Startsida / Inlägg

Min ekonomi – ny satsning lanseras i dag

av Jan Helin

Privatekonomi är numer klassisk kvällstidningsjournalistik. Att vara till nytta för våra läsare i såväl stora som små ekonomiska beslut är målet när vi idag lanserar Min Ekonomi – en ny sajt för privatekonomi.

Privatekonomi fick sitt stora genombrott i Aftonbladet under 1990-talet. Det var en tid då marknad efter marknad avreglerades och vi som medborgare och konsumenter ställdes inför alltfler val. Aftonbladet hade då som i dag visionen att tillsammans med våra läsare göra livet lite lättare och Sverige lite bättre.
Att hjälpa till att guida, granska och ge begriplig service i den djungel av valmöjligheter som växte fram blev snabbt ett angeläget journalistiskt uppdrag.
På den tiden handlade det om att göra servicejournalistik i papperstidning. Reportrar ringde runt och samlade information. Redigerare gjorde listor och rutmönster. Löpsedelsmakare gjorde löpsedlar som nästan alltid inleddes med orden: Tjäna tusenlappar. Ganska ofta avslutades samma löp med orden: Hela listan.
En hel liten vetenskap låg bakom de där orden. Analysen visade till exempel att orden Spara tusenlappar inte alls fungerade lika bra. På det viset har mänskligheten inte ändrats. Vi blir mer nyfikna på hur vi kan tjäna tusenlappar än hur vi kan spara dem.
Vi tror också mer på de 7 bästa tipsen som sänker dina elkostnader än på 10 tips som sänker samma elkostnad. Det hör ju vem som helst. Sju tips är noga framanalyserat, det råkade bara bli den lite otympliga siffran sju. Tio tips är en slentrianmässig bruttolista.
Klassisk löpsedelskunskap som ni är välkomna att driva med. Men ni skulle bara veta vilken mängd analys och magkänsla som ligger bakom dem. Jag satsar mina pengar alla dagar i veckan på en riktigt ärrad löpsedelsmakare och hens analysavdelning gentemot vilken modern metod för kundundersökning som helst.

Men… nu var det inte nostalgi detta skulle handla om. För det är ju inte direkt som att vi fått färre, eller mer begripliga val sedan 1990-talet. Tvärtom. Snart är det bara vatten i kranen som vi inte väljer leverantör av i vår vardag. Allt annat; telefon, el, tv, bredband, försäkringar, lån, skola åt ungarna, äldreomsorg åt föräldrar är i dag viktiga val.

Man behöver inte vara skolad i existentialism för att fatta att detta skapar ångest. Alltså är servicejournalistik forfarande ett angeläget uppdrag för en tidning som tillsammans med sina läsare vill göra livet lite lättare.
Satsningen Mina pengar börjar med klassiskt, bra servicejournalistik. Men vi har redan planer på att koppla den nära ett antal tjänster online där du kan få mer handfast hjälp. Men det får vi återkomma till.
Aftonbladets redaktionschef Marica Finnsiö förklarar den nya satsningen så här:
– Min Ekonomi handlar uteslutande om den egna plånboken och fyller ett tomrum i den ekonomiska journalistiken. Här kommer allt inom privatekonomi att finnas samlat på ett ställe.

Aftonbladet Min Ekonomi riktar sig till alla med intresse för privatekonomi, men i synnerhet till åldersgruppen 20–39 år, som har stora livsavgörande beslut framför sig.
– Unga vuxna som planerar husköp eller giftermål eller just har blivit föräldrar har inte alltid så stor kunskap om privatekonomi. Det är en medveten grupp som vill ha extra mycket vägledning i privatekonomiska frågor, och som vi vill nå med vår ekonomijournalistik, säger Marica Finnsiö.

Aftonbladet Min Ekonomi står på tre ben – dagliga nyheter, guider och service.
Guiderna kan behandla stora, ekonomiska beslut men också vardagliga val av till exempel telefoni, bredband eller försäkringar. Servicedelen bygger nu vid lansringen på ett antal enkla räknesnurror, där läsarna direkt på sajten kring en rad frågor kan mata in sina egna värden och snabbt få svar på frågor om sina egen privata ekonomi.
Inom servicedelen ser vi flera möjligheter till utveckling.
Avdelningen får en fast placering både på webbsajten och mobilsajten och aktörer på privatekonomimarknaden erbjuds bland annat fasta partnerskapspaket.

Mikael Stengård, tidigare nyhets- och ekonomireporter, är redaktör. Anders Munck och Susanna Vidlund är reportrar och sajten har byggts av webbredaktör Malin Askner. Varje vecka kommer privatekonomiske experten Annika Creutzer att skriva krönikor i aktuella ämnen. En gång i veckan kan läsarna ställa frågor direkt till reportrarna och Aftonbladets experter i Min Ekonomis chatt.
– Aftonbladets läsare har alltid varit intresserade av guidning i privatekonomiska frågor. Det känns oerhört stimulerande att kunna erbjuda dem en journalistisk tjänst som ingen annan medieaktör levererar idag, säger Mikael Stengård.

  • Tjänstgörande redaktörer: Hans Österman och Wayne Seretis
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB