Tolgfors: Partierna ska ut på nätet
avFörsvarsminister Sten Tolgfors tänker inte starta en FRA-blogg. Men han tycker att andra politiker ska göra det.
– Jag tror det är viktigt för partierna att vara närvarande i diskussionen på nätet, säger Tolgfors till aftonbladet.se.
Insikten har kommit under FRA-debatten där bloggarna legat i frontlinjen.
– Tittar man på hur mätningarna ser ut så är det yngre människor som har det starkaste engagemanget mot förslaget. Jag tror också att ungdomar resonerar om politik på ett lite annat sätt. Man skriver kanske inte en insändare till Aftonbladet utan man skriver några rader på ett nätforum eller i en blogg. Där måste partierna också vara.
– Förr hade jag en skolblogg där jag skrev om förslag men också om varför jag la dem. Men det är en fråga mer för partierna än för regeringen.
Precis som centerledaren Maud Olofsson vill Tolgfors vidga debatten. Att den blivit så het beror inte bara på FRA-frågan. Det är integritetsgrejen i sig, menar Tolgfors. Nu hotas den från alla håll.
Det är betalkort på Ica, räkningar på nätet, kommersiell informationsinhämtning. Ja överallt lämnar vi spår och riskerar att avslöjas.
– Och det är därför som vi har utvecklat förslaget om signalspaning stegvis för att hitta rätt balanspunkt mellan effektiv inhämtning av information och den personliga integriteten, säger Tolgfors.
Med sig till sommarfikat med journalisterna i Visby hade han mer integrationsskyddsbevis – 28 punkter som ska garantera skyddet. Här är de:
1. förtydligande av att lagen bara ger rätt till signalspaning för försvarsunderrättelseändamål
2. all signalspaning kräver inriktning av regeringen eller myndighet
3. sökbegrepp ska utformas och användas så att de medför ett så begränsat intrång som möjligt i den personliga integriteten.
4. regeringens beslut om inriktning ska föregås av samråd med Försvarets underrättelsenämnd
5. en inriktning av signalspaningen får inte avse endast en viss fysisk person
6. tillstånd för inriktning av signalspaning tidsbegränsas
7. tillstånd får endast lämnas om syftet med inriktningen väger klart tyngre än integritetsintrånget
8. tillstånd får endast lämnas om syftet inte kan tillgodoses på mindre ingripande sätt
9. lagreglering av den grundläggande strukturen (domstolsliknande) hos tillståndsorganet
10. lagreglering av att tillståndsfunktionen ska vara fristående från FRA
11. förstöringsskyldigheten omfattar också meddelanden mellan en misstänkt och dennes försvarare
12. uttrycklig rätt för kontrollmyndigheten att avbryta inhämtning och besluta om förstöring av sådant som inhämtats
13. lagreglering av strukturen hos den funktion som ska fatta beslut om avbrytande och förstöring
14. precisering av förbudet mot rapportering av överskottsinformation om enskilda
15. ett integritetsskyddsråd inrättas inom FRA
16. tydligare gränsdragning mot polisens verksamhet som handlar om brottsbekämpning.
17. närmare bestämmelser om ändamålen för signalspaningen inom ramen för lagstiftningen
18. närmare bestämmelser om hur ansökan om tillstånd ska utformas
19. närmare bestämmelser om hur förstöring av upptagningar och uppteckningar ska genomföras
20. inrättande av ny domstolsliknande nämnd för tillståndsprövning
21. krav på tillstånd för användande av sökbegrepp direkt hänförliga till fysiska personer i Sverige
22. krav på att regeringen och regeringskansliet ska ta integritetshänsyn vid beslut om inriktning
23. årlig rapportering från regeringen till riksdagen
24. redovisning av en kontrollstation 2011
25. uppdrag till Datainspektionen att fram till kontrollstationen 2011 följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv
26. referensgrupp med personer föreslagna av riksdagspartierna knyts till Datainspektionen
27. parlamentarisk kommitté tillsätts med uppdrag att följa FRA:s verksamhet fram till kontrollstationen
28. den parlamentariska kommittén tillsätter ett integritetsombud med uppgift att följa tillståndsgivningen och bevaka integriteten för personer i Sverige