Mercedes F1-team ställer om – tillverkar material till sjukhus

av Anna Andersson

Väntar du på  Formel 1?

Du lär  få vänta. F1 har förlängt sin shut down från 21 till 35 dagar. Lite beroende på när fabrikerna stängde kommer de nu att hålla stängt ännu längre. Detta gäller även motortillverkarna.

Mercedes nya satsning (TT)

Det finns dock undantag, Mercedes har valt en annan väg. Teamet håller motorfabriken i Brixworth öppen och har ställt om hela sin produktion för att hjälpa sjukvården. Man har gått från F1 till att man nu producerar andningshjälpmedel.

Medarbetare från motoravdelningen har arbetat tillsammans med medarbetare på Londons universitet för att ta fram CPAP-maskiner. De godkändes av hälsomyndigheterna förra veckan och nu har den brittiska regeringen beställt 10 000 andningshjälpmedel. Varje dag tillverkas 1000 stycken i Mercedes fabrik. Projektet går under namnet Project Pitlane och teamet har även offentlig en beskrivning till hur maskinerna ska byggas.

Varje lopp kostar teamen 20 miljoner kronor

Coronakrisen drabbar många hårt, även Formel 1. Enligt motorsporttotal har Alpha Tauri och Haas bekräftat att de tappar två miljoner dollar per uteblivet lopp. Det handlar i runda slängar om 20 miljoner kronor per inställt lopp och frågan är hur många lopp det blir i år? Det krävs åtta för en hel VM-säsong, Liberty Media och F1 har pratat om mellan 15 och 18 och en start i sommar, men ju längre tid det går innan denna pandemi är under kontroll ju större är risken att hela säsongen ställs in.

Problem för F1 och all annan sport (TT)

Den enda som är positiv är förarföreningens Alexander Wurz, som tror att motorsporten kan starta om innan andra idrottsgrenar gör det.

– Kanske med lopp utan åskådare, motorsport är en individuell gren utan fysisk kontakt, säger han till Österrikes tv-kanal ORF.

– Alla har handskar, alla bär hjälm. Även i garaget. Det finns ingen fysisk kontakt där.

Han föreslår att man gör en läkartest, när medarbetarna anländer till racen och när de åker, lite som en dopningskontroll.

– Men det dröjer nog ett par veckor eller månader innan sjukhusen har möjlighet att ta hand om andra människor än de som har drabbats av COVID-19, säger han.

Stora förändringar i F1 och IndyCar

För att lindra de ekonomiska förlusterna pratar man nu även om att minska det budgettak som är planerat till nästa år, från 175 till 150 miljoner dollar. Ytterligare förändringar som sker nu är att Liberty Media, som äger F1, har permiterat sina anställda. Det har även Racing Point, Williams och McLaren.

I går kväll kom beskedet at ytterligare ett F1-lopp skjuts upp. Kanadas GP. Det blir som väntat ingen premiär i Montreal i mitten av juni, deltävlingen är uppskjuten och det är inte klart om eller när det blir något lopp.

– De senaste veckorna har vi haft en tät kontakt med våra vänner i Kanada och vi stöttar detta nädvändiga beslut för att garantera fansens säkerhet, säger F1:s chef Chase Carey i en kommentar.

– Vi ser alltid fram emot att resa till Montreal som är en fantastisk stad, men nu kommer det dröja lite längre. Vi är övertygade om att det vid ett senare tillfälle i år blir en reejäl show när det väl är dags för race .

Detta betyder att det i nuläget är Frankrikes GP som är ärets säsongspremiär. Det ska enlgit planen avgöras den 27 juni, men det kan naturligtvis ske ytterligare förändringar. Under de 70 år som F1 har tävlat har F1-premiären aldrig avgjorts senare än den 27 maj, 1951 avgördes premiären i Schweiz vid det datumet, men i år lär det bli betydligt senare.

Om det blir av.

I går skrev jag om att IndyCar kalendern har förändrats. Du hittar inlägget här.

Och hela den reviderade kalendern här.

Letar du efter en F1-kalender finnas den här.

IndyCar ställer in lopp – ny kalender

av Anna Andersson
Det dröjer till dess att Marcus får hoppa i sin bil (Chip Ganassi Racing)

Nya förändringar  och nu gäller det IndyCar 2020. Det blir ingen säsongsstart i maj  för Marcus  Ericsson och Felix Rosenqvist.

De tävlingar som skulle ha körts i Detroit den  30 och 31 maj har ställts in.

Nästa deltävlingar i Detroit är planerade till 4-6 juni 2021.

Den förändring betyder dock inte att det bara försvinner lopp från kalendern utan det tillkommer också tre stycken i den nya kalendern. Dels ska det klras ytterligare en deltävling i Indianapolis, på roadcourse. Den ska avgöras den 3 oktober och går under namnet Harvest GP (något som liknar GP i skördetid). Kalendern fylls ut med ytterligare två deltävlignar, en extra på Iowa Speedway i  juli och  en på Laguna Seca Raceway i september samt.

Som det ser ut nu blir det säsongspremiär  på Texas Motor Speedway den 6 juni.

Hela den uppdaterade  kalendern hittar du här.

Ser datumen fel ut så uppdatera sidan igen. Jag har uppdaterat den,  men ibland tar det någon extra tid innan det slår igenom.

F1 permiterar

Även Williams F1 korttidspermiterar sina medarbetare och förarna, samt de mer seniora medarbetarna i teamet går ner 20 procent i lön. Även Racing Point har valt en strategi med korttidspermitering och även där har förarna avstått  från en del av sin lön. Förra veckan var McLaren det första teamet som  meddelade att de har permiterat sina medarbetare.

 

Leclerc dominerade VirtualGP of Vietnamn

av Anna Andersson

Ja i väntan på levande idrott, vad  gär man?

Kollar in VirtualGP of Vietnamn. Som kördes i Melbourne… Lando Norris försvann tidigt,  han fick inte ordning på  nätet hemma. Den som följer honom på Twitch kunde se hur han snackade  med Max Verstappen – som klargjorde att han kör iRacing, inte den officiella varianten.

Seger för Charles Leclerc (TT)

– Där skulle jag aldrig vara med, säger  Red Bulls förare.

I Melbourne vann Ferraris Charles Leclerc före Renaults reservförare Christian Lundegaard, Williams George Russel  och lillebror Arthur Leclerc, Ferrari.

Men ni som hänger med vet att detta inte var det enda racet ihelgen….Lando Norris vann #NottheGPVersus tidigare i kväll och IndyCar Challange i lördags vanns av Scott McLaughlin, före Will Power. Felix Rosenqvist slutade sexa.

– Det var ett par bra fajter i kamp om en pallplats, men när jag snurrade i slutet tog det slut. Det var ett bra race och det är härligt att mästerskapet fått ett så varmt mottagande, skriver Felix Rosenqvist på Facebook.

Så har du inte sett allt och har tid över, kolla in racen i efterhand.

Sänkt budgetgräns?

I fredags hade F1-teamen ett  digitalt möte med F1:s Chase Carey och FIAs presiden Jean Todt. Man  diskutterade budgettaket. Det är sagt att det ska starta redan nästa år och ligga på 175 miljoner euro, men då räknas inte förarnas löner in och inte heller ytterligare  tre av de bäst betalda medarbetarna, resekostnader, motorleasing och ett antal andra punkter. Det vill de mindre teamen bestrida och med tanke  på att teamen kommer att förlora enorma pengar i år försöker de nu sänka budgettaket till 100 miljoner euro.

Det  gillar inte de större teamen och enligt Auto, motor und Sport kan de möjligen mötas på 150 miljoner. Det sista ordet lär inte vara sagt.

Grand Slam istället för VM?

Bernie Ecclestone vill att man ställer in VM i år, Jac Villeneuve är inne på samma spår. Världsmästaren från 1997 säger till Canal + att det  vore ett misstag att lägga in så många race som möjligt under augusti till december.

Han vill hellre se ett Grand Slam i höst.

Han vill se  enskilda race som inte alls är någon del av VM utan som utvärderas som Grand Slam i tennis och att F1 -teamen kanske  ska kunna vara med och köra Indy 500+ i augusti och LeMans i september.

– Det skulle ge teamen möjligheter att använda 2020 och förbereda sig för 2021m säger kanadensaren till tv-kanalen.

För övrigt finns det en galen idé kring Storbritanniens GP. Vad gillar du den?

 

Racehelg och Red Bull ger inte upp

av Anna Andersson

Det blir race i helgen. Med Charles Leclerc, Alex Albon, George Russell, Lando Norris och Nicholas Latifi. Det är dags för säsongens andra F1 Esports Virtual Grand Prix series den här gången avhörs det på Albert Park i Melbourne, där Australien GP skulle ha körts den 15 mars.

Felix in action (PRIVAT)

Du kan se racet som startar på söndag klockan 20.30 svensk tid på Formula 1 officiella kanaler på YouTube, Twitch och Facebook. Tävlingen väntas ta 90 minuter  och innehåller kval och sedan ett race på 28 varv. Även ett par internationella TV-kanaler sänder eventet.

Även IndyCar kör i helgen, det sänds bland annat på NBC och FOX den 4 april kl 20.30 svensk tid eller på indycar.com. Felix Rosenqvist var tvåa i säsongens första race.

Red Bull ger sig inte

Kommer du i håg Ferrarigate? Den som behandlar Ferraris eventuella motorfusk, eller snarare nyttjande av en gråzon som FIA inte kan bevisa och därför gjorde en deal  med teamet. Vi fick vetskap om dealen samma dag som testerna avslutades och teamen lämnade Barcelona, lagom för att vi journalister som var på plats inte skulle kunna ställa några frågor. Den affären har sedan hamnat i skymundan av CONVID-19, men den är inte glömd.. Även om Mercedes som startade upproret nu har dragit tillbaka sina krav efter önskan från Daimilers VD Ola Källenius så lever den vidare med hjälp av Red Bull. Christian Horner vill att affären kommer upp på bordet igen.

–  Med  tanke på vilka problem som F1 nu står inför är den saken sekundär, säger han till BBC.

– Men vi kommer att ta tag i det vid ett senare tillfälle.

Chatta med mig

Återigen var det en lång och givande chatt. Det är riktigt kul att få hänga med er och diskutera olika frgåor. Allt från Hamilton till Surtees, Aston martin och fotbollsallsvenskan…. Kul att så  många av er var på plats. Hann du inte ställa din fråga? Läs hela chatten här

Håll upp  ögonen för nästa chatt, jag kommer gärna tillbaka.

 

Rådet till Vettel – byt till McLaren

av Anna Andersson

Ska Sebastian Vettel lämna Ferrari för McLaren?

Det rådet får han av Bernie Ecclestone.

– Jag anser att Sebastians prestation lider under den nuvarande konstellationen med den nya kollegan Charles Leclerc, Leclerc som också har sonen till FIA:s president som manager, säger Ecclestoen till F1-Insider.

McLaren 2021? (TT)

Leclerc förlängde sitt kontrakt med Ferrari i vintras och han kommer att stanna i teamet till och med 2024. Vettel däremot har ett kontrakt som, går ut efter säsongen och det ryktas om att Ferrari  enbart vill erbjuda honom ett  kontrakt över ett år och med en lägre lön.

Detta trots att Mattia Binotto under testerna var tydlig  med att han är intresserad av att förlänga med Vettel.

– Jag skulle förmoda att Vettel inte känner det stödet hos Binotto som han behöver just nu, säger Ecclestone.

– Därför borde Sebastian sluta eller se sig om efter alternativ till 2021, McLaren som då återigen kör med motorer från Mercedes skulle kunna vara ett alternativ.

Skjuts även Kanadas GP upp?

Blir det F1 i Kanada i mitten av juni? Det har hela tiden känns avlägset, men sedan  Kanada nu har förlängt sitt inresestopp för medborgare från Europa till i slutet av juni så känns det som om Kanadas GP får vänta på 2021.

I  såfall skulle en säsongsstart ske tidigast i Frankrike till midsommarhelgen?

Vad tror ni om det?

I Baku hävdar arrangören att de behöver mellan två och tre månader för att bygga upp stasdsbanan, så gissa om de väntar på besked om och när de kan  köra F1 där…..

När  vi ändå är inne på  framtiden så kan vi ju påpeka att 18-tumsdäcken också väntar till 2022. När chassibytet sker görs även bytet av däck.

Sedan har Helmut  Marko slagit till igen.

 

”Den största krisen som Formel 1 har upplevt”

av Anna Andersson

Vad händer med Formel 1? Finns det en framtid för Formel 1?
Alfa Romeos stallchef Frederic Vasseur är väldigt oroad.
– Detta är den största krisen som Formel 1 har upplevt, säger han till Canal+.
– Det har aldrig funnits en kris som har skjutit upp säsongen i ett halvår och det kommer att påverka teamen ekonomiskt.

Framtid för Formel 1
Toyota lämnade F1 2009 (TT)

Han påminner om den ekonomiska krisen 2009 när tre tillverkare, Honda, BMW och Toyota , lämnade F1.
– Det skulle mycket väl kunna hända i år också.
– Ett par team kan lämna F1 när loppen ställs in och vi inte får vår andel av pengarna från TV-rättigheterna. Om vi inte reagerar nu och hittar en lösning kommer vi ha ännu svårare att överleva den här krisen.

Finns en framtid för Formel 1?

Alfa Romeos stallchef säger till ”Auto Hebdo” att han räknar med att intäkterna i år minskar med mellan 15 och 20 procent. Han är också lite oroad över F1:s plan tävla tre helger på raden i höst för att lyckas tränga in mellan 15 och 18 lopp. Lägg  där till att  han varnar för att en sådan strategi kan få kostnaderna att explodera.
– Då måste vi anställa nya medarbetare, säger han.

Vasseur påpekar att det blir svårt för teamen att producera nya delar när racen ligger så tätt.
– Det blir så att vi kanske inte ens använder allt vi producerar, men vi gör det i alla fall, utifall att vi skulle kunna behöva dem.
Han pratar om en osäker framtid:
– Den tid som ligger framför oss kommer att bli tuff. Det kommer att vara en tidräkning före COVID-19 och en efter, när man ser till våra prioriteringar.

”En fråga om vår existens”

Framtid för Formel 1
Har Haas en framtid? (TT)

Hans funderingar gör att jag kommer att tänka på Haas, ett privatägt team, det är Gene Haas som själv pumpar in pengar i teamet, 2019 var en katastrofalt dålig säsong resultatmässigt och när nu årets F1-säsong skjuts på framtiden så kostar det pengar. Kan ett sådant team överleva?
– Vi stängde den 19 mars, vi stängde alla våra kontor och fabriker. Jag tycker att det är att vi flyttat fram sommarlovet till mars och april. Det är ett sätt att vinna tid, säger teamchef Günther Steiner till auto, motor und sport.
– Vi som F1-stall kan inte planera någonting, för ingen vet vad som händer framöver. I torsdag förra veckan hade vi ett samtal med FIA där vi bestämde oss för att skjuta fram regeländringen till 2022. Nu jobbar vi på att vi ska kunna tävla så snart som möjligt.

– Problemet är att vi kan gå igenom tusen scenarion, men ingen vet när vi kan starta igen. Vi kan bara se till att vi ska ha den bästa möjliga bilen på banan, så snart vi har kontroll över viruset och att vi kan köra så många lopp som möjligt innan året är över. Dessutom måste vi säkerställa att vi hanterar vi ekonomi. Vi kommer att ha mindre pengar när årets säsong är över. Vi kommer inte heller att kunna köra alla lopp som vi hade planerat vilket får ekonomiska  konsekvenser. Det gör att vi måste se till att alla team överlever till nästa säsong.

Han får frågan om det för Haas blir en fråga att överleva säsongen. Svaret är tydligt.
– Det är en fråga om vår existens. Samtidigt anser jag att man måste attackera varje problem med en positiv inställning. Ett problem ger oss också nya möjligheter. När vi arbetar tillsammans, alla tio team drar åt samma håll, kanske det är så att situationen resulterar i att det blir bättre för vår sport och för alla medarbetare.

Snack och nyheter

Framtid för Formel 1
Inget Indy 500 i maj (Motorsportpublications)

Även IndyCar har nu tagit beslutet att skjuta fram säsongen. Month of May blir inte vad den brukar. Jag pratade med Felix Rosenqvist om det sent i går och vad han tycker om det, och hela det nya schemat för IndyCar 2020 hittar du här.

Om du är intresserad av veckans snackisar inom Formel 1 så kan jag meddela att Bernie Ecclestone är övertygad om att Toto Wolffs dagar hos Mercedes är räknade. Den förre F1-gurun hävdar att Wolff kommer att göra Lawrence Stroll sällskap hos Aston Martin.

En annan nyhet från Haas är att stallet även 2020 satsar Haas på beprövad personal. Test- och utveckecklingsförare är Pietro Fittipaldi och Louis Deletraz stannar i teamet.
Den förre mästaren och kanadensaren Jac Villeneuve tror inte att det blir något GP-lopp i Kanada i mitten av juni. Det är väl knappast någon vågad gissning med tanke på att Kanada var ett av de första teamen som meddelade att de inte tänkte skicka någon trupp till ett OS sommaren 2020. Då lär man inte vilja ha in 2000 personer från F1-cirkusen och ytterligare en massa turister i Montreal i juni….

Däremot är Helmut Marko, Red Bull, positiv inför Österrikes GP i början av juli.

Men med tanke på hur den här säsongen har startat så är ingenting säkert.

Trevlig helg.

Håll er friska;-)

F1 i Baku skjuts upp

av Anna Andersson

Nu är det bekräftat. F1 i Baku skjuts upp. Biljetterna är fortfarande giltiga och kommer att kunna användas senare i år, planen är nämligen att tävlingen ska kunna genomföras.

När världen har återhämtat sig. Frågan är när det är?

F1 i Baku
Deltävlingen i Baku 2020  skjuts upp (TT)

Därmed planeras nu säsongsstarten till Kanadas GP i mitten av juni – men det känns i nuläget inte som om det är reslistiskt. Kanada har nämligen meddelat att de inte kommer att skicka någon trupp till sommar-OS i Tokyo 2020. Därefter väntar deltävlingarna i Frankrike ( 28 juni), Österrike (5 juli) och Storbritannien (19 juli).  Österrike har aldrig haft någon premiär  – men det vore kanske snyggt med en premiär på Silverstone där världens första F1-lopp avgjordes för 50 år sedan.

F1 i Baku skjuts upp

Frågan är hur många lopp det blir 2020, Enligt Helmut Marko, Red Bull, lär man hamna på totalt 17 eller 18 lopp. Det skulle vara ungefär så många som F1 körde för tio år sedan.

F1-kommentatorn och experten Martin Brundel hade gärna sett ännu färre, nedan ser du hans svar på frågan han fick under ett samtal med fansen på twitter:

 

 

Vad säger du om det? Åtta till tio lopp i år och sedan en bra omstart 2021?

Rådet till Verstappen  – bli sjuk nu

När vi ändå är inne på coronaviruset kan vi notera att Helmut Marko avslöjar att Max Verstappen är riktigt rädd för viruset.

– Han berättade för mig på telefon att han är livrädd för att bli smittad, säger Mako till Kronen Zeitung.

– Men det bästa vore om han blev sjuk nu, han är 22 och inte i någon riskgrupp och då är han klar för jakten på VM-titeln efter det.

Vi kan också notera att Alpha Tauri har stängt sin fabrik. Medarbetare som kan arbeta hemifrån får göra det.

Ta hand om er  – och på återhörande

 

E-Sport ersätter F1-race

av Anna Andersson

Racehelg. Kan jag skriva det?

Jo, det kan jag faktiskt för E-Sport ersätter F1-race. Även om det inte blir något fysiskt race på banan i Bahrain på kommer du att kunna se flera F1-förare tävla mot varandra. I dag lanserar Formula 1 en ny e-sportsatsning under namnet F1 Esports Virtual Grand Prix Series.

E-Sport ersätter F1-race
Mclarens Lando Norris gillar E-sport (TT-AP)

Det är en serie som skapats för att fansen  ska kunna fortsätta titta på F1, även om CONVID-19 har förstört alla möjligheter för att se racingen live. Ett E-sportrace kommer att ersätta var och ett av de uppskjutna loppet och det börjar med Bahrains GP på söndag den 22 mars och kommer  att pågå fram till och med maj – som det ser ut i nuläget.

E-Sport ersätter F1-race

Det innebär att tävlingarna i Bahrain, Vietnam, Kina, Nederländerna, Spanien och Monaco kommer att genomförtas som e-sport.

Detta handlar dock om ren underhållning, Formula 1 meddelar att inga VM-poäng kommer att delas ut.  Deltävlingen ska genomföras över 28 varv, vilket är hälften av den normala tävlingsdistansen på Sakhir. Det kommer att vara enhetsbilar och föraren har ingen möjlighet at förändra set-upen.

Bahrain först ut – på söndag

Du kommer att kunna föja evenemanget på YouTube, Twitch och Facebook. Start kl 21.00 på söndag.  Vilka förare som ska vara med är inte klart än. Förra helgen kördes en liknande tävling och då tävlade Lando Norris, Stoffel Vandoorne och Esteban Gutierrez.

Vill du veta hur tankarna går för F1 framövcer?

Kika här.

I dag har jag chattat med många av er läsare. Intensiva 90 minuter, men riktigt roligt. Vill du läsa den i efterhand?

Här är den.

F1 skjuter upp lopp i Nederländerna, Spanien och Monaco

av Anna Andersson

F1 fortsätter att skjuta upp lopp. Efter de fyra deltävlingarna i Australien, Bahrain och Vietnam har man nu skjutit upp tävlingarna i Nederländerna, som skulle ha körts den första helgen i maj och Spanien GP som alltid går kring den 10 maj Monaco GP. Det finns inga uppgifter om dessa deltävlingar kommer att köras senare under året eller inte.

Monacos GP däremot stryks. För första gången sedan 1954 kommer F1 inte att köra ipå gatorna i Monte Carlo. Därmed ser det nu ut som om säsongen startar i Baku den 7 juni.

Inget GP i Monaco den 24 maj (TT)

I går berättade bloggen om att F1 tar ”sommarlov” redan nu och stänger fabrikerna. Det gör att de kommer att kunna tävla under de två veckor som fabrikerna annars tvingas stänga i augusti. Så räkna med att det kommer att ske ännu fler förändringar i kalendern.

I går kom beskedet att LeMans skjuter upp sitt 24-timmarslopp.

När det gäller Indy 500 finns inget annat besked än att tävlingen ska genomföras, men  det kan hinna ändras fram till den 24  maj.

Nya regler – detta gäller

Ytterligare en förändring presenterades i dag, den revolutionerande regeländring som skulle ha införts 2021 skjuts nu på framtiden. Till 2022. Därmed får teamen möjlighet att förbereda  bilarna i tid, men från och med nästa år gäller det nya budgettaket så de kan inte plöja in allt för mycket pengar. En intressant sak är att McLaren byter motortillverkare till nästa år, det betyder att vi kommer att få se en version av årets McLaren med en Mercedesmotor. Det kan gå undan.

Vilka regler det handlar om kan du läsa här:

F1:s framtid – i punktform

Bilarna ska bli sexigare igen.

Med 18-tums däck, en betydligt enklare framvinge, inga bargeboards, vissa standarddelar och ground effect återkommer. En bred bakvinge ska ge bilarna ett häftigare utseende. Däremot kommer däckvärmarna att finans kvar i alla fall till och med 2022.

– Bilarna kommer att bli mellan 3 och 3,5 sekunder långsammare per varv. säger FIAs teknikchef Nikolas Tomazis.

Kampen på banan ska bli jämnare.

Det ska bli enklare att följa en bil och köra om framförvarande bil. I dag tappar en bil 50 procent av sitt downforce när man ligger bakom en bil, i framtiden ska det inte vara mer än 15 procent.

Föraren ska spela större roll

Fler team ska ha möjligheten att ta pallplatser.

Sedan Australiens GP 2016 är det tre team (Mercedes, Ferrari och Red Bull) som delat på 240 pallplatser vid samtliga tillfällen utom sex ( och vid tre tillfällen har Force Indias Sergio Perez stått på pallen). I framtiden är det hur teamen spenderar sina pengar som ska avgöra, inte hur mycket pengar de spenderar.

Föraren ska spela en större roll.

Även om DRS, de zoner där föraren kan öppna en vinge på bilen för att öka farten om de är tillräckligt nära framförvarande bil, finns kvar så är målet att förarna ska kunna kämpa med varandra och det är förarnas kunskaper som ska vara avgörande. Inte tekniken.

Striktare regler för vindtunneln

Det ska bli hårdare regler för att utveckla bilen i fabriken. Den tid som teamen testar i vindtunneln ska minskas ytterligare.

Hårdare regler för tester på banan.

Redan från och med den tredje träningen måste bilarna stanna i Parc Ferme och inget ytterligare arbete får göras på dem. Om ett team tar med nyheter till bilen måste de antingen köra det under hela helgen eller också ta av det efter den andra träningen och spara det till nästa tävlingshelg. Detta är för att minska utvecklingen av bilarna under säsong. Från och med 2021 blir det enbart tre testdagar under en säsong.

Budgettak.

Från och med 2021 blir det för första gången ett budgettak på 175 miljoner dollar, som dock inte inkluderar förarlöner, de tre bäst betalda medarbetarna i teamet eller marknadsföring. Detta budgettak ska sänkas ännu mer i framtiden.

 

 

 

Ny kalender för F1 2020 – tar sommarlov i mars

av Anna Andersson

Det blir en ny kalender för F1 2020. Sporten tar sommarlov – nu. Allt för att rädda säsongen. Normalt stänger F1 sina fabriker under två veckor mellan Ungerns GP i början av augusti och Belgiens GP i slutet av samma månad. Nu förlänger man stängningen från två till tre veckor och flyttar tillbaka den i ett par månader

ny kalender för F1 2020
Red Bull stänger sin fabrik den 27 mars. (TT)

Enligt ett uttalande från Red Bull genomförs den från och med den 27 mars och tre veckor framöver.
– Förändringar av den pågående pandemin gör att vi är något flexibla när det gäller dessa datum, skriver Red Bull.

Ny kalender för F1 2020

Hittills har F1 skjutit upp deltävlingarna i Australien, Bahrain, Vietnam och Kina, den nuvarande planen är att inleda säsongen med Nederländernas GP den första helgen i maj. Det kan naturligtvis ske förändringar på den punkten.
– Även om vi verkligen skulle älska att börja tävla igen så blir denna globala pandemi allt allvarligare för varje timme som går. Dess påverkan är betydligt större än vår sport. Därför är vi helt överens med alla de åtgärder som görs för att minska risken för spridning, skriver Red Bull.

– När det anses nödvändigt att skjuta upp ytterligare tävlingar kommer vi att stå bakom det beslutet.

Ferrari meddelade under kvällen att stallet  stänger sin fabrik från den 19 mars till den 8 april och meddelar att man stöttar det beslut som FIA och Formel 1 har tagit.

Le Mans skjuts upp

ny kalender för F1 2020
Svårt att skjuta upp deltävlingen i Monaco (TT)

Den förändringen som nu har gjorts ger plats i kalendern för ytterligare deltävlingar. Det finns möjlighet att lägga in två eller till och med tre lopp under det som skulle ha varit sommarlov.
– Det handlar om teamens ekonomi. De överlever tack vare prispengarna från F1, säger F1:s sportchef Ross Brawn till formula1.com.
Med andra ord – fler race ger mer pengar så det är bara att ställa upp.
– Inom F1 är vi realistiska. Vi planerar hur vi ska kunna bygga upp och genomföra säsongen, säger Brawn.

17 lopp 2020?

Nyligen sa han att han tror att det kan gå att genomföra mellan 16 och 17 lopp i år. De lopp som blir svårast att skjuta på är det i Australien som till stor dels avgörs på gatorna i Melbourne och det i Monaco, om det skulle bli aktuellt. Det tar ungefär sex veckor att bygga upp F1-banorna i de städerna . Därför är det svårt att skjuta evenemangen till andra tillfällen under året.

Förövrigt meddelar McLaren att de medarbetare som misstänktes vara smittade av coronaviruset under förra helgens event i Australien har testats negativt. Den medarbetare som testades positivt mår nu bättre och har inte längre något sjukdomssymtom.
Dessutom kan vi meddela att 24-timmarsloppet i LeMans skjuts upp. Det skulle ha genomförts den 23-24 juni, men kommer att genomföras den 19 -20 september 2020.

Sida 1 av 260
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Patric Hamsch
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB