Rekord för aftonbladet.se!
avAftonbladets journalistik lockar allt fler läsare. Förra veckan slog vi ett historiskt rekord på aftonbladet.se:
4,7 miljoner unika webbläsare under veckan! (4 733 651) Det är all time high! Den högsta trafiken någonsin under en vecka. Vi började hoppas under förra veckan då vi kom upp i den näst bästa veckan någonsin. Skulle trenden hålla i sig?
Nu vet vi – vi är på väg att etablera aftonbladet.se på en ny nivå. I dag firar vi med Champis skål på redaktionen och sätter ett nytt mål:
Över 5 miljoner unika webbläsare på en vecka… Klarar vi det lovar vi riktig champagne.
Rekordveckan är ingen exceptionell nyhetsvecka. Det som dragit mycket trafik är nyheter om svininfluensan storyn om Lizzie Miller, en supermodell som visar sin helt vanliga, oretuscherade mage. Och självklart – Zlatans magi gäller även trafiksiffror. Den makalösa matchen i lördags hjälpte oss att nå rekordet.
Stora glädjeämnen är också att vår specialsajt för kvinnor Wendela. Aftonbladets kvinnojournalistik har en stolt historia som Wendela bär vidare och utvecklar för nutiden. Wendela är en sajt och en avdelning i tidningen som riktar sig till kvinnor i åldern 18 – 45 år, mitt i livet, mitt i samtiden. Wendela slog förra veckan nytt personligt rekord med 916 903 unika webbläsare. Det kan jämföras med Amelia, en känd tidning med ungefär samma målgrupp som har ungefär 30 000 unika webbläsare.
Sportbladet hade en mycket stark vecka också 1 679 814 unika webbläsare. Det gör dem till Sveriges tredje största mediesajt – alla kategorier!
Ett mått som blivit lika viktigt för oss är hur många av er som blir engagerade i vår journalistik. Ni som inte bara läser artiklar, utan också vill diskutera, eller bidra med någon åsikt eller ny information. Även där slår vi nya rekord. Förra veckan hade vi 20 000 artikelkommentarer. Vi kan jämföra det med samma vecka förra året. Då hade vi 1 500 kommentarer. En ökning med 1 200 procent… Dels har våra funktioner för kommentarer utvecklats under året, men det är också en del i ett nytt beteende.
aftonbladet.se är den självklara mötesplatsen för alla som är engagerade i nyheter och gillar att vara uppdaterade. Man får gå tillbaka till Lennart Hylands tv-program för att hitta en mötesplats för svenska folket med samma genomslag som Aftonbladet har i dag.
På tal om tv. Aftonbladet web-tv nådde förra veckan de näst bästa siffrorna någonsin. Hela 1.428.000 unika besök! Det är Sveriges största web-tv.
aftonbladet.se:s position är unik i världen. (Bara VG i Norge är jämförbar.) Det är en ledning vi inte tar för given och är mycket glada för. Inte minst i tider av strukturomvandling och kris i mediabranschen.