ricciardo och Nico Hülkenberg var 13:e och 14:e man, 1,5 sekunder efter Bottas.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB