Startsida / Inlägg

Q3: Aftonbladet levererar ett unikt starkt resultat

av Jan Helin

Aftonbladets rörelseresultat före räntor, skatt och avskrivningar under det tredje kvartalet 2012 uppgår till 87 MSEK. Det är en förbättring på 10 MSEK jämfört med motsvarande period i fjol.
Omsättningen uppgick till 536 MSEK jämfört med 552 MSEK motsvarande period i fjol.

När branschen talar om tidningskris är det kul och tillfredställande att kunna leverera ett så unikt starkt resultat på den svenska tidningsmarknaden. Det är ett besked från marknadsledaren Aftonbladet som branschen behöver och förhoppningsvis kan finna inspiration i.

Den viktigaste ekonomiska förklaringen till Aftonbladets starka resultat är tillväxt av intäkter online. Intäkterna från Aftonbladets digitala utgåvor är upp 19 procent jämfört med föregående år.

Den snabbast växande digitala utgåvan av Aftonbladet är mobilen. I det tredje kvartalet har vi annonsintäkter på i snitt sex miljoner varje månad i mobilen och trenden är fortsatt växande.
Under tredje kvartalet slog Aftonbladet ett kraftfullt trafikrekord i mobilen med över 2,2 miljoner unika besökare under en vecka och ett dagsrekord med över en miljon unika besökare på ett dygn.

Det gör att bara Aftonbladets mobilsajt har fler läsare än samtliga övriga svenska dagstidningars nyhetssajter. Det är en exceptionellt stark marknadsledarposition som Aftonbladet intar online under tredje kvartalet.

Och vi kan nu säga det säkert: 
Aftonbladet kommer på helåret 2012 att ha högre annonsintäkter online än i print. Det är vi sannolikt den enda tidning i världen som kan säga.

Detta trots att printannonseringen bara minskar fyra procent hos oss på en dagspressmarknad som minskar med tvåsiffriga tal jämfört med föregående år.

Med detta sagt är det viktigt att konstatera att situationen för papperstidningen fortsatt är utmanande. Alla dagstidningars printupplaga sjunker och Aftonbladet är på denna punkt inget undantag. I september och oktober ser vi en nedgång på annonsmarknaden för print. Det är å ena sidan en naturlig följd av strukturomvandlingen, men är också tecken på en osäkrare konjunktur.
Viktigt framåt är att jobba med optimering av printaffären. Fokus är fortsatt på effektivisering av tryck och distribution liksom en prisstrategi för tidningen. Svenska kvällstidningar är i en internationell jämförelse lågt prissatta.

Kostnadskontroll är fortsatt viktigt. Totalt sänker Aftonbladet kostnaderna under tredje kvartalet jämfört med i fjol.

Lika viktigt fokus framåt är att fortsätta att utveckla betalmodellen för digitalt innehåll.

Antalet digitala prenumeranter av Aftonbladet Plus fortsatte att växa under kvartal tre och är nu uppe i 157 500. Det är en ökning med 26 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Aftonbladets unikt starka ställning bland svenska dagstidningar vilar på en strategi vi kallar först till framtiden. Som ett led i den blir denna vecka Aftonbladet Online Academy verklighet. Det är en unik satsning på utbildning av våra medarbetare för att tillsammans ta oss an utmaningen att leda utvecklingen av onlinejournalistik.

  • Tjänstgörande redaktörer: Mattias Kling, Aleksandra Wojcik och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB