Bahrain GP i F1 2019 – däckval och tider

av Anna Andersson

F1-premiären gav oss en väntad – men ändå oväntad segrare. Att Mercedes skulle ta segern var kanske ingen överraskning, men att det var Valtteri Bottas som dominerade var det inte lika många som hade tippat.
Nu väntar Bahrain GP i F1 2019 – och vad kan vi förvänta oss den här helgen?

Bottas vann i Australien. Redo för Bahrain GP i F1 2019
Bottas – vinnare i premiären. Är han lika stark i Bahrain GP i F1 2019 ? (AP/TT)

Har Ferrari löst sina problem?
– Som team måste vi säkerställa att vi har förstått vilka våra svagheter var i Australien och att vi har löst dem så att vi nu kan nyttja den fulla potentialen av vår bil, säger Ferraris teamchef Mattia Binotti.
– I Baharin kommer vi se resultatet av våra ansträngningar. Samtidigt är vi väl medvetna om att våra konkurrenter återigen kommer att vara väldigt starka.
Ytterligare frågor som dyker upp är om Pierre Gasly hittat rätt eller om det kan bli som det snackas om, att Daniil Kvyat kan ersätta honom om han fortsätter att underprestera? Är Valtteri Botats i samma form – och kan han återigen dominera Lewis Hamilton?
Det är en spännande helg vi har framför oss och vi inleder veckan med tiderna som gäller i helgen, förarnas däckval och det senaste snacket.

Klockslagen – Bahrain GP i F1 2019

Fredag:
Träning 1 kl 13.00.
Träning 2 kl 17.00
Lördag:
Träning 3 kl 14.00
Kval kl 16.00
Söndag:
Bahrain GP kl 17.10
Notera att sommartiden infaller natten till söndagen och klockan flyttas FRAM en timme den 31 mars.

Förarnas däckval till Bahrain GP i F1 2019

För övrigt kan vi konstatera att…

…McLaren tar över en stafettpinne som Ferrari har haft i många år. VD Zak Brown hotar med att lämna F1 om han anser att de nya reglerna som ska gälla efter 2021 inte är till sportens fördel.

Mick Schumacher, snart kör han F1 . (AP/TT)

….Renaults chef Cyril Abiteboul har varit väldigt kritisk till Daniel Ricciardo efter det första loppet som inte alls gick så som någon av dem hoppats på. Till tävlingen i Bahrain kommer Renault med aeroduppdateringar.
….Mick Schumacher ska köra F1. Han ska testa för både Ferrari och Alfa Romeo under de två testdagarna efter veckans deltävling i Bahrain. Det handlar om den 2 och 3 april, mer läser du här.
…det var en tung, svensk söndag i Austin Texas. Mer läser du här.
…Fernando Alonso, den här veckan testar han Toyotas rallybil till Dakar. Är det framtiden för den mångsysslaren från Spanien?

Äntligen – IndyCar på COTA

av Anna Andersson

Vi har hunnit andas ut efter premiären av F1. Nu är det dags  att vända blickarna mot USA, det är dags för lopp nummer två 2019 och premiär för IndyCar på COTA.

Felix Rosenqvist kommer till den 5,5 km långa F1-banan som fyra i mästerskapet efter sin fina insats i premiären och nu väntar en bana som är väldigt olik den trånga stadsbanan i St Petersburg där säsongens första lopp avgjordes.

– COTA blir en intressant tävling, säger Felix Rosenqvist.

Premiär för IndyCar på COTA

Felix Rosenqvist inför IndyCar på COTA 2019
Felix Rosenqvist i premiären ( Foto: Felix Rosenqvist racing)

Nu handlar det om en renodlad racingbana och det är första loppet någonsin för IndyCar på COTA.

Tidigare under vintern genomfördes försäsongstester på banan och då var Felix Rosenqvist en av de fem snabbaste förarna.

– Banan är väldigt olik alla andra på IndyCar-kalendern, så det återstår att se hur det kommer att påverka racingen. Det är antagligen en av de tuffaste banorna för däcken och den som kräver flest kompromisser i inställningen av bilen, säger Rosenqvist.

– Det blir en utmaning för oss alla.

Teamen har ingen data med sig eftersom det är premiär och det ställer också stora krav  på både teamen och förarna inför helgen.

Men det finns en förare som verkligen ser fram emot årets andra lopp. Det är Marcus Ericsson som hade en något tuffare debut i mästerskapet. Han bröt, sedan han fått problem med motorn.

– Jag kan knappt vänta på att få köra IndyCar på COTA, säger Marcus Ericsson till IndyCar.com.

– Det är den enda banan som jag känner till sedan tidigare, jag har kört där rätt så många gånger i Formel 1 och det är en bana som jag verkligen tycker om. Jag har haft flera bra helger där under min tid i F1 så jag kommer tillbaka med fina minnen.

Veckans racingpanel hittar du här:

Och mästarnas hyllning av Felix Rosenqvist hittar du här.

Tiderna inför lopp 2 i IndyCar på COTA:

Fredag 22 mars
Fri träning 1: 16.15-17.00
Fri träning 2: 20.05-21.05

Lördag 23 mars
Fri träning 3: 16.00-16.45
Kval: 20.00-21.15 ( Sänds i Viasat Motor och Viaplay)

Söndag 24 mars
Race (60 varv): 18.30  (sänds i Viasat Motor/Viaplay)

Vilka förväntningar kan vi ha på vädret? Prognosen pratar om mulet och regn på lördag och det verkar som om kvalet kan bli en ganska blöt uppgörslse. Däremot ska det torka upp till söndagens lopp.

Tabellen i IndyCar efter 1 av 17 lopp

1) Josef Newgarden (USA, Penske), 53 p.
2) Scott Dixon (NZL, Ganassi), 40 p.
3) Will Power (AUS, Penske), 37 p.
4) Felix Rosenqvist (SWE, Ganassi), 33 p.
5) Alexander Rossi (USA, Andretti), 31 p.

 

Är du intresserad av andra race och mer information om mästerskapet?

Här hittar du datum, tider och annan viktig fakta inför IndyCar 2019.

När det gäller övriga nyheter så såg du väl att Linus Lundqvist har en styrning klar till 2019? Du läser det här.

Vad var Ferraris problem?

av Anna Andersson

Vad var det egentligen som gick snett för Ferrari  i Melbourne?

Något svar har jag inte och jag har inte heller hört någon förklaring från italienskt håll, men kollegorna på ”Auto, Motor und Sport” har en teori. De hävdar att det är den nya framvingen som bär skulden. Att den framvinge som fungerade så bra på den jämna banan i Barcelona inte alls fungerade lika bra på den ojämna banan i Australien och att det var anledningen till att Ferraris bil inte alls trivdes på banan och saknade all form av grepp.

– Ingen hade trott att det skulle vara en så stor lucka mellan oss, säger Mercedes Lewis Hamilton.

– Jag vet inte vilket deras problem var, men de kommer säkerligen att vara betydligt starkare nästa gång. Vi måste hålla koll på dem.

Nästa deltävling avgörs i Bahrain om lite mindre än två veckor, och då handlar det om helt andra förhållanden än i Melbourne – och det är en bana där Sebastian Vettel har vunnit de två senaste säsongerna.

Men statistik och statistik. Vad säger det egentligen?

Här är listan på de förare som vunnit premiären de tio senaste åren:

Ferraris Vettel jublade 2018, men det blev ingen VM-titel. (AP Photo/TT)

2018: Sebastian Vettel (Ferrari)
2017: Sebastian Vettel (Ferrari)
2016: Nico Rosberg (Mercedes)
2015: Lewis Hamilton (Mercedes)
2014: Nico Rosberg (Mercedes)
2013: Kimi Räikkönen (Lotus-Renault)
2012: Jenson Button (McLaren-Mercedes)
2011: Sebastian Vettel (Red Bull-Renault)
2010: Fernando Alonso (Ferrari)
2009: Jenson Button (Brawn-Mercedes)

Vad kan vi konstatera?

Jo, att det bara är vid fyra av de tio tillfällena som segraren i det första loppet också har  vunnit VM. Button (2009), Vettel (2011), Hamilton (2015) och Rosberg (2016).

Vilken kategori tillhör Bottas?

Mästare eller inte?

Australien GP i F1 2019 – en uppvisning av Valtteri Bottas

av Anna Andersson

2018 var en fruktansvärd säsong för Valtteri Bottas.
Han var inte bara den enda föraren i toppen som misslyckades med att vinna ett enda lopp. Han var också djupt ifrågasatt.
Men han återvände som den absolut bästa versionen av sig själv och han dominerade Australien GP i F1 2019.

Det har gett VM nytt liv.

Bottas dominerade Australien GP i F1 2019
Bottas dominerade Australien GP i F1 2019 (TT)

Under testerna dök Valtteri Bottas upp med tredagarsstubb och kollegorna från de tyska och brittiska dagstidningarna flinade och skämtade om att han försökte lämna pojken hemma för att slå Lewis Hamilton. Om att han behövde förändra utseendet för att ens ha chansen.

Bottas bäst i Australien GP i F1 2019

Men även om kommentarerna var skämtsamma så finns det någonting i dem. Valtteri Bottas kom till F1-premiären med huvudet högt. Med en vilja och beslutsamhet som han inte har visat upp tidigare. Även om det var Lewis Hamilton som tog pole position var det Bottas som tog starten och efter det så hamrade han konsekvent in varv efter varv. Han dominerade loppet på ett sätt som hans teamkollega brukar göra.
Han vann inte bara loppet utan han tog också den extra poäng som det snabbaste varvet gav. F1-premiären 2019 var helt enkelt ett lopp som Bottas bara skulle vinna – oavsett hur långt efter kort det var.
Efteråt kunde han själv inte ens förklara vad som hade hänt, han saknade ord och när han fått samla sig lite pekade han på huvudet och sa att det var de samlade åren i F1 som gjort låg bakom hans makalösa insats. Insikten påminner lite om den Nico Rosberg vi såg 2016, om den beslutsamhet som gjorde att tysken knäckte Lewis Hamilton på att enbart minimera felen. På allt gå igenom varje detalj utan att lämna någonting till slumpen.
Det gjorde Rosberg till mästare 2016.

Lewis Hamilton tappade segerni Australiuen GP i F1 2019
Lewis Hamilton tappade segern i starten (AP/TT))

Viktig insikt

Den insikten är enormt viktig för att kunna utmana om titeln och för lite mer än ett halvt år sedan var det avsaknaden av den som gjorde att Sebastian Vettel tappade greppet om fjolårets VM.
Nu ska vaken jag eller någon annan utpeka Valtteri Bottas till världsmästare efter ett av 21 lopp, på en bana som dessutom är väldigt speciell – men hans inställning och uppenbarelse ger förhoppningar om mer.
Det ger förhoppningar om en spännande säsong som kan leva in i december.

Hondas comeback på pallen

Bakom Bottas tog Max Verstappen upp Honda till en pallplats, den första sedan 2008 och den första sedan comebacken. Det visar att Red Bull redan nu är på samma nivå som man var när säsongen slutade – men då hade man en annan motorleverantör i Renault. Det är också någonting som ger en positiv känsla inför framtiden.
Tyngre känns det dock för Ferrari som enligt Sebastian Vettels egna ord inte befann sig någonstans och han kunde själv inte vara på vad som egentligen hände i Australien. Ferrari som kom till Melbourne med ett stort självförtroende, bra vintertester och höga förväntningar, lämnar Australien med fler frågor än svar – och som det enda som teamet egentligen visade upp var vilken förare som har fördel.
Charles Leclerc fick inte utmana Sebastian Vettel i kamp om plats fyra.

Mer om loppet läser du här.

Annars kan vi konstatera att……

…Daniel Ricciardo hade en hemsk helg och han sa själv att det kändes som om han försökt göra alla andra nöjda, men vad hälper det när han inte är nöjd själv? Så till nästa år ska han göra allt annorlunda. Han körde av efter starten, skadade bilen och bröt loppet.
….det var åtta team bland de tio bästa. De var fantastiskt spännande racing, hjul mot hjul om flera positioner. F1 har blivit jämnade och det är kul.
…ni var många som hängde med mig live klockan 06.00. Bra jobbat!
…Robert Kubica blev varvad av sin teamkollega Georg Russel. Russel blev också varvad

Tungt för Williams och Kubica i Australien GP i F1 2019 (AP/TT)
Tungt för Williams och Kubica i Australien GP i F1 2019  (AP/TT)

två gånger. Williams står med ena benet i graven. Så illa känns det.
…Romain Grosjean bröt sedan Haas slarvat i depån. Det var återigen ett hjul som inte satt fast. Det är riktigt illa. Två år i rad.
….Danil Kvyat körde in på plats tio i sin comeback, före Pierre Gasly. En bra insats av Kvyat som kör för Toro Rosso, även om Gasly hade ett dåligt utgångsläge sedan Red Bull slarvat bort hans möjligheter redan i kvalet.
…Carlos Sainz drabbades av motorproblem och bröt. McLaren har det inte enkelt. Lando Norris slutade tolva sedan han fastnat för länge bakom Antonio Giovanazzi – men vi minns hans kval med glädje.
…Kimi Räikkönen var sjua i Alfa Romeo, en placering sämre än hans debut med Sauber 2001. Vad kan detta bli på en annan bana?
…nästa lopp avgörs i Bahrain om två veckor. Då kan det bli en omkörningsfest utan dess like.

Häng med i bloggen framöver – och missa inte F1-bibeln. 100  egenproducerade sidor om F1 och IndyCar.

Där hittar du bland annat den här texten om Charles Leclerc.

Överraskningar inför Australien GP i F1 2019

av Anna Andersson

Mercedes har vunnit fem VM-titlar i rad. Drömmen är att bli första team i F1-historien som vinner sex VM-titlar i rad.

Och Lewis Hamilton gav Mercedes den absolut bästa starten. Han har pole position i Australien GP i F1 2019 och intill honom starar Valtteri Bottas.

– Vi lyckades vända på allt under den tredje träningen och hitta rätt, ändå blev jag överraskad över vad som fanns i bilen, säger Bottas.

– Det var ett bra varv, men inte  tillräcklgit bra för pole position, men jag ser verkligen fram emot morgondagen.

Det gör vi alla, efter ett mycket spännande kval till säsongens första lopp finns det mycket att prata om, men en sak vill jag framhålla lite extra.

Australien GP i F1 2019
Lando Norris överraskningen inför Australien GP i F1 2019  (AP /TT)

Lando Norris.

Det var en kvalsuccé. McLarens debutant hade en perfekt strategi. Han tog sig vidare från Q1 till Q2 och han tog sig vidare från Q2 till Q3. Han körde till sig plats åtta i sitt första F1-kval. Han använde väldigt många set däck, men såg till att alltid vara på banan när den var som bäst och han presterade när han skulle. Det är imponerande av en rookie som dessutom dominerade sin teamkollega, erfarne Carlos Sainz – även om Sainz hävdade att det var Kubicas fel att han missade i Q1.

– Jag var på ett bra varv som hade tagit mig till Q2 när jag blev inbromsad av en Williams med punktering, säger spanjoren.

– Han låg precis framför mig i sektor tre och jag tappade två, kanske tre tiondelar.

Kvalet till Australien GP i F1 2019 var precis så jämnt som vi hade hoppats på efter den nya regeländringen, bortsett från Williams då som kör i en annat mästerskapet.

Det resulterade i att Pierre Gasly åkte ut i Q1 i sin premiär för Red Bull, han var 17 man,  0,144 sekunder efter kollegan Max Verstapen som var tia. Han satt kvar i garaget istället för att köra fler varv och teamet hade ingen aning om att fältet var så jämnt som det faktiskt var.

Nu lär han kunna köra upp sig i morgon, men detta måste vara en väckarklocka för stallet och för Gasly. Helmut Marko, motorkonsulent och stark ledare i teamet, har varit tydlig med att han kräver resultat av av fransmannen – annars är tiden i Red Bull över.

 

Så startar F1 i Australien GP 2019:

Hamilton – Bottas
****
Verstappen – Vettel
****
Leclerc – Grosjean
****
Magnussen – Norris
****
Räikkönen – Pérez
****
Hülkenberg  – Ricciardo
****
Albon – Giovinazzi
****
Kvyat  – Stroll
****
Gasly – Sainz

*****
Russell  – Kubica

Mer om kvalet läser du här:

En liten krönika inför säsongen, en tv-sändning där jag svarade på era frågor  – och kommentarer om alla stall hittar du här

Guiden med statistik och fakta  inför premiären hittar du här.

Debutanterna till Australien GP i F1 2019

En nykomling, Lando Norris, tog sig Q3, här är en liten genomgång av årets debutanter.

Russel är ny till Australien GP i F1 2019
Russel är ny till Australien GP i F1 2019 (Williams)

•Georg Russel, född 1998, Storbritannien. Vann GP3 i sin debutsäsong, vann Formel 2 i sin debutsäsong förra året 2018. En talang i klass med Charles Leclerc. Han stöttas av Mercedes, nu sitter han i en Williams.

• Lando Norris, född 1999, Storbritannien. Vann EM i Formel 3 2017, tvåa i Formel 2 2018. Pappa är en stark sponsor och han kör för McLaren.

•Alex Albon, född 1996, Thailand. trea i Formel 2 2018, Alex är både brittisk och thailändsk medborgare och pappa har en racingskarriär inom standardvagn.

•Antonio Giovanazzi, född 1993, Italien. Stöttad av Ferrari och fick köra två lopp redan 2017 d han ersatte Pascal Wehrlein hos Sauber. Har varit testförare åt Haas, Sauber och Ferrari, samt och simulatorförare åt Ferraris team den senaste säsongen.

 

Annars kan vi notera

…Q1 var precis som jämnt som vi trodde och gissa om Lance Stroll är irriterad, han var i slutet av fältet redan förra året och bytte till Racing Point inför årets säsong och åkte ut i Q1.

…Toro Rossos debutant Alex Albon slog Daniil Kvyatt.

…Båda Renaults bilar med Nico Hülkenberg och Daniel Ricciardo försvann i Q2. Det är teamet inte nöjt med. För Hülkenbergs del handlade det om teknikproblem och han kunde inte köra det sista försöket.

– Jag vet inte vad det var, mer än en säkerhetsgrej. Jag utgår i från att det var något litet, säher Hülkenger.

– Men långrunsen var lovande i går och vi kör för poämg.

…att Williams är precis så långt efter som vi trodde. Tvärsist, 1,3 sekunder feter resten av värlen och det ser ut att bli en extremt jobbig comeback för Robert Kubica som smällde i bilen i sitt sista kvalvarv.

…Australien GP i F1 2019 väntas genomföras i solsken. Det är strålande fint sensommarväder.

….häng med mig live under premiären. Start klockan 06.00. Vill du ha koll på allt?

Köp F1-bibeln, den finns i butik och du får 100 sidor exklusiv läsning inför premiären och läsning som räcker under hela säsongen. Hur jag vet det?

Jag har skrivit varje sida själv, pratat med Hamilton, Leclerc, Ricciardo, Kubica, intervjuvat Tatiana Calderon, Alain Prost och Felix Rosenqvist samt varit på Renulta F1-fabrik, skrivit om alla banor, team och förare. Tagit fram jobb med F1-nostalgi och skrivit om svensk racings framtid.

 

 

 

 

 

Australien Grand Prix 2019 – Mercedes i topp

av Anna Andersson

Har Mercedes bluffat? Den frågan bär jag med mig efter fredagens träningar inför Australien Grand Prix 2019.
Under vinterns tester såg Mercedes förhållandevis mänskliga ut, pressade varv efter var utan att ens försöka trycka på och när Lewis Hamilton väl gjorde det var han knappt för Ferrari och Sebastian Vettel.

Snabbast inför Australien Grand Prix 2019  (AP Photo/Andy Brownbill)

Under morgonens två första träningar i Australien Grand Prix 2019 var det Mercedes som var snabbast och Lewis Hamilton var positiv.
– Bilen gav mig en bra känsla, säger Hamilton efteråt.
– Det är därför det är så roligt, bilen känns ungefär som den gjorde i Barcelona och när den gör det på en annan bana så är det ett positivt tecken.

Efter fem VM-titilar vill han vinna sin sjätte.  För övrigt är det så att mercedes jagar sin sjätte raka titel, det är det inget team som har lyckats med tidigare.

 

Mercedes uppdaterar inför Australien Grand Prix

Mercedes kom med ett antal uppdateringar till Australien och deras teknikchef är nöjd:
– Det verkar som våra nya delar fungerar riktigt bra, säger James Allison.
– Helgen är lite för ung för att vi ska få någon riktig känsla för var vi står, men bilen verkar fungera bra och däckslitaget på båda däcken var väldigt bra, vilket är ett gott tecken.
Hos Ferrari var däremot tongångarna en annan, teamet som såg riktigt bra ut under testerna var inte lika starka under fredagens träningar – men det kan naturligtvis hinna förändras innan kvalet i morgon klockan 07.00.
– Bilen gör inte alls det jag vill, sa Vettel som var 0,873 sekunder efter Hamilton och hans kollega Charles Lecerc var 1,5 sekunder efter Hamilton.
– Jag kan känna att det är samma bil som jag körde under testerna, men den gör inte samma saker, inte på det sättet som jag hade velat ha den. Jag hoppas att morgondagen bli bättre och att vi får ett större förtroende för bilen igen, det finns massor av tid att hämta varje varv.
Överraskningen var att Alfa Romeo såg riktigt bra ut på longrunsen, låg bara 0,9 efter Mercedes medan Ferrari och Red Bull var en sekund efter Mercedes.

Tufft för Williams – igen

Hos Williams är tongångarna lika negativa som efter testerna.
– Bilen är knappt körbar, säger Robert Kubica.
– Tyvärr har vi inte tillräkligt många reservdelar och det bromsade oss under den andra träningen. Det gör att bilen är svårkörd och när man dessutom har andra problem att kämpa med så blir det ännu värre.
Allt annat än sista startled vore en sensation för Williams.

Träning 2 Australien Grand Prix 2019

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:22.600
2) V. Bottas, Mercedes, 1:22.648  +0:00.048
3) M. Verstappen, Red Bull     1:23.400  +0:00.800
4) P. Gasly , Red Bull , 1:23.442  +0:00.842
5) S. Vettel, Ferrari  1:23.473 , +0:00.873
6) K. Räikkönen, Alfa Romeo  1:23.572  +0:00.972
7 ) N. Hülkenberg,    Renault 1:23.574     +0:00.974
8) D. Ricciardo, Renault, 1:23.644  +0:01.044
9) C. Leclerc , Ferrari , 1:23.754  +0:01.154
10) R. Grosjean , Haas F1, 1:23.814     +0:01.214
11) D. Kvyat, Toro Rosso, 1:23.933  +0:01.333
12) K. Magnussen, Haas F1, 1:23.988 +0:01.388
13) L. Stroll, Racing Point, 1:24.011     +0:01.411
14) C. Sainz, McLaren, 1:24.133 +0:01.533
15 ) A. Giovinazzi, Alfa Romeo  1:24.293 +0:01.693
16) S. Perez, Racing Point, 1:24.401     +0:01.801
17) A. Albon, Toro Rosso, 1:24.675 +0:02.075
18) L. Norris , McLaren  1:24.733  +0:02.133
19) G. Russell, Williams, 1:26.453 +0:03.853
20) R. Kubica, Williams 1:26.655 +0:04.054

Vi kan konstatera att…

….kvalet startar klockan 07.00 i morgon lördag.
….Sebastian Vettel drömmer om att vinna titel nummer fem.
…Chase Carey hävdar att  det finns flera team som är intresserade av att kliva in i F1 och att deras intresse är seriöst. Han ser 12 team i F1 i framtiden.
…i mars 2019 ska teamen bli informerade om vilka regler som kommer att gälla från och med 2021. Det är två veckor kvar på den här månaden…
…Statistik och fakta inför helgens race hittar du här.

Australien GP i Formel 1 – senaste snacket

av Anna Andersson

Vem är starkast i Australien GP i Formel 1?
Ingen av oss har någon aning.
Men när testerna avlutades skiljde det 0,003 sekunder mellan Sebastian Vettel som var snabbast på ett varv och Lewis Hamilton.
Och då hade Red Bull lyckats förstöra för sig själva genom att krascha under två av dagarna, men enligt motorsportkonsulenten Helmut Marko är teamet redo att vinna.
Bakom dem verkar mittfältet vara enormt jämnt i år, Haas har sett snabba ut under testerna och deras bilbestår till ungefär 70 procent av en Ferrari, Alfa Romeo drar också fördel av samarbetet med Ferrari medan Toro Rosso har krupit närmare Red Bull och  köpt fler delar av moerteamet jämfört med tidigare år. Nu har de båda teamen med de röda tjurarna dessutom samma motor – och en Toro Rosso är till 70 procent en Red Bull.
Lägg där till att Renault har utvecklats, att McLaren har sett bättre ut än tidigare och Racing Point alltid kan överraska.
Tja då har vi bara Williams som halkar efter och det teamet sladdar rejält.

Ny bil till Australien GP i Formel 1

 

Robert Kubica i Barcelona, då var han riktigt besviken. (AP/TT)

Det klassiska stallet missade näst intill hela den första testveckan inför säsongen och under den andra ramlade det delar av bilen, men det fanns inga reservdelar att ersätta dem med. Enligt Robert Kubica är teamet långt, långt efter näst långsammaste konkurrent.
– Jag vet kanske 20 procent av det jag bör veta inför en premiär, jag har kanske kört en stint på 15 varv. Då finns det många frågetecken, men det är verkligheten när vi nu ska tävla i Australien, sa han efter sin sista testdag och det var väldigt tydligt att han var extremt besviken.
– Visst finns det positiva tendenser, men det är svårt att säga att det går framåt när bilen antingen står i garaget eller tar sig fram i ett betydligt sämre tillstånd än den ska vara.

Kubica uppgiven inför sin comeback

Han såg uppgiven ut när han svarade på våra frågor.
– Senaste gången då bilen kändes bra var det första varvet under onsdag eftermiddag, då gjorde bilen saker som överraskade mig på ett positivt sätt. Det gav mig hopp, men sedan försvann det och bilen var inte alls som den skulle.
Efter den usla inledningen av säsongen har teknikchef Paddy Lowe lämnat sin tjänst. Enligt en talesman för Williams har han tagit ledigt av personliga skäl.
Faktum är att Williams har byggt om sin bil efter vintertesterna och inför helgens premiär. Anledningen är att FIA ansåg att det fanns två komponenter på bilen som inte höll sig inom reglerna.
Nu är problemet åtgärdat, men frågan är om det hjälper.

Tur Kimi har sin fru

Alfa Romeo 2019 – Kimi och Antonio. Marcus är reserv. (AP/TT)

Kimi Räikkönen har ersatt Marcus Ericsson hos Alfa Romeo. Han har skrivit ett kontrakt över två år.
Men vad händer sedan?
– Jag har ingen aning, säger han till Beyond the Grid.
– Om två år kan så mycket ha hänt, jag hoppas att vi är friska allihop, men jag tycker inte om att planera. När jag är hemma måste min fru till och med påminna mig om när mitt nästa flyg går.

Vädret inför Australien GP i Formel 1

Under fredagen väntas övervägande soligt väder, mellan 12 och 22 graders värme, under lördagen och söndagen ökar temperaturen till 27 grader som mest även om det kan vara en del moln på himlen.
Men fint sommarväder med andra ord – utan risk för regn.

 

Charlie Whiting har avlidit

F1 har sorg. Tävlingsledare Charlie Whiting har avlidit.

Han drabbades av blodproppar i lungan.

Han var en stor och viktig del av Formel 1, en man med stor integritet och han kommer att vara saknad.

Vila i frid.

 

Vi kan notera att…

…Sebastian Vettel har döpt sin Ferrari till Lina.
…Niki Lauda inte är på plats i Australien. Han är inte återställd efter den lungtransplantation som han genomgick i somras.
….all fakta, alla tider och en mängd statistik inför helgen hittar du här.
…Max Verstappen vill se F1 i Nederländerna, men han bryr sig inte om det blir på Assen eller Zandvoort.
– Det spelar mig ingen roll, huvudsaken jag får köra på hemmaplan, säger han till Servus TV.
…F1-bibeln är i butik, den säljs till och med 27 mars. Du kan läsa om alla teamen, alla banorna, alla förarna och flera exklusiva intervjuer.
…även Renault är kritiska mot att det blir allt fler B-team i F1.
– Snart är det omöjligt att vinna utan dem, säger teamchef Cyril Abiteboul  till auto, motor und sport.
Även McLarens chefer har varit negativa till utvecklingen.
…i morgon är det dags. Då startar motorerna i Melbourne. Det är dags för Australien GP i Formel 1  och premiär för F1 2019. På fredag eftermiddag kommer jag för övrigt att finnas tillgänglig och svarar på frågor på sportbladet.se, om det är någon som är intresserad.

Ericsson tillbaka i depån – till Australien GP 2019

av Anna Andersson

Nu är det snart dags – Australien GP 2019 betyder F1-premiär och redan i måndags presenterade FIA en regeländring.
Från och med i år ger snabbaste varvet en poäng i VM – om föraren tar en plats bland de tio främsta i loppet.
Mer om det läser du här.

Mästare 2018 – men efter Ferrari och Red Bull 2019?  (AP/TT)

Dessutom meddelar nu Red Bull att teamet ska kunna vara med och slåss om segern i Australien GP 2019. Trots att både Pierre Gasly och Max Verstappen kraschade bilen under den andra testveckan och teamet tappade värdefull tid på banan ligger man i fas  eller till och med före sin tidsplan.
Den uppdatering som skulle komma till tävlingen i Kina kommer att sitta på bilen redan den här helgen.
Detta tack  vare Adrian Newey.
– Han är enormt motiverad, bekräftar Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko för motorsport-magazin.
– Bland annat syns det genom att han har pressat på så att delar som egentligen skulle vara klara till säsongens tredje lopp är tillgängliga redan i premiären.

 

Australien GP 2019 – Red Bull med uppdatering

Red Bull som har bytt motorleverantör från Renault till Honda är väldigt positiva inför säsongsstarten.
– Vi var överraskade över den tillförlitlighet som vi hade under testerna. Det finns en bra grund till vår optimism, men vi vet inte riktigt var vi står, säger Marko.
Han pratar om att Red Bull bör kunna vinna fem lopp under den första halvan av säsongen och anser att stallet ligger något efter Ferrari, men före Mercedes.
– Ser man till de längre stinterna under testerna så lovar vår fart mer, jag tror att vi har ett bra paket, men exakt var vi står vet vi naturligtvis först till kvalet till Australien GP 2019, säger Max Verstappen till motorsportmagazin.
– Då får vi se om vi lyckats stänga den luckan.

För övrigt minns du väl att det var tre tusendelar som skiljde Sebastian Vettels och Lewis Hamiltons varvtider åt under testerna i Barcelona, Spanien.

 

Marcus Ericsson tillbaka i F1-depån

Marcus Ericsson tillbaka i F1 redan denna helgen.  (Sauber) .

Det är inget skämt, han är kvar hos Alfa Romeo som tredjeförare och ambassadör 2019  och i säsongens första lopp presenteras han som Alfa Romeos reservförare. Han är alltså tillbaka i F1-depån.

Men någon körning blir det först om Kimi Räikkönen eller Antonio Giovanazzi skadar sig eller blir sjuka. Så räkna inte med någon comeback. Ericssons huvudfokus i år är Indy Car där han tyvärr bröt det första loppet.
Men oavsett om det är svenskt på startlinjen eller inte – ställ klockan och välj en irriterande signal.
Kvalet startar redan klocka 07.00 på lördag.

Fakta inför Australien GP 2019

Tider Australien GP 2019:

Fredag:
Träning 1 kl 02.00.
Träning 2 kl 06.00
Lördag:
Träning 3 kl 04.00
Kval kl 07.00
Söndag:
Australien GP kl 06.10

Albert Park Circuit – fakta inför Australien GP 2019:

Längd: 5,303 km
Tävlingsdistans: 58 varv.
Kurvor: 10 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T3 och T 15)
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T8)
Toppfart: 315 km/tim.
Avstånd till kurva 1: 265 m.
Längsta passage med full gas: 12,1 sek.
Däck: C2, C3 och C4 – vad det betyder  och förarnas däckval läser du här.
Varvrekord: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004

Säkerhetsbil: Ja, i åtta av de 11 senaste loppen på Albert Park

Ralf Schumacher flög fram år 2002 (AP/TT)

Värt att veta: Banan debuterade  i Formel 1 1996 i med Damon Hill, Williams, som segrare. Jac Villeneuve, Williams, hade pole position i sitt allra första lopp i Formel 1. 2002 var också ett minnesvärt år, då startade hemmasonen Mark Webber från ruta 18. Han gick i mål på plats fem. Mycket tack vare att Ralf Schumachers Williams flög över Rubens Barrichellos Ferrari och tog med sig åtta bilar ur racet.

Sportbladets kommentar om banan

Albert Park är en blandning av en racerbana och vanliga gator. Banan är belägen mitt i Melburne och underlaget kan vara väldigt smutsigt under inledningen av helgen, men ju fler bilar som kör på banan ju bättre blir fästet. Detta är också en bana som inte påminner om någon annan under kalendern, det gör att en bil som lyckas bra här inte nödvändigtvis behöver göra det på andra ställen.
Australien GP brukar vara platsen för ett par överraskningar, i fjol hade exempelvis Haas tagit poäng med båda bilarna om de inte hade haft ny personal vid depåstoppet och klantat sig  – två gånger om.

Statistik

Flest segrar: Michael Schumacher 4. Av årets förare har Sebastian Vettel tre segrar, Kimi Räikkönen och Lewis Hamilton två var.

Pole position 2018: Lewis Hamilton, Mercedes 1.21,164.

Topp åtta i Australien GP 2018:
1) S. Vettel, Ferrari
2 ) L. Hamilton, Mercedes
3) K. Räikkönen, Ferrari
4) D. Ricciardo, Red Bull
5) F. Alonso, McLaren
6) M. Verstappen, Red Bull
7) N. Hülkenberg, Renault
8) V. Bottas, Mercedes

Senaste fem segrarna:

2018  Sebastian Vettel  Ferrari
2017  Sebastian Vettel  Ferrari
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2018: 1:25.945 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:26.538 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:28.997 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:30.945 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:32.478 (Nico Rosberg, Mercedes)

 

Missa inte årets racingmagasin – unik F1-bibel

Vill du läsa ännu mer inför säsongen föreslår jag att du letar upp en kiosk eller matvaruaffär som säljer magasin och köper årets F1-bibel, eller väljer PLUS PREMIUM  och laddar ner magasinet. Du får verkligen allt om F1 2019.
Jag har gjort det magasin som jag vill läsa inför säsongen. Jag har varit på ett unikt besök i Renaults F1-fabrik, jag har intervjuat den fyrfaldiga världsmästaren i F1 Alain Prost, pratat med Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Robert Kubica, Charles Leclerc och Daniel Ricciardo.

Du kan läsa om hur det går att byta fyra däck på mindre än två sekunder och det förklarar en av mekanikerna som var med och satte världsrekordet, jag har pratat om framtiden och fördomarna med kvinnan närmast F1, Tatiana Calderon och självklart gjort en lång intervju med årets succédebutant i Indy Car Felix Rosenqvist och en guide till den amerikanska racingserien.
Där finns guider till samtliga 21 F1-lopp, statistik, nostalgi och mycket mer. Kort och gott, jag har jobbat med den hela vintern och du får 100 sidor om just racing.
Den kostar 79 kronor – säljs enbart mellan den 12 och 27 mars.

F1 2019 – ny regel och nytt magasin

av Anna Andersson

Nu är det dags.
För F1 2019.
Som jag har väntat. Varje år känns det spännande inför F1, starten. Att gå omkring i depån i Barcelona ett par veckor före lamporna tänds i Australien gör alltid att det intresse som slumrat under vintern vaknar till liv. Ljudet av bilarna, farten och den spänning som ligger i luften går inte att undgå. Fjolåret är glömt.

Kan Leclerc utmana Vettel i F1 2019? (AP )

Nu ser alla framåt och detta är dessutom första gången på året som alla teamen, bortsett från Williams den här gången, är optimistiska och ser positivt på den tid som kommer.

– Det spelar ingen roll hur jag känner mig nu, säger Charles Leclerc.

– Det enda som betyder något är hur bilen känns.
Jag är otorligt spänd på duellen i Ferrari, men vill också se om Bottas kan utmana Hamilton och vad som händer hos Red Bull när motorleverantören heter Honda. Jag vill se vad Daniel Ricciardo kan göra hos Renault och om Alfa Romeo är den utmanare som de såg ut att vara under testerna.

Dessutom gör den senaste regeländringen mig lite extra nyfiken. Det låter som en kul ingrediens och precis som Ross Brawn säger, det är ett arv som har återinförts.
Eller vad tycker du?
Mer om det läser du här:

 

F1 2019 – däckval i premiären

Det har skett en förändring av däcken inför den här säsongen. Borta är alla regnbågens färger,  handlar det om benämningen C1 som  är hårdast till C5 som är mjukast, men till varje lopp väljer Pirelli ut tre alternativ och den hårdaste blandningen är alltid vit, den mellersta gul och den mjukaste röd.
I premiären av F1 2019 är det C2 som är vit, C3 som är gul och C4 som är röd.

 

Allt om F1 2019 – Sportbladets magasin

Vill du läsa ännu mer inför säsongen föreslår jag att du letar upp en kiosk eller matvaruaffär som säljer magasin och köper årets F1-bibel. Du får verkligen allt om F1 2019.
Jag har gjort det magasin som jag vill läsa inför säsongen. 

Vad tidningen innehåller?

Jag har varit på ett unikt besök i Renaults F1-fabrik, jag har intervjuat den fyrfaldiga världsmästaren i F1 Alain Prost, pratat med Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Robert Kubica, Charles Leclerc och Daniel Ricciardo.

Du kan läsa om hur det går att byta fyra däck på mindre än två sekunder och det förklarar en av mekanikerna som var med och satte världsrekordet, jag har pratat om framtiden och fördomarna med kvinnan närmast F1, Tatiana Calderon och självklart gjort en lång intervju med årets succédebutant i Indy Car Felix Rosenqvist och lagt till en guide till den amerikanska racingserien.
I årets F1-bibel finns guider till samtliga 21 F1-lopp, statistik, nostalgi och mycket mer. Kort och gott, jag har jobbat med den hela vintern och du får 100 sidor om just racing.
Den kostar 79 kronor – säljs enbart mellan den 12 och 27 mars.

Skynda dig och köp den – och säljer den bra finns möjligheten att göra någonting liknande framöver. Så hjälp mig att hålla intresset för racingen vid liv.

Inför premiären av Indy Car 2019

av Anna Andersson

NI snackar Indy Car.
VI snackar Indy Car.
Det är snart dag för premiären av Indy Car 2019 och jag har samlat lite kul fakta så att vi får en rejäl uppladdning inför årets svenska racingfest.  Eller som teamägaren Bobby Rahal säger:
– Ingen serie har just nu ett sådant uppsving som Indy Car.

Premiär i Indy Car 2019

Felix Rosenqvist redo för Indy Car
Felix Rosenqvist är redo för Indy Car (Felix Racing)

Årets första deltävling avgörs i St Petersburg, Florida. Det är elfte gången som premiären avgörs där. De två senaste åren har Sebastien Bourdais vunnit, ni minns som har koll på F1 minns säkerligen fransmannen från hans tid i Toro Rosso.

Eller är det en debutant som är snabbast, Felix Rosenqvist kanske eller Marcus Ericsson?
Felix har redan vunnit stadsloppet i St Petersburg. Då i Indy Lights.
– Jag har förstås bra minnen från St. Pete, och det är en skön känsla att bära med sig in i ett så stort sammanhang som ens IndyCar-debut, säger Felix Rosenqvist.
–  Jag gillar banan, men de flesta i fältet har trots allt tävlat här betydligt mer än jag. Vi får se. Jag kommer att ge allt. Försäsongen har varit positiv och jag tycker själv att jag kör bättre än någonsin just nu – hur långt det räcker visar sig i helgen!
Senast en debutant vann premiären av Indy Car (även m det då var CART) var 1993 då världsmästaren i F1, britten Nigel Mansell, vann i Surfers Paradise.

 

Ovaler, stadsbanor och racerbanor

Det är 17 lopp i Indy Car i år, ovalloppet i Phoenix har försvunnit. Istället tävlar man på Circuit of the Americas i Austin. En bana som Marcus Ericsson  nu har kört både i en F1:a och med en Indy Car
– Banan är riktigt kul att köra med båda typerna av bilar, sa Ericsson efter testet tidigare i år.

– Precis som i F1 är den första sektionen med flera snabba kurvor väldigt snabb. Där är det viktigt, både i F1 och Indy Car, att du har en bra rytm, kurvorna 12, 13 och 14 är avgörande.
Årets lopp avgörs den 24 mars och Ericsson förväntar sig en spännande drabbning.
– Även med en F1:a är det en av de banorna där det får allra bäst att köra om, därför förväntar jag mig att det blir ett riktigt bra lopp i Indy Car med många dueller hjul mot hjul.
Ericsson förväntar sig dock inte riktigt lika stort däckslitage som i F1.
– Där det är varmt kommer man självklart att behöva spara däck, men ändå vara snabb och det var en av mina styrkor i F1. Jag hoppas att jag har kvar den.

På lördag är det kval, ni är många som frågat hur det funegrar och här kommer en snabb genomgång – och notera att det är olika typer av kval på ovalbanor och under Indy 500 då kvalet pågår i olika segment under flera dagar. Hur det går till  förklarar jag när vi närmar oss loppet i slutet av maj.

Så fungerar kvalet i Indy Car

Under stadslopp och på traditionella racerbanor påminner kvalet något om F1, det är uppdelat i tre delar och det gäller att sätta ett så snabbt varv som möjligt.

Förarna kör samtidigt på banan, men under de första två delarna delas de in i två grupper (efter tiderna på den avslutande träningen)

Kval del 1

Varje grupp kör tio minuter, de sex snabbaste  (totalt tolv stycken) går vidare till del 2. Resterande förare har startplats 13 och bakåt, förarna i den första gruppen har den udda sidan i startuppställningen och grupp två på den jämna.

Kval del 2

I del två kör de tolv förare som gått vidare ytterligare tio minuter. Alla på samma gån. De sex föraarna som har de snabbaste varvtiderna går vidare till Firestine Fast Six. Övriga startar fårn plats 7 till 12.

Kval del 3 – Firestone Fast Six
Under sex minuter kämpar de sex snababste förarna om pole position. Snababste föraren har de positionen i starten, övriga fem radar upp sig på den placering de har i kvalet.

 

Vi kan konstatera att…

 

Fernando Alonso återvänder till Indy 500, i fjol ledde han innan han fick motorproblem. (AP)

…Fernando Alonso kör med nummer 66 i Indy 500 den 26 maj.
…Helio Castroneves har vunnit Indy 500 tre gånger. Han försöker i år igen.
…årets säsongsfinal avgörs inte längre på Sonoma, för första gången sedan 1996 avgörs den på Laguna Seca.
….Scott Dixon jagar sin sjätte titel i Indy Car. Han kör som vanligt med nummer nio och är teamkollega till Felix Rosenqvist. Han har aldrig försvarat en titel.
….fyra debutanter ska köra hela säsongen, Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist, Santino Ferrucci och Colton Herta.
…Santino Ferrucci  minns ni väl från Formel 2? Det var han som fick lämna mästerskapet sedan han bland annat rattsurfat  utan handskar.

För övrigt så sägs det att det går att streama Indy Car på dazn.com. Annars sänder naturligtvis Viasat Motor, i helgen sänder de så väl kval som race.

Tiderna som gäller hittar du här.

Sida 1 av 244
  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Sportchef: Pontus Carlgren
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB