Startsida / Inlägg

Söndagskolumn #120. Om hur kvällstidningen blev tv på morgonen.

av Jan Helin

SÖNDAG 23 november 2014.

Om någon för tre år sedan sagt följande:
Aftonbladet kommer att starta morgon-TV och samma vecka kommer ärkerivalen Expressen att starta underhållningssajter i Turkiet, Tyskland och Norge.
Hur hade du reagerat?
Själv har jag nu i flera år jobbat med att inse hur medielandskapet förändras i grunden, att det kräver radikal omställning av hur en redaktion och affärsutveckling inom media fungerar.
Ändå hade jag nog i mitt stilla sinne tänkt inför ett sådant påstående… nja, nu får du nog dämpa dig lite.

Och ändå var detta exakt vad som skedde i veckan.
Kvällstidningen Aftonbladet startade morgon tv och kvällstidningen Expressen startade virala underhållningssajter i Turkiet, Tyskland och Norge.
Det var således ytterligare en vecka av omvälvande nyheter i det svenska medielandskapet. Och ytterligare en vecka där kvällstidningarna går i bräschen för utveckling av medier.

Morgon tv har en särskild och spännande historia i Sverige. TV4 var först ut 1992. Kanalen hade då funnits i två år och en i stort sett samlad medievärld i Sverige skakade på huvudet.

TV på morgonen? Hur skulle folk ha tid med det? På morgonen läser man morgontidning och lyssnar på radio. Kommer aldrig att gå.

TV4 var vid denna tid ett ekonomiskt högriskprojekt. Kanalen kämpade för sin existens och fick vissa månader gå rakt till banken och låna upp pengar för att ha råd att betala ut löner. Och nu morgon tv…
Pionjärerna i rutan var Malou von Sivers och Bengt Magnusson. De satt både i soffan och läste nyheter till en början. Ett klassiskt inslag var Jonas Wahlström som dök upp från Skansen varje morgon med olika djur i studion. Att blanda nyheter med djur från Skansen i en tv-soffa på morgonen ansågs vid denna tid vara ett riktigt knaskalas från den typ av medieanalytiker som automatiskt rynkar på näsan och identifierar det mesta av nyskapande som förflackning och hot mot kvalitetsjournalistik.
Förebilder för morgon tv saknades inte. I USA hade NBCs The Today show startat morgonsändningar redan 1952 och sänds ännu i dag.

Men 1990-talet var ännu en tid i Sverige då vi trodde att mycket av sådant som ägde rum i amerikansk tv var ”only in America”.
Banbrytare som Robert Aschberg i Diskutabelt, vidare över Robinsson Robban till våra dagars Samir i Paradise hotell skulle visa att det var ett ganska gravt felantagande.

Bengt och Malou kämpade på med morgonsändningarna med en i tv-sammanhang mycket liten budget. Strategin var tydlig: erövra nya tider på dygnet för TV4-journalistiken. Det tog två års slitsam ökenvandring i arla morgonstund. Sedan kom succén. De hade byggt ett format som för evigt förändrat svenskarnas tv-vanor. SVT hakade på och startade egna morgonsändningar.
I torsdags slöts någon typ av cirkel i medielandskapet när Malou von Sivers fick motta Lukas Bonniers Stora Journalistpris med motiveringen:

”För att hon aldrig slår sig till ro i soffan.”

Samma vecka alltså som ett nytt morgon tv initiativ föddes i det svenska medielandskapet. Grattis Malou – pionjären!
Så hur tänker vi som nu startar Aftonbladet Morgon i en helt ny, icke tablåstyrd tv-värld?

Det är åter en strategi kring nyhetsdygnet som är grunden.
Aftonbladet är i dag en nyhetskälla som har användarna med från tidig morgon till sen kväll. Vi har mycket stora mängder trafik i mobiler och läsplattor under morgnarna.

Att producera tv under morgonen gör att vi kan erbjuda användarna att dels ta del av inspelningen när den äger rum. Det vi ännu kallar direktsändning. Under sändningens gång klipper vi ut avsnitten ur Aftonbladet Morgon så att du dels kan ta del av det som intresserar dig, när du har tid. Dels följer dessa klipp med nyhetsflödet genom dagen. Låt mig ta ett exempel:

Premiärsändningen av Aftonbladet Morgon innehöll ett klassiskt bra avslöjande av Richard Aschberg. Han konfronterar och avslöjar att poliser utnyttjar sina polisbrickor för att åka kommunalt också när de inte är i tjänst. Storyn utgör ett inslag i Aftonbladet Morgon. Richard är i studion och berättar om jobbet. Aftonbladets nyhetskolumnist Oisìn Cantwell är i studion och sätter avslöjandet i perspektiv. Under dagen utvecklas storyn. Kommentarer och ytterligare uppgifter tillkommer nyhetsartikeln i Aftonbladets digitala utgåvor. Själva tv-reportaget och diskussionen i studion följer hela tiden med när nyheten utvecklas.
Självklart startade också papperstidningen med detta jobb denna dag.

Så produceras, paketeras och utvecklas journalistik över dygnet i dag. Aftonbladet Morgon är en utmärkt startpunkt för såväl alla våra färgstarka profiler som vårt innehåll. Programledarna Karin Magnusson, Maria Bjaring och Claes Åkesson sätter tonen för Aftonbladets nyhetsdygn med sina sidekicks Henrik Torehammar och Natalia Kazmierska.

Du är varmt välkommen till ditt nyhetsdygn med Aftonbladet – Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats för alla som gillar att vara uppdaterade.

RÄTTELSE:
Det allra första morgonprogrammet i svensk tv var Gomorron Sverige som sändes i SVT från Göteborg. Det var ingen daglig morgonshow, utan sändes under två timmar på lördagar med start klockan 08.00. Gomorron Sverige hade premiär den 10 september 1977 och leddes av Lennart Hyland och Steen Priwin. 1980 – 1984 togs värdskapet över av Per Ragnar.
Det sista programmet sändes den 28 december 1996. Programmet hade då, efter att TV4 startat sina morgonsändningar, utökats till dagliga morgonsändningar och SVT gjorde om sina morgonsändningar. En mer fullödig historik hittar du här.

  • Tjänstgörande redaktörer:  Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Annika Panas
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB