April, april… (uppdaterad)
avDagens datum till ära är det ju kutymsanktionerat att driva bäst man vill med omgivningen. Du gör det. Jag gör det – och tidningarna gör det.
Och ett hårdrocksrelaterat litet skämt bjuder Blekinge Läns Tidning på. I en artikel (läs här) påstår man nämligen att Sweden Rock Festival har ingått i samarbete med hygienjätten Procter & Gamble. Och att besökarna på årets event därmed kommer att erbjudas gratis kroppsvård.
Veckotidningen Kerrang tycks också, dagen till ära vara på skämthumör. Och visst finns det någon slags finess i deras bidrag till lurerikaskaden. Publikationen påstår nämligen att man av misstag råkat måla albumaktuella My Passion med permanent kroppsfärg under en fotosession nyligen. Och som extra kvickhetsmos på aprilfisken påstår man också att Young Guns frontman har landat en roll i Channel 4-såpan ”Hollyoaks”.
Och att tidningen väljer att välja dessa grupper säger rätt mycket om blaskan i sig, då den de senaste åren har blivit ett stort skämt. Som tragiskt nog utkommer fler gånger än den 1 april.
På tåget hoppar också månadstidningen Metal Hammer med tillkännagivandet att man ämnar ge ut en vad vi i branschen kallar en one shot–produkt. Om dubstep.
I det så kallade pressmeddelandet skriver tidningens chefredaktör att musikstilen (som på ett eller annat sätt har letat sig in i metalsfären genom bland andra Enter Shikari) är lite som doom metal, fast med galna syntar.
”Numret” lär finnas i handeln samtidigt som din mamma tar över rollen som trumslagare i Metallica.
Din dumma sill.