Söndagskolumn #100. Om valkompassen och ny journalistik.
avSÖNDAG 11 maj 2014.
I veckan publicerade vi den första artikeln som ett resultat av vår satsning Sverige Tycker. Den visar att bara 4 av tio 90-talister tänker rösta i EU-valet.
Vi kommer att se mycket mer spännande och viktig journalistik från Sverige Tycker detta valår. Bakom satsningen ligger en unik utveckling på en av journalistikens hörnstenar: undersökning av opinionen.
Med hjälp av opinionsföretaget Inizo och rådgivning från flera av världens ledande experter på opinionsundersökningar utvecklar vi nya researchverktyg som kommer att göra vår journalistik ännu mer relevant i viktiga frågor.
Det är möjligt att göra på grund av Aftonbladets enorma räckvidd på 3,3 miljoner svenskar varje dag och i samarbete med systerbolag inom koncernen som också har stor trafik såsom Blocket, Svenska Dagbladet och TV.nu. Tillsammans når vi nästan 8 av tio svenskar på nätet under en vecka. Det är en unik ställning på den svenska mediemarknaden Sverige.
Undersökningspanelen har redan 13 000 medlemmar. Målet är att nå 50 000 medlemmar som så långt det är möjligt speglar hur Sverige ser ut.
Alla som svarar är självklart anonyma, men i övrigt kommer satsningen att vara så transparent som det bara går.
Det kommer mera ur den satsningen i sinom tid. Ämnena kommer att spänna över allt från traditionella opinionsundersökningar om politik till dagsaktuella ämnen inom nyheter, sport och nöje.
Men låt oss stanna vid den första nyheten. Det är problematiskt att engagemanget bland unga är så lågt inför ett viktigt val.
Aftonbladet vill vara en drivande kraft för att öka engagemanget för EU-valet och senare Riksdagsvalet.
Därför har vi också utvecklat Valkompassen. Det är ett roligt och spännande sätt att väcka engagemang för EU-valet. Det bygger i grunden på två redaktionella idéer:
Vi vill hjälpa dig att ta reda på vilket parti och vilken kandidat som står dig närmast utifrån vad du tycker i ett antal viktiga sakfrågor.
Den andra idén handlar om att genomlysa kandidaterna utifrån en stor mängd uppgifter om dem som vi samlat i en databas. Det är ett modernt sätt att göra journalistik om de 90 hetaste kandidaterna till EU-parlamentet.
Det har varit ett tufft jobb för teamet som utvecklat valkompassen och databasen sedan i februari. Här på Aftonbladet har arbetet gjorts av vår projektchef Maria Trägårdh, tillsammans med vår tekniska projekledare Behzad Hamsel, reportern Joachim Kerpner, produktägaren Joakim Ottosson, digitala designern Sofia Boström, projektledaren Martin Börlin, UX-utvecklaren Rickard Tornblad, och konceptutvecklarna Jens Finnäs och Peter Grensund.
De har gjort ett grundligt jobb i tätt samarbete med Sveriges ledande opinionsforskare vid Göteborgs universitet, under ledning av Johan Martinsson, fil Dr och lektor i statsvetenskap. Det är valforskarna som tagit fram frågorna. Statsvetaren André Krouwel i Amsterdam är forskningsledare för Kieskompas, han har haft en nyckelroll för framtagandet av vår valkompass. Den tekniska lösningen är utarbetad tillsammans med IT-företaget Hoppinger i Rotterdam. Själva bygget av vår Valkompass har gjorts under ledning av Damian Rawski och hans skickliga utvecklingsteam i Krakow i Polen.
Mötena har skett över Skype och otaliga slingor av dagliga mail.
Det är länge sedan produktutveckling av Aftonbladet ägde rum i form av enbart redaktörer som skissade på krogservetter. Det finns utan tvekan dagar då man kan längta tillbaka till enkelheten på den tiden och kreativiteten var inte sämre.
Men utvecklingen i dag är oerhört mycket mer spännande i en digital medievärld där möjligheterna är i det närmaste oändliga.
För gängen i Stockholm, Krakow, Rotterdam, Amsterdam och Göteborg har nästa utmaning redan börjat. Nu byggs EU-kompassen om till en Riksdagskompass för att matcha väljarna med de politiska partierna och med de 500 hetaste riksdagskandidaterna.
Valkompasser är populära. Enligt valundersökningen 2010 använde sig hela 27 procent av väljarna vid förra valet av valkompasser och partitester för att testa sina egna värderingar och uppfattningar i sakfrågor med partiernas och kandidaternas. Det är ett både underhållande och informativt sätt att ta till sig politiken. Precis så som bra kvällstidningsjournalistik ska vara.
I slutet av denna vecka kom belöningen för alla som varit inblandade:
Över 428 000 unika läsare hade testat sig i valkompassen i fredags. Vi tackar för förtroendet och ert engagemang och fortsätter enträget att utveckla framtidens journalistik.
Nu återstår bara att rösta. Gör det.