Inför Mexiko GP i F1 – Grosjean nära avstängning

av Anna Andersson

Romain Grosjean ligger risigt till.
Riktigt risigt. Han fick ytterligare en straffpoäng till sin licens under tävlingen i USA och om han får ytterligare två i Mexiko GP i F1 så stängs han av ett lopp.
En förare får ha max 12 poäng under ett år, därefter väntar en avstängning på ett lopp och ett år efter bestraffningen så tappar föraren poängen igen så om Grosjean klarar sig utan straff i Mexiko ser det genast bättre ut. Den 29 oktober förlorar han en straffpoäng.
Det är en av de sakerna som följer med oss från tävlingen i USA:
En annan är kampen om VM-titeln – eller jag vet inte om jag ska kalla det för kamp längre.

Pressad Vettel gör misstag

Formula One F1 - Japanese Grand Prix - Suzuka Circuit, Suzuka, Japan - October 7, 2018 Ferrari's Sebastian Vettel ahead of the race REUTERS/Issei Kato
Vettel erkänner misstag (TT)

Sebastian Vettel är så pressad att han gör misstag efter misstag Lewis Hamilton behöver ta fem poäng för att säkra titeln och det är tre lopp kvar, i Mexiko, Brasilien och Abu Dhabi.

Det troliga är att han gör det på söndag – då behöver han bara vara sjua i mål.
– Det har varit för många små misstag i år, jag tror inte på tur och inte heller på otur, men det har varit för många tillfällen så det inte har fungerat för oss helt enkelt, säger Sebastian Vettel.
På Hockenheim körde han av när han var i ledningen, på Monza, på Suzuka och i Austin snurrade han av  under inledningen av loppet och tappade många viktiga poäng.
– När det väl börjar så blir det rätt ordentligt, säger Vettel.
–  Jag har inga problem med att erkänna att jag gör fel, men det har inte direkt hjälpt mig i år.

Schema inför Mexiko GP i F1

Nu ska vi kika mot tävlingen i Mexico City och tiderna är ungefär samma som det var i USA förra helgen.

Fredag:
Träning 1 kl 17.00
Träning 2 kl 21.00
Lördag:
Träning 3 kl 17.00
Kval kl 20.00
Söndag:
Race klockan 20.10.

Glöm inte att klockan flyttas TILLBAKA en timme natten till söndag. Det är dags för vintertid igen.

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 29: Race winner Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrates on the podium during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2017 in Mexico City, Mexico. Clive Rose/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Max Verstappen vann i Mexiko förra året – han körde bra i USA  senast också. (TT)

Jag rapporterar live från och med kl 19.55. Det var väldigt kul att det var så många som var med förra veckan, ställde frågor och lämnade kommentarer.
Dessutom måste jag tacka för alla glada tillrop och fina mejl som jag fått av er läsare efter krönikan om Kimi Räikkönen. Det värmde.
Det är sällan mailkorgen ger så mycket positiv energi.
Tack.

 

Däckstrategier inför Mexiko GP i F1

Pirelli har valt de tre mjukaste gummiblandningarna till helgens lopp i Mexiko, supertsoft, ultrasoft och hypersoft. Det betyder att rött är det hårdaste gummiblandningen, lila den mellersta och rosa den mjukaste.
– I princip handlar det om de däck som vi annars använder oss av på stadsbanor, säger Pirellis Sportchef Mario Isola.
– Det gör att teamen måste hålla koll på både downforce och däckslitage.
Han påpekar att det mest troliga är en strategi med ett stopp eftersom depårakan är väldigt lång i Mexiko och det gör att varje depåstopp kostar mycket tid.

Förarnas däckval inför Mexikos GP i F1

Notera att Sauber och Renault är de två team som är mest aggressiva med hela tio set hypersoft, Mercedes och Ferrari har exempelvis bara åtta med sig till Mexiko GP i F1.

Annars kan vi konstatera att….

 

AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Race winner Kimi Raikkonen of Finland and Ferrari celebrates in parc ferme during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2018 in Austin, United States. Charles Coates/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Seger i Austin – men han lämnar Ferrari (TT)

…Maurizio Arrivabene erkänner att det var han som sparkade Kimi Räikkönen.
– Det var mitt beslut, det fattades i samråd med vår styrelse. De förstår logiken bakom valet, men det var jag som fattade beslutet, säger han till brittiska Sky Sport.
…Force India räknar med att byta namnet till Racing Point innan året är över.
….Nico Hülkenberg kallade Renaults utveckling för ett fel i systemet.
– Vi har inte haft en större uppdatering på hela året, det hade vi ifjol. Inte ens de små saker som vi fått har gett någonting. VI har inte förbättrat oss alls.
Teknikchef Nick Chester svarar på följande sätt:
– De flesta nya delarna fungerar, men vi hade gärna sett en högre takt i utvecklingen, säger han.
– Problemet är inte att vi inte har resurserna, men vi hade gärna sett större framsteg inom aerodynamiken. VI har förbättrat oss, men vi hade gärna gjort större förbättringar.
…det är onsdag i morgon. Då får du guiden inför helgens lopp.

Väl mött!

Kimi är tillbaka – seger i USA GP i F1

av Anna Andersson

Det tog 113 lopp.
Sedan var Kimi Räikkönen en vinnare igen. I USA GP i F1.
Jag tror knappt att det finns någon som inte gläds åt att finländaren fick vinna igen. Senast han gjorde det var i Australien 2013 och då körde han för Lotus. Nu har han tre lopp kvar att köra för Ferrari och han har precis fyllt 39 år. Dessutom så snodde han faktiskt ett av Michael Schumachers rekord – mellan hans första seger i Malaysia 2003 och dagens vinst har det gått 15 år, sex månader och 28 dagar.

AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Race winner Kimi Raikkonen of Finland and Ferrari celebrates in parc ferme during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2018 in Austin, United States. Charles Coates/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Kimi är tillbaka (TT)

Det känns som om han är mer än väl värd segern i Austin.
Faktum är att USA GP i F1 var en riktigt roligt kamp. Från första till sista metern.
Kimi Räikkönen tog starten, han hade de ultramjuka däcken och ett betydligt bättre grepp. Ferraris president Maurizio Arrivabene jublade högt och sträckte armen i luften när Kimi körde om Lewis Hamilton och tog ledningen.
Bakom dem satsade Sebastian Vettel allt och gick in i en duell med Daniel Ricciardo, Red Bull, Vettels Ferrari snurrade och han rasade i fältet – och fick jaga ännu en gång.
Därefter blev det ett strategispel, där Mercedes sa till Lewis Hamilton att han skulle göra det som Kimi Räikkönen inte gjorde när den virtuella säkerhetsbilen var ute. Kimi stannade kvar på banan. Lewis gick i depå.
Det depåstoppet på det elfte varvet kom på tok för tidigt. Britten hade inte en chans att hålla liv i sina däck utan tvingades gå in i depå en gång till.

Där tappade han VM-titeln.
– Jag vet inte vad som hände. Jag hade ett depåfönster, men plötsligt hade jag tappat tolv sekunder. Det måste vi analysera, sa Lewis Hamilton efter loppet.
I samband med depåstoppet gick Kimi Räikkönen upp i ledningen och Max Verstappen som kört upp sig från plats 18 i starten hängde på upp till en andraplats. Hamilton kom ut på tredje plats och försökte köra om Verstappen.
Men han lyckades inte och eftersom Sebastian Vettel tog sig förbi Valtteri Bottas och var fyra lever VM en vecka till.
Nästa vecka kör F1 i Mexiko, på 2000 meters höjd och på en helt annan bantyp. Där säkrade Hamilton titeln förra året och där behöver han  ta fem poäng för att säkra årets titel.
Jag tror att han klarar det då och jag är faktiskt glad över att han inte lyckades i dag.
Det var befriande att få se en härlig fajt mellan tre olika förare från tre olika team. Det var också fantastiskt kul att få se en förare som fyllt 39 år och kört F1 sedan 2001 vinna igen.
Den typen av oförutsedda och händelserika race har jag saknat de senaste åren.

Efter USA GP i F1 kan vi konstatera att….

….Toto Wolff och Mercedes var lätt tyngda efter loppet. En tredjeplats var inte det man hade räknat med:
– Vi hade problem med pacen. Vår bil var inte tillräckligt snabb, säger han.
– Vi behöver inte bli stressade av detta utan vi måste prestera. Det gjorde vi inte här, men det ska vi göra i Mexiko.

Swedish Formula One driver Marcus Ericsson of Sauber F1 Team arrives prior to the first free practice session for the Hungarian Formula One Grand Prix at the Hungaroring circuit, in Mogyorod, north-east of Budapest, Hungary, Friday, July 27, 2018. The Hungarian Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (Zoltan Balogh/MTI via AP)
Tolva i Austin (TT)

….Marcus Ericsson var tolva, hans första varv var inte något vidare han låg sist och där försvann möjligheten till poäng.
….Romain Grosjean var inblandad i en incident med Charles Leclerc redan på det första varvet. Fransmannen har nio straffpoäng, han riskerar att få fler efter den. När han är uppe i tolv på ett år så stängs han av ett lopp.
….VM lär avgöras nästa vecka. Lewis Hamilton leder VM med 75 poäng och de är 70 kvar att köra om. Det betyder att han behöver ta in fem poäng nästa vecka. Med andra ord behöver han ta en sjundeplats och hans femte titel är ett faktum.
…Max Verstappen körde upp sig från plats 18 till plats 2.
– Moget sa Christian Horner.
Vi kan bara hålla med.

 

Resultat USA GP i F1

1) Kimi Räikkönen , Ferrar
2) Max Verstappen, Red Bull
3) Lewis Hamilton, Mercedes
4) Sebastian Vettel, Ferrari
5) Valtteri Bottas, Mercedes
6) Nico Hülkenberg , Renault
7) Carlos Sainz jr., Renault
8) Esteban Ocon, Force India
9) Kevin Magnussen, Haas
10) Sergio Pérez, Force India
11) Brendon Hartley, Toro Rosso
12) Marcus Ericsson, Sauber
13) Stoffel Vandoorne, McLaren
14) Pierre Gasly, Toro Rosso
15) Sergej Sirotkin , Williams
16) Lance Stroll, Williams
Förare som bröt:
Daniel Ricciardo, Red Bull
Charles Leclerc, Sauber
Romain Grosjean, Haas
Fernando Alonso, McLaren

Nu ska VM avgöras – förutsättningarna inför USA GP i F1

av Anna Andersson

Det handlar om ett lopp – och en titel. Kampen om VM kan avgöras i USA GP i F1 och det är rätt troligt att det gör det. I och med att Sebastian Vettel har ett straff med sig och flyttas tillbaka tre placeringar i startuppställningen till tävlingen i Austin, Texas har Lewis Hamilton ett mycket bra utgångsläge.

Allt är upplagt för att han ska vinna sin femte VM-titel den 21 oktober 2018.

AUSTIN, TX - OCTOBER 20: Top three qualifiers Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP, Sebastian Vettel of Germany and Ferrari and Kimi Raikkonen of Finland and Ferrari celebrate in parc ferme during qualifying for the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 20, 2018 in Austin, United States. Will Taylor-Medhurst/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Topp tre i kvalet till US GP (TT)

Hamilton var sextioen tusendelar före Sebastian Vettel i kvalet, det gör att Vettel på grund av sin bestraffning startar morgondagens lopp från ruta fem.

Intressant i sammanhanget är att Kimi Räikkönen flyttas upp till ruta två. Han delar startled med Hamilton och har en helt annan strategi än britten och de tre bilarna ( Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo och Sebastian Vettel) som startar från ruta tre, fyra och fem.

Finländaren satte sin snabbaste tid i Q2 på ultrasoft medan de andra fyra förarna i täten av fältet satte sina snabbaste tider på supersoft. Det gör att Räikkönen bör ha ett bättre grepp i starten och bör kunna utmana Hamilton.

Hans roll som hjälpryttare är extremt viktig. Han behöver ta sig förbi Hamilton samtidigt som Vettel jagar från andra hållet – om Hamilton blir tvåa måste Vettel vara sämst fyra för att hålla liv i VM ytterligar en vecka. Om Hamilton vinner måste Vettel  vara tvåa för att kampen om VM ska leva till Mexiko GP nästa helg.

– Det var väldigt jämnt, synd att vi missade pole position med så lite, sex hundradelar  är nästan ingenting, man diskuterar och debaterar med sig själv, det känns alltid som om du har de någonstans i dig, säger Vettel efter kvalet.

– Men jag är van vid att jaga numera. Jag vet precis hur jag ska göra.

Vill du läsa mer om kvalet och även om Marcus Ericssons tankar efter hans 19:e plats gör du det här.

 

Förutsättningarna inför USA GP i F1:

Mercedes' British driver Lewis Hamilton celebrates on the podium following his victory in the Formula One Japanese Grand Prix at Suzuka on October 7, 2018. (Photo by Toshifumi KITAMURA / AFP)
Jublar han i USA? (AFP)

Så kan Vettel stoppa Hamilton från att vinna VM-titeln i Austin:
Hamilton vinner  – Vettel  slutar tvåa
Hamilton slutar 2:a – Vettel måste sämst vara 4:a.
Hamilton slutar 3:a. – Vettel måste sämst vara 6:a.
Hamilton slutar 4:a. – Vettel måste sämst vara 7:a.
Hamilton slutar 5:a. – Vettel måste sämst vara 8.a.
Hamilton slutar 6:a. – Vettel måste sämst vara 10:a.
Hamilton slutar maximal 7. – VM-avgörandet skjuts på framtiden.

Så vinner Hamilton VM i Austin:
Hamilton vinner – Vettel är trea eller sämre.
Hamilton slutar på plats två- Vettel är femma eller sämre
Hamilton slutar som trea – Vettel är sjua eller sämre
Hamilton slutar som fyra – Vettel är åtta eller sämre
Hamilton slutar som femma – Vettel är nia eller sämre
Hamilton slutar som sexa – Vettel är elva eller sämre – det vill säga han tar ingen poäng.

Vi kan konstatera att….

…Lewis Hamilton startar loppet på supersoft, precis som hans teamkollega Valtteri Bottas,  Sebastian Vettel, Ferrari och Daniel Ricciardo, Red Bull. Kimi Räikkönen däremot startar på ultrasoft.

…Max Verstappen har startruta 15. Han körde sönder bilen i Q1 och kunde inte göra något varv i Q2.

….sista startled inför USA GP i F1 ägs av Toro Rosso. Båda förarna har bytt motor. Brendon Hartley har också bytt växellåda.

…Sebastian Vettel är ryktenas man. Enligt både tysk och italiensk media är det möjligt att han lämnar Ferrari innan kontraktet går ut. Han har ett avtal till och med 2020, men nu skriver Bild och La Gazzetta dello Sport att både han och Ferrari har en möjlighet att bryta kontraktet redan efter nästa säsong. 2019 är Vettels femte år som Ferrariförare, ska vi dra en parallell? Michael Schumacher tog sin första VM-titel med Ferrari under sin femte säsong med teamet.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia drinks champagne from his shoe as he celebrates on the podium after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
Red Bull låter inte Daniel Ricciardo testa för Renault i Abu Dhabi (TT)

Fernando Alonso ska inte köra hela säsongen i IndyCar 2019.

– Det var aldrig min intention heller, säger spanjorern som gärna vill vinna Indy 500. Gör han det är han den andra föraren efter Graham Hill som vunnit motorsportens grand slam – Monaco GP, Le Mans 24-timamrs och Indy 500.

…Daniel Ricciardo får inte köra för Renault under testet i Abu Dhabi som avgörs efter säsongens sista lopp. Anledningen är att han har kontrakt med Red Bull.

– Det kom en förfrågan, men det är klart att han inte står till deras förfogande. Det är rätt enkelt. Han har regler som han måste hålla sig till fram till dess att hans kontrakt med oss har gått ut, säger Christian Horner, Red Bull, till motorsporttotal.

Kontraktet går ut vid årsskiftet.

 

Startuppställning USA GP i F1:

1) Hamilton, Mercedes

2) Räikkönen, Ferrari

3) Bottas, Mercedes

4) Ricciardo, Red Bull

5) Vettel, Ferrari ( plus tre platser för att han körde för fort under rödflagg på träningen)

6) Ocon, Force India

7) Hülkenberg, Renault

8) Grosjean, Haas

9) Leclerc, Sauber

10) Perec, Force India

11) Sainz, Renault

12) Magnussen, Haas

13) Verstappen, Red Bull

14) Alonso, McLaren

15) Sirotkin, Williams

16) Stroll, Williamd

17) Ericsson, Sauber

18) Vandoorne, McLaren

19) Gasly, Toro Rosso ( motorbyte och startar i sista led)

20) Hartley, Toro Rosso (motorbyte och startar i sista led)

Nyheter inför F1 2019

Även om det mesta nu handlar om – och också ska handla om –  USA GP i F1 som måste vi också kika framåt. Redan i veckan gav jag dig F1-guiden med alla lopp och datum till 2019 och nu har även däcktilvlerkaren Pirelli meddelat sina planer inför nästa säsong.

Och då försvinner de regnbågsfärgade däcken så du kan glömma namn som hypersoft och supersoft. 2019 handlar det om hard- medium – soft.

Men Pirelli behåller fem olika hårdhetsgrader i däcken.

Hänger du med?

Egentligen är det rätt enkelt. Den hårdaste gummiblandningen är alltid vit, den mellersta är gul och den mjukaste är röd.

–  Det var för många färger med de regnbågsfärgade däcken. vi vill bara ha tre, säger Pirellis tävlingsdirektör Mario Isola.

Han bekräftar också att den italienska tillverkaren kommer att använda sig av tre olika gummiblandningar varje tävling, men det kommer att finnas fem olika däck som skiljs åt av en kod. Det betyder att teamen vet vilka olika gummiblandnignar som är nominerade, men för åskådarna handlar det om vilken som är hard, medium och soft just det eventet.

– Du kommer att se vilka vilka däck som är hard, medium och soft, men det är inte nödvändigt att veta exakt vilken gumiblanding det är, säger Isola.

– Vi ger all information till teamen som ska välja sina däck, men den informationen behöver inte alla andra. Det räcker med att veta hur däcken förhåller sig till varandra.

 

USA GP i F1 – start klockan 2010. Detb etyder att jag drar igång min liverapportering klockan 19.55.

Du hänger väl med?

Tänkte väl det. Vi hörs!

 

USA GP i Formel 1 – Vettels chanser att vända på VM

av Anna Andersson

Ska regnet spela en avgörande roll när VM avgörs? Eller är det dags att ta fram snökedjorna till USA GP i Formel 1?
Det är Fernando Alonsos förslag. Spanjoren frös när han mötte media inför tävlingen i Austin, Textas.
Termometern visade nämligen sju grader.
Annars kan jag meddela att jag har sysslat med att titta tillbaka i historien för att se om någon har lyckats vända på det underläge som Sebastian Vettel har inför söndagens lopp – och det ser inte speciellt ljust ut för tysken inför USA GP i Formel 1 – även om Ferrari inte har gett upp.
– Uppdraget verkar omöjligt, men det är inte över än, säger Ferraris stallchef Maurizio Arrivabene till Gazzetta dello Sport.
– Jag är övertygad om att Vettel en dag blir världsmästare med Ferrari.

Kan Vettel hota Hamilton i kampen om VM?

FILE - In this Nov. 17, 2013 file photo, Red Bull driver Sebastian Vettel of Germany kisses his trophy after winning the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas in Austin, Texas. Formula One boss Bernie Ecclestone dismissed on Wednesday, Feb. 26, 2014, any clash between Formula One and NASCAR after the top executive at Texas Motor Speedway called F1 "arrogant" for scheduling the United States Grand Prix in Austin on the same weekend that his track hosts NASCAR in Fort Worth. (AP Photo/Darron Cummings, File)
2013 vann Sebastian Vettel USA:s GP – kan han hindra Hamilton från att ta sin femte VM-titel på söndag?(TT)

Vettel ligger 67 poäng efter Hamilton när fyra lopp återstår. Det känns som en omöjlig uppgift eftersom han inte bra kör mot en förare utan mot två som båda kör för det team som varit överlägset sedan 2014 och som dessutom har en tydlig rollfördelning.

Dessutom drog han på sig en bestraffning under den första träningen. Vettel körde för fort när det var rödflagg och domarna flyttar tillbaka honom tre platser i starten av söndagens lopp.

Det gör förutsättningarna gick från att vara svåra till att kännas näst intill omöjliga. Kvalar Vettel in på pole – lär han ändå starta bakom Mercedes båda förare…

Men vi ska naturligtvis inte ge upp utan hoppas på en makalös vändning så att säsongen lever ett par veckor till. Annars blir de svårt att hålla liv i de tre avslutande loppen.
Jag har kikat tillbaka i historien och hittar ett par fantastiska vändningar i kampen om VM.
2010 hade Vettel 25 poäng upp till Fernando Alonso när två lopp återstod men lyckades vända och ta hem titeln. Ändå känns det inte relevant. Den gången var både Mark Webber och Lewis Hamilton med i kampen om titeln och när fyra lopp återstod var inte avståndet lika stort som i år. Den bästa jämförelsen hade varit om det hade skiljt två segrar mellan Vettel och Hamilton i år, men det gör det inte. Det skiljer två segrar plus 17 poäng.
Hade vi haft dagens poängsystem 2007 hade Kimi Räikkönen då legat 43 poäng från Hamilton VM-ledning när loppen i Kina och Brasilien återstod  – men och den gången var Fernando Alonso också med i kampen om titeln och det var avgörande.
Finländaren lyckades vända på det, men det året skakades McLaren med dess förare Hamilton och Alonso av ett internt krig och de båda lyckades köra bort varandra från titeln.

Full uppbacknig inför USA GP i Formel 1

Så är inte läget i år när Mercedes Hamilton har full uppbackning av Valtteri Bottas.
Tittar vi tillbaka till 1900-talet – det var länge sedan – hittar vi tre exempel.

British driver John Surtees at the wheel of the new eight cylinder Italian Ferrari car, with which he will compete in the April 12, 1964 Syracuse Grand Prix Formula One Auto Race. (AP Photo/Girolamo di Majo)
John Sturees – världsmästare på både två och fyra hjul.Här i en Ferrari april det år han vann VM i F1, 1964. (AP)

1964 hade Jim Clark tre gånger så många poäng som John Surtees efter halva säsongen, men den förre mc-mästaren tog två segrar och två andraplatser i avslutningen av säsongen samtidigt som Clark bara var femma vid ett tillfälle.
1976 hade Niki Lauda 61 poäng medan James Hunt hade 30 när efter nio av 16 lopp, men sedan kom den fruktansvärda olyckan på Nürburgring som tvingade Lauda till en paus och dessutom gav han upp finalen i Japan eftersom han ansåg att vädret var för dåligt medan Hunt fortsatte och tog den tredjeplats som gav honom titeln.

1981 var det en liknande historia. Nelson Piquet låg 17 poäng efter Carlos Reutermann, men tog bara poäng i de sex avslutande loppen samtidigt som Reutermann bara tog poäng i två.

Det var sådant som kunde hända under förra seklet. Det händer inte längre.

Klassiska vändningar i VM-kampen

År         Tidpunkt         Förare i kampen om VM-titeln                                  Mästare
1964     Efter 5 av 10 GP   Clark 30 (75)*, G.Hill 24 (60), Surteees 10 (25)         John Surtees
1976     Efter 9 av 16 GP   Lauda 61 (153) Hunt 30 (75)                                            James Hunt
1981     Efter 9 av 15 GP   Reutemann 43 (108) Piquet 26 (65), Laffite 21 (53) Nelson Piquet
2007    Efter 15/17 Hamilton 107 (268), Alonso 95 (238), Räikkönen 90 (225)   Räikkönen
2010    Efter 1/19 GP     Alonso 231, Webber 220, Hamilton 210, Vettel 206      Vettel

Fotnot: Inom parantes är poängen som det hade sett ut med dagens system.

Väderprognosen inför USA GP i Formel 1

A Force India crew member walks across pit road as rain falls before the scheduled start of the third practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Oct. 24, 2015, in Austin, Texas. (AP Photo/John Locher)
Regn – en vanlig syn i Austin. Här i samband med kvalet 2015.(AP)

Fredagen väntas ge en temperatur på 18 grader och under den första träningen är risken för regn 30 procent, under den andra ligger risken för nederbörd på 25 procent.
Under lördagen ska det visserligen vara runt 20 grader varmt, men risken för regn ökar till 40 procent.
Under söndagen väntas det vara uppehåll under loppet och kring 25 grader – men det kan ju ändras.
Ni minns väl hur det var 2015? Då väntade vi i en evighet på ett kval som aldrig startade. Det slutade med att kvalet sköts upp i tre timmar innan man bestämde att det inte kunde genomföras.

Missa inte tiderna för helgens  event. Här är de och den stora guiden till USA GP i Formel 1:

 

Snabba nyheter inför USA GP i Formel 1

•••
Sergio Perez kör för Force India 2019. Det är bekräftat. Därmed finns det tre platser kvar – två i praktiken eftersom Lance Stroll lär ta den andra platsen hos Force India. Det är en plats hos Toro Rosso och en hos Williams.
•••
Robert Kubica har haft möte med sina polska sponsorer och jobbar hårt för att ta den kvarvarande förarplatsen hos Williams 2019.
•••
Esteban Ocon är tydlig med sin relation till Sergioe Perez.
– Vi skulle inte åka på semester tillsammans.
•••
Maurizio Arrivabene ser Sebastian Vettel som en framtida mästare tillsammans med Ferrari.
– Han påminner mig varje dag om Michael Schumacher.  Han är en tysk förare med ett hjärta som en italienare och han har haft ett band till Maranello sedan han var barn.

Däcktillverkarens tankar inför USA GP i Formel 1

En saxning ur det pressmeddelande som Pirelli skickar ut ger följande information:

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför USA:s Grand Prix 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 19.10.2018 09:44 CEST

 Pirelli är titelsponsor till helgens Grand Prix i Austin i USA. Till loppet har däcktillverkaren valt ut däcken soft, supersoft och ultrasoft – samma uppsättning som i säsongspremiären i Australien för sju månader sedan (och som i Azerbajdzjan, Frankrike och Österrike).

I samband med att Lewis Hamilton närmar sig titeln lär helgens lopp bjuda på extra mycket dramatik. Circuit of the Americas har flera unika egenskaper, samtidigt som några inslag liknar de mest intressanta från andra banor. Hittills under säsongen har hela 14 rekord slagits (både lopp- och varvtider). Ett femtonde väntar sannolikt i helgen.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Sett till namnen har Pirelli valt ut samma däck till loppet i Austin som i fjol, men eftersom samtliga däck blivit ett ”steg” mjukare den här säsongen är det i själva verket ett “mjukare” val jämfört med 2017.
  • Circuit of the Americas körs motsols och bjuder på en stor variation av kurvor.
  • Den kanske mest intressanta egenskapen är den skarpa kurvan som börjar i uppförsbacke och avslutas i nerförsbacke – bromsningen här är extremt utmanande.
  • Tre långa raksträckor bidrar ofta till att däcken tappar i temperatur under varje varv.
  • I fjol vann Lewis Hamilton för Mercedes med ett depåstopp, medan Ferraris Sebastian Vettel kom på en andraplats efter två depåstopp. Samtliga förare valde att göra antingen ett eller två stopp.

Guide inför USA GP i F1

av Anna Andersson

Vad som gäller inför USA GP i F1 vet ni lika bra som jag.
Lewis Hamilton tar sin femte VM-titel – om han vinner och Sebastian Vettel inte är bättre än trea.

AUSTIN, TX - OCTOBER 23: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates his win on the podium during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 23, 2016 in Austin, United States. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Fem segrar i USA – fyra de senaste fyra åren. Vinner Hamilton igen? (TT)

Men det finns  andra saker som vi ska ha koll på den här helgen också. Som tiderna, och statistiken. De får ni självklart i F1-bloggen – precis som varje onsdag inför en F1-helg. Dessutom gratulerar vi Kimi Räikkönen på 39-årsdagen och jag tänkte repetera hur förarmarknaden ser ut.
Det finns fyra platser kvar  till 2019 – en hos Toro Rosso, en hos Williams och två hos Force India. Men i praktiken är det bara tre, Lance Stroll har en plats hos sin pappa som är en av ägarna till Force India. Dessutom väntas Sergio Perez ta den andra eftersom han var en av dem som försatte teamet i konkurs så att Lawrence Stroll och hans kompanjoner kunde köpa det.
Förra veckan blev talangen Georg Russel klar för Williams och en sammanställning över förarna i F1 2019 hittar du här.

Tiderna till USA GP i F1

Fredag:
Träning 1 kl 17.00
Träning 2 kl 21.00
Lördag:
Träning 3 kl 20.00
Kval kl 23.00
Söndag: USA:s GP kl 20.10 Sportbladet rapporterar live.

Du hittar länken till F1-bevakaren här

Här är en guide till USA GP i F1

FILE - In this Nov. 17, 2013 file photo, Red Bull driver Sebastian Vettel of Germany kisses his trophy after winning the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas in Austin, Texas. Formula One boss Bernie Ecclestone dismissed on Wednesday, Feb. 26, 2014, any clash between Formula One and NASCAR after the top executive at Texas Motor Speedway called F1 "arrogant" for scheduling the United States Grand Prix in Austin on the same weekend that his track hosts NASCAR in Fort Worth. (AP Photo/Darron Cummings, File)
Vettel vann med Red Bull 2013 (TT)

Circuit of the Americas, Austin Texas
Längd: 5516 m (56 varv). Banan körs motsols.
Total distans: 308,405 km
Avstånd till första kurvan: 280 m
Antal kurvor: 11 vänster, 9 höger
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T2, T3, T4, T10)
Kurvor under 100 km/tim: 5 (T1, T11, T12, T13, T15)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft. Förarnas däckval till USA GP  hittar du här.
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 10 ( 4 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 320 km/tim
Lägsta hastighet: 80 km/tim
Genomsnittshastighet: 200 km/tim
Toppfart utan DRS: 320 km/timmen
Vinnande strategi 2017: 1 depåstopp:
Vanligaste strategi: 1 depåstopp
Säkerhetsbil på banan: En gång sedan 2012.
Förste pole pole position: Sebastian Vettel, Red Bull 2012.
Första segrare: Lewis Hamilton, McLaren, 2012.
Segrar från pole position: 3
Vinst från sämsta startposition:
Lewis Hamilton har vunnit från startplats 2 vid tre tillfällen, 2012, 2014 och 2015.
Omkörningar: 2016: 79 ( 23 med DRS)
2017: 64 (25 med DRS).

Marcus Ericsson om banan inför USA GP i F1:

– Det är en annan av mina favoriter. Jag är inget fan av de nya banorna eftersom de ofta har en tråkig design med stora avåkningszoner, men i USA har de lyckats. Det går upp och ner, snabba kurvkombinationer, långsamma kurvor och den första delen påminner om Suzuka.

USA GP i F1 – statistik

AUSTIN, TX - OCTOBER 22: Race winner Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates on the podium with sprinting legend Usain Bolt during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 22, 2017 in Austin, Texas. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Hamilton firar segern i USA tillsammans med sprintstjärnan Usain Bolt (AFP)

Topp 8 i kvalet 2017:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Esteban Ocon, Force India
7. Carlos Sainz, Renault
8. Fernando Alonso, McLaren

 Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:33.108 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:33.108 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:34.999 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:56.824 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:36.067 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:36.338 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Flest pole positions
Sebastian Vettel  (2)
Nico Rosberg  (2)
Lewis Hamilton  (2)

Topp 8 i racet 2017:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Esteban Ocon, Force India
7. Carlos Sainz, Renault
8. Sergio Perez, Force India
—–
15. Marcus Ericsson, Sauber

Snabbaste varv i racet:
Absolut: 1:37.766 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
2017: 1:37.766 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:39.877 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:40.666 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:41.379 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2013: 1:39.856 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Segrare sedan 2012:
2017: Lewis Hamilton, Mercedes
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren

 

För övrigt är kalendern till VM 2019 klar – här hittar du den och en rejäl guide till vart och ett av de 21 loppen.

Förarnas däckval inför USA GP i F1

av Anna Andersson

Vi har hämtat oss efter Japan GP och ser fram emot USA:s GP i Texas. I dag ger jag dig förarnas däckval inför USA GP i F1 och dessutom får du förutsättningarna. Lewis Hamilton kan nå två stora milstolpar denna vecka.

Britain's Mercedes driver Lewis Hamilton is sprayed with champagne after winning the German Formula One Grand Prix in Hockenheim, Germany, Sunday, July 31, 2016. (AP Photo/Michael Probst)
Vinner Hamilton titel nummer fem?(AP)

Han kan vinna VM redan på söndag.
Vinner han USA GP i F1 samtidigt som Sebastian Vettel, Ferrari, inte är bättre än trea så är VM-segern ett faktum. Enkelt förklarat behöver han en dubbelseger för Mercedes. Om Hamilton vinner och teamkollegan Valtteri Bottas är tvåa är han mästare 2018.
Då tar han sin femte VM-titel. Det är lika många som legendaren Juan Manuel Fangio har vunnit (1951, 1954, 1955, 1956, 1957). Det är bara Michael Schumacher som har vunnit fler titlar, Schumi har sju.
När vi nu laddar inför helgens tävling i Austin, Texas kan vi konstatera att det är en bana där Lewis Hamilton trivs utmärkt. Han har vunnit samtliga lopp där sedan 2014 – det vill säga fyra lopp i rad.
Det gör att han inte bara kan säkra sin femte VM-titel på söndag utan han kan också säkra sin femte seger i rad i samma GP. Det har bara en förare lyckats med tidigare.
Ayrton Senna i Monaco.

Förarnas däckval inför USA GP i F1

När vi kikar på förarnas däckval inför USA GP i F1 konstaterar vi att det är däcktyperna soft, supersoft och ultrasoft som gäller. Ferrari inte är lika aggressiva som man har varit under de senaste loppen.

Vettel har visserligen ett däck mer av de ultramjuka än vad Hamilton har, men det är inget anmärkningsvärt. Ericsson och Leclerc hos Sauber är betydligt mer aggressiva och satsar på nio ultramjuka däck. Det valet gör även Williams och Racing Point Force India.

Snabba nyheter inför US GP

 

Former Austrian Formula One driver Niki Lauda stands in the Mercedes pit during the first free practice at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Friday, Nov. 10, 2017. (AP Photo/Nelson Antoine)
Lauda är på bättringsvägen (AP Photo/Nelson Antoine)

Niki Lauda mår allt bättre efter den lungtransplantation som han genomgick i somras. I slutet av oktober, början av november, väntas han lämna sjukhuset och förflyttas till rehabiliteringen.
Pascal Wehrlein som körde F1 med Marucs Ericsson i Sauber förra året ska köra Formula E 2019. Han tar över Felix Rosenqvists plats hos Mahindra. Svensken är klar för IndyCar 2019.
Stoffen Vandoorne kör också i Formula E nästa säsong
Racing Point Force India blev av med samtliga 59 poäng efter konkursen, men är på god väg att avancera i VM när nu fyra lopp återstår.  Teamet har tagit 43 poäng på fem lopp och det saknas 15 poäng till McLaren som är sexa.
Den förre F1-förrän Guy Edwards har avlidit i en ålder av 75 år. Han körde 11 lopp mellan 1974 och 1977, men är nog mest känd för att han hjälpte Niki Lauda ur den brinnande Ferrarin på Nürburgring 1976. Guy Edwards avled nästan exakt fem år efter det att hans son Sean omkom när han var passagerare under ett privattest i Australien 2013.

 

Fick stryk av Joel Eriksson kör F1 i helgen

 

Prize giving ceremony, 8 Guanyu Zhou (CHN, Prema Powerteam, Dallara F317 - Mercedes-Benz), 31 Lando Norris (GBR, Carlin, Dallara F317 - Volkswagen), 1 Joel Eriksson (SWE, Motopark, Dallara F317 - Volkswagen), FIA Formula 3 European Championship, round 6, race 3, Spa-Francorchamps (BEL), 27. - 29. July 2017
Det är bara ett år sedan Lando Norris fick stryk av Joel Erisson. I helgen kör han F1. Svensken har valt en annan väg och kör DTM. (Joel Eriksson Racing)

Sean Geleal ska köra fredagens första träningspass för Toro Rosso. Hos Force India får Nicholas Latfi chansen under samma pass och hos McLaren är det Lando Norris som rattar en av bilarna under FP1.
FIA:s president Jean Todt bekräftar för The Times att han besöker Michael Schumacher minst två gånger i månaden.

Den sjufaldige F1-mästaren drabbades av svåra huvudskador efter ett fall i skidbacken för snart fem år sedan och han vårdas i hemmet i Schweiz.
– Jag älskar Michael, säger Todt.
Sauber kommer även i framtiden att bygga sin F1:a i sin egen fabrik och stallchefen Frederic Vasseur vill inte att det ska vara något B-team åt Ferrari.
– Till 99 procent bygger vi bilen i vår fabrik, säger han.
– Även om det är klart att vi diskuterar vissa saker, som frågor som gäller våra förare.

I dag fick du förarnas däckval inför USA GP i F1 – i morgon får du tider, statistik och en rejäl guide.

Vi hörs !

Hamilton nära titeln efter Japan GP i F1

av Anna Andersson

Formel 1 handlar om människan, maskinen och teamet. Det handlar också om att ta rätt beslut och om att klara pressen. Efter Japan GP i F1 kan vi konstatera att Ferrari visar upp två stora brister.

Teamwork och press.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton celebrates on the podium following his victory in the Formula One Japanese Grand Prix at Suzuka on October 7, 2018. (Photo by Toshifumi KITAMURA / AFP)
Fjärde segern i rad för Hamilton (AFP)

Teamet har inte lyckats utveckla bilen på den höga nivå som krävs i kampen om VM-titeln och när Sebastian Vettel blir pressad gör han misstag. Det känns desperat, ogenomtänkt och chansartat.

I kvalet till Japan GP i F1 gjorde teamet en miss när de valde däcken, sedan gjorde Vettel en felbedömning på sitt första försök vilket gav honom startplats åtta. När väl VM-loppet inleddes  startade han aggressivt och körde upp sig till plats fyra på åtta varv – men där var han återigen för het, valde fel läge och försökte sig på en omkörning av Max Verstappen som var dömd att misslyckats.

– Det är omöjligt att köra om där, hävdade Verstappen som också påpekar att han lämnade plats för Ferrarin.

Vettel var av en annan åsikt.

– Luckan fanns, jag valde insidan och det hade jag inte gjort annars. Sedan försvann all plats, han lämnade ingen yta alls, säger Vettel efter loppet.

– Men sådan är motorsporten. Jag ångrar inte att jag försökte.

Ferrari förlorade VM innan Japan GP i F1

Precis som jag skrev efter Ryssland GP så är det inte nu som Vettel och Ferrari förlorar titeln. Det har de gjort tidigare under säsongen, som när han  kolliderade med Mercedes Valtteri Bottas i Frankrike och när han körde av i ledningen av Tysklands GP. Det har teamet följt upp med en bedrövlig höst.

Jag trodde att Ferrari hade lärt sig någonting från förra året då teamet hade VM-ledningen inför sommarlovet och sedan tappade allt efter det att Hamilton vunnit de två första toppen efter omstarten i Belgien och Italien.  Men ikke.

I år lyckades Vettel vinna på Spa, men sedan dess har varken Ferrari eller Vettel varit i närheten av Mercedes och Hamilton.

Seger i Japan GP i F1  – Hamilton nära titeln

Formula One F1 - Japanese Grand Prix - Suzuka Circuit, Suzuka, Japan - October 7, 2018 Ferrari's Sebastian Vettel ahead of the race REUTERS/Issei Kato
Tungt läge för Vettel (REUTERS)

Det är en maktdemonstration av ett team som vunnit varje VM-titel sedan 2014 och av en förare som bestämt sig för att vinna sin femte VM-titel. De ser till varje detalj och de fungerar som en treenighet – team, bil och Hamilton. Det är inga chanseningar, det är hårt jobb, uppdateringar, precisa beslut och stallorder för att maximera varje resultat.

Det gör att Lewis Hamilton kan köra hem VM-titeln redan i USA om två veckor.

Han behöver vinna på en bana där han vunnit de senaste fyra åren och han behöver ha kollegan Valtteri Bottas som tvåa.

Mercedes har materialet, de har teamet och de vet hur man jobbar under press.

Därför har Lewis Hamilton alla möjligheter att vinna VM redan den 21 oktober.

 

Kimi Räikkönen besviken på Verstappen

Kimi Räikkönen var besviken efter loppet. Framförallt på att Max Verstappen inte fick något tuffare straff än fem sekunder.

– Det är uppenbart att jag tappade mer än fem sekunder på det, säger finländaren efter loppet.

Även teamchefen Maurizio Arrivabene var besviken:

– Bilen var bra, vi borde ha tagit en pallplats, säger han till Sky.

En text om loppet, Marcus Ericssons placering och resultatet hittar du här:

Vi kan notera att….

…Toto Wolff är mycket nöjd:

– Vi visste att vi var bra på Monza och i Singapore och tänkte att om vi kan vara det på Suzuka också har vi lyckats på alla typer av banor och alla typer av kurvor, säger han.

– Det var en fantastisk helg och vi fortsatte från det stället där vi avslutade i Ryssland.

…Vettel ger Verstappen skulden för kollisionen.

– Fråga honom om han kan tänka två gånger innan han försvarar sig nästa gång, muttrar Vettel till journalisterna efter loppet.

…Daniel Ricciardo var racets förare. Han körde upp sig från plats 15 till plats fyra.

…..Charles Leclerc var inte irriterad på Marcus Ericsson för kontakte eftersom han ansåg att det var  en rörig situaton där han själv också var förvånad öve ratt alla bromsade så sent.  Ericsson var till slut 12:a i mål, Leclerc bröt med tekniska problem.

…Mercedes drar ifrån även i märkes-VM. Spännande fajt om plats fyra där Renault har 92 poäng och Haas har 84.

Är det fortfarande en kamp om VM-titel?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton och Mercedes har hittat det.

Det som gör Lewis Hamilton överlägsen och det som stallchefen Toto Wolff kallade för:

– Vi satte fingret mitt på såret där det gjorde som mest ont.

Formula One F1 - Singapore Grand Prix - Marina Bay Street Circuit, Singapore - September 16, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates on theÊpodiumÊafter winning the race REUTERS/Edgar Su
Han vann i Italien, Singapore och Ryssland. I Japan också?  REUTERS/Edgar Su

Den förklaringen  gav han inför Japans GP på frågan om vad som är anlednningen till Mercedes och Lewis Hamiltons återkomst. Britten har nu vunnit tre lopp i rad och han har väldigt bra möjligheter att ta ännu en seger.

Han var snabbast i kvalet till Japan GP.

– Det var en rejäl diskussion om vi skulle köra på internmediates eller soft eftersom regnet hängde i luften, men vi tog rätt beslut vid rätt tillfälle, säger stallchef Toto Wolff till Sky.

VM-tvåan Sebastian Vettel och Ferrari gjorde däremot en annan bedömning. Han startar Japan GP från position nio sedan de valt att gå ut i Q3 med intermediates. De fick byta däck igen och hann inte med något snabbt varv innan det att regnet kom.

Men det var inte bara under kvalet som Ferraris insats var tveksam. Stallet har inte kunnat konkurrera med Mercedes under den här helgen, bilarna har haft problem med blisters och den har sett svårkörd ut.

Snacka om en miserabel helg.

Det känns som om Hamilton och Mercedes har avgjort årets VM. Eller som Max Verstappen sa:

– Är det fortfarande en kamp om VM-titeln?

Ericsson kraschade under kvalet till Japan GP i F1

Marcus Ericsson har kört bra under träningarna till Japan GP i F1, men på kvalat fungerade det inte alls. Svensken tappade kontrollen över bilen i kurvan med namnet Dunlop, var passagerare över gruset och avslutade passet i en däckstapel.

Bilen var kvaddad och svensken rejält besviken. Han kommer att starta Japan GP från sista led. Nu får han en väldigt tung söndag, enliger väderprognosen ska det vara uppehåll på söndag då är det enormt svårt att köra om på Suzuka.

– Det var svårt med vinden, men det visste vi och det är ingen ursäkt. Det är samma för alla, säger Ericsson när han möter media.

– Jag  körde för fort, punkt. Fram till nu har det varit en fantastisk helg och det gör att besvikelsen är stor.

 

Resultat kvalet till Japan GP i F1

1

1) Lewis Hamilton Mercedes

2) Valtteri Bottas (Mercedes)

3) Max Verstappen ( Red Bull)

4) Kimi Räikkönen (Ferrari)

5) Romain Grosjean (Haas)

6) Brendon Hartley (Toro Ross)

7) Pierre Gasly ( Toro Rosso)

8) Sebastian Vettel (Red Bull)

9) Sergio Perez (Force India)

10) Charles Leclerc (Sauber)

11) Esteban Ocon (Force India + tre platser för att han körde för fort vid rödplagg)

12) Kevin Magnussen (Haas)

13) Carlos Sainz ( Renault)

14) Lance Stroll (Williams)

15) Daniel Ricciardo ( Red Bull)

16) Nico Hülkenberg (Renault)

17) Sergej Sirotkin (Williams)

18) Fernando Alonso (McLaren)

19) Stoffel Vandoorne (McLaren)

20)Marcus Ericsson (Sauber)

Vill du följa Japan GP klicka in på Sportbladet kl 06.55. Jag kommenterar loppet live, det startar kl 07.10.

Guiden till Japan GP hittar du här.

 

Vi kan noter att…..

…Toro Rosso körde in båda bilarna i Q3 och Brendon Hartley var snabbast av dem båda.

…Esteban Ocon har kallats till domarna för att han inte sänkte farten tillräckligt mycket när det var rödflagg under träning 3. Det kan betyda en bestraffning.

…Mercedes båda förare och Romain Grosjean, från Haas, startar Japan GP på soft. Intressant med Grosjean som startar från ruta 5.

…Fernando Alonso har kvalat ut Stoffel Vandoorne i de 21 senaste loppen.

…Nico Hülkenberg kraschade under träning 3 och i kvalet försvann han i Q med 16:e plats. Han var en tiondel bakom sin kollega Sainz som var 12:a.

…Daniel Ricciardo avbröt  kvalet i Q2 med ett tekniskt problem. Behöver han byta motor?

 

Väder, snack och förslag – inför Japan GP i F1

av Anna Andersson

Ferrari och Sebastian Vettel  var överlägsna på Spa i Belgien.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jubilates on the podium after winning the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 26, 2018. Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain placed second and Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands placed third. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Senast Vettel jublade var i Belgien – sedan har Hamilton tre segrar (TT).

Det var i augusti.

Det var vändpunkten på F1-säsongen. Det hävdar Mercedes stallchef Toto Wolff inför Japan GP i F1.

– Våra motståndare ska frukta oss mest när vi är som sämst, säger han till Bild.

– På måndagen efter loppet träffades vi och pratade väldigt öppet och ärligt, vi satte fingret där det gjorde som mest ont.

Sedan dess har Lewis  Hamilton och Mercedes vunnit tre lopp i rad, men ni som såg loppet i Ryssland vet att den segern kom efter en stallorder. Valtteri Bottas fick besked över radion om att han skulle släppa förbi sin kollega.

– Jag tycker inte tat vi är så långt fram, under hela säsongen har vi och Ferrari turats om i täten, säger han.

– Sedan kan ni sktiva att det är Mercedes som kallblodigt regiserar vem som vinner, men ärligt talat är jag helldre den elaka killen än den som gråter när säsongen är över.

 

Vädret inför Japan GP i F1

Vi kan vänta oss regn i helgen. Det är tyfonsäsong och det brukar alltid regna under något av passen under tävlingshelgen i Japan.

McLaren driver Fernando Alonso of Spain steers his car in the rain during the second practice session for the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Toru Takahashi)
Alonso i regnet på Suzuka 2017. (AP)

Så lär det vara även den här gången.

Risken för regn ligger på 60 procent under fredagens första pass, 80 procent under det andra. Temperaturer kring 22 grader.

Under lördagen ökar temperaturen till 26 grader och risken för regn är ungefär 60 procent. Enligt prognosen handlar det om regnskurar och det kan ju göra kvalet extra intressant – vem får till ett bra varv när det är torrt?

Under söndagen ska det, enligt prognosen, bli närmare 30 grader varmt och torrt – men det finns en risk för regn. Just nu ligger den på 40 procent.

 

Mer fakta och statistik inför loppet hittar du i gårdagens guide.

Senaste snacket inför Japan GP i F1

I år har det bara gjorts ett depåstopp under de första F1-loppen. Pirellis målsättning var att det skulle göras två, men så har det inte varit.

Därför vill Renaults stallchef Cyril Abiteboul  se en regeländring. Han vill öka hastigheten på depårakan från 80 km/timmen till 100 km/tim.

– Det vore ett litet bidrag för att förbättra shhowen. Vi måste kika på alla detaljer, säger han.

Fram till 1994 fick förarna köra med full fart genom depån, men efter den svarta helgen på Imola skärpte FIA flera regler och då sänktes hastigheten till 120 km/tummen.

2001 sänktes den till 80 km/timmen för att sedan höjas till 100 km/timmen och sänkas igen. I samband med Ungerns GP 2013 begränsades farten till 80 km/timmen, FIA reagerade sedan Mark Webber förlorade ett hjul i depån under Tysklands GP vilket skadade en fotograf.

Haas Günter Steiner håller inte med Renaults boss (men de två är sällan överens).

– Det ger oss kanske en sekund eller två, men det blir inga fler depåstopp. Det löser inte problemet, du får bara fler depåstopp man tvingar fram andra däck, säger han.

Vad tycker du?

 

Ett minne från Japan GP i F1

I helgen kör Fernando Alonso sitt 307:e GP-lopp. Det gör att han går förbi Michael Schumacher – och på hans twitterkonto kunde vi i dagarna se en annan omkörning av Schumi.

Den förare som har kört flest F1-lopp av alla är Rubens Barrichello med 322.

 

 

Inför Japan GP i F1 kan vi notera att…..

….Pirelli oroar sig lite för däcken.

– Vissa ställen på  Suzuka är de som sliter mest däck under hela säsongen, säger Mario Isola.

…det bara är en DRS-zon i Japan samma som för ett år sedan, anledningen är att det är för farligt att lägga in en på den andra rakan som avslutas med vänsterkurvan 130R.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany reacts as he attends a press conference at the Suzuka Circuit ahead of the Japanese Formula One Grand Prix in Suzuka, central Japan, Thursday, Oct. 4, 2018. (AP Photo/Ng Han Guan)
Ingen fan av DRS (AP)

…Sebastian Vettel är inte alls glad över DRS:

– Jag gillar det inte. Vi är i Japan, ni känner till Mario kart och kanske vore det bättre att slänga bananer över bilen. DRS är konstgjort och vi borde hitta en annan lösning.

…Ferrari kommer med en nylackerad bil till Japan. ”Mission Winnow” sätter sin prägel på bilen, men det påminner om någonting annat. Ni som följt F1 i många år vet precis vad jag pratar om och faktum är att ”Mission Winnow” tillhör Phillip Morris ”ambitionen är en rökfri framtid”.

….Maurizio Arrivabene kan vara på väg att lämna Ferrari. Det ryktas om att han ska bli högste chef hos fotbollsklubben Juventus från Turin.

 

 

Guide och däckval till Japan GP i F1 2018

av Anna Andersson

Ryssland är historia. Vi laddar med en guide och däckval till Japan GP i F1 2018.

Ska Lewis Hamilton ta ett ännu större grepp om VM-titeln?

– Eftersom han kan avgöra själv är pressen stor. Han kan köra hem det, medan Vettel inte har något att förlora och måste attackera. Det är en enorm press, men Lewis är en förare som kan hantera det. Det är het otroligt att Lewis är på väg att bli femfaldig världsmästare. Det är riktigt imponerande, säger den förre kollegan Nico Rosberg till sport1.

– Han är troligen den bäste föraren i fältet och en av de bästa som någonsin har kört F1.

Nu väntar också en bana som många förare gillar. Det handlar om fart, flyt och riktig racing.

– Det är min favorit. Banan är underbar, det är utmanande kurvor, det är fantastiska kombinationer och ett skönt flyt, säger Marcus Ericsson.

 

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber C37 at Formula One World Championship, Rd5, Spanish Grand Prix, Practice, Barcelona, Spain, Friday 11 May 2018.
Ericsson trivs i Japan, han var framgångsrik i F3 (Sauber).

Tiderna som gäller – Japan GP

Fredag:

Träning 1 kl 03.00

Träning 2 kl 07.00

Lördag:

Träning 3 kl 05.00

Kval kl 08.00

Söndag:

Japan GP:  07.10.

Ladda med kaffe, självklart kan du hänga med mig på vår livebevakning redan kl 06.55. Kolla på sportbladet.se

Guide och däckval till Japan GP i F1 2018:

Återigen väljer Ferrari och Sebastian Vettel att vara aggressiva, de har egentligen inget annat alternativ. Lewis Hamilton leder VM med 50 oäng och det är fem lopp kvar – då gäller det att inte bara ta in någon poäng här och var utan Sebastian Vettel måste vinna och helst ha hjälp av att kollegan Kimi Räikkönen tar en andraplats – eller tekniska fel från Mercedes sida. Vettel och Räikkönen kör båda med tio set supermjuka däck, Mercedes förare har bara sju var. Hos Ferrari väljer man två däck av soft och ett däck av medium.

Det gör att Ferrari inte är riktigt lika flexibla när det gäller strategin.

 

 

Notera att Saubers förare Ericsson och Leclerc har gjort olika däckval.

 

Fakta – Japan GP

Suzuka International Racing Circuit
Längd: 5,807 km
Varv: 53 ( 307,471 km)
Antal kurvor: Vänster 8, höger 10
Antal kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)
Däck: Medium, Soft och Supersoft
Däckslitage: Högt
Bromszoner: 9 (1 hård)
Bromsslitage: Lågt
Högsta fart utan DRS: 320 km/tim.
Lägsta fart: 70 km/tim
Genomsnittshastighet: 225 km/tim
Antal växlingar per varv: 48
Avstånd till första kurva: 545 m
Vinnande strategi 2017: 1 stopp, majoriteten av förarna gjorde dock två stopp.
Race med saftey car sedan 2003: 5.
Förare som har vunnit från lägsta startposition: 2005, Kimi Räikkönen från plats 17.
Första segrare: Gerhard Berger, Ferrari, från pole position ( 1987)

Omkörningar: 2016: 54 ( 19 med DRS)
2017: 40 (8 med DRS)

 

Statistik – guide till Japan GP i F1  2018

 

Formula One F1 - Japanese Grand Prix 2017 - Suzuka Circuit, Japan - October 8, 2017. Mercedes' Lewis Hamilton of Britain throws his trophy into the air as he celebrates winning the race. REUTERS/Toru Hanai
Seger från pole position 2017. (TT)

Kval 2017 – topp åtta
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Esteban Ocon, Force India
6. Valtteri Bottas, Mercedes
7. Sergio Perez, Force India
8. Felipe Massa, Williams

Snabbaste varvet i kvalet:

Absolut: 1:27.319 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2017: 1:27.319 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:30.647 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:32.584 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:32.506 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:30.915 (Mark Webber, Red Bull)

Flest pole positions:

Michael Schumacher  (8)
Sebastian Vettel  (4)
Nico Rosberg  (3)
Ayrton Senna  (3)
Gerhard Berger  (2)
Jacques Villeneuve  (2)
Ralf Schumacher  (1)
Felipe Massa  (1)

Lewis Hamilton (1)

Ferrari driver Michael Schumacher, left, of Germany is congratulated by Ferrari team technical director Ross Brawn during the award ceremony of Japanese F-1 Grand Prix at the Suzuka circuit in Suzuka, central Japan, Sunday, Oct. 10, 2004. (AP Photo/Shizuo Kambayashi) COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN Code: 436
Flest poles och segrar – Michael Schumacher (TT)

Race 2017 – topp åtta:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Esteban Ocon, Force India
7. Sergio Perez, Force India
8. Kevin Magnussen, Haas F1

Marcus Ericsson bröt på varv åtta, kollision.

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:31.540 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2005)
2017: 1:33.144 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:35.118 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:36.145 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:51.600 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:34.587 (Mark Webber, Red Bull)

Senaste fem segrarna:

2017: Lewis Hamilton, Mercedes

2016: Nico Rosberg, Mercedes
2015:  Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull

Förare med flest segrar:
Michael Schumacher (6)
Sebastian Vettel (4)

Lewis Hamilton (4)
Mika Häkkinen (2)
Gerhard Berger (2)
Ayrton Senna (2)
Damon Hill (2)
Riccardo Patrese (1)
Rubens Barrichello (1)
Jenson Button (1)

 

I morgon torsdag får du en nyhetsuppdatering – och en väderprognos. Det brukar vara tyfoner i Japan i oktober och det kan hända att helgen blir väldigt blöt….

Sida 1 av 239
  • Tjänstgörande sportredaktör: Andreas Lagnelius
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB