Blix vill driva fartyg med kärnkraft
avBredvid Hans Blix uppe vid relingen stod en journalist från Storbritannien. Tillsammans blickade de bort mot Grönlands västra kuststräcka.
Den brittiske journalisten sa:
– För ett antal år sedan hade det krävts en pistol mot min panna för att jag skulle acceptera kärnkraften. Nu har jag ändrat mig.
Hans Blix reagerade, eftersom han visste att reporterns hjärta klappade åt vänster.
Det var ett tecken. Opinionen hade börjat vända.
Historien utspelade sig förra hösten och återberättades av superdiplomaten, vapeninspektören och folkpartisten Blix under en paneldebatt på riksmötet i Västerås i dag.
Diskussionen handlade om hur Sverige ska lyckas uppnå de tuffa krav som EU ställt på oss när det gäller att minska utsläppen av koldioxid. Och trots att kärnkraft inte ingår som en lösning enligt EU så var det just kärnkraften som dominerade samtalet i Västerås, under ledning av EU-minister Cecilia Malmström.
Klimattalesmannen Carl B Hamilton och Hans Blix tävlade om att prata sig varmast för kärnkraften. Blix mindes, kanske med viss nostalgi, de fartyg som i hans barndom anlände hamnar helt okontroversiellt drivna med kärnkraft.
Och han påpekade att det ju faktiskt än i dag finns hangarfartyg, isbrytare och ubåtar som drivs på samma sätt. Så varför inte återinföra det i handelstrafiken?
– Det finns 40 000 handelsfartyg i världen, invände forskaren och miljödebattören Per Kågeson.
Blix framhärdade:
– Man kan väl börja med de stora oljetankrarna. De är ju inte så många.