Startsida / Inlägg

Aftonbladet överlägsen vinnare i väderkampen!

av Jan Helin

På augustis sista dag känns det passande att summera vädersommaren. Om vi haft bra eller dåligt väder i sommar får ni debattera med era vänner. Jag vill bara i all ödmjukhet tacka för det fantastiska förtroende ni visat Aftonbladets vädersajt som er guide till sommarens väder.

Före sommaren fick vi hård konkurrens av TV4 och Expressen som i sina allt tätare samarbeten lanserade Väderkanalen. En gemensam sajt där de marknadsför Väderkanalen i Expressen och TV4 och driver trafik åt varandra för att nå första positionen.

Det är en konkurrens vi kommer att få vänja oss vid. TV 4 och Expressen har deklarerat att de kommer att göra gemensam sak inom allt fler områden. Extra kul var det därför när vi nu ser resultatet av sommarens närkamp om vädret.

Aftonbladet är överlägsen vinnare!

Enligt en artikel i branschtidningen Resumé där Väderkanalen beskrivs som en succé har de pendlat mellan 240 000 och 280 000 besökare och toppade på 307 000 besökare.

Vi har nu tagit fram trafiksiffrorna för Aftonbladet väder:

Mellan vecka 23 – 34 pendlar vår trafik mellan 470 000 och 800 000 besök (snitt 754 307) och toppade vecka 28 med svindlande 1 133 653 besök!

Aftonbladet Väder är alltså tre gånger så stor som Väderkanalen.

Det är de siffror som ska jämföras med vad Väderkanalen redovisat. Normalt redovisar man unika webbläsare som mått på trafik på webben. Där toppar Aftonbladet väder på 593 922 och snittar hela sommaren på strax över 400 000.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson och Elliot Morseth Edvinsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB