Jens Peterson

Jens Petersson bloggar om nöjesvärlden

Startsida / Inlägg

Att gå eller inte gå

av Jens Peterson
hamlet.jpg

 

Nyss var det Jude Law.

Nu är det Gustaf Skarsgård. Hamlet fortsätter fascinera. Uppsättningen i Stockholm hittar nya sidor i den odödliga historien.

Förhållandet mellan far och son är en av byggstenarna i Hamlet.

Jag har sett Hamlet med både Stellan och Gustaf Skarsgård, med såväl Jan som Jonas Malmsjö. Som en snygg detalj gör Stellan Skarsgård faderns röst i den färska uppsättningen på Stockholms stadsteater.

Gustaf Skarsgård, och alla andra, är mycket bra och föreställningen en uppenbarelse. Gå och se om ni får tag i biljetter.

 

Det är kul att samla på Shakespeare-upplevelser.

Min första Hamlet var Jan Malmsjö på Dramaten 1974. Den gjorde starkt intryck. Marie Göranzon var Ofelia, Börje Ahlstedt hennes bror Laertes, Georg Rydeberg kung Claudius och Gunnel Broström spelade Hamlets moder.

Något år senare drabbades jag av min första Hamlet på engelska. Albert Finney spelade titelrollen på National theatre i London. I början överväldigas man av det poetiska språket, men efter ett tag rinner det bara rakt in i hjärtat. Peter Hall regisserade, Angela Lansbury spelade Hamlets mamma.

Stellan Skarsgårds Hamlet sändes i tv i januari 1985. En kärv version i regi av Ragnar Lyth. Pernilla som nu heter August var Ofelia, då hette hon Wallgren-Östergren. Hon spelade också Ofelia mot Peter Stormare året efter på Dramaten, en Ofelia ständigt iakttagande på scen. Det var en våldsam uppsättning som Ingmar Bergman regisserade. Mycket bra. Christian Falk från Imperiet gjorde musik.

 

Det var också mycket intressant att se Helena Bergström som Hamlet på Stadsteatern 2004. Jonas Malmsjö härom året på Dramaten, i en modern miljö där Hamlet var mer som en komedi.

Den går att flytta i tid och rum.

Samma sak på film. Hamlet med Ethan Hawke utspelas i dagens New York, där Danmark är ett mäktigt storföretag. På dvd kan man jämföra med Laurence Oliviers 1948, Mel Gibsons 1990 och Kenneth Branaghs 1996.

En av de mest sevärda filmerna är ”Rosenkrans och Gyllenstjärna är döda” med Gary Oldman och Tim Roth. De är de stackars birollerna som i pjäsen kommer in efter ett tag och sedan försvinner ur handlingen. Men här är de huvudpersonerna som inte fattar alls vad de dragits in i för komplotter. Filmen har med deras scener i Hamlet, men också allt som händer före och efter och emellan. Enligt pjäsförfattaren Tom Stoppard.

I höstas såg jag Jude Law som Hamlet på Broadway. Ännu en infallsvinkel på pjäsen som verkar kunna förvandlas till en historia om alla mänskliga beteenden och problem.

Albert Finney och Kenneth Branagh gjorde hela texten. I versionen med Gustaf Skarsgård är 60 procent bortkortat. Den fungerar bra ändå.

Hamlet är pjäsernas pjäs. Den tål vad som helst.

hamlet.jpg

 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB