Frukost med GP – del 2
avBil Swedens vd Bertil Moldén inleder med berättelsen om Göran Perssons lovtal till bilen. Hur det var att sätta sig i den, öppna en chokladkaka och åka iväg.
Moderatorn Susanna Popova tycker det är roligt att så många har kommit. Saabs Jan-Åke Jonsson får miken på kavajslaget och berättar att det här är premiär för honom i Almedalen.
SP: Göran Persson – för första gången civil i Almedalen. Hur känns det?
– Det kändes precis som vanligt att komma hit, säger Persson – och syftade förmodligen på alla fotografer som välkomnade honom.
– Den politiker som tror att bilen bara är något man bara kan vifta bort, det är något som kommer att straffa sig. För vanligt folk har nog bilen betytt mest för möjligheten till frihet, säger Persson.
Persson pratar om bilen som klassfråga.
– När vi fick bil fick vi bestämma var vi skulle åka, när vi skulle åka. Vi kom till metropolen Katrineholm, vi kom till svampen i Örebro. Men vi kom inte till Stockholm för Stockholm var farligt för en bonde från Sörmland.
– Bilen är en förutsättning för dagligt liv.
Persson pratar om klimatfrågan och ”peaken på oljetillgången”.
– Att utveckla alternativa bränslen var en av utgångspunkterna för oljekommissionen.
Jan Åke Jonsson håller inte riktigt med Persson när det gäller bilindustrins syn på miljöfrågan.
– Jag vill inte påstå att teknologin är problematiken. Vi i Sverige har tagit täten när det gäller hitta bättre alternativ för att minska koldioxidutsläpp. Det här är en resa lite, vi har vaknat lite sent, en resa som gör att om vi nu satsar på alternativen som finns och lär oss av de misstag vi kommer göra så är vi på väg mot positiv utveckling och om 10-20 år kommer vi ha en helt annan bilpark, säger Jonsson.
– I dagsläget har vi fokusering på alternativa bränslen. Samtidigt måste vi också förbättra dagens bensin- och dieselmotorer. Tycker det skulle vara lite mera fokus på det istället för att måla in sig i hörn och säga att det här är väldigt dåligt.
Göran Persson om Jonssons ”resa”:
– Vi vet inte hur det här slutar. Jag tillhör dem som tror vi underskattar kraften i klimatförändringen. Det kan vara så att vi om några år står inför våldsam konsumentopinion som kräver förändring. Jag delar mycket av vad Jan Åke säger om bilindustrins ansträngningar. Sverige ett av de länder i världen som är mest beroende av bilindustrin. Skulle det här visa sig om några år att utsläppen drastiskt måste reduceras, då är vi kanske inte beredda på det och med oöverskådliga konsekvenser för svensk industri. Jag har jobbat med det här sedan jag blev skolminister.
Om svensk bilindustri:
– Min första Saab (jag har alltid kört Saab) drog en liter. Var en underbar bil att köra. Den sista Saaben vi hade drog också en liter (fast från 37 till 200 hästkrafter), sa Persson som ett exempel på bilindustrins utveckling.
SP: Varför klarar inte marknaden av att leverera det som konsumenterna kräver?
– Jag tror fullt och fast på nödvändigheten av politisk handling. Det som vi har skjutsat upp däruppe har vi ännu inte märkt konsekvenserna av. Marknaden kommer inte att fånga klimatproblemen förrän det är ett faktum. Marknaden är en utmärkt tjänare men också en usel herre.