Mycket starkt resultat för Aftonbladet
avAftonbladet redovisar en vinst på 283 (312) miljoner kronor för helåret 2013. Resultatet det fjärde kvartalet uppgår till 99 miljoner kronor (82).
Det är ett mycket starkt resultat med en vinstmarginal på 13,7 procent på helåret i huvudsak drivet av kraftigt ökande intäkter online. Aftonbladets strategi med mycket kraftfullt onlinefokus är avgörande för resultatet. Det starka avslutet på året är särskilt glädjande mot bakgrund av den kraftfulla strukturomvandling som sker i mediebranschen, åter är det onlineintäkterna som är förklaringen och vi ser ökande intäkter i vår TV-satsning och i mobilen.
Aftonbladet nådde i november ett historiskt räckviddsrekord med noteringen 3 145 000 dagliga läsare. Det gör Aftonbladet till Sveriges primära nyhetskälla online. En mycket viktig position. Det ökande antalet läsare är det viktigaste kvittot på att Aftonbladet är ledande i mediebranschens strukturomvandling . Ett annat sätt att illustrera det är den starka tillväxten av annonsintäkter online (15 procent upp jämfört med föregående år).
Vi ökar mobilintäkterna med 111 procent, mycket tack vare produktutveckling som geostyrd annonsering. Även om intäkterna från TV-verksamheten ännu är relativt små ökar de med 135 procent under sista kvartalet. Vi har lång väg kvar i utvecklingen av Aftonbladet TV, men vi börjar kapitalisera på nya sätt, och vi fortsätter investera både redaktionellt och i annonsprodukter.
Aftonbladet Plus, Sveriges ledande betaltjänst för journalistik online, är inne i en intensiv utvecklingsfas. Det senaste året har tjänsten alltmer blivit en naturlig del av det dagliga nyhetsflödet och vid årsskiftet hade tjänsten 170 000 prenumeranter.
Framåt jobbar vi hårt med att fortsätta utveckla vår digitala prenumerationsaffär. Tack vare utveckling av datadriven analys lär vi oss mer om hur våra kunder agerar, varför de köper och varför de hoppar av. Det är ett av våra viktigaste fokusområden 2014, i kombination med datadriven utveckling av våra annonsprodukter.
På printsidan är strategin att fortsätta optimera lönsamheten. Försäljningen har gått bättre än förväntat och en höjning av lösnummerpriset har bidragit till högre upplageintäkter.
Utvecklingen för printprodukter är fortsatt tuff, men tack vare god kostnadskontroll har vi lägre kostnader än i fjol och lägre kostnader än budget. För magasinsaffären är det förmågan att kombinera kostnadskontroll med utveckling av nya digitala tjänster inom livsstilsområdena som kommer att bli helt avgörande.
Omsättningen 2013 var 2 066 miljoner kronor, jämfört med 2 168 miljoner 2012.