Motörhead säljer platina – på systemet
avAlkohol och hårdrock – en vinnande kombination.
Ja, om detta torde det knappast råda någon tvekan, ett konstaterande som nu får anledning att bekräftas ytterligare.
Det Lemmy-sanktionerade rödtjutet Motörhead Shiraz har nu nämligen skeppats i hela 80 000 buteljer till törstiga svenskar (ett försäljningsfacit som om det hade gällt skivor räknas som dubbel platina). En så kallad försäljningssuccé, med andra ord. Speciellt då glädjejuicen bara varit tillgängligt i sexpack till ett pris på cirka 700 kronor via Systembolagets beställningssortiment.
Efterfrågan har nu emellertid gjort att gröna skylten-butiker landet över nu kan plocka in vinet i sitt ordinarie utbud och exponera det på sedvanligt sätt i hyllorna.
– Jag och bandet vill tacka alla fans för att ni gillar vårt vin och vi ser fram emot att träffas framöver på våra konserter. Men var försiktiga med mängden (vin). Det kan få oanade följder, hälsar Motörheads främste motörskalle Ian ”Lemmy” Kilmister i ett pressmeddelande.
Hur smakar då denna produkt? Eftersom jag tar mitt granskande uppdrag på allvar tog jag och beställde en låda lagom till julhelgen förra året – och ett recensionsutlåtande säger att det gör bandet rättvisa. Då det är ett vin som levererar vad det ska, utan att överraska vare sig positivt eller negativt. Något mer utförligt kännarutlåtande kan inte ges, då dylika drycker inte hör till mitt förhandsval då det gäller hojtarvätska.
Men, jo. Man kan bli full av att dricka det. Så mycket är säkert.