Startsida / Inlägg

Aftonbladet TV – När det händer, där det händer!

av Jan Helin

Fantastisk dag här på redaktionen!
I dag sände vi live för första gången från vår nya live-tv studio.
Vi har byggt den mitt på vår centralredaktion. Dels för att det är praktiskt, vi kan nu på några sekunders varsel tända upp studion och gå in och köra live. Våra team ute på plats kan sända direkt från en enkel ryggsäck med ny tv-teknik.

Men det har också en symbolisk betydelse med studion mitt på centralredaktionen. Den markerar en ny era för kvällstidningsjournalistiken online.

Live-rapportering och rörliga bilder har de senaste åren blivit ett allt viktigare inslag i vår nyhetsrapportering. Med vår nya tv-satsning tar vi det ett steg till.
Det är på många sätt en naturlig utveckling för oss. Kvällstidning har egentligen alltid velat vara tv. Vår journalistik fokuserar på människorna bakom rubrikerna, har lätt för att ta in känslomässiga aspekter på nyheter och har alltid varit bildburen.
Exakt de delarna är tv ännu bättre på att förmedla. Däremot vore det ett stort misstag att tro att tv ska ersätta våra andra journalistiska uttryckssätt.

Det är kombinationen med text, stillbild, bildspel, liverapportering och chattar med läsarna som gör Aftonbladet till en unik och engagerande nyhetskälla för 2,9 miljoner människor varje dag.

Det är ingen slump att de tv-kanaler internationellt som lyckats transformera sin nyhetsjournalistik online satsat mycket på att komplettera sig med text.
Inom kort kommer vi att få konkurrens på det här området på klassiskt manér.
Expressen ligger i startgroparna för en tv-lansering och kanske kommer den svenska klassikern Aftonbladet v.s Expressen att gå en ny vår till mötes. Denna gång som tv aktörer. I så fall en välkommen utveckling. Kvällstidningarna som kategori håller med hög innovationstakt medieutvecklingen vital och vi har alltid utvecklats bäst i konkurrens.

På tal om tv-kanaler hade vi i dag finbesök för att inviga vår nya studio. Förre TV4-chefen Janne Scherman och SVT:s programdirektör för interaktiv tv, Lena Glaser gästade oss.
De såg med nyfikenhet på våra första stapplande steg och det blev ett spännande samtal om hur tv-landskapet förändras i och med digitaliseringen. Lena Glaser hade en ledande roll i skapande av SVT Play och pratade om vad som händer med tv-landskapet när det inte bara styrs av en tablå.
Janne Scherman tror att satsningar som Aftonbladet TV sätter press på traditionella tv aktörer att utveckla sig.
Rådet till oss var att hålla fast i energin, entusiasmen och snabbheten vi har när vi inte behöver förhålla oss till en tv-tablå.

Dessutom gjorde Scherman en klassisk kupp och lanserade tillsammans med sin korvmakarkompis Kerim sin lammkorv ”Scherminator”.
De båda är engagerade i korvakademien som är en sammanslutning för att höja korvens anseende i samhället. Således ett helt logiskt inslag vid lanseringen av en ny tv-satsning.

Efter dagens live-premiär från nya studion väntar nu en lansering av en helt ny tv-plattform på Aftonbladet.
Den kommer att höja den tekniska bildkvaliteten avsevärt och dessutom göra det lätt att hitta våra tv-program.
I dag har Aftonbladet inte mindre än 17 egna programserier rullande. Men ska vi vara ärliga har de varit svåra att hitta. Det kommer det bli ändring på.
Programformaten är ännu ganska enkla och bygger på aktualiteter och våra profiler. Vårt nästa steg är att utveckla också mer spännande programformat.
Men, vi tar ett steg i taget. Vi börjar här. Live och direkt. När det händer, där det händer.
Vi är äntligen igång!

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén och Filip Elofsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB