Wolff ryter till efter nytt rykte om Hamilton

av Anna Andersson

Vad händer med den flerfaldige mästaren 2023? Ett nytt rykte om Lewis Hamilton säger att han lägger av och lämnar F1.
Och ersätts av Red Bulls Sergio Perez.
Allt beroende på den usla säsongsinledningen och en bil som ännu inte vunnit ett lopp 2022.

rykte om Lewis Hamilton
Kör Lewis Hamilton F1 2023? (AP)

Lewis Hamilton vann sex VM-titlar i Formel 1 mellan 2014 och 2020, men 2021 fick han stryk av Max Verstappen efter en rafflande avslutning i Abu Dhabi. Till säsongen 2022 kom en ny regeländring och Mercedes har inte alls varit i närheten av sin tidigare dominans. Faktum är att teamet var långt efter under säsongsinledningen och även om det nu kört in flera pallplatser har det ännu inte lyckats vinna.
Det gör att Lewis Hamilton har gjort en av sina sämsta säsongsinledningar någonsin och Mercedes är på väg att missa titeln i konstruktörsmästerskapet för första gången sedan 2014.

Det kanske är en anledning till ett nytt rykte om Lewis Hamilton – att han lägger av, trots att han har kontrakt och ersätts av Sergio Perez – som även han har kontrakt med Red Bull.
– Det är riktigt skitsnack, säger Mercedes teamchef Toto Wolff till motorsport.com, något som även The Sun skriver om.
– Jag har inte ringt Sergio. Han är en bra kille och jag respekterar honom, men jag har inte pratat med honom och inte med någon annan förare heller.

Stallchefen fortsätter:
– Även om Lewis och jag befinner oss i en situation som inte är allt för upplyftande, som i början av säsonger försöker vi alltid att förbättra saker och se till att vi jobbar ihop även nästa år. De senaste månaderna har vi sagt till varandra att vi skulle kunna fortsätta att jobba såhär i fem, kanske tio år. Så inget av det är sant.

Nytt rykte om Lewis Hamilton i F1

Tidigare i år påtalade F1-legendaren, britten Jackie Stewart, i podcasten ”The Convex Conversation” att:
– Jag tycker att det är dags för honom att lägga av.

Även Red Bulls frispråkige motorsportkonsult Helmut Marko var inne på samma bana.
Hamilton, å andra sidan, har inte sagt speciellt mycket om nästa år. Han har ett kontrakt över 2023, han har en bil som har utvecklats under säsongen och han har sju VM-titlar – vilket är lika många som F1-legendaren Michael Schumacher.
Vill han ha den åttonde – och har Mercedes kapaciteten att hjälpa honom att vinna den?

– Även om hela årets säsong hade gått åt skogen hade Lewis och jag stannat nästa år. Vi hade gjort det bara för att vi hade haft en förhoppning om något annat, säger Wolff.

Lewis Hamilton, 37, har nu stått på prispallen i de fyra senaste F1-loppen.
– De andra killarna ligger lite före, men vi stänger det gapet. Förhoppningsvis kan vi leverera ännu lite mer under den andra halvan av säsongen och utmana om segrar, sa Hamilton till Sky Sport efter Ungern GP.
Nästa vecka startar säsongen om – med deltävlingen i Belgien. Här är schemat för det som återstår av VM i F1 2022.

Vem kör var i F1 2023 – här är förarsituationen för samtliga team i F1.

Kora noteringar kring F1

I går var det åtta år sedan Red Bull presenterade en oslipad diamant som förare i sitt team. Då var han 16 år gammal.
Nu är han regerande världsmästare och leder VM i Formel 1 2022.

Ni är många som lyssnat på intervjun i Plattan i Mattan med den tidigare F1-föraren Stefan Johansson. För dig som vill läsa mer om Stefan och hans karriär så gjorde jag en stor intervju med honom förra året. Vi pratade om hans konstintresse, som bottnar i sorgen kring hans förlorade kollegor. Du hittar den här.

Det nya motorreglementet för 2026 är klart. F1 ska bli grönare. Nu är vägen öppen för Audi och Porsche i F1. Det skulle ge tre tyska team, kan det vara räddningen för Mick Schumacher? I Mercedes, Red Bull-Porsche eller Audi-Sauber?

IndyCar på Gateway

IndyCar är i helgen på ovalen i Gateway för att köra Bommarito Automotive Group 500, där racedistansen är dryga 500 km eller 260 varv. Ovalen är 2,1 km lång och det är den 15:e av mästerskapets 17 deltävlingar.

Marcus Ericsson har fortfarande en chans på titeln, han ligger tre i mästerskapet. Han är 12 poäng efter ledande Will Penske och det är inte speciellt mycket med tanke på att poängskörden i IndyCar kan bli betydligt större än i F1.
Felix Rosenqvist har visat en stigande form. Ni som lyssnade på vår F1-podd ”Plattan i Mattan” som släpptes i onsdags vet att Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som är manager åt Felix Rosenqvist tror på en förlängning i IndyCar.

– Det ser bra ut och flera stall är intresserade. Sedan får vi se om det blir McLaren eller något annat, sa Stefan där.

Rosenqvist har gjort en bra oval-säsong och är positiv inför helgen.
– Jag tog pole i Texas i början på säsongen. Vi hade ett starkt Indy 500 och Pato (O’Ward, teamkamrat) vann det senaste ovalloppet i Iowa. Kvalet kommer att bli viktigt i helgen, det är svårt att köra om på Gateway. Om vi kan starta i topp tio tror jag att vi har alla möjligheter att slåss om segern på lördag, säger han.

TIDSSCHEMA IndyCar Gatweay

Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 15
Bommarito Automotive Group 500
World Wide Technology Raceway (USA)

Fredag 19 augusti
Fri träning 1: 19.00-20.00
Fri träning 2: 22.15-23.15

Lördag 20 augusti
Kval: 01.15-02.15
Race (260 varv): 00.30 (natten mot söndag)

TV (LIVE): V Sport Motor och Viaplay

Nya reglementet klart – vägen öppen för Porsche

av Anna Andersson

Nu kan Porsche tävla i F1.
FIAs världsråd har satt det nya motorreglementet för 2026 och F1-bloggen går igenom vad det betyder.

Ny motorpartner för Verstappen ? (TT)

Volkswagens koncern har länge varit intresserat av Formel 1 och nu är det klart Audi och Porsche kan tävla i F1, om de vill. FIA:s världsråd har satt reglerna för det nya reglementet 2026. De skriver bland annat att det ska vara ”attraktiv och skapa möjligheter för ytterligare tillverkare att konkurrera inom sporten”.

Även i framtiden kommer F1 att satsa på hybridmotorer och bränslet ska vara 100 procent hållbart. Kraften kommer till 50 procent från förbränningsmotorn, i övrigt är det elmotorn som arbetar. Motorn använder bara hälften så mycket bränsle som en F1:a gjorde år 2013 och det bränsle som används i F1-bilarna kommer även personbilar att kunna använda.

Reglementet klart – nu kan Audi och Porsche tävla i F1

Det nya motorreglementet kommer att leverera en ökad andel el, över 1000 hästkrafter och den nya MGU-K:n kommer att vara starkare. Däremot försvinner MGU-H.
Formel 1 gör en satsning för att bli mer klimatsmarta och kommer att vara klimatneutralt från och med 2030 och det nya motorreglementet är en del av den satsningen.

Det pratas om att Porsche kommer att köpa in sig i Red Bull medan Audi vill inleda ett samarbete med Alfa Romeo.

Snabba nyheter

En ny fajt har startat – mellan Christian Horner och Toto Wolff. I grunden ligger reglerna för 2023 och ett uttalande från Horner:
– Jag tycker nog att det pågår ett rejält lobbyarbete för att ändra reglerna till nästa år rejält. Så att ett stall som kör sin bil närmare marken kan dra fördel av det, säger Horner enligt RTL.
Toto Wolff svarar med en axelryckning;
– Jag tycker det ser ut som om det börjar bli långtråkigt för honom att vara ensam längst fram, men det är väl skönt för honom, säger Mercedes stallchef.
– När du leder vill du naturligtvis säkerställa att det inte sker några förändringar. När du inte ligger i toppen så vill du säkerställa att det sker en förändring. Det är de positionerna som detta handlar om.

Vill du höra mer om hur chockad Stefan ”Lill-Lövis” Johansson blev på förarmötet inför sin F1-debut, vilken förare som lärt honom mest och en massa andra anekdoter från en av Sveriges mest framgångsrika F1-förare. Stefan körde för Ferrari och McLaren på 80-talet och stod på pallen vid flera tillfällen. Lyssna på ”Plattan i Mattan” eller kolla in gårdagens F1-blogg.

Senna snodde motorn från min bil

av Anna Andersson

Han var en vanlig grabb från Växjö. Tre dagar senare körde Stefan ”Lill-Lövis” Johansson F1. Han handplockades av Enzo Ferrari, var teamkompis med legendarer som Alain Prost och Ayrton Senna.

I Sportbladets F1-podd berättar en av Sveriges största racerförare om livet i F1.
– Ayrton Senna snodde min motor över natten, berättar han.

Stefan "Lill-Lövis" Johansson F1
Stefan Johansson i en McLaren (TT)

Förra veckan gästades Sportbladets F1-podd av Ferrarijunioreren Dino Beganovic från Linköping. Han är i dag en av nio förare i Ferraris Driver Academy. Den här veckan gästas podden av en svensk legendar. En förare som körde för teamen alla drömmer om, men aldrig fick den stora fullträffen.

– Det kanske var mitt stora problem på den tiden i Formel 1. Jag var lite för snäll på den tiden, säger Stefan Johansson.
– Jag lärde mig inte tillräckligt fort att man måste vara ett riktigt arsle och slåss för sin plats även inom teamet. Det var väl kanske det som gjorde att jag förlorade många gånger, säger Stefan Johansson.

Efter Enzo Ferraris samtal körde Stefan ”Lill-Lövis” Johansson F1

Stefan "Lill-Lövis" Johansson F1
Stefan Johansson i en Ferrari (TT)

Under elva år körde Stefan ”Lill-Lövis” Johansson F1, han gjorde 79 starter mellan 1980 och 1991 och sett till hans framgångar är det bara Ronnie Peterson som har finare meriter. Stefan från Växjö är den enda svensk som kört för Ferrari och McLaren han tog tolv pallplatser, varav fyra andraplatser och utan stallorder hade han också varit Sveriges senaste GP-vinnare.

Han valdes ut personligen av Ferraris grundare Enzo Ferrari och gjorde två säsonger i det klassiska stallet.
– Det som lade grunden till det hela var att jag, i en Toleman-Hart, krigade med Niki Lauda om en fjärdeplats, berättar Stefan Johansson.
– Det såg Enzo Ferrari, samtalet kom och vi hade ett hemligt möte.
Han har fortfarande en tajt kontakt med Piero Ferrari, son till Enzo Ferrari.

I veckans avsnitt av Sportbladets F1-podd delar Stefan Johansson med sig av både tankar kring årets VM, men också minnen och anekdoter från hans F1-karriären:

Han berättar om när Ayrton Senna snodde hans motor.
Vilken förare som lärde honom mest.

Hur han hanterar sorgen av att förlora så många nära vänner i racingen.
Vem som betyder mest i en F1-förares karriär.

Vilka oväntade F1-profiler som sysslade mest med pracitcal jokes.
Storyn bakom hur Ferrari löst årets problem med porpoising.

Vad han gör i dag.

Han avslöjar också hur han, som manager, ser på Felix Rosenqvists framtid inom IndyCar.
– Du börjar verkligen med de lätta frågorna, säger Stefan Johansson och skrattar.
– Det ser riktigt bra ut för IndyCar.
Lyssna på hela podden Plattan i Mattan för ännu mer skönt snack med en av Sveriges mest framgångsrika racerförare

Porsche till F1

Nu är vägen röjd för Porsche. FIAs världsråd har godkänt det planerade motorreglementet för 2026 vilket gör att Porsche, som väntas ha ett samarbete med Red Bull, nu kan offentliggöra sina planer. Det blir en 1,6 Liter V6 motor, utan MGU-H, men klimatsmart bränsle.

Är det en F1:a som kör på motorvägen? Är det Kimi Räikkönen som gör comeback – se bilderna på veckans stora snackis.

Nu är det inte många dagar kvar till denna sega F1-period är över. Nästa helg är det dags för Belgien GP, därefter rullar det på med race tre veckor i rad. Hela kalendern för F1 2022 hittar du här.

Kimi Räikkönen gör comeback – på motorvägen?

av Anna Andersson

Är det en F1:a som kör på motorvägen? En Ferrari med nummer 7 som leker med bilförarna på motorvägen i Tjeckien. Kan vi konstatera att Kimi Räikkönen gör comeback?

Nej, knappast. Men vem är det som trycker gasen i botten och kör om medtrafikanterna med sin formelbil?
Veckans absolut hetaste snackis hittar vi i Tjeckien där en racerbil som ser ut som en Ferrari har varit ute och kört på motorväg D4. De rörliga bilderna kommer från den vältrafikerade vägen som går mellan Příbram och Dobříš, runt 4 mil sydväst om huvudstaden Prag, och den som körde bilen verkar ha roat sig väl.

Enligt flera olika uppgifter handlar det om en gammal bil från GP2, det mästerskap som numera heter Formel 2. Bilen användes mellan år 2008 och 2010, då förare som Sergio Perez, Romain Grosjean och Nico Hülkenberg tävlade i mästerskapet.

Färgen, numret och sponsorer ger däremot intrycket av att det är en Ferrari med Kimi Räikkönen som är ute och kör i trafiken. Finländaren är den senaste föraren som vunnit VM-titeln med Ferrari, det var 2007, och ljudet från det som mycket väl skulle kunna vara en V8-motor antyder att den röda bilen är från den tiden.

Detta är inte första gången som den ovan nämnda bilen har körts i trafik, redan 2019 kom det rapporter om att bilen körts på motorvägen. Polisen letade då upp ägaren, men på grund av hjälmen kunde de inte bevisa vem som körde den. Enligt RTL fick den 45-årige ägaren då betala 100 000 kronor i böter eftersom bilen inte är godkänd för att köra i trafik. Huruvida den brutit mot någon hastighetsbegränsning framgår inte.
Även den här gången ska polisen utreda vem som ligger bakom buskörningen.

Kimi Räikkönen gör comeback

Kimi Räikkönen gör comeback
Kimi Räikkönen i en Ferrari med nummer 7, från 2018. (TT)

Bort från buskärnignar i Tjeckien. Kimi Räikkönen gör comeback. Han kör Nascar den 21 augusti. Det är en engångsföreteelse och han ska tävla för Trackhouse Racing på Watkins Glen i USA.
– Det är bara ett lopp och därför fungerar det för oss som familj. Jag njöt när jag testade Nascar 2011 och förhoppningsvis har jag kul, kommenterar Räikkönen äventyret.
Räikkönen är för övrigt inte den enda före detta F1-föraren som tävlar i Nascar på söndag, även Daniil Kvyat finns med i startuppställningen och han arbetar för att stanna på den amerikanska racingscenen.

I morgon är det dags för nästa avsnitt av Plattan i Mattan och den här gången gästar Stefan ”Lill-Lövis” Johansson Sportbladets F1-podd. Han är en av Sveriges mest framgångsrika idrottsmän i sin generation och då är han ändå född samma år som Ingemar Stenmark, Thomas Wassberg, Frank Andersson, Linda Haglund och Björn Borg. Det blev ett lättsamt samtal om allt från hur Ferrari har lyckats lösa problemen med porpoising, Ayrton Sennas tjuvknep, konst och mycket, mycket mer.  Du hittar det från och med onsdag den 17.8.

Vill du ha svar på frågan Vilka förare kör i F1 2023? Eller i alla fall komma lite närmare svaret? Då läser du gårdagens blogg och går med i den diskussionen.

Vem kör var 2023? Team för team

av Anna Andersson

Det rör på sig bland förarna. Vilka förare kör F1 2023?

Efter Fernando Alonsos byte till Aston Martin och Alpine presenetrade en ersättare som själv inte tycks veta om att han har ett kotnrakt med stallet har det börjat snackas om silly season igen. Därför är det dags att svara på frågan vilka förare kör F1 2023? Dessutom titta igenom vilka team kör de för, hur långa kontrakt de har och vilka förare det snackas om.

Vilka förare kör F1 2023 ?
Alla förare till F1 2022 – utom Sebastian Vettel som var sjuk i covid-19 i samband med premiären av Formel 1. Vilka är kvar 2023? (AP/TT)

Vilka förare kör F1 2023?

Team för team

Red Bull

Max Verstappen – kontrakt till 2028
Sergio Perez – kontrakt till 2024
Kommentar: Max Verstappen skrev på ett drömkontrakt, värt 500 miljoner kronor om året inför säsongen. Sergio Perez förlängde sitt kontrakt tidigare i år.

Ferrari

Charles Lecerc – kontrakt till 2024
Carlos Sainz – kontrakt till 2024
Kommentar: Ferrari har bundit båda sina förare till samma år, Sainz skrev på sitt kontrakt tidigare i år och frågan är väl när Ferrari inleder förhandlingarna med Charles Leclerc om framtiden?

Mercedes

Lewis Hamilton – kontrakt till 2023
George Russell – kontrakt till 2023, minst
Kommentar: Slutar Hamilton efter 2023? Det beror nog på vad Mercedes kan leverera. Britten är 37, fyller 38 år nästa år, men drömmer om VM-titel nummer åtta innan han vill göra något annat. Russell har ett kontrakt över flera år, men hur långt har Mercedes inte avslöjat. Det pratas dock om två år, alltså till 2023.

McLaren

Lando Norris – kontrakt till 2025
Daniel Ricciardo – kontrakt till 2023
Kommentar: Det har ryktats om Ricciardos framtid eftersom hans resultat inte har nått förväntningarna. Chef Zak Brown har varit tydlig med att det finns klausuler som säger att även Ricciardo måste prestera för att få vara kvar i teamet och det har ryktats om förare från USA, som Colton Herta och Pat O´Ward samt Oscar Piastri, som är reservförare hos McLaren och Alpine.

Alpine

Esteban Ocon – kontrakt till 2024
?
Kommentar: Fernando Alonso lämnar teamet och ersätts av fjolårets F2-mästare Oscar Piastri, det hävdar Alpine. Själv hävdar Piastri att han inte har skrivit på något kontrakt. Den unge australiern vann Formel 3 2020 och Formel 2 2021, det är samma typ av resultat som Charles Leclec och George Rusell visade på väg till F1. I år har han varit reservförare för Alpine och McLaren. Det ryktas om att han kan ersätta Ricciardo hos McLaren och Ricciardo i sådant fall komma till Alpine.

Aston Martin

Lance Stroll – kontrakt så länge pappa äger teamet
Fernando Alonso – kontrakt till 2024
Kommentar: Alonso vill vinna igen och ersätter Sebastian Vettel. Han har skrivit på ett kontrakt över flera år, men det pratas om två, med option på tre. Alonso har hunnit fylla 41 år och lär inte stanna i F1 för evigt.

Alfa Romeo

Valtteri Bottas – kontrakt till 2023
?
Kommentar: Bottas skrev på ett kontrakt över två år när han kom till Alfa Romeo och Alfa Romeo har förlängt samarbetet med huvudteamet Sauber i ytterligare en säsong. Vem som gör honom sällskap är inte klart.

Haas

Kevin Magnussen – kontrakt till 2023
?
Kommentar: Kevin Magnussen skrev på ett flerårigt kontrakt när han hoppade in i Haas i sista minuten inför säsongen, Mick Schumacher, som tillhör Ferraris akademi har inget kontrakt för 2023.

AlphaTauri

Pierre Gasly – kontrakt till 2023
?
Kommentar: Ett tungt år för teamet som nu inte tagit någon poäng på fem lopp. Gasly har kontrakt med Red Bull och lär stanna en säsong till, men vem kör vid hans sida? Tsunoda har inte övertygat, men är en favorit hos Helmut Marko. Bakom japanen kommer förare som Liam Lawson och norkse Dennis Hauger, men ingen av dem har gjort några övertygande resultat i Formel 2 än så länge.

Williams

Alexander Albon – 2023 och framåt

?
Kommentar: Alexander Albon är den av Williams förare som tagit poäng och i augusti förlängde teamet hans kontrakt med flera år. Nicholas Latifi gör sitt tredje år i stallet, men har aldrig någonsin imponerat. Dock betalar hans pappa bra, frågan är om det räcker för en framtid i stallet?

Korta nyheter

I lördags berättade J0han Kristoffersson om teamets nya satsning på VM i rallycross, ett mästerskap som har blivit elektriskt och teamet har byggt sin egen bil från ett tomt papper.

Han jagar sin femte VM-titel och startade på bästa sätt, med en seger samtidigt som kollegan Ole Christian Veiby slutade trea vilket ger stallet ledningen i märkesmästerskapet.

– Det är otroligt bra!  Det är ganska lätt att dedikera den här segern till alla som varit delaktiga och gjort det möjligt för oss att komma hit. Ofattbart mycket jobb har lagts ner, säger stallchef Tommy Kristoffersson. 

Timmy Hansen, även han tidigare världsmästare fårn Sverige, slutade tvåa mellan de två bilarna från Volkswagen Dealerteam BAUHAUS. Här hittar du VM-tabell och program för VM i rallyX.

Jagar VM-titel fem – har byggt bilen själv

av Anna Andersson

Nu startar VM i rallycross 2022, de är en svensk paradgren och därför lånar F1.bloggen ut lite plats.

 

VM i rallycross 2022 Johan Kristoffersson
Johan Kristoffersson

Fyra VM-titlar i rallycross – men årets utmaning är större än någonsin.
Dels för att de byggt bilen från noll. Dels för att reglerna är helt nya och dels för att varken Johan Kristoffersson eller konkurrenterna vet var de står.

Att bygga en helt ny rallycross bil tog betydligt längre tid än vad både Johan Kristoffersson och hans teamchef, pappa Tommy, och alla andra konkurrenter trodde. Med det rådande världsläget har leveranser dragit ut på tiden, vilket lett till förseningar i processen och VM-premiären har skjutits upp gång på gång.
Men nu är det dags.

Den första av höstens elva deltävlingar ska avgöras i norska Hell och därefter följer fem dubbla tävlingshelger fram till mitten av november.

– Det har varit extremt mycket jobb, vi har jobbat skift i fabriken de senaste två veckorna eftersom allt har dragit ut på tiden. Nu hoppas jag på att vi får komma i gång på ett bra sätt så att allt rullar på, säger Johan Kristoffersson.

Nya bilar till VM i rallycross 2022

Han kör för privatteamet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS som byggt bilen från noll. Från ritning till en helt färdig rallycrossbil som drivs av el.

– Jag har aldrig tidigare varit så involverad tidigare och det har verkligen varit ett intensivt projekt. När vi ritade bilen blev det många nätter i verkstaden och det har varit otroligt häftigt att se den här bilen växa fram, från skiss till en VM-bil, säger han.

Teamet har haft tre testdagar i Höljes och känslan inför premiären är positiv.

– Mästerskapet är mer ovisst än någonsin för det är så mycket nytt i år och vilket gör att det är svårt att veta hur vi ligger till i konkurrensen, säger Johan Kristoffersson.

VM i rallycross 2022
Jagar VM-titel fem (Qnigan)

Samtliga bilar har samma drivlina och samma batteri, dessutom finns det ytterligare en utmaning. Till skillnad från en fyrhjulsdrivna supercar är denna bil både fram- och bakhjulsdriven.

– Det går inte att jämföra med en fyrhjulsdriven bil för framhjulsdriften och bakhjulsdriften kommunicerar inte med varandra. Det svåraste kommer att vara att hitta den balansen och att knäcka den koden till hur den ska köras, innan konkurrenterna gör det. Alla kommer att knäcka den till slut. Det gäller att vara snabb på det så att man kan få en fördel, säger Kristoffersson.
– Är det högt grepp på banan så kommer det att gå riktigt snabbt. Det kommer att bli stentufft, med extremt jämna starter.

•Du har varit framgångsrik i Extreme E, vilket också är elbilar. Kan du dra nytta av det?

– Det är absolut en fördel. Tack vare Extreme E har jag lättare att förstå hur den här typen av bil fungerar. Nu gäller det att kommahem med en bra poängskörd redan den första helgen.

•Du pratar alltid om att hålla en hög och jämn nivå, är det målsättningen i år också?

– Det brukar vara ett bra recept för att vinna, säger Johan Kristoffersson.
Nu är han på jakt efter sin femte VM-titel i rallycross.

VM i rallycross 2022 – kalender alla lopp

Norge 13-14 augusti – 1 lopp
Lettland 3-4 september – 2 lopp
Portugal 17-18 september – 2 lopp
Belgien 8-9 oktober – 2 lopp
Spanien 29-30 oktober 2 lopp
Tysklands 13-14 november – 2 lopp

I gårdagens blogg skrev jag om Mick Schumachers framtid i Formel 1 och i Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan, kan du höra racingtalangen Dino Beganovic berätta om livet hos Ferrari.

Han är första svensk att få en plats i Ferraris förarakademi, han tillbringar sina dagar hos Ferrari och lever en dröm som förhoppningvis ska sluta med F1 inom ett par år. Lyssna du med!

Ikonen om Schumacher: En dödsdom

av Anna Andersson

F1 kan vara på väg att förlora ett av sportens mest klassiska namn. Nämligen Schumacher.
Mick Schumacher är utan kontrakt till F1 2023 och nu är karriären hotad.
– Ett år utan F1 vore en dödsdom, säger motorsportikonen Hans-Joachim Stuck.

Mick Schumacher är utan kontrakt till F1 2023
Mick Schumacher är utan kontrakt till F1 2023 (AP/TT)

Sedan Sebastian Vettel gjort klart att han lämnar Formel 1 efter 16 år och fyra VM-titlar står Tyskland utan förare till Formel 1 2023. Mick Schumacher är utan kontrakt till VM F1 2023 och Haas stallchef Günther Steiner har varit tydlig med att han inte kommer att stressa fram någon förhandling.
Schumacher som bara har tagit poäng i två av årets inledande lopp har fått stryk av sin teamkollega Kevin Magnussen,. Tysken ligger under med 11-2 i kvalduellen och han måste prestera för att Haas ska vara intresserade av att förlänga med honom.
Detta trots ett starkt namn och en sponsor som Ferrari.
– Han måste hänga i, visa vad han går för och göra avtryck. Så som han har gjort i år, säger Hans-Joachim Stuck till RTL.

Mick Schumacher är utan kontrakt till F1 2023

71-åringen är tidigare F1-förare, vinnare av LeMans 24-timmarslopp och en stor tysk motorsportikon. Han säger att han skulle bli förvånad om Mick Schumacher är utan kontrakt till F1 2023.
– Han presterar bra, det ser de som är ansvariga i de olika teamen. Dessutom har han ett väldigt bra namn. Ett stall som letar efter en ung förare kan inte välja någon bättre än Mick till nästa år, säger Stuck.

Samtidigt finns det inte så många platser till Formel 1 2023 kvar. Mick Schumacher hade hoppats på att få ersätta Sebastian Vettel hos Aston Martin, men den platsen tog Fernando Alonso. Alpine söker eventuellt en förare om de inte hittar en lösning med Oscar Piastri.

Annars handlar det om Williams som letar efter en ersättare till Nicholas Latifi, Alfa Romeo som har en plats ledig intill Valtteri Bottas och AlphaTauri. Det sistnämnda stallet är dock oerhört tveksamt med tanke på att Schumacher har ett samarbete med Ferraris förarakademi. Därmed finns det väl egentligen bara ett alternativ i F1 2023, en tredje säsong hos Haas.

Fungerar inte den lösningen kan han kanske få rollen som reservförare hos Ferrari. Vilket i praktiken är ett år utan Formel 1 och enligt Hans-Joachim Stuck lika illa som en dödsdom.
Blir det ingen fortsättning för Mick Schumacher i F1 är det första gången sedan 1981 som Tyskland inte har någon förare med i Formel 1.

Korta nyheter kring F1

Hur ser svensk framtid i F1 ut? Lyssna på det senaste avsnittet av vår F1-podd ”Plattan i Mattan”. Ferrarijunioren Dino Beganovic berättar om hur det är att tillbringa vardagarna på Maranello och hur hans plan för att köra F1 ser ut.

Det är två veckor till dess att F1 startar om, i Belgien. Här ser du vilka förare som riskerar att bestraffas. 19 av 20 förare ligger på gränsen eller har redan passerat den när det bland annat gäller motorbestraffningar VM i F1 2022.

Tack för att du läste ända hit. Ha en fin fredag!

Se Emil Forsberg få adrenalinkick i en F1:a

av Anna Andersson

Den förre F1-föraren David Coulthard åkte till Liepzig.

Och skjutsade fotbollsstjärnan Emil Forsberg i en F1:a.

Emil Forsberg i en F1:a
David Coulthard och Emil Forsberg kör F1 i Leipzig, Tyskland 2022. (Red Bull Content Pool)

RB Leipzig utmanar Bayern München om titeln i Bundesliga, men vid sidan av det har Emil Forsberg fått chansen att testa hur det verkligen känns att åka med en F1:a. Han blev skjutsad runt i hemstaden Leipzig av David Coulthard, tidigare F1-förare för bland annat Red Bull.

– Emil har gjort sin resa, från norra Sverige till att spela här. Dessutom är han en svensk landslagsspelare och det kan han vara stolt över, säger David Coulthard.

– Den här F1:an har två sittplatser och den ger mig möjligheten att ge en passagerare en känsla av hur det är att köra Formel 1.

Coulthard skjutsade Emil Forsberg i en F1:a

Den här gången fick Emil Forsberg, stjärna i RB Leipzig, chansen. Modellen har en klassisk V10-motor, inte den moderna hybridmotorn, men enligt David Coulthard är det en fördel.

– Jag tycker att det är bättre för det är rått och du känner vibrationen genom ryggen. Dessutom är ljudet fantastiskt.

Även Emil Forsberg har spelat i RB Leipzig i sju år, känner staden väl och var nöjd med turen:

– Det var en helt makalös upplevelse, när har man möjligheten att bli skjutsad av David Coulthard? Det är en chans och vi hade riktigt kul. Det var verkligen en adrenaliskick, säger Emil Forsberg.

– Det är enormt häftigt att få sitta i en sådan bil och också att få uppleva ljudet på så nära håll.

Emil Forsberg (Red Bull Content Pool)

Fotboll och F1

Emil Forsberg i en F1:a
David Coulthard och Emil Forsberg (Red Bull Content Pool)

Landslagsspelaren Emil Forsberg har, som så många andra, fått upp ögonen för F1 de senaste åren och följer numera mästerskapet.

Han gillar det faktum att F1 är en lagsport, ett lag som består av flera hundra personer som alla jobbar tillsammans.

– Jag tycker att det är en häftig sport. Vi pratade om vad man kan lära sig av det eftersom det är en lagsport, säger Forsberg.

– Man måste stötta varandra, ge allt både på och utanför banan för att det är bara så som föraren kan leverera på toppnivå. Det som jag tycker är så häftigt med F1 är att det är hela teamet som måste jobba tillsammans. Om du gör det kan du nå framgång och alla är delaktiga, precis som inom fotbollen.

Här kan du se klipp från när David Coulthard skjutsade Emil Forsberg i en F1:a.

 

 

Korta nyheter

19 av 20 F1-förare riskerar bestraffningar under hösten. Här kan du se hur många motorer, växellådor och andra detaljer som samtliga förare har använt. Här finns en lista på vilka förare som riskerar att straffas hårt i kampen om VM i F1 2022.

Missa inte heller vår exklusiva intervju med Dino Beganovic. Han är första svensk att tillhöra Ferraris förarakademi och berättar om sin vardag i Maranello, sin väg mot F1 och vilka råd han har gett till Charles Leclerc. Lyssna på vår F1-podd, ”Plattan i Mattan”

 

 

 

Hela listan – detaljerna som kan avgöra kampen om VM

av Anna Andersson

Kampen om VM i F1 2022 kan avgöras via bestraffningar.
Och det gäller flera placeringar i mästerskapet – för 19 av 20 förare ligger redan på gränsen när det gäller motorerna.
Sportbladet ger dig hela listan med alla detaljer.

VM i F1 2022
Avgör motorbestraffnignarna kampen om titeln? (TT)

F1 har de senaste åren begränsat användningen av motorer, för att minska kostnaderna, skillnaderna mellan teamen och också av miljömässiga skäl. Tidigare kunde förarna använda en motor för kvalet och en för loppet, men den tiden är sedan länge förbi. Varje säsong för en förare använda sig av tre förbränningsmotorer, samma sak gäller turbo, MGU-H och MGU-K, förarna får använda två energilagringsenheter (ES) samt två för styrelektronik. När det gäller avgassystemet tillåts föraren använda åtta enheter under en säsong. Vill du veta mer om vad de enskilda elementen och vilken betydelse de har för en power unit i F1 kan du läsa mer hos Honda.

Kan avgöra kampen om titeln i VM i F1 2022

När en förare går över gränsen väntar en bestraffning i starten av kommande lopp och redan under sommaruppehållet är det klart att det är många förare som kommer att drabbas av bestraffningar under hösten. Det kan till och med avgöra kampen om VM-titeln.
Charles Leclerc, tvåa i VM, ligger på eller över gränsen på samtliga nio element, VM-ledaren Max Verstappen på sex. Här är ställningen i VM i F1 2022.
19 av de 20 förarna i F1 ligger på gränsen, eller över den och sju förare har redan fått starta sist eller ur depån på grund av en motorbestraffning, Fernando Alonso har redan drabbats två gånger – i Spanien och i Österrike.

Ferraris Charles Leclerc (Kanada), Carlos Sainz (Frankrike) AlphaTauris Pierre Gasly (Ungern) och Yuki Tsunoda (Kanada) har också straffats. Precis som Alfa Romeos Valtteri Bottas (Österrike) och Haas Kevin Magnussen (Frankrike).
Den förare som har allra bäst utgångsläge är McLarens Daniel Ricciardo, han kan byta varje enhet en gång till utan att drabbas av någon bestraffning och byta avgassystem sex gånger utan att bestraffas för det.
Men han har å andra sidan andra problem, då det ryktas om att McLaren vill bryta hans kontrakt trots att ett år återstår.

VM i F1 2022
Ricciardo långt från gränsen – men med andra utmaningar (TT)

Så är läget när det gäller motorbestraffningar i VM i F1 2022:

Motor:

Leclerc, Sainz, Gasly, Tsunoda, Bottas och Magnussen har redan bestraffats en gång, Alonso har redan två bestraffningar. Mercedes, Williams, Aston Martin och McLarens Daniel Ricciardo kan byta en motor till utan att bestraffas. Alla andra förare ligger nu på gränsen. Vid nästa byte blir det en bestraffning.

Turbo och MGU-H:

Situationen är den samma som vid motorerna. Hamilton ligger på gränsen medan förre kollegan Bottas redan har gått över gränsen två gånger.

MGU-K:

Samma läge som för motorn. George Russell och Sebastian Vettel ligger på gränsen, medan Fernando Alonso har gjort ett byte, inte två som på motorerna.

Energilagringsenhet:

Alonso och de båda förarna från AlphaTauri har gått över gränsen, medan Red Bull och McLaren använder den första enheten för året. Alla andra använder den andra.

Styrelektronik:

Leclerc, Sainz, Gasly, Tsunoda, Bottas och Alonso (två gånger) har redan tagit bestraffningar. Verstappen och McLarens förare ligger på den första enheten, övriga på den andra.

Avgassystem:

Ingen förare har straffats än, men Leclerc är på sin åttonde enhet, ingen annan förare har använt mer än fem avgassystem.

Växellåda:

Här byter man oftast flera element samtidigt. Verstappen, Leclerc och Schumacher, samt de båda förarna från Alfa Romeo ligger nu på den fjärde och sista. Lewis Hamilton och Alexander Albon använder nu sin andra, alla andra använder den tredje.

Bestraffningarna utgår i från att om en förare använder fler än den tilldelade kontingenten bestraffas han med tio platsers nedflyttning i starten när det första elementet byta, byts ytterligare ett element är det ytterligare fem platser ner. Vid byte av växellåda gäller också fem platser, men om en förare bestraffas med mer än 15 platsers nedflyttning måste han starta sist.

Korta nyheter

Missa inte veckans avsnitt av ”Plattan i Mattan” Dino Beganovic besökte Sportbladets F1-podd och pratade om råden han gett till Charles Leclerc, livet hos Ferrari och sin målsättning att nå F1 innan 2027.

Vad gör Sebastian Vettel nästa år? IndyCarföraren Graham Rahal betonar i ”The Race” att det finns en plats för Vettel i den amerikanska racingcirkusen:
– Jag är säker på att vi kan hitta ett sätt att lösa det, säger amerikanen som kör för ”Rahal Letterman Lanigan Racing”
– Hos oss finns en plats, vi har ändå tänkt att köra med fyra bilar framöver. Han är en racer och jag är övertygad om att det inte är roligt att bara bli tia hela tiden. IndyCar är allt mer avslappnat och det är också fler som kan konkurrera om segrar.

Dino Beganovic exklusivt – om vägen mot Formel 1

av Anna Andersson

Dino Beganovic tillhör Ferrari och deras akademi. Han leder mästerskapet, ser Formel 3 som nästa steg, följt av Formel 2. Och sedan?

– Planen är Formel 1 om max fem år, säger han.

Det skulle betyda att det finns en svensk förare i F1 senast år 2027.

Dino Beganovic tillhör Ferrari
Dino Beganovic efter en seger och en pallplats på Spa-Francorchamps i Belgien i slutet av juli (Prema / FotoFormulaK.)

Dino Beganovic tillhör Ferrari Driver Academy. Han är första svensk i Ferraris förarakademi. Han är en av nio förare som stöttas på sin väg mot F1 och i gruppen ingår två kvinnliga förare, samt Arthur Leclerc, lillebror till Charles Leclerc och även Mick Schumacher, som redan kör sin andra säsong i Formel 1.

– Det är ju dit jag vill, sedan får vi se hur lång tid jag behöver i de olika klasserna, säger Dino Beganovic.

I veckans avsnitt av Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan, ger han en unik inblick av hur han tog sig hela vägen till Ferraris fabrik i Maranello, hur han tränar, lever och jobbar för att bli näste svenske förare i Formel 1.

Dino Beganovic tillhör Ferrari Driver Academy

I år har han dominerat F3-serien Formula Regional European Championship by Alpine och målsättningen är att sedan klättra vidare på den stegen mot racingens kunga klass och ta sig hela vägen upp med hjälp av Ferrari. Det är samma väg som Charles Leclerc och Mick Schumacher har vandrat, men även F1-förare som Sergio Perez och Lane Stroll har tidigare varit en del av Ferrari Driver Academy.

– Det handlar mycket om att lära sig av de misstag man gör och inte göra samma miss två gånger. Så har det gått betydligt bättre i år, säger 18-åringen från Linköping.

Dino Beganovic har tillhört Ferrari Driver Academy sedan år 2020. Du hör hela intervjun i ”Plattan i Mattan” och Dino berättar bland annnat om

vilka råd han gav Charles Leclerc och Carlos Sainz.

vad han gör när han inte är i Ferraris fabrik.

vilken kontakt han har med F1-stallet.

hur han lyckades få drömchansen hos Ferrari.

Formel 1 – Alpine vs Piastri och McLaren vs Ricciardo

Intresset för F1 ökar, sett till besökarna på läktaren och i Paddock club. Under det andra kvartalet 2022 ökade Formel 1 omsättningen med 49 procent jämfört med året innan. VId båda tillfällena kördes sju GP-lopp under.

Soppan mellan Oscar Piastri, Alpine, McLaren och Daniel Ricciardo går vidare. Efter Ungerns GP ska McLarens teamchef Andreas Seidl ha meddelat Ricciardo att hans tid i teamet är över och att han måste hitta ett nytt team, om han vill fortsätta i Formel 1.

Det kan möjligen bli Alpine, men Alpine å andra sidan kommer att kämpa för Oscar Piastri. Alpines stallchef Otmar Szafnauer säger till Reuters att stallet, med största sannolikhet, kommer att stämma Piastri och ta upp saken i en domstol. Szafnauer  kontaktade F1:s Contract Recognition Board (CRB) förra veckan:

– Om CRB säger  att ”din licens är bara giltigt för Alpine” och sedan svarar han (Piastri)  ” det är bra men jag kör aldrig för dem, jag  tar en paus under ett år ”, då måste du gå till högsta domstolen för att få ersättning, säger stallchef Szafnauer till Reuters.

Alpine har investerat en hel del i Piastri som varit utvecklingsförare hos teamet de senaste åren och vill inte släppa honom gratis.

•••

Sommaruppehåll för F1 och abstinens? Denna vecka går det att få lite F1-känsla i Göteborg i alla fall. Den 11-13 kör Peroni Nastro Azzurro 0,0% och Aston Martin Aramco Cognizant Formel 1™ Team ett event på Trädgår’n. Det utlovas teamradio, motorljud och garagedoft för den som har vägarna förbi.

•••

F1 har uppehåll till och med den sista helgen i augusti, men i IndyCar går mästerskapet in i ett avgörande. Där pågår nu en het debatt mellan bland annat Marcus Ericsson och Romain Grosjean

 

 

 

Sida 1 av 319
  • Tjänstgörande sportredaktör: Samuel Abrahamsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB