”Vi riskerar livet”

av Anna Andersson

Efter Romain Grosjeans olycka är jag bara så oerhört glad att F1 lagt ner så oerhört mycket arbete på att förbättra säkerheten de senaste 30 åren.

Den smällen han råkade ut för i Bahrain var inte bara otäck, den var värre än så. Om det finns någonting som är det det vill säga. Den gjorde ont i kroppen, ont i hjärtat och det är helt makalöst att han kunde klättra ur bilen med enbart brännskador och en möjlig fraktur på ett revben.

Nu får vi avvata och se hur illa skadad han är, om han kan köra de lopp som avslutar säsongen eller om hans karriär i F1 tog slut i eldhavet i Bahrain 2020.

– Jag är så glad att Romain klarade sig utan svårare skador, säger Lewis Hamilton enligt motorsporttotal.com

–Den risk som vi tar är inget skämt. Vi riskerar våra liv för sporten och för att göra det som vi älskar. Detta är en påminnelse för oss alla.

Jag kan inte minnas att jag sett en sådan eldsvåda på en F1-bana sedan 1989, Gerhard Berger på Imola. Sedan är det väl Jos Verstappens depåstopp i Tyskland 1994? Det är ändå positivt att det händer så sällan och F1 har kommit så långt i sitt säkerhetsarbete.

Kort från Bahrain

Nu återgår jag snabbt till racet, bara ett par korta ord kring vad som hände på banan efter omstarten:

Återigen stod Lewis Hamilton, Mercedes, som segrare. Han vann före Max Verstappen och Alexander Albon, båda Red Bull. Hamilton ger sig inte, han kan mycket väl vinna de två loppen som återstår i år.

Racing Points Lance Stroll fick en kyss strax efter omstarten, även han av Daniil Kvyat och han blev hängande upp och ner. Han meddelade snabbt att han var okej och den smällen såg betydligt värre ut än vad den var.

För Racing Point var det ännu ett tungt lopp. Även Sergio Perez tvingades bryta när han låg trea. Han var på väg mot ännu ett fint resultat, men tre varv från mål bolmade röken ur hans bil och där gick bokstavligen teamets tredjeplats i konstruktörsmästerskapet upp i rök. Riktigt tungt.

Den tredje platsen i märkes-VM  tog McLaren över, deras förare slutade fyra och femma. Carlos Sainz körde upp sig tio platser, vilket är  imponerande. Det blir kul att se honom hos Ferrari nästa år.

Vi ska också notera att Alex Albon tog sin andra pallplats efter tävlingen i Mugello. Kör han till sig en fortsättning hos Red Bull?

Valtteri Bottas hade återigen en tuff dag. Han hade problem med punkteringar och slutade åtta efter fyra depåstopp.

Redan nästa helg tävlar F1 i Bahrain igen, men då är det på en annan typ av bana. Något som mer liknar en oval. Då är det också helt andra tider som gäller.

Men det tar vi tag i nästa vecka.

Nu är jag bara glad att Romain Grosjean kom levande ur det brinnande infernot. Hans egna ord från sjuksängen har du här.

Texten kring olyckan och reslutatet frpån racet hittar ni här.

På återhörande.

 

 

 

Däckslakt i Bahrain GP i F1 ?

av Anna Andersson
Bahrain GP i F1
Pole igen, i Bahrain GP i F1 (TT)

Lewis Hamilton är på väg. Mot sin 100:e pole position i Formel 1.
Hans pole position i Bahrain GP i F1 var hans 98:e i karriären.
Den som trodde att Hamilton är nöjd med en sjunde VM-titel och struntar i de tre avslutande GP-helgerna i år får nog tänka om. Grejen är ju att han kan avsluta säsongen med att ta sin 99:e och 100:e pole position. Hundra är ju en mycket snygg siffra.

Däckslakt i Bahrain GP i F1

I morgondagens lopp lär det bli en däckslakt. Vi har temperaturer på 26 grader, vi har två Mercedes på första startled och tio förare längst fram som startar loppet på mediumdäcken. Den bästa strategin i fjol var två depåstopp.
Nu blir det spännande att se vad Max Verstappen, som startar på den något renare sidan kan göra till första sväng. Kan han utmana Valtteri Bottas och komma ut som tvåa där? Då kan det bli spännande, det känns som om Red Bull har ett litet övertag på Mercedes när det gäller hanteringen av däcken. Ni minns väl exempelvis loppet på Silverstone?

Den  stora snackisen under lördagen i Bahrain har annars varit just däcken och de däck som Pirelli tagit fram till 2021. De testades under fredagen och förarna är inte nöjda.

Vill du ha koll på statistiken inför racet? Här är guiden.

Startuppställnignen i Bahrain GP i F1

1) L.Hamilton, Mercedes.

2) V.Bottas, Mercedes.

3) M.Verstappen, Red Bull.

4) A.Albon, Red Bull.

5) S.Perez. Racing Point.

6) D.Ricciardo, Renault.

7) E.Ocon, Renault.

8). P.Gasly, AlphaTauri.

9) L.Norris, McLaren.

10) D.Kvyat, AlphaTauri.

11) S.Vettel, Ferrari.

12) C.Leclerc, Ferrari.

12) L.Stroll, Racing Point.

14. G.Russel, Williams.

15) C. Sainz, McLaren.

16) A.Giovanazzi, Alfa Romeo.

17) K.Räikkönen, Alfa Romeo.

18.) K.Manussen, Haas.

19) R.Grosjean, Haas.

20) N)Latifi, Williams.

Fotnot: C. Sainz kan flyttas tillbaka om han behöver byta växellåda.

Lite korta kommentarer inför Bahrain GP i F1

Lance Stroll pratade om ett missförstånd över radion. Vad menar han där egentligen? Han var nästan en sekund långsammare i Q2 än i Q1 och åkte ut.
Ferraris hade två bilar i topp fyra i Turkiet, men i Bahrain väntar en helt annan bana, med betydligt fler rakor och Ferraris båda bilar försvann i Q2. Men notera att Vettel slog Leclerc. Monegasken var inte nöjd.
Carlos Sainz stannade under Q2 och kan behöva göra ett byte av växellådan. Det skulle i sådant fall få honom att flytta ner fem platser i starten.

George Russel gick till Q2 för nionde gången i år. Snyggt jobbat av den unge britten.
När vi är inne på britter…Premiärminister Boris Johnson har lämnat förslaget att Lewis Hamilton ska adlas till riddare av drottning Elizabeth II under 2021.
– Kanske måste jag säga Sir Lewis, men spontant känns det inte som om jag vill det, det låter rätt märkligt, säger Daniel Ricciardo till Sky.

Avslöjar Perez planerna på måndag?

För övrigt kan jag meddela att Sergio Perez har en presskonferens i Bahrain på mpndag. M Fler detaljer än så har jag inte. Men detta kan bli intressant.

Sedan vill jag tipsa er, om ni inte redan har läst detta. Jag fick tag på Johan Stigefelt, teamdirektör för Yamaha Petronas tre team i roadracingens VM, i veckan. Det var ett mycket intressant samtal och han berättade om teamets spännande samarbete med Mercedes F1.
Det läser du här.

Wolffs avslöjande inför Bahrain Grand Prix i Formel 1

av Anna Andersson

Sebastian Vettel eller Lewis Hamilton. Det är den stora frågan inför Bahrain Grand Prix i Formel 1. Faktum är att tävlingen har avgjorts 15 gånger, i år är det den sextonde gången och Vettel har fyra segrar. Hamilton tre.

Hamilton tivs i Bahrain (TT-2016)

Vinner Hamilton på söndag har de två alltså vunnit häften av alla loppen i ökennationen.
Det är intressant, eftersom Bahrain Grand Prix har fått ett rykte om sig att vara en bana som ger bra race som även bjuder på överraskningar. Minns Charles Leclerc för ett år sedan, han dominerade loppet och var på väg mot sin första seger för Ferrari när bilen gick sönder vilket gjorde att han fick se sig omkörd och Hamilton tog sin tredje seger på banan.
Så mycket för statistik.

Löftet till Toto

Ändå är det just det som jag presenterar i dag – vid sidan av ett par snackisar förstår.
Bland annat så skriver Kronen Zeitung att Hamilton i flyget på väg hem från det förra loppet i Turkiet lovade Toto Wolff att han är kvar i teamet även nästa år, trots att kontraktet inte är undertecknat:
– Han lovade mig ett par gånger att ”Toto jag stannar hos er”, säger Wolff till den österrikiska tidningen.
– Men det var det, annars så gick vi igenom loppet igen. Han bör underteckna ett avtal innan året är slut.Han antyder dock i ORF att det kan handla om ett tvåårskontrakt.
– Ett år är lite för lite, säger Wolff till den österrikiska TV-kanalen.
– Det handlar om att ha konstans. Men tre år är å andra sidan väldigt länge.

Senaste snacket

När vi är inne på rykten så pratas det om att Kevin Magnussen är aktuell för IMSA med Ganassi nästa år, men själv vill han inte kommentera ryktena utan säger att han hoppas på att snart kunna berätta vad som händer nästa år.
Formel 1 blir det i alla fall inte. Haas väntas offentliggöra två nya förare till nästa år. Vilka läser du här.

Notera också att det är Robert Kubica som kör Kimi Räikkönens bil under första träningen och Roy Nissany kör Georg Russels bil under samma pass.

Bahrain Grand Prix i Formel 1

Bahrain International Circuit
Loppet avgörs i strålkastarnas sken, det gör samtliga tre lopp som återstår 2020.
F1-debut: 4 april 2004. Michael Schumacher vann loppet från pole position.
Längd: 5,412 km ( 57 varv)
Antal kurvor: 6 vänster, 9 höger:
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Däck och tider

Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 8 ( fem hårda)
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim.
Genomsnittshastighet: 208 km/tim
Högsta fart utan DRS: 315 km/timmen
Avstånd till första kurvan: 320 m
Vinnande strategi 2019: 2 depåstopp, vilket var den strategi som flest förare valde.
Antal GP: 15.
Segrar från pole position: 6
Vinst från sämsta startposition: Startplats 4. 2009: Jenson Button, Brawn, 2006: Fernando Alonso, Renault
Säkerhetsbilen har varit på banan vid ett tillfälle sedan 2003.

Statistik Bahrain Grand Prix i Formel 1

Bahrain Grand Prix i Formel 1
Tre snabba killar 2018 (TT) 

Topp 8 i kvalet 2019:
1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Kevin Magnussen, Haas F1
7. Carlos Sainz, McLaren
8. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

Tid för pole position:
Absolut: 1:27.866 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)
2019: 1:27.866 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:27.958 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:28.769 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:29.493 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:32.571 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förare med flest pole position:
Sebastian Vettel (3)
Lewis Hamilton (2)
Michael Schumacher (2)
Nico Rosberg (2)
Jarno Trulli (1)
Valtteri Bottas (1)
Fernando Alonso (1)
Charles Leclerc (1)

Topp 8 i Bahrain Grand Prix 2019

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Lando Norris, McLaren
7. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
8. Pierre Gasly, Red Bull

Snabbaste varvet i Bahrain Grrand Prix i Formel 1

Absolut: 1:30.252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2019: 1:33.411 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:33.740 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:32.798 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:34.482 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:36.311 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Senaste fem vinnarna:

2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest segrar i Bahrain Grand Prix

Sebastian Vettel (4)
Fernando Alonso (3)
Lewis Hamilton (3)
Felipe Massa (2)
Michael Schumacher (1)
Nico Rosberg (1)
Jenson Button (1)

Bahrain GP i F1 2020 – tider och däckval

av Anna Andersson

Tre race kvar av F1 2020. Säsongen lever fortfarande och det finns massor av anledningar att följa den in i mål. Oavsett vad de som inte har förstått tjusningen med racing säger. Vi startar med Bahrain GP i F1 2020.

Från Turkiet till Bahrain en helt annan tyup av bana (TT)

Vad sägs om Ferraris uppvaknande?
Om kampen om fjärdeplatsen i VM ?
Om avgörandet i F2 som kommer att påverka F1 nästa år?
Nu startar vi med en så kallad doubbleheader, två race på samma arena – men det handlar om olika banor på samma arena så det lär knappast bli två identiska tävlingshelger.

Tider för Bahrain GP i F1 2020

Fredag 27.11
Träning 1 kl 12.00-13.30
Träning 2 kl 16.00-17.30
Lördag:
träning 3 kl 12.00-13.00
Kval kl 15.00-16.00
Söndag 29.11 – Bahrain GP start kl 15.10.

Däckvalen inför Bahrain GP i F1 2020

Årets däck är ett steg mjukare än förra året, då behövde de flesta förarna två depåstopp så förarna valde bort C1 eftersom de ansåg att den gummiblandningen var för hård. I år hoppas Pirelli på att alla de tre däckvalen ska användas.
– Det ger större möjligheter att variera strategin, säger Pirellis Mario Isola.
Den första tävlingshelgen på Sakhir använder den traditionella F1-banan, tävlingen avgörs på eftermiddag/kväll.
Notera att teamen kommer att ha två set av typ C3 för 2021 vid sidan av de vanliga däckalternativen under fredagen.

Ferraris satsning mot 2021

Under den senaste F1-helgen i Turkiet korades Lewis Hamilton till världsmästare för sjunde gången, men vi fick också två Ferraris i mål på plats tre och fyra. Även om den helgen var allt annat än normal och det var oerhört svåra förutsättningar så visar det att Ferrari är på väg.

Det handlar om små steg framåt och även om denna bana har betydligt fler rakor och inte alls lär passa den röda bilen lika bra så känns det som om hösten har handlat om att teamet arbetar framåt.

Mattia Binotto har varit positiv och Ferrari satsar naturligtvis stort inför 2021. Nu har de möjlighet att göra förändringarna på bilen, efter årsskiftet är aerodynamiken reglerad på ett helt annat sätt. Nu kan teamet också göra förändringar på motorn, inte för att använda den i år med tanke på de begränsningar som finns i anatlet motorer som får användas men för att vara redo inför nästa år då. Därför har den här hösten varit viktig.

Vettel vann i Bahrain 2017 (TT)

– Vi har tappat motorprestanda jämfört med i fjol, erkänner Sebastian Vettel i tyska die Zeit.
– När det gäller designen tog vi bara ett litet steg framåt. Med andra ord, och nu blir det lite komplicerat, vi hade en bil som var väldigt effektiv förra året. Den skapade mycket downforce men inte så mycket luftmotstånd. I år har vi ännu mer downforce på bilen och det har gett oss betydligt mer luftmotstånd.
Han erkänner at han är besviken över att man tappat kontakten med toppteamen.

Ferrari är sexa i konstruktörsmästerskapet, men bara 24 poäng efter Racing Point som är trea och det är tre lopp kvar. Det är inte omöjligt att avancera.

Perez, Leclerc eller Ricciardo?

Jag kan inte heller låta bli att kika på plats fyra i förar-VM. Det skiljer fyra poäng mellan Perez på plats fyra, Leclerc på plats fem och Ricciardo på plats sex. Perez har missat två lopp i år, han har inte heller någon förarplats för 2021.
Ryktena kring Red Bull var oerhört heta ett tag, men tycks ha svalnat. Är det så att han bara ligger lågt för att se om Albon får gå, antingen i år eller nästa år mitt under säsongen?
Ricciardo avslutar sitt samarbete med Renault efter årets säsong. Han går till McLaren och de har en häftig vinter framför sig med ett byte av motorleverantör, trots att reglementet kvarstår. Det var inte riktigt så det var tänkt….

Tar Schuamcher titeln?

Jag kan inte heller låta bli att nämna Formel 2. Där Mick Schumacher leder mästerskapet när det är fyra lopp kvar och har de poäng som krävs för en superlicens. Det har däremot inte Yuki Tsunoda som väntas ta en plats hos AlphaTauri. Han behöver vara femma i mästerskapet (om jag har räknat rätt) för att klara den licensen och nu är han trea. Inte heller Nikita Masepin har de poäng som krävs för att få den viktiga superlicensen och han förväntas ta en plats intill Mick Schumacher hos Haas. Det gör att även han är pressad att leverera.
Många av er undrar varför teamen inte bekräftar dem än. Superlicennsen kan vara en anledning till det, en annan är troligen juniortestet i Abu Dhabi, där får bara förare som inte har kontrakt för 2021 köra.

I morgon kommer guiden till helgen.

Vi hörs då.

 

Efter titeln – vad händer i Formel 1?

av Anna Andersson

Ett par dagar har gått. Vi har fått smälta Hamiltons fantastiska körning och hans sjunde VM-titel.

Jag har set racet igen och fudnerar över om detta inte är ett av hans bästa lopp i karriären?

Sju VM-titlar (TT)

Han har ju kört några stycken, men den här gången lyckades han med allt. Att lyfta sig på det sättet från startruta sex, hantera däcken till perfektion och göra rätt sak vid rätt tillfälle och dessutom vinna loppet trots att han faktiskt inte behövde göra det för att säkra titeln.

Allt det i extremt svåra förhållanden.

Det är imponerande.

Nu återstår tre lopp av säsongen, därefter ett test i Abu Dhabi och Williams har i dagarna presenterat sina förare, reservförare Jack Aitken  och testförare Roy Nissany

Så avslutas F1 2020

15) 27–29 november Sakhir 1, Bahrain

28 november, kval kl 15.00

29 november Bahraing GP kl 15.10

16) 4–6 december Sakhir 2, Bahrain

5 december kval kl 19.00

6 december Sakhir 2 kl 18.10

17) 11–13 december 2020, Abu Dhabis GP – Abu Dhabi

12 december kval kl 14.00

13 december, Abu Dhabi GP kl 14.10

Jag kommer att följa den resterande säsongen i Sportbladets pappersutgåva, online och här på bloggen. Efter årskiftet kommer jag att fortsätta leverera Annas Motor varje vecka. Det är jag oerhört glad över. Den har levt i 15 år och jag vet att den sidan är oerhört uppskattad och där får motorsporten en given plats i Sveriges största tidning varje lördag året om. Det är unikt och ni som har tips är fortfarande givetvis välkomna att höra av er till mig. Utan er läsare är sidan inte värd så mycket.

Jag ska leverera material, nyheter, reportage, krönikor och analyser till Sportbladet, både print och online även framöver. Det är positivt och visar att Sportbladet bryr sig om idrotten, om motorsport och det innefattar allt från Formel 1 och IndyCar till speedway och rally. Däremot stryker bloggen på foten efter mer än tio år. Jag har fått massor av frågor och kommentarer både här och på mailen, men jag har försökt att svara efter bästa förmåga, men jag har inte svaret till dem alla. Belsutet att lägga ner F1-bloggen är inte mitt, det tillhör sportchefen.

Vem kör Formel 1 2021?

Det finns fortfarande många stora frågor. Red Bull har en plats ledig, Haas har två, AlphaTauri en.

Ändå verkar en förare som Sergio Perez verkar bli utan kontrakt även om han är fyra i VM när tre lopp återstår 2020.

– Jag har inte haft en säsong utan problem, det har funnits toppar och dalar, säger Perez till Sky.

Han missade bland annat två lopp i somras när han var sjuk i COVID-19.

–Det var tufft. Jag tappade min plats för 2021 och letade efter en annan styrning, säger han.

– I formel 1 handlar det inte enbart om resultat. Det har vi sett tidigare, det finns så mycket som kan spela roll när ett team väljer förare. Det är belsut som ligger utanför min kontroll.

 

 

Glöm detta Bottas! Mästerligt Hamilton!

av Anna Andersson

Svåra förhållanden i Turkiet GP visade hur mycket erfarenhet betyder. Lewis Hamilton körde som den mästare han är och säkrade sin sjunde VM-titel med en seger från den sjätte startrutan.

Den här gången höll han koll på däcken, höll koll på väderförhållandena och han höll koll på sitt inre.

– Jag lärde mig läxan från 2007. Jag har förlorat ett VM i depån, det vill jag inte vara med om igen, sa Hamilton efter racet.

Sergio Perez är mästare på att hålla däcken vid liv och slutade tvåa. Detta trots att han själv sa att han trodde däcken hade exploderat om han tvingats köra ett varv till. Bakom honom tog Sebastian Vettel vara på Charles Leclercs misstag och tog säsongens första pallplats.

Turkiet GP var ett race  som krävde smart körning och är ett race att minnas – för alla utom för Max Verstappen och Valtteri Bottas.

Racet var nattsvart för båda två och så länge som de killarna som har kapacitet att utmana om VM-titeln fortsätter att göra misstag så kommer Hamilton att köra hem ännu fler VM-titlar. Under förutsättning att han själv vill.

Hur tänker Racing Point?

Jag kan inte åta bli att fundera över Raicng Point efter Turkiets GP. Lance Stroll  hade ledningen, men behövde göra ett depåstopp. Han kom ut efter det och tappade allt. Han som hade greppet om loppet slutar nia. Efter fem tävlingar utan poäng så tar han visserligen poäng – men inte de poäng han eller teamet hade hoppats på.

Han är ändå kvar i teamet nästa säsong.

Sergio Perez däremot körde upp sig till andra plats, gjorde återigen en bra insats – men han har inget kontrakt till nästa år. Han måste lämna teamet till förmån för Sebastian Vettel.

Jag förstår varför Lawrence Stroll har kvar Lance Stroll i sitt team, men ändå känns det inte  rätt.

Vill du läsa mer om racet? Här är huvudtexten. Här är krönikan.

Nu återstår tre lopp av säsongen. Mercedes har redan säkrat båda VM-titlarna, jag kommer ändå att följa säsongen i mål.

Bloggen kommer att leva vidare till dess att race nummer 17 är avklarat 2020, därefter är det ytterst tveksamt om den här plattformen kommer att finnas kvar. Tyvärr.

Hamilton om katastrofen inför Turkiets GP i F1

av Anna Andersson
Turkiets GP i F1
Hamilton är inte nöjd (TT)

De två första tränignarna inför är genomförda. Enligt Lewis Hamilton var det en ”liten katastrof”.

Den nya asfalten fungerade inte alls.

– Ärligt talat var det en liten katastrof, sa Hamilton efteråt.

Han ansåg att det var bortkastade pengar att asfaltera om banan.

– Kanske borde de ha gjort rent istället, säger han.

Han anser också att de hårda däcken inte gick att använda, faktum är att Pirelli nominerat de tre hårdaste däckblandningarna, men när man gjorde det visste man inte att banan skulle ha ny asfalt till Turkiets GP i F1

– De hårda däcken är värdelösa, medium fungerar väl och de mjuka är något bättre, säger Hamilton som anser att man skulle ha använt de tre mjukaste gummiblandnignarna istället.

– Jag ändrade ingenting på bilen i dag,  när däcken inte fungerar vet man inte var problemen med balansen ligger. Det kan ju vara så att det bara är däcken som är problemet.

Verstappen snabb inför Turkiets GP i F1

Max Verstappen var snabbast i sin Red Bull under den andra träningen, före Ferraris Charles Leclerc och därefter Mercedes bilar med Valtteri Bottas före Hamilton.

– Det kan inte bli värre än det var i samband med starten av den första träningen, säger Verstappen som menar att bilarna låg mil efter de tider de bör kunna köra och hävdade att det var som att köra på is.

– Det är samma för alla så det är bara att annpassa dig, men kanske ska vi ha dubbdäck här. Det hade varit intressant….

Det känns som om det inte finns någon anledning att läsa någonting ur fredagens pass eftersom förhållandena inte är representativa. Vi får helt enkelt se vad det betyder under kvalet. Vi kan i alla fall notera att Ferrari verkar snabbare när Mattia BInotto är kvar i Italien;-)

Helgens väderprognos och annan statistik hittar du här. Pirellis tankar och alla tider finns här.

För övrigt fick Mercedes årets första motorbestraffning. Georg Russel har dragit på sig ett straff i startuppställningen eftersom han har bytt motor och startar längst bak.

Esteban Ocon har ett nytt chassi, det ger dock inget straff.

Corona, kollisioner och Turkiet GP i Formel 1 2020

av Anna Andersson

En teamkollision och en häftig kurva. De tankarna har jag inför Turkiet GP i Formel 1 2020. Teamkollisionen är givetvis den från 2010 mellan Mark Webber och Sebastian Vettel.

Turkiet GP i Formel 1 2020
Innan smällen 2010 (TT)

I korta drag gick det till så att Webber  var i ledningen före sin kollega, men i kurva elva körde bilarna ihop. Vettel bröt, Webber tappade ledningen och McLaren körde till sig en dubbelledning med Lewis Hamilton och Jenson Button. Efteråt var det en massa pajkastning inom teamet. Detta var en historia som följde med under hela säsongen 2010, ett år när Vettel vann sin första VM-titel.

Det ledde också till att förarna hade svårt att lita på varanra under de kommande åren. Vill du påminnas om incidenten kan du kika här.

Kurva åtta minns vi eftersom det var den mest omtalade kurvan under den tidsperioden, i dag har jag svårt att se att den ska vara lika krävande för förarna som den var då. Bilarna har förändrats så mycket att det numera går att köra fullt i kurvan under både på kval och i race, men jag är ändå spänd på att se den. Det var trots allt nio år sedan sist.

Teamchefer saknas i Turkiet GP i Formel 1 2020

Inför Turkiet GP i Formel 1 2020 finns det lite annat att prata om också. Exempelvis följer Mattia Binotto, teamchef hos Ferrari, inte med till Istanbul.

– Han kommer ändå att vara närvarande, hans röst kommer att höras och hans åsikter också, säger teamctes sportdirektör Laurent Mekies enligt motorsporttotal.

Mattia Binotto kommer att vara kvar på fabriken i Italien och följa racet på distans.

Turkiet GP i Formel 1 2020
Inte på plats (TT)

Han sa för ett par veckor sedan att han inte kommer att vara på varje race framöver utan vill testa hur det går att vara närvarande från Maranello och detta är ett sådant test. Det ska sedan utvärderas inför framtiden.

Även hos Williams kommer personer i ledningen att saknas. Där handlar det dock inte om ett test utan opm att stora delar av teamet har drabbats av corona och därför inte får närvara.  Bland annat saknas teamchef Simon Roberts. Det bekräftar teamet i ett pressmeddelande.

Han har int ehaft någon närmare kontakt med raceteamet och kommer nu att isolera  sig i tio dagar.

Väderprognos inför Turkiet GP i Formel 1 2020

Bli inte förvånad om det regnar i helgen. Under fredagen väntas det vara molningt, kring 17 grader och eventuellt någon regnskur mitt på dagen. Möjligen i samband med det andra träningspasset. Under lördagen väntas det rejält med regn. Enligt prognosen väntas det regnskurar under det tredje träningspasset och under kvalet finns risk för ihållande regn. Det ska inte bli varmare än 12 grader.

Under söndagen ökar vinden, temperaturen går upp till 15 grader och solen bör titta fram. Enligt den nuvarande prognosen ska det vara uppehåll under loppet på söndag.

Det är lite märkliga tider denna helg. Du hittar dem här.

Guide till Turkiet GP

Istanbul Park Circuit
Tävlingen körs motsols.
Tider och däckval finns i gårdagens blogg.
Längd: 5338 m/58 varv
Däckslitage: Högt
Bromsslitage: Lågt
Antal kurvor: 8 vänster/6 höger
Maxhastighet utan DRS: 315 km/timmen
Längsta sträcka med full gas: 1200 m, 16 sek.
Debut: 2005
Antal GP: 7
Första vinnare: Kimi Räikkönen, McLaren från pole position.

Statistik Turkiet GP i Formel 1

Turkiet GP i F1 2020
Inte bästa vänner (TT)

Topp 8 i kvalet 2011:
1. Sebastian Vettel, Red Bull
2. Mark Webber, Red Bull
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Lewis Hamilton, McLaren
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Jenson Button, McLaren
7. Vitali Petrov, Renault
8. Michael Schumacher, Mercedes

Snabbaste kvalvarven:
Absolut: 1:25.049 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
2011: 1:25.049 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2010: 1:26.295 (Mark Webber, Red Bull)
2009: 1:28.316 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2008: 1:27.617 (Felipe Massa, Ferrari)
2007: 1:27.329 (Felipe Massa, Ferrari)

Förare med flest pole position:
Felipe Massa (3)
Sebastian Vettel (2)
Kimi Räikkönen (1)
Mark Webber (1)

Topp 8 i Turkiet GP 2011:
1. Sebastian Vettel, Red Bull
2. Mark Webber, Red Bull
3. Fernando Alonso, Ferrari
4. Lewis Hamilton, McLaren
5. Nico Rosberg, Mercedes
6. Jenson Button, McLaren
7. Nick Heidfeld, Renault
8. Vitali Petrov, Renault

Snabbaste varvet:
Absolut: 1:24.770 (Juan-Pablo Montoya, McLaren, 2005)
2011: 1:29.703 (Mark Webber, Red Bull)
2010: 1:29.165 (Witali Petrow, Renault)
2009: 1:27.579 (Jenson Button, Brawn)
2008: 1:26.506 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2007: 1:27.295 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Senaste fem vinnarna:
2011 Sebastian Vettel Red Bull
2010 Lewis Hamilton McLaren
2009 Jenson Button Brawn
2008 Felipe Massa Ferrari
2007 Felipe Massa Ferrari

Förare med flest segrar:
Felipe Massa (3)
Kimi Räikkönen (1)
Sebastian Vettel (1)
Jenson Button (1)
Lewis Hamilton (1)

 

Tjejer mot F1

Under 2021 ska W-series, den högsta formelbilsserien för kvinnor köra åta deltävlignar i samband med F1. Formel 2 och Formel 3 kommer nästa år inte att köras samtidigt och därför finns det möjlighet att köra ett par av loppen i W-Series i samband med F1. De mindre klasserna ska köra tre lopp per tävlingshelg för att inte tappa race, för Formel 2 handlar det om åtta tävlingshelger, Formel 3 sju.

Den åtgärden ska minska kostnaderna för teamen, de team som tävlar i båda klasserna kan ha samma medarbetare vid båda tillfällena. DEssutom ska bilarna i Formel 2 vara de samma fram till 2023. Även Formel 3 behåller bilarna nästa år och även kostnaderna för motorer ska minskas.

 

För övrigt sa Brasiliens president  förra året att landets F1-lopp skulle flyttas till Rio, men nu verkar det som om det stannar i Sao Paolo till och med 2025. Det skriver Reuters.

Kalendern för F1 2021 hittar du här.

Turkiet GP i F1 2020 – tider och däck inför comebacken

av Anna Andersson

Turkiet GP i F1 2020. Det handlar återigen om en comeback i Formel 1 och denna gång på en bana som debuterade i F1 2005 och som skapats av Hermann Tilke. Detta är dock ingen klassisk Tilkebana, jag vet att det är många av er som inte alls gillar hans design. Denna bana har en variation av snabba kurvor som är väldigt krävande för däcken. När den senaste GP-tävlingen kördes i Turkiet, 2011, behövde Sebasian Vettel göra fyra depåstopp innan han vann med sin Red Bull. Det var då det lopp med flest omkörningar sedan 1983.

I helgen kan också Lewis Hamilton vinna sin sjunde VM-titel. Alla förutsättningarna inför avgörandet får du i morgondagens blogg.

Turkiet GP i F1 2020
Årets VM-ledare Lewis Hamilton körde för McLaren när F1 tävlade i Turkiet 2010 (TT)

Turkiet GP i F1 2020 – tider:

Fredag 13.11 kl 09.00: Träning 1

Kl 13.00: Träning 2

Lördag 14.11 kl 10.00: Träning 3.

Kl 13.00 Kval.

Söndag 15.11

kl 11.10 Turkiet GP i F1 2020.

Däckvalen inför Turkiet GP

Det finns minst två kurvor som utmärker sig. Kurva 1, där start/målrakan går uppför innan den svänger av, något som påminner mycket om Eau Rougne på Spa. Sedan naturligtvis kurva 8, kurvan som aldrig tar slut. Den är oerhört krävande fär däcken, och den påminner lite om kurva tre i Sotji, en kurva som den faktiskt är förebild för.

Vi kan också notera att asfalten är nylagd, vilket gör att ingen vet exakt vad som väntar och eftersom det inte är några supportserier som kör i helgen så kommer det att vara väldigt smutsigt  och dåligt grepp på banan, framförallt under fredagen.

– Turkiet är ytterligare en ny bana i kalendern för 2020 och även om vi har varit här tidigare så måste vi se det som en ny bana eftersom vi inte har några erfarenheter av den nya asfalten, säger Pirellis Mario Isola.

–Vi föräntar oss att Turkiet blir en utmaning för däcken. Det är anledningen till att vi väljer de hårdare gummiblandningarna, precis som vi gjorde i Portugal.

Han anser att fredagens träningar kommer att få en mycket stor betydelse, både när det handlar om däckslitaget och om den krävande layouten på banan:

– Det går inte att prata om Istanbul Park utan att nämna kurva 8. Dn kommer förarna säkerligen att ta med gasen i botten vilket ökar trycket på däcken. Däckhanteringen kommer att vara avgörande, säger Isola.

 

När vi ändå pratar om banor, här är kalendern för 2021. F1 presenetrade den i går, sedan återstår naturligtvis att se hur pandemin utvecklas och om det går att tävla på fem världsdelar nästa år.

Du hittar kalendern här.

Hamilton tror på trist race på Imola

av Anna Andersson

Ett nytt kval en ny pole position för Mercedes. Denns gång för Valtteri Bottas på Imola.

– Det är en fantastisk bana och jag visste att jag behövde förbättra endel till sista varvet. Jag hittade några små saker och det är fantatsiskt kul, säger Bottas efter sin 15:e pole position. Fem av dem har han omvandlat till seger.

– Nu är det en lång väg till kurva ett, den längsta i år, Max och Lewis kommer att jaga mig. Men jag har den bästa positionen att starta på. Game on.

Tåg på Imola?

Men vilket lopp får vi i morgon?

Enligt Lewis Hamilton handlar det om ett tåg:

– Red Bull är alltid starka i race och det är en fantatsisk bana att köra, men jag tror att trist race, säger Lewis Hamilton som kvalat in i första startled vid samtliga lopp i år.

– Det är en bra väg fram till kurva ett, mensedan blir det ett tåg av bilar. Det finns ingen plats att köra om på. Förhoppningsvis kan fansen se ett par omkörnignar med hjälp av DRS.

Det låter inget kul alls, i morgon går starten kl 13.10 och vi får se hur saker och ting blir.  Vi kan notera att Lewis Hamilton, Valtteri Bottas och Max Verstappen är de tre förare inom topp tio som startar morgondagens lopp på mediumdäcken. Övriga startar på soft.

Notera att starten går klockan 13.10 – en ovanlig tid för F1. Startuppställningen hittar du här.

Pierre Gasly var fyra i kvalet, bra vecka för honom med nytt kontrakt och ett fint kval.

Där hittar du också dagens stora snackis: Mästarbråket som delar F1.

Samma förutsättningar i Ferrari

Sebastian Vettel hade återigen ingen chans att nå Q3, han var klart slagen av kollegan  Charles Leclerc.

Men är ändå tydlig med att förutsättnignarna är de samma för båda Ferraris förare.

– Jag utgår i från att han hanterar situationen bättre än jag, säger Vettel enligt motorsporttotal.

– Jag kör bilen så som jag kört i hela min karriär och försöker att vara så snabb som möjligt. Det finns ingert annat val än att arbeta vidare med mig och med bilen.

I veckan besökte jag också Studio Oddset, där jag bland annat pratade legobygge med förre mekanikern Charlie Häggstam och diskuterade vem, som är tidernas störste F1-förare och vad Mick Schumacher gör nästa år, det ser du här.

Sida 1 av 270
  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan D Lundin
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori, Patric Hamsch
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB