Startsida / Inlägg

Sensationell ökning av läsare på aftonbladet.se!

av Jan Helin

Ett tag i fjol levde vi i tron att aftonbladet.se hade uppnått så mycket trafik som är möjligt att nå för en nyhetssajt i Sverige. Orsaken var att 2008 år trafiksiffror låg mycket nära trafiksiffrorna för 2007.

I våras började vi ana att taket inte var nått. Trafiken slog nya rekord. Var det en tillfällighet, eller skulle vi verkligen kunna slå de höga trafiksiffrorna under sommaren?

Nu vet vi svaret. Vi har haft en sensationell ökning av trafiken på aftonbladet.se i sommar!

I juli månad ökade vi trafiken med hela 20 procent jämfört med juli månad år 2008.

Snittrafiken för juli månad blir svindlande 3 882 673 unika webbläsare i veckan enligt KIA index.

Det gör Aftonbladet till Sveriges överlägset största nyhetssajt med nära två miljoner fler unika webbläsare i veckan än närmsta konkurrenten Expressen.

Det finns flera orsaker till att allt fler läser aftonbladet.se. Den viktigaste är naturligtvis Aftonbladets journalistik. Men i ökningen ligger också en strukturell förändring. Det är ett lite omständligt sätt att säga att oavsett om vi befinner oss i tält, båt eller stuga är vi alltmer uppkopplade. Det har gjort att den beteendestyrda trafikminskningen på webben i sommar har varit betydligt lägre.  

De stora trafikdrivarna på sajten i sommras är de här:

• Nyheten om Michael Jacksons död. Vid riktigt stora nyhetshändelser som engagerar och berör är aftonbladet.se för många den primära nyhetskällan.Vi är mycket glada för det förtroendet och det är vår absoluta ambition att fortsätta vara snabbast och mest korrekta i direktrapproteringen av nyheter.

• Alex Schulmans pappablogg. Kungen av blogg har en ökande och trogen publik som uppskattar Alex nya mindre elaka, lika roliga och mer reflekterande sätt att blogga. Under flera nyhetsfattiga dagar i juli var Alex Schulmans blogg det mest klickade på hela aftonbladet.se.

 • Vädret. I samband med redesignen av sajten lanserade vi en ny vädersajt i slutet av förra året. Trots tuff konkurrens i sommar där TV 4 och Expressen återigen slagit sina påsar ihop och stenhårt marknadsfört en ny vädertjänst går Aftonbladets väderservice vinnande ur sommarens väderkamp.

 • Flight 447. Den obehagliga och mystiska flygolyckan med Air France flighten som trillade ur himlen ner i Atlanten kräver fortfarande svar. Vi ser en kraftig trafikökning så snart vi har något nytt att berätta i denna historia.

• Zlatan till Barcelona. Spelet kring en av våra allra största idrottsmän genom tiderna var ett drama i somras med en dramaturgi som passade den snabba nyhetsrapporteringen perfekt. När en nyhetsrubrik som säger att ledningen i Barcelona nu väntar på ett fax från Inter rusar i vår trafikstatistik vet vi att Zlatan är hetare än en svensk sommar någonsin kan bli…

Tack alla läsare för en fin sommar! Nu laddar vi om inför hösten för att försvara och förtjäna vår position som Sveriges ledande nyhetsförmedlare på nätet. Flera spännande nyheter är på gång. Du kommer att läsa om de först på denna blogg.

Vi satsar nu på att etablera oss som en nyhetssajt med över 4 miljoner unika webbläsare i veckan.

Imorgon kommer jag att avslöja hur sommaren gått för kvällstidningen.

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB