Startsida / Inlägg

Söndagskolumn #29. Om tidningarnas kamp och framtidens nyheter.

av Jan Helin

SÖNDAG 21 oktober 2012.

I veckan kom dramatiska besked från två av världens mest kända tidningstitlar.
Ledningen för The Guardian i London uppges nu planera för att sluta trycka papperstidningen.
Klassiska Newsweek i USA meddelade i torsdags att deras sista tryckta tidning utkommer den sista december i år. Därefter finns Newsweek bara online.

En snabb blick över det svenska tidningslandskapet denna höst visar dramatiken här hemma.
• Svenska Dagbladet går igenom ett stålbad för att ställa om till en online strategi där de ska ta betalt för delar av sitt innehåll.
• Många lokaltidningar kämpar med nedbemanningar. Bistra nyheter från Dala Demokraten och Dagbladet i Sundsvall kom nyligen. Det kommer dessvärre att komma fler sådana besked.
• Bonnierägda branschtidningen Resumé rapporterade i veckan att Dagens Nyheters publisher Gunilla Herlitz fått i uppdrag av koncernchefen Jonas Bonnier att utreda en sammanslagning av tidningarna Dagens Nyheter, Expressen, Sydsvenska Dagbladet och Dagens Industri.
Det betyder inte att dessa tidningar kommer att bli en och densamma. Men de kommer att titta på gemensam administration, kanske centraliserad bildproduktion och viss redigering. En gissning är att man bara kommer att försöka behålla skribenter på respektive tidning som gör skillnad för de olika varumärkena. Stora delar av nyhetsarbetet skulle kunna centraliseras.

Det är omtumlande, men långt ifrån oväntat att denna utveckling nu blir konkret. I Sverige befinner sig morgonpressen i olika grader av kris. Den orsakas av två trender som varit tydliga länge:
Läsarna får nya vanor för sin konsumtion av nyheter. Annonsörerna hittar nya vägar till sina målgrupper i ett digitaliserat medielandskap och vill inte längre betala extra för att få sina kommersiella budskap publicerade under morgontidningens välrenommerade varumärke.

Många morgontidningar betalar nu dyrt för att de behandlat sina onlineutgåvor styvmoderligt och lagt stor möda på att intala sig själva att papperstidningen fortsatt är framtiden. Aftonbladets framgång bygger på att vi inte intalat oss det utan istället utvecklat såväl vår journalistik som affär online. Vi ska inte förhäva oss, också vi har stora utmaningar framåt. Men Aftonbladets position inför framtiden är idag unik bland dagstidningar i Sverige.

Den här hösten är ett definierande ögonblick för den svenska dagspressen där alla med full kraft tvingas inse det uppenbara:
Nutidens och framtidens nyheter är online. Det betyder inte att alla papperstidningar försvinner. Men det betyder att de inte längre är volymprodukter, alla kanske inte ens är dagliga så länge till.
Svårare, men lika viktigt att inse är att nyhetsarbetet måste ställas om i grunden. Du är bara ensam om det gamla härliga klassiska scoopet i max tio minuter. Efter det bryr sig ingen, utom vi journalister, längre om var storyn kom ifrån. Bara vem som berättar den bäst, mest engagerat och ger mest spännande perspektiv. Detta bör ske i en publiceringsform där jag kan dela innehållet med flera och få vara med i en diskussion.
Det är en något orättvis världsordning. Men den som fattar den snabbast och utvecklar den bäst kommer att vara framtidens vinnare i nyhetsmedier.

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen och Alex Rodriguez
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB