Startsida / Inlägg

Pengar är en usel motivationshöjare

av Linnea Molander

Du känner till motivationsstrategin med morot och piska, eller hur? Man belönar det beteende man vill ha mer av och bestraffar det man vill ha mindre av. Lätt som en plätt. Enda problemet är att det inte funkar, i alla fall inte som livet ser ut för de flesta idag, och särskilt inte på jobbet.

Om du arbetar med att stapla kartonger eller gräva en grop kan extra belöning i form av pengar eller bonusar funka för att öka din motivation och produktivitet men motivationsforskningen visar tydligt att för uppgifter som kräver intellektuell eller kreativ kapacitet är det en riktigt dålig idé att locka med mer pengar eftersom det får dig att prestera sämre!! Stora bonusar leder till ännu sämre resultat än små.

Trots detta fortsätter företag ge bonusar till chefer och locka anställda med mera pengar i hopp om att skapa bättre resultat och gladare medarbetare. Dan Pink, som sammanfattat de senaste decenniernas motivationsforskning i sin bok ”Drivkraft – den överraskande sanningen om vad som motiverar oss”, uttrycker det så här:

pink quote

Men varför funkar det inte då? För att de flesta typer av moderna arbeten kräver kreativitet, flexibilitet och förmåga till nytänkande. En belöning skapar en sorts tunnelseende som hindrar dig från att upptäcka nya lösningar eftersom du bara tittar åt ett håll – mot belöningen. Det begränsar ditt fokus och därmed din möjlighet att tänka kreativt och i nya banor, och resultatet blir att du presterar sämre.

Men hur ska vi göra istället då? Bonusar kan fungera men måste i så fall komma som en trevlig överraskning efteråt men inte vara ett lockbete i förväg. Så kallade osjälviska bonusar där anställda får ge bort pengarna till välgörande ändamål eller spendera dem på varandra har också visat sig skapa både välbefinnande och ökad effektivitet.

Daniel Pink berättar mer i sitt briljanta TED-talk som du kan se här:

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB