Startsida / Inlägg

Hello Happiness Julkalender #21Julklappslycka

av Linnea Molander

Tidigare i julkalendern fick du läsa om ”prosocial spending” och sambanden mellan välbefinnande och att ge till andra. Det finns dock några saker att tänka på för att givandet ska kännas riktigt bra.

box-15718_1280

1. Lyckoeffekten ökar om du får dela upplevelsen av det du ger bort med personen du bjuder. I en studie där försökspersoner fick bjuda någon på kaffe och antingen fika tillsammans med personen ifråga eller bara ge bort ett presentkort visade det sig att den lyckohöjande effekten var högst för de som också fick dela fikaupplevesen.

2. Det behöver vara ett fritt val att ge. Att känna att du måste ge, dela eller skänka har inte samma effekt som när du gör det av fri vilja och med glädje. Det kan vara lite av ett gissel i julsammanhang där det i förväg är bestämt att det är dags för juklappar, presenter och paket, men utesluter inte att du samtidigt finner stor glädje i det.

3. Det känns bättre när du vet att du gör skillnad. Ju konkretare skillnad du gör för någon annan, desto bättre känns det att ge. Detta är särskilt viktigt att tänka på när det gäller välgörenhet och donationer till katastrofer och akutsituationer i andra länder, eller till avancerad forskning. Det är naturligtvis mer konkret att bjuda sin kompis på fika än att skänka 50 kr till Cancerfonden men har du en tydlig bild av Cancerfondens arbete och skillnaden de, och din gåva, gör ökar glädjen i att ge.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB