Tycke och osmak – om läsarkommentarer

av Jan Helin

Denna text publiceras på kultursidorna i dag:

Behring Breiviks ”manifest” gav rimligen de flesta svenska publicister kalla kårar. Vi har alla dag ut och dag in i våra digitala utgåvor distribuerat samma tankegods. Varje dag burit de ord som vill begränsa, förenkla, väcka hat och avsky. Vissa människor ska fösas ihop under högerextremismens enda kända försök till humor och ironi under begreppet ”kulturberikare”. Politiker och journalister ska in i fållan ”kulturmarxister” som betyder vi här nere, ni däruppe.

Mellan dessa två stolpar en anonym hatflod av ord som gröper ur människovärdet för vissa etniska grupper och avfärdar grundläggande humanistiska värderingar som ”politiskt korrekta”.

Effekten av det ständiga upprepandet är exakt detsamma som propagandans. Med tiden vet vi ju vad vi alla egentligen tycker.  Det är inte en sant, men blir sant. Historien har med fasansfull pedagogik lärt oss hur själva upprepandet gör påståenden sanna. En kvällstidnings roll är förvisso att vara kontroversiell, men den får aldrig i sin iver att väcka engagemang löpa med de krafter som vill attackera värderingen om varje enskild människas lika värde.

Massakern i Norge satte främlingsfientligheten i anonyma läsarkommentarer i vedervärdig blixtbelysning. Exakt samma mekanismer är i rörelse i anonyma nätforum om sexism, homofobi, hets mot enskilda personer och så vidare.

Det är inte åsikterna i sig som bör stoppas eller skrämmer. De är kända och ska självklart få uttryckas och debatteras. Det är effekten när underströmmen av anonym hatkultur på nätet korsbefruktas med nyhetssajters läsarforum som skrämmer mig. I kontakt med en tidnings eller tv-kanals varumärke uppstår en normalisering av uttryck som undergräver människovärdet. Normaliseringen och upprepandet.

Det är skälet till att jag inte längre vill publicera anonyma läsarkommentarer. Det är mitt försök att ta ansvar som utgivare.

Vilket ska anses vara mitt ansvar när tanken ”alla tycker egentligen så här” får fäste i terroristens skruvade hjärna så att ord blir till handling? Terrorister gör ju bara det som måste göras för att de andra inte vågar, eller för att den massa som egentligen håller med, ännu inte förstår.

Betänk Sverigedemokraternas nervösa upprepande av självklarheten att ”bara för att man är kritisk mot invandring är man inte för massmord”. Nej, vi vet det. Den intressanta frågan är denna: Varför behöver det påpekas?

Ord är viktiga. Mellan att säga att Sverige måste ta emot färre invandrare av ekonomiska skäl och att säga att muslimer är det största hotet mot Sverige sedan andra världskriget ligger en avgrund.

Jag har ansett att det är en viktig publicistisk uppgift att tydliggöra den.

Det har alltid varit viktigt att ta ansvar för vad man säger i offentligheten och hur man säger det. I tider där vi alla kan nå en mycket stor publik mycket enkelt, anonymt och omedelbart tror jag att ansvaret för orden blivit ännu viktigare. Att stå för vad man tycker.

Jag försöker verkligen förstå vad de debattörer menar som nu hävdar att yttrande- och åsiktsfrihet förutsätter anonymitet.

Jag skulle förstå argumentet om debatten handlade om att staten försökte reglera internet så att det var omöjligt att där få uttrycka sig anonymt. Det skulle vara en debatt som skulle likna den om maskeringsförbud vid demonstrationer på allmän plats.

Men diskussionen om läsares medverkan i tidningar handlar ju inte alls om detta. Den handlar om ansvarigt utgivarskap. Traditionella medier har med internet tappat monopolet på offentligheten. Det utmanar journalistiken och är i grunden en bra sak. Men med det kan inte följa ett krav på att anonymt få skriva vad man vill, när man vill i en tidnings digitala utgåva bara för att det är tekniskt möjligt.

Journalistiken inleder nu på ostadiga ben en dialog med läsarna. Journalister är på väg från envägskommunikation till digital masskommunikation.

Vi famlar i denna nya värld, men börjar se något nytt spännande växa fram. Aftonbladets skolgranskning i våras är den första där vi genomfört ett journalistiskt projekt med start i diskussion ute hos våra läsare. Dialogen berikade journalistiken och gav granskningen en kraft och genomslag den inte fått om vi jobbat traditionellt inifrån och ut.

I denna öppna dialog i känsliga ämnen finns utan tvekan ett värde att få vara anonym. Unga människor som berättar om mobbning i skolan i diskussion med andra i forumet ska självklart inte exponera sin identitet i offentligheten. Vid den typen av läsarmedverkan sätter vi från och med nu krav på oss själva som journalister att vara närvarande i läsarforumen. I de fallen kommer det fortsatt gå att vara anonym som läsare.

Så okej, Aftonbladet har inte hittat det perfekta systemet ännu. Långt därifrån. Men öppenhet och redaktionell närvaro är de riktlinjer vi arbetar efter från och med nu.

Och kom ihåg, denna möjlighet finns kvar:

Gå till butiken. Köp tidningen. Om du reagerar på något – skriv ett brev. Kräv däri ditt lagstiftade källskydd av insändarredaktören. Posta brevet. Köp tidningen igen och kolla om du kommit med.

Nya ledande röster i Aftonbladet

av Jan Helin

Skönt avspänt mingel i dag när Aftonbladets ledarredaktion presenterade fyra namnkunniga, nya spännande kolumnister som kommer att skriva på ledarsidan:

Fredrik Virtanen, Susanna Alakoski, Thomas Bodström och Lena Sommestad.

En spännande kvartett som jag ser fram emot att läsa i detta sammanhang. Opinionsjournalistik som engagerar, analyserar, diskuterar och driver frågor kommer att vara helt centralt i bygget av en modern kvällstidning.

Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson klev på klassiskt redaktörsmanér upp på bordet och talade:

vimmel05.jpg
En ledare och hennes röster.         Foto: Lina Boström Einarsson.
vimmel04.jpg
En ledare, hennes unge och en före detta kulturminister.           Foto: Lina Boström Einarsson.

En vision för Rockbjörnen

av Jan Helin

Nej, det är inte här ni ska läsa om den härliga Rockbjörnen festen på Gröna Lund i kväll.

Det ska ni göra här. Mycket skönare bevakning med bilder och grejer.

Här kan ni dock läsa att det verkligen känns som vi lyckades ta ett kliv vidare mot framtiden med Rockbjörnen Live i år. Musikbranschen har förändrats från cd-skivor till live och nedladdning av låtar snarare än album. Förra året inledde vi därför en förnyelse av vår kära 32-åriga Rockbjörn mot live.

Förra sommaren testade vi att köra i tält på Djurgården. Det var coolt, men vi var inte riktigt nöjda. Till i år inledde vi därför ett samarbete med den klassiska live-scenen Gröna Lund. Det känns som ljuv musik uppstått mellan oss.

Från inledningens magiska hippie-hyllningsnummer av festivaler till Ola Salos The Ark vulkanutbrott till avslutning kändes det som vi är på väg mot något spännande här.

Tack alla läsare som lämnat över en miljon röster! Ert engagemang är ovärderligt.

Min vision är att Rockbjörnen ska vara den självklara avslutningen på konsertsommaren. Våra läsares uppskattning i form av Rockbjörnen till vad de gillat mest och en fest för att hylla våra fantastiska svenska artister och den kärlek till musik och varandra som bara kan uppstå i mötet med livemusik och svensk sommar. Självklart vill Rockbjörnen också bli en tv-gala för er som inte kan vara på plats. Men vi behöver slipa lite till. Rockbjörnen får inte bli en stel tv-gala där talträngda artister blygt tackar någon man inte vet vem det är. Det är varken schysst mot dem eller de ska titta. Vi är en bit på väg mot gala. Kolla in sammandraget i Kanal 5.

Mycket grattis till The Ark för en av de mest välförtjänta Rockbjörnarna ever. Som de jobbat för att bli årets livegrupp, som de utvecklats och som vi kommer att sakna dem. Hänryckningens ålder är dessvärre förbi för min egen del. Men det känns alldeles varmt innuti fortfarande när jag får chansen att uppleva ett så makalöst dedikerat rockband som The Ark.

Personligen blev jag mycket glad för att Veronica Maggio fick två björnar. Hennes tokcharmiga pop har följt mig sedan i våras och jag har tjatat hål i huvudet på icke musiknördar om hur snyggt hon snott det aviga riffet i The Strokes ”Reptilia” till ”Jag kommer”. Hon måste också vara en av Sveriges modigaste unga. Tänk er följande fråga:

– Hej, kan du tänka dig att sjunga ”Because the night” live i konserthuset typ fem meter framför Patti Smith?

Hon måste ha svarat ja. I går gjorde hon det i konserthuset på Polarpriset. Och som hon gick iland med det! Sensationen där var annars First Aid Kit, systrarna Johanna och Klara Söderberg, och deras version av ”Dancing Barefoot”. Om de inte får stora genombrottet mycket snart är det något helt avgörande som jag inte begriper om världen. Kolla in dem här.

Polarpriset och Rockbjörnen är naturligtvis två mycket olika företeelser med mycket olika temperament och publik. Men båda vill på sina olika sätt manifestera kärleken till musiken. Det är fint.

Stå för vad du tycker på Aftonbladet

av Jan Helin

Terrordåden i Norge har startat en debatt om anonyma kommentarer på mediesajter. Det är en bra, svår och viktig diskussion utan självklara svar. Näthat och nätmobbning uppträder i många former och drabbar värst när det riktas mot enskilda personer.

Jag tror inte på att stänga av röster som en följd av terrorattentaten i Norge. Jag tror att vi istället ska lära av hur Norge mötte terrorism, intolerans. Med mer demokrati, mer öppenhet och mer samtal. Samtidigt är det ett faktum att en anonym hatkultur vuxit sig stark på svenska tidningars kommentarsforum.

Jag tänker som ansvarig utgivare av Aftonbladet fortsätta att utveckla läsarmedverkan. Men jag tänker snarast möjligt sluta att vara en distributör av anonymt hat och intolerans.

Det är skillnad på debatt och forum där anonyma påhopp får stå oemotsagda. Det senare skapar inte miljöer där människor vill diskutera och utbyta åsikter.

2,4 miljoner läsare tar varje dag del av Aftonbladet. De flesta i digitala utgåvor. Det gör oss till Sveriges i särklass mest lästa tidning online. Vår ambition är att vara först till framtiden när journalistiken nu byter skepnad från envägs rapportering till digital masskommunikation. Det är en utveckling som rymmer stora möjligheter till utveckling för journalistiken. Men det ställer också nya krav. Med det massiva genomslag som Aftonbladet har i dag följer ett nytt, utvidgat ansvar för samtalsklimatet i Sverige.

Aftonbladets redaktionsledning har följt, diskuterat och tagit intryck av debatten om läsarkommentarer efter terrorattentaten i Norge. Inom kort genomför vi som ett resultat av detta ett antal beslut vad gäller läsarmedverkan:

  1. Anonyma kommentarer ersätts av öppna kommentarer. I ett samarbete med Facebook ändrar Aftonbladet inom några veckor kommentarsfunktionen så att läsare som vill diskutera Aftonbladets journalistik välkomnas att göra det öppet, med sin facebookidentitet. Det är inget vattentätt system, men det är ett första steg mot öppenhet.
  2. Möjligheten att vara anonym kommer att finnas kvar, men bara i dialog med redaktionen. Vi ställer från och med nu ett krav på oss själva om större närvaro i diskussionen med läsare. Del av arbetstiden för reportrar, ansvarig utgivare, nyhetschefer och så vidare kommer att avsättas för läsarkontakt.

Att vara anonym är en viktig dimension i kontakten med våra läsare i känsliga frågor. Aftonbladet driver sedan ett par år till exempel återkommande granskningar av kvinnomisshandel, människor som råkar illa ut i försäkringskassan och mobbning i skolan. I skolgranskningen i våras såg vi exempel på hur missförhållanden kom till vår kännedom via diskussioner mellan reportrar och anonyma läsare i våra forum. I interaktiva funktioner som våra chattar och cover-it live kommer det därför även fortsättningsvis gå att vara anonym, liksom i ämnesspecifika läsarforum där våra undersökande reportrar är närvarande.

3. Tillsammans med vår systertidning VG i Norge inleder vi ett samarbete för fortsatt utveckling av läsarkommentarer för att förbättra öppenhet och funktion. VG har samma unikt starka ställning som digital nyhetskälla i Norge som Aftonbladet har i Sverige. Vi inspireras mycket av varandra och vi kan inte tänka oss en bättre partner i denna fråga.

”Censur! ” kommer sannolikt att vara en vanlig reaktion på denna reform som Aftonbladet nu genomför. Låt mig i ett försök att möta den diskussonen direkt konstatera:

Det är helt fel. Vi inför ingen förhandsgranskning för att godkänna åsikter. Detta är en strävan mot öppenhet när du vill tycka till på Aftonbladet och ett erbjudande om anonymitet när du vill berätta känsliga saker i dialog med oss och andra läsare.

Som läsare kommer du även fortsatt att vara mycket välkommen att tycka vad du vill på Aftonbladet.Men som utgivare vill jag att du i fortsättningen står för vad du tycker.

Nya vägar för journalistiken

av Jan Helin

Journalistiken söker nya vägar. I dag startar vår projektchef Maria Trägårdh tillsammans med webgeniet Emanuel Karlsten en av Aftonbladets stora satsningar för hösten.

Vad vi ska granska? Vi vet inte ännu. Denna gång startar vi helt ute hos läsarna för att i dialog komma fram till vad ett antal av våra skickligaste reportrar på research ska ägna sig åt den närmsta tiden. Det är långt ifrån forna tiders grävgrupper som försvann från redaktionens radar i ett antal veckor, grävde ner sig i arkiv och kom upp med ett avslöjande som säkert var viktigt, men ärligt talat ganska teknisk och svår att bli engagerad i.

Jag tror inte att den typen av journalistik kommer att dö. Drömmen om ett IB eller ett Bofors scoop hägrar förhoppningsvis fortsatt för många journalister. Men dialogen med läsarna har stora möjligheter att utveckla också den grävande och undersökande journalistiken. Därför testar vi nu att form av en webfilm och alla andra webkanaler du kan komma på, börja ute hos läsarna innan vi bestämmer oss för ämnet för detta projekt. Vart det tar vägen får vi se.

Fördelarna med detta sätt att jobba märkte vi inte minst i våras när vi granskade skolan på ett helt nytt sätt i nära samarbete med läsarna. Resultatet blev engagerande journalistik när den är som bäst. Avslöjanden, kampanjer, granskningar och förklarande reportage. Men vägen dit berikade journalistiken. Inte bara engagemanget, men mängden bra tips och bra material att granska överväldigade oss. På Aftonbladet är detta början på en ny strategi för journalistiken där vi den närmsta tiden allt tydligare kommer att jobba med första fokus på online och där reportrarna i mycket högre utsträckning kommer att vara i kontakt med läsarna under tillblivelsen av våra artiklar. Det är inte okomplicerat och vi har inte allt på plats ännu. Men det har en stor fördel: Det är mycket roligare och ett arbetsmetod som fyller oss med ny energi!

Aftonbladet i Libyen

av Jan Helin

Skarpt och svårt nyhetsläge om Libyen just nu. Sky News leder vägen med klassiskt fotarbete. Deras korrespondent Alex Crawford har rapporterat hela natten och morgonen inifrån Tripoli.

Uppgifter om Gadaffi flyger kors och tvärs genom både såväl sociala medier som nyhetsbyråer och nyhetsorgansiationer. Ett klassiskt kaosläge med ett numer helt oumbärligt inslag: twitterflödena. Bäst som jag har hittat är raka enkla #Tripoli.

För svenska medier gäller nu närvaro i Libyen för att kunna föra världsnyheterna nära. Aftonbladet började resan mot Tripoli i helgen. Vi hoppas ha ett team på plats under dagen i dag.

Erik Wiman åker direkt från Afrikas horn där han bevakat svälten och ansluter med Jerker Ivarsson som reste från Stockholm i går morse.

Det är ett svårt, farligt och viktigt arbete som väntar dem i världsnyheternas centrum närmsta dygnen. Det handlar mindre om att söka nyhetsbärande information för svenska journalister. Mer om förmåga att skildra vad som händer på plats, sammanfatta och sätta uppgifter i ett sammanhang och berätta engagerande utifrån vad de själva ser och hör.

Sommaren. Siffrorna. Framtiden.

av Jan Helin

Siffrorna för Aftonbladets räckvidd och upplaga över sommaren är utlovade före augusti månads utgång. Scorecards för juni och juli kommer att publiceras i god ordning och samlat här under på Aftonbladet i siffror och som medieintyg på Pricewaterhouse hemsida så fort de är godkända.

Aftonbladets strategi med total transparens om siffror vad avser upplaga, trafik, och räckvidd ligger självklart fast.

Utan att föregripa siffrorna kan jag konstatera att trenden denna sommar är fortsatt tydlig: print backar, digitalt fortsätter att öka. Utmaningen är därmed fortsatt lika tydlig: utveckla journalistik och affärsmodeller i digitala utgåvor.

The Guardian i England är ett intressant och provocerande exempel med sin ”Online first” strategi som de gick ut med i juni.

Den positivt inställda kan skönja en trend med större acceptans för betalt innehåll, generellt på nätet men också på dagstidningar.

Internationellt ser vi New York Times nu hett debatterade betalmodell börja nå framgång. De har efter noga utveckling och studie nått en enkelhet i sitt digitala betalerbjudande som i vart fall har förutsättningar att förstås av läsarna.

Här hemma finns en ljuspunkt i Aftonbladets Plus-försäljning i sommar. Vi pratar en smått sensationell ökning. Jag ska vänta med exakta siffror tills vår digitala upplaga är reviderad av Pwc, men den kommer att visa på tillväxt för digitala prenumeranter av Aftonbladet.

Vi har ett jobb kvar att göra med Plus för att få tjänsten lika begriplig som New York Times. Dessvärre är det knappast ett arbete som på kort sikt löser dagstidningarnas utmaning. Men förhoppningsvis något som sätter fart på fler svenska dagstidningar att börja jobba. Vi behöver mer konkurrens vad gäller betalmodeller för att utvecklingen ska gå framåt.

Utvecklingen av webben som handelsplats går fortsatt starkt med kuponger, enklare finansiella tjänster och serviceförmedling som tydligaste trender.

Smarta mediehus har sett till att få dessa nya intäktsströmmar till sig. Schibsted sticker ut också i en internationell jämförelse i denna aspekt.

Men dessa nya intäktsströmmar används inte för att lösa problemet med hur journalistik ska finansieras i dagstidningshus när intäkter från print viker.

Det blir mycket spännande framåt att hålla koll på hur innehåll, tjänster och kommersiella budskap ska leva ihop. Ingen har svaret ännu. Men den som vill studera överkursen i den frågan hittar intressanta tankar i analyserna av AOL:s köp av Huffington Post tidigare i år. Eller i att försöka förstå hur Google nu närmar sig publishing.

Journalistikens historiska koppling till kommersiella budskap i form av annonsering är fortsatt tydlig, men utmanas i takt med att nya aktörer som jagar annonspengar börjar bli tydliga.

Facebook och Google har på kort tid byggt ansenliga säljstyrkor här på vår lilla svenska marknad. Det kommer naturligtvis att märkas i nyhetsmediernas online intäkter redan i år och sannolikt mer framåt.

Om jag zoomar in ytterligare, skulle jag lugnt konstatera att Aftonbladet och Expressen är fortsatt goda konkurrenter redaktionellt. Men vad avser kvällstidningskategorins kommersiella framtid syns tuffare konkurrens än varandra redan på radarn.

To be continued…

 

Omöjligt att inte blir berörd. Möjligt att göra något.

av Jan Helin

Okej… dags att skaka rosten ur bloggen efter sommaren. Börjar med att lägga ut några gamla ord om vår Afrikakampanj. För att hålla loggen korrekt och för att den fortfarande är viktig.

 

Tillbaka på jobbet?

Jag vill be dig om en mycket enkel, mycket viktig sak. Jobba en timme i dag för Afrikas barn. Njuter du fortfarande av semester? Ge en timmes semesterlön.

Vi har i 12 dagar publicerat Erik Wiman och Magnus Wennmans starka reportage från svältkatastrofens östafrika.

Det är omöjligt att inte bli berörd. Det är möjligt att göra något.

I samarbete med Läkare utan gränser samlar Aftonbladet in pengar till katastrofens offer. Läkare utan gränser är en fantastisk organisation i en så extrem situation som nu råder på Afrikas horn. Våra team har mött dem i arbete i flera katastrofområden. De tar sig alltid snabbt fram och har ett glasklart fokus i sitt arbete: rädda liv.

Och situationen är extrem i Afrika nu. Flyktinglägret Dadaab i Kenya ska klara 90 000 människor. I dag lever på samma yta 470 000 människor på flykt undan torka och missväxt. Fler än vart tredje barn är gravt och akut undernärt. De är så svaga att en vanlig enkel infektion betyder döden.

Just nu behöver Läkare utan gränser pengar för att kunna leverera medicin och specialkost särskilt anpassad för undernärda barn och föräldrar.

Och nu handlar det alltså om dig och mig.

Vi var oroliga för att engagemanget skulle vara lojt. I skuggan av terrorattentaten i Norge och mitt i semestertider. Vi hade fel.

Ni har visat ett fantastiskt engagemang dessa dagar. Aftonbladets läsare har hittills skänkt över 12 miljoner kronor. Artister har skänkt intäkter från spelningar och föreställningar för att stödja vår kampanj ”1 timme för Afrika”.

      Varje krona vi samlar in kommer vi att omsätta i handling på plats på Afrikas horn. Behoven är enorma. Vi jobbar för att få mer resurser och skicka mer folk, säger Johan Mast, generalsekreterare på Läkare utan gränser.

I dag utlyser vi därför timmen för Afrika, mellan klockan 14.00 och 15.00.

Att vara med är enkelt. Gå in i tabellen här intill och kolla hur mycket du ska sätta in. Du kan också enkelt föra över pengarna via sms.

Titta på Magnus Wennmans bilder här intill. Det räcker som förklaring till varför det är viktigt.

Sommarlov!

av Jan Helin

Kära bloggläsare. Jag går nu på sommarlov. Mitt bloggande kommer därför vara mer sporadiskt. Okej… det är ganska sporadiskt nu också. Visst, men vi syns i augusti.

Ha en skön sommar!

The end of The World as we know it – and I feel fine

av Jan Helin

Det är svårt att som publicist glädjas åt att en tidning lägger ner. Det är lika svårt att som journalist sörja att en tidning som gjort brott till arbetsmetod försvinner. Det Rupert Murdochs tidning News of the World ägnat sig åt är exempellöst, en etisk och juridisk härdsmälta.

Populärt bland mindre genomtänkta, i huvudsak anonyma röster i kommentarsforum, är nu att i största allmänhet önska livet ur tidningar till höger och vänster. Det är naturligtvis inte den önskvärda effekten av att Englands största tidning nu stängs på grund av massiv brottslighet.

I England kommer förhoppningsvis News of The Worlds död att leda till en debatt om pressetik. Brittiska tabloider har försummat pressetik under många år. Det har lett till att lagstiftarna rört sig blixtsnabbt denna vår i England. På bara några månader har brittiska domstolar utfärdat över 40 så kallade injunctions där man helt enkelt förbjuder tidningarna att rapportera vissa storys. Det är i ordets exakta mening censur. Det skrämmande, och lärande, är att försöka förstå hur opinionen i England reagerat på statens ingripande mot tidningar i form av domstolars injunctions. Utan att kunna saken på djupet kan jag konstatera att det knappast hörs folkliga ramaskrin mot denna statliga censur. Snarare ett ”äntligen”. Och den gamla sanningen blir så ännu tydligare: yttrandefrihet måste försvaras som bäst när den som minst förtjänar det.

I Sverige kan vi konstatera att lagstiftarna är ivriga att ge sig in i yttrandefrihetslagen, också här är därför pressetik viktigare än någonsin.
I branschen i Sverige finns det både de som förfäras och de som imponeras av brittiska tabloider. Oavsett vad man tycker verkar få läsa dem, de flesta förhåller sig till diskussionen om dem och de som är imponerade bländas av deras förstasidor.
Många brittiska tabloider är inspirerande skickliga i hantverket och har en humor i tilltalet som jag gärna skulle se att svenska kvällstidningar klarade av. Men etiskt är brittiska tabloider gravt underutvecklade och absolut inga förebilder.

Det finns uppenbara andra skäl till Rupert Murdochs drastiska agerande än moralisk resning när han nu stänger en av Englands äldsta, största och mest lönsamma tidningar. Det ena är att han just nu behöver brittiska regeringens tillstånd för att bli en ännu mäktigare mediaägare via bolaget BSkyB som sänder digital tv via satellit. Den affären är mycket viktigare för framtiden än att hålla liv i en döende pappersdrake.

Det andra är det enkla faktum att News of The World har varit The Suns söndags tidning. The Sun ägs också av Rupert Murdoch. Det är en lågoddsare att det inom mycket kort startas en tidning som heter typ The Sunday Sun. Affärslogik, avancerad varumärkesvård och snabb nedskärning av redaktionell personal i ett hugg således.

Vi tidningsnördar kan konstatera att tabloiderna för en gångs skull förlorar mot fintidningarna i makandet av förstsidor med anledning av News of the Worlds död.

The Sun: WORLD´S END

Daily Mirror: HACKED TO DEATH

Nja… faktiskt storstryk av upmarket tidningen Daily Telegraphs ettarubbe:

GOODBYE, CRUEL WORLD

Sida 27 av 50
  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB